22 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

22 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Türk müme ssilleri | taarruza uğradı me Baştarafı 1 incide gır bulunan Hariziye Vekili Dr. Aras. tan sorulabileceğini söyledi. Kamutayın her sene Haziran sonu. na doğru mutadı olan tatiline işaret ederek bu hafta içinde Hatay işi hak- kında Büyük Meclise kati beyanatta bulunabilecek vaziyette olmazsa, me- selenin inkişafma göre, Fransa ile a- rTamızda mevcut veyahut feshi ihbar edilmiş, fakat henüz meri bulunsn muahedeleri meriyetten kaldırmak ve. ya temdit etmek ve yapılacak hareke. te göre vaziyetin istilzam edeceği ted. birleri almak hususunda Kamutaydan selâhiyet ve itimat isteyeceğini haber verdi, Grup, umumi heyeti uzun alkışlarla tasvib cevabı verdi. Milletler Cemiyetinin Hatay- daki komisyon ile milnasebet- lerimizi kestik Cenevre, 21 (A.A) — Jansı bildiriyor: Türkiye hükümeti Milletler Cemi - yeti Genel Sekreterliğine bir nota tev- âi ederek Hataya gönderilen Milletler Cemiyeti komisyonu ile her türlü mü- naseobatı kestiğini bildirmiştir. Türk hükümeti, komisyonu sarih bir pizamname ile tesbit edilmiş olan galâhiyetlerini tecaviz etmek ve bu suretle vazifesinde mündemiç olan bi. taraflıktan inbiraf eylemiş olmakla muahaze eylemektedir. Enternasyonal mahafil, Türk hükü- metinin bu teşebbüsünün daha ziyade işari ve sembolik bir kıymeti haiz ol- duğu mütaleasındadır. Filhaklka An. ara hükümeti Milletler Cemiyeti ko- nisyonu İle ancak fili münasebatta bulunuyordu. Mezkür komisyon huku- ki olarak münhasıran mandater dev - let olan Fransa ile münasebatta bulu. nuyordu. Havas A. Türk mümess'ilerin in otomo- bileri taşandı Antakya, 20 (A.A) — Anadolu ajan. #ımın hususi muhabiri bildiriyor: Mevkuf bulunan Zeki o Arsuzinin iki kardeşi Necip Arsuzi ve Edip Arsuzi şid- detli tahrikât yapıyorlar. Bu sabah Lar biyede Alevi elebaşılar tarafmdan tahrik ve komisyon azası tarafından teşvik e. dilen Aleviler gene kadın ve çocukları “per ederek hükümet dairesine doğru yü yüş yapmışlar fakat askerin müdaha. lesi üzerine dağılmuşlardır. Hemen ayni saatte Antakyarnın Alevi, lerle meskün Affan mahallesinde nüma- yiş vukubulmuş, asker (birkaç el silâh sıkmaya mecbur kalmıştır. Bir nefer, ha- fit surette yaralanmıştır. kar ve çalışkan bir halk tabakasından doğ maktadır. Fransa, Hatay topraklarının Kemalist müessesata karşı bir düşmanlık ocağı olmasını asla istemez. Bu gaete, 1937 garanti muahedesini tamamlamak üzere geçen martta ele alı. nan ve bir erkân harbiye oanlaşmasile bir hudut mukavelesi ve bir dostluk mua bedesini ihtiva eden ( projelerin en kısa bir müddet zarfmda neticelen: ri sürerek şöyle yazıyor.: “Bu projelerin neticelenmesi kümetinin büsnüniyetine bağlıdır. Fran- sanın büsnüniyetine gelince, bu, katidir Bu hüsnüniyet Hatayda yapılmakta olan intihabat hazırlıkları münasebetile teza- hür eylemiştir. Fransız makamatı Türk. lere pek sempatik gözükmiyen ve fakat buna mukabil mandater (devlete karşı bağlılıldarını isbat etmiş olan unsurlar- dan ayrılmışlardır. “Br otomobil yuvarlandı Dün gece sant onda Ayaspasadan Gazhaneye doğru giden yolun yanm- daki meydanlıkta feci bir otomobil ka. zası vukua gelmiştir. Şoför Şükrünlin idaresindeki 2674 numaralı otomobil . yol mühendis mektebinin önlinden kapal: olduğu İ- çin « mekteple Dolmabahçe arasında vokuşlu meydanda açılan yeni bir pa. tikadan aşağı inmeye başlamıştır. Fa. kat goför caddeye çıkan dar patikayı takip etmemiş ve kestirme gitmek is- tiyerek otomobili girintili çıkıntılı a- razi üzerinden sürmüş ve feci kazada bu yüzden ileri gelmiştir. Esas yola geçmek için virajı dönememiş, yol yo. kuş aşağı olduğu için otomobil de bir. denbire durmamış ve hızla köşede bu- lunmakta olan Eskişehir mebusu Yu- suf Ziyanın odun deposu bahçesinin parmaklıklı duvarma çarparak yık. miş ve beş metre yüksekten baş aşağı bahçeye yuvarlanmıştır. Otomobil düştükten sonra bir de takla starak tekerlekleri yukarıya gelmek suretiyle yıkılıp kalmıştır. Bu şiddetli düşüşte otomobilde bulunan sahibi Nuri başmdan ve çok tehlikeli surette, Arif, Nuri ve Meliha da muh. telif yerlerinden yaralanmışlardır. Şoför Nurinin de kolu kırılmıştır. Ya- ralılar Beyoğlu hstanesine kaldmıl - mışlardır. Otomobil tamamen parça. lanmıştır, Adami mâda- nn Gi Mİ İREM gg LR AN i hale komitesi Diğer taraftan Harbiye yolunu kesen | nümayişçiler ordu bürolarına vazileleri başına gitmekte olan Türk mümessilleri. nin otomobillerini taşlamışlar ve yolla. rma devam etmelerine mani olmuşlardır. Yolu tutanlar arasında bulunan Suriyeli neferler mümessillerin müracaatlarını nâ zarı dikkato almamışlar ve mümes- #illare “Halkın bu heyecanı karşı. sında kendilerine geri dönmelerini” tavsiyeden başka bir şey yapamaya- caklarını bildirmişlerdir. Esasen maksat da bu idi, Çünkü gayri Türk. lerin hemen hepsi yazılmış ve yazıl. mak sırası artık Türklere gelmişti. Komisyon gayri Türk cemaatlerin Bsteleri Türk listesini geçmişken kayıtları kapamak ve hattâ bir ve- «ile Thdas ederek muameleyi tatil etmek sevdasındağdır. Türklerin malları yağma edi- liyor Antakya, 20 (A.A.) — Anadolu A. Jarsının hususi muhabiri bildiriyor; Haiebe bağlı Hamam nahiye mü. dürünün kendi nahiyesinin Hataş bududu içinde bulunan köylerinde Türk yamlanları tazyik ve tevkif et. tiriiğini bildirmiştim, Hamam jan. darmaları bunların evlerini işgal, mallarını da yağma ettiriniştir. Fransanın hüsnün'yeti! Paris, 21 (A.A.) — Le Tan gazetesi başmakalesinde (Hatay meselesinden bahsederek diyor ki: “Fransa, Türkiyenin Hataydaki husu. si menfaatlerini esasen (tanımıştır. Bu menfaatler, orada bulunan ve o menşei Türk olan kesif ve ayni zamanda müsta- Dap” Baştarafı 1 incide Bu toplantının tarihi tesbit edilme- miştir, Gerginlik artıyor Bilbao 21 (A.A.) — Barselonadan emin kaynaklardan alınan haberlere göre muhtelif siyasi partiler arrsında- ki gerginlik artmaktadır. Bu gerginlik bilhassa ,Kaballara partisinin radi- kol sağ cenahı ile bir mütareke akdine mütemayil olan Piero partisi arasında göze çarpmaktadır. Eski nazır Garcia Reisicumhur A- zâna ile müzükerelerde bulunmak üze- re Barselonaya gelmiştir. Daha mute- dil bit kabine teşkili mevzuubabs Ool- maktadır, Frankocularla da müzakere- lere girişileceği söyleniyor. Harp vazivet'nde resmi teb'iğ Salamanka, 21 (A.A) — Neşredilen resmi bir tebliğde ezcümle şöyle denil. mektedir: Teruel mntakasında ilk hatlarımızı tashih ettik, Kastillo de Villamabsa mıntakasında, ayni isimdeki kasabaya hâkim olan sirt. ları zaptettik. Kastellon sahil mıntakasında katları- mızı Rio Seco tepelerinin önüne kadar götürdük. Penarroya ve Granja de Terroherma- sen mıntakalarmda o Cuchitlardela Si. erra ile Serra Pinos ve Penorosayı işçal ettik. Harekât devam etmektedir . Isviçrenin Franko mümessiti Burgos, 22 (A.A.) — İsviçrenin umumi ajanı Broye İsviçre omümessili olarak Franko hükümeti nezdine tayin edi ğini mübeyyin itimatnamesini vermi | o Muhittin HABER — Aksam oostnm Ustündağ Atina fahri hemşerisi Valimiz çarşanoa günü Istanbulda bulunacak Yunanistanda valimize gösterilen samimi tezahürat Atina, 21 — Atina ajansı bildiri- yor: z Bütün gazeteler, İstanbul valisine karşı gösterilen samimi tezahürleri keydetmekte ve bunların dost ve müttefik Türkiyeye karşı Elen mil. letinin beslediği sarsılmaz dostluk hissiyatınm yeni bir nişanesi oldu- ğunu tebarüz ettirmektedir. İstanbul valisi bu sabah meçhul 84ker hbidesine bir çelenk koymuş ve öğle üzeri nazır veli Kodzias ta- rafından kendi evinde şerefine ve- rilen hususi öğle yemeğinde bazır bulunmuştur. Yemakte başvekil Metaksas da ba. zır bulunmuştur. Başvekilin bir ecne- biye verilen hususi yemekte bulunma- 8ı ilk defa vaki olmaktadır. Muhiddin Üstündağa fahri Atina hemşerisi tün- vanı verilmiştir. Muhiddin Üstündağ her bulunduğu ve gittiği yerde “yaşa, sın vatandaş!,, sesleriyle karşılanmak- tadır, Valimiz pazartesi günü hareket edecek ve çarşamba günü İstanbulda bulunacaktır. Be'ediyede kabul resmi Atina, 21 — İstanbul veli ve bele- diye reisi Muhiddin Üstündağ, Atina belediyesinin çalışma usulleri hakkın- da payitaht nazırı B. Kocias ve Atina beldiye reisinden ve muavinlerinden 1. zahat aldıktan sonra belediye daire - sinde şerefine tertib edilen Tesmika» bulde bulunmusur. Resmikabule Ati- nanm bütün belediye asaları gelmiştir. Atina belediye reisi Muhiddin Üstün. dağı kabul ettiği sırada iki komşu millet arasında dostluktan hararetle bahsetmiş, Muhiddin Üstündağ da bu- na mukabelede bulunmuştur. Resmi « kabulden sonra Muhiddin Üstündağ Atinadaki imar işlerini tetkik etmiş- tir. Tetkiklerine yarın da devam ede. cekler ve perşembe günü otomobille Detiye giderek asarıntikayı ziyaret €- decekler ve cuma günü tekrar Ati- naya döneceklerdir. Atina, 21 — Öğleden sonra Yunan başvekili Muhiddin Üstündağı kabul etti, Akşam da payitaht nazırı tars- fından şerefine resmi bir ziyafet ve. rildi. Ziyafet esnasında nazır B. Koci- 48 Muhiddin Üstündağı "Atatürkün yaratıcılık eserinde rol almış yorul « maz şahsi dost ve İstanbul mümessili, sıfatiyle selâmladı. Ve arkasından A- tinalılarınm Muhiddin Üstündağa olan sevgilörinden bahsetti. Arkasından iki memleket dostluğu, Türk milleti, Ata, tirk ve valinin şerefine içti. Vali Muhiddin Üstündağ verdiği ce- vabda dedi ki: “— Arkadaşlarımla (o beraber, Üç gündenberi içinde yaşamakta olduğu- muz muhitle muhat olduğumuz sevgi ve sempati beni çok heyecanlandırdı. Bize karşı gösterilen bu yüksek misa- firperverlik dikkatimizden asla kaç - madı, Bunu Türk . Yunan milletleri a» rasındaki münasebatın bir ölçüsü ola- rak elde tutmakta büyük bir isabet vardır, Vatandaşlarım arasmda hü - küm siiren bu telâkkinin aynini büra- da buldum ve yerimi değiştirmekle muhitimi değiştirmiş olmadığımı an. ladm.,, Muhiddin Üstündağ bundan sonra 'Türk - Yunan dostluğundan bahset - miş ve Majeste Yunan kralı şerefine ve nazır Kocias'ın muvaffakıyetleri « nin devamma ve Yunan milletinin re. fahma hepinizi içmeye davet ederim sözleriyle nutkunna nihayet vermiştir. Arkasından Atina belediye reisi “Na- zır Foçlas sizi benden zaptetti. Cuma gününden itibaren de benim misafi- rimsiniz. İdare meclisimizin ilk içti- mamda sizi Atina belediyesi fahri hemşerisi olarak seçmeye karar ver- diğini bildirmekle bahtiyarım,, dedi. Bundan sonra ziyafete nihayet veril- di, Bir gece Wap” baştarafı 1 incide Nuruosmaniye Şeref sokağında 50 numarada oturan İsmail, Sirkecide Kar trrcroğlu hanında terzi Hermin ismin- deki kızı uzun müddettenberi tanımak tadır. Bunlar, arada sırada gezmeğe gitmek te ve ötede beride eğlenmektedirler. Dün gece için de bir deniz gezintisi yapmayı tasorlamışlar ve bunu karar- Jaştırmışlardır. Nihayet akşamüstü buluşan bu iki genç Yenikapı sahillerindeki gazinolar dan birinde oturarak bir müdet konuş- muşlar, sonra saat 11,30 sularında bir sandal tutarak denize açılmışlardır. İki âşık gazinoda oturdukları sırada etraflarına bakmağa lüzum görmemiş- Jerdi. Biraz ilerideki masalardan birin- de oturan Süleyman ve Nazmi ismin- deki iki arkadaş genç kızı gözlerine kestirmişler ve bu körpe mahlüku ya- nındaki erkeğin elinden almayı, biraz eğlenmeyi gizlice kararlaştırmışlardı. Kötü fikirlerini tatbik için müsait fırsat beklerken genç kızla genç erke- ğin sandalla denize çıktıklarmı görün- ce hemen onlar da Gün ismindeki di- Zer bir sandala atlıyarak iki sevdaze- yi takibe başlamışlardır. İsmail ile Hermin takip edildiklerin- den habersiz, birbirleriyle konuşmakta ve hattâ sandallarının küreklerini elle- rinden bırakmış bir vaziyettedirler. Sandalın hafif hafif kayarak sahil den uzaklaştığının bile farkında değil 22 HAZİRAN — 1938 taarruzu lerdir. İşte tam bu sıralarda vaziyeti müsait gören Süleymania Nazmi bir ! denbire ve yavaş yavaş sularla sürük” lenmekte olan İsmail ve Herminin san dalma kendi sandallarını yanaştırmış* lardır. İşin pek geç farkına varan İs mail kürek çekerek sahile doğru kaç mak istemişse de mütcarrızlar frrsat bırakmamışlar, sandallarından gençle“ rin sandallarına geçerek ellerindeki kancaları İsmallin başına indirmişler- dir. Yediği darbenin şiddetile genç ba yılmış, Hermin feryada başlamıştır. Sahilden feryad: duyanlar sandallar- Ja imdada koşmuşlar, bu tehlikeli vazi- yeti gören Süleymanla Nazmi kürek- lere asılmışlar ve kızla genç te sandal» da olduğu hakle Marmaraya doğru hızla uzaklaşmışlardır. Arkadan da yardıma gelenler karan- ıktan başka bir şey bulamamalarına rağmen hışıltının peşinden ilerlemiş- ler ve bu uzun takip ta bu sabaha ka- dar devam etmiştir. Güneş doğarken gizlice Samatya sa hillerine yanaşmak istiyen mütearrız- lar polisler tarafından yakalanmışlar- dır. Yapılan tahkikatta Süleyman ve Nazminin Hermine tecavüz etmek is tedikleri anlaşılmış ve iki azılı deniz korsanı da bunu Itiralta bulunmuşlar” dır. Hetmin bugün Tabibi Adli tarafın- dan muayene edilecek ve Süleymanla ! Nazmi de adliyeye verileceklerdir. Bir adam karısının memesini kesti DAR” Baştarafı 1 incide İerinden ağır surette yaralamıştır. Hâdi- senin tafsilâtı şudur: Yedikulede İmrahor caddesinde 47 nu. marada yorgancı ve hallaç o Trabzonlu Mustafa gğlu Fahri dört senedenberi ka. tısı bulunduğu Fatma İle son zamarlarda İyi geçinememektedir. Nihayet o bundan bir müddet evvel karı koca biribirlerine adamakıllı darılmışlar ve ayrı yaşamağa başlamışlardır. Ayni zamanda da Fatma (Fahriden boşanmak için dava açmış ve kendisine de nafaka bağlanmasını istemiştir. Birkaç gün evvel neticelenen bu dava. da da mahkeme Fahrinin aleyhine hü- külm vermiş ve kendisini boşanan karısı. na nafaka ödemeğe mahkâm < etmiişir Bu karardan çok sinirlenen Mustafa bir kaç gün ne yapacağını düşünmüş ve ni. hayet Fatmaya haber göndererek barış ve Saoıha Gökçen Dap” Buşlarafı vii Bu suretle Yeşilköye # sast kadar bir gecikme ile gelmiştir. 17,25 de Yeşilköy tayyare meyda- nma inen Sâbiha Gökçen büyük teza" hüratla karşılanmıştır. Tayyarecimizi karşılamak üzere ge“ İenier arasında Riyaseticumhur umumi kâtibi B. Hasan Rıza, mebutlarımızdan Salih Bozok, Ali Kılıç, başyaver B. Ce- Jâl, hususi kalem direktörü B. Sü- reyya, Mubafız alayı komutanı İsmail Hakkı, İstanbul komutanı genera! Ha- Jis, İstanbul vali muavini B. Hüdai, em niyet direktörü B. Salih Kıhç, üniver- site rektöfü B. Cemil Bilsel, bulunmak: ta idiler. Halk pettisi, halkevleri mensupları, Şehir meclisi azaları, mektepliler ve ci- yardan gelen kalabalık bir halk kütlesi hazır bulunuyordu, Sabiha Gökçenin tayyeresini karg'la- mak üzere beş tayyareden mürekkep bir filo da havalanmış bulunmuktay- dı. Tayyareler, Sabiha Gökçene inince ye kadar refakat etmişlerdir. Alkışlar arasında tayyaresinden inen bayan Sabiha Gökçene yirmiye yakın buket verildi.Fevkalâde dinçti. Hiçbir yorgunluk asar: göstermiyordu. Seyahatini soran bir muharririmize şunları söylemiştir: — Büktreşten kalktıktan sonra pusu- lanın bozuk olduğunu gördüm ve Bü- zcon tâyyare meydanına indim. Seya- hatim çok rahat geçti, Dost memleket- lerde gördüğüm sempati beni son de- rece mütehassis etti.,, Kıymetli tayyarecimiz halkın alkış- ları arasında otomobiline binerek Ye. şilköyden ayrılmıştır. mak teklifinde bulunmuştur. Fatma bu teklife kanarak gene beraberce oturma. ğı kabul etmiştir. Dün gece de Mustafâ Fatmanın evine giderek kendisini almış ve geceyi dükkânda geçirmeği kararlaştır mışlardır. Bu suretle dükkânda yatan karı koca sabaha karşı uykuya dalmışlar dır. Mustafanın uykusu ( sahtedir, O, Fatmanın hakikaten (o uyuduğunu anlaf anlamaz usulcacık (yataktan kalkarek dükkânm bir köşesine sakladığı ustura” yı kapmış ve uyuyan kadıncağızm üze» rine atılarak ölesini (oberisini kesmeğe başlamıştır. Böylelikle Fatmanın yana- Enda, dudağında ve boynunda o büyük yaralar açılmış, bununla kifayet etmiye” rek sol memesini kesmiştir. Carih, ancak bu sırada kadının feryadma © yetişere$ dükkân kapısını kıranlar tarafından ya” kalanmıştır. Kadın kanlar içinde Haseki hastanesi ne kaldırılmıştır. Müddetumumi muavin Son dakika en emme kek mr Başiarafı 1 inelde dağdan dün akşam sel halinde çarmır akarak yolu kapanmıştır. Beynelmilel trenlerde aktarma yapılmak ihtiyac hasıl olumuştur, İnkita iki gün kadar sürecektir. * Luvr müzesinin pavyonlarının bi- rinde tavan arasmdan dün akşam bir yangın olmuş, süratle söndürülmüs tür, * Biarritz'den bildirildiğine gör“ Rebalzo isminde bir Ispanyol markisi ile kâtibi ve Rottier isminde bir Fran- sız casusluk ocürmiyle tevkif edilmit lerdir. 50 kilo ağırlığında evrak müs#- dere edilmiştir. Bu iş hakkında büyük bir ketumiyet gösterilmektedir. * Japon bahriyelileri Manroa adasi" Be işgal etmişlerdir. * Kırgızistanda 3 dakika süren bir zelzele olmuştur. Hasar mühimdir. EE EE ETLİ Tes Ömer ere i o Sovyetler İlki ay sürecek 2 milyon askerin iştirak edeceği Büyük bir manevra hazırlıyor! Berlinden fransızca “Tan” gazet€si* nin muhabiri bildiriyor: “Lokal Antsayger” gazetesi, Lehis” tandan aldığı bir haberi yazmaktağı”* Bu habere göre yakmda Sovyet birliğinde, iki ay sürecek büyük Vİ” manevra yapılacaktır. Mareşal Voroşilofun kumandanliği Altında yaptlacak bu manevralar& ' milyon asker iştirak edecektir.