8 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

K Bulgarisrandaki i Türk çocuklarını nasıl körleştiriyorlar Bir yobaz müftü, yüz binlerce ırkda- şımızın evlâtları üzerine manevi dik- tatör tayin edilmiştir! Bir ay kadar oluyor. Matbaa -| mıza hafif sie Rumelili şivesiyle konuşan bir genç geldi. İsmini bu- raya yazmağa lüzum görmediği - miz bu genç, Bulgaristanda bir Türk ilk mektebinde muallimken işinden çıkarılmış ve Bulgaristan. da aç ve işsiz kaldığından buraya kaçmak mecburiyetinde kalmıştı. | Genç muallim başmâ gelen fe- lâketi ve sebeplerini şöyle anlat - mıştız — Bulgaristanda müallimler iki kısımdır. Genç, ihtiyar, Yani yeni kafalı ve eski kafalı, Yeni kafalı ve genç olan mual- limler müsbet bir kafa taşırlar. Bulgar Gimnaziyum (lise) larm- da okumuş olduklarından ilmin ne demek olduğunu, yükselmenin ve ilerlemenin yollarını bilirler. Halbuki diğerleri medrese kaç- kını ve softa bozuntusu olan mu- allimler daha doğrusu hocalar her türlü müsbet kafalıktan uzaktır - lar. Bunlar Bulgar hükümetinin tam emniyetini haiz olduklarm - dan geri kafalıklarını körpe Türk dimağlarma bol bol ve rahat ra - hat aşılamak fırsatmı bulmakta - dırlar. Bulgaristanda genç muallim - lerle bu mürteci softaların müca- delesi senelerdenberi sürmekte - dir: “Türlâyedeki “ilerlemeleri ve inkılâpları adım adım tatbike can atan Bulgaristan Türkleri tabia - tiyle gene muallimlerin etrafına toplanmak istemektedir. Fakat softalar bu suretle hiç bir nüfuz - ları kalmıyacağını bildiklerinden genç muallimleri Bulgar hüküme- tine derhal jurnalladılar. Bunun üzerine 19 Mayıs hükümeti bir emirname neşrederek bu sırada Türk mekteplerinde tatbik edil | mekte olan yeni harfli alfabeleri ve kitar'arı menetti, Buna itiraz edenle: de azledildi. Bugü Bulgaristan Türkleri yir- minci asır medeniyetine tamamiy- le zıd bir istikamette körlenmeğe doğru yürümektedirler, Kafaları - na müsbet ilim namına bir şey 80- kulmıyan gençler yarın bir çömez ve birsofta bozuntusu olmağa namzet bulunmaktadırlar. Bulgar hükümetinin tam bir itimadma mazhar olan bu 80fta ve mürteci grupunun başında da müftü Gos- Bulgar gençleri de dahil olduk. ları halde bütün dünya gençliği fizik, kimya okurlarken Bulgaris- tan Türkleri Karabaş Tecvidi o- kuyorlar, Bütün dünya gençliği iç- timaiyat okurlar, esir bir kütlenin nasıl hürriyete kavuşabilecekleri - ni öğrenirlerken, Bulgaristan Türkleri İdgam Maalagunne'nin tahliliyle meşgul.. Ne hazin şey! Bulgar hükümetine sorarız: Türkiyede ve Romanyada yaşı- yan bütün Bulgar gençlerini bir araya toplasak; bir de şaşkın ve budala bir Bulgar papazı bulup bunu gençlerin başıma geçirsek; bu şaşkaloz Bulgar papazının im- zasiyle Bulgarlara Bulgarcayı me- selâ Çin harfleriyle tedris etmeğe ve ders namma da zangoçluk ve kilise dualarını ezberletsek ne ya- parlar? Onu geç bir şey yapamazlar ya? Yalnız bunu gazetelerinde bütün cırtlaklıklariyle tenkit ede- bilirler. Bağırıp çağırırlar, işte o kadar. Yapmayın Gospodinler.. Vaz- geçin bu işten.. Şu sakalı yolunası yobazlar yobazı müftüyü atm işin başından. Bırakın kızanlar yeni “heefleri — öğrensinler; “ kafalarına müsbet ilim girsin. Bu, sizin de menfaatinizedir. Şimdilik bu kadar! Bir kadın kocasını havuzda boğdu Fransanın Gallon kasabasmda bir aile faciası olmuş, bir kadın sarhoş kocasını suda boğarak öl - dürmüştür, Petit isimli olan maktul 57 ya - şındadır ve gece gündüz sarhoş gezmekte, henüz otuz yaşında ve alti çocuk sahibi karısına türlü e - ziyetler yapmaktadır. İki gün ev - vel de gene zilzuma sarhoş bir halde evine gelmiş, karısmı saçla- rmdan tutarak döğmeğe başlamış- tır. Kadın bir aralık fena halde ca- ni yanmca orada eline geçen bir süpürğe sopasını kocasının ense - podin Ahmedof adında bir yöbaz- lar yobazı bulunmaktadır. Eğer bü böyle sürer, genç mu- allimlerin iş başmdan uzaklaştı: rılmaları, Türk (o mekteplerinde yalnız bu yobaz müftünün kontro- lundan geçmiş kitaplarım okutul. ması devam edecek olursa Bulga- ristandaki Türk unsurundan beşe- riyetin inkişafına iştirak cihetin - den bütün ümidi kesmek lâzım ge- tir lecektir. Genç muallimin sözleri burada bitmişti. Bu sözlerin altında ne derini ve ne acı bir mananın giz - lenmiş olduğu meydandadır. Bul- gar hükümeti nur almak, yüksel - mek, ilerlemek istiyen bir Türk kütlesine, bu kapıları bir yobazın sine şiddetle vurmuş, sarhoş he - men yere yıkılmıştır. Kadın bunun üzerine çocukla- rının da yardımiyle kocasını bah- çeye kadar sürüklemiş, ayılsın di- ye havuza başını yarı Yarıya 80 - kup öyle bırakmıştır. İki saat son- ra hâlâ meydanda olmadığını far- kedince bahçeye çikrp bakmış, a- damın başını tamamiyle havuzun içinde görmüş, öldüğünü anlamış- Kadın tevkif edilmiştir. Şevket Süreyya İstanbul maarif müdür muavin- lerinden Şevket Süreyya, maarif vekâleti umumi müfettişliğine ta- yin edilmiştir. Şevket Süreyya ay- ni zamanda dördüncü umumi mü- Kara sakalını siper ederek kapat | fettişlik maarif müşaviri olarak ça- yor. "İşacaktır, iti i € ii N dei “ sandli e ij ği HABER — / poslasr Ali Çetin Kaya | Şişhane tramvay faclasını Bizzat tetkikediyor Bayram münasebetiyle şehri »| mize gelen afia bakanı Ali Çetin kaya, Şişhane yokuşundaki tram- vay kazası ile çok yakından alâ - kadar olmuş, şirketler komiseri! İbrahimden etraflı malümat al » mıştır. Bu kaza etrafında şahitlerin 43 kişiyi bulduğu anlaşılıyor. Bunlar tramvay içindeki yolcu» larla hâdiseyi dışardan görenler - dir. Vazifelerini yapmıyarak ka - zaya sebebiyet verenlerin ise on bir kişi olduğu söylenmektedir. Bunlar frenlerin muayenesine ba- kan ve kum dökenlerdir. Mektepler Tatilde de faaliyet gösterecek Kültür direktörlüğü, tatil gün- lerinde ilk okul talebelerinin 80- kakarda başıboş olarak dolaşma- maları için muhtelif semtlerde ba - zı mekteplerin açık bırakılması ve çocukların buralarda spor ve di- ğer oyunlarla vakit geçirmelerini temin için müfettişler vasıtasiyle tetkikler yaptırmaktadır. Talebelerin tatilde buraya de vamları mecburi olmıyacak, yaln istiyenler gelecektir. Haftada bir iki gün de çocuklara terbiyevi kon. feranslar verilecektir. Ankarada bir kaza . Dün Ankarada feci bir otobüs | kasası Olulüşü « : Kadıköy şekercisi Hamdinin beş yaşındaki oğlu Haldun Sa » manpazarından geçerken bir oto- büsle karşılaşmış, kaçamıyarak otobüsün altında kalmış, ezilerek ölmüştür, Kaza hakkında derhal tahki. kata başlanmıştır. Şüpheli birine af- yon sattıkları için Iki memura işden el çektirildi Afyon inhisarında şüpheli bir şahsa 1500 kilo afyon satmaktan dolayı iki memura işten el çekti - Tahkikat devam etmektedir. Söylendiğine göre bu işle alâka- dar görülen bazı kimselere daba işten el çektirilecektir. Daimi içki sergisi rlar umum müdürlüğü binasında daimi bir sergi açılma: | sına karar verilmiştir. Sergide tü- tün, cigara ve içkiler teşhir edile- cek, sergi herkes tarafından gezi» lebilecektir. Kayan dağın tehlikesi Bir köy halkını yerinden etti Ceaevreden Deyli Herald gazetesi ne bildiriliyor: Mütehassıs mühendisler, Cenevre gölünden bir kaç mil ötede kür çücük bir köyü yürüyen bir dağın teh Mkesinden kurtarmakla meşguldürler. Niro isimli bu küçük köyün halki, binlerce ton ağırlığında kaya ve toprak hücumundan korktukları için birer bi rer köyü tahliye etmektedirler. Günlerce yağan yağmurlar, altını oyduğundan büyük kaya yığınla rr tedricen köyün üzerine doğru kay maktadır, R burada dağın nasıl inti Japonyadaki isyan hareketine önayak olan on sekiz zabitin, hü-! kümetin emri üzerine, intihar et- tiklerini yazmıştık. Paris - Soir ga- zetesi bu hususta şu mütemmim malümatı veriyor: Asi zabitler başbakanlık bina- sının bir salonunda toplu bir hal de bulunuyorlardı. İntihar kararı verildikten sonra içlerinden biri Japon âdeti üzerine ölmek arzusu- nü gösterdi ve yere diz çökerek arkadaşlarının önünde hançeriyle karnmı yardı. Geri kalan on yedi zabit taban- ca ile intihar edeceklerdi. Sıraya dizildiler ve tabancalarının nam- lularını şakaklarıma dayadılar. İç- lerinden en büyük rütbeli ve en Son hâdiseler sekte vurmazsaâ... Fransa, Ingilter Rusya arasında Bir Dörtler misaki hazırlanacak Avrupada yeni bir dörtler mi- sakı vücude getirilmesinden bah- seden “People,, gazetesi diyor ki: “Mister Eden Cenevrede Fran- sa, İngiltere, Almanya ve Rusya - dan müteşekkil bir Dörtler misakı ortaya koymağa çalışacaktır. Bir Fransız — Alman antantı hakkında Hitlerin yeni teklifini hüsnü niyetle kabul etmesi için Frans. det, beke Eladeş'i ik- ek Çekti ye Böyle | bik üzlaşma, yalnız Av-| | rupa diplomatik mehafilinde da - ha sulbperver bir hava yaratmak- la Kalmıyacak, belki de her büyük Avrupa devletinin giriştiği yüz milyonlarca liralık silâh yarışının önüne geğilebilecektir. Bundan başka, Almanya ve Fransa arasında böyle bir antant İngilterenin hedef edindiği İngi « liz — Alman hava misakını da kolaylaştırıyor.,, Mekteplerde imtihanlar Bayram münasebetiyle tatil 0- lan bütün müesseseler, resmi dai- reler ve mektepler yarından itiba- ren açılacaktır. Lise ve orta mekteplerin ikinci yazılı yoklamaları da yarın başlı. yacak, yeni imtihan talimatname- si henüz vekâletten gelmediği için imtihanlar gene eski talimatname- ye göre yapılacaktır. Tekirdağ (Özel): 1 Şubat (pazar) akşamı tahliyeden sonra Tekirdağ iske lesi yanında kuma oturan, Güneysu va pürü 6 akşam gelen Kemsl vapurunun iki saat çalışmasile yüzdürülememiştir. in “ağ 18 Japon zabiti ihar etti? i yaşlı olanı kumanda verdi: Güneysu kuma oturduğu zama 8 MART — 1936 — Ateş! sik, On yedi tabarica birden pals. ve on yedi zabit yere yuvar lar. Başvekil kasaya saklartimış li İngiliz gazetelerinden Sandı Ekspres de, Başvekil Ole siler bastığı sırada çelik bir içerisine saklandığını ve mey l bulunan kayın biraderinin bu #1” da öldürüldüğünü bildirmekte! Pari Suvar ise bir başka bi rinde Amiral Okadanın, kayin ? raderi için hazırlanan tabutun İ ne girmek suretiyle evinden ç” * kaçabildiğini bildirmektedir. ir e, Almanya v€ | “People,, gazetesi bütün b& savvurların münakaşası mü resi neticesinde bir Dörtler | çıkabileceğini yazıyor. Ve di” | ki: a “Böyle bir misakın hazırl sı ve imzasından evvel, Mist€” denin, Cenevrede işlerini biti sini müteakip Berline gidip Bh lerle görüşmesi muhtemeldir» K Momo? salla y ii Kurban hayra kapanmadı Bazı ecnebi mekteplerin, kanununa muhalif olarak b günlerinde mekteplerini vi * medikleri görülmüştür. Tatil dolayısiyle bütün daireler gibi kültür ai | kapalı olduğundan bu i ne yolda muamele yapılacağ'” nüz belli değildir. Yalnız larda çalışan Türk muallimle” / ramda derslere girmemişler ziyeti kültür direktörlüğüne mek için bir rapor hazır! dır. ç Tatil kanunu mucibince * “tatil günlerinden sayılan #* bayramında mekteplerini kaf yan müdürlerin kanunun tayin. tiği cezalara çarpılacağı * kaktır. y Ce i N * kumdan çıkarmıştır. nun. kuma oturduğu zamaB .. fotoğrafın;. sunuyorum. ©