15 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Irk grupları karşı karşıya... Bolşeviklik ve Nazilik arasındaki ihti'âfm bir ismi de Slavlık ve Cermenlik srasındaki rekabet midir? Orta asırlarda Cermenlik, protestanlığın manevi postu» na bürünerek kendini korumuştu. Şimdi de, Naziliğin!... “Slavlık, © Bolşevikliğe sığınmıştır., Yahudiliği de kendine müttefik edinmiştir! Bu iki ırk elele vererek, Cermenlikle can düşmanı kesilmiştir!,, diye iddia edenler var. Karl Marksın Ya- hudi olmasından, beynelmileliyetçi Marksizme bir Yahudi dalaveresi ( diye isim takılmasından Sovyetler de birçok Yahudilerin iktidar mevkiinde bulunmasın- dan, ve nihayet Fransadaki Yahudi Başvekil Leon Blum'un hükümetile Almanlar aleyhine ittifak vardır. etmiş bulunmasından dolayı Nazi ve Bölşevik mü- cadelesini müttefik semit ve Slâvlaa karşı Cermenlerin mücadelesi sayaolar İddiaya nazaran, iki taraf da kendine müttefikler edinmek istiyor: Cermen- ler, daha harpten evvel, Paatürkizmi körüklemişlerdir. Zira, Rusyada imilyonlar- ca Türk vardır. Bunların herhangi bir istiklâl mücadelesine girişmesi Rusyayı zayıilatacaktır, Ve Asya ortalarında Cermenliğe bir İstinatgâh teşkil edecektir. Cermenlerin birdiğer tabii Kafkasyahlar. Yikesine karş*, diğer müttefiki Japonlardır. Almanlar, garptan yerken, sarı derili insanlar da şarktan yiyecektir. Böylelikle, iki hücum arasında kalacaktır. Dikkat ederteniz, Japonların da siyaseti; Türkçü hareketini teşviktir. Sovyetlerin muh Slav âlemini gene, olan rouhaçir Türkistanlılar, Tokyodan dostluk görüyor. Ve nihayet, Hitler, Slâv ittikadi tek müttefikler de edinmiştir: İtalya bile, büyük bir Slav devletinin husule gelerek Adiryatik Kıyılarma kadar dayanmasından korkagel - miştir. Ve hâlâ korkar... Hitler — Muselini anlaşmasını bu şekilde görmek kabil midir?... Almanlar, milliyetçi idareleri kendilerine dost Bileceklerini dün Hitle- zin ağzile söyliyerek (dünyanın her tarafında sun'i bir takım müttefikler daha aramaığa çalışmaktadırlar, Kelimeişahadet getiren nasil Müslümân olursa, onlar da, bütün insanlara milliyetçi olup kendi çeniş ittifak dairelerine girmek imkân: vermek istiyorlar. Nitekim, Sovyetler, Beynelmileliyetçi ve hattâ nikrlâpçı ve mili kurtuluşçu o Yanlara bir nevi siyasi akrabalık atfederler. dünya İşçilerini, yiz milyonca Blavın (Rus köylü ve amelesinin) tabii müttefiki saymışlardır. Şüphesiz, bütün bu söylediklerimizi, red ve cerhetmeğe imkân vardır: “Bol- gevikleri böyle anlamak yanlıştı: denebilir. Biz de itiraz etmiyoruz. Fakat ırk- çıların görüş zaviyesine göre, bütün bu dönen kavga, ırklar arasındaki mücade» Jelerdir. Bir gün de hâdizelere o gözlükle bakmak fena olmuyacağı için burada ke- maca bahsettik. Hüseyin Faruk TANUR Maliye ve Iktisat vekilleri seyahate çıkıyorlar zwvelâ, iran elçisile beraber Zonguldak havzasını gezecekler Şehrimizde bulunan iki vekili. miz, Celâl Bayar ve Fuat Ağralı, bu. gün memlekt dahilinde bir tetkik ge. Zzisine başlıyacıklardır. İktisat ve Maliye Vekilleri bugün) saat on beşte Tarı vapuriyle Zongul. dağa gideceklerdir. Bu seyahatte ve. killerimize kömür havzasında bir tet, kik seyahati yapmak arzusu gösteren dost İranın büyük elçisi ile sefaret müsteşarı da refakat edecektir. Bul sebeple bir cemile olmak üzere Tarı vapurunun grandi direğine İran bay. rağı çekilecektir. Zonguldaktaki tetkikler iki üç gün sürecek ve buradan İran büyük elçisi ve müsteşarı ayrılarak İstan. Ingiliz Kralı Londraya döndü Geçen hafta şehrimizde misafir et - mekle bahtiyarlık duyduğumuz İngiliz kralı Sekizinci Edvard üç gündür bu. Munduğu Viyanadan dün Londraya av- det etmiştir. Sekizinci Edvard Viyanadan öğle ü- zeri ekspresle Zürihe hareket etmiş ve Zürih tayyare (o meydanından hususi tayyaresile doğruca Londraya gitmiştir. Kral akşam üzeri Londrada © tayyare İstasyonuna va&l olmuştur. - Habeşlerin beyannamesi Medeni memleketler- den muzaharet istiyorlar İ Portaait 11 — Garbi Habeşistan- © daki Habeş hükümetirelsi Ras İmru bütün medeni memleketlere ve bilhas- sa İngiltereye bitap eden bir be-! yanname neşretmiş, Milletler Cemiye- © tinin önümüzdeki (Asamble toplan © temndn Habeşistanın haklı olan ex) sını omüdafsa etmelerini rica etmiş- itir. bula döneceklerdir. Vekillerimiz Eğe vapüriyle Karadeniz limanlarındaki tetkik ve teftişlerine devam edecek. lerdir. İktisat ve Maliye Vekilleri Trab. zondan sonra İran transit yolunu ta. kiben tetkiklerine devam edecek ve Vana kadar giderek iki vekâletin el. birliğiyle yaptıkları Vangölü işletme tesisatını gözden geçireceklerdir. Se. yahatin şimal Sovyet hudut boyu vi. lâyetlerimizi de ihtiva etmesi mukar. rerdir. Seyahatte vekillerimize Iç ticaret umum müdürü Mümtaz, ihracatı teş. Kilâtlandırma müdürü Servet bura. dan ve müfettiş Sami İşbayla Bi Bank umum müdürü İlhami Nafiz Pamir Zonguldaktan iltihak edecek. lerdir. Bursa ve havalisinde tetkik seya. hati yapmakta olan Celâl Bayar bu. gün şehrimize gelecek ve derhal yeni seyahate çıkacaktır. İl de Los Anjelostan Moskovaya . 19000 kilometrelik bir uçuş Havacılıkta her gün yeni muvaffa- kıyetler kazanan dost Sovyet tay. yareileri Los Anjelostan oOMösko - vaya doğrubiruçuş yapmışlardır. Tayyareci Levnaski ile Levçenko Kanada, Alaska, Çukati ve Sibirya yolu ile 19000 kilometrelik bir yolu katederek Los Anjelostan Moskö- vaya gelmişlerdir. Tayyare meyda- nmda ikitayyareciye büyük bir ka- bul yapılmış ve başta Molotof ol mak üzere bütün hava teşkilâtı mensupları, parti erkânı bu karşılama- da hazir bulunmuşlardır. Stalin iki tayyareciye bir mektup göndererek tebrik etmiştir. Merkezi icra komitesi Tevnaski. ye 25,000 ve Levçenkaya 15,000 rub- Ie mükâfat vermiştir. Slavlar, | HABER — Aksam Postat “Halkevi sporcuları R usyaya gitti 15 EYLÜL — 1936 Doğru mi ve i? değil mi; Talebeye kolaylık ,. Akay vapurlarında talebey? layık o gösterilmelidir: abi Talebe mekteplerinden alp iy dukları semt polisinden tasdik e” dikleri bir kâğıfla Akaydan Üy pakt iste” j e, alırlar. OBummla (tenzilâil olmak — hakkım elde ederler. 1 — Diğer yolcular banliyo Sporewlar rıhtımda kendilerini uğurleyanlar arasında.. Socyt Rusyada spor temasları yap- mak için seçilen sporcu kafilemiz dün saat 16 da Galata rıhıtımından hareketi eden bir Sovyet vapurile Odesaya git- mişlerdir. Kafils 47 sporen ve 10 mürekkeptir, Kafilede bir tercüman ve bir da Coktor vardır. Hakem (olarak Suphi götürülmüştür. Kafile Sinop saylavı Cevdet Kerimin riyasetindedir. Sporcularımız 16 eylülde Odesaya! çikacaklar 17 eylülde Moskovada bu - lunacaklar ve 19 eylülde futbol ve esk- rim, 20 eylülde güreş, 21 eylülde Sov- KÜÇÜK HABERLER içeride ; * Belediye zabıtası memurlarmın her akşam merkezlerde toplanırak ertesi günü alacakları vazifeyi (o öğrenmeleri takârrür etmiştir. * Avr; tedavide bulunan Bilecik saylavı general Besim Ömer şehrimize dönmüştür, idereciden saylavlardan Cevdet İstanbul, erkek suale mektebi müdürüsüne! tayin edilmiştir, * İzmirde mektep ihtiyacını hal için orada çalışan talim ve terbiye (o aza- sından Hikmet Türk bu işi (tamamen hâllederek şehrimize dönmüştür, * Adliyede vekil Şükrü Saracm reisli ği alımda dün de bir toplantı yapılarak cürmümeşbut kanunu üzerinde tetki- kata devam edilmiştir. * Tülbent kaçakçılığına meydan ver- memek için bundan sorra ceza depola- rmin getirteceği idröfil bezleri paket ha linde ve azami bir metre boyunda ola- caktır. * İstanbul — Ankara telefonu 7—5 mükâlemeyi birden nakledecek (şekil. de ıslah edilmiştir. * Türkofiş meyvecilik (şubesi şefi Zeki Doğan oğlu ve mütehassıs doktor Baade Trakyadaki tetkiklerini bitirerek şehrimize döğmüşlerdir. * 20 eylülde Romada toplanacak Bt- #ans eserleri kongresine ( şehrimizden Ayasofya mozaiklerini meydana çıka - ran profesör Withmore, İstanbul eski eserler ehetitüsü azasından doktor Şi- nayder ve Galatasarsy lisesi muallimle- rinden Menbaurie gitmiştir. * Çiçekçiler temiyeti İzmir saylavı Hamdi Aksoyu cemiyet fahrt reisliğine seçmişlerdir. * 29 teşrinievvelde Ankarada açıla - cak elişleri sergisine sanat mektepleri- nin de iştiraki bildirilmiştir. * Köstenceden Hisar vapurile & daha gelmiştir. Konservatuvar tedris programına “türkü ve dans, ismile teretsiz bir ders ilâve edilmiştir, * Belediye muhasebesine yeniden 12 bina ve arazi vergileri için de 30 memur alınmasına karar verilmiştir. * Mülkiye mektebi ay başmda Anka- raya nakledilmeğe başlayacaktır. Mek- tep bü sene 33 mezun vermiştir. * İstanbul Rıhtım kumparıyası gibi devlete intikal etmiş olan İzmir Reh - tım şirketi de tasfiye halinde bulun - maktadır. Bu kumpanya bütün hissele- rini satın almeğa ve toplamağa karar vermiştir. Bu suretle tasfiye © işi daha kolaylaşmış olacaktır, Dışarda: * Yunanistanda birinciteşrinin başın dan yedisine kadar deniz hizmetine ay- rümiş 1915 O doğumluların" fotalarına iltihakları emredilmiştir, * Bir buçuk aydanberi Korfuda isti rahat etmekte bulunan Yunan kralı bu uyın yirmisinde Atinaya dönetektir. 1500 £ | avdet edeceklerdir. İ pur bileli yet muhtelit takımı ile temaslar yâpâ- caklardır. Bundan sonra Leningrada geçilerek 24 eylülde Leningradda futbol, eskrim 25 eylülde güreş müsabakaları yapa - caklar ve sonra Odesaya hareket edecek! lerdir. 4 birinciteşrinde Ödesada &por te - masları yapacaklardır. 5 birinciteşrin- de sporcularımız Odesadan İstanbula' Sporcularımız dün rıhtımda halkev - leri #por kolu, sporcular ve bazı say - lavlar tarafından uğurlanmışlardır. Ka- lileye muvaffakiyetler dileriz. Ehramların kehaneti! Mısırhlar istikbal hâdiselerini asırlarca evvel biliyorlar mı imiş ? Paris . Soir gazetesinde okunmuş. tur; Mısırdaki büyük ehramlardan bilhassa Keops ehrami üzerindeki çe. hışmalar tarih ve arkeolojiyi alâkadar ettiği kadar, riyaziyeyi de alikadar! etmektedir. Ehramın methalinden itibaren hükümdarın mezarın bulunduğu daireye kadar olan kısımda yapılan inşaatm tarzı ve şekli bir takım he Saplara istinat etmektedir. Gerek eh. rama git riyazi meseleler, gerek da. ireye sit birçok muadeleler bize bu inşantla malüm olduğuna göre, eh. ramlurın daha esaslı bir şekilde tetki, ki nihayet hesap ihtimali ile alâka. dar yeni bir takım meseleleri ortaya koymuştür. Keops elhiramının büyük sırlarını meydana çıkaran bu hesapların var. dığı neticeler, bizim bugünkü haya. tımızla alâkadar bir takvimin yap . raklarmı teşkil etmektedir: Hükümdarm bulunduğu odanın eşiğindeki birinci alçak geçidin met. hali 4 Ağustos 1914, 15 . 16 Eylül 1936 arasındak! zamanda bir karışıklığa tekabül eder, ve şöyle taksim edile. bilir: 1 — Birinei alçak koridorun met. halinden sonuna kadar, 4. 5 Ağustos 194 den 10. 11 Teşrinisani 1918, 2 — Oda methalinden ikinci al. çak geçidin methaline kadar: 10,11 Teşrinisani 1915 den 28.29 Mayıs 1924; 3 Ikinci alçak geçidin methali kralın sarayı İle İntibak etmektedir: 29 Mayıs 1928 den 15. 16 Eylül 1936. Hesapların neticesi olan bu tak vime tekabül eden karışık devirler şunlardır; 1 — Umumi harbin başlan.! gıcndan mütarekenin Imzasına kadar! geçen zaman; 7 — Mütarekenin imza.| sindan dünya fktisadiyatındaki buh.! Tanım başlamasına kadar geçen xa. yonlarında tren biletiyle berabe de alabildikleri ti talebeye o vapur bileti verilme belere vapur bileti yalmz Haydar” da verilir. 2 — Dünyenim her yerinde yok Wra kolaylık olsun diye gidip ge bilet verilir, Akayda da böyle di pılır. Yalnız talebe bu kolay müştema tutulmuştur. Dömüş!e vi lerini mıhakkak Köprüden almağa burdurlar, Halkım Dost NOT: Geçen gün gömdi ği kıymetli arkadaşımız Sırrinin meri” m dâıskatçıların feci vaziyetini bir yazı yazmış ve bunlarm iştemiştik. Bugün (öğreniyor ğ.. Belediye bu yazımızı dikkate # yeni mezarlıklar talimatnamesi0? şi katçılar hakkında bazı şiddetli deler koymuş ve bunların bir diler muamelesine tâbi tutulacakların! ri rih etmiştir. Temennimizi yerine > tiren Belediyeye teşekkür etmeyi bir borç biliriz. gB inka yzf, “lk be ğü 4 SİN Sovyetlerle Japonl8” arasında Hâdiseler Eksik olmuyor Sovyet - Japon ralinasebati gi den güne daha gergin bir şekil ali” ta ve hadiseler eksik © olmamaktağı”. Bu meyanda hudutta o yeni hade. olmuş ve Sovyet bükümeti Japon kümeti nezdinde şiddetli bir prof” Vo — Japon menabiinden göre Çinde eski Atamasoka ol rında ekserisi köreli olmak üç bin kişilik obir komünist teşekiktil etmiştir, Moskovadan bildirildiğine da bir Sovyet karakolu taarri8 ramışlır. Bu karakol Usurt çi l 5 seiinün kıyılarında o Verkanyaya köyüni kilometre şimali garbisinde Mane) topraklarında &kâin Yunfakun köyü” den tüfek aleşine (o uğramıştır. Sovyet gefareti bilhassa Turizm bürosünün Tokyo gubesi polis tarafından yapılan protesto etmiştir, Diğer taraftan Koreli yaydı garki Mançukoda kömtir madeniğfİ varında bir trene taarruz ede Japonlardan 25 asker ve zabit 0 mişlerdir. m» Suriye Şark misakına girme si mevzubahıs oluy Fransa ile Suriye arasında Suri bin üzerinden mandanin enler sına dairhasılolan anlaşma üzeri? Türkiye — İran — Irak ve Af; arasında yapılmakta olan Şark My kına Suriyenin Ode girmesi bahaolmakladır. Bir Suriye gıt #ine göre (Suriyenin Şark mi girmesi o muhakkaktır, Ee > a kam penil tadır. Tahtelarz oda, 2000 seri den evvelki son tarihi 1992 şen Temmuz ve Kânunuevvel aylar! * sına tesadüf eder göstermektedir. der Bu kâhinlere nazaran beklet hadiseler şunlardır: Ter şeyi pi koyacak büyük bir mutlâk hüküm, man; 3 —— İktisadi buhranm başla. masından thâ ocratigue bir telâkkinin husulüne kadar geçen zaman ki, bu Kralın odasiyle muayyen olmaktadır. Bundan başka, ehramın mimari sine ait hesapların reticesine göre is. tikbal hakkında da bazı hesaplar yap. mak mümkün oluyor. Bulunan tarih. leri şunlardır: 20 Ağustos 1928, 27 Teş rinisani 1919, 3.4 Mnrf 1945, 15 Şubat 1946, 20 Ağüstes 1953. Bu sonuncu ta.! rik kralın odasiyle muayyen olmak.! rın gelmesi; Antöchrist; (Deces zuhurü, ge Bu neticeler, ehramlar üzeri ki alışemaların, bizim bugün Yİ madığımız, fakat binlerce a insanlafın o zamandan yap! betli tahminlerden bir çoğunu meri na çıkaracak, ve her halde ye” mizd? epey değişiklikler yaptı” tir. (Bu mevzua dair üçüncü sayar” sın birinci sütununda bir yazi çardı””