13 Kasım 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

13 Kasım 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

» HABER AKŞAM POSTASI Mâdürüğ n Resim Us MöarE Evi, Istanbul Ankara caddesi Penta enieknı saba ii, Yekarel o4resi! İşizetei HABER Yazı İşleri telefonu: 23872 idare“ e 24370 Man .", m: 20336 ABONE SARILARI >. Atatürkün vecizeleri * Türke müspet ve iyi bir şey veriniz, bunu reddetmesi ihtimali yoktur. 1994 a * Milletimde buzünkü muzufferiyatı tevllt edebilecek hassayı görmüş olmak... Bütün bahtiyarlığım işte bundan ibret- tir. 1923 * Dünyanm hiçbir yerinde, biç bü milletinde Ansdolu köylü kadınının fev- kinde kadın mesaisi zikretmek İmkân yoktur, ve dünyada hiçbir milletin kadı- m3 “Ben Anadolu kudmından “daha fazla çalışırım, milletimi halâsa ve zafere gö. türmekte Anadolu kadını kadar himinet gösteririm. Diyemez. 1925 * Kanla yapılan inlelâplar daha muh kem olur, kansız İnkılâplar ebedileştiri- lemez, * Her ne suretle olursa olsun hizme! edenler milletten büyük mükâfatları in tizar ederlerse doğru bir harekette bu lunmuş olmazlar, Milletten çok şey talep etmemeliiz. Onâ hizmet edenler vazifelerini ifadan başka bir şey yapmamıslardır. 1923 * Yalnız tek bir şeye ihtiyaemmız var. dır: Çalışkan olmak, Servet ve Onun netleci tabilyesi olan refah vo (o sündet Yalnız ve ancak çalışkanların haklardır. 1923 *Tafir“Yafer bentrsdir., dtyebilenin, movaffkeyet “muvaffak olacağım” diye başlıyanm ve “muvaffak oldum" diyobi Jenindir. 1925 # Kilıçin fütuhat yapanlar, sapanla f0- .tuhat yapanlara mağlüb olmağa ve bim netice terki mevki etmeğe mecburdur. lar, 1923 * Türk ordusunun hir cüzü © takımı muadilini behemeha! mağlüb, iki misin: tevkif ve tesbit eder. 1924 # Kuvvelmaneviya bilhassa ilim ve L manla Âl bir surette inkişaf eder. 1923 # İstiklâlin tamamiyeti ancak ietik- 1âJI mali ile mümkündür. 1922 * Hakikati konuşmaktan korkmayı. nz. 1926 * vaziyeti muhakeme ederken ve fed- bir düştinürken; mer olsa da, hakikati görmekten bir an fari olmamak İkem. dır. Kendirsizi ve biribirimizi alintmak kin Tüzum ve mecburiyet yoktur. 1977 * Eler şanun bunun tevecelihnden kuvvet almağa tenezzül ederesniz, hall. izi bilmem, fakat atiniz çürük olur. 1928 * Türk neferi kaçmaz, ktomak nedi, bilmez, Eğer Türk neferinin kartığını görmüşseniz, derhal kabul etmelidir kt, onunbaşmda bulunan en büyük koman- dan kaçmıştır. 1926 * Türkiyenin sahihi hnlitdel ve »*n. öl, hakiki müstahsil olan köylüdür. 1923 * İnkilâbımız Türkiyenin asırlar için sesfetini küfildir. Bize düşen çalışmak. tar. Hukuku medeniyede, hukuku ailsde takip edereğimiz yol, aneak o medrn'yvet yolu olacaktır, 1924 * Nrsfet ve merhamet niva etmekle millet Işleri, devlet isleri pörülemer; millet ve devletin seref ve İrtitarn temin edileme, Nesfet ve merhamet dilemek | EİDİ bir prensin yoktur. Türk mi1 41, Türkiyenin mistaktaf çorh'arı, Benn bir an hatırdan çıkarmamelıdır. 1997 * İcahmdn vafen Hefn Mir tek fert si) yekpare azim ve karari eatsema mey hilam bir millet elhette Miviile hi rftat ve el. hette biiyük istikha'e müstahak va sem- 1927 »»t olan bir millettir. Ata'nın tarihi aydınlatan dehas Atı, beşeriyetin şuurlu cemiyet ce.relerınden başlayan EM terihinin içinde hâkim ve kültürlü, büyük, asil bir ırk gördü Atatürk bir tarih Alimiydi. Atanm ta- rih ilmindeki mevkiini ve değerini te- bellür ettirbilmek İçin cümhuriyet dev. rinden önceye kısa bir nazar tevcihi 1â- zımdır, Cumburiyet balk partisinin (iğ. 20 teşrinievvel 1927) tarihleri arasın- da toplanan ikinci büyük kongresinde A- ta'nın söylediği büyük nutkun bir kaç sa- tırı bizi bu araştırmada tenvir edecektir. Ata diyordu ki; “Hakikat balde içinde bulunduğumuz tarihte, Osmanlı devletinin temelleri çökmüş, ömrü tamam olmuştu. Osmanlı memleketleri tamamen o parçalanmıştı. Ortada bir avuç Türküm barındığı bir s- na yurdu kalmıştı, Son mesele, bunun da taksimini temine uğraşmaktan Ibaret- Hi. Osmaniy devleti, onum İstiklâl, “adi. sah, halife, hükümet, bunlar hepsi rolü kalmamış birtakım bimana elfazdan iba- retti, Nenin ve kimin masumiyeti 'çin kimden ve ne muavenet taleb olunmak isteniyordu? O balde ciddi ve hakiki karar ne ola- bilirdi? Efendiler, bu vaziyet karşında bir tek karar vardı, O da hâkimiyeti milli. yoye müsfenli, bilâkaydü şart müstakil yeni bir Türk devleti tesis etmek!,, Atatürk 19 Mayıs 1919 da (Samsuna çıktığı zaman bu mefköreyle mahmul- dü. Bu mefküre her şeyden önce büyük bir prensini ihtiva eder. Atatürk (Oz- manlı) ile (Türk) vasıflarmı biribirin - den kosin ifadelerle ayırmış, (Osmanir) yı yıkmış, bir avuç (Türk) Ün İstiki'ii muvaeçhesinde işe elkoyduğunu söyle. miştir. (Türk) kellmesi ezelden ebede Seyreden asil ve kültürlü milletimizin a- dedir. Halbuki bu ad tarihin uzun bir devresi (cehlin, anarşinin, müfsid ka. raktorli idraksiz) bir neslin adı gibi kul Tanılmaktan Utanılmımış, Naima tari. binde (etraki biidrak) derken bu bozuk ve mülevves zihnivetin (fndesini yapmış, Türk bu #*il benliğinden utanmış, saray ve İstibdadra, zulüm ve sefahatin, levs ve riyanm kâbusu ve tazyik, kö" ve karş taasswbun zulmü ve hâkimiyed (Türk) mefhumunu gömmüştü. O tarihe Kadar bu asfi yek kendini Os- man oğlu olarak görmefe mecbur ölmiş ve İste koca bir tarih onun tertemiz o- *rmda Wiwa kuran bir baykuş şen- İle sevretmisti, Atatürk önce milf varlığı bu elfeden kurtarmak armile harekete gecmletir ve iste İlk sr”fs bu kadar hassas bir ta- rihin mabsulüdür, me Son Tarih Kurultayından bir görünüş ... “Ne mutlu Türküm diyene!” vecizosi- le Türke kendi berliğini tanrtnn Atak, Türke İstik'âlini bağışladıktan sonra 0- nu Osmanlslik zihniyetinin bozuk ideolo- jisinden kurtarmağı hedef çizdi (15 nisan 1931) de Türk Tarih kuru- mu Büyük Alanın eliyle kurulmadan ön- ce Atatürk beşeriyetin şuurlu cemiyet devrelerindan başlıyan varlık va tarihi. nin içinde bâkim ve kültürlü, büyük bir ırk gördü. Bu hilkatin en asil insanı Türktü, Atanm bir gizli şun gibi tarihin meç hul ve karanlık devrelerine teveccüh €- den dehası prolstuarın birdenbire içine meşale girmiş gibi aydınlığı kavuşması na âmil olmuştur. Klâsik tarihçiler ırklarm taazzuv, nü- ma ve İnkişaflarmı mukaddes tarihlerin dar çerçevelerinden kurtaramıyarı' -* sanelere bağlamakla iktifa etmişler ve bu tarihlerde Türke yer vermeğe bile kıya- Tarih ilminde de fki nazariyeden en hâkimi bir menşede değil birçok merse- ler esasmda duruyordu, Her millet. be. şeriyet tarihini kendine mal etmek iste- di. Tarih siyaset dalavereleri içinde il- mi hüviyetini kaybederek bir propa - ganda mahiyetine girdi. Kendilerine asıl ve gerefli bir mebde arıyan milletler bunu hurafelerden mito- lofide buldular ve nihayet mukaddes kitanlarn (Sam, Ham, Yafes) taksimle. ri dünya ırklarında esas görülerek bu kör nazarive Üzerine klâsik tarih mex- tenleri kuruldu, Bımlarla Türk tarih ilminin mücade. lesi (1921) da açikça başlar, Başımda A- tastwie tarihçilerimiz yeni iz Üzerinde çalrstılar, Türk tarih tezi hiçbir zaman siyaset göstermerli. Hiçbir zaman milli bir tans. #übin ilmiyet kıymetini terketmedi. Ve bilhassa dinlerin tesirinden bir an kur. tulamıyan tarih flminl diri pronazanda- ların tesirlerinden kurtararak (o haki. ki hüviyetiyle ortaya çıkarmağa muvaf. fak olan en yeni tarih tezini Türk tarih ilmi Atasiyle başardı. Tarihçilerden birçokları muhtelif za- manlarda ela geçen materyel karımda bir hakfiratin bellralş göni gezmemiş değitlardir. Prkat dalma hir materva- lİzmellikten Iurtulamıyan tarih ilmi sen- azzam vesfkalar karmsmda yalnız onun Mkiveci vaya havaleisi olmeki kaldı R'âsik zihniyet bu matervellerin dalma meçhul kalmasma sebeb oldu. META LİN Bazı terib âlimlerinin vâsıl oldukları neticenin odı bir türlü kona” yordu. A- tatürk tarih mektebi, Sümerlerin Türk olduklarını ispat mevkline geçince dün. ya tarib ilminin sazarları Türk çalışma. tarıma çevrildi. Atatürk, tarih bünyesini kat kat çö- serek yaptığı analitik tetkiklerle birta kım milletlerin, medeniyetlerin bu tarih seyri içinde bulunduklarını keşfetmeğe muvaffak oldu. Bir taraftan dil faaliyetiyle tevhid o. lunarak bir mesai vahdeti gösteren ta- rih kurumu, her safhasında Büyük Ata. bm buluş, görliş ve rehberlikleriyle sezi. len va &rariyle görülen bu medeniyet ve milletlerin bir erzra müntehi oldu- #unu meydana koydu. Bu menşe beserivrtin şuurlu cemiyet mensel olarak görüldü, Ve nihayet, bu mesainin. dünyaya As. ya ortalarmdan yayılan kültürlü mille - tin Türk olduğu hakikatin! meydana kovmak enrativle xnfezini görüyoruz. Önce her veni ekol gihi birdenkire dinen kifsfkeflerini bavrete ve biraz de inkâra sevkeden nazariye, arkeolojik mesaiyle vesikalaştırılmeca yen' nazariye dünya ilminin en genç mevzuu haline gi. riyordu, Sümerloşlar ellerindeki tekstlerin bir Türk medeniyet varikaları olduğunu £8- rerek mesnilerini bu tarafa çevirdiler ve Türk tezi kabul olundu. Fransız sfimeroloru (M. Hilaire de Barenton) früncl el kurultayında irad ettiği bir tezinde “Emer dili bütün dil lerin anasıdır” hükmünü vererek ber gevden önae Afllerin anasının Türk dib oldnfu hekiketini (fade etti, Hiç şürhesiz ki tarih tezi Sümer dü nin ana eli oldofunu İddia etmemletip O da bir Türk difivdi, Fekat mütekimli hir #tdl, Türk difinin mensel daha eski dir. Biz burada bu tezin mfdafaasmı va. pacak Aniiliz. Ancak Atatiirk'iin kovdu- ğu tarih mevmatmm tarih dilnvasmde ne cahnk mekas hnlduğunu mevlana er. karmak iefn bu Fransız âliminden bah- setivoruz. Am “Türklerle Sfmerlerin hen hir ss'ldan geldikleri idalsema veni hir de Mil arfava koymaktadır ki ecdsdm bu ş6 refindan gene Türk nesillerinin Mibar ns nl acar, demek #weatlele dil mensa İml Tik mersin belamı va (Mim dillerin ense) olarak yadetmekla de mensaleri Türk gelmna irca etmistir. Bize bu deli değildir. Türk tarih tesi 11 La ur daha şamli, daha vÖsi " inkişaf etti, rar sel Bu hareket Dil, Fakültesinin temellerin9 “li Tarih çalışmalarının a e p rimlerini bilhassa (20 w lanan (Türk Tarih Kur wv ele ge” mütebariz şekilde mabiy* “ mm Bir taraftan arkeolojik metell bir şekilde teki taraftan ilmi faaliyet Türk tarih terinin monbi”., tahakkuk etmiş bula nin anahtarları) ay bazırlanmağaı karar verir Türk tarihinin tedrisst mahiyetini de takdir V€ etmek gerektir. İşte Atatürk'ün bir na çıkardığı tarih meyal tün dünya tarih ilmini ilmine yeni bir ipklâP türk yalnız bir tarihçi, PİT dildir, O Türkün asti yeni a va Zulmetten tyığn çıkarı» “* > de siği beri aym çe sinler koyan ve ni ge ni yaratmıkla tarih mn Türk, bir Atatürk © -— a Yarı beynelmilel bu kurultay esaslı £ nin önüne çıkmıştır. pir 1 r Rumen K : Mİ Dün 1. and ul b Karolla veliaht ye gitmek Üzere, bugün salı günü Londrada PU rasimle karşılanacak! Za Londrf ni dönüşte Berline gi Parfan geçmesi de ih“ hareket * Zİ hareket etmişlerdir. İyi mnlümat e aci Kralm bu seyahati 0 Bükreş, 12 (Hususi) Kral Karol ve ve e diğine göre kral, yiriy iht! recektir.

Bu sayıdan diğer sayfalar: