24 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Benim görüşüm : Bursalı Köse Emin ve bir tesadüf gece saat yirmi iki sula » Hadaydı. Telefonum çaldı. Ev ylnda biri açıp bana haber — “Bursalı Köse Emin,, ismin: biri seni istiyor. -— Kimmiş acaba?... Böyle bir adam tanımıyorum. kat, isim yabancı da değil ha - ME Bir yerde işitmiş miyim?... Fi! iinde böyle bir adamla görüş-| A esüyüm?.. | © Zihnimde araştırarak telefona Meçhül muhatabım ismini ladıktan sonra: > Ben size ne fenalık yaptım vii gazetelere yazmışsınız? - tat ,— Vallahi öyle müteessirim ki, başıma yıkılıyor. Eş dost Yazünkü yazmizı bana gösteri- Yor. “Bu nedir?,, diyorlar... Bur- dan daha yeni geldim... Gelir #lmez yazık değil mi bana bu Yazdıklarınız? Keşki ayaklarım krılaydı da gelmez olsaydım... Ah nereden bu iş başma açıldı? “— Sizi temin ederim ki bir şey Malıyamıyorum. | © — Bununla beraber beni yaz - | Müşemız. — Ne münasebet?... Ben sizi ta- Miyop muyum? — Hayır... — Öyleyse? — İşte bunu ben de anlıyamı - Yorum yal, Aman, efendim, ne münase- #7 Peki amma. nerede yazmı - *— Bugünkü hikâyenizde?,.. pi nin satın Ko Nİ ve he xode . HABER — Akşam postası ikinci beş yıllık endüstri piânile 37 milyor lira değerinde yeni fabrikalar kurulacak Evvelden kurulan fabrikalardan üçü de bu Ikinci beş yıllık endüstri prog- ramının &saslarını hazırlıyacak o- lan komisyonun tâlt encümenleri çalışmalarını ve tetkiklerini dün akşam bitirmişlerdir. Öğrendiğimize göre ikinci beş yıllık programla (37 milyon lira sermayeli yeni sanayi zümreleri teşekkül edecektir. Şimdi birinci beş yıllık programla kurulmuş o- lan fabrikalarin sermaye yekünu ise 24 milyon liradır. Bunlardan 9,5 milyon lira sermayeli yedi fab rika işler bir vaziyettedir. Bunlar © Askerlik işleri pürüzlü olanların dikkatine! —— Selimiye: Tümen Askerlik dairesi başkanlığından: 1111 Sayılı askerlik mü kellefiyeti kanununun bazı (maddeleri 2850 sayılı kanunla değiştirilmiştir. 1 — Eski kanunda yazılı 85. ve 89 maddeleri hükmüne tabi a * sesle sara cezaları kaldırılmıştır. Bun- * gibi vaziyette bulunan- dere verilerek aske- sre hapis cezasile ce- zala çuacaklardır. Âskeri ceza ve as- keri mahkeme kanunlarını bunlar için “© sayılı kanunla yeniden ağır ahin <onmuştur. 2 -- Yoklama kaçağı, bakaya ve sak ila masör kanunun meşrinden evel! *| tahakkuk edenler altı ay içinde askerlik şubesine »ndiliklerinden geldikleri tek- -İ dirde hüemü kaldırılan 86, maddeye gö re cezalandırılacaktır. Altı ay için gel- «İ miyenler yeni kantına göre hapis cezası, göreceklerdir. 3 — 86. madde hükmüne tabi yok- lama kaçağı, bakaya ve ( saklılardan nakdi bedel almmıyacaktır. Ancak bül. mü kaldırılan 86. maddeye © göre para cezasile cezalandırılanlardan nakdi be- delleri alınacaktır. 4 — İş bu kanunlarm neşrinden ev- vel şubelerine gelen veya ellerinde mu- ameleleri henüz tekemmül etmemiş olan lar hükmü kaldırılan 86. msddye göre cezalandırılacak ve nakdi bedelleri alı nacaktır, $ — Bu gibilerin esası yoklama ka- çakları, bakaya ve saklılar hakkında as- kerlik şubelerince yeni kanuna göre mu- amele yapılacağından mensup oldukları veyahut nüfusları naklettikleri asker- lik şubelerine baş vurarak bu kanunun değişen kısımlarında gösterilen kolaylık tan zamanımda istifade etmeleri ve ya- bancıların dahi oturdukları askerlik şu- belerine müracaatla kanunun yeni met- nini görmeleri menfaatleri icabından ol- duğu ilân olunur. il : ( ŞEHRİN DERDLERİ Eminönünde işaret memuru Sirkecide, Bahçekapıda, Karaköyde iki yerde memuru varda Eminönünde niçin yok diye bir sordu, Ve şu hâdiseyi anlattı: — Geçen gün az daha burada bir tsamvayla bir otomo Anadolu demiryoila- arada genişletilecek Paşabahçe, Sömi kok, Kayseri bez, Bakırköy bez, Isparta gülya- ğı, Keçiborlu kükürt (o ve sünger fabrikalarıdır ki istihsal kıymet. leri dokuz milyon liradır. İzmit kâğıt, Ereğli mensucat, Bursa Merinos, Nazilli mensucat ve Gemlik sun'i ipek fabrikaları — ki istihsal kıymetleri 15 milyon| lira olacaktır — inşa veya ikmal ! edilmektedir. İkinci beş yılirk programla ev - velce kurulmuş olan üç fabrikanın! Hayır cemiyetlerinin birleştirilmesi cereyanı ilerliyor ilk olarak Kızılayla Çocuk Esirgeme Kurumunun birleştirilmesi mevzubahstır Hayır cemiyetlerinin birleştiri -| zılayın kimseşiz çocukların gıda- lerek halkın yardımlarının teksif sını temin hususunda da çalıştığı edilmesi düşünüldüğünü yazmış - | gözönünde tutularak bu birleşme tık. O zaman bir tasavvur halinde| mümkün görülüyor. Yalnız bunun olan bu düşünce bugün ehemmi - için Kızılay nizamnamesinin biraz ya tetkik edilmektedir. ğ Şimdi daha genişletilmesi icap etmekte. ilhassa Kızılay Kurumu ile Ço - dir. gale Kusma birler) “ie elemeli kömek binek tirilmesine imkân ol 1 ğ tetkik celle, Kr ee rafları çok azalacak ve mühim bir Çocuk Esirgeme Kurumunun| Para tasarruf edilmiş olacaktır. gayesi Kızılay Kurumunun gaye -| Bu suretle yardım sahası da daha leri meyanında bulunduğu ve Kı.) gen'şletilebilecektir. Mahlüt yağlar boyanacak Yemişte bazı dükkân üzerlerin- de mahlüt yağ fabrikaları kurul - duğu haber verilmektedir. Bura - larda içyağı, vejetalin (ve buna benzer diğer bazı yağlar karıştı - rılmaktadır. Yapılan teftişler esnasında bun. ları yapanlar, bu yağların sana - yide kullanıldığını, bakkallara satmadıklarını söylemişlerdir. Halbuki şehrin muhtelif semt. lerindeki bakka'lar buralarda ya- pılan bu mahlüt yağları satmak. tadırlar. Belediye, halkın aldan - maması için sanayide kullanıla - cak yağlarm boyanmasına karar vermiştir. * Yağ imalâthaneleri bu karar ü. zerine gene teftiş edilecek “© gen'şletilmesi tekarrür etmiştir; kâğıt, cam ve sömi kok fabrikala- rı tevsi edilecektir. Bundan başka Malatyada bir mensucat fabrika- sı kurulacak, demir sanayiinin muhtaç olduğu fabrikalar, kimya sanayiinin fabrikaları, çimen'o fabrikaları, (kenevir fabrikası, sellüloz sanayii, Kütahyada bir porselen fabrikası bu beş yıl için- de kurulacaktır. Bu fabrikalarm istihsal kıymeti 37 milyon, ham madde kıymeti 19 milyon lira ola- caktır. Liman sosyetesinin | malları satılıyor Tasfiye edilmekte olan Liman Sosyetesine ait ( denizdeki nakil vasıtaları ve oLiman Hanı satıl - muştı, Tasfiye heyeti şimdi de sos. yetenin Balataki atelyesi ve kızak mahalli ile şirkete ait bütün nakil vasıtalarını satmağa karar ver - miştir, o Bu kızak mahalli vesair eşya dört şubatta satılacaktır, rında banliyö hattı Devlet Demiryolları İdaresi ts. tanbul banliyö hattını şehrin ta - bii vaziyetini gözönünde tutarak genişletmiştir. £ Haydarpaşadan Pendiğe kadar olan banliyö hattı şimdi Gebzeye kadar uzatılmış - tır. Eşya taşıma tarifesi de hat için muteber olacaktır. aynı işaret yor, arkadaş Evvelce burada da bir memur duruyordu. Sonra bar nedense yerinden kaldırıldı, Halbuki Karaköy cihetinden bile daha kalabakk ve işlek o'an bu meydanın bir işaret | bilin çarpışmasına şahit olacaktım. Bi'hassa akşam üzerleri bu meydandan geçmek cidden tehlikeli bir hal aldı. Üste- Hik burada İşaret memurunun duracağı yer de hazır duru- mamuruna mrtlak surette ihtiyacı vardır. Biz de ayni fikitdeyiz. Burasi bir işarçt memuruna cid- den muhtaçtır. ye az ikm ikid İİ en lil dk emindi a Mİ Zulüm yapmak merakı Ahmet Ağaoğu, şü temleyi tahlil ediyor: “İranda her mazlum bir gün gelip kendisinin de zalim mevkiine (geçmek ümidile her zülme tahammül ediyo:!,, Ayni zihniyetin bizim tarihteki te- sirlerine geçiyor. Sadrazamların idamla» rını anlatıyor: Sadrazamların yüzde doksanı, bu korkunç serencama maruzken ve yeni gelenin de ayni âkibeti Obeklemesi mus hakkakken gene o makamı elde etmek için yapılan entrikalar, verilen rüşvete ler, savrulan vaidier akla sığmaz. Mahdut bir zaman için zalim mas kamına geçmek ne tatlr şeydi. Yeni ges lecek adam kendisile beraber bir sürü insanlar da götürüyor. Bunlar “eski de- virde,, zulüm görmüş olanlardır. Şimdi de bu sıra bunlara gelmiştir. Şimdi de büyük makamları bunlar tutacaklar ve tahammül etmiş oldukları mezalimin kat kat öcünü alacaklardır. Türk milleti o mel'un usulden çok çekti. Ta uçurumun kadar vars dı. Zaten o usulü kuranlar ve icra edene ler arasında Türk pek azdı. Lâkin usu- Jün bütün ağırlığı onun omuzu Üzerine deydi. Ve şimdiki zihniyetin nasıl olması icap ettiğini anlatıyor: Zulme karşı müştereken mücadele, İşte bugünün ülküsü. Bu ülküye bağir- lık ve onu tahakkuk ettirmek yolunda göstereceğimiz azimledir ki istikbalimizi ve İstikbaldeki inkişaflarımızı temin & deceğiz ve bütün şarka da örnek olaca” gız! niz pa Ambarge sp olacak Asm Us, petrol ambargosunun mü. olacağını yazıyor: Petrol ambargosu satıştan başka nü» kil müamelesine de teşmil edilince vas işmiş olacaktır. Çünkü Amo- rikadan İtalyaya gelecek petroller mut- taka Cebelüttürit böğatından O geçmek eburiyetindedir. Ambargo kararı nak ie teşmil edilince İtalyaya geçirilecek petroller burada tevkif ve müsadere © Tunabilir. Bu itibarla petrol ambargosu tamamile müessir bir tedbir olabilir. pa Ele verir a a KAAN talkını beiemdemineelzi Cumhuriyet güzelesinde yeni bir sü“ tun sabibi zuhur etti. İlk gün, yani dün büyük bi “Ast göstererek şöyle yazı- Garpt... aşırıldığında “İcmali Üm- met,, basıl olan bazı eserlerdeki meslek- taş imzalarmın munhasıran tertip yan» Uşı olarak konulmuş olduğuna inanmak lâzım mıdır? Telif eserler (o yazabilmek için ec nebi kitapların ithalini bir müddet men- etmek lâzım mıdır? Olur a... İnsan prensip adamıdır da, bizim “Nakleden,, kaydile türkçeye çö virdiğimiz hikâyeleri bile yerinde bul Fakat, böyle yazan bir sahipzuhu- run hiç değilse, cuvaldızı başkasına mazdan evvel, iğneyi kendisinde denss mesi lâzımdı! Hevhat! Yeni meslekte; mızm daha bir günde soluğu il tir. Nitekim busünkü yazıları, fransızca gazetelerinden alınmadır. Meselâ, s0 nuncu fıkrayı “Lu,, de okumuştum. Ne yar'k ki, bu prensip sahibi zat, birim yaptığımız ibi, “Nakleden,, diye de ilâ» ve etmemiş." (Hat — Sür) Tanassur - hadisesi Ecnebi mektepler hakkınd enemmi" etli tetkikat yapılacak Senjorj mektebindeki tanassur hi- dizesi tahkikatile mesgul olan kültür müfettişleri bu meseleye o büyük bir e- hemmiyet overmektedirler. Tahkikat yalnız bu mektepte değil bütün yaban» cı mekteplerde yapılmaktadır. Müfettiş. lerin gözönlinde bulundurdukları en mühim mesele bu mekteplerin kendile- rinden beklenen vazifeleri yapıp yapma» Arklarıdır. Seniori mektebinin faaliveti haklem da tam bir karar vermek için burenm en son yetisen telebelerinin mesoulivet- Teri ve ahlâki meziyetleri tetkik edile. cektir. Bu yüzden kararın iki gün daha gecikmesi ihtimali vardır. imi ck bisi seke öl