June 9, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

June 9, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

i mihanlarda dönen talebenin nisbeti Haydarpaşa lisesi memnuniyet verici İki gün evvel matbaamıza Hay - darpaşa lisesi son smıf talebele - rinden olduklarmı söyleyen bir kaç genç geldi. Ve şu şekilde şikâ- yette bulundular: — Biz Haydarpaşa lisesi edebi- yat B şubesi talebelerindeniz.. Sı - nefrmız 60 kişiliktir. Bir müddet - tenberi olgunluk imtihanma gir - mek için smrf imtihanlarına giri - yoruz, Nitekim hepsine girdik. “Fakat smıfımızın almış olduğu netice cidden acıklıdır. Çünkü 60 kişiden smıf imtihanmda muvaf - fak olan ancak 17 kişi var. Bu 17 kişi şimdi daha güç olan olgunluk imtihanına girecekler. e Bakalım kaçı geçebilecek? Diğer talebeler - den 27 si doğrudan doğruya engel yani ikmale kalmışlar ve 13 ü de doğrudan doğruya smıfta kalmış - lardır. “Bu hazin netice hiç bir vakit talebenin kabahati değildir. Bilâ - kis smıfrmız çok çalışkandı.. Böy - le fena bir akibetle karşılaşması - nın sebebpleri şudur: “ Bu sene tedrisata bir buçuk ay geç başladık. Tabiiye muallimi de iki buçuk ay geç geldi.. Busu - suretle senenin dört aymda tabiiye dersi okumadık, Dolayısiyle de se- ne ortasında bu dersten © imtihan edilerek not alamadık. “Asıl olgunluk imtihanına gire- bilmek için sene ortasmda ve şim » diki imtihanda almacak notların vasatisi 3 olmak lâzımdır. OHal- -buki-biz ilk-imtihanı geçiremedi - - dinsizlişii ewelâ doğrudan doğru- ya 3 almak mecburiyetinde tutul - duk.. Bu suretle (o talimatnameye aykırı hareket edildi, “Sonra, gene tabiiye imtihanın da talebeye fiş çektirilmemiştir .. Muallim elindeki sorgu kitabından lâalettayin ve istediği sualleri ta - lebeye sormuştur. İçeride başka mümeyyiz de bulunmamıştır. Bu suretle imtihan nizamnameye uy - gun olmadan kontrolsüz yapılmış- tır. Amerikada yeni, Hicaz veliahti. bir mali rezalet Ingiliz tayyarelerini Nevyork, 8 (A.A.) — Büyük fe- deral jüri heyeti Nevyorktaki Title And Mortoage kumpanyasını ka - çakçılık meselelerinden itham al - tma almıştır. o Bu kaçakçılık 700 milyon dolarlık eshamla | ilgilidir (alâkalrdır). Kumpanya ile beş şubesi ve o direktörlerinden beşi yalnız esham satmak için sahte - kârlrk yapmak suçlarma değil, bu eshamm kıymetini gizlemek itha « mma cevab vereceklerdir. , Bu işteki para İnsul meselesin - deki paranın beş mislidir. —0— Ahmed Cevdet aile- sinin mektubu Pederim Ahmet Cevdetin ziyat ebedisinden dolayı derin ihtizaz- larını neşretmek suretile elemimi- ze iştirâk eden yüksek matbuata ve bizzat ve yazı ile taziye lütfun- da bulunan dostlarımıza ayrı ay- rı teşekkür etmeğe imkân bula - miyarak bu vazifeyi minnettara - aenizin yüksek matbuat vasıtasile Masmı rica eyleriz. Ahmet Cevdet ailesi efradı namma Ferit Cevdet müdürü bu mikdar derecededir, diyor “Bundan başka edebiyat imti - hanında da kat'iyen ne sual fişi çektirilmiş, ne de sualler sorgu ki- tabından sorulmuştur, “Bütün bunlar talebeye zararlı olmuş, ve neticede smıfta kalma - larmı intaç etmiştir. Şikâyetimi - mizi yazarak nazarı dikkati cel - betmenizi dileriz. Müdür ne diyor? Talebelerin bu şikâyeti etrafın - da tahkikat yaptık. Mektep müdü- rü Saffet şu cevabı verdi: “— Talebelerin (bahsettikleri nizamnameye aykırı hareket et - mek varid Odeğildir. Elimizdeki talimatnameye göre talebe, sene ortasında herhangi (obirsebepten dolayı imtihan edilmezse sınıf ge- Bulgar kabinesinde değişiklik Nasıl olacak ? Sofya, 8 — Bulgar kabinesinde yapılacağı söylenen değişiklik is - rarla devam etmektedir. Yalnız bu değişikliğin kabinedeki bazı aza - ların değişmesiyle mi, yoksa kabi- nenin baştan aşağı yenileştirilmesi suretile mi olacağı henüz belli de- ğildir. Diğer taraftan hâlâ Sofyada bu- lunan yüksek süel (askeri) şüra azaları burada bazı tanınmış siya- si adamlarla temas etmekte olduk- ları söyleniyor. Bulgaristanda komünistler Sofya, $ — Bulgaristanda kö - mür madenlerinde çalışan amele - ler arasında (geniş bir komünist şebekesi meydana çıkarılmış ve bir çok kimseler yakalanmıştır . Şebekenin elebaşısı bir fırsatı çebilmek için sene sonundaki imti- | bulup kaçmağa muvaffak olmuş - handa en az 3 almak mecburiye - | tur, tindedir. İmtihanların mümeyyizsiz yapıl» | dığı da doğru değildir. Çünkü not cetvellerinin sonunda mümeyyiz « lerin imzaları bulunmaktadır. İ İçeride bir talebe imtihan olur- ken mümeyyizlerden birinin her | hangi bir vesile ile biraz dışarıya çıkıp girmesi hiç bir zaman imti- han esnasında bulunmadığını ifa - de etmez. Sonra talebelerin smıfta kalan ve geçenler hakkında (verdikleri rakamlar da size doğru olarak bil- dirilmemiştir, 60 kişilik edebiyat B şubesinde olgunluk imtihanma doğrudan doğruya girmek hakkını kazanan tam 21 kişidir. İkmale kalanlar arasında 16 kişi Ooyalnızz birer dersten kalmışlardır. £ Bunlarey- lülde birer dersten imtihan verdik- ten sonra olgunluk imtihanına gi - receklerdir. Doğrudan doğruya sınıfta ka - lanlara gelince bunlar ancak 5 ki- şidir. 60 kişilik O sınıfta 5 kişinin kalması sınıfın on ikide birinin muvaffak olamaması demektir ki bundan da normal ve hattâ iyi ne- tice olamaz. Hicaz topraklarından geçirmek istiyor Suudi Arabistanın velihati Emir Suud Avrupa merkezlerini dolaşa- rak şimdi Londraya gelmektedir . Söylendiğine © göre Emir Suudla Sabah Gazeteleri ne diyorlar? CÜMHURİYET — Yunus Nadi, bü- günkü başyazısında Avrupada umumi durumu her bakımdan gözden geçir dikten sonra diyor ki: Büyük dev - letlerin boyunduruğundan kurtulan Balkan andlaşmasıdır. Bu yüzden bu andlaşmanın dışında kalmış bulunan Bulgaristan için çare kendisi için a - çık bırakılan kapıdan buraya girme - sidir. Bulgaristanda da son günlerde bu yolda düşünceler artmıştır. Bu fikrin kuvvetlenmesini ve niha- yet hakikat olmasını dileriz. TAN — Şükrü Esmer Almanya ve Yugoslavya durumundan bahsetmek - tedir. Göringin bugünlerde Orta -Av - rupada dolaşmasından ve Belgrada uğramasından bahsederek diyor ki: Almanya ergeç Yugoslavyanın Le- histan gibi kendi kucaklarına atıla - cağından emindir. Onlar da bu fikri doğuran sebep Yuyoslaryanın Ege - menlik için biribirleriyle o çarpışan Alman ve İtalyandan muhakkak biri- nin Egemen olması o lâzım geliyorsa Almanları tercih etmeleridir. Göring Belgrada ayak bastığı gün Yugoslar- yanın daha müttereddit siyasasını t - şaret ederek: — Yugoslavya ile ancak dar bir andlaşma yapacağız. Bizim o gerçek dostluğumuz her zaman oMacoristan yolunda olacaktır; demiştir. ZAMAN — Zaman imzalı başyazısını (ne yazalım diye?) mevzuludur. Hükümeti memnun edecek yazıları bile yazmadığından iki milessesenin kuduz milessesesi, Heybeli sanator - yomlarının kendileri hakkında Sıhhat Bakanlığının emrile güzetelere malâ - mat vermekten çekindikleri için bu i- ki hayarlı müesseseyi halka tanıtmak imkânını bulamadığından şikâyet e - Londrada yeni bir muahede görü- | diyor ve diyor ki: şülecektir. Bu muahede dolayısi - Matbuat Umum Müdürlüğü bütün le, İngiltere tayyarelerinin Basra ! yaptıklarımızı haklı olarak tenkit e - körfezi tarafından Kral İbnissuu - da aid araziyi, İran arazisine ter - diyor. Şunu yazmayın, bunu yazmayın diyor. İşte halka ve hükümete fayda: lı olan bir yazı bile yazmak kabil cih etmesi konuşulacaktır. Çünkü | olmuyor biz ne yapalım ve ne yazalım? İran hükümeti, İngiliz tayyarele - rinin İran arazisi üzerinden geç - mesine razı olmamaktadır. Bundan başka Emir Suudun Londrada bulunduğu (müddetçe kendi hükümeti satm alacağı da söylenmektedir. Belediye memurlarının istikbali Ankara, 8 — Belediye memur KURUN — M, Asım Us Başyazısın- da İngilterede hükümet değişmesin - den bahsediyor ve kısaca diyor ki; 6 Yıldır İngiltere hükümetinin ba- şında bulunan Mak Donaldin çekilmesi sırf sihhatinden ileri gelmektedir. Ye- namma tayyare | rini yazılı olmıyan İngiliz anayasası- na göre de en büyük partinin başın - da bulunan Baldvine vermiştir. İngilterede yeni (o Kamutay seçimi yaklaştığı, usnomal tedbirlere sebep olan ekonomik etkeler ortadan kalk- mış bulunduğu için artık siyasa ala - nında nomal usullere dönmeye meyle- dilmiştir. ve müstahdemleri hakkında İçişle- | rı haklardan istifade edecekler, ri Bakanlığı bir kanun hazırla - | tekaüd olduktan sonra gerek ken - mıştır. Bundan böyle bunlarda | dilerine, ve gerek ailelerine maaş devlet memurlarının haiz oldukla- | bağlanacaktır, Vasıf Çınar Ne nin yanına gömüldü Numan Rifatın olacağı söyleniyor Büyük ölü Vasıf Çınarın cena - zesi dün Ankarada büyük mera - simle kaldırılmış ve Necatinin ya - nına gömülmüştür. Tren istasyona geldiği zaman O tabut istasyonun ortasına indirilmiş ve bütün istas - yon siyah bayraklarla donatılmış- tr. Tabut Atatürkün, Kamutayın, sefaretlerin ve Vasıfı tanıyanların göndermiş olduğu çelenklerle çev- relenmişti. | Merasime hariçten gelen heyetler de iştirak ediyorlar» dı. Meydanda (Kamutay Başkanı Abdülhalik, Mareşal Fevzi Çak - mak, bakanlar, saylavlar, vekâlet- ler erkânı ve zabitan, diğer sefir - ler yer almış bulunuyordu. © Saat 15,45 de Hariciye Bakanı Tevfik Rüştü Aras kısa bir söylev söyleyerek merhumun tarihçesini yapmış ve ölümünden dolayı duy - duğu teessürü anlatmıştır. o Bunu müteakip tabut bir top arabasina konarak hareket etmiştir. Önde muzika, piyade ve süvari bölük - leri, polis müfrezesi çelenkleri ta - şıyan askerlerle bahriyeliler, top arabasının etrafını kuşatmış bulu- nuyordu. Arkadan Vasıf İstiklâl madal- yesini taşıyan bir memur ve bü - tün merasime iştirak etmiş olanlar Fransız kabinesi frangı korumıya Parlâmento Lâvale tarafından istenilen “tam salâhiyete/; benzemiyen “istisnai salâhiyet,, ver Son on gün içinde Fransız ka- binesi iki kere düştükten sonra, nihayet Lavalin (başkanlığı al - tında kurularak istediklerini par- lâmentoya da kabul ettirdi. Laval kendisinden önce düşen kabineler gibi, Fransız frangının değerden düşmesinin önüne geç - mek istiyordu. , Bunu temin için de hükümete parlâmentonun O usnomal yetki (fevkalâde salâhiyet) vermesini dilemekteydi. Nihayet mesele şu suretle hal- lolundu: “Paranın değerden düşmesinin önüne geçmek üzere âyan ve ka- mutay kurulları, (o hükümete, 31 ilk teşrin tarihine kadar, frangı korumak ve spekülâsyonla savaş- mak için yasa hükmünde birer ka- rarname ile her türlü tedbirler al- ma yetkisini (salâhiyetini) ver - mektedir.,, Laval 324 lehte, (o 160 aleyhte ve 17 müstenkif oy (rey) almış - tır. Diğer taraftan, bu yetkiyi mu- ayyen bir tarihe kadar almış o- lan kabine “parlâmentonun esaslı haklarına ilişmemektedir.,, Dİ Yeni Fransız başbakanı, ayni zamanda dış bakanı olan olan La- val, kabinenin istediklerine par - lâmentoyu (inandırmak için çok dokunaklı bir izahta bulunmuş - tur . Laval saylavlar kurulunda demiştir ki: “Arkadaşlar ! “Dünyanın bakışları üzerimi - ze çevrilmiştir. İtibar ve haysi - yetimize el sürdürmiyeceksiniz. "| rumumuzdur. (Umumi mali Ul HAZİRAN — 192. : cati” Moskova elçisi ve büyük bir halk geliyordu. Al8* yın her iki tarafında bir Jandar* bölüğü yürüyordu. Cenaze saat 16 da hareket etmi ve Kamutayın, Atatürk heykelini? ve Kültür Bakanlığının önünde br rer dakika durarak Dışişleri B#* kanlığı önünde otomobile alma” rak Cebeciye götürülmüştür. Ankara,8 (A.A.) — Cumhuf Başbakanı Atatürk baş yaveri ** Özel büro direktörü / ile mubsf'* kıtaatı kumandanını Vasıf Çınar” ailesine göndererek baş sağlı bulunmuştur. Başbakan (İsme Inönü ile Dışişleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras da ayni vasıta ile b#f sağlığında bulunmuşlardır. Dün Ege yurdunda toplanmış © lan İzmirli gençler Vasıfın hatır8” sını anmışlar ve heyecanlı söyle” | ler söylemişlerdir. e Bütün sal0* Vasıfın siyahlara bürünmüş resif” leriyle donatılmıştı. Merasimden sonra o merhumuf kardeşi Esad Çmara bir baş sağ” lığı telgrafı çekilmiştir. İzmirde" bildirildiğine göre Halkevinde Pi toplantı yapılmış ve Vasıfın hali” rası anıİmıştır. Açık kalan Moskova elçiliğin* Dışişleri umumi kâtibi Numan Ri” fatmtayin olunacağı rivayetlef dolaşmaktadır. uğraşıyor Flânden ve Buiss Baysallık (huzur) ve barıştan * baret olan ve devamlılığı herk€* çe teslim edilen (o ve tarafımı?” dan da doğruluğu d z dış siyasamız, eğer gevşek davr” nırsanız, tehlikeye düşer. Bur” kail olmıyacaksınız.,, Laval ayni söylevin bir ba” yerinde de şöyle söylemiştir: “Frangı ağır surette tehdit * den biricik şey, genel finans E yetimizdir). Altın mevcudumuz frang' bei saldırmadan korumağa yetmeli di. Ancak çok ağır bir bütçe “ ğının devamıdır ki, hazineyi rutarak ve para biriktirenleri di kutarak frangı (| sarsabilir. nun için devletin imzasına hür met etmek paramızın değeri korumak hususundaki kuvvetli leğimizi çabuk bir kararla tabi kuk ettirmemiz gerektir...,, » Lavaldan önce başbakan er düşen Fransız saylavlar gö başkanı Buisson, 440 içinden pe! oyla yeniden saylavlar | kanlığna getirilmiştir. ik tahsil ve Part! grupu ş Ankara, 8 — Parti grupun€” tahsil meselesini esaslı sureti? , kike memur edilen komisyo” , illerine davası etmektedir. ke misyon müstacel bir tedbir ğe” 1934 senesinde parasızlıktar layı kapanan ilk mekteplerl! "4 gul olarak buna bir çare bul çalışacaktır. aft