15 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

15 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

“Parti dördüncü kurultayında Receb Peker niçin bir dereceli intihap (Baştarafı 1 ncide) Bay Recep Pekerin sözlerinden sonra gene bazı sözler söylendi, neticede madde aynen kabul edil- di. Parti nizamnamesinin 144 ün - cü maddesi müzakere edilirken Tarık Us — (Giresun) şu teklifte bulundu : *“Partili olan gazete ve mecmu- aların yazılarile Parti azalarınım neşriyatı Parti prensipleri bakı - mından gözönünde tutulur. Arzu eden partili gazeteciler, mecınua- cılar ve muharrirlerle -— bu yolda görüşen birliğine yarıyacak te mas ve toplantılar yapılır. Parti Hler, sermayesile ilişiklik ve ida- resine müessir bulundukları ga - Parti program nizamnamesine ay- kırı yazılar neşrettirmezler.., Tarık Usun teklifi — maddeye eklenmek üzere kabul edildi. Ko- eaeli mümessili - Sedadın “Babı ana ile çocuklar ve — kardeşler. karı kocalar ayni idare heyetin - de azalıkla bulunamazlar,, tekliri de kabul edildi. Partinin görüşülmesi bittikten sonra Aksaray murahhası Naciye kürsüye geldi. Köye inebilmek i | çin kadın teşekküllerine lürum oi- duğunu söyledi. Orta Anadolu . daki Türk çocukları için bakım teşekkülleri kurulmasını istedi. Kurultay umumi — heyeti yarın saat onda tekrar toplanarak di - lek encümeninin mazbatasını tet-| kik edecektir. Kurultayın perşem: | be akşamına dağılması muhte - | maldir. Recep Pekerin sözleri C. H. Partisi umumt kâtibi Re- cep Pekerin programm ana hat . ları etrafında Kurulayda mühim beyanaa — bulunmuş, ilk kısmını dün yazmışık. Bugün de geri ka- lan kısmından bazı parçalar alı- yoruz: “— Arkadaşlar, Türkiyede ulu- sal sanayi ilerlemektedir. Devlet kendi yapıcılık kuvvetini her sa- hada göz kamaştıracak bir mu vaffakryetle tebarüz ettirmekte i. ken hususi teşebbüslere açık bu - hanan sahada da bir çok işler her gün ileri gitmektedir. Bütün bunların — neticesinde memlekette geniş bir işçi sınıfı tü- remektedir. Türkiyede teklerin (fertlerin) menfaati — umumun menfaati sınırı içinde bulunacak-i tır. Bu sade bir edebiyat değildir Krediler için yeni programda mühim noktalar vardır. Tatbikat ilerledikçe küçük sanat — sahibi, esnaf, balıkçı, süngerci gibi her gçalışma kolu kendisine — normal şartlar içinde kredi bulabilecek lerdir. Emlâk Bankasının şimdiki! şekline de programda dokunul - muştur. Mevcut dar sermayenin rat getirici binalara tahsisi yeri - ne geniş mıntakada yurttaşa yuva teminini gözetiyoruz. — Büyük a- kar, depolar, apartımanlar sahip - lerine kredi vermiyerek yurttaşı yuvalamak (ev bark sahibi yap mak) üstün iş sayılacaktır. 'Türk köylüsünü topraklandır Kurultayın bugünkü | toplantısında Hçinde keçi dolaşan iâbideler,hâkimlerin l askerliği... Ankara, 15 (Telefonla) — Cümhuriyet Halk partisi kurultayı bu sabah onda Abdülhalikin reis - liğinde toplandı. Dilek komisyonunun raporu o - kundu. Kâmil (İzmir) Kamutay encumenlerinden geçen yeni evkaf kanunu lâyihasının yeni dileklere göre tetkikini istedi. - Marbata muharriri, bu dilekle - rin tetkikinde lâyiha — esasları da göz önünde tutularak tesbit edil - miştir. Buna lüzum yoktur, dedi. | Necip Asım vakıflarım imarı işinde İ Mahmutpaşa camiinin içinde keçi- ler yatıyor.. Bu ayıp bir manzara- dır, çirkin oluyor, dedi, Evkaf umum müdür vekili Ke- mali dileklerin encümende geniş bir surette tetkik edildiğini, ihti « yaçların tamamen göz önünde bu- lundurulduğunu, eslâfın eserleri - Bin kaybolmryacağını söyledi ve “yeni kanunda mukataalı icarların hesapları kesilecek, almacak para bayındırlık işlerine sarfedilecek ,, dedi. Kocadli mümessili Kemal bir takrir verdi. Vakıfları — olmryan evkafın belediye sularından istifa- delerinin teminini istedi . Reis bunun Kamutaya teklif e- dilmesini söyledi. Kılıçoğlu Hakkı mektepler, has- tahaneler dururken cami tamirine kalkışılmanın doğru — olmadığını söyledi. Bu söz gürültülerle karşı- landı. Bundan sonra adliye işleri- nin müzakeresine geçildi. Cümhuriyet Halk partisi Kurul- tayının bugün öğleden önce yaptı- ğı toplantıda Adliye Bakanı beya- natta bulunarak adliye işlerimizde yapılan ileri hareketlerin hep cüm- huriyet zamanında olduğunu işa - ret etmiş ve sözlerine devam ede - rek hakimlerin askerlik münase - betiyle yerlerini boş brrakacakları zamanın milli müdafaa bakanlığı ile yapılan bir anlaşma neticesin- de kısaltılacağını, para icin haciz meselesi üzerinde tetkikat yapıl - dığını söylemiştir. Adliye Bakanı hâkim olabilecek leri hakkında ayrı esaslar hazır - landığını, hâkimlerin — terfihinde muhakeme kararlarının esas tutu- lacağını söyledikten sonra askere gidenlerin mahkemelerdeki işle - rinin takib sureti hakkinda bir ka- mun lâyibası hazırladığını bildir - miştir. Adliye bakanı vakıfların tamir | ! edileceğini de söylemiştir. | dar bir mıntaka içinde akar ve İ-| sssasurzerıcuntansecı yarasatusmanumamanmanmamna miştir. Bunun için hususi istim | lâk kanunları yapılmasını gözö nünde tutuyoruz. Biz Türk gençliğini disiplinl, fakat manet? varlığını yükselte rek ruhlarını en iyi icaplara göre beslemeliyiz.. Her hangi bir güç-| lü darbe karşısmda kafasını kul- (Eter yüklü bir | lâsalarla onları zor vazifeler için HABER — Akşam l'îstuı Bir deniz yangını motör parladı Ağır yaralılar var Dün boğazda iki kişinin yara- lanmasıyle neticelenen bir kaza olmuştur: Mehmed kaptanın idare ettiği 391 numaralı motöre Çubukludan fındık ile eler yükletilmiş, motör Istanbula gelmek üzere yola çık- mıştır. Makinist Yakup motörün daha fazla yol alabilmesi için ma- kineyi fazla kızdırmış, bu sırada şişelerde bulunan eterler parla- mıştır. Motör tayfalarından Mus- tafa oğlu İbrahim ile Osman oğlu Ibrahim bu parlama neticesinde muhtelif yerlerinden yaralanmış- lardır. Mustafa oğlu İbrahimin en mühim yarası belindedir. Ve sıhhi vaziyeti ağırdır. Osman oğlu İbra- himin yaraları ise elleriyle bacak- larındadır. Yangm Galata kule- sinden görüldüğü için bemen de- niz itfaiyesine haber verilmiş, İs- tinye grubu süratle gelerek yan- makta olan motörü söndürmüştür. Yaralılar da Beyoğlu hastanesine kaldırılmışlardır. N Gi » | Buzlu denizde Yedi aylık bir tetkik| şeyahati Sooresby Yoilliam ismindeki a- raştırma ıeııı'ui kutub — sularımda yedi aylık bir. dolaşmadan sonra Londraya geri dönmüştür. Bu ge- | mi, balinalı denizler sahasında do- laşmıştır. t —- Tayyare ile çilek ihraç edilecek Türkofisin uzun zamandanberi yaş meyva ve sebzelerimizin ihra « er için yaptığı tetkikatın tatbika - tina bugünlerde geçilecektir. Türkofis evvelâ tayyare ile çi - lek ihracr suretiyle işe başlayacak- tır. Bundan sonra kavunlarımız ve üzümlerimiz Avrupa piyasala- vma çıkarılacaktır. Ofis yaş mey- valarımızı alacak müesseseleri te - darik etmiştir. ma, karar verme gibi yüksek hü | yetiştireceğiz. Programda kültür işinde pren - sipli ve programlı çalışma hususi bir madde ile tesbit — edilmiştir. Yeni üniversitelerin açılması, dil, tarih güzel sanat işleri kuvvetle kaydedilmiştir. İlk tahsil için ye - ni bir formül teklif olunmuştur. Yeni programa göre, Türkiye - de intihap iki dereceli olacaktır. Arkadaşlar, İsviçrede Referan- dum sistemi vardır. Millet topla . nır ve kanuna reyini verir. Elbet. te demokrasinin en ileri tatbiki budur. Meselâ Fransa bunu niye yapmıyor? Elbette İsviçrenin şart larına uyan bu usulün Fransada tatbik imkânı bulunmuyor da on: dan... Biz de kendi şartlarımıza göre, bugün ondan bir fazla de- rece ile seçimi yapmak vaziyetin- de bulunuyoruz. Demokrasi, bir |nas, bir ayet değildir. Bir, ruh, bir Izmirdek €espri ve bir mânâdır. Zigana da- ğının üstüne portakal dikilmez. Biz “filân millet ve yahut filân yerde böyle — yapmışlar, biz da) aynini tatbik edelim!,, diyenler den değiliz. Biz memleketimize uygun olan ulus işine geleni tat - bik ederiz ve ulus işlerinde taklit ve dış görüşle beğendirme yerine| hayata uygun yolları doğruluyo - TUZ.,, H a İ komünist tevkifatı Izmir, 14 — Bir mayısta şehrin muhtelif yerlerine komünistlik le- hinde beyannameler atmakla suçlu olarak yakalanan 12 kişi hakkın - da tahkikat bitirilmiş, hepsi de a1 liyeye verilmiştir. Bunların 1 mayısta dağıttıkları: beyannamelerin üstünde “Kızıl İzmir,, mühürü vardı. Bundan başka ayrıca emekçi a- dında ve daktilo ile yazılmış ko- münistlik fikirlerini taşryan birçok da mecmua verisale ele -geçiril- miştir. Yakalananlar şunlardır: Kunduracı Ahmet, Dedeağaçlı Ah met, çorapcı Süreyya, tütün ame: lesinden Yusuf Hasan, kundura makinecisi Mazhar Ahmet, Hayri Tekin, şöför Zekeriya, komisyon. cu kâtibi Mehmet Emin, Giritli Kâzım ve küçük Hilmi. Bunlardan Kâzım ayni suçla dört sene yat- mıştır. Yapılan tahkikattan anlaşıldı- ğınagöre bunlardan kunduracı Ah met, teşkilât yapmak için İstanbu'. dan gelmiştir. Bu itibarla bu komi nistlerin İstanbulda daha bazıla rile alâkaları oldukları zannedil - mektedir. Ucuz —;.îektrik Ankara, 14 — Memleketin ucuz elektrik istihsali ve dağıtma yolu - nu bulmak maksadiyle Ökonomi Bakanlığı yeni bir kanun projesi hazırlamıştır. öses Bu projeye göre Ankarada bir elektrik işleri etüd idaresi kurula - cak, bu idare memleketin mevcut su kuvetleri ve sair enerji mem - balarmı tetkikederek elektrik istih saline en elverişli olanları seçecek- tir. Bundan başka ikinci beş senelik sanayi proğramındaki elektrik - lendirme kısımlarımı hazırlayacak, ve bilhassa memleketimizde yapı- lan ve yapılacak elektrik tesisat - | Atatürkün Istanbula gelmesi ' muhtemel Ankara, 14 — Atatürk dün ak * şam Türk Kuşunun — uçuş alanım! şerefledirerek azaların çalışmala * rını gözden — geçirmiş ve derslert çok yakından alâka göstermişler * dir. Büyük Önderin bu alâkasi gençler arasında coşkun bir heye * can uyandırmıştır. Atatürkün bir kaç gün zarfmds seyahata çıkmaları bu arada İr tanbul ve Yalovayı şereflendirme" leri muhtemeldir. Kültür bakanı- nın beyanatı İJmtihanlarda mümey' yiz meselesi güçlük çıkarmayacakmış | Ankara, 14 — Kültür bakan imtihanlar hakkında şunları söy lemiştir: | — Biz bundanaltıay & imtihan talimatnamelerini tık. Her mektebe bildirdik. bulda toplanan — komisyon tali matnamenin — muallimlerle mü meyyizler tarafından iyi tatbik dilmesini temine çalışacaktır. Bir mahalde talimatta tayin dilen miktarda mümeyyiz bulm imkânı bulunmazsa üç yerine mümeyyiz kullanmak kabil ola caktır. Gene bazı yerlerde talel kesafeti yüzünden talimatta tâ yin edilen müddet az görülü uzatılacaktır. Bununla beraber İstanbulda to JTanmakta olan kamisyan ) bir müşkülât karşısında oldu; nu henüz bize bildirmemiştir. ziyet bu merkezde iken imtihaf larda husule — gelecek her haft bir zorluktan uzun uzadıya b setmek memleket gençliği üz€ rinde fena tesir yapar.,, larının mükemmel ve fenni olms sma, bu suretle paranın beyb yere israf edilmemesine nezaret decektir. yap TUYRAL FA A BANKASI