8 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

8 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

DALGINLIK Profesör, elbisenizi sırlmızdan madan önce portmantoya asmış. > Bay Bay Ayr — Fransız karikatürü — ilç kalmış tiyatrosuna figüran kız alma - ğa Üisör mektupla müracaat edip m da yollıyan taliplerden birini — <8 kaldmız, Diye covab vardi. ty Nikin efendim? münhal yer doldu Me taş ir, onu söylemek İstemedim. çay, Erafımızı çektirdiğiniz zaman mü- > Stneniz lâzrmdi! ga SOLE "a dinle tanışlığıma memnun oldum Ny Sizden bahsedildiğini çok işit| a Umarıyı ki onların hiç birine inan. ismedır, hep dedikodu! Saterin beteri Ka var! yerindeydi, fakat bulunduğu iy, İde edince bir müddet açıkta İh, ihayet eskisinden daha az para iy buldu. Geçen gün Sirkecideki İli, Slelan birine girdiği zaman eski Süme Yavali: dostum, Demek burada yil meebur kaldın? tevab verdi: — Rv, , Mik “Ot, Fakat hamdolsun burada ye- Miyorum Yeni k az ti temefçi 40 saatte iki fincan. Ne ve yedi bardak kırarsa sene. ar karar acaba? 2 Suğum hasta te teneftü, haneye koştu: Müallim bey, sizi telefondan | Baş Te id siz misiniz? 4 . İ eek, Wilu çok hastadır, bu gün b İz emiyecek. Onu baber ver - | —p,, Yum, Pe > Meali. Siz kimsirix? “1? babam © İ deki elbise zaten yeni değil! Şüpnmne Gümrük memuru — Gümrüğe tâbi eş- yanız var mi? içki, cigara, iskambil fi. lin? İl Yolew — İçki kullanmam, cigara İç - mem, iskambil oynamam, Gümrük memuru (muavinine) -— Bu adam pek mübalâğacı herhalde, eğyasını dikkatli muayene etmek lâzım! Zarar yok Ressam — Dikkat ediniz, tablonun bo- yası daha kürumadı. Ziyaretçi — Merak etmeyin, Ustüm - — Zavallı hayvanın üzerinden geçtin 4? Baksana sırtı ne hele gelmiş Harçlık Bayan Zehra — Kocaniz size harçlık verir mi? Bayan Ayşe — Hayır, Harçlığı ben ons veririm. Afacan İhtiyar bir tanıdığımız anlattı; “.. Şişli tramvay caddesinden geçi » maaşını verir, yordum. Baktım bacak kadar bir çocuk, ayaklarımın üzerinde yükselmiş, bir ka. pinin ziline yetişmeğe çalışıyar, Acıdım, yanma giderek sordum: — Hangi zili çalacaksm çocuğum. — Şunu. Fakat çok hızlı çalın. Zili kuvvetle çaldım, Çocuk konuşmağa başladı ve bana seslendi: — Haydi çabuk kaç! yoksa karışmam, kapter pek aksi adamdır!,, 1 — Gördüğünüz model açik mavi, yıkanır fanileden yapıl. mis bir robdur. Bu robun kızmıza çok yakışacağından emin 0- Yabilirsiniz. Yegâne zorluğu, boydan boya devam eden ve ke- mele düzgün durmssı temin edilen pililerden ibarettir. Bu basit robu gayet kolay yapabilirsiniz, 2 — Bazan boş durmaktan da insanm camı sıkılır. İşte böyle vakitlerinizde size güzel bir eğlence: âdi örgü ile kızmı. za plise bir eteklik üzerine pek âlâ giyebileceği basit bir ceket örebilirsiniz. Modelimiz bu cekçti örmeğe yardım edebilir, 3 — Bir göğüslük yerini de tutan bu rob nekadar güzel. dir! isterseniz fanileden, isterseniz çok renkli çizgili bir ku- maştan, hattâ sade düz ketenden dahi yapılabilir. 4 — Ziyaret günleri kızmıza giydirebileceğiniz ağır bir rob. Bu rob Ekose kumaştan yapılır. Arka tarafında yarım bir kemeri vardır, Bu kemer arkadan geniş bir düğümle bağla nır, robun kolali küçük bir yakası da vardır. 5 — Biraz da kışı düşünelim: mavi renk, kiymetini bu kış da muhafaza edecek, Kenarları pili şu güzel mantoyu mavi bir kumaştan yapabilirsiniz. Wıkası, kol kapakları daha koyu renkte kadifeden yapılır. Eline de &yni renkte güzel bir el çantası verirseniz yavrunun sevinci Sonsuz olur, Rutubete ve küf kokusuna karşı ne yapmalı ? Eğlenmezlerse Cenaze merasimine geç kalmıştı; o - nun İçin doğruca kabristana gitti ve o- radakilerden birine gordu: — Cenaze geldi mi? — Hayır, Fakat öğle namazı zaman epey geçti, yolda “eğlenmezlerse,, birkaç Vantrilok doktora muayene oluyor. | dakikay İ kadar gelir Evvelâ, eviniz, sıhhatinize dokunacak kadar rütubetli midir, değil midir? bu- Bu tayin etmek kolaydır. 500 gram sönmemiş kireç &lırsınız. Bunu fazla rütubetli bulduğunuz odanı. za korsunuz. Yirmi dört saat birakırsı- miz, 24 saat sonra kireci tartarsınız. E- ğer kireç hiç artmamışsa odanızda hiç rütubet yoktur, Eğer 2, 3 gram artmış- #a oğanız ratıptır, fakat sıhhate muzrr 6- Jacak derecede rütubet yoktur. Artan miktarı beş gramı geçiyorsa riltubet fazladır ve sıhhate muzırdır. Bu suretle evde rütubet derecesi ta. yin edilmiş olur. Rütubet derecesi beşe kadar olursa rütubeti ortadan keldır » mak için odayı bol bol havalandırmak kâfidir. Dışardaki havanm rütubetinden korkmayınız. Dışardan gelen rütubetin ev eşyasına zarari yoktur. Eğer rütubet mikları fazlacaysa yani beşi geçiyorsa o vakit yalnız hava rütu- beti gidermeğe kâfi gelmiyoceğinden o- daları bavaladırmadan evvel toprak bir çanak içersine bir parça kireç kaymağı koymak icab oder. Kireç kaymağı rütu. beti tamamiyle çeker, Ondan sonra oda» Jarmızı havalandırırsınız, Ayni işi her sabah yapmaktan Üşen. miyecek olanlar fazlaca rütubetli bir ev. ğin edememiş ve hastalığa tutulmuştur. Bunun delil “ Çocukları büyüten vitamin Bu da göne ayni A vitaminidir, Çocuğun gıdasmda ondan bulun- maymea çocuk büyüyemez, büyü yemiyen çocuk da... A vitamininin bu mühim işi lâbo- ratuvar hayvanları üzerinde tec- rübelerle de sabit olmuştur: hay- van yavrularına verilecek gide- lar ilkin kaynatılır yahut alkolle yıkanır ve bu suretle vitaminle- rin kepsi, bir kere yok edilir, Sonra bunlara A vitamininden başka her türlü vitamin veren İpıdalar katılır. Yavru ön beş gün böyle beslenirse artık büyü- İmez olur. Bu suretle besleme devam ederse yavru telef olur. Makat gıdasına A vitamini veren şeyler de ilâve edilince kur- İtulur ve büyümesi devsm eder... Bu tecrübeyi insan yavruları üzerinde yapmağa cesaret İsdenler tahil çıkmamışsa da insanların da bu kâideye tâbi ol- duklarını gösterecek şeylör vardır. Bir kere gebe kadınlar- dan birçoğunun tutuldukları göz rshatsızlıklart; çocuk annesi- nin karnındayken büyümek için annesinin A viteminlerini kendine çeker, annesi onlardan mahrum kalır ve gözleri ra- hatmz olur. Bir de kadılardan bazılarınnın doğurduktan son- ra tutuldukları lohusa hümmasi hestalığı, Vala bu hasta- iğ asıl sebebi nikroplardır. Fekat kadın gebeliğinde ken. iisinin A vitaminlerini çocuğunu büyütmek için ona vermişti do kendisinde kalmadığından mikroplara karşt kendini müda- lohusa hümmao:na tutulmuş kadmlara A vitaminini ilâç olarak verir. ter ve birçoğu o korkunç hastalıktan kurtulur... Çocukları büyüten, büyüklerin uzuvlarındaki ince zarları besliyerek onları mikroplara karşı müdafaa eden, neslin ba- kasını temin eden bu lüzumlu A vitaminini nerelerde buluruz? Çocuklar onu annelerinin südünde kolayda bulurlar, Anne- Yazan: Dr.G. A. si kendisi ondan mahrum kalır, ovücuduna giren vitsminleri, çocuğuna verir. Bundan dolayı omzikli annelere hem çocu- ğuna, hem de kendisine yetişecek kadar A vitaminli yemek. ler yedirmekte ihmal etmemek lâzımdır. İnek südiinde do A vitamin! vardır ama, ilkin nispeti an- ns südündekinden azdir, Çünkü ineğin yavrusu günde 86ki. on Titre süt emer, anasının südünde, yavruya lüzumlu olan vi. taminler de o nispette bülunur. Halbuki insan yavrusu günd bir litreden az süt içeceğinden kendisine lüzumlu olan nispet) te vitamini İnek südünde bulamaz. Bundan dolayıdır ki he- kimler öledenberi insan çocuğu mutlaka inek südü ile beslen- melidir diye ısrar ederler... Sonra da inek südünde A vitami. ni inek taze otla beslenmiş ise bulunur. Kuru otla beslenmiş) olursa onun südünü içen çocuk büyüyemez... Daha sonra inek südünde vitsmin bulunması için ineğin güneş görmesi lâzımdır. Onu da karanlık ahirında bulamaz, Bu vilaminden tereyağda da bulunur, fakat ineğin südünde| varsa. Bir de tereyağı vitaminli olsa da hava cereyanına kar. gı gelince, vitaminler telef olur... Yoğurtta ve yağlı peynir-i lerde de bü vilaminden bolca vardır. A vitaminini en bol veren gıda yumürte sarısıdır. 250 öl çü. Fakat beyazmda yoktur. Hayvanların karaciğerinde del bolea 50-100 ölçü kadar bulunur. Pişmiş ette hiç, Balıklar.) da 20-50. Sebzelerden onu en bol verenler, havuç, domates, 50 ölçü. Onun için çocuklara her yemekten önce bunları yedirirler, Enginarla taze fasulye, bakla ve mercimekte 10, bezelyede peki az. Lâhanada yine 10, pırasada hiç. Biraz da bal kabağıy'la kuru fasulyede, Yemişlerden portakalia limonda, cövizle fındıkta ve ba-l demde 5-10 ölçü, Siyah ekmekte az, ancak 5 ölçü, Francalada ondan hiçi bulamazsınız. Pilâym - prinethde değil - ancak yağında bulabi-ği lirsiniz, oda havalanmamış olursa... da da devede kulak de dahi arhatlerini bozmadan oturabi- lirler. Küf kokusunun önüne geçmek için de her gün evi temizlerken parkeleri sildi. Ziniz suyun içersine üç damla herhangi bir esans damlatmak kâfidir. Döşeli o. dalarmız için süpürge kullanıyorsanız sü- pürgeyi bu su içersine batırarak odayı öyle süpürürsünüz, Küf kokusu hisso « dilmiyecek kadar azalır. Sorunuz Cevap verelim İ * Bandırmada bayan Güzin Şenol soru- yor: Saçlarımın siyah rengi daha koyu- Isşırsa yüzüme çok yakışacağını söylü- yorlar. Bunun için ne yapayım? “Saçlarınızı ceviz yaprağı menkuu ile Yıkamak bu hususta müracaat edilecek garelerin en basiti ve en iyisidir. 100 gram ceviz yaprağını bir kilo su içersin- de kaynatınız. Kaynatma, suyun yarısı uçuncaya kadar devam etmelidir, Sonra #açlarınızı bu #uyla uğuştura uğuştura yıkayınız. İstediğiniz olur, * Bebek, bayan Nermin Özleyen: Sık sık dudaklarının uçukladığından şikâyet ediyor ve çare arıyor. Uçuk ekseriya a- teşli bir hastalıktan sonra görünür, Bir. kaç defa çıksr ve bir daha tekerrür et. mer, Yalnız bazan sik sık tekrar çıktığı olur, Bu kan bozukluğunun eseridir, Gt- danıza dikkat etmek ve hafif bir müshü almak kâfi gelir, Mevzit tedavi ekmek i- çin yaranın Üzerin# her akşam bir tutam karbonat ekiniz. Ertesi sabah daha iyi olmuş göröbilirsiniz. * Kumkapı, bayan eleni: Çok ince saç Jarım var, Öndülüsyon tutmuyor. Perma» nant bile yaptırsam bozuluyor. Bana bir çare söyliyebilir wisiniz?,, diyor, Çök ince saçlara tuvalet yapmak baki- krten müşküldür, Saçlarınız: ondülâsyo- na daha müsait bir kale getirmek için sı Ksık tadlı bademyağıyla yağlamaktan başka çare yoktur. * Çok öne eğik ve yumuşak şapkalar bu'mevsimde moda olacaktır, * Pudra kutularının zerine ince lâke kapaklar modadır. Kadınlar bu kapak U- zerine gidecekleri yerleri ve randevu sa- atlerini yazıyorlar,