27 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| Ingiliz donanması Maltadan HABER —— Akşam Postası hareket için hazırlanıyor Ulustar kurumu sosyetesinin | toplanarak İtalya - Habeş işini ip., tini ifade etmiş oluyordu. celemelerine (tetkik etmelerine) daha ancak bir hafta kaldı. Bura rağmın İtalya hâlâ harpten bahset- mekte ve sulh yoluyla anlaşmck hususunda bir tek adım bile at- mıydr. Musolini'nin en son söylediği: — İtalya geri dönmiyecektir. İ talyan hükâmeti darumunu değiş. tirirse şimdi Doğu Afrikasında bu. lanan iki yüz bin İtalyan askeri kendiliklerinden ateş edecekler» dir. Sözü de çok manalı, ve üze. rinde çok durulmağa değer bir sözdür. Masolini bu sözüyle İtal. yanın her ne bahasına olursa ol- sun harp edeöeğini ve ordunun ar- tık hükümetin emirlerini dinlemi. yecek bir hale geldiğini itirat et- mektedir. Bu da ispat ediyor ki İtalyanın bugünkü halini kurtar- mak için muhakkak bir zafere dı hem de büyük bir zafere ihtiyaç vardır. Bu olmadığı takdirde | talya ikinci derecede bir devlet! haline düşecektir. Bir taraftan Doğu Afrikada İ- talyan askerleri Habeş hudutlar, na doğru yollar yapar, hücuma he zırlanırken, bir taraftan da Şimali İtalyada yüz binlerce asker mn- nevralar yapmaktadır. Bizza' Masolini'nin nezareti altında ya-| pılan bu manevraların güttüğü ga- ye, İtalya Afrikada Habeşlilerle meşgul olurken Avusturyanın Al manya ile birleşmesine mani ol- maktadır. Esasen İtalya, Almanva ile Avusturyanın birleşmesini Al- manydnâr Avukhıryayt içast etine si şeklinde tefsir ettiğini daha ev vel söylemiş, ve böyle bir şay ol- duğu takdirde askerlerini Avus turya topraklarına sokacağını J lân etmişti. Hattâ geçen sene Dolfus'un ö!- dürülmesi hidisesiyle başlıyan Ne. zi harektelerine karşt derhal hu- dutlara asker göndermekle cevap vermişti. Şimdi de Avusturyalı: ların gözlerini daha ziyade kor: kutmak için yarım milyon asker'n iştirakiyle manevralar yapmakta- dır. Acaba bu manevralar Avus - taryalılarla Almanların gözünü korkutacak mı? Bunu hâlisat gösterecektir. İngilterenin de kendi kara sula. rından bir filoya Cebelittarık'tan geçirerek Maltaya göndermelir ve Malta adasiyle Adende tah - kimat yapmağa kârar vermesi, |- talyanın hareketlerine karşılıklar dır. Bütün bu hareketler harbe doğru gidildiğini ispat eden ba- riz işaretleryir. fe “a Musolininin son diyevi: Bir müstemleke seferinden Avrupada tehlike doğamaz “Habeşistan meselesi cezri ve nihat surette hâlledilmelidir. — eski bir mızrak değil, mödern bir silâh olarak — İtalyanın sırtma çev - rilmiş olmakta devam edemez.,, Niyuz Kronik! Roma aytarına (mu- habirine) bunları söyliyen İtalya Baş bakanı Musolini az sonra güneşten yanmış başını kaldırarak ve ellerini açarak: . “Benim kuvvetim bugünkü Yaleti| ruhiyemdeğir dahâ o şimdi bir balık gibi yüzüordum,, demiştir. Başbakan biraz evvel denizden çık- mış olacaktı. Bu sözlerle memnuniye « Musolini sonra Habeşistan lesine geçerek demiştir ki: “ Son kırk yıl içinde Habeşistan Italyaya hasım vaziyettedir. 1928 de| kendisiyle anlaşmak istedik ve kendi- siyle bir dostlük muahedesi imzala - dık. Bu muahedeyi o o zamandanberi tsrarla hiçe saymaktadır . “Habeşler askerlerimize saldırmışlar, zabitleri - mizi ve sivillerimizi o öldürmüşlerdir. Ve bize hücum için bir ordu hazırlı - yorlar,, “Tabiatiyle bu hal devam (edemez. Bu sebepten ihtiyati tedbirler aldık ve askerlerimizi Eritre ve Somali müs - temlekelerimize gönderdik, “Ben hiç bir ırkın düşmanı değilim. Fakat İtalyan haklarının her ırk ta- rafından sayılmasını — İsterim. Bizim Habeşistandaki maksadımız budur?, , “— Halyanın şarki Afrikada ta - yin ettiği siyaset, Streza cephesini ve Avrupa muvazenesini tehlikeye düşü. rebilir mi?,, “— İtalyanın; Afrikadaki tama - men mahalli ve müstemlikecilikle a-| lâkadar hareketi, — bazı omahafilde söylendiği gibi — zannetmem ki, Avru pa elbirliği siyasasmın İnkişafına do- kunsun,. Bu elbirliği siyasasına İtal - ya her zaman girmiş ve bütün mevcu- diyeti ile girmeğe hazırdır. “Bugün Streza cephesini (yeni İngil tere İtalyan, Fransız (beraberliğini) ve Avrupa muvazenesini bozacak o - lan şey İtalyanın selâmet ve inkişaf ihtiyaemı kat'iyyen tanımak istemi - yen bir müstemleke seferinden, Avru- pada tehlikeler doğacağı şekilde sun” i surette efsaneler yaratanların aldı - ğı durumdur. Musolini bundan sonra diğer müs - temlekeci devletlerin vaziyetiyle As- ya ve Afrikadaki harekâtından bu - günkü Italya harekâtının hiç farklı ol madığını söyliyerek (o bir albüm çı - karmış ve İngiliz muharririne 182 de ingilizlerin İskenderivevi hamhardı - — &dişini tesbit eden resimleri gön- dermiş ve: “İşte bu resimler İngiltere nin Mısıra ne yaptığını gösterir, de - miştir. Amerikaya gelince; “bugünkü birle- sik devletler cumhuriyeti aslmda şark kıyısında os üç müstemlekeden iba - retti, Şimdi bütün kıtayı kapladılar,, demiştir. Musolini; İngiliz gazete muhabiri - nin müstakbel bir harbin nasıl önüne geçebilir? Uluslar kurumu ne olacak?,, sualine karşı şöyle cevap vermiştir: «. Bugün İtalyan ulusunda gö - rüldüğü gibi yürüyüşe kalkmış bir u- Tus, halkın hayatımı yerinde sayan bir görüşle mütalea edenler tarafım - dan durdurulamaz. İşte dünyaya en büyük tehlikeyi bu yerinde sayan durgun; ölü görüşü teşkil etmektedir. Uluslar kurumu, yaşamağı İsterse, bu tehlikeyi sezmelidir., “.— Süveyş kanalının sulh zamanın - da ve harp zamanında açık kalması - nu temin eden 1888 anlaşmasını ulus- lar kurumu misakının tadil etmiş ol- duğu bazı mahafilde söyleniyor? Bu. nun için ne düşünüyorsunuz?,, “.— Uluslar kurumu misakı; Versay muahedesinin bir parçasıdır, ve 282 cw maddeye göre 1848 anlaşmasının bü - tün salâhiyetini teyit etmektedir, Musolini sonra İngilterenin vaziye - tine geçerek şunları anlatmıştır: İngiltere, 1891 ve 1894 protokollâriy le; hemen bütün Habeş topraklarınm İtalya nüfuzu altında olmasını tanı - muştı. Bu protokollar, hâlâ meriyet - tedir. Bundan başka 1906 da İtalya, İngiltere ve Fransa arasında yapılan anlaşma ile teeyyüt etmiş vaziyette - dir. İngilterenin, Nİ sulariyle olan alâkası bunun gibi bir anlaşma ile, 1925 de o zaman İngiliz elçisi olan Sir | Ronald Grahan ve benim aramda tes- | bit edilmişti. Bu anlaşma, ozaman Cenevreye bil dirilmişti, Bu sebepten ( İngilterenin Hnbeşistandaki mahalli menfaatleri, tamamen emniyet altındadır. Avusturya hududunda İtalyan manevraları Musolini ordunun evvelki gi” başladığı manevraları idare ile meşguldür, Bugün kabinenin ma- nevra mahallinde fevkalâde bir toplantı yapması muhtemeldir. Kabine, manevraların neticesine göre alınacak tedbirleri kararlaş- tıracaktır, Manevraya 500 bin kişi iştirâk etmiştir. Bu suretle İtalya, Afri « kala 200 bin asker gönderdiği halde Avrupa hudutlarını da em - niyet altında tutabildiğini göster- mek istemektedir. Cenevre 4 eylül toplantısı İtalyanın dünya efkârı umumi- yesi önünde davasını izah etmek maksadiyle Uluslar Kurumu Kon- seyine geleceğini söyliyen Muso - lininin diyevi Cenevrede iyi kar - şılanmaktadır. Cenevrede 4 eylülde yapılacak toplantı için şimdiden gâzete mu- habiri ve fotoğrafçı her zaman «- kinden fazla gitmektedir. Hakem komisyonu Italya - Habeş hudut ihtilâfını tetkik etmekte olan hakem komis- yonu, Bernden Parise dönmüştür. Komisyon çalışmalarına Pariste devam edecektir. Bu resme bakınca akla gelen — Bu adam mevkuf mudu-? Polisler, ahaliyi bunun şerrinden masun bırakmak için mi onu böyle Halbuki, hakikat şudur: — Bu adam, Londrayı gezme varro'dur. Polisler, ahalinin (bil korumak için onu böyle sarmıştır. ye nazırını kabul ederek manev- ralar hakkında izahat almıştır. tadan verilen haberler bu hazır -|Kralın kuzeni de Afrikaya gidiyor kkların, donanmanın kuvvei umu» miyesiyle Ege denizinde yapaca » ğr manevralarla alâkadar olduğu merkezindedir. Diğer taraftan Malta polisi do - nanmanın veçhei azimeti ve ma * nevraların nerelerde yapılacağı hakkındaki hazırlıkların, daha mühim kısımlarınm şuyuuna mey» dan vermemek için şiddetli ted - birler almıştır. İngiliz donanması Akdenizde harekette... Aiimm. GÖzel) — Kamdradam gelen haberlere göre Maltada top- lanmış bulunan İngilterenin Ak - deniz donanmasına mensup harp gemileri iki gündenberi kömür ve mühimmat yükliyerek sefere ha - zır bir hale gelmektedilrer. Mal - İngiliz #ilosundan verilen emir Atina, 27 (Özel) — Romadan bildi - rildiğine göre İngiliz (Akdeniz filo. suna mensup bir deniz fırkasının ey- Vülde Mısır sularında bulunması emir verilmiştir. Büyük harp gemileri şimdiye ka - dar âdet olduğu veçhile Port Sait ve Iskenderiye önünde (o demirlemiyecek Ismailiye ile Süveyş arasında hare - ket halinde bulunacaktır. İngiliz erkânıharbiye relsi ve Başvekli Londradan verilen haberlerde İn - giliz başvekili Baldvinin erkânı harbi yei umumiye reisiyle uzun omüddet mülâkatta bulunduğu bildirilmekte - dir. Bu mülâkatta donanma kumanda - nıpin bütün Akdeniz filosunun Sü . veyşte tecemmü eniri - verildiği söy - lenmektedir. Bu haberein tekzip edil- miş olmasına rağmen iyi malümat a - lan mahafili de emrin doğru olduğu ısrarla kaydediliyor. Bu havadisler efkârı o umumiyede büyük bir hakikat tevlit etmişse de öğ- leden sonra hariciye nazırı oOEdenle Musolini arasında ihtilâfm silâha mü racaat edilmiyerek halli hakkında teati edilen telgraflar ortalığa biraz sükü. | net vermiştir. İtalyan torpidoları Süveyşte Atina, 27 — Dört İtalyan t- pitosu Süveyş kanalından geçecek İtalyan nakliye gemilerinin emni- yetini temin maksadiyle Süveyş | kanalı ile Şap denizi arasında ka- rakol vazifesi almışlardır. Bu ge - miler geldikten sonra yalnız mü - himmat yüklü ve tehlike işareti o- larak kırmızı bayrak çekmiş iki Roma, 27 — Kralın kuzeni ve general olan Bergam dükü yakın- da şarki Afrikaya gidecektir. Musolininin iki oğlu Musolininin iki oğluyla dama- dının bulunduğu Saturnia vapuru kanaldan geçerken polis çok sıkı tedbirler almıştır. Musolini'nin oğulları vapurun içinde olduğu gibi, Afrika toprak- larma çıktıkları vakit de son de- recede sıkı bir muhafız çenberi i- ginde bulundurulacaklardır. te gine EE EŞE Londra, 27 — Kahireden Roy- ter ajansma bildirildiğine göre son iki gün içinde Süveyş kanalın| dan geçen asker ve mühimmat yüklü İtalyan vapurlarmın sayısı on yediyi bulmuştur. Her tarafla sevkiyat ve tedbirler Dün Napoliden doğu Afrikası- na 1000 İtalyan askeri daha git - miştir, Roma ile Eritre arasında telsiz telefon kurulmuştur. Bir İngiliz tayyare gemisi, Ce - belüttarikten geçerek Maltaya git miştir. Malta adasiyle Adendeki garnizonları takviye etmek üzere bu hafta içinde bin kadar asker gönderileceği teyit edilmektedir. Adisababada Habeş İmparato « runun önünde yapılan yeyi bir toplantı büyük şehirlerdeki halkı korumak üzere tedbirler düşünül-! müştür, İ Yeni sevkiyat Napoli, 27 — Nazario vapurile| şarki Afrikaya 80 zabit ile 1150 milis neferi hareket etmiştir. 8000 hasta Ramon Novaro ve Kız kardeşi ilk sual şudur: sarmışlardır? ğe gelen sinema artisti Ramon No- hassa kadınların) taarruzundan Avusturyalı güreşçiler Avusutryalı güreşçilerle, bu ge- ce saat (21) de Taksimde son de- fa olarak karşılaşacağız. İlk yaptığımız iki temasta ne kadar zorlu rakipler olduğunu gös teren Avusturyalılara karşı bu ak- şam ne yapacağımız merakla bek- lenmeğe değer, 56 kiloda küçük Ömer, 61 kilo- da Yaşar, 66 kiloda Yusuf Aslan, 72 kiloda Mersinli Ahmet, 87 ki- loda büyük Mustafa veya Urfalı Salih, ağırda iten snr e een. kuvvetli ve'usta olan Avustury&' larla yapacağımız bu akşamki karşılaşmanın, ilk iki karşılaşma - ya nazaran çok çetin olacağını u - muyoruz. Müsabakaların etraftan iyi sey» redilmesi için stadyomnda hususi elektrik tertibatı da yapılmıştır. Bugünkü dâva- ların neticesi (Baştarafı 1 incide) tomobil parçalanmış, içinde bu * lunan bir seyyah kadın kafası parçalanarak ölmüş, kocası ve bir de tercüman yaralanmıştı, Çarpışmaya yol üzerinde Traar vay Sosyetesi tarafından açılan çukura otomobilin düşmesi sebep olduğu iddia edilmişti, Hadiseden sonra şoför Keğam tevkif edilmiş, vatman Mehmet serbest bırakılmıştı, Geçen sene * denberi devam eden bu muhake » me bu sabah neticelenmiş, karar okunmuştur. Şoför Keğam iki sene hapse *€ “Deyli Herald,, gazetesi, Ce- nevreden aldığı bir habere göre, Eritreden Rodos adasına geti”'len| İtalyan hasta askerlerinin sayısı 8.000 olduğu bildiriliyor. | Bu hastalar, İtalyan ha'kına gösterilmemekteymiş... 10 Hindili tevkif edildi Londra, 27 — Adenden Royter ajansına bildirildiğine göre İngi- liz tabası on beş Hintli, Eriveye ticari eşya gönderilmemesi Hak- kında Adendeki mümessil'erine telgraf gönderdikleri için Maso-| vada tevkif edilmişlerdir. | büyük nakliye gemisi Süveyşten geçmiştir. Musolini izahat aldı Bolzane, 27 — Musolini harbi- Sulh için âyin | Londra, 27 — Vestminster kili- sesinde sulh için bir ruhani yin yapılmıştır. tazminata mahküm olmuş, vat * man Mehmet beraet etmiştir. 2 — Kasımpaşada Bahriye cad- desinde 17 numarada kahveci Ab* durrahmanı öldüren ve Mehnietle börekçi Hüseyini yaralıyan Arif cinayeti işlediği esnada yaşının küçük olmasından istifade ederek 12 sene altı ay 14 gün hapse mah” küm edilmiştir. n 3 — Kasımpaşada < Bedrettin mahallesinde bir evin alt katınd3” ki odada oturan karısı işçi Na: yeyi bir gece boğarak öldürüp © * danın altındaki toprağa göm” ve cesedin kokmaması için üzer” ne sarımsak döken Laz davasma nakzen bakılmış; (9 Osman 15 sene hapse mahküm © - dilmiştir,