23 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

23 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 Madritte ihti komitesi hükümeti ele geçirdi (Baş tarafı 1 ineide) | Madrit 23 (A.A.) — Hükümet dün saat 19 da radyoile bir tebliğ neşretmiş tir. Bu tebliğde hükümetin memnuni- yete şayan haberler (O almakta olduğu bükümetin otoritesi altında Oo bulunan şehirlerde sükün hüküm sürmekte, âst-| İerin ellerinde bulunan şehirlerde ise a"| narşi hükümferma olmakta bulunduğu- beyan edilmektedir. ümitlerinin kesilmiş oldu. maktadır. Müsademeler Barselon, 23 (A A.) — Halkçı cep. he gönüllülerinden mürekkep bir ordu kamyonlarla Saragosa yürümektedir. Alicant'daki hükümete sadık İriv. vetler âsilerden Almarzayı istirdad et. mişlerdir. Asiler, Badajozu ele geçirmişlerdir. Dolaşan bir şayiaya göre, âsiler, Ce. beliüttarık limanmda hükümetin bir torpito muhribini bombardıman et. mişler ve hasara uğratmışlardır, Amerika bir gemi gönderiyor Vaşington, 23 (A.A.) — Akdenizde bulunmakta olan Ekster adasmdaki Amerikan gemisine İspanyayı teri Liman id açığa çı memurlar Iktisat Vekâletine müracaata karar verdiler İstanbul liman idaresinin yeni kadrosu tatbik edikmiz, ker seda elliden fazla memur açıkta bıra. kılmıştır. Açıkta kalanların ekseri. sini, liman şirketinin kurulduğu gündenberi çalışanlar teşkil etmek tedir. Açığa çıkarılanlar ziyade müteessir eden hadise, yerlerine Batı vilâyetleri- mizi ziyaret | Üçüncü umumi müfettiş beyanatta bulundu Erzurum 22 (A.A.) — Üçüncü umur" mi müfettiş Tahsin Uzer, muhabirimize Şu beyanatta bulunmuştur? “ — Muhtelif meslek ve sanata men" bup batı genç münevverlerini doğu diya- yarını ziyarete davet ettim, Memleket için bilhassa genç evlâtlarımız için çok) hayırlı, faydalı ve isabetli olan bu seya”" hate her meslekten muayyen bir nisbet dahilinde yüzer kişilik irfan kafilesinin | birer ay fasıla ile gelmelerini alâkadar lardan rica ettim, Seyahatin kolaylıkla, şenlikle, İstifa” deli ölatak geçmesi için Ankarada, İs- tanbulda bir komitenin ” teşkilini ve bu komite ile müfettişlik arasında zaman ve mekân tayin ederek bilmuhabere bir program tesbitini hükümeti merkeziye”| den diledim. Külüral oteşekküllerden ayrı yrr müracaatlar, telgraflar geliyor. Bu yolda münferit mütacaatların netice vermiyeceği düşüncesile doğuya gele” Gök gehçlerimizin bu komite ve Partiye müfacaatlarıni isabetli gördüğümü ealâ- kadarlara arzederim.,, Z p» o m 7 kiki akşam gazetesidir. İlânla rmı HABER'e verenler kâr e derler, i İstanbulun en çok satılan hı ereeme sir TEE | taraftar kazanmaktadırlar. Cenuhda Pariste muhakeme edildi Cürmü sabit olduğu halde beract etti ! etmek arzusunda bulunan Amerikali. ları almak üzere Barselona gitmesi İçin emir verilmiştir. Asiller Madrit üzerine yürüyor Londra, 22 (A.A.) — Röyter ajan. sının öğrendiğine göre üç âsi ordu.) ” bütüm Madrid üzerine yürümektedir. bunlardan birisi Pimpelumeden, di. Zer ikisi de Algesiras ve Kadiketen gelmektedir. Asiler, yalnız şimalde vaziyette kararsızlık vardır. Kırk beş eyaletten ondan fazlası asllerin eline geçmiştir. Bu eysletler Valladolid, Saragosse, Tolede, Hueosca, Vittorla, Burgos, Segovlia, Cordo, Cordou, ve Sevilledir, Asiler Madrıdi alacaklar mı? Londra, 22 — İspanya hükümeti. nin San Sebastiyen iapali ilân edildiği bir sırada, asiler de hükümete sadık Üç harb gemisini Kadizi bombardıman ederken batırdıklarmı bildirmektedir. Gelen baberlere göre General Mol lonun idaresi altmduki ast kuvvetleri Madride 45 mil yaklaşmışlardır. Mad. riddz musademeler cereyan etmekte. dir. aresinde karılan Yeni Madam Verbecke Paristen yazılıyor: Umumi harpte Belçikadan İn. giltereye hicretle orada yerleşmiş bir kadının iki defa evlenmiş bu. lunması, başka birisine varmak için ilk kocayı unutmasma mani olamamıştır. Fakat Paris mahke. mesi her nedense bu kadının kar. ma karışık aşk hikâyesini duyduk. tan sonra iki kocaya birden var. mak şikâyetini ret ve kadına bera. at kararı vermiştir. Londradan gönderilen imzasız bir mektup bundan on sekiz sene evvel iki Belçikalınm orada kıyı. lan nikâhını hatırlatmış ve kadını başında bir nikâh varken ikinci bir kocaya varmakla itham etmişti. İşin Pariste teaddüdü zevcat mah. kemesine kadar gitmesine sebep ME ken ei Kadın daha bir çocuk iken harp münasebetile, babası ile birlikte Belçikadan Almanyaya sürülmüş. tü, 1918 de Alman topraklarında kendisi gibi sürgün olan Timmer- mann adlı birisile evlenmişti. yeni memurların alınmasıdır. Şmarnan msmustar yeni KAUrU' tatbikatmdan İktisat vekâletinin haberdar bulunmadığı düşüncesile bakanlığa baş vurmuşlardır. Memurlar diğer taraftn Büyük Millet Meclisine de müracaat etmi. Ye kara vermişlerdir. Sonra karı koca İngiltereye kaç. mağa muvaffak olmuşlar ve kadın Sıcaklar Almanyada kıyılmış olan medeni nikâhı büsbütün perçimlemek üze- artıyor re Londrada dini bir nikâh için de israr etmişti, Son günlerde hava çok sıcak geçmektedir. Dün azami hararet 29,7 dereceyi bulmuştur. Bu hafta zarfında en sıcak gün ise pazar günü idi. O gün hararet 30,5 dereceye çıkmıştı. Bu senenin en sıcak günü de pazar günü olmuş tur, Havaların bundan sonra daha sıcak olması beklenebilir. Geçen hararetin 36 derecey çıktığı olmuştu. Karı koca Londrada sekiz sene birlikte yaşamışlar ve dünyaya iki çocukları gelmiştir. İşte bu kadar süren bir evlilik. ten sonradır ki kadm evini terkede rek Parise kaçmıştır. Burada Ver. becke adi: bir Belçikalı ile tanışa. rak birleşmişler ve tam sekiz yıl da bu adamla yaşamışlardır. Bu sekiz senelik metreslik haya. tından sonra ikinci âşıkı ile Beledi. ye dairesine giderek nikâhlarını , kıydırmışlardır. Ve bunun üzerine Timmermann'nın arkadaşları tara. fından yazılmış olduğu anlaşılan ihbar mektubu mahkemeye gönde. sene olması ayında Sıcakların fazla olmasından is- tifade edenler Timonatacı, dondur- macı ve şerbetçilerle plâj sahiple- ridir. takip etmiştir. Mahkeme Alman makamatına müracaat ederek 1918 de kıyılan nikâh vesikalarının bi. rer suretini istemiş fakat Alman hükmeti böyle bir vesika gönder. meği kati bir surette reddetmiştir. Halbuki Fransada yalnız medeni nikâhlar muteberdir. Gerçi Londra da kıyılan dini nikâhı isbat edebi. lecek vesika kolaylıkla getirtilebi- lirdi. Fakat Fransız mahkemesi böyle bir vesikayı muteber sayma- mıştır. Zaten kadın da ne Alman ne de İngiliz nikâhma ciddi bir mahiyet atfetmemiş olduğunu söy- İemiştir. Jüri heyeti bu davada hiç Festivalde Çamlıca eğlencesi de yapılacak Belediye festival komitesi, çalışma" lara devam etmektedir. Çmlıcayı gü” zelleştirme cemiyeti komiteye müracaat ederek 30 ağustospazar günü Çamlıca» da bir kır eğlencesi, geceleyin de bir kır balosu tertip edileceğini — bildirmiştir. Zafer bayramının da ayni tarihe is” bet etmesi dolayısile 6 gün ve o gece bü” ün Çamlıca donanacak ve bir çok eğlen- celi müsabakalar tertip edilecek, festiva le iştirak edecek Balkan heyetleri milli oyunlar oynayacaklardır. | rilmiştir. Dava çok garip bir inkişaf yolu | İ va | Sağlık Öğütleri: Yazın nasıl ye yemelidir? Tam shaktli bir halde kalmak yörsak yazın yemeğimizin tarzını azr ck değiştirmeliyiz. Çünkü yaz ayların” da vücut, kışın olduğundan o daha az mahrukata muhtaçtır. İyi müvazeneleş- tirilmiş bir gıda sisteminde © yağlarla proteinler bütlin yiyeceğin üçte birini, geriye kalan üçte ikiyi de Karbohidrat”| lar teşkil etmelidir. Bu tuhaf tabirlerin anlatılması belki de güç gelebilir. Fakat Oo mübtelif gıda gruplarında yapılan en basit tasnifler- dir. Proteinler vücut yapan malzemedir; bunlar iş ddlayısile aşınan nesiçleri ta” mir ve büyümeğe yardım eden gıda” lardır. İşte bunun için bunlar yaşını ba” Şını almış insanlardan ziyade çocuklara Tâzımdır. Protein esas itibarile Nitrojenli cisim lerdir. En çok protein ihtiva eden gıda” lar hayvan, kuş ve balrk etlerinin yağ” $ız kısımlarıdır. Yümürta, süt ve peynir ler de esas itibarile proteinli gıdalardır. Gıdamızdaki yağlar, yemeklerimizi pişirdiğimiz bütün © nebati ve hayvani yağlardır. Karbohidrat adı da nişasta ve şeker ihtiva eden bütün gıdalara verilir. Bunlar un, pirinç, tapyoka, reçel, hamur işleri vesairedir. Hazım esnasında bütün nişastalar şe- kere tahvil edilir ve vücudun kullana" madığı kısımlar yağ olarak depo edilir. Eğer şişmanlıktan ıstırap çekiyorsanız fazla miltarda karbohidrat istihlik et- mekte olduğumuzu unutmayız. Bu üç grda grupu doğru nisbetlerde alındığı zaman insanın besletime tarzı İyi muvazeneleştirilmiş demektir. Yar nız muvazeneli bir gıda almak için sa- dece böyle davranmak kâfi (değildir; düşünülmesi lâzım olan başka #miller de vardır; fakat mevzu burada münaka” şa edilemiyecek kadar uzun ve büyük- tür I ... Srcak havalarda, güç ve o kuvvetin muhafazası şart olmakla beraber, gıda" Jarımızdan ayni miktarda hararet almak ihtiyacında değiliz. Gıda hararetin baş“ ca kaynağıdır. Hararet ve enerji veren gıda maddelerine “mahrukat gıdaları, denmektedir. Bu mahrukat gıdaları yağlar ve kar” bohidratlardır.Fakat gıdanın vücutta yan masma proteinlerin büyük yardımı do- kunduğundan burların da yağlar gibi miktarları azaltılması lâzımdır. İşte bünün için sıcak havalarda gi” dalar hem miktar itibarile hem de yağ ve protein bakımından eksiltilmelidir. Bol bol alman meşrup tere yardım eder, ter ise tebahhur dolayısile vücudu serinletir, Kat"? bir sürette “yaş, olan gıdalar kuru olmağa müstait yemekler” den çok daha iyidir. İçecek bahsine gelince nefsinizi âlâ buz gibi soğuk su ve şerbetlerden mah- rum etmeğe hiçbir sebep yoktur, Hattâ| mümkün oduğu kadar fazla içmek tav siyeye şayandır. Ancak, terli zamanlar”| da içmemeğe dikkat etmelidir. Sıcak havada ispirtolu içkiler kullan» mamak daha iyidir. Pek tiryaki olanlar mutlaka akşamm serinliğini bekleme” lidir. Soğuk arpa suyunda © fazla zarar yoktur. En iyisi meyve © şuruplarıdır. Bunlar susuzluğu giderirler. Birdenbire değil azar azar içmek şar- tile buzlu sular hiç zarar (o vermezler. Srcak çay hararet keser, ve teri tahrik €der, Binaenaleyh çay da tavsiye edilir. Harareti defetmek için içilecek şey” ler, yemek aralarında alınmalıdır. Ye” mek zamanında içilen fazla su, mide İf- Tazatını sulandırmak ve lokmaları iyice çiğnenmeden boğazdan aşağı Yyuvarla” bir suç bulamamıştır. Bunun üzerine iki defa evlenme. ği kolayca unulabilen kadın mah. kemeden 2 numaralı kocasının ko. anda olduğu halde gülerek çık- mıştır. Yalnız hâkim kendisine şu öğüdü vermiştir: — Madam iki zumara: konanı. za sımsıkı sarılmanızı ve or? ko- leyca unutmamanızı tavsiye ede- rim, isti”; mak suretile haz vos Sabah kahvaltısı Taze meyve, rafada dilim ekmek, bir kahve ile azıcık da Fİ, kahvaltıdır. Sıcak havalı kahvaltılarda fazla değildir. Öğle yemeklerinde kadar az et, bol bol yeşi dan da bol meyve İYİ w beraber, en muvafı& peynir yahut ekmek ğimiz şekersiz bisi dir. Tamamile yağs£ shhi gıdadır. Akşam yemeği ise ayri olmalıdır. Hele kırks# fazla şişmanlar akşan' kâse yoğurt, yahut a ile geçiştirmeli ve k bardak soğuk süt İÇ ayran da olibilir.. ? ii taarruz etmişlerdir. ğildir. zip etmektedir. Nazır yesine devam edilmekt€ ği” meyanda İtalyan Mi Seyyum ile Ras Kas 3 yalarma mensup münlei, lerine tesadüf etmiş © bulunduğunu bununla Atatürk törle Floryaya gitmis” Ecnebi elçilerinin Hariciye Vekâleti V2 racoğlu dün Perapnla$ liz, ltajyan ve kabul etmigtir. Meciis Refsi geni Veri de Si Büyük Millet Meclitiçğğ halik Renda ile Ad) riciye Vekâleti vekili dün skşamki trenle lerdir, misini hurda hali9€ birdenbire infilâk sol kolu parçalan” yaralanmıştır. gre” ine ceklerdir. Ayn! sn de akip başvekil Bal ceğini yazmaktadi”» /