26 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

H HABER — Akşam poslası abeş muharipleri- nin kahramanca bir hareketi Arkadaşlarından 50 sinin parça parça olduğunu gördükleri halde Berhava edilemeyen cephane depolarını uçurmaya koştular Adisababa, 25 (A.A.) — Ras İmeru'dan, Amba yakınmda Adua yolu üzerinde cereyan eden son muharebeler hakkında yeni alınan malümatta, Ras Omeru kıtaatının birkaç bin elbise ile mühim mik: tarda harp ve istihkâm malzemesi ele geçirdikleri bildirilmektedir. İtalyanların mühimmat depoları berhava edilmiştir. Bu işe atılan Habeşlerden ellisi parça parça ol- muş ve yüz kadarı da yaralanmış. tır. Buna rağmen Habeşler, arka- daşlarının bu akibetini göre göre henüz infilâk etmiyen diğer depo. ları da berhava etmeye devam et- 'mişlerdir. Ras Nasibunun ön müfrezeleri İtalyan motörlü kuvvetlerinin hü - cumlarını mukabil hücumlarla de -| fetmişlerdir. Bu İtalyan kolları Fa- fa nehrinin sol sahili boyunca iler- lemeye teşebbüs etmişlerdir. Habeş baskınları başladı Adisababa, 25 (A.A.) — Bir İtalyan resmi tebliği, kuvvetli bir! Habeş müfrezesinin Volkaitide bir İtalyan postasına taarruz ederek bir silâh ve mühimmat deposunu berhava ettiklerini bildirmektedir. Habeşler ise ayni zamanda bir 'de erzak deposunun (o yakıldığını iddia ediyorlar, Diğer taraftan Decaz Maçın top. la bir İtalyan bombardıman tayya- resini düşürdüğü bildirilmektedir. italyan resmi tebiiği , Roma,25(A.A.) — 135 numa- yalı tebliğ: Mareşal Badoglio bil- 'diriyor: Eritre cephesinde hararetli dey. riye faaliyeti vardır. Uçaklar Tem-! biende Amba Alagi (o cenubunda bir düşman müfrezesini bombardı. man etmişlerdir. Somali cephesinde kayda değer bir gey olmamıştır, Halyanlar bir Ka'ayi berhava öderek çekildiler Adisababa, 25 (A.A.) — Ras İmerunun bir tebliğinde Mareb'in 20 kilometre cenubunda Adua yo- lu üzerindeki Rama'da bir Habeş hücumu kaydedilmektedir. İtalyanlar, mukavemet edemi «- yeceklerini anlıyarak, Kaleyi ber hava ederek çekilmişlerdir. Adisababada dönen şay'alara göre, Rama köyü civarda Habeş kıtaatının bulunmasından istifade ederek, garnizon mevcudunun bir Kısmını öldürmüş ve mühimmat deposunu ateşe vermiştir. Bu bücum hakkında sarih tafsi- lât mevcut olmadığı gibi, tarihi de bildirilmemekte 'se de, 15 şubat ya kmlarımda vuku bulduğu anlaşıl- maktadır. İki tarafta hazırlanıyor, son baskın tafsilatı Londra, 25 (A.A:) — Röyter bildiriyor: Aksum - Adua İtalyan hatları gerisine Habeşlerin yaptıkları a. nup cephelerinde ehemmiyetli ha- rekât olmamıştır. Fakat gerek O- gadende ve gerek Makallenin ce İ nubunda büyük bir hazırlık faali-| yeti vardır. Ambaalaginin İtalyanlar eline! geçtiğine ve yahut geçmek üzere bulunduğuna dair hiç bir emare yoktur. Bununla betaber bu mev- kiin ergeç İtalyanların eline düşe- ceği sanılıyor. Zira Ras Muluget-| tanın ordusu yeniden tensik için! oldukça bir zamana ihtiyacı var-| dır. Maamafih Ras Seyyum ve Ras Kassa ordularının Tembi&nde bu- lanmaları ve Ras İmrunun son yap-| tığı akın dolayısiyle İtalyan ka- rargâhı umumisinin, Makalle . A- dua - Aksum hattını daha ziyade takviye etmeden, cenuba doğru fazla ilerlemenin tehlikeli olaca. ğını nazarı itibare alarak ilerleme emri vermemesi çok muhtemeldir. Ras İmrunun son akını hakkım- da verilen gayri resmi haberlere istinat eden Röyterin Adisababa muhabiri bu akın hakkında diyor ki: Bu akını yapan Habeş muharip- leri, gerilerine vaktile İtalyanlar- dan alınmış çadırlar kurmak sure- tile İtalyan tayyarelerinin takiple- rinden kurtulmuşlardır. Muharip- ler akından dönerken İtalyan tay- yareleri, içinde Habeş muhariple- rinin bulunduğunu sandıklar, bu çadırlar üzerine yüzlerce bomba atmışlardır. Bu sırada dağlık a- razide saklı bulunan Habeş haripleri, tayyarelerin uzaklaştık- mu- Fransız - Sovyet! Mu soliniyi Pakt imzalanırsa lokarnodan çekileceğini Almanya Fransa- ya bildirmiş Paris, 25 — Bugünkü parlâ - mento toplantısında dış işleri ba - kanı Flanden söz alarak Fran- sız — Sovyet paktı etrafında iza- hat vermiş ve bu arada şu cümle- leri söylemiştir: — Fransız - Sovyet paktı Mil. letler Cemiyeti paktına tamamiy- le uygundur. Ve bunun Almanye- yı tecrit gayesini güttüğü katiy- yen doğru değildir. Fransa Al - manyanın bütün haklarına sahip olmasını ve bütün milletlerle teş - riki mesai etmesini samimiyetle Bu pakt neticesinde Fransada komünist roagandası - nm artacağı da katiyyen doğru değildir. Paktın müzakeresine Persem - be günü devam edilecektir. Lokarna paktından çekilecekmi? Londra, 25 — Fransız » Sovyet paktınm imzalanması takdirinde Almanyanın ne şekilde bir hattı hareket takip edeceği belli olma makla beraber şiddetli bir muka- belede bulunacağı zannedilmek - tedir, Diğer taraftan Alman hükü. metinin pakt imzalandığı takdir. de Lokarno paktmdan çekileceği. ni Fransız bükümetine bildirmiş olduğu haber verilmektedir. arzu eder. Ingiliz ana vatan filosu Akdenizden uzaklaşıyor Londra, 25. (A.A.) — İyi ha - ber alan siyasi mahfeller, İngiliz Anavatan filosunun * Akdenizden tedricen çekileceğini tahmin et. mekte ve, “çünkü hâd gerginliğin devresi artık geçmiştir,, demekte-| dirler, Bu mahfillerde Kızıldenizde harekete geçen Uzak Şark Filotil. lasının Hork Kong'a avdet etmiş bulunduğu söylenmektedir. Diğer taraftan, Aden'de bulunan dört denizaltı gemisinden ikisi Porten- ide diğer ikisi Bombay'a gitmiştir. Bu tedbirlerin, İngiliz kabine - sinin Kızıldenizde abloka yap - larını görünce sığındıkları yerler. den çıkarak dönüşlerine emniyetle devam etmişlerdir. Bu baskında maktul düşen İtalyanların ekserisi, hücum tankları yanında kılıç, han- çer ve kama darbeleriyle öldürük müşlerdir. Bu baskın hakkında verilen di- ! ğer bir habere göre, ölen İtalyan- larm bir kısmı da, dini bir âyin 6s- nasinda maktul düşmüşlerdir. Ya- pılan baskın üzerine, yanlarında silâhları bulunmuyan İtalyan asker leri hiç bir mukavemet göstereme- mişler ve çabukça perisan edilmiş. lerdir. Habeş muharipleri, İtal- yan papasına bir şey yapmamışlar ve âyin esnasına do cmfö mföyp ve âyin eşyasma dolunmamışlar- dır. Ras Nasibu kumandasındaki O- gaden Habeş ordusuna 600 ton sik- letinde harp levazımı ve mühim- mat gelmiştir. İngiliz Somaelisin- de Berbera limanı yolu ile gelen bu harp levazımı,"40 kadar mel | top, 10 bin silâh ve 15 milyon mer- miden ibarettir. Ekserisi tanklara | karşı kullanmağa yarıyan bu top. lar Grazyani'nin motörlü kıtala rl na karşı kullanılacaktır. Akınlarda öldürülen .talyanlar 7281 buldu Dessie, 25 (A.-A.) — Habeş © « Kından başka, ne şimal, ne de ce-| kaynakları, Ras Imrunun, Adua ci-| inn Nİ ab kadn va mak hususundaki plânlarından vazgeçtiğini isbat ettiği söylen » mektedir. Couragents tayyare gemisi ve Renown harp kruvazörü tamir e- dilmek üzere İngiltereye çağırıl - mışlardır. Bu kuvvetli gemilerde bir kaç Ay devam edecek tamirata teşeb - büs edilmiş olması İngiliz hükü - metinin hiç bir anlaşmazlık vuku- una ihtimal vermediği kanaatini bırakmaktadır. Ser ar er starr amm ram varında, Damağebla İtalyan ka « rargâhma yaptığı bir (o hücumda yeni bir zafer kazandığını haber vermektedirler. İtalyanlardan 256 ölü vardır. Geçen hafta, Ras İmru kuvvetleri tarafından öldürülen İtalyanların sayısı, dün, İtalyan hatlarının geri» sinde yapıldığı Habeşler tarafın- dan bildirilen akımda ölen 472 İ- talyan da dahil oldüğu halde 728 dir. Habeşler, gece vakti, Darageb- lideki İtalyan karargâhına baskın yapmışlar ve göğüs göğüse şiddet- li bir muhabereden sonra düşmanı Habeşlerden iki ölü, dört yaralı vardır. | İtalyanlar, geride, pek çok mü- himmat, silâh ve teçhizat bırak- mışlardır. dağıtmışlardır. 26 ŞUBAT — 1935 islemi ve harbine Almanlar kışkırtmışlar 12 Eylülde Hitlerle Musolini gizli bir görüş Pari - Midi gazetesi, Mussoli - ninin Habeşistan siyasetinde Al - manların oynadığı role dair mü | him ifşaatta bulunmaktadır. , Bu yazıda, İtalyanların müta - lealarına müracaat ettiği Fransız teknisiyenlerinin ve eksperlerinin Mussoliniye böyle bir müstemleke harbine girişmesinin ne kadar güç ve uzun süreceği hakkında söylen- miş olan sözler de bahsedilmekte. ! tedir. Almanyanın Roma Elcisi Ven Hassel bu sözlerin tesirini bozmak için Berlinden eksperler davet et- miş ve bu eksperler de Habeşista- nı fethetmenin her noktadan, çok iyi teslih edilmiş olan İtalyan or - dusu için bir çocuk oyuncağı ola- cağına Düçeyi ikna etmişlerdir. Von Ribentrop'un bizzat Ro- maya gönderdiği bir raporda Ha- beşistanı nüfuzu altına alacak bir Avrupa devletinin, Nil vadisinin, Süveyş kanalınm ve Mısırın anah- tarmın elinde olacağı yazılmıştı. Kont dö Martel Suriyedeki karışık- lıklar yüzünden değiştirilecek mi? Deyli Herald'ın Paris muhabi- ri, Fransız müstemlekelerindeki son bâdiseler üzerine gazetesine şu telgrafı çekmiştir: Fransanın Akdenizdeki müs - temlekelerini büyük karışıklık dalgaları süpürmektedir. Bunun Fas, Tumus ve Suriyedeki Fransız fevkalâde komiserlerini de süpür- mesi bekleniyor. , Bundan üç sene evvel bu müs- temlekelerde yapılan 13'ahat bek. | lenilen faydayı vermemiştir. Bu fevkalâde vaziyetler karşı -! sında Fransız Hariciye nazırı Flanden Fastaki ve Tunustaki fevkalâde komiserleri Parise ça - ğırarak 21 Şubatta kendileriyle görüşmüştür, Flanden Fastaki iktisadi ahva- lin ve Fransız idaresinin fenalı - ğından Faslılar arasında memnu - niyetsizliğin artmakta olduğuna dair fena haberler almıştır. Tunusta ise, halkın hürriyetle. rini tahdit eden ve bir diktatöre benziyen fevkalâde komiser Pey. ruto'ya karşı halk isyan etmiştir. Başvekil Sarraut, Hariciye Ve. kili Flanden, Cezair valisi Le Be- du ve diğer fevkalâde komiserle . rin iştirakiyle bir konferans top - lanacak, vaziyet görüşülezektir. Suriye o fevkalâde komiseri Kont dö Martel bu toplantıya da. vet edilmemiştir. Kontun Suriyedeki karışıklık » lar neticesi olarak değiştirileceği söylenmektedir. Kont Martel Hariciye Nazırı - na son karışıklıklar hakkında u « zun bir rapor göndermis ise de ra. por muhteviyatı nazırı tatmin et - memiştir, Eminönü Halkevinden: 2872'936 Cuma günü saat (17, 30) da Evimizin Cağaloğlundaki merkez salonunda kültür ispektör- lerinden Mansur Tekin tarafmdan (Halk terbiyesi) konulu bir kon- ferans verilecektir. Bu konferans bütün yurtdaşlara açıktır. İ yeni kabineye yardıma hazır Ol me yapmışlar Bu notanın fotoğrafını çekm* ğe muvaffak olan İngiliz ajan | bunu İngiliz Dış işleri bakanlığın? göndermişlerdir. Almanlar bön j dan “işka İtalyanlara Habeşi! * tandaki servetler ve İngiltereni askeri kuvvetinin azlığına bir çok haberler verdiler. * Bu münasebetle 12 Eylülde Hi lerle Mussolini arasında Adriy tik sahilindeki şehirlerden birim” gizli bir görüşme yapılmıştır. N haber son zamanlarda Beri” | Boersen Zeitung gazetesi taraf” | dan tekzip edilmiş ise de peri , Midi'de ifşaatta bulunan zat lediği sözlerin doğruluğunu MESİ için muhtelif milletlerden üç gbi gösterebileceğini söylemektedi" Ayni yazı sahibi Almanya” | Orta Avrupada bir ihtilâf vuku” da, İtalyanın müdahalesini i kânsız kılmak için onu böyle | kapana düşürmek istediğini Ş | maktadır. | Fransızlar Suriye | milliyetçilerin€ Mülâyim davranıy0” Siyasi mevkuflar tahliy? sdilarak j Şam 25 (A.A.) — Fransız yö” komiseri M. Martel yeni Baş bir telgraf göndererek henüz me edilmiyen mahpusları tahliye v€ > diye kadar mahküm edilmiş ol* dan bir çoğunu affedeceği vadini* lunmuştür, / Muahede | Şam 25 (A.A.) — Suriyedeki İğ | 8ız Yüksek Komiseri M. de Mar, | ni Başbakana bir mektup gönde | bi f nu bildirmiş ve ezcümle: “Ew© ef | rakla yapılan muahededen mi y larak Fransa ile Suriye ve ser | Milletler Cemiyeti arasında bir hedenin tanzimine matuf tekli gi yasetinin ve parlâmento hayatı” | yasını hazırlamak sizce kola” Ss tır.,, demiştir. | nde Ingiliz kabinesi pi değişiklik olaca ii Londra, 25 (A.A.) “ 9 |! gazetesinin bu sabahki şimdiki Maliye Bakan si Chamberlain'in Milli aş bakanlığına getirileceği. ayı nun yerine, Finans p kini" || İ şimdiki Sağlık bakanı Sir Kivi edeceği” lev Wood'un idare dirmektedir. Tuna devletleri iktisadi bir toplantı yı Sofya, 25 — i Başvekili Hodzanın Belg yaretinde Tuna devletler da ileride bir toplantı V7. pab*” nm kararl ayrılmış eldeki gp” iştirak etmeğe tara” , tedir. -