8 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

8 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

6 İngilteredeki kanu- İ l | i | İline © Smmm. P i S f £ rmm İkinci günü serbest olan çocuk, nu esasi teyit edil buhranı arayın bazı mahafilinde kralın henüz eragatnameyi imza etmemiş olduğu! mektedir Londra: 8 (A.A.) — Avam kamara sı koridorlarında bilhassa kralın tahtın- dan feragati tarihinden bahsedilmekte ve kralın madam Simpson ile evlenmek- ten vazgeçmediği takdirde bu hafta ni- hayetinde feragat edeceği beyan olun- maktadır. Sarayın bazı mahafilinde kralın he- müz fcragatnameyi imza etmemiş oldu- ğü teyit olunmaktadır. Parlâmento mahafili kralın nihai bir| karar vermeden evvel Kan'da madam) Simpson ile görüşebileceğini beyan et- mektedirler. Kralın şalosuna krali bayrağı çekiimedi Londra: $ (A.A.) — Dün Fort — Belvedere şatosunun en yüksek kulesi- ne, hükümdarın ikametgâhı üzerine çe- kilmesi mutat olan krallık bayrağı yeri- ne, Cornwal dükalığının bayrağı çekil: miş idi. Krallık bayrağı, valde kraliçe Mary” nin bulunmakta olduğu (| Marlbourg - Hose'in Üzerinde dalgalanıyordu. Gazeteciler, kralın kendi şahsi bay- rağını tercih etmesi hakkında bir sürü mütalealar yürütüyorlardı. Bu mahafil kralın kendi tayyaresinin Fort - Belvederedeki hususi (tayyare meydanmda havalanmağa âmade bu- Junmakta olduğunu söylüyorlar. Bazı muhafazakâr (Omebuslar tahta Dük d'Yorkun kızı prenses Elizabetin çıkmasına ve bir niyabet meclisi teşkil edilmesine taraftar bulunmaktadırlar. Bu mebuslar bu formülün halk tara- fından iyi karşılanacağını söylemekte- dirler. Maamafihi henüz kat'i sutctte hiçbir Şeye karar verilmemiştir. Ve (feragat takdirinde kralın vaziyeti ne olacağını tayin maksadile kabine ile Cornouailles dükalığı müddeiumumisi arasında mü- zakereler cereyan etmektedir. Parlamen todaki amele fırkası grupunun kanunu esasi meselesi hakkında (o müzakeratta bulunmak Üzere bügün toplanacağı be- yan olunmaktadır. Komünist mebuşun sözleri Londra, 7 (A.A.) — Notting- hamda bir nutuk söyliyen komüni: | mebuslardan M. William Gallacher, M. Baldvin kabinesiyle amele fırka- sı liderlerinin hattı hareketlerini ten- kit etmiştir. Hatip demiştir ki: “Halihazırdaki çok vahim bir kanunu esasi buhranmın eşiğinde bulunuyoruz. Eğer Kral istediği ka dınla evlenecek olursa kanunu esasi Maraşlı kardeşi tehlikeye düşecektir. Eğer Kral, iste- mediği bir kadmla evlenecek olursa kanunu esasi, kurtulmuş olacaktır. Fakat milyonlarca insanın çekmekte olduğu sefalet kıyas edilecek olursa böyle bir buhranın rie ehemmiyeti 0- labilir?.,, Cannes 2 (A. A.) — Röyter Madam Simpson bu akşam aşağıdak! beyanatın o neşrine mezuniyet ver miştir: er böyle bir hareket meseleyi halledebilirse bu, ayni zamanda çok acı, hem de tahammül edilmez bir hal almış olan (o şimdiki vaziyetten derhal çekilmek © arzusundayım. Bu beyanat, Cannesteki Majes- tik otelinde Lord Brovnlow tarafm- dan 30 kadar gazeteciye tevdi edil- miştir. Lord Brovnlow, Mm. Simp-. sonun hiç bir gazeteciye hiç bir mü- lâkat vermediğini söylemiştir. Beyanat, bizzat Mm. Simpson ta- rafmdan imza edilmiştir. Mm. Simp- son beyanatma, son haftalar zarfm- da gerek Majesteyi gerek tahtı müte- zarrır edecek herhangi bir hareket ve ya telâkkide bulunmaktan kaçındığı nı ve bugün de vaziyetin değişmiş ol- madığını ilâve etmektedir. Gürbüz ve Güzel Çocuk Müsabakamız Basım Foto Müsabakamıza 18 numara ile iştirak eden Bay Fehmi kısı 11 aylık BİRSEN Kupon: 28 Çocuklarmızm müs bakamıza iştirak edebilmeleri için bu kuponların toplanmam Yzımdır. Çocuklarınızı müsni 'amıza iştirak ettiri. Biz. Kazananları Ziraat ve Adapazarı ban. kaları da kumbaralar vereceklerdir. yapışık er öldü Yapışık kardeşlerin anne ve babası Maraş, 6 (Hususi) — Maraşm Ek.| mekçi mahallesinde oturan Mehmedin| karısı Fatmanm üç çocuk doğurduğu, bunlardan ikisinin yapışık olduğunu bildirmiştim. İkiz çocukları gördüm.| Bunlar karınlarından yapışıktı. Üşün:| cü çocuksa ayrı doğmuştu. Belediye re) isi doktor Süküti Tükel bu doğum hâ- disesiyle yakmdan alâkadar olduğun- dan o da eve gelmis, çocukları tetkik etmiş, resimlerini aldırmıştı. Reis mas- rafı belediyeye olmak üzere çocuklara gayet iyi bakılması emrini vermiştir. Bütün ihtimamlara rağmen doğdukla- üçüncü günü de yapışık olan çocuklar Dedi ki: “ Ayın birinci günü belediyedey- dim, Bir adam telâşlı bir halde odama girdi: — Karım bundan bir saat evvel üç .çocuk dünyaya getirdi. İkisi karınla. rından yapışık... Üçü de kız olan çocuk larmmdan sizi haberdar ediyorum. De- âi. Ben ebe istediniz mi diye sordum. Şöyle cevap verdi: — Ebeye vakit kalmadı. Yarim saat evvel sancı geldi. Kayınvaldeme haber verdim. Çocuklar ansızın evvelâ tek o- lan, sonra ikiz olanlar doğdular... Çocukların sna ve babalârı fakirdir, Fatma bundan evvel iki çocuk doğur - HABER — Akşam postası Adana Teyezanı (Baştarafı 1 incide) ne bulursa yıkmıya, ve şehri iç ma- hallelere kadar kaplamıya başlamış- tır, Hükümet konağının bulunduğu kısım Ocak mahallesi ve civarmdaki sokakları iki metreye yakın su kap” lamıştır. caddelerde su tabii bir ne. hir gibi akıyordu. Saat altıya doğru büyük sed civarındaki taş duvarm yıkılması üzerine şehrin şimal tara- fındaki mahalleleri de su basmıştır. Anababa günü Bu sırada şehrin manzarasi bir panik halini arzediyordu. Su içinde kalan sokaklara kadın ve çocuklar yarı çıplak bir vaziyette bağıra çağı" ra şebrin iç mahallelerine doğru ka- çıyorlardı. Bir taraftan evler büyük gürültülerle yıkılıyor, bir taraftan da su bütün korkunçluğu ile şehrin her tarafımı kaplıyordu. Hava kararmca felâketin dehşeti arttı. Her taraftan feryatlar, haykırmalar yükseliyordu Gecenin süküneti içinde imdat için atılan silâh sesleri ve bilhassa Ocak ve bahçe mahallelerinde kalan halktt çığlıkları tahammül edilemez bir ha! almıştı. Buralarda (o mahsur kalan halkı kurtarmak için yapılan bütün teşebbüsler akim kalıyor ve hiç bir vasıta ile imdatlarma gidilemiyordu. Belediye, vilâyet ve bütün içti- mai teşekküller büyük bir gayretle çalışıyordu. Mevcut iki kauçuk sun- dal sular üzerinde gelip gidiyordu Karşıyakada yetmiş ailenin kurtarı- lamıyacağı anlaşıldı. Ve bunlar sel. lerin merhametsiz akınlarma terke” dildiler. Feyezan başladığı zaman sinema- da bir hayli seyirci (o bulunuyordu Bunlar kapılardan içeri giren sulari» felâketten haberdar olmuşlardır. Se. yircilerin feryatları üzerine sinemn yarım kalmış, büyük bir panik başlı” yarak halk kendisini dışarı atmıştır. Sular gece yarısma doğru inmiye başlamıştır. İtfaiye, polis ve asker kuvvetleri her an ölümle pençeleş” mek suretiyle felâketzedelere yardım götürmeye çalışıyorlardı. Dün sabah suların çekildiği, bazı caddeler tanmmıyacak bir hale gel- İ mişti. Kaldırımlar, menfezler ortada yoktu. Yerleri yirmi santim yüksek” liğinde bir çamur tabakası kaplamış- tr. Sokaklar, ayakları başları açık, şaş kın bir halde koşuşan binlerce insanla dolu idi. Sığmacak bir yer arıyan bu binler ce halkın vaziyeti hakiki bir facio idi. Şehrin üçte ikisi su altnda kal- mış olup açıkta ve sular altında kalan insan sayısı otuz bin tahmin edilmek” tedir. Vilâyet, belediye, Parti Kızılay bir. İeşerek felâketzedelere yardım için mütemadiyen çalışıyorlar. Felâketzedelere yardım En ziyade tahribata uğrayan yer Kar şıyaka ve şehrin cenubundaki mahalile- ler olmuştur. Su hücumuna O uğrayıp evsiz kalan insanlardan dört bini cami- lere, hanlara ve büyük binalara yerleş- tirilmiştir. İsmet İnönü enstitüsü atelye haline konularak seylâpzedelere süratle elbise ve giyecek yetiştirmektedir. Yar dım için Kızılaya mensup bayanlardan bir çok heyetler kuruldu. Dünkü teber- rü beş bin lirayı bulmuştur. Şehirde selden harap olan binaların başlıcalar: Ticaret mektebi, Tümen ka- rargâhı, Ohalkevi binası (o yıkılmıştır. Ticaret mektebinin harap olması büylük teessür uyandırmıştır. Atatürk, Adana- yı ziyaretlerinde bu evde oturmuşlardı. Şehrin şimalinde bulunan büyük Cakit köprüsü ile Saimbeyli (o köprüsünü de seller götürmüştür. Köylerde Dün istihkâm taburundan bir mülfre- ze Tombazlarla yakın (köylere kadar gidebilmiştir. Buralarda tuğyanın tahri- batı azami dereceyi bulmuştur. Birçok köyler hâlâ su içindedir. Bu oOmüthiş felâketin ilk bilinçosu © şöyledir: 1200 ev yıkılmış, 30.000 kişi yersiz, yurtsuz kalmış, yüzlerce insan ölmüştür. Yüz- lerce diyorum, çünkü hiç (kimse kat'i bir rakam bilemiyor. Yalnız şehir için- de bulunan cesetlerin miktarı bile henüz kat'i olarak tesbit edilememiştir. Şehir- de 685 ev yıkılmak üzeredir. Antakya ve Antakyada ırkdaşlarımıza reva gö- rülen zulmün elân devam ettiğini bil diren haberler gelmektedir. Evler 80 - yulüyor, halka işkence yapılıyor, teh- ditlerin bini bir para... Tagnaklar tes- ih ediliyor. Evvelki gün Antakyadaki evlerden birçoğunu 200 asker talanlamıştır. Bir çok kimseler dayakla kışlalara alın- maktadır. Bu 200 asker, hâdise çıkarması muhtemel olduğunu iddia ettikleri Türkleri yakalayıp dipçikle dövmeğe memur edilmişlerdir. Polislere verilen listeler mucibince balk mümessillerinden ve halktan ile- ri gelenlerin evleri yeniden araştırıl- miştir. Müftüzade Sadık adlı bir ırkdaşımı- za Marangoz çarşısında ve halkm gö-! züönünde meydan dayağı çekilmiştir. | (Bunları yazmak acısına daha neka- dar katlanacağız? ) Döğüldükten sonra ahırlara kapatılanların ne olduğunu kimse bilmiyor. Sahsi masuniyet ve rahatça yaşama $'Birinelkânun — 1936 Iskenderun” da zulüm devam ediyor imkânları selbedilen Türklerden sözü dinlenir bazı kimseler ana vatana ka- çışmaktadırlar, Posta, telgraf ve telefon muhaberele- Ti hep askeri kontrol altında bulunu- yor. Geleceği varsa göreceği de ar) Cumhuriyet bayramımız münasebe- tile Belândaki abideye çelenk koymak- la maznun Türkler Haleb istinaf mah- kemesine sevkedilmişlerdir. Hnalebde Sadullah Cabiri, meşhur Kurdoğlu Hacı Reşidle konuşurken, mebus olmayışından münfeil olan Re- gid: “— Biz icabmda Kurddağmn istik- lâlini silâhlarımızla elde edebiliriz. de miştir. Sadullah, Reşidin sırtını okşıyarak: — Silâhlarınızı saklayınız. Onu biz lüzumunda müştereken başkalarına kullanacağız.., mukabelesinde bulun - muştur. Bu “başkaları,, sözile kimi mek istediği aşikârdır. kastet- Bugünkü maç (Baş tarafı 1 incide) Daniş, Rebif, İbrahim, Rasih, Salâhat- tin, Melih. Oyun Güneşin aknıyla başladı. Bira? sonra Çekler ortadan birkaç akın yap- tılar. Güneş buna sağdan inkişaf eden hücumlaria mukabele ediyordu... Bu 81; rada Melih arka arkaya iki fırsat ka. çırdı. 10 uncu dakikadan sonra Çekle- rin muntazam hücumları görülüyordu. BİRİNCİ GOL 12 inci dakikada Faruğun yaptığı bir favuldan verilen serbest vuruş ce- zası neticesi Çek #ol içi güzel bir şütle topu ilk defa Gilneş kalesine soktu. Bu gölde kaleci Safanın hatası görülüyor- du. Mağlüp bir vaziyete düsmenin verdi- gi bir hızla Güneş muhacimleri tekrar hücuma geçtiler. Fakat uzaktan attık- ları şütler bir semere vermiyordu. 20 inci dakikada Çek kalesi Rebiinin ortaladığı bir top yüzünden karmaka- rışık oldu. Ne çare ki, Güneş orta mu- hacimleri gene gol çıkaramadılar. 24 üncü dakikada Faruğu geçen Çek sol açığı Güneş kalesine mühim bir tehlike geçirtti. Çektiği güt kaleci ta- rafından ani bir plonjonla güç kurta- rıldı, Bundan sonra Güneşin sık hücumla- rı göze çarpıyordu. Fakat Rasihin isa- betsiz oyunu, mütemadiyen yere düş - mesi birçok gol fırsatlarnm kaçması- nâ sebep oluyordu. 30 uncu dakikadan sonra oyun bir- denbire durgunlaştı. PENALTI VE İKİNCİ GOL 35 inci dakikada Reşadım bir ıskasın- Jan 200 kişi tedavi altına ( alınmıştır. Şehirde 5000 hayvan boğulmuştur. Mad di zarar üç milyondan fazla tahmin edi- iiyor. Sular arasında kalan yetmiş aile hâlâ kurtarılamadı. Sular şehirden he- men tamamile çekilmiş gibidir. Her ta- raf balçıklarla örtülüdür. Kızı'ayın yardımı Ankara, 7 (A.A.) — Kızılay kurumu Adanada tuğyandan müteessir olan fe- lâketzedelere ilk yardım olmak < üzere beş bin lira göndermiş ve kurumun Ada na merkezi kasasında bulunan bin Jira- nın da bu uğurda sarfedilmesi için emir vermiştir. Kızılay kurumu ilk para yardımı ile beraber evsiz kalanlar için 300 çadırla muhtaçlara dağtılmak (OÜzere bin don, bin gömlek, çocuklar için de 500 don, 500 gömlek, 1000 yatak kılıfı ve bin ya tak çarşafı ve bin tane de battaniye gön dermiştir. Sıhhat Vekili Mecliste izahat verdi Ankara, 7 (A.A.) — Kamutaym bu- gün toplantısında © 5. ve İ. muavenet vekili Refik Saydam Adana felâketi ve tedbirler etrafında şu izahâtı vermiştir: “ — Arkadaşlar, müsaade buyurursa- nız hir meseleden bahsedeceğim: Dün validen aldığımız bir telgrafta Seyhan nehrinin taşmasile şehirde büyük bir â- fet husule geldiği mahallelerin su altın- da kaldığı ve iki sahil arasında ittisalin kesildiği bildirilmekte idi. Krık kadar dan fırsat yakalıyan Çek sağ açığı Gü- neş kalesine indi. Kendisini önlemek i- çin kaleden çıkan Safayı da geçen Çe- ki Karlin oyuncusu bir şütle topu kale- ye yolladı. Bu sırada Faruk kaleve geçmişti. İçeri girmekte olan topu el- İe tuttu. Hakem penaltı verdi. Çek sol muavini sıkı bir şütle topu ikinci defâ Güneş kalesine soktu. GÜNEŞİN GOLÜ Bu gol Güneşlileri birdenbire can- landırdı. Ani bir hücumla Çek kalesi- ne indiler. İbrahim kalecinin elindeki topa yetişerek vurdu. Ve Güneşin ilk golünü attı. Artık Güneş takımının hücumları Beam eye Bee ükat 9 r Meltrin sik sik yere düş. mesinden epey zaman #emere verema- di. GÜNEŞİN İKİNCİ GOLÜ Nihayet 42 inel dakikada kaleci ile kargı karşıya kalan Melih Güneşin İ- kinci golünü de attı. Ve birinci devre, böylece 2 - 2 bera» berlikle bitti. . .. Ikinci devre daha hızlı bir oyunla başladı. Fakat ilk dakikalarda iki ta- raf da bir iş yapamadılar. 15 inci da- kikada İbrahimin yerine Refii, kaleci Safanm yerine de Cevad geçirildi. 20 inci dakikadan sonra Çekler ta - mamen hâkim oynamıya başladılar, Bu sırada kalecilik vazifesi Cevadın elin- den gene almarak yerine tekrar Safa geçirildi. GÜNEŞİN ÜÇÜNCÜ GOLÜ 25 inei dakikada Güneş kalesinde kurtulan top, Melihin . ayağına geçti. Melih güzel bir şandelle Çek kalesine yolladı. Fakat kaleci yanlış bir çıki$ yapti ve top başından aştı. Bu sırad8 Rasih topa yetişti ve bir vole vuruşls Güneşin son golünü yaptı, SON GOL Bu golden sonra oyun çok sertleşti. Çekler Güneş kalesini sıkıştırıyorlar” dı. Son dakikada Çek merkez muhâ © cimi Günes müdafsasının bir karışıkli” Zından istifade ederek günün son g9” lünü yaptı ve takıma beraberliği t6 min etti. Oyun böylece 3 - 3 e beraberlikle bif miş oldu. Maçı hakem Nuri Bosut idare etti: Bir cürmü meşhut hâdisesi Oyun esnasında bir cürmü meşhut hüdisesi de olmustur. İsmi tahkik © lemiyen seyircilerden birisi hakeme küfretmiş, hakem oyunu durdurar3” $ polis çağırmış ve bu seyirciyi d teslim etmiştir. Hâdise derhal cü” meşhut mahkemesine verilecektir. HABERİ Istanbulun en çok satılan h3” kiki akşam gazetesidir. ilânla rmı HABER'e verenler kâr *