August 1, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

August 1, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

EE gep Ri Sivil tayyarecilik hakkında Fuad Bulcanın söyledikleri Hava kurumu başkanı Fuat Bulca, Türk sivil tayareciliği hak- kmda bir diyevde bulunarak de- | © miştirki: “Türk kuşu sivil tayyareciliğin başlangıcı ve motörlü tayyaeye nazaran masrafı çok az olan bir teşekküldür. Türk kuşunda plârör! lerle uçuşu öğrenecek gençler çak kolaylıkla ve çok az bir masrafla ; veaz bir zamanda motörlü tayya- reyi kullanmayı öğrenir. Plânörlerle uçuculuğu öğren». nen gençler ordu hava kuvvetleri ve sivil hava hatları için en güzel ve en emin uçucu kaynağıdır. İş te bizde bu yola girdik. Ülkümüz kaybolan zamanı bü- yük adımlarla yürüyerek kazan- maktır. Yalnız arzu edilen en iyi şeyi istenilen anda yapmak imkânsız 'dır. Dünya ulusları çok senelerden ; beri çalıştıkları bu alanda ilesle- Kültür bakanı Saffett Arıkanın sözleri Kültür Bakanı Saffet Arıkan Ulus gazetesine verdiği bir diyev- de demiştir ki: miş bulunuyorlar. Biz de lâzımge- len.elemanları hazırladıktan son. ra bütün gençlerimizi bu yola ge- tirmeğe çalışacağız. Şimdilik Ankarada, Ankıra gençleri çalışıyorlar. Ülkümüz i- çin yalnız Ankarada bu teşekkü. lün kâfi gelmiyeceğini çok iy! bi- liyoruz. İşte bu maksatladır ki uzmanlarımızı (mütehassıszları. mizı) İstanbul ve Bursaya gönler. dik. Tetkikatta bulundular. Bur. sada uçuşun ilk safhalarına elve- rişli bir yer buldular. - İstanbulda maalesef bizi tatmin edecek bir yer henüz bulunamamıtşır. Bulu- nan yerler varsa da çok uzak ol duklarından uçacak gençlerimizi bu uçuş alanlarına götürüp getir- mek külfetli olacaktır. Maamafih iptidai uçuşlar için bütün külfetle- re de katlanarak İstanbulda da iki üç ay sonra bir şube açmağa ça- lışacağız.,, Kediz köprüsü törenle açıldı Ali Çetin Kaya bir söylev söyledi İzmir, 31 — Menemen yakının- “Bakanlığa geldiğim günden *İ daki büyük Gediz köprüsü bugün beri kültür işlerini bir programa ve sisteme bağlamak direktifine u. yarak çalışmağa başladım. Büyük önderimize ve (başbakanımıza yaptığım izahlara göre, aldığım e. mirler, çalışma çevresini kurimuş- tur. Bu kuram içinde bugüne ka- dar geçen zamana sığabilen ince lemeleri geçenlerde Atatürk'e ar- zetmekle bahtıyar oldum.,, Bakan kültür kurulunda yapı- lan değişikliklerden bahsettikten © sonra sözüne devam ederek: “Ben işini bilir genç arkadaş- Jarımdan faydalanmak isterim Bakanlığa geldiğim gündenberi okullarımızda öğretilen ilim ve fenlerin hangi kaynaklardan oku nulduğu işiyle uğraştım. Gördüm “ki, bu kaynaklar tek sistem, tek i kitap prensipine uygun değildir ve düzelmeğe muhtaçtır. Bilgisi- ne güvenilir okutan bilginlerin de İ bunların esaslı olarak gözden ge- çirilmesini istediklerini öğrendim. | ,Bir işte uzman (mütehassıs) ola- nm sözüne önem (ehemmiyet) “vermek, ancak istediğini esaslı bir irdel (irade) süzgecinden geçir- mek bilgiye saygısı olanlar için bir borçtur. Bu sebepledir ki, gü- venilir arkadaşlarımı buraya ça- 'drm. Bunlar, bu dediğim işler üzerinde önemle çalışıyorlar.,, Bakan, köy mekteplerinden ve imtihanlarda yapılacak esaslı de- 'Zişikliklerden bahsederek sözleri. son vermiştir. Tarihi vesikaların kaybolmaması için 'Kültür Bakanlığı her cihette ol- duğu gibi ulusal tarih alanmda da çalışılmaktadır. Bunun için devlet ulusal ku - rumlaı fakülteler, okullar, aka » demiler, müzeler vesair münevver alkm Türk Tarihi Araştırma Ku- fili yardımlarda bulun » ları temin edilecektir. Yurdumuzdaki her türlü tarihi vesik, âbideleri bulmak, bun- rı toplamalk, korumak 'için İcap »der bütün çareler gözönünde bu- durulmuştur. Şurada burada dağmık durum- törenle (merasimle) açılmıştır. Törende Bayındırlık Bakanı (Na- fa Veklii) Ali Çetinkaya, kaza kaymakamları, gazeteciler, İzmir saylavları ve birçok halk vardı. Tören için (o büyük hazırlıklar yapılmıştı. Menemen Şarbayr (Be- lediye Reisi) ve Baymdırlık Baş- mühendisinin söylevlerinden son- ra Âli Çetinkaya “Atatürk'ün, İs- met İnönünün ve Cümurluk Hü - kümetinin namma köprüyü açıyo- rum,, diyerek kordelâyı kesti. Köprü, Gediz çayı ve Menemen ovasında büyük kolaylıklar temin edeceği için çok önemlidir. 98 bin liraya çıkmıştır. Törenden sonra Menemene dö- nülmüş, orada verilen şölende (zi- yafette) Bayındırlık Bakanı kisa bir söylev vererek demiştir ki: *“— Cümurluğa ve ulusal dava- ya karşı gösterilen ilgiye teşek - kürden sonra, bugünkü izer ufak görünebilir. Fakat onun özelliği Cumurluk devrine ait ve ulusal o- luşundadır.,, EV ar ma A da bulunan el yazıları ve her tür- lü vesikalar bir araya toplanacak- tır. Bunun için Ankarada yeni ve modern bir merkez binası yapıla- caktır. Böylece bir yere toplana - cak olan tarihi vesikalar en yeni teknik metodlara göre tasnif edi - lecektir. Tarih yazanların her za- man bunlardan istifade etmeleri ve araştırmalarınm ulusal kaynak lara dâyamalarını temin için yerli yabancı mütehassıslar çalıştırıla- caktır, Kudatgubilik, Babürname ile Türk tarihine kaynak olacak di - ğer eserler de bugünkü türkce ile bastırılacaktır. Ankarada ve baş- ka vilâyetlerde inkılâp müzeleri açılacaktır, Bundan başka belli başlı devir- lerin eserleri de büyük şehirleri « mizin birkaçında toplattırılarak buraları eski (eserler ve anıtlar merkezi haline getirilecektir, Ey 1 AĞUSTOS — 1995 1 55Sovyet talebesi boğuldu komedyası ZAMAN — Bugünkü baş yazısında gene Bulgarlardan bahsediyor. Diyor ki: Bulgarlar, kendileri aleyhimizde yazıp yazıp da Türk matbuatı muka- deleye geçince, Türk matbunlurı iki devlet arasındaki münasebetini boz « mağa çalıştığımızı ileri sürerek hare - kete geçiyorlar ve Türk matbuatına nasihat yollu yazılar neşrediyorlar. Bu artık bir Bulgar komedyası ha « line geldi. Bulgarlara bizim de bir na- sihatunuz vür- Bir şey çok tekrarlanın ca hakikaten kıymeti kalmaz, hükmü ve tesiri sıfıra iner. Binaenaleyh Bul- yarlar da şeklini hiç değiştirmeksizin takip ettikleri bu komedyadan artık vazgeçsinler. Nihayet maskeler yüz » den düşeli çok olmuştur. ve bu komed- Moskova, 1 — Baltık denizin. de yapılan manevralarda bir çar- pışma olmuş, Sovyetlerin “B. 3,. denizaltı gemisi 55 mürettebatiy. le beraber batmıştır. Eski tipten bir denizaltı gemisi olan “B. 3.,, 1917 de yapılmıştı. Mürettebatı Sovyet deniz mektep-| leri talebesinden mürekkepti. De.) nizaltı gemisini suyun yüzüne| çıkarmak için gece gündüz ça'ızıl. maktadır. Kurbanlar için Kıonş- tat'da ulusal cenaze töreni yâpı'a. caktır. Sovyet hükümeti kazazede ni lelerine onar bin ruble verecek ve maaş bağlıyacaktır. HABER — Sovyet dostlarımı- zın başına gelen bu felâketten &0- layı en derin taziyetlerimizi su- narız. Adaların vapur ücretleri ucuzlıyor yayı seyredö ede Türklere de iğrenç gelmiştir. TAN — İstanbul mize — şehir adile çıkan başyazısında İstanbulun her şey den evvel bir Türk ve Türk eserlerini içinde toplıyan bir şehir bir müze şeh” ri olduğunu söyledikten sonra diyor ki: İstanbulda birkaç Bizans eserinden başka bir şey yoktur. Fakat İstanbul her şeyden evvel bir Türk milze şehri. dir. Onun anıtlarınt ortaya koymak, bu anıtların meydana, havaya, açıklı. ğa çıkmasiyle kabildir. Bu yapılırsa İstanbul anıtlar, meydanlıklar ve bü- yük caddeler şehri olur. Böylece de Istanbul bir müze şehri haline getiril- miş bulunur. Sicaklar Bugün gene boğucu bir sıcak ortalı- ğı kasıp kavuruyor. Öğleye doğru sı - cuklık derecesi gölgede 29 santigramı bulmuştu. Kandilli rasathanesinin bil dirdiğine göre sıcaklığın öğleden son- ra daha artması muhtemeldir. Diğer taraftan Ankara Meteoroloji Enstitüsünün verdiği malümata göre yurdun hemen her tarafımda ve yerine göre hava sühunetinde üç derecelik bir yükseliş görülmüştür. Sıcaklık Diyarbekirde 40, Nazillide 38, İzmir, Eskişehir ve Maraşta 36; İs tanbul, Çanakkale, Bursa, Bolu, Af - yon, Çorum, Adana ve Malatyada, 35 derecedir. Ankarada ise 37 den yu - kardadır. Nevyorktan, bugün gelen haberlere göre ise Amerikada sıcaklardan ölen- lerin miktarı yüzü geçmiştir. Kalaysız kaptan zehirlenmişler Son günlerde zehirlenme vaka. ları çoğalmaktadır. Dün Cerrah. paşada Hubyar mahallesinde Tu- lumba sokağında oturan, Hatice, oğlu Hakkı, kızları Saime, Seher, Nuriye ve teyzeleri Dudu dün öğ- leden sonra zehirlenme alâimi gös termişler ve Haseki hastanesine kaldırılmışlardır. Bunların kalay- sız bir kaptan yedikleri yemekten zehirlendikleri anlaşılmaktadır. Bunların mideleri hastanede yıkanmış, ölümden kurtulmuşlar- dır. : Bulgar ordusunda temizlik Sofyadan bildirildiğine (o göre, Cümuriyetçi miralay Velçef hu * dut harci edildikten soura şimdi de kendisinin en yakın dostların- dan 9 yüksek rütbeli zabitin te - kaüde sevkedilmek suretile ordu- dan uzaklaştırılması kararlaştırıl- mıştır, Bu zabitler arasmda eski Dahi- liye Nazırı miralay Kolef ve Ko - lenderof da vardır, Kral henüz bu kararı imzalamamıştır. Söylendi » Okuyucularımıza bugün sevi. nilecek bir haker veriyoruz: Bu da Ada tarifelerinin yakın bir za- manda indirileceğidir. Devlet demiryollarında yapılan büyük tenzilât yolcu adedini ert- tırdığı gibi gelirin ziyadeleşmesi- ne sebep olmuştu. Bu indirme bir çok nakil vasıtalarına imtisal nü. munesi olmaktadır. Şirketi Hayriye, varsın, bilet ücretlerini indirmek tarafına ya. naşmasım... : Adaları güzelleştirme sosyete- si azasından Akay idaresi direktö. rü Bay Cemil idarenin zararını mucip olmamak şartiyle Adalar tarifesinde indirme yapmaya ka- rar vermiş, bu hususta yaptığı tet. kikatı bir rapor halinde Ekonomi Bakanlığına bildirmiştir. Ekono- mi Bakanı Bay Celâl Bayar Sov. yet Rusyadan döndükten sonra bu rapor tetkik edilecek, tarifelerin indirilmesine müsaade edilecek. tir. Adalara gidip gelme birinci mevki şimdi 37,5 kuruş, ikinci mevki 29 kuruştur. Akay idaresi birinci mevkide gidip gelmeyi 30, ikinci mevkide gidip gelmeyi 20 kuruşa indirecektir. Tenzilât, gidip gelme biletle. rinde olacaktır. Bu suretle kışın da Adalarda birçok kimseler otu- rabilecektir. Tenzilât Eylül ayın. dan itibaren tatbike başlanacak tır. Almanyadan lArsıulnsal parlemen- gelen tayyare Hiçte “ esrarengiz ,, değildir Bu sabahki Cümhuriyet gaze tesi, Berlinden aldığı bir telgraf. ta, Lehistan hududunu geçen es- rarengiz bir uçağın Lehistan hu dut muhafızları tarafından dur. durulmak istenildiğini, fakat uça. ğın bunu dinlemiyerek yoluna de vam ettiği, bu uçağın bir Rowen uçak filosu tarafından takip #1! lerelk Romen topraklarına indiril. diğini yazıyor, bunun Habeşis'a na gitmekte olan bir Alman bom bardrman tayyaresi olduğunu ilâ. ve ediyordu. Bu haberin sonunda, bu tayya- renin dün gece Yeşilköye indiği yazılıyordu. Bu sabah ilgili (alâkalı) yer. lerden soruşturma yaptık. Ortada esrarengiz tayyare yoktur. Yeşil. köye inen.tayyare Almanyad:. havalanmış ve Romen toprakla. rından geçerek İstanbula inmiş bir nümunelik tayyaredir. Tayya- re bu sabah Yeşilköyden hava. lanmış, öğle üzeri Ankaraya in. miştir, Heimwerk tayyare fabrikas: tarafından gönderilen bu tayya. renin Habeşistana gideceği le doğru değildir. Münhasıran bize fabrika tarafından nümunelik o'na. rak gönderilmiştir. Varşovada da! Varşova, 1I(A. A.) — Getele. yin bir ev yıkılmış ve şimdiye ka. dar yıkımtı altından altı ölü çıka - rılmıştır. Yirmi kadar yaralı var- dır. ğine göre bunlardan sonra gene Velçef tarafdarı (olan 25 küçük rütbeli zabit de ordudan çıkarıla- cak, bu suretle ordu krala ve hü « kümete tamamile sadık olacaktır. tolar kongresi Brüksel, 1 — Arsıulusal Parlâ- mentolar Birliği kongresi gelecek yıl Budapeştede toplanacaktır. Bü kongrenin bu yıl olan toplantısın- da Türkiye murahhasr Fazıl Ah « met bir söylev vermiştir, Hasan Acı bademyağı ve yağsız kar kremleri Çilleri katiyyen izale eder Dünyada mevcut kremle- rin en nefisleri, en sıhhileri- dir. Nazik cildil kadınların hayat arkadaşıdır. İhtiyarları gençleşlirir ve gençleri gü- zelleştirir. İnsana ebedi bir faravet veren Hasan acı ba- demzağı ve yağsız kar kremleri unutmayınız. Kutusu 50, Ep halinde 20, Türkiyede yapıp da Avrupa etiketi yapıştırılan ve halkı aldatan kremlere vesair itriyata aldadmayınız. Hasan marka» sına dikkat ediniz. Hasan Deposu: Ankara, İstanbul, Beyoğlu