24 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

24 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

“Kö arrttırmak mür istihlâkini esas politi- kalarımızdan biridir. Beynelmilel kömür sergisi dün Başvekilin bir (Baş tarafı 1 incidâ) elçilik ve Konsölosluk memurları, ge - moraller, banka müdütleri, Vekâletler erkânı, Ankarada bulunan İngiliz tica- ret ve maliye gtapları mümessilleri ve daha birçok vezat vardı, İsmet İnönü, refikaları yanlarında olduğu halde, saat on yedide sürekli bir lkış tufam ile karşılandı. Bu sırada İs- tiklâl Marşt çalıyordu. Başvekil gu nutukla sergiyi açtı: “Arkadaşlar, “Ankarada ilk defa kurulan arsrulu- sal Kömür Sergisini şimdi açıyoruz Memlekette kömür istihlâkini, kömürü muhtelif yerlerde ve makinelerde, ev - derde kullanmayı öğretecek ve kolaylaş- tıracak bir mübssese olatak bu sergiye çok kıymet veriyoruz. “Serginin maksadı, burada gösteril. miş olan makinelerden bu memleketin ihtiyacına Uygun olanların seçilmesidir. Sergiye lâyık olduğu ehemmiyeti tevcih ederek iştirak etmek İsabetini gösteren firmalara ve bu beynelmilel sergimize alâka gösteren memleketlere teşekkür etmek isterim. “Bu açılış dolayısile bilhassa vâtan - daşlarıma iğâret etmek istediğim nokta, bu serginin mümkün olduğu kadar çok yurttaş tarafından gesilip görülmesidir. Sergiyi bilhassa ailelerin gezmesini, kö- mürün kullanış yerlerini ve kolaylıkları- At yakından tetkik etmesini ve hele ka- dınlârımızın kömür istihlâk eden vasıta- ları birer birer görmesini istiyoruz. “Memlekette kömür istihlâkini artır. mak ve kömür kullanan cihazları yay » mak hükümetin takip ettiği başlıca bir politikadır. Bu politikayı tahakkuk ct - trmek yolunda ciddi bir gayretle çalı şan veybuvsergiyi açmak teşebbüsünde bulunupımaydara getiren arkadaşım Ce. lâl Bayar'a takdirlerimi ve tebriklerimi! hururunuzda arzetmek benim için bir vâziledir. Sergiye gösterdiğiniz yakın i- giden dolayı hepinize ve bilhassa izkar ettiği alâka için kordiplomatik'e teşek» kür etmek benim için bir zevktir. Bu aşılan serginin memlekette kömür is - tihlâkini ve kömür yakan aletlerin ve! makinelerin kullanılmasını artıracağını kuvvetle ümit ediyoruz. “Şimdi müsaadenizle sergiyi aşıyo - rum... Sergiyi ziyaret Başvekilin nutkündan sonra #ergiyi ziyatet başladı. ilk salonda (Münir Hayri tarafın- dan yapılmış ölan Atatürk'ün bir ma dalyonu vardı. Salon sergiye iştirak © den milletlerin armaları ile süslenmişti. Ortada İlk maden amelesi olan Eti hey: kelleri üzetinde büyük bir Eti mangalı ya- pilmıştı. Elektrik tertibat ile, mangal yanar gibi görünüyordu. ve hafif bir buhar neşrediyordu. Başvekil İsmet İnöhü serginin her yg çok sevgilisi ve hepimizin dostu olan küçük boylu, fakat büyük talentli ar. tist rahmetli Komalin ilk ölüm yılı to. mam olmuştur. Refik Ahmed bu münasebeti Türk tiyatro tarihinin bu mühim heymetini hatırlatarak şu acı satırları yazıyor: “Mektep arkadaşım, dostum, iyi in. san, kabiliyet ve kudretlerine #4. mimiyetle meftun olduğum büyük aktör Küçük Kemalden muztarib gözlerimizin içinde bütün canlılığı ve sevimliliğile işlenmiş bir halde duran güzci hayalden başka ne kal. dı? İyi ki “Tiyatro, isimli teknik eseri ve ,, isimli inkılâb piyesini yazip bırakmış; milli kütübhane- mizin ehemmiyetli kazançlarından sayılması lâzımgelen bu iki kitab aktör M. Kemalin yanında bir de muharrir M. Kemal olduğunu gös. teriyor ve elbette muharrir aktör. den ziyade yayıyacaktır. Sahne, sen sanatlarm on haakörü, sün! nutkile açıldı tarafını aytı ayn gezdiler, alökalların izahlarını dinliyerek, teşhir edilen alet ve vasttalar hakkında malümat aldılar, Başvekil fktisat vekili (O Celil Ba. yar'a sörğinin öğretici mahiyetini işa - ret ettikten sonra sergi uri kâtibi Suat Şakire, maarif idaresi le te mas edilerek, mekteplilerin sergiyi gör- mesinin teminini emrettiler, İki saat süren tetkikten sonra davet- liler büfede ağırlandılar. Bülenin kapı- sındaki karşılıklı iki masada san'atkâr Müfide tarafından yapılmış iki karika- tür vardı. Bunlarda eski mangal hayatı wiak kuklalarla karikatürize ediliyor ve maden © kömürleri arasından (o Celâl Bayar görünlyordu... Son dererede mü- vüftak olmuş olan bu kompozisyonlar üzün #etgi gezintisinden sonru davet - lere büyük neş'e mevzuu oldu. Bayan Ismet Inönü ve vekille rimizin sergi intibaları Davetliler istirahat ederlerken biri » birlerine hep serginin muvalfakıyeti, den ve güzelliğinden ji Bâyan İsmet “Çok istifadeli bir sezgi, el büyük muvaflakıyet gösterilmiş. Birçok defâlar ziyaret etmek lâzım. Evlerimiz. de kömürden daha geniş mik- yasın oİstüfağe etmek için © güzel aletler var, Bundan başka çak öğretici yol gösterici bir kiymettedir.,, Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sek.| lanmıştır, Salıncakçı yakâlarmış, Fa. reteri Şükrü Kaya ifade etti: “Sergi Celâl Bayar'ın bilgili ve me - ihtisasları şöyle todlu çalışmasının güztl ve muvaflak| “minnet hisleri düymüktayım... bir eseridir. Şimdiye katlar yapılan str- A gilet içerisinde güzellik ve tekrik ta -| mamlığı itibarile Türk Milletinin yük - sek idealine yaklaşan ve yakışan pilli bir eserdir denilebilir... Maliye Vekili Puht © Ağralı sergi hakkındaki fikirlerini şu sözlerle ifade etti: “Si i Celâl Bayar'ın iyi görüş ve ün muvaffak bir eseridir. Bu güzel eser için harcanan para ve emek memlekete öğünmeğe değer bir varlık kazandırmıştır. Bu sergimiz örnek ol « mak vasıflarını taşımaktadır. Burada « ki inkişaf, yurdun namzet olduğu mes- ut istikbalin kuvvetli bir garentisidir.,, İktisat Vekilimiz o Celâi Bayar da sergi hakkında şöyle dedi: “Ben mütalsa beyanma kendimi sa- Mâhiyetli saymıyo'um, Fakât eğer mut laka bir şey söylemem lâzımsa diyecek. lerim şudur: “Bu, Cümhuriyet Hükümetinin kur. duğu ilk beynelmilel sergidir. Atatürk inlalâbı ideali ve büyük Baş- vekilin verdiği vazife karşısında bu an- cak itinalı bir başlangıçtır. Serf bu ba - kımdan bu İşte çalışan arkadaşlarım teş- vike Jâyıktırlar sanıyorum. “Mekteplerimizin, vilâyetlet halkı » mızın gelip sergiyi ziyaret etmeleri fay» dalıdır. Kendilerini davet ediyorum. Noksan cihetleri görmüş olanların bizi tenvir ve İkaz etmelerini bilhassa rica ederim.,, Gümrük ve (o İnhisarlar Vekili Ali, Rana da, sergi hakkındaki ihtisaslarını şöyle anlattı: “Sergi hakkında şimdi yalnız intiba- mu arıcdecek (o vaziyetteyim. Sergiyi görmek ve istilade için tekrar gezmek lâzımdır. İntibamm şudur: Bu sergi şim diyekadar Türkiyede görülmemiş bir dere vede muvaffak olmuştur. Başta görgü » Tü İktısat Vekili Celâl Bayar olmak üze Bahkesirde bir düdüğün muzipliği Balikesir 22 — Dün gece (stat üçe doğru saat kulesindeki düdük birdenbi re ötmeye başladı. Bu ani ötüş üzerine birçok kimseler yataklarından fırladılar. Düdük yarım saat kadar öttükten sonra susturuldu. Elektrik tellerinin &untakt yapması neticesinde düdüğün böyle bir- denbire öttüğü anlaşılmıştır. ; birçok meb'uslarımız ve İngiliz grupla“ Van gölü vapurları Sandıklanarak yola çıkarıldı İktisat vekâleti fabrika ve havüzlar müdürü Cemil petşembe günü buradan Ankaraya gidecek ve Ankarada birkaç gün kaldıktan sonra, Vana hareket e- decektir, Cemil Van gölü kenarında ye- ni kurulan tersanenin faaliyete geçmesi işine nezaret edecektir Huliçteki fabrikalarda Van gölü için yapılmakta olan vapurlardan ilk ikisinin bütün aksamı tamamlanmış ve vapurlar bundan sonra çözülerek sandıklara kon muştur. Sandıklar evvelki gün Haydar- paşaya geçirilmiştir. £ Buradan trenle Elâzize ve oradan da Vana gidecektir. Bütün parçalar sandıkların içine nü. mara İle konulmuştur. Oradaki tersane- de sardıklar açılarak muhtelif aksamın montajı yapılacak ve vapur omeyğana çıkacaktır. Onar tonluk olan bu vapurlar kama. rası, salonu ve her türlü istirahat esba- bı düşünülmüş bulunmaktadır. Vapur. latın plânlarını Türk mühendisleri ha- zırlamıştır. Zavallı yavru Bir çocuk Buyram yerinde yaralandı Bir çocuk bayram yerinde ağır su- rette yaralanmıştır. Bu bahtsız çocuk Balatta oluran Fanidir, Fani Köprübaşında kurulan bayram yerinde #ülincakları seyteder- kön bir salıncak kafasına çarpmış ve küçük Fani kanlar içinde yere yuvar- nide Balat hastanesine kaldirilmiştir. mazi İİ re bü sergiyi kuranlara karşt takdir ve Burada ihtisaslar'm aklettiğim sat lafdan başka, İeweş re duvyer Giğileri, tr mümessilleri de sergi hakkındaki ih- tisaslarını ve takdir duygularını bilhas- sa Yade etmişlerdir. Sergiden ayrılırken Büşvekilimiz sergi evinden saat 19 da, Balkin alkışları arasında ayrılmış - lardır. Başvekil, aytılışları sırasında, İktsat Vekilimizi ve mesai arkadaşlarını tebrik ve köndilerine teşekkür ettiler. Sttgi bir ay müddetle açık buluna caktır. Gelecek cumartesi akşamı sergi e « vinde büyük bir balo verilecektir. Sergiyi ziyaret edeceklere Ankata, 23 (A.A) — Sergi umum! kâtipliğinden: 1, — Kömür sergisini rahatça ve #cr- bestçe getebilmelerine imkân vermek ve hususi izahat verecek teknisyenleri bilhassa her #tand başında hasır bulun durabilmek için sergiyi talebesiyle #iya- ret edecek mekteplerin en aşağı iki gün evvel gergi umumi kâtipliğine telefonla veya yazı ile müracaat etmeleri, 2. w Ve bütün mekteplerin ziyaret etmeleri büyük Başvekil tarafından emiz buyurulmuş olduğu, 3. — Vilâyetlerden halk grupları, alâ kalı tüccar grupları tarafından yapıla - Cük ziyaretlerden de arzu buyurulduğu takdirde ayni rmülühaza fle haberdir © dilmemiz lüzumu atzolunur. Bir kadın için doğan aşk... 24 NİSAN — 1937 Konyada feci bir kaza Maç seyrederken 19 çocuk yaralandı biri de öldü Koriyada bir maç €snasında — feci bir kaza olmuştur, Kaza maç seyrtdetken vukua gelmiştir. Sahaya giremiyen orta mektep talebeleri maçı iyice görebilmek için mektebin önündeki demir parmak- liğa tırmanatak oradan seyretmeğe baş lantışlardır. Parmaklık birden bire yilal Şoförlük dersi alırken Bir adam şekerci dükkânını hurdahaş etli Üsküdarda Debağlarda oturan şolör Hasan dün Muammer isminde bir gen- ci iskeleye götürmek üzere otomobiline almıştır. Yolun yarısında müşteri Muammer direksiyonu alıp otomobili yürütmek he vesine kapılmıştır. Hasan direksiyonu vermiş, otomobil çarşıdan geçerken 'Tö- derinin arabasına çarpmıştır. Arabanm makas ve oku kırılmış, ok (| fırlıyarsk şekerci Hasanm camekânıma o çarpmış- tar, Câmekân ile on kavanoz İsilmiştir. Tödöri ile şekerci davacr olmadıklarını söylemişlörse de Muammer ehliyetsiz ölarâk direksiyon kullandığı için yaka- Jaamıştır. Şoför o hakkında da takibat yapılmaktadır. “Babamı öldürecektim!,, Babasını baltalıyan delikanlı yakalandı İli hafta badlan ayna) Taterleğiriin de cereyan eden feci bir hâdisenin fa. ii dün yakalanmıştır. Hesan isminde olan bu genç bubüsu bir gete Küçük Halkalı çiftliğindeki evinde balta ile ağır yaralamış ve sonra kaçmıştı. Jandarmalar uzun araştırmadan sonra dün Hasanı saklandığı yerde ye. kalamışlardır. Suçlu, babağını öteden- beri öldürmek istediğini ve bir fırsat kolladığınt sayan hayret bir soğuk- kanlılıkla söylemiştir. Tahkikata başlıyan Bakırköy jan- dürma kumandanlığı bu ölnayette, başkalarının da (O şlâkası olduğunu meydana çıkararak yarâlırm yanaş - malarımdan İbrahim, Halis ve Meh. medi bu cinayete yardım suçundan müddelumumiliğe teslim etmişti. Hasan bu sabah müddelumumiliğe verilmiştir. mış, talebeler de yere yuvarlanmışlar.. dır, Tlebelerden dokürü ağır surette onu da hafif surette yaralanmıştır, Kazanm tahkikatma müddelutmumi- lik el koymuştur. Hastaneye nekledilen yaraların biri ölmiiş, birinin de bacağı kesilmiştir . Kokmuş et kasabı Bir ailenin zehirlen- mesine sebep oldu Zabıta ve belediye, kokmuş et &a- tarak beş nüfuslu bir silenin zeki lenmesine sebebiyet veren Üskülderir bir Kasıp hakkmda kanuri tnkibata girişmiştir. Kasap yakalanmaştır. Zehirlenen öileden küçük bir çocu. Şun tahhati tehlikededir. Zorlu iki kadın ç Lângada oturan Hamparsom dün e- Yine "giderken kotnşularmndan Gülizarla Maryam yolunu kesmişler, Hzmparsö- mu adamakıllı döğdükleri gibi tırnskla- rile de yüzünden © yaralamışlardır. İki suçlu kadın yakalanmış, o Hamparsom tedavi altına alınmıştır. mmamamininkan kekik, keklik | Şimdi çamur, kar, butak ama, yazın yemyeşil olur. — Yazım mı? Yazın buralara a- dam uğrıyamaz! O derece sıtmalık- tr. şan 8 daha simdiden, bayada çin er ötekinin ucuna kadar ölçülünee “on santimetre olan sivrisinek azmanla- rını gösteriyorlar. Hoş, küçükleri daha tehlikeli ya... Eskiden Batumda, dünyanın en sıtmalı, en berbat yeti imiş. Şimdi o- rTasıni, İropika cehenneminden kur- tarmakla da kalmayıp lâtif gölleriy- le, kamışlıklariyle, tropikal bir cen net haline koymuşlar. Bizim bu yurt parçamızda ayni şeyin olmuıyatağını söylemek binamaz özürüdür!... Gönül avaz avaz şöyle haykır. mak istiyor: x Sazİ: ve kazlı en münbit yerleri- mizde insanların yazları oturamama sı, dağlara göcebeler gibi kaçmağı, yayla hayatı yaşamağa meebur ol- ması olmaz efendim olmaaaz! (Vâ-N0) Bugün SAKARYA Sinemasında Yiyana $ii MAGDA SCHNEİDER — en meşhur yıldızları ALBACH KTTEY GEORG ALEXANDER — LEO SLEZACK tarafından oynanan nefis ve cazip Viyana Sevdaları Komedi müzikalini görünüz. Hos iki saat geçireceksiniz. Kahkaha — İyi musiki — Sevimli bir mevzu Kudurmuş denizde mücadele... JAK DENİZDE ISYAN filmini şimdiye kadar görülen eserlerin en heyecanlı ve kudretlisi yapmaktadır. Pazartesi akşamından itibaren SAKAR YA sinemasında Bugün TÜRK sinemasında büyük Rus filmi Kronştat Bahriyelileri - TURKÇE SOZLU Kızıl İhtilâlin en dehşetli sahneleri, korkunç intikam deniz ve kara muharebeleri, tüyler ürpetten vakalar, matineler 11 den itibaren