6 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

6 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

HABER -—- Akşzm Postam şMütarekede ve daha evvelleri, takım ekşimiş ruhlara tesadüf *lilirdi. Çoğu Hürreyiet ve İtilâf kasının yoluk kanatları altına #man bu eski kafalar, her ileri teket önünde, ortaya çıkar: >> Nafile... Yapamayız... Bu Bilet adam olmaz... - derlerdi. ,Çok şükür, artık bu tavük biti Aniyetlere rastlamiyoruz. Kendi , yüklüğü hakkında, ulusta, bir tan doğmuştur. Şimdi şu tarz sözlerin söylendi- fini daha fazla işitiyoruz: — Türk, en büyük millettir! > Biz herşeyi başarıriz! ,Kanımızın, ırkımızım, tarihimi» tin, dilimizin, £ kısacası, maddi, Hüneyi herşeyimizin üstünlüğüne anıyoruz, Böylelikle, birçok #vler © yapabilmek imkânlarını dimizde buluyoruz. Zira ba - şvabilmek için, evvelâ inanma - 1. Fakat, kendimize karşı olan bu tüveni biraz da fazla ileri götür- “iğümüz olmuyor mu? Bundan tarar çıkmaz mı? Hani mektep - Kuvvetimize inanmayı İfrata vardırmamalıyız Kendini büyük görmekten de pek çok zararlar doğabilir lerde çok zeki (o çocuklar vardır; kudretlerini bildikleri için, kitap bile açmazlar. o Hocalar, onlara, tavşanla kaplumbağa hikâyesini örnek gösterir, “Gabi arkadaşla- rınız çalışkanlıkları sayesinde #i- zi geçmesin, gözetin!,, derler. İşte, biz de, bu vaziyete düş - mekten çekinmeliyiz. Ulusal gu - rur, pohpohlanmakta çoğa varıl- mamalıdır. Dostum Sadri Ertem geçenler» de mistik hislere dayanan kültü - rün zararlarından bahsediyordu. Onu çok haklı buluyorum. Kendi- mize inanışımız, bir müridin, şeyh tarafından verilen şerbetteki kud- rete inanışına benzememelidir. E- serler doğurarak ve bu doğurdu - ğumüuz eserlerle (o müvazi olarak nefsimize itimadımız o çoğalmalı ki, inanımız “megalomanlık,, de- nilen (“kendini büyük görmek, halini almasm... İki saha arasında kıldan ince, kılıçtan keskin o bir sınır vardır. Buna dikkat etmeli, (va-N0) Te vat, Te yok —. Zavallı mürettip Rir dizme yanlışı yüzünden hapse mahküm oldu Almanyada Loerrach'da bir matbaa mürettibinin başına bü. Yük bir felâket gelmiştir. Adam.| Sağız resmi bir tebliğin sonuna aşa Hitler!,, manasına gelen “Heil Hitler), cümlesini dizerken dalgınlığa düşmüş ve “Heil,, ke- mesinin sonuna yanlışlıkla bir tı harfi ilâve edivermiştir Bu bir tek harfin ilâvesi cüm- *nin ısanasını değiştirdiği ve “ya- ta Hitler,, sözü Hitleri tahkir eden bir cümle haline geldiği “için a- damcağız yedi ay hapse mahküm #dilmiştir. - Kyrupanın en Suvvetlileri Avrupanın en kuvvetli adamla- ” Belgratta bulunmaktadır. Fil kika, ekserisi Arnavut olan Bel- #rst hamallarının bir günde 10 bin kilo yük taşıdıkları sık sık va- ki olmaktadır. , Geçenlerde bunlardan biri 322 kiloluk bir motörü tek başına yere "ndirmeğe muvaffak olmuştur. “Ljubljana radyosu neşriyatın- dan, > Seri hile ! Tauber Istanbula geliyor Con Krovford'un geldiği doğru değil Dün ilimizde meşhur sinema artisti Con Krovfordun gelmediği fakat bu i makta idi. Yapılan tâhkikatia artsı Con krovfordum geldiği şayiası dolaş simde bir İngiliz kadının hemşiresile birlikte İstanbula gelmiş olduğu an - laşılmıştır. Bu seyyah İngiliz kadını Filistin - den otomobille Londraya gitmek üze re İstanbula uğramış bulunmakta - dır. Büyük annesinin annesi yahudi ol- duğu için kanıma yahudilik bulaşmış diye Almanyada hakarete uğriyan ve işinden çıkarılan meşhur artist Ri- ehard Tauber, bu eylülün başında İs- tanbula gelecek ve burada bir müd - det kalacaktır, Tauber Kızılayın Tak- sim bahçesinde ( vereceği kermezde (açık hava eğlencesinde) sahneye çi- kacaktır. —— Mahmutpaşa caddesi tamir ediliyor Eminönü Kaymakamlığı uzun yıllardanberi çok bozulan ve İs - tanbulun büyük geçitlerinden o - lan Mahmutpaşa caddesini tamir ettirmeğe başlamıştır. o Buradan geçenler fazla olduğu için evvelâ caddenin yarısı tamir edilmekte - dir, Sonra diğer tarafı tamir edi- lecektir. : —— Teşekkür © Dünyanın her tarafında gürül.|Bay Ruşen Sadık oğlu'nun Mi ile mücadeleye başlandı. Bu “ada İngiltrede de yeni bir ni- Hiname ile geceleri otomebille- in klâkson ve boru çalmalırı ya- ak edilmiştir. Fakat nizamr.ame- * bu yasağa dair maddede “oto- Mobillere merbut klâkson ve boru- -r., cümlesi bulunduğu için mu- *ibler bundan istifadeye kalkış- tmobite, Cenaze merasiminde hazır bulun - mak, telgraf ve mektupla taziyetleri. ni bildirmek suretile aziz ölüye karşı | | | seldi diye kolayca ve Makarna satışında ihtikâr * Cinslerini aşağılat- mak suretiyle oluyor Son haftalar içinde buğday ve un fiyatlarının pahalılaşmasının tesiri yalnız o ekmek ve francalâ fiyatları üzerinde olmamıştır. E - sasen ötedenberi İstanbulun bü - yük dertlerinden biri olan ve her fırsatta İstanbul halkının cebin * den fazla para » çıkmasına sebep olan makarnaların O fiyatlarında da bu durumdan istifade edilerek derhal fhtikâr başlamıştır. Bu ihtikâr fiyat yükselmesin - den daha çok makarnaların mu - ayyen cinsinin bozulması şeklinde olmuştur. Son zamanlarda piya - saya çıkarılan makarnaların hep- sinin çeşnisinin bozulmuş olduğu ! ve gayet esmer o undan yapıldığı görülmektedir... Hattâ üzerinde haliş irmikten olduğu yazılı olan makarna paketlerinin içinde bile bu şekilde çeşnisi “çok bozulmuş makarnalar çıkmaktadır. Bu du - ruma göre makarna fabrikaları kaliteyi bozmak suretiyle fiyatta tabit bir yükselme husule getir - mişler ve tabii bunun kolay kolay farkına varılamamıştır. Fakat böyle un fiyatları yük » büyük bir elçabukluğu ile değişiveren ma - karna çeşnileri un fiyatları yükse- işinin yarısını o kaybettiği halde âynı şeklini muhafaza etmekte - dir. ? ipe Tramvay sosyetesi paraları geri verme- ğe başlıyor Tramvay Sosyetesi tarafından halktan fazla alman < bir milyon yedi yüz bin liranın ikinci taksiti olan 350,000 lira perşembe günü Cumuriyet Merkez Bankasma ya- tırılacaktır. Gelecek aydan itiba - ren ayda on beş bin lira verilecek- | tir. —— Beledyenin yeni binasına taşınacak daireler Uray (belediye) tarafmdan sa- tın alinan muhtelit hakem mah - kemelerinin (o bulunduğu binaya fen heyeti, makine, hazine, pul, muhabere şubelerinin yerleştiril - mesi, Beyazıttaki binada bulunan müfettişlik (O bürolarinm da uray merkez binasının üstünde fen he - yetinden boşalacak yere taşınma: ! sı kararlaşmıştır. Bu suretle uray şubeleri kısmen bir yere toplan - mış olacaktır. mm Tarifelerini tasdik ettirmiyen lokantalar Esnafın uray (beldiye) müs - tahdemin şubesine yazılmaları i » sevgilerini ve alâkalarmı gösteren &2- | çin verilen mühlet ay başında bit- yın sosyeteler ve korumlarla arkadaş larma ve ailelerine ayrı ayrı teşekkür borçlarımızı ödemeye (o büyük acımız mâni olduğundan bu vazifemizi sayın gazetenizle yapmakta bizi mazur gör- melerini saygılarımızla dileriz. Karısı (o kardeşleri (oğulları » Bu adamlar geceleri ©- mama | dan sonra gayet sıkı merbut olmıyan ve elle-! reket, nizamnameye muhalif öl. yapılamsı, yeni tarifeleri mişti, Lokanta, birahane, gazino ve emsali yerlerin tarifelerini tas- dik için verilen müddet de bu a « yın önunda sona erecektir. Uray tarafından dün (bütün şubelere bir yayım gönderilmiş, aym onun- kontrollar olmı - nde tuttuklarşı boruları ça'mak-! madığı için hiç bir şey yapama-| yanların cezalandırılmaları bildi * lar. Polis memurları, bu has maktadırlar, rilmiştir, Bukadarı da pek fazla değil mi? Bir günde 7 kaza birden oldu Din şehrimizde hayli nakil vasıtası kazası olmuş, bir çocuk (ölmüş, yedi kişi yaralanmıştır. Vakaları sırasiyle yanyoruz. N 1 — Kıziltoprak istasyonu civarm » dan geçen payton arabasına şoför Rı- fatm idaresindeki 5947 numaralı kam- yon çarpmıştır. Bu çarpma şiddetli ol muş, araba parçalanmış, beygirler - den biri ölmüştür. Arabacı da yaralan mıştır. 2 — Karabet oğlu Kirkor isminde biri, Bakırköy yolunda bisikletle ge - zerken, Sirkeci - Bakırköy (hattında işliyen bir otobüs çarpmış, Kirkor bi. sikletle birlikte yere düşerek ağırea yaralanmıştır, Kirkor hastahaneye kaldırılırken yolda ölmüştür 3 — Taksimden Büyükdereye giden şoför Hayatinin idaresindeki 3291 nü- maralr otobüs, Hacıosman ( bayırında bir viraji hızla dönerken (devrilmiş, yanındaki bir hendeğe yuvârlanmış - tır. Yolculardan Adalya isminde bir © Gümrükte kaçakçılık Büyük bir müessese gümrük resminde hile yapmış Gümrükler muhafaza genel ko- mutanlığı istanbul bürosu, yapı - lan bir ihbar (oüzerine büyük bir kaçakçılığın tahkikatına başla - mıştır, Bu hususta öğrendiğimize göre kaçakçılığı yaptığı iddia edilen şehrimizin büyük ve eski bir ya- bancı ticaret müessesesidir. Ka » çakçılık üç partide ve gayet mahi- rane bir şekilde yapılmıştır. Va » | ziyet itibariyle bu kaçakçılık bü - yük mikyasta bir o gümrük resmi kaçakçılığı mahiyetindedir. Yapılan ihbar ( göstermiştir ki bu müessese Avrupadan üç parti- de getirttiği en yüksek (o cinsten krepi eleklik tülbent gibi göster- mek suretiyle çıkarmıştır. Bu va - ziyette tarifede (42 lira gümrük resmine tabi olan bu maddeye ân- cak 6 lira gümrük resmi verilmiş- tir. Bu şekilde üç o partide elli bin liraya yakın gümrük resmi kaçak» çılığı yapılmıştır ki bunlar ceza - siyle beraber birkaç yüz bin lira tutmaktadır. o Gümrük muhafaza teşkilâtı bir taraftan bu kaçakçı - | lığı yapan müessese ve komisyon- cusu, diğer taraftan (O müayeneyi yapan memurlar hakkında tahki - kat yapmaktadır. salim mi Halktan fazla para alan plâjlar Bazı pjâllarda © halktan fazla para alındığı şikâyet edilmiştir. Bu arada hususi kabine tutan - lardan bile ayri yirmi kuruş duhuliye alındığı görülmüştür. Şi- kâyet edilen yerler hakkında tah- kikat yapılmaktadır. —— Ekmek nihayet 20 para ucuzladı Uray (Belediye) Narh Komis- yonu dün toplanmış, Zahire Bor - sasından gelen un fiyatlarını göz- den geçirmiş, ekmek ve rancalâ fiyatlarmı yirmişer para indirmiş» kadınla Şoför Hayati muhtelif yerle > rinden yaralanmışlardır. » 4 — Kabataşta Tütün İnhisar ida - resi yaprak tütün şubesi dosya kâtibi Bay Nezir köprü üzerinden geçerken 28893 numaralı otomobil çarpmış, Bay Nezir başından ve: kollarından ağır surette yaralanmıştır. Şoför kaçmış - tır. Yaralı Cerrahpaşa (hastanesine kaldırılmıştır. ” 5 — Sirkeciden geçen bakkal Meh- mede 1254 numaralı hususi otomobil çarpmış, ayaklarmdan yaralamıştır. Şoför yakalanmıştır. 6 — Dokuz yaşında Muzaffer İsmin- de bir kıza köprü (üstünde 2100 nu- maralı otomobil çarpmış, ayakların - dan yaralamıştır. Şoför Hüseyin ya » kalanmıştır. 7 -— Demirkapıda oturan Halit Kü - çükayasofyadan geçerken Zekinin bin. diği motosiklet çarpmış, Halit yere düşerek muhtelif yerlerinden yara - lanmıştır, i Binlerce liralık numuneler Yer bulunmadığı için bir işe yaramıyor Gümrük komisyoncular birliği, güm. rük numunehanesinin Ankaraya taşın masından sonra numunehanesiz kalan Istanbulda bir numunehane vücude ge #irmek için bundan bir müddet evvel faaliyete geçmiş ve bütün dünya te - cim ve endüstri (ticaret ve sanayi)'U: “> dnlariyle bütün tanmmış tabikalata”'” birer mektup yazarak nümüneler iste mişti. Bu mektuplar üzerine dünyanın her yanından İstanbula numuneler Bunların bir tasnifi yapılmış ve 17000 çeşit numune toplandığı anla - şılmtıştır. Avrupada bir fabrika 1500 çeşitlik bir esans numunesi gönder - miştir. Bombay tecim odası birliğinin mektubuna en evvel cevap veren ku - rum olmuş ve İstanbula derhal Hin - İ distanın başlıca ihraç maddelerini teş kil eden, ağaç, kök, toprak mahsulle - rinden mürekkep on binlerce lira değe rinde gayet zengin bir (kolleksiyon göndermiştir. Fakat, ne gariptir ki dünyanın dört yanından gelen ve Türk gümrükçülü- ğü için hakiki bir kazanç olan bü zen- gin kolleksiyonlardan şimdi istifade etmek imkânr bulunmamaktadır. Bu na da sebep gümrükte bu numünele- rin konulması için bir tek salonun bile tahsis edilememesidir. Alâkadar - lar koskoca gümrük binasında böyle bir salon bulamamaktadırlar. — Nufus yazımına hazırlık Kaymakamlar dün vilâyette toplanarak binalarm numaralan - ması işini görüşmüşlerdir. Şehir i- çinde numaralama bitmişitr. Yal nız bazı köyler kalmıştır. Buralar- da da numaralama bu ayın on be- şine kadar bitecektir. Nüfus yazımında çalışacak me- murların isimleri tespit edilmek » tedir. Yakında da < nüfus yazımı için vilâyette bir merkez bürosu kurulacaktır, tir. Ekmek fiyatı on buçuk, fran « calâ fiyatı on dört buçuk kuruş ol» muştur. Yeni narh yarın sabahtan muteber olacaktır,