4 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — a Postam “Büğük Ttalyanlar bütün cephelerde saldırıyor Dünkü Ikinci basışımızdaki haberlerin hülâsası Dün ikinci bir basışla verdiğimiz haberlerde İtalyan elçisinin Adisaba. badan ayrılmak üzere olduğunu, Adu- anm bombardımanının teeyyüt etti ad © ğini ve bu hareketin Habeşler tara. fmdan Uluslar kurumu nezdinde pro- testo edildiğini, İtalyanların da Ulus. lar kurumuna bir telgraf göndererek hudut boyundaki (O Habeşlerin. otuz kilometre çekilmesinin tamamen baş. ka bir manası olduğunu bildirdiğini yazmıştık. İtalyanlar, Habeşlerin otuz kilo - metre geri çekilerek askerlerini top « lıyabildiklerini ve bu suretle İtalyan lar üzerine hücumun kolaylaşmış ol . duğunu bildirmişlerdir. Habeşler genel seferberliği ilân et- miş.bir milyon yüz bin kişiyi silâh altı na çağırmışlardır. Vaziyete hakılırsa, harp resmen i , Jân edilmemiş fakat filen başlamıştır, İtalyanların Iki hava hücumu nasıl oldu ? Italyan tayyarelerinin Adigrat şehirleri üzerine bomba 75 tanedir, İlk hilecum,; sabahleyin © şafakla beraber tayyareler tarafından yapıl - mıştır. Atılan bombalardan biri Kı - zılhaç bayrağı çekilmiş olan bir has . taneye gelmiştir. Kadm ve çocuklar da dahil olmak üzere sivil (o ahaliden bir çoğu ölmüş binalar yıkılmıştır. Ikinci hava hücumü öğleden evvel saat on birde ve iki askeri Otayyare tarafından yapılmıştır. Ordunun hareketleri İtalya ordusu Eritre - Habeş hudü- dunun bir çok noktalarmda İleri hare. ketine geçmiştir. Bu suretle iki ordu arasında ilk temas vaki olmuştur. Italyan Somalisi tarafımda da çar- pışmalar olmuştur. 1700 telefat Aduva cephesinde cereyan eden kanlı müharebelerdeki telefat ve ya . ralılar yekânunun 1700 olduğu haber Aduva ve attıkları veriliyor. Bu sabahkei gazeteler 1700! kişinin İtalyanlar tarafında öldüğünü yazıyorlarsada yanlıştır. Her- iki cephede de muharebeler devam et- mektedir. Habeş imparatoru yarın cep heye gidecektir. İtalyanlar, Aduada 160 maktul verdiklerini söylüyorlar Aduva harbine dair Romadan Lon. draya gelen haberlere göre, İtalyan - Jar on beşi subay olmak (üzere 160 maktul vermişlerdir. Dün gece Tigre nehiri boyunda kanlı çarpışmalar Oldu Berline gelen son haberlere göre Eritre hududunda harp devam etmekte dir. Dün gece Tigre nehri boyunda kanlı çarpışmalar olmuştur. Habeş mukavemeti Musaali dağı o cephesinde Habeş kuvvetleri İtalyanlara mukavemet et- memekte, Vellov dağı omıntakasında kuvvetli bir surette mukavemet için hazırlanmaktadır. Bu sabah “gelen n haberler Wotlo dağlarında Habeşler bekliyor ' Şafaktan evvel İtalyan ordula - rmm Habeş arazisinde on iki mil| ilerlemiş olduğu, ve Habeş kuv -| vetlerinin düşmanı Wollo dağları eteklerinde bekledikleri teyid edil mektedir. Habeş topraklarında ilerliyen İtalyan ordusu pişdar olarak süva- ri, arkada piyade ve hafif topçu- dan, tanklardan ibarettir. Bunlara tayyareler rehberlik etmektedir - ler. Bugün İtalyanlar bütün cephe- lerden taarruza geçecek Adisababa, 4 (A.A) — Son maberlere göre, itaiyan kuvvetle- “Fİ mukavemet görmeksizin Musa- ali dağma doğru yürüyüşlerine © devam etmektedirler. Habeş kuv- > lu vetlerinin İtalyanları Wollo dağ- ları eteğinde bekledikleri söylen: mektedir. Burada söylendiğine gör, dün- kü harekâta kırk kadar İtalyan uçağı iştirak etmiştir. Bugün İtalyanların bütün cep- heler üzerinde taarruza geçmele- ri beklenmekte ve Adisababaya karşı yapılacık hava taarruzla - rından korkulmaktadır, Demir - yolu durağının tarafına uçak top- ları yerleştirilmiştir. Bütün bejgir ve katırlar yi - yecek ve gereç (levazım) nakli için müsadere edilecektir. İtalyan elçiliğini bekliyen kı - ta, imparatorun muhafaza kuv - vetlerine mensüp 300 atlı ile kuy- vetlendirilmistir. Havanın Adisababaya karşı yapılacak biruçak © taarruzuna mani olduğu söylenmektedir. Bütün Habeşlerin. ulus sever- liğe hitap eden seferberlik bil- diriği imparator sarayı önünde okunmuştur. Seferberlik derhal başlamıştır. Fakat askerler kıta- larıva ancak 12 ilk teşrinde ilti- hak edeceklerdir. Gerek hükü met, gerek halk soğuk kanlılığı muhafaza etmektedir. Yabancı» lara karşı hiç bir harekette bulu- nulmamıştır. Orduya ilhak etmiyenler kur- şuna dizilecektir. Yeni sevkiyat Napoli, 4 (A.A.) — “Bianca- mo,, gemisi 152 subay ve 3.250 nefer yüklemiştir. Uluslar Kurumu acele içtimaa İ çağırıldı i i o Berlin, 4 — Pariste bulunan; İ M. Eden dün M. Laval'le bir i saat konuşmuştur. Bugün ikisi de Cenevreye hareket etmişler: dir. Uluslar Kurumu alelâce- le yarın bir içtimaa davet edil- İ miştir. Zecri tedbirlere karar verilecek Uluslar kurumu genel sekreteri bütün konsey üyelerini cumartesi günü saat on buçukta toplanmağa çağırmıştır. Zecri tedbirler alınması hakkındaki cereyanlar artmıştır. Londrada, silâh satmak yasağının de- vamından başka iki zecri tedbir daha düşünülüyor ki şunlardır: 1) İtalyan devleti, müesseseleri ve vatandaşlarile bütün kredi muamelerini yasak etmek. 2) İtalyan malı satın almamak. İtalyan ihracatının yüzde altmışınn, uluslar kurumu azası olan memleketlere yapıldığı bildirilmektedir. Mısır sularında İngiliz filosu İngiliz kuvvetlerinin Mısırdaki top- lanması fasılasızca devam etmektedir. İskenderiye limanmda 45 İngiliz ge misi durmakta ve bu filo her gün Wi- mandan açılarak manevralar yapmakta- dır, İtalyan ticaret gemilerine toplar ritdi Atina, 4 — Bütün İtalyan gemi . lerinde icabında üzerlerine toplar yer leştirmek için platformlar hazırlan - mıştır. Hinihacette Ogemiler büyük harpte olduğu gibi bu toplarla kendi. lerini müdafaa edeceklerdir. Marebe hücum olacak Asmara, 4 (A.A.) —- Şe ajansı bildiriyor: Ali komiser, halka bir dei name neşretmiştir. Bu beyanna- mesinde Adisababa hükümetinin şimdiye kadar yaptığı tahrikâtı, hudutlarda yapılan tecavüzleri, yağmaları ve Eritredeki sadık İ talyan tebaası çokanların öldürül. mesini hikâye ettikten sonra İtal yan askerlerinin ve siyah göm- leklilerin halkı koruyacakları bil- dirilmektedir. Ali komiser, İtalyan toprakla" rının çiğnenmemesi ve İtalyan tebaâsinın zarara uğramaması için süel kıtalara Marebe tecavüz et- mesi emrini vermiş, buna İtalyanm müdahalesini istiyen halka yar- dım için lüzum gördüğünü söyle- miştir. Aduayı almak Koloy değli Löndra, 4 (A.A.) — Adun şehrinin çok çetin bir müdafaada bulunmadan İtalyanlara teslim ol. masına ihtimal verilmiyor. Bu raya gelen haberlere göre şehir- de ve civarında 50 bin kadar Ha- beş askri toplanmış bulunmakta: dıt. Marreb'den sonra yol yok- tur ve İtalyan kuvvetleri 16 kilo- metrelik bir mesafeyi dar geçit lerden yürüyerek bin metre yük- sekliğe çıkmak mecburiyetinde- dirler. Fransız elkârı ikiye ayrıldı Paris 4 — Harbin patlaması Fran. sız kamoyu üzerinde büyük bir tesir yapmış değildir. Esasen bu hâdise çoktandır bekleniyordu. Fakat ulusta bu hususta kesin olarak bir fikir ih - tilâfı olduğu âşikârdır. Sosyalistler Italyan aleyhinde neşriyatta bulunur. ken, sağ mutedil cenah partileri zec - ri tedbirlere karşı şedit bir lisan kul- Janmaktadırlar. Mutedil “Echo de Paris, gazetesi şunları yaziyor: “Eski Avrupayı ibtilâle sürüklemek için 2 milyon İngiliz sendikacıları ile 3 milyon Fransız markscısının faşist. liğe karşı açmak istedikleri harbe mil liyetçi Fransanın fltihak etmesi im - kânsızdır. İngilizlere hoş görünmek - İçin ve bir zenci davası yüzünden Lâ- tin kardeşimize arkadan hücum et « mek bizim için mümkün değildir, Bu. günkü Fransız bakanlar (kurulunun böyle bir karar vermesine kesin ola rak imkân yoktur. Mutedil “Homme libre, (gazetesi yazıyor: “İtalyaya karşı ne bir tek asker, ne bir metelik! “ Fransız ulusu bizi içinden çık - mıyacağımız bir duruma sürüklenmek tehlikesini gösteren © ekonomik zecri tedbirlere razı değildir. Süel zeeri ted birleri de evleviyetle reddedeceğiz.,, İngiliz efkârında bir cephel Londra, 4 (A.A.) — Bütlin gazete- ler tecavüz kelimesini kullanmakta . dır. Harp ilân edilmeksizin yapılan 1- talyan süel harekâtını mazur göster - mek istiyen bir tek ses yükselmemek - tedir. Bu hususta Times gazetesi şun- ları yazıyor: 3 — 10 — 935 gilnli tarihi bir gün dür, Konseyin başlıca üyelerinden Av rupa barışının başlıca koruyucuların- dan Paris paktının gene başlıca müm zilerinden biri bir senedenberi yaptığı süel hazırlıklara ve ileri sürdüğü dip- lomatiki kaçamaklara nihayet vererek gene Uluslar sosyetesi üyelerinden bi- rinin topraklarına zapt ve tahrip maksadile büyük bir ordu saldırmak- tadır. İngiliz muhafazakârları bütün fahrikaların harp malzemesi yapmak Hansa ee Londra 4 (Röyter) — Mahafazakir | partinin genel toplantısında Ytalyaya karşı alınacak durum konuşulmuştur.! İngilterenin hiç bir suretle Uluslar) Kurumu paktından vazgeçmiyeceğini teyit etmişlerdir. Ayni zamanda bir söylev veren meşhur saylav Diusten Chureili (Çörçil) hükâmetin — İngiliz sınal faaliyetimi angaje etmesi lâ - xemgeldiği kanaatinde olduğunu söy. lemiştir, Bu töşkilâtın her an çıkabilecek bir tehlike anında bütün fabrikaların harp malzemesi uçak, top yapılacak bir hale ifragı yolunda olması icap ettiğini ilâve etmiştir. Finans Bakn - nı Sir Neville Chamberlin fse her hat. kimdi 4 İLKTEŞRİN — 1935 Şehrimizden 38 Italyan harbe gitti Şehrimizde bulunan İtalyan) faşist gençlerinden 38 kışilik bir kafile bu sabah Çita di Bari va- puruyla İtalyaya gitmiştir. Gi- denlerin başında Panayotidis is- minde bir de zabit vardır. Galata rıhtımına yanaşmış bu- lunan vapurda bir fevkalâdelik vardı. İçlerinde siyah gömlek bulunan ve üzerlerine ceketlerini giymiş olan faşistler (vapura girip çıkıyorlar, eşyalarını taşı yorlardı. Giden gençlerin sile - leri beşinci şube direktörlüğün - den aldıkları müsaade kâğıtları üzerine rıhtıma girmişlerdi. Ak - rabaları ile tanıdıklar ise rıhtım duvarınm gerisindeki yollarda durmuşlar, parmaklıklara tırma. narak gidenleri uğurlamaya gel - mişlerdi. Saat ona doğru gidecek olanlar tamamen vapura geldiler. Biraz sonra da sırtlarındaki ce - ketleri çikardddar, Siyah gömlek giymiş ve siyah kravat takmış olan faşist İtalyan- lar traş olmuşlar, yeni ayakkabı- larını giymişlerdi. Gömlekleri i- pekten olanlar da göze çarpiyor du. Vapurun baş tarafına topla nan gençler mütemadiyen “Eya, Eya,, diye bağırıyorlar, şarkı söy- lüyorlardı. Bir aralık İtalyan bayrağını alarak tezahüratta bu lundular. Sonra hemen bir Türk bayrağı da bulundu. Türk ve İ- talyan bayrakları yanyana tutuş larak Atatürk için ve Türkiye i- gin ““Yyaşa,, diye bağırdılar. İtalyan konsolosu Salerno Me- li, giden gençleri bir araya topla- dı. Ankaradan 'talyan &efirinin gönderdiği telgrafı okudu. Kon- solos da bazı sözler söyledi. Türk ve İtalyan dostluğu için tekrar haykırdılar. Sonra İstanbuldaki faşist teşekkülü kâtibi Kampanel de gidenleri uğurladı. Konsolos ve kâtip ayrı ayrı giden gençlere sarılarak öptüler. Bundan sonra teşyi edenler vapurdan inerek rıhtımda durdu lar. Rıhtım duvarına ve parmak. Irklara tırmananlar, gidenlerin anaları ve babaları ellerinde men dil hüngür hüngür ağlıyorlardı. Hattâ ağlamaktan bayılma dere- celerine gelenler vardı. Vapur tam on birde rıhtımdan ayrıldı. Gidenler şarkı söylüyor, haykırıyor, mendil sallıyorlardı. Vapur saray burnunu dönünce ye kadar karşılıklı mendil salla- malar devam etti, Yakında 40 kişilik ikinci bir kafilenin daha gideceği haber veriliyor, İtalyaya karşı İngiltere ve Fransa birleşebilecek mi? “Niyuz Kronild,, gazetesi Paris). İtalyanlar “İngiltereye karşı aytarmın yazdığına. göre, İngilker re, Fransadan gayet önemli bir mevzu üzerinde cevap beklemekte dir. Bu mevzu, İngilterenin Akde - nizdeki durumu üzerindedir. İn . giltere, Akdenizde İtalyanlar ta - rafından bir hücuma uğradığı tak- dirde Fransa ne tavır alacağını öğ- renmek istemiştir. Fransız deniz bakanlığında mü şavereler başlamıştır. Bunların ne. tcesi, bugünkü Fransa, kabinesin- nin toplantısında başbakan Lavala arzedilecektir. ş İngiliz gazeteleri Fransadan ge lecek cevabın müsbet olacağını kestiriyor. Yine ayni gazetede okunduğu- na göre, Fransız deniz bakanlığı İngiliz donanmasınm artık ehem- miyetini kaybetmediği kanaatini! kabul etmemektedir. Tam tersine! olarak salâhiyet sahibi bir Fran -. sız, Fransız ve İngiliz donanması: nm müştereken bütün Avrupa $u- larmı kontrol edebilecek kuvvette! olduğunu söylemiştir. Bundan başka Pariste bir endi- $e daha mevcud olduğu yazılıyor: İngiltere ve Fransanm Uluslar ku- rumu kanadı altında müşterek ha- reket etmeleri neticesinde İtalya. nm Almanyaya doğru gidebilece- ğini muhtemel görüyorlar. Bu se- bepten bu bahis üzerinde Fransa- nm İngiltereden yeni bazı teminat| daha istemesi bekleniyor. ga takviye edilmesi lâzımgeldiğine iman etmiş olduğunu ilân etmiştir. Myomlar r olacağır”.. Romda çıkan “Ye Tevete,, ya» ziyor: “İtalya hükümeti İngilterenin Doğu Afrikasındaki meşru menfa- atlerini tanıyacağına dair defaat- le teminat verdiği halde İngiliz u- lusu Akdenizdeki gemilerini ve halkmı müdafaa için neye tedbir alıyor, sorarız? “Bir münasebetle bazı Oksford talebesi artık kral veya İngiltere i- çin harbetmiyeceklerini ilân eden bir karar almışlardı. Acaba yarın Akdenizde çarpışmak için bundan daha ne gibi büyük bir gaye edin- mişlerdir? ! “İhtilâfın yayılmaması için İtal ya elinden geleni yapacak. İtalya bütün Avrupadaki nizamı bozmak Avrupayı harab etmek istiyen, İngilterenin öğütler verdiği ulus- lar kurumudur. “Kim haklıdır, Uluslar kurumu mu, İtalya mı? “Kim kazanacak, Uluslar kuru. mü mu, İtalya mı? “Ne faşist aleyhtarı manevra - lar, ne de emperyalizmin kıskanç“ > İtalyayr meydandan çekecek- li ği rişebilirler, fakat bu takdirde kuv- ete müracaat etmeğe mecburdur. lar. Kuvet, kuveti karşılar. Ve harp harbi....., i Almanyadan Fransa Için söz almış ij Ortaya çıkan bir (havadise göre, tere, Fransa lehine Almanyadan İngili Liberal parti de ayrıca bir toplantı) teminat almıştır. Bu teminata göre, yapmıştır. Böz söyliyen Sir Herbert Samuel! artık İngilterenin Uluslar Kurumuna dayanmasiyle ayrılmıyacak (suretle, bağlr olduğunu, ve partisinin de bu si. de İngiliz deniz ve hava Kuvvetlerinin | yasayı tasvip ettiğini söylemiştir. ! Fransa İtalyaya karşı zecri tedbirleri tatbikle meşgul olurken Almanya? | Fransanın zararma olabilecek bir ha. rekete geçmiyecektir. İngiltere, Al - aran siyasasınım bu olacağıma, Fransa- yı garanti etmekte imiş,