10 Şubat 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

10 Şubat 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

e. 0 ŞUBAT — inş Hayara dair Bir hikâyeci NS ECEN hafta karilerime Pierre İnn Very'nin bir hikâyesinin ter- esini takdim etmiştim: “Yeşil o- Gk #srarı.,, Bilmem okudunuz mu? eğlen hoşunuza gitmiş, #izi kdirmiş olmasını temenni ederim. Yanlardan bâzıları onu beğendik. ki Söylediler, Memnun oldum, çün- ağ v3 de Pierre Very'nin romanları» Eni ikâyelerini zevkle okurum. Bu- — kli zabıta roman ve hikâyelerinin olduğuna kaniim. are Very büyük bir muharrir da sl Hiç şüphesiz ki böyle bir iddia Ki lunmağa imkân yoktur. Bir kere Uğu tarz öyle ölmez eserler yaz iy müsald değildir. Zabrta roman- bu hikâyeleri arasında şaheserler a unduğunu söylerlerse inanmaym, A doğrusu ancak bir tebessümle in: çünkü onu söyliyen adam da ya yaka tebessiim ediyordur. Şu ve- bir Polis romanını, Shakespeare'in e m Balzac'ın bir romanı, Ra io bir tragediası ile bir sıraya ak İstememiştir. Ancak onun da Bizal, has, eğlenceli olabileceğini an- Mey, istemiştir. Edgar Poe'nun Va Ur Morgue snkağında çifte cina- » Çalınmış mektub'u, Mürie Roget ae birer şaheser sayılamaz; büyük bir şairin kaleminden a) ©ldukları için birinci saftadır; i K Edgar Poe'nun asıl büyüklüğü âyeleri değil, başkalarını ve gi- m Yazmış olmasındadır. Zabıta ği hikiyeleri hiç bir zaman ta, hoşluğunu geçip X*si/'in asale- « “yük'üğtüne erisemez. Vöry'yi Edgar Poe ile kıyas ik, değilim; büsbütün başka bir Mi. Fakat, tekrar ediyorum, ka- MK Gğlendiren bir muharrirdir. M, des pompes fundbres, Eino- > Max gibi romanları vardır ki mir son sayıfaya kadar artan Ray ile okuturlar; “Onun kitab- by, > bir alay, fantaisle, şiir tarafi eği uz: öyle esaslı, büyük bir şey hi, Yna insanı dinlendirir. gönle Pie. Neşe verir ve... hayatı sevdi. B Mez rkü gazetede karilerim onun da, Pier, ini daha bulaca'lar ve bün- KY Verv'nin bazı roman ve hi- Mey NİN kahramanı avukat Pros - Tasi, e İle tanışacaklardır. Prosper LN bir * Polis memuru veya. heves- İç, “etektiv değildir: bir avuket- etelerde cinayet ve hırsızlık buy takib eder; katil veya hır- Li 7 <l8 geçmezse kendisi tahki- Al oluş Sir, onu bulur ve gidip: “Na- e aşan seni ele geçirecektir. ve İNİ iyice biliyorum; yaka. Maynn Zin zaman avukat'ın ben Pik Maca hafifletmeğe muvaf- Bı, Pierre, Ümid ediyorum,, der. b den Very'nin fantaisie'yi ne aden ML EİRİ göstermeğe kâfidir. AY de, aftaki hikâyeyi de, bu haf. v > Ka Voillöes 42 la Towr poin- ba pür imdan aldım; o kitabın âş “Beni Ji daha tercilme edece- "eng, Elendirdikleri kadar sizi Tielerini temenni ederim. Tü Nurullah ATAÇ hak bütçeli idarelerde çatışan üteka'tlerin in , sıhhat, tahlisiye, deyi , posta telgraf ve ğe Ormapı demiryolları, hava yol- İlhak 0 Urum müdürlükleri gi- Utceği idarelerde çalışan tarihten evvel kesil. Maaslarınm iadesi Buretile, manın tediyesine imkân iin Ve keyfiyet bu idarelere Denizbank müessese- Pa 7 lerine değer biçiliyor Kurulan komisyonun mesaisi sonunda bankanın sermayesi tesbit edilmiş olacak Denizbank umum müdürü Yusuf Zi- ya Öniş şehrimizdeki tetkiklerini bi- tirmek üzeredir, Kendisi bayramdan sonra Ankaraya giderek bankanın ü- mum müdürlük merkez teşkilâtı ile meşgul olacaktır, Denizbankın tam teşkilâtı ile faali- yete geçebilmesi bir, bir buçuk aya mütevakkıf bulunmaktadır. Çünkü, bu bankaya mülhak müesseselerin vazi - yetleri hakkmda hentiz bir karar ve- rilmemiştir. Bankanm merkez ve İs - tanbul teşkilâtı da kurulmuş değildir. Bu teşkilât projesini banka muavin- liklerine tayin edilen Nikad, “Tahir Kevkeb ve Harun mt'iştereken hazir- lıyacaklardır. Yeni gemilerimizin in şaat vaziyetini görmek üzere Alman: ? yaya gitmiş olan fen muavini Harun, ay sonlarına doğru memlekete döne » cek ve denizbankın teknik teşkilâtı kuracaktır. Öğrendiğimize göre, banka için kuvvetli bir fen heyeti teşkili de dü- şünülmektedir. Müstakbel tersanede - ki bütün inşaat yeni gemiler yaptır - mak, mevcut gemileri tamir ve tadil etmek gibi fenni biltün vazifeleri yük- lenecek olan bu heyete, bu işlerde !h- tisası olan denizciler tayin edilecek- «., Fen heyetine mesleki sahasında beynelmilel şöhreti olan bir iki ecnebi müşavir de almacaktır. Avrupanın de- nizeilikte müterakki memleketlerinde staj görmekte olan genç derizeiler, memlekete döndükten sonra bu fen he yetinin mesaisine iştirak edecekler - dir, Bankanın teşkilât ve kadroları, pey derpey ikmal edilirken, diğer taraf. tan sermayenin tesbiti ile uğraşılmak- tadır, Mülhak idarelerin vasıta, mal ve nakit olarak bütün mevcutları ban- kanın sermayesini teşkil edeceği ci- hetle şimdi bu müesseselerin elindeki emval ve vesaite kıymet takdir edile- cektir. Maliye vekâleti emlâk müdü- rü Şefik'in riyasetinde teşekkül eden bu heyet, bayramdan sonra faaliyete geçecektir. Heyete Iktısat vekfleti de. Yüzde elli tenzilâlla bilet Devlet demiryolları idaresi yeni ya- pılan hatlarda yolcu nakliyatında e sasen tenzilâtlı olan mevcut tarife - ler üzerinden fevkalâde tenzilâtlı bir tarife tatbikma karar vermiştir. İlk olarak mart başından itibaren Çetin- kaya - Divrik istasyonları arasmdaki yeni batta yolculara yüzde elli ten- zilâtlı tarife ile seyahat edebilecekler. dir, a * ATATÜRK'ün Ankaraya İlk geldiği gün oturduğu ve ilk icra vekilleri heyeti. nin toplandığı odaya mermer bir kitabe konacaktır. * GÜMRÜK İDARESİ bir ithalâtçı tara, fından gümrüğe getirilen fakat çeklimi. yen bir muz partisinin 300 kilosunu Da. rüşşelakaya, 700 kilosunu da fakir çocuk lara dağıtmaya karar vermiştir. * DAHİLİYE VEKİLİ Şükrü Kaya dün akşamki trenle Ankaraya dönmüştür. * YÜKSEK TEDRİSAT umum müdürü dün akşamki trenle Ankaraya dönmüştür. * OTOBÜS TAHKİKATI fezlekeleri ikmal edilmiştir. Teftiş heyeti reisi Tevfik Ta. lât Dahiliye Vekilini ziyarets derek iza bat vermiştir, Vekâletin tahkikat neticesi. ni tebliğ etmesi muhtemeldir. * VALDE HANINDA dostu İrfanı öldüren Emine Nedime 12 seneye mahküm edil, miştir. * ESKİ AHŞAP konaklar bundan sonra oda oda kirayr verilmiyecek, ancak kat şeklinde kiralanacaktır. Bu kotlarda da yemek pişirmek yasaktır. * BEBEK - İSTİNYE sahil yolanın açıl masına yakında başlanacaktır. Rumelihi. sarı mezarlığının yola düşen kısmı tesbit edilmistir. daki mezarlar on beş gün zarfında ka) Mesktir. * İZMİRDE talebe tehacümünü önlemek ve halen yapılmakla olan çifte tedrisata »iz ticaret müdürlüğü fen müşavirleri de iltihak edecektir. Heyet, Denizyolları, Akay, liman iş- letmesi, tahlisiye, fenerler, kılavuzluk, fabrika ve hâvuzlar, İstinye dokları gibi müessesölerde ayrı ayrı çalışarak mevcut tesisat ve vesaitin kıymetleri. ni takdir edeceklerdir. Bu kıymetler her müessesenin sermayesini ve bun- ların mecmuu da denizbankm €8as ser mayesini teşkil edeceklerdir. Altın satışlarını kontrol Ecnebi paraları kararın şumulü dahilinde... Altın alım ve satımının kontrol al ına alınması Üzerine alım ve satımı münhasiran beş bankanın eline ve - rilmiş olan sikke halindeki altından kastın yalnız Türk altını olduğu, e&- nebi altımlarınını bundan muaf bulu- nacağı gibi zihaba kapılanlar olmuş - tur. Kambiyo murakabe müdürlüğü « nün vaziyeti tavzih etmesi üzerine sik ke halinde bulunan herhangi ecnebi altmınm da behemehal beş banka ta- rafından alinip satılacağı anlaşılmış - tır. Ellerinde sikke halinde altın bulu- nan sarraflarla bu beş bankanın dı- şmda bulunan banka ve bankerler bu altınları İş, Emlâk, Ziraat, Türk Ti- caret ve Osmanlı Bankalarına satmak- tadırlar, Kambiyo murakabe müdürlüğü şim diye kadar Iki yüz kadar kuyuracunun ve diştabibi ile dişçinin tutmaya meo- bur oldukları defterelri tasdik etmiş- tir. Bu defterlere kuyumcu ve dişçi- ler yeni kararnamenin meriyet mev- kiine girdiği gün ellerinde bulunan masnu veya hurda halinde altın mik- tarımı yazacaklar ve bundan sonra her ne gekilde olursa olsun satmaldıkları altmı kimden aldıklarını tarihi ile ve satacaklarını da kime ve ne bedeli mu kabilinde sattıklarını yine tarihi ile kaydedeceklerdir. Kambiyo murakabe heyeti bu defterleri sik sik kontrol e- decek ve icab eden tahkikatı yapacak. tır. Deniz kazası Sadık reisin idaresinde bulunan Pazar motörü Beykoza giderken İstin ye önünde Rizeli Kâzımm kömür ka- yığmı motöre bağlamak istemiş, bu sırada kayık devrilerek batmıştır. Kâ- zımla diğer İki kişi kurtarılmışlardır. Kü, 1 li ( bir nihayet vermek için yeniden iki orta mektep daha açılacaktır. * İZMİR FUARI için yataklı vagonlar şir keti tarafından bütün ecnebi memleketler de propaganda yapılacaktır. Şirketle fuar komitesi arasında bu hususla müzakere. lere başlanmıştır. * İSVİÇRENİN Abkara elçisi Varşovaya tayin edilmiştir. Bu münasebetle Hariciye Vekâleti umumi kâtibi Numan Menemenci oğlu tarafından bir veda ziyafeti veril milişir, * EL ANABALARI'nın aynı tipte olması için belediye tarafından bazırlınan nü. mune ve bu husustaki talimatnnme daimi encümen tarafından tasdik edildikten son ra İki ay mühlet verilecek ve bütün el arabaları aynı şekilde olacaktır. * MEZBAHA RESMİ'nin indirilmesi üze rine belediye bütçesinde 102 bin liralık bir açık hasıl olmuştur. Bu miklar bazı tasarruflarla kapatılacaktır. * EMİNÖNÜ meydanının genişletilmesi ve rıhtım caddesinin alacağı şekil üzerinde liman ve belediye mühendisleri buugün müşterek bir tetkik yapacaklardır. * KÖPRÜ KULUBELERİ birkaç güne kadar yıklırılacaktır. Kiracılarile belediye arasındaki mukaveleler feshedilmişlir. ve RR iş a Ne ii Kii Gl Ol ERİ Camiler tamir ediliyor |âmerikada Şehirde 350 kadar cami kaldı Beyoğlu evkaf müdürlüğü, mnta - kası dahilindeki âbidelerin muhafaza ve tamiri için, umum müdürlükçe tas- dik edilmiş olan bir programın tatbi- kına geçmiştir. Bu programa dahil olan mühim iş- lerden biri Ortaköy camiidir. Şehrin en göze çarpan vir yerinde ve deniz kenarında bulunan, ayrica mimari bir kıymeti olan bu cami ve civarı esaslı bir şekilde imar edilecektir. Camün dahili kısımlarında lüzumlu tamirler yapilmıştır. Şimdi rıhtımlar yapılmak tadır. Bundan sonra camiin etrafında- ki boş meydan zarif bir park haline getirilecektir. Evkaf idaresi Fındıklıdaki Molla Çelebi camiini de tamir etmiştir. Bu camiin etrafı temizlenmiş, duvar çe » kilmiş, deniz tarafma da parmaklık konulmuştur, Bunlardan başka 'Top- hanedeki Süheylbey, Sariyerdeki Ma- den, Beşiktaşta Taslık mevkiinde Dİ- kilitaş camileri de esaslı bir surette temir edilmiştir. Beşiktaşta Sinanpaşa camii yanın- da mezarlık bir harabe halindeydi. Bu mezarlık güzel bir şekilde tanzim ve içinde taşlar tarih sırasilo tasnif edil- miştir, Haliç Sütlücesinde bulunan ve mi- mar Sinanın eseri olan Mahmut ağa camii de tamir ettirilmiştir. Şimdi, Azapkapı camii ile Şighane yokuşundaki Okşumusa ve Kasımpa- şada Emin ve Haşimi Osman camileri tamir edilmektedir. Bunlardan Okçu- musa camlinin tamir! çok esaslı tutul. muştur. Bu cami, Peyoğlumdaki Ağa camli gibi güzel bir hale getirilmekte- dir. Evkaf indresi tarafından tamir edi- Terek yeni bir hale sokulân camilerden bir kısmma Arab tlslübu verildiği hak- kmda ortaya bir iddia atılmıştı. Bu iddia ile alâkadar olan beşvekâlet mii- tehassıslardan mürekkep bir heyet seçerek bu enmilerin vazivetlerini tet- kik ettirmistir. Heyet tetkikatmı yap- mış ve verdiği raporda, tamir edilen camilerin en makbul Türk üslübu ile tanzim ve tezyin edildiğini bildirmiş- tir. İstanbulda mevcut enmilerin tamif edilerek bunların içinde bilyülk camile re çok yakın olan, tarihi kıymeti ve osmaati bultmmıyan küçük ve harab camilerin yıkılması kararlaştırılmış. tr. Evkaf idaresi bu tasnif işini bi- tirmiştir, Birçoğu yıkılmış olan bu ca- milerden sonra İstanbulda 350 kadar cami kalmıştır. Hemen hepsinin tari- hi ve mimari kıymetleri olan bu cami. lerden Iki yüzden fazlası İstanbul ta- rafında, 117 si de Beyoğlu mmtaka - sındadır. aş MISIR KRALININ doğum gününün Yık dönümü münasebetile yarın akşam şehri. mizdeki konsoloshanede bir suvare veri. lecektir. CUMHURİYET MERKEZ bankası umum müdürü Salâhaddin Çam dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. * DENİZDANK umum müdürü muavini Harun ve denizyolları fen heyeti reisi Sırrı Almanyaya gilmişlerdir. Orada inşa edilen gemileri tetkik edeceklerdir. * EMNİYET İŞLERİ umum müdür mun- vini İztettin şehrimize gelmiştir. * NAFİA VEKAL SE son yapılan ölçmeye göre Cizre . Beytüşşebab âra. sındaki mesafenin 160 kilometre olduğu ünlaşılmıştır. Mesafe haritalarında buna göre tahkikat yapılacaktır. * AKAY ve Şirketi Hayriye idareleri bayram günlerinde kış tarifesini değişti- receklerdir. Her iki müessese yarından iti baren pazartesi günü akşamına kadar kı- sa ve uzun hatlarına ilâve postalar koya, caklardır. * Tramvay şirketi de bayram günleri mu tattan fazla araba işlelecektir . * BURSADA gizli meklep İşleten yahu. dilerin muhakemesine başlanmıştır. İki evde bulunan çocukların adedi 35 dir. * Sal günü saat 18,30 da Beyoğlu Halk evinin Tepebaşındaki merkez binasında Hami Danişmend tarafından “Yecüc ve Mecüc,, mevzuunda bir konferans verile. cektir. Sahıbı Gazella; me cliyarler? KURUN” da buhran ÜNLERİN peşinden sülununda Ho» san Kumçoyı diyor kiz “Amerika Cumhurreisi Ruzvelt ile bü- yük sanayi palronları toplanmışlar, Yeni. den başgösteren büyük ekonomik buhra- na çare arıyorlar. Amerikan devlet reisi ile sanayi başkanlarının arasında şöyle bir konuşma olayor: Sanayiciler — Borsada aksiyonlar, her türlü kıymetler düşüyor, kiymetler düşer. ken hepimizin kazançlarımız da ellerimiz den gidiyor. İçlerimizden bazılarımız if. lâs tehilikesine maroz bulunuyoruz. Bu va. ziyelte fabrikalarımız da işleri kısmuk, iş. çilerin bir kısmına yol vermek lüzun ge hiyor. İşçileri yerlerinde tutmak için tek bir çare var, Bu dâ Ücretleri szelimaklır. Bunu ise işçiler razı değil, Ne yapalım? Rüzvelt — İşçileri açığa çıkarmak, va. but ücretlerini azaltmak memlekette bal. kın istihlik ve satınalma kabiliyetini azalt mak demektir, Sizi içtimal vazifenizi ifa. ya davet ederim, S — Bizde sizi fabrikalarının yeni sene bilânçolarını gürimeğe davet ederiz. R — O halde halırıma bir tek şey geli. yor. Devlet umumi ihtiyaçlar için fabrika larınıza yeni siparişler versin. S — Bu güzel bir tedbir olabilir. Ancak bir mahzuru var: Bu defa devlel bülçesin de mürazene bozulacak, bü müvazeneyi yeniden kurmak için bizlerden yeniden vergiler almak fikirleri, baş göstereceki Bizden yeni vergi istememeğe söz vetir misiniz? Bu dikkate değer konuşmayı nakleden yabancı gareteler sözleri burada kesiyor- lar. Ruzveltin ne cevap verdiğini söylemi yorlar, Ben Rurvelt yerinde olsam: — Bir kere bügün işinizi uydurunuz da yarına Allah kerim!.. pa Der geçerdim... Son Postada Zavallı eşekler B ALIKESİRDE çok garip bir vaka etemiş; o kaçakçılardan toplanan Kirk eşek, sahipleri hakkında hüküm katl Jeptseeye kadar yediemin olarak belediye ve bırakılmış, belediye bu kürk eşeği temek fefni bütçesinde Netteede,e sekterden pirmisi açlıklan öl. müş. Geri kalanları da işe yaramayacak kadar sıskalaşmışlar.. Burhan Cahil, eşek ciklere acıyor. “Sahipleri onları kaçakçılık işinde kul lahdiysa suçları ne? Bütün bekledikleri bir avuç arpa ile'bir çanak su değil mi? Boğnz tokluğuna çalışmanın tam bir tim. sali olan zavallı eşekler ha kaçakçıya ça. Mışmış, ha koleuya', O beygir gibi hir b. mar bile etmeden çalışan bir mahlökt Açlıktan ölümü kadar ncı akibet olur mu? Vakanın bir acı tarafı da bizim idare şubelerimiz arasındaki resmiyet kaygusu. dur. Balıkesir belediyesi bu kırk eşeğin yiyeceği birkaç çuval arpayı alamayacak kadar fakir değildir. Vakat ne bilsin ki günün birinde kendisine 40 eşek emanet edilecek ve bunlar arpa istiyecek, bilseydi yılbaşında bütçesinde bunun için tahsisat koyardı. Fasıldan fasıla nakil muamelesi için de şehir meclisinin toplantısı liz, İdoreten sarfiyat yapsa mesuliyet gelir. İlarinenin on parasını izinsiz ve karşılık. sz harcamanın çezası beş yıl hapistir, İnhisar ve gümrük daireleri de kırk eşe Bi beslemek için masraf etmekten eym fikirle çekinmişlerdir. Olur «, ya kaçakçı. lar beraet ederler de eşeklerine sahip olur bni yem parasinı klmdön tabsil edecek. ler Velhasıl bizim mahdet nefi baizne; ye- diemin ve Bütün İderecilerimizin pözünde cellât gibi korkunç bir vahime şekline gi. ren mesüliyet endişesi bazan hem hazine. Yi zarara sokar, hem de o kadar korkulan Mmesnliyeti şeddesi katmeri ve faizi mürek kebi ile üzerimize yükletir. Iş kazaları Bir amele başı parçalanark öldü Haydarpaşa rıhtımna yanaşmış bu- i lunan İngiliz bandıralı Adrip vapı- rundan Karabük fabrilçasına götürü mek Üzere vinçle tuğla çikerilrken vinç, ameleden Taşköprülü otuz ya « şında Satılmışm başına isabet etmiş, zavallı amele başı dağılarak hemen ölmüştür. Tahkikata Üskildar müdde- iumumi muavinlerinden Orhan elkoy- Buştur. Kuruçeşmede vapurdan rıhtrma zatılan kalastan fnen Tayyar minde bir amele ayağı kaymcn 3ltr mete yükseklikten taşlar üzerine düşmüş, âğır surette yaralanarak hantaneya kaldırılmıştır. © tahsisat bulamamış.