21 Ocak 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

21 Ocak 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Fra nsa oyala ma siyasetine başladı (Baş tarafı 1 incide) ne kavuşması lüzumunda kat'i bir li - sanla ısrar etmişlerdir. Fransızlar ise) bunun kat'i lüzumunu inkâr etmek ga rabetini göstermişlerdir. Saat on iki-| de başlıyan müzakereler ancak bi sa-| at devam ettikten sonra saat on Üçte kesilmiştir. Fransızların teklifi Fransızlar Türk ve Fransız heyeti Mmurahhasalarındaki hukukçuların, Sancağın şu veya bu hükimiyete rap- ti işini beynelmilel hukuk bakımından kesip atmaya Fransa ile Türkiyenin salâhiyettar olup olmadıklarının tet - kikini teklif etmişlerdir. Hukukçular komitesi de saat 17 de toplanarak iki tarafın tekliflerini tet- kik etmişlerdir. Temaslar devam et - mekle beraber, çok ağır bir hava için- de cereyan ediyor. Milletler Cemiyeti konseyi bugün öğ leden sonra toplanacaktır. Maamefih Sancak meselesinin ruznameye konul maması ihtimali başgöstermiştir. Bu- na sebep Türkiye ve Fransa arasmda- ki müzakerelerin devamına vakit bı- rakmaktır. . Fransızlara göre Fransız menbalarından verilen ma - Tümata göre “iki hükümet murahhas- ları arasmdaki görüşmelerin daha de- vam edeceği ve hayli hararetli safha- lar geğireceği anlaşılmaktadır.” Vekiller Heyeti dün toplandı Ankara, 20 — Vekiller Heyeti bu- gün de toplanarak geç vakte kadar müzakerelerde bulunmuştur. Diğer taraftan Ankara, İstanbul ve Cenevre arasında bu gece de geç vak- te kadar muhabere ve mükâlemelerde bulunulmuştur. Fransız murahhaslarını- sözleri Cenevre, 20 (A. A.) — (Havas) — Türk - Fransız toplantısında Fran- #ız murahhasları Türkiyenin talepleri- ni bayırhahane fakat asli unsur olan manda sitmda bulunan bir devletin istiklâl) hakkında Milletler Cemiyeti- nin haricinde bir karar vermenin man- da sahibi devlet için imkânsız olduğu keyfiyetini ihmal etmeksizin tetkik et- tiklerini söylemişler ve şunu ilâve et- mişlerdir: Bugün Fransa, kânunuevvelde Mil - letler Cemiyetinde izah olunan huku- ki tezin çerçevesi içinde manda sahi- bi devlet vazifeleriyle kabili telif ta- vizin azami haddine Türkiye dahi Fransan bir anlaşma arzusu ile m lunuyorsa, Sancakta 1921 çerçevesi içinde çok geniş yolundaki Fransız tekli varmıştır. Eğer nkine müsavi hassis bu- tasdik edecektir.” Geniş bir muhtariyet teklif edeceklermiş Paris, 2 (A. A.) — İskenderun san- cağı hakkında Cenevrede yap ak müzakerelerden bahseden Echo de Pa ris gazetesinin bildirdi, göre, Fran sa dış işleri bakanı, hükümetine, Türk akalliyetinin mahalli muhtariye- tini daha ziyade genişletmeyi teklif eyliyecek, fakat bununla beraber Su - riyedeki Fransız manda rejimi üzerin- de herhangi bir değişiklik yapmağa an cak Milletler Cemiyetinin salâhiye olduğu hakkmda Fransa taraf n şimdiye kadar ileri sürülen noktai na- zarı terketmiyecektir, Suriye faaliyette! Kudüs 20 (A.A) — Suriye hüküme- ti, şimdiye kadar kısmen müstakil bir! idareden istifade etmiş olan Alevi ve Dürzü topraklarının Suriyeye tam ola- rak iltihakını resmen ilân etmiştir. Şam hüleümeti bu topraklarda kendisi tara- fmdan tayin edilen valilikler tesis et- miştir. Radyolarımızda Arapça neşriyat Şam 20 — Türkiye radyolarında Arapça neşriyata başlanmış olması bi- yük bir hareket ve alâka uyandırdı. Sancak meselesi hakkında Türk noktai nazarımı teşrih eden o Arapça neşriyatı dinleyenler çoğalmakta ve makineleri olmıyanlar radyosu olan evlerde top- lanmaktadırlar, Bilhassa Türkiyenin Suriye vahdeti- ni istiyen konfederasyon teklifi Suriye- Miler arasında Türkiyeye karşı bir sem- patinin de doğmüsına sebep olmuştur. Türk noktai nazarını izah eden bu neş- riyat saatleri geldiği. zaman radyolu evlerin kesif bir insan kalabalığile dol- makta oldukları gözden kaçmıyor. O kadar ki Fransız memurlarının şapka aleyhinde olduğu gibi radyo aleyhinde bir mücadele açmağa karar vermeleri de beklenebilir. Bu neşriyat arasında hafif bir ıslık sesi duyulmakta ise de radyo dinleyi- ileri Türkiye neşriyatını merakla din- lemektedir. Türkiye Ermenileri Taşnakların hezeyanları üzerine Nefretlerini bildirdiler Hatayda bulunan Taşnakların Suriye Ermenilerini iğfal ederek sancak dava- Sınds Türklük ve Ermenilik aleyhine bir cephe kurmaya çalıştıkları haberleri! İstanbuldaki Ermeniler arasında derin bir nefret uyandırmıştır. Ciamani meclis dün akşam saat 19 da fevkalâde bir toplantı yapmış, şu be- Yannameyi neşre karar vermiştir: “Türk ulusunun yüksek menfaatle- rine ve şanüşerefine uygun bir tarzda Sancak meselesinin halli için durendiş hükümetimizin azami sayügayret sarf- ettiği önemli bir anda, mazinin acı derslerinden ve tecrübelerinden müte- nebbih olmayıp mensup bulundukları! ırkın varlığına dahi muzır olarak ecne- bi memleketlerde ve ecnebi teşvikatına kapılan gayri mesul bazı Ermeni komi- tecileri tarafından son zamanlarda vu- ku bulan melun neşriyat ve hareketle- rinden dolayı çok müteessif ve kalben müteessiriz. Mübeccel Türk cumhuriyetimiz dev- rinde kanunun çerçevesi dahilinde hür| yaşayan bütün Türk Ermenilerinin sa-| mimi duygularını ve salim düşüncele- rine tercüman olarak ve malümu ilâm kabilinden olmak üzere bir kere daha alenen ve yüksek sesle beyan ederiz ki: Medeni milletlere imtisal örneği teşkil €decek adalet, serbestlik ve müsavilik memleketimizde hüküm sürmekte Yunduğu gibi şerefli cumhuriyetimizin dört bir tarafa saçtığı feyzü bereketten bilâtefrik cins ve mezhep müstefit ol maktayız; binaenaleyh ülkemiz haricin- deki taşıdıkları Ermeni ismine dahi 18- yık olmayan kemiyette ve keyfiyetçe ehemmiyetsiz sözü geçen bazı kimsele- rin hezeyanları, düşüncesiz ve fena ha- reketlerini nefretle reddeder ve onlara lânet okuruz. Pek samimi, yürekten kopup sağlam bir düşünceye dayanan yukarıki beya- natımızın, yurddaşlık, Türklüğe bağ lık ve cumhuriyetimize sadakat ve sev» gi saikalarından doğmuş olmakla bera- ber güneş kadar aşikâr olan hakikatın, manevi körleri aydınlatmağa ve bilve-| sile ona yani hakikate yararlık göster- meğe ayrıca hadim olacağına eminim.,, Türk Ermenileri İdare heyeti Genel yazgan ; Başkanı Herkül B. Horasancı ıki firari yakalandı Marmarada Kapıdağ adasına bir mil mesafede denizde bir sandal mu- hafaza memurları tarafından çevril- miş, içindeki iki adam Bandırma po” lisine teslim edilmiştir. Bünlarm Üsküdar hapishanesin- den bir sene evvel kaçmış iki mah- küm olduğu anlaşılmıştır HABER — Akşam postası -... . N Türkiye ve Ispanya Teşriki mesaiye karar verdiler Ankara, 20 (A.A.) — Anadolu Ajansının salâhiyettar bir menbadan öğrendiğine Türkiyenin Roma büyük elçisi tara- göre, Kont o Giano'ya fından bildirilen atzu üzerine, İtalya hükümeti, İtalyanm Montreuxde im” zalanmış olan Boğazlar mukavelesi- iltihakı zımnında, Türk hüküme- tle doğrudan doğruya temaslarda bulunmaya karar vermiştir. ne Italyan elçisi İtalyan elçisi Karlo Galli dün ak” şamki ekspresle Ankaraya gitmiştir. Roma Radyosunun verdiği haber Diğer taraftan dün gece şu haberi vermiştir: İstanbuldan bildirildiğine göre, İtalyan sefiri M. Galli Türkiye Baş- vekili İsmet İnönü ile uzun bir mülâ- katta bulunmuştur. Ayni haberlere Roma radyosu göre, birçok müşterek meseleler hak” kında sıkı teşriki mesai hususunda iki devlet arasında tam bir anlaşma hasıl olmuştur. “Akademinin yeni profesörü Leopold Levy Intibalarını anlatıyor Güzel sanatlar akademisine yeni etirilen profesörlerden ressam Leo- pold Levy, dün kendisiyle konuşan bir muharririmize, burada temas etti- ği sanatla alâkadar Türk münevver- lerinin kendisinde bıraktığı © intibar şöyle anlatmıştır: “Türk münevverleri ile Fransız münevverleri arasında çok büyük işti rak noktaları var. Vardığım netice şu ki, temas ettiğim sanatla uğraşan münevverler, bir bakıma, müsbet değil, fakat tamamiyle sanatkâr mis zaca sahip görünüyorlar. Bununla beraber yüksek manada alacak olur- sak, asaba sanatkârdan daha müsbet bir adam var mıdır? Çünkü sanatkâr mütemadiyen kendini tahakkuk etti- rir, kendini deruni bir ikilikle, hem gözetir, hem sevkeder. Dümende o- lan adam gibi, hem temaşa eder, hem götürür. Hissettiğime göre münevverler, büyük bir hassasiyetle, sistemli bir ta hakkuk keyfiyeti arasıda tıpkı örsle çekiç arasmda gibidir. Ve'bu hal bü- tün sanatkârların macerasıdır. Yalnız sizin memleketinizde başka bir şekil alıyor. Burada şahsiyetini tebellür et- tirmek istiyen sanatkâr, akla şu ha- yali getiriyor. Bir sinema perdesi ki, üzerine bütün dünya milletlerinin bu gün yaşadıkları facialar, tecrübeler aksetmiş ve Türk sanatkâr bu kaos- un arasından intihabmı yapmak en- dişesiyle döğüşüyor. Fakat bu endişe kemal iştiyakmdan gelmektedir. Bir kere o kemalin ifadesi olan müvaze- ne yakalandı mı, artık, o müvazene kadar muhteşem istikbal, münhasıran bugünkü gençliği bekliyen nasiptir. Ve siz, çok eski olan sanatmızla, bu kemale, hiç şüphesiz ki en lâyık olan milletsiniz.,, Dört çocuk kardeşlerini gömüyorlardı Alemdarda eski zaptiye binasmın karşısında bir evde oturan Makbule” nin küçük yaştaki dört çocuğu dün annelerinin işe gittiği bir sırada kun-! daktaki dört aylık kardeşlerini kucak! larına alarak bir arsaya götürmüşler- dir. Çocuklar burada mezarcılık oyu” 4 nu oynarken bir aralık kundaktaki Ea Vapurla iskele arasındâ Bir zavallının ib 4 bacağı Bu sabah Beşiktaş vapur iskelesinde çok feci bir kaza olmuştu Beşiktaşta Kılıçali mahallesinde otu- ran hamal Süleyman oğlu Osman kuzda Beşiktaş üzere olan Ş iskelesine o yanaşmak| eti hayriyenin 50 numa ralı vapuruna binmek isterken müvaze- nesini kaybederek vapurla iskele arasr-| na düşmüştür. Bu serada vapur İyice kesildi. yanaşmış olup iskele İle - i safe kapandığından Osm tamamen ezil uru b | 5 sında * yil İskele ile vapur ara F ndâ Ziraatımızın inkişafı yoluna 6000 mıntakad teşkilât yapılac3 ğ | Ziraat Vekilinin beyanâli Ankara, 20 — Zirsat vekili Muh-| lis, teşkili düşünülen zirai kombina-| hakkında şu beyanatta muştur: lar bulun! “— Memleketimizde üç nevi kom- bina kurulacaktır: Birincisi büyük kombinadır. Har man makinesi, traktörü, ve pulluğu, kültivatör, hayvan için pulluk; tır- mik, orak makinesi, harman makine si parçalarmdan terekküp edecektir. İkincisi, yalnız harman makinesi, traktör ve pulluğundan teşekkül ede- cek olan küçük kombinadır. Üçüncü kombina bunlar arasında Göring mutavassıt olarak vücut Bu orta kombinada harms” yerine tımaz makinesi kul Her bir kombina bir linde çalışacak ve yerleri larm zirai şartlarına gör€ lecektir. Programımız altı bin zerinedir, Fakat ilk senek e” başlanılacak ve seneden tarları arttırılacaktır. Bu kombinalar ilk za ir raat vekâleti eliyle ve mi tında işletilecek, * bilâhat€ teşkil edilecek istihsal k ne devrolünacaktır.,, | Eden ! cevap veriyo “Avrupada Bolşevizmin tef süsüne asla müsaade etmiyeceğiz,, Roma, 20 — General Göring İ- talyan gazetecilerine beyanatta bulu- narak demiştir ki; Gürbüz ve Güzel Çocuk Müsabakamız Müsabakamza 95 numara eden Bay Moiz Kohen yaşında VİTALİ KOHEN oğlu Kupon: 58 Çöcüklarmızın müm bakamıza iştirak edebilmeleri için bu kuponlarm toplanması tüzımdir. “kardeşlerini yere koyarak üzerine taş toprak koymaya “başlamışlardır.. Bu vakayı arsada oynıyan diğer çocuk- lar görerek zabıtaya haber vermişler- dir. Kundaktaki çocuk taşlar avasm- dan almarak annesine teslim edilmiş. tir, “.— İtalya ile Alman nin en büyük tehlikesi! v metmiş bulunmaktadır” min teessüsüne asla müs | cekler, bu tehlikenin önü” lardır.,, bolşevizme karşı teşriki Almanya garbi Avru y | İtalyan gazeteleri gere” j gin bu manidar sözleriyle” ciye nazırı M. Edenin dür ;V tma cevap vermek istediği” mektedirler, Musolini ile yeni “8 Napoli, 20 (A.A.) “, zi Prensi dün buraya Balen* imele yi geler V 0 if "i Da ring ile birlikte geçirmis' ring hareketini cumays * tir. Almanyaya dönmede” Mus ile bir kere dal9 zannedilmektedir. Musolil d Almanya dı . 0 f gıdayı, Seyahat yab yapılacak”. Roma, 21 (A.A) Tiğ mat almakta olan mahafi p lininin yakında Alınan” ç muhtemel olduğunu be" g” iseler de ziyaretin Duçe da arasındaki son mülâka l tırılmış olup olmadığı sey söyleyememektedir!