12 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Italyaya Uluslar Kurumu konseyinin İtal - Yayı mütecaviz olarak tanıması yeni bir durum doğurmuştur. Bu karar - dan sonra Konsey daha ileri gitme . mia, alınacak tedbirlerin neyini tayin etmek mes'uliyetini asambleye (umu- mi meclise) yükletmek istemiştir. Takip edilen bu yolun sebepleri muh- teliftir, Bunlardan biri tatbiki istenilen 16 ncı maddenin çok geniş ve gok ağır tedbirleri ihtiva etmesidir. Çünkü bu madde mütecaviz olan İtalya ile diğer uluslnr arasında bütün münasebet - lerin kesilmesini istilzam etmektedir. “ Bunlar meyanmda İse ekonomsal (ik. tisadi) bağlardan başka siyasal mü - nasebetlerin de bulunması harbe Ya - km bir hava yaratmakta ve durumü daha mazikleştirmektedir. Konseyde almacak zecri tedbirle -| rin asambleye (umumi meclise) (a - yin ettirmek istemesiala ikinci ve ö- nemli diğer sebep de böyle bir kara - rın geniş bir kütle tarafından veril - mesi ve tedbirlerin elbirliğiyle daha müessir olarak tatbik edilmek (iste | nilmesidir. Herkesin iştirak edeceği genel ted- birler yalaız Uluslar Kurumunda de - ğü, dünya tarihinde de bir dönüm noktası olacak, derin tesirler doğu - racaklır. | Bu zecri tedbirlerin en (önemlisi; Cehemmiyetlisi) şüphesiz, siyasal o .' lanlardır.Hatırdan çıkarmamak lâzım)| dir ki Habeş - İtalya ih nda yal! nr? İngiltere doğrudan © ya alâ .| kadar olmakta, diğer nlüslar da ancak Mivesile bu işle meşgul bulunmakta - dır 3 4: İngiltere büyük bir maharetle esas-; Ti. menfaatleri Uluslar o kurumumun | paklına İstinat etürebiimiş ve İtalya - nn hemen herkesle arasmı açmıştır. İogiliz Kamoyunun (efkörr umümiye . si Eş 1) büyük bir kısmı bugün samimi- yetle pakta inanmakta ve.en sonra zecri tedbirlerin alınmasını hergün ar tan bir şiddetle hükümetinden iste - mektedir. Yaldır Madalyenin ters ta 1 rafı vardır. Burgü İngilterenin! menfaatlerinden ötürü aldırmak el diği tedbirler bir çok münakaşalar,| sv-jİere zemin teşkil MY i | Bitçok uluslar, ve çok haklı olarak, Pille, İngilterenin, yarm, beçülnkül duruma benzer başka (meseleler de| tekip edeceği yolun ne olacağını .- Vila öğrenmek (İstiyor lar. Ve daha| ilsriye giderek teminat istiyorlar. | Bu soruşları İngiltere cevapsız Urrakmamış ve bırakamazdı. İngilterenin, Fransayı sürükleye : <ek bazr vaitlerde bulunması lâzım | dr. Bunlar #erba neden ibaretti? .“ * * İngiliz Dısdakanı Sir Samuel Hoa- Ta, T eylülde Uluslar Kurumunda ver- diği söylevle İngiliz politikasında ye. nl bir durum yaratmıştır. | İngiltere âdeta birdenbire 'Uluslar (Kurumu baktının hararetli müdafii kesilmiş ve İtalyan Habeş meselesinde Ulus - la? kurumunun müdahale etmesini 1s- rerla istemiştir. Bunun sebeplerini Söylece izah etmek kabildir: Menfaatleri dolayısiyle odünyanm her tarafında barışm devamma taraf- iar olan İngiltere hem bugünü hem! de yarını düşünmektedir. İngiliz Dış; bakanı ftalyadaki diyevlere İngiltere. nin bugün çok yaklaştığı Almanyaya bir ihtarda bulunmak istemektedir. Almanya İngiltere menfaatlerini boz- mak istediği takdirde Uluslar Kuru - Munun alabileceği genel o ekonomsal tedbirlerin şiddet ve deheştini ona an- latmak istemektedir. İngilterenin ta- kip ettiği yolun bizce bir sebebi daha Tardır; Genel harbin sonundanberi | İngi - Hiz döminiyonları, Kanada, cenubi Af. rika, Avusturalya, kısmen yeni Zelân. Ön, bazan ana vatana karşı aykırı git- mekte yalnız İngilterenin menfaat - karşı alına- cak zecri tedbirden İngiltere ne bekliyor ? ! vazifeleri olmadığı halde aktörlük İ dün tayyare piyangosundan yir - yy 20ilkteşrin-pazar Ge- nel nufus sayımında lerini düşünmekten çekinmektedirler, İngiltere bunun acısını daha on iki sene evvel tatmış Türk orduları Bo . ğazlara dayandığı zaman Ana Yata - rin yardım talebine İngiliz sömürge - si (müstemlekesi) yerinde olanbu memleketler de talebi rededtmişler -! dir. İşte Ingiltere bunu dâha (bir çok hâdiseleri hatıriryor ve şimdiden ted. bir alıyor. Yukarda saydığımız mem - Jeketlere bugün : bakınız one diyor4 Siz de benim gibi Uluslar kurumu a - zasındansıniz. Görüyorsunuz ki İtal - yanın hareketi ahlika, muaheyelere, Uluslar kurumuna karşıdır. Yarm sizde nazik bir vaziyette bu- Tumabilirsiniz. Siz debir hücu- ma, meselâ Japonyanın bir hücumu - na, maruz kalabilirsiniz (Benim sizi müdafaa edeceğim tabli olmakla bera- ber bütün dünyanın herkesin bizimle! olması faydasız mıdır? İşte bu gibi sözler, bazı ahlâki aki. delere ilâveten İngiliz döminyonlarm! da büyük tesir yapmış ve bunları İn - gilterenin arkasından sürüklemiştir. »#*# Diyebiliriz ki İngiltere kabil oldu- ğu takdirde harpsiz olarak menfaat - lerini korumak için bir sistem bulmuş, İ Uluslar Kurumu paktında istifade e. | debilecek maddeler bulmuştur. Bugün isine bu geldiği için şiddetle pakta ta- raftar olmuştur. Doğrusunu söyle - mek lizımdır ki bu yeni sistem çok iyi düşünülmüş olmakla beraber bir çok tehlikelerden de âzade değildir. Çünkü yarım bir çok ihtimallere doludur, Raif N. METO Bugün için: Fiyankoyu kazanan kızın gülüşü / Bazıları yüzlerine manalı bir çalım vererek yaslı göstermek isterler. Bunlar, edenlerdir. Bazı kimseler de, içi gerçekten yaslı olduğu halde, güler gibi gö- rünür, Bunlar, başkaları hesabma bir çeşit fedakârlık ediyor ve gü - ya dünyanm düzenini bozmadan i gidiyorlar. - Bazı yüzler de var ki, boyuna güler; neye, niçin olduğunu bil - meden, neye, niçin olursa güler. Bunlar için sözüm .yok derken, mi bin lirayı kazanmış olan hiz . metçi kıza geleceğim. Bu kızın gazetelerde bir resmi vir. Ve bu resminde güldüğü gö- ülüyor... p yea dünyada bundan daha katgısız, kuruntusuz ve hiç bir ma. naya çekilmek istenmemiş “haki - kt,, bir gülüş olabilir mi? Bırakın ki bu kız, gülmemiş olse da, yirmi bin liranın sahibi dir. Hikmet Münir Okur yazar bütün yurtdaşlar ken- dilerine verilecek sayım ve kontrol memurluğu vazifesini kabul etmeğe mecburdurlar. Kabul etmiyenler için para ve hapis cezas vardır. Basvekü'et Statistik Urum Müdürlüğü| Telefon memurlarının ikramiyeleri | Yazdıklarımızındoğru- luğu anlaşıldı Ekmek unları karışıkmış Sosyete vadettiği (Belediye ciddi suret- halde hâlâ vermedi Eski telefon sosyetesi hüküme- te devredilirken, memurlara bir miktar iktamiye verilmesi hususu da görüşülmüş ve sosyete direktö- rü tarafından da bu teklif kabu! edilmişti. Sosyete ile hükümet a» râsındaki devri teslim muamelesi bitmiş olduğundan, sosyetenin sa- bık direktörü Aderson bu ayın on yedisinde memleketine dönecek- tir. Öğrendiğimize göre eski direk tör, imzası mukabilinde kabul et- tiği bu maddeyi henüz is'af etme- miş ve mükerreren yapılan müra» caatları bugün, yarın diyerek bu- güne kadar uzatmıştır. Memurlara verilecek ikrami- yeden hükümet hazinesine de kar zanç ve saire vergisi olarak yirmi, otuz bin lira gireceği için, bu iş ayni zamanda maliyemizin men- faatine de taallâk etmektedir. Sosyetenin, yirmi senedenberi kullandığı memurlarmı günün bi- rinde yüzüstü bırakarak en ufak bir ikramiye ile bile taltif etmesi den çıkıp gitmesi doğrusu bu me- murlar hesabına çok acınacak bir te kontrola başladı Belediyenin son zamanlarda fırmlarda ve değirmenlerde yap» tığı araştırmalar, İstanbul halkı nın başlıca gıdası üzerinde dönen suiistimallerin nasıl cereyan etti- ğini ve menbamı meydana koyp muştur. Bu teftişler İstanbul fr rmlarından bir çoğunda (ekmek çeşmisinin çok bozulmuş olduğu, halkın ikinci nevi ve bazan mahi» yeti meşkük maddelerden yapıl. mış ekmek yemek mecburiyetinde kaldığı hakkmda yaptığımız neş- riyatn ne kadar yerinde olduğunu meydana koymuştur. Belediye, yaptığı kontrollardan sonra bu halin önüne geçecek ted» birleri derhal almıştır. Bundan sonra değirmenlerden ekmek veya francala yapılmak üzere çikacak unların çuvalları üzerinde bir eti. ket bulunacak ve üzerinde (Şehrin birinci nevi ekmeğine veya franca. lasma mahsustur) ibaresi yazılı mektedir. Hattâ bunun için de haldir. Direktörün hareketinden öirmenlerde fırmcılar arasmda her önce, verdiği sözü tutacağını w- muyoruz. o—— Rumelihisar idman birlihi eğlencesi Rumelihisar İdman Birliği tap rafından, bu akşam Rümelihisa- rındaki Nümune bağında bir kır eğlencesi tertip edilmiştir. kendilerini —<--— Bu yıl dış ticaretimiz çok iyidir Bu yılın başında ihracat ticare- timizde görülen fazlalığın ticaret müvazenemizde lehimize husule getirdiği kabarık yekün, senenin şu son aylarında da devam eden iyi durumla mühim miktarda yük- selmiştir. Alâkadarlar dünya e-| konomsal durumunun şimdiki ka. rışık zamanlarında hükümetimiz. zin tuttuğu ekonomi siyasa saye- sinde alınan neticeden fevkalâde memnun bulunmaktadırlar, Bu yılın ilk altı aylık devresin- de ihracat statistikleri geçen yıla nazaran memleketimiz lehine altı milyon liralık bir fazlalık gösteri- yordu. Devlet ticaret müvazene- si statistikleri meşredilmemiş ol-| İ makla beraber bu fazlalığın şimdi) on milyon lirayı bulduğu anlaşıl kesin anlıyamıyacağı bir de şifre teessüs etmiştir. Fırmei sipariş ve- rirken 612, 519 gibi numaralarla un istemektedir ki bunlar muhte. Ekonomi direktörü Asım Sürey. ya bu işle çok yakından meşgul olr maktadır. maktadır. Bunun dışında olarak hüküme. timizin kleringle bağlandığı mem Jeketlere verilen ithalât imkânları karşılığı olarak memleketin bu şe. kilde bağlı kalmış kırk milyon lis ra kadar bloke parası birikmiştir. Bu para da tecim denkliğimizde mühim bir rol oynıyacak ve bunun la Türk piyasalarından mal alına» caktır. Memleketimizin bazı yerlerin- deki mahsullerin bu yıl kuraklık- Gıdasız kalan çocuklar ızılay bu yavrulara yardım imkânların araşlırıyor © Mektepler açılalı epey olduğu halde, ber yıl İstanbul Kızılay teş: kilâtı tarafından öğle - yemekleri verilen fakir ilk mektep talebe» lerine henüz yiyecek verilememek. sasen son birkaç yıldır bu zavallı tedir. o Bunun başlıca sebebi; © yavruları doyurmak iiçn etraftan yardım görmediğinden ötürü s1 « kıntı çeken İstanbul “Kızılay, nin bu yl bu işe harcıyacak kadar e linde para bulunmamasıdır. Kızılay teşkilâtı geçen yıl para- sızlık yüzünden, her sene doyur- duğu binlerce aç talebeyi kendi hallerine bırakmağa mecbur ol » muştu. i Kızılay, bu yıl İstanbul mek - teplerinde binlerce yavrunun aç kalmalarına meydan © vermemek kararındadır. Bunun için salı gü- nü Kızılayda İstanbul mümessili General Alinin başkanlığı altında bütün Kızılay ilçe başkanları bir toplantı yapacaklardır. Bu top lanti sonunda şimdi öğle yemeği yemiyen binlerce yavrunun bun dan sonraki akibetlerini tayin €- decektir. almayışla. Bir çini fabrikasi açılıyor Beş yilık endüstri (sanayi) programımıza dahil fabrikalar * dan birinin temeli daha yakında atılacaktır. Bu fabrika porselen fabrikasıdır. Yapılması vazifesi Sumer Banka verilen bu fabrika nm Kütahyada kurulması karar laşmıştır. Yeni fabrikanın ham maddesi bugün porselen endüstrisi (san yil) için Avrupaya ihraç edilen Susığırlık civarındaki beyaz top- rak ocaklarından ve Eskişehirden tedarik edilecektir. Sumer Bankın bunun için da- vet ettiği Almanyanın Köln üni versitesi profesörlerinden Kraze, şehrimize gelmiş ve evvelki (ogün Eskişehire gitmiştir. Profesör Es kişehirde maruf Eskişehir taş o- caklarını ve toprağmı tetkik ede cek, oradan Kütahyaya kadar gi- decektir. Bu inceleme iki hafta sürecektir, ——— av Se e tan müteessir olmasına : mukabil müstahsilinin bu yıl yüzünü gük fındık, ceviz, üzüm, incir gibi de- dürmüştür. Yalnız fındığın bu ğeri yüksek ihraç maddelerimizin| yıl memleketimize on beş milyon çok ve iyi para getirir bir fiyatta! lira kadar bir para getireceği olması tiftik, yapağı gibi ihraç maddelerimizin de dünya pazar- larında sağlam fiyat bulması Türk gözönünde tutulursa bu yıl sonu. nun bizim için ne kadar iyi bite- ceğini tahmin güç olmaz. ŞEHRİN DERDLERİ Sayım günü ve radyo Her ne kadar bu mevzu için şehrin derdine girmez diyenler olursa da ben İstanbul radyosunun ancak İs- tanbul dahilinde doğru dürüst dinlenebildiğine ve rad- yo işinin hakiki bir dert olduğuna emin olduğundan bu işten burada bahsetmeyi en muvafık buluyorum. Okuyucularımdan Ayvansaray Senyura sahibi M. Muzafferden şu mektubu aldım; “Billün gile efradını bir eraya toplıyacak olan ge- radyosu, söylev, monol9ğ, caz ile abonelerini bir iki sea! eğlendirme'ten nel nüfus sayımı gününde İstanbul çekinirse çok yazık, İ | Hakikaten sayım gününde radyonun sabahtan iti - ? baren neşriyat yapması fikri çok muvafıktır. Sabahın sanat yedisinden İtibaren belki de saat üçe, dörde kadar sürecek olan nüfus sayımı esnasında radyo çok istifa- deli olabilir. Alelâde futbol maçlarını bile vadyo ile ve- ven şirket, herhalde o gün için bir program hazırlama b, ve dinleyicilerini bu suretle memnun etmelidir. Rad. yo şirketinden bunu bekleriz. Yalnız, hazırlıyacağı program derecede kütü olmamalıdır. Çünkü dinleylefler böyle bir felâket karşısında ken. İ | dileri evlerinden atıp kaçamazlar da, dayanılamıyacak SERTOĞLU