24 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

24 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

24 'İkinciteşrin —-1936 Zingal şirketi | Antakya ve Iskenderunda çağ Türklere karşı r sene hapse siyaset değiştirildi mahküm oldu Şimdi tatlılıkla onları avutmak 9 Ispanya isyanı (Baş tarafı 1 incide) Valensiya, 24 (A. A.) — Bahriye ne- zareti, dün akşam neşretmiş olduğu bir tebliğde İtalyan ve Alman filola- rmm asllere yardım etmekle itham eylemekte ve dün Cartagene limanm- da Mendez - Nunez ve Servantes kru- vazörlerine hücum eden ve bunlardan ikincisini hasara uğratan denizaltıla. taraftan hiçbirine muharip bukuku ver- memiş ve böyle bir niyeti de £ yoktur. (Alkışlar). Buna binaen (İngiliz harp gemileri icabında İngiliz tetim gemile- rini himaye edeceklerdir. Zingal orman şirketi müdürü M. Eden, hükümetin, İspanyaya in-| Tevfik Âli, 934 senesi o martında giliz gemileri tarafından silâh naklini) idare ettiği hususi otomobiliyle Bar nizamsız addedecek bir kanun çıkara) kırköyden İstanbula gelirken Topka- cağını ilâve eylemiştir pi baricinde Cemaleddin isminde bir! HK Tın ecnebi filolarına mensup oldukları. ni beyan etmektedir. Bahriye nezaretinin tebliğinde Kar- tâgene hâdisesi hakkmda aşağıdak tafsilât verilmektedir: “Sant 9 da Mendez - Numez ve Ser tes kruvazörleri ile Jaime zırhlısı, bir. çok denizaltıların hücumuna uğramış» lardır. Bunların attıkları torpiller Men dez - Nunez kruvazörüne isabet etme- mişse de Cenvantes kruvazörünün baş tarafma Jsabet etmiştir. Bu denizaltı- Yarın ecnebi denizaltıları olduğu mu - hakkaktır. Çünkü asilerin elinde de - nizaltı yoktur ve Kartagenes üssübah- Yisi hükümetin elinde olduğundan ye- ni denizaltılar yapmaları imkânı da mevcut değildir. Atılan mermiler mu- ayene edilmiş, bunların İspanyol mer- misi olmadığı gibi, İlalyan mermisi de olmadığını meydana çıkarmıştır. Kar- tagene limanı açıklarında bulunan bir Alman muhribi, torplilemenin tesirini görmek üzere limana doğru gelmiş ve Sonra ufukta kaybolmuştur... Bu tebliğde ecnebi harp gemilerinin İspanyol filosunun harekâtı ve denize konulan torpiller ve saire hakkında malümat vermek suretiyle asilere yar dım etmekte oldukları ilâve olunmak tadır. Bir silâh deposu inlilâk etti Madrid cephesi, 24 (A. A.) — Havas ajansı muhabirinden: Asilerin tayyareleri, harbiye neza- retini bombardıman etmiştir. Orada bir silâh ve mühimmat deposu infilâk ederek büyük bir yangın çıkarmıştır. Bu yangının alevleri bütün gece asile- rin mevzilerinden görünmekteydi. Yağmur ve buz gibi esen rüzgür, as kori harekâtı batileştirmiştir, fakat general Varela, lina, mahallesini işgal etmek suretivle Kumtrn - Kami - nos Timtakasmdâ ilerlemeğe muvaffak olmuştur. Harbin fecayii Daily Herald gazelesi Madriddeki hususi muhabiri sokak muharebeleri- nin ne fesi bir şekilde cereyan ettiğini gazetesine gönderdiği şu mektubile an- Yatmaktadır: “Madridin ortası bugün havadan bombardıman ve yerden ağır toplarm ateşi olmadığı için sakin idiyse de, gelirin garp kenarlarında müthiş sokak muharebeleri oldu. Üniversite mahallesinde, Avrupanın €n mühim üniversitelerinden . biri ol- mak için vücuda getirilmiş geniş mm takaya asiler girebilmiştir. Şimdi hükü met kuvvetleriyle binalarm damları üzerinde çarpışıyorlar. Hükümet kuvvetleri pencerelere de kum torbaları yerleştirerek ve onla - rın arasında makinelitüfek ateşi aça- rak, piyadelerini tanklarla saklamağa çalışan düşmanlara hâkim bir vazi - yettedir, Asiler ise bu mıntakayı ku- şatmak fikrindedirler. Üniversite binaları yepyeniydi. Kır. mızı tuğladan inşa edilmiş bütün yeni inşaat sabahtan akşama kadar maki - nelitüfek ve tüfek ateşine makes oldu. Hükümet kuvvetleri de ilerlemekte olan tanklara el bombaları atarak mu kabele etmekteydiler. (Burada beş fıkra İspanya hüküme- ti sansürü tarafından çizilmiştir.) Bütün şehrin merkezinde garip bir| sllkünet göze çarpıyordu. O kadar ga- Hip ki, hiçbir şey olmamasına rağmen Şehrin âsabmi teskin edememiş ve her | dakika bir şey çıkması beklermiştir. Şimdi muhacirlerle artmış olan Mad| ridin ahalisi otel bodrumlarında, tü- mel içerlerinde, sokak kapıları önle - rinde yatıyor. ! Edenin bayanatı Londra 23 niyeti meselesi hakkında Avam Kama- rasmda irat edilen suallere zerek ezcümle demiştir ki: * — İngiliz hükümetini siyasi hiçbir tarafı Mülzam etmemekte ve hiçbir ta.| rafa Yardım etmemektedir. | İngiliz hükümeti şimdiye (kadar iki! cevap ves Madritte halka asilere karşı mukave- “Sovyet Rusyada (AA) — M. Eden Ak-'ff denizdeki İngiliz tecim gemilerinin em- > Yeni harekât Londra 24 (Hususi) — Üç gün- lük sükünetten sonra dün Madrit üz rine asiler yeniden bombalar atmış e gence çarparak © ağır surette yarala- gayreti seziliyor mış ve yaralı bir müddet sonra öl - müştü, İstanbul üçüncü ceza mahkeme” “ölüme sebebiyet vermek., sinde iddiasiyle iki senedir davasına bakıl. makta olan Tevfik Âlinin suçu sa- bit görülmüş ve gün mahkeme kararı kendisine tebliğ edilmiştir. Tevfik Âli bir sene hapse mah- küm olmuştur. mete teşvik için mutuk söyliyen bir kadın larsa da zayiat o kadar ehemmiyetli değildir. Üniversite semtinde as birkaç bina daha işgal etmişlerdir. Fakat Model hapishane hâlâ hükü - met askerlerinin elinde olduğuna göre ehemmiyetli bir dirler. asiler bu cepheden surette ilerlelmiş dei Mevkuf 40 Casus Verilecek karar alâka ile bekleniyor Rusyadaki bütün Almanlar hakkında malümat toplanıyormuş Berlin (Radyo) — Sovyet Rusyanın Nosibrisk şehrinde verilen —oidam hü kümleri İngiliz matbuatında derin akis- ler uyandırmıştır, Bilhassa Deyli (o Telgraf ve Taymis gazeteleri bu meseleye daha fazla yer vermektedir. İsveç, Lehistan ve Avusturya gazete- leri de ayni suretle yazılar neşretmek- te ve bazıları Alman gazetelerinin “Av- rupadaki Bolşevik aleyhtarı cepheye ilti hak ediniz,, şeklindeki (o serlevhalarını aynen sütün başlarına geçirmiştir. Viyanada Bolşevik aleybtarı hareket son zamanlarda kendisini ggösterme- ğe başlamıştı. Son hâdise dolayısile bu- nun şiddet peyda edeceği sanilıyor. İngiliz Deyli Ekspres gazetesi Var- şova muhabiri Sovyet gizli polis şefinin Sövyet Rusyadaki bütün Almanlar hak- kında malümat toplanması için yeni bir emir verdiğini yazmaktadır. Alman mahafiline göre bu hal, Sov. yet Rusyadaki bütün Almaârların hare- kâtını takibe başlamak demektir, Şimdi geri kalan kırk mevkuf ecne- binin #kibeti düşünülmektedir. Polis enstitüsü (Baş tarafı 1 incide) bilgili elemanlarını yetiştirmek gayesi le kuulmuştur. Enstitü üç şubeden caktır.: İlk kısım, orta kısım, yüksek kısım. İlk kısım, polis memuru. Orta kı- sem baş komisere kadar (o (dahil) olan âmir sınıfı yetiştirecektir. Yüksek kı- sım; mesleki yüksek tahsil ve (ihtisas kısmıdır, Bu tahsil #ki kısım halinde Idare olu- pacaktır. Biri başkomiser ve (o emniyet memuru olacaklar, odiğeri de emniyet müdürlüğüne yükselecek lise veya yedi senelik idadi veya bu derecelere muadil mektep mezunları emniyet âmirleriyle kadrodaki emniyet müdürlüklerine mak suştur. Üniformalı polis, sivil polis İlk veya orta kısımlarda üniformalı ve siviller için iki şube © bulunacaktır. Bü kısımlara alınacak talebe ve memur Yarın miktarı, polis Oteşkilât O kanunu hükümlerine göre Emniyet umum mü- dürlüğünce tayin olunacaktır. İlk kısım, polis Bamzetleri ve polis memurlerma “mahsus olasdktr: Or mektep mezunları ilk kısmı bitirdikten sonra kadrolardaki birinci smuf ve di- ğerleri de ikinci sınıf polis memurluk. larma tayin olunacaklardır. Orta ve beş senelik ilk mektep me- zunları müsabakasız ve diğerleri müsa- baka ile almacaktır. Teliplerin polis teş kilât kanunile, polis Oo nizamnamesinde vasıf ve şartları haiz olmalar; lâzımgel- mektedir. Müsabaka imtihanlarınmn hangi ders- lerden yapılacağını enstitü veya mektep müdürleri tesbit edeceklerdir. İstanbu! polis mektebi, (enstitüsünün ilk kısmı derecesinde olarak kabul edilmiştir. Müracaat eden orta ve beş o senelik ilk mektep mezunları istenilen miktar dan fazla olursa, bir müsabaka imtiha- nı yapılacak ve kazananlar ayrılacaktır. Yabancı lisanı bilenler tercihan kabul o Junacaklardır.Mektep veya enstitü inti hap heyetlerince mektebe (O kabul olu- nanlar, yalnız üniformalı şubeler için. ir, mürekkep olâ- Orta kısım Bu kısma komiser muavinliğine liya- kat ve kadem itibariyle terfi hakkını ka- zanmış olan üniformalı ve sivil polis me murları alınacaktır. Yüksek ve ihtisas kısımları Yüksek kısma polis teşkilât kanunu- nun hükümleri dairesinde birinci sınıf polis memurluğuna tayin olunarak orta kursta tahsil eden ve bu (kursu mu- vaffakiyetle bitiren lise mezunlarile Em niyet âmirliklerine terfia hak kazanmış baş komiserler gönderilecektir. İhtisas kısmına, komiser Oo muavinliğine veya muadil omemuriyetlere tayin olu- nan yüksek tahsillilerle | lise veya mu- adil mekteplerden mezun olup da birin- ci sınıf ernniyet âmirliğine veya mua dil derecelere'kadar terfi etmiş olanlar gönderilecektir, Lise veya müadili mek- teplerden mezun olup da ihtisas kursu- nu muvaffakiyetle bitirmiş olanlar mes- lek dahilinde yüksek tahsil görmüş sa- yılacaklardır. Emniyet umum müdürlüğünün po- lis enstitüsü için hazırlamış olduğu ka- nunun meşri tarihine kadar, (emniyet müdürlüğü bulunan me- küme yükselmiş mürlar da ihtisas kısınına gönderilecek- lerdir, Antakya, 23 — Sancaktaki Fran“ sız delegesi Doryo son günlerde tavır ve hareketlerini değiştirmiş bulunu- yor. Bununla Türklerin sempatisini ve itimadımı kazanmıya çalışıyor. An- takyadan sürülenlerin geri dönmesi ne müsaade edilmesi bu yeni siyase- tin icraatıdır. Doryo daha ileri gide. rek Türkleri intihaba iştirak etmemek hususunda gösterdikleri birlikten de layı tebrik etmiştir. Doryonun gösterdiği bu mülâvi metten maksat, sancaktaki heyece- nı gevşetmek, buradan ana vatana mutedil bir hava aksetmesini temin e- derek Türkiyedeki alâka ve duygü- nun şiddetini azaltmaktır. Humusa sürülen Türklerin avdet lerinde büyük tezahürat yapılmıştır. Antakva krz lisesinin kapatılma sı üzerine erkek lisesi talebeleri d€ grav yaptıklarından Fransızlar taleb€ velilerine bir mazbata vermek şartiy” le mektebi açacaklarını bildirmişlet* di. Lâkin Türk talebe velileri bun yanaşmamışlardı. Bunun üzerine k& lisesinin açılmasma müsaade edilmi$» erkek lisesi talebesi de grevi kesmiş” tir. Fransız elçisi gidiyor mu ? Ankara, 23 — Bir şaiaya gör€ Fransa hükümetinin Ankara elçisi Hanri Ponso bugünlerde Ankaradafi! ayrılacaktır. Şayia Ponsonun Fran” saya mezunen gideceği şeklindedir. Fransada geçenlerde çıkan bir kanu! musibince Ponsonun tekaüde sevke" dilmesi ihtimalinden de bahsedilmek* tedir. Nadim olan haydut Namuslu kalmağa kendini mecbur etmek için Yüzünü damgalattı Gangster, soyguncu, haydut ve yol kesen Jakobüs Von Dynir Haydut vukobüs İngiltere, Afrika ve Amerikada misa- fir olmadığı hapishane kalmamıştır. Fakat şimdi dürüst ve namuslu bir adam olmak mecburiyetindedir. Çünkü yüzünü; kellesini ve bütün vücudunu dövmelerle dâmgalamış bu lunmaktadır. Gizli kalmak ve tanm- mamak imkânı kalmamıştır. Bunuda namuslu olmak için bir küçük kıza verdiği söz o üzerine yaptırmıştır. Amerikanm New Jersey sehrinde bir zengin konağmı soyar. ken karanlıkta nasılsa ayağı (o halıya takılarak yere yuvarlanmıs. elindeki elektrik feneri düşerek odanm öte başma fırlamış; aradan © iki sanivs geçmeden, oda göz kamastıracak de- rece aydınlanmış, elinde kocaman ta bancalı on sekiz yaşında fevkalâde! güzel bir kız icerive sirerek kaset- istiridye © kabuklarını açmak Içlmn... İstiridyenin kabuğunu açmak es. kidenberi en güç iş sayılır. Şimdi bu. nun için çok sade bir usul keşfedilmiş tir, lstiridye hafif bir elektrik cereya. nina çarpıldıktan sonra azıcık sirkeli suya atıldı mi kabukları kendiliğin. den açılmaktadır. Elektrik istiridyeyi sadece sersemletmekte (olduğundan içerideki et üzerinde hiç bir fena tesir bırazmamaktadır. İnci tarlalarında istiridyenin ka buğu açılıp içi arandıktan sonra eti tekrar yeni bir kabuk bağlamak üze re denize atılır. Böylece o tarlanın is. tiridyeleri tüketilmez. Elektrik kötü tesir bırakmadığı için, bu suretle açı. lan istiridyeler tekrar kabuk bağla. mak üzere deniz dibine atılabilmekte. | dir. Ienmiş haydudu silâhiyle âciz haline soktuğu gibi güzelliği ile de katı yü reğini eritmiştir. Jakobüs yapılacak bir iş olmad” ğını görünce hemen diz üstü çökmü$ yalvarmış yakarmış, açlığın sevkiyle bu işi hayatında ilk defa yapmaktt olduğunu ( söyliyerek güzel kızım merhametini tahrik etmiştir. Bunun üzerine kız kendisine bir. Büz dsi minen. — Bir daha böyle kötü işler yap mıyacağma dair söz ver, * demiştir: yoksa şimdi polisi çağırırım. Haydut bir an evvel kurtulmak için istenen sözü vermiş, fakat sor” radan suç işlemeğe kalkıştı mı gü kızın hayali, gözlerine başlamıştır. Jokobüs mesleğinde af” tk devam edemiyeceğini anlaymc3 işi büsbütün sağlamlaştırmak - içi” yüzünü, başmı ve » vücudunun b? tarafını böyle dövmelerle işletmiştir Bu sabık haydut şimdi o Londrad" liman ameleliği'ile ekmeğini kazar | maktadır. Son! Mili takım antrenörü Galatasaray lise- sinde korferans verdi Milli takım © antrenörü Mr. Boo dün Galatasaray lisesinde bir konfe! vermiş ve futbolün tarihçesini, oyu” cularda aranan hassaları, merileketii deki genç oyuncuların. kıymetini anlat muştır, Konferansta büyük bir dinley' kütlesi bulunmuş ve antrenörün sözli gok alkışlanmıştır. e e nez mi Gayri federe klüpler turnuvasi! Lânga ve Akınspor Klüpleri pazar günk maçta galip geldiler, İstanbul halkevinin tertip etmi duğu gayrifedereler turnuvasına K3' gümrük sahasında başlanmıştı. Pizat günkü B takmiları müsaba larında Bozkurt o gelmediğinden Şar Şimendifer takımı hükmen galip gesi tir, A takmıları maçlarında Lang Halıcıoğlu takımını o ikiye karşi pe golle, Akınspor da Küçükpazarâ galip gelmiştir ,