7 Nisan 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

7 Nisan 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

7 ver, YALA): tin Beobahter o gazelesi. | Danziği la Hdirdiğine göre, Almanya Po- Yaya 25 senelik bir garanti mu- inde Danziğin Almanyaya dev- rm Tgiliz, çlduğu garantisinin şamil devletler Rip dag ran karşı hazırlanan > Leh mlitekabil yardım mu- Pl Bekin Varşovaya av- ve Polonya hükümeti ile yn Yapacağı istişarelerân son mag alınacağı salâhiyettar ka 'etde söylenmektedir. İngi - ak 2 Muahedesi katl surette Ra likte #ohra. İngiltere ile Mizan arasında İngiliz - Leh di ierelerine benzer iki tarafi; re başlanacaktır. İltiliş . Leh mnahedesinde bu miedenin ne zaman tatbik edil- lâzmgeleceği tasrih edilecek - o) Öğrenildiğine göre Polonyaya Paşa) garanti Almanya tarafm - , İsviçre ve Fransaya İYİ haber alan mahfillerde söy iğne göre İngitere hükümeti — Sonm Yunanistan ve Türkiye e bu şekilde anlaşmalar akdi i- e girişmek, hattâ İmek tasavvurundadır. 4g FDdlki halde İngiliz Romen &- alarm tanzimi için Romen eL İma edilmektedir. Albay Bek Parisede Zidecek Paris, T(A.A.) —Dün akşam birkeiye nazırı Bonnet ile Polonya "diri Takasclevler arasında yapı - 8 mülâkat dolayasile iyi haber 8 JAN mahfiller, Bekin mayıs blâaye. İde Parisi ziyaret edeceğini teyid #inektedirler. Sefir bu sabah Calals'ye hareket Sistek ve oradan Brüiksele kadar ke refakat edecektir. Mumsileyh nazırma halihazırdaki dip. matik © görüşmeler hakkındaki nokta nazarma dalr izahat cektir, İngiliz - Leh anlaşması, Polonya için bir tozakmış Berlin, 7 (A. A.) — Bu sabahki ler, dün Polonya - İngiltere hakkmda resmi mahafli ta - Tifindan neşredilmiş olan delilleri #özden geçirmektedirler. « Gazeteler, yeni itilâftan Polonya “in doğucak tehlike üzerinde Mrar diyorlar, Gazetelerin başlıkları manidar Ür. Lokal Anselger: “Polonya tu. “AĞA düşecek mi?,, diyor. Zeitung'un başlığı şu - İNE: “Salam kızıllık ocağı Barselo- Sidan Londraya nakledildi, Galiba saya bu " mahitte hastalık bu. Çemberlaynın Avam ka- marasında izahatı Londra, 6 (A.A) — Avam Ka. B. Çemberlayn, B. ik ile yapılmış olan görüşme. 'D geniş bir sahada cereyan ve iki hükümetin “bazı u- ST itilâf halinde,, bulunduklarını ti iş olduğunu beyan etmiş. İki memleketin İngiltere hü - kümeti tarafndan Polonya hükü Metina verilmiş olan gimdiki mu. yp kat ve bir taraflı teminat ye- Ne kalm olacak daimi ve mü. mahiyette bir itilâfa işti. HK etmeğe amade oldukları te. İeYYln etmiştir. Böyle devamlı bir itilâtm ik- Haline İntizaren B. Beck, Polon. Yâ hükümetinin İngiltere hükü. seti tarafından Polonyaya veril. Miş olan muvakkat teminatta der 2i? edilmiş olan ayn! şartlarda. ilinde kendisini Petline yardım etmek medburi - par âddetmekte olduğu hak - hükümetine te. "me NİSAN — 1939 Almanya, Leh londra, 7 (A. 4.) — Almanya.) istandan istedi minat vermiştir. Devamlı itilâf. name, muvakkat teminat gibi hiç bir devlet aleyhine mütevec. cih olmıyacaktır. İtilâfname, bi. yük Britanya ile Lehistana bu iki memleketten herhangi biri - sin doğrudan doğruya veya do - layısiyle muhataraya maruz kal. maları halinde Lehistan ile İngil | terenin mütekabilen yardımda İ bulunmalarını istihdaf etmekte. | dir. HABER — Akşam Postası İEKRAETENNOMNNA YS Fransada Cumhur reisi seçimine itiraz Arnavutlu (Baştarafı 1 incide) dini Arnavutluk Başkonsolosluğu : Londra, 6 (A.A.) — B. Çember| kâmeti, Arnavutlukta İtalyan gar. | resmen tebliğe salâhiyettardır... Sol cenaha göre Bu seçim Fransa- layn Avam kümarsında bügün yap! nizonlarınm yerelişmesi, muvakka. tığı beyanatta, B. Bek'le yapılan | ten bu memlekete İtalyan kıt'aları görüşmeler hakkındaki beyanatı- | gönderilmesi ve Arsavutluğa yapı, İngiliz Başvekilinin verdi- ği izahat yı iki bloka Mint vukubulacak bir taarruza da Midir, İ bir taraflı bir garanti | Virgile Tilea ile dalmt surette | Mum! prensipler hakkında tam | am bir taraftan Polonya hüküme- ti namına B. Bek'in ve diğer taraf- tan İngiliz hükümeti namına ken- disinin ve Lord Halilaks'ın müş- tereken hazırladıkları bir “izahat, teşkil ettiğini bildirmiş ve İngilte- renin Polonya ile akdetmek istedi- ği anlaşmanın Fransayı Polonyaya bağlıyan anlaşmalara benzeğliğini ilâve eylemiştir. B. Çemberlayn demiştir ki: Ingiltere hükümeti diğer hükü- , metlerle istişareye devam etmek niyetindedir, B. Çemberlayn, Po- lonya istiklâlini tehdit eden bir tehlikenin sarih bir surette tayini | hakkında işçi âzadan Vedgovood tarafından sorulan bir suale cevap | vererek, bu meselenin iki hükü- met-arasında bundan sonraki gö- rüşmelere mevzu teşkil edeceğini bildirmiştir. B. Çemberlayn şunları ilâve et- miştir ; Lord Halifaks, Sovyet büyük el| çisile sıkı temas halindedir. Ame İrika hükümeti de istişarelerden haberdar edilmektedir. Polonya Sovyetlerle anlaşmıyor Londra, 6 (A.A.) — Salâhiyet- tar menbalar, İngiltere ile Polor- ya arasında bir karşılıklı yardım Bem a Ea İngiliz mahfellerinin söylediği- ne göre, Polonya, Romanya ve Sovyetler Birliğinin de iştirakile umumi bir anlaşma yapılması, bu- gün için çok güçtür, Zira polonya, | Sovyetler birliği ile bağlan - mak İstememekte ve aynı za- manda, Polonya- Macaristan | dostluk münasebetleri dolayısi- le Romanyayada garantisini vermek arzu etmemektedir. Bazi İngiliz mahfilleri, İngil- şıltklı garanti anlaşmasına mü- şabih bir esas üzerinden; İngil- tere İle Sovyetler birliği, İngil- tere le Romanya ve nihayet Jn- giltere ile Balkan bloku yani | Ba lan İtalyan muhaceretinin arttır) ması hakkmda İtalya tarafından İ- leri slirülen talebleri reddetmiştir. Arnavutluğun red cevabma İtal- ya -askeri hareketler ve bir deniz nümayişi ile mukabele etmiştir. Oservatore Romano gazötesinin bildirdiğine göre mareşal Pietro Bâdoglio İnnsbrück'te yapılan İtal. yan Alman askeri görüşmelerine iş. tirak etmektedir, Romanın resmi tebliği Roma. 7 (A.A.) — Arnavutlukta- ki İtalyan hareketi hakkında Ste - fani Ajansı, şu tebliği neşrediyor: “Son birkaç gün içinde yeni bir muahede akdi için İtalya hükümeti ile Kral Zogo arasındaki görüşme - ler inkişaf ederken Tiranda ve baş- ka yerlerde silâhlı çeteler ciddi nü- mayişler tertip ederek Arnavutluk” ta bulunan İtalyanların emniyetini tehlikeye sokmuşlardır. Dün sabah harp gemilerimiz Draç ve Avlonyada kadınlar ve ço. cuklar da dahil olmak üzere yüzler ve vatandaşımızı alarak İtalyaya İ nakletmişlerdir. Dün akşam İtalyan kıtaları Arnavutluğa gitmek üzere ve Brindisiden hareket etmiş- lerdir. Aynı zamanda öğleden evvel Saint - Jean de Medua ile Sante * Çunrante arasında bir cevelân yap. makta olan birinci deniz filomuz Arnavutluğa doğru yol almağa baş- lamıştır. Bir hava filosu da sefer - ber edilmiştir. Paris, 7 (A.A) — Paristeki Ar- navutluk elçiliği bir beyanname neş rederek “Amavutlufun istiklâline veya mülkf tamamiyetine yapıla » cak her türlü teşebüse karşı koy - mağa ve ecnebi kıtalarının karaya çıkmasına müsaade etmemeğe ka » rar verdiğini, bildirmiştir. Beyannamede 1927 senesinde ak- tedilen İtalyan . Arnavut ittifak mahiyette olduğu ve İtalyaya “Ni- zam ve asayişin idamesi için Arna- vutluğa müdahale etmek hakkını vermediği tasrih edilmektedir. Beyannamede İtalya Kralının Londra, 6 (A.A.) — Chamber İaın, İtalyan kıtaatının tahaşşüdü ve bari ve Drac'a nakli ve arna . vutluk ile İtalya arasında cereyan etmekte olduğu söylenilen müza - kerat hakkında. Henderson tara - fından sorulan bir suale cevaben şöyle demiştir. Bu ayın #,ünde İngiltere'nin Ro ma sefiri, B. Henderson'un telmih etmiş olduğu şayialara italya hari Giye nazırının nazarı dikkatini cel betmiştir. Italya hariciye nazırı, 8 martta Arnavutluk kralmın İ . talya ile arnavutluk arasındaki it tifak smuhedenamesinin takviye edilmesi teklifinde bulunmuş ol . duğu cevabını vermiştir. Bu husus hakkında Roma ile Ti ran arasında müzakereler cereyan etmiştir, fakat bu müzakereler €s- nasmda birtakım müşlülât çekmiş tır. Bu müşkilâtın mahiyeti hak . kında sarih malümat yoktur. İtal ya harliye nazırına göre, Italyan menafii tehlikeye düşmüştür. Bi” Taz evvel bu sabah Drac'a bir İtal- yan kruvazörü ile daha küçük iki Italyan harb gemisinin gelmiş ol - 'duğumu öğrendim. Arnavutluk hü - kümetinin noktainazarı hakkında henüz etraflı bir rapor almâdım. Yalnız Tiran hükümetinden milli hükümdarlık ve tamamiyet ile telâfi kabil olmıyan şartları kabul etmiş olduğuna Göir olan şayiaları tek- zip eden bir haber aldım. Drac'da- | ki İngiliz sefiri bu sabah saat 8,25 e kadar bu şehirde tamamile sü- kün büküm sürmekte olduğu bil- dirilmiştir. Tabii, hükümeti krali" ye vaziyetin inkişalını büyük bir dikkatle takip etmektedir. Bunun üzerine B. Henderso Lord Perth'in Akdeni vukua gelecek her tü tü değişikli. tere ile Polonya arasındaki kar- | muahedesinin tamamile tedafül ir| gin Ingiliz - İtalyan itilâfına mü- nafi olacağı husuşuna İtalya hükü- metinin nazarı dikkatini celbedip etmemiş olduğunu sormuştur. ayırmıştır Paris, 6 (A.A) — Senato reisi luğa seçilmesi, halkçı cepheoin bir İJeanneney bu sabah Elize sarayının mağlübiyetidir. Bu seçim memleke- merasim salonunda seçim neticesini tin hakiki kalkınmasına devam ar“ Cumhurreisliğine tekrar seçilen Leh mini göstermektedir. Lebrun ve rüna bildirmiştir. Merasimde Baş . dostları, devlet makanizmasmı ar. wekil Daladye ile diğer hökümet a- tık ellerinde tulamadıklarından do zası da hazır bulunmuşlardır. Bu münasebetle müteaddit tebrik nutukları söylenmiş ve Lebrun nu- tuklara mukabele ederek namzetli ğini bugünkü vaziyet ve beynelmi. lel ufuktaki bulutların henüz da - ğılmamış olması yüzünden koymuş bulunduğunu bildirmiştir. Sol cenah gazeteleri Lebrurun Ye| niden namzetliğini vazetmesine se-, bep olanlara şiddetle hücum etmek te ve Lebrunu da bunların entrika" dan dolayı tahtie eylemektedir. Sağ cenah ve merkez gazeteleri - nin meşriyatma bir misal gibi ele alinabilen “Jour,, gazetesi diyör k.: “Lebrun'un yeniden Reisicumhur Bulgaristan ; . “> Dobricanın iadesini istiyor yo! 1 incide) de, İngiltereye Katadenizde bir de, Biz üssü vermeğe hazırdır. ... Londra, 7 — Deyli Herald gaze. tesi Istanbul muhabirinden (aldığı kaydiyle şu haberi veriyor: “Türkiye, (mülecaviz nekadar | kuvvetli olursa olsun karşı koya- Jcak derecede kuvvetli bir balkan Jitiifakı kurmaya çalışmaktadır. Yakmâs Ankaraya gelecek olan Romanya hariciye nazırı M, Ga - fenkunun ziyareti bunun mühim bir safhasını teşkil edecektir. Ankarada Romen hariciye nazirı- na, Türkiyenin Çanakkale boğazmı Başvekilin vermiş olduğu cevap, İyice işitilmemiştir, fakat İtalya Türkiye Yunanistan ve Yugos-| nutkunda geçende zikredilmiş olan | hükümetine bu bapta ihtaratta bu- lavya arasında İki taraftlı af -İiki memleket arasındaki dostane| lunulmuş olduğunu söylediği zan. laşmalar akdine taraftardır. Iki feci iş kazası Bir işçinin kolu, diğer birinin kolu ve bacağı koptu Fındıklıda Hardal sokağında 5 numarada oturan ve Fındıklıdr © maye fabrikasmda çalışan Şahin oğ Ma AN, otomatik pres makinesine sol ayağını kaptırmış, ağır surette yaralanmıştır, Yetişen can kurtaran otomobili ile hemen hastaneye kaldırılmıştır. Detferdarda Feshane fabrikasm- | da göceyarısına yakın çok ağır ve feci bir kaza olmuştur. Aslen Dadaylı olup bu sene fab- rHkaya giren 324 doğumlu Satı oğlu Riza Artan ip dairesinde kumaş süz geç makinesinde çalışırken sağ kol ve sol bacağını kaptırmış, hem ko. Iu, hem bacağı kopmuştur. Fabrikanm sıhhiye memuru der. hal yetişerek kopan kolu ve bsca- ğı bağlamış, bu suretle fazla kan uyama mâni olmuştur. Derhal im- dadı sthhiye telefon edilmiş ve bu kol ve bacak çıkarmıştır. | Yaralı Böyoğlu hostaresine kaldı - rılmışsa da hayatı tehlikededir, münasebetlerin ihlâl edileceğine da ir ortada bir emmare mevcut olma. dığı ilâve edilmektedir. Haber - Şehrimizdeki Arnavut- luk konsolosluğu bugün saat onda bize şu tebliği bildirmiştir: “Amavutluk hâkimiyeti milliye- sinin hâleldar edileceğine dair muh telif menabiden verilen haberlerin Arnavutlukta derin bir infial tev. lit ettiğini ve Arnavutluğun böyle nolunmaktadır. Diğer bir suale cevap veren B. Çemberlayn, şöyle demiştir: “İngiltere hükümetinin Arnavut ikta doğrudan *doğruya: hiçbir menfaati yoktur. Fakat bizim ci- han sulhunda umumi bir alâkamız vardır.,, Romanya ve Bulgaristan yolusun bir anahtarı olarak (telâkki ettiği bildirilecektir. İhtima) ki kendisine bir harb vu. kuunda boğazların Romanya ile dost olan devletlere açık bulundu. rulacağı temin olunacaktır. Zira Türkiye Balkan antantı dostlukla- rma sadık kalmak arzusundadır. Fukat Türkiye hükümeti bu vait- lerde bulunduğu gibi bazı teklifler- de ileri sürecektir, Bu da, Roman, Başvekil, İngiltere hükümetinin | va ie Bulgaristan arasındaki ihtlâ. bu mesele hakkında Belgrad ile temasa girmemiş olduğunu ilâve bir vaziyete tahammül edemiyece - İ stniştir, : — Arnavutluk kralının beyannamesi 'Tirana radyosu buğün saat 14 de 38 metre dalga üzerinden muhtelif lisanlarla neşriyat yaparak Arnavut luk Kralı Zogonun Arnavut mille tine beyannamesini okumuştur. Bu beyannamede ezcümle şöyle denil mektedir; “İtalya hükümeti, aramızdaki mu ahedelere mugayir olarak Arnavut. luğun hâkimiyeti milliyesini halel - dar etmek istemektedir. Ben ve benim hükümetim, böyle bir şeyi hiçbir suretle kabul etmi - hükü | sırada ön makine mrasmda (kalan | Yeceğiz. Bu dakikada kadın ve erkek, bü- tün Arnavutlara cesaretlerini kay. betmiemelerini tavsiye ederim. Yur dumuzun istiklâlini muhafaza et - fm halliğir. Zira, Balkan antantı devletlerine bir tecavüz vaki oldu- ğu zaman birliğin kevveti için bu anlaşma lâzımdır. Bu suretle M, Gafenkuya, Bulgar başvekilinin, son Ankara ziyaretin- de ileri sürdüğü fikirler bildirilmiş mek için kanımızın son damlasına | olacaktır. kadar çalışacağız. Bu feci dakikada dünyaya kah » ramanlık dersi vereceğiz. Arnavut milleti istiklâlini silâhı elinde kanınm son damlasına kadar müdafaa edecektir. Çünkü istiklâllerini müdafaa et. miyen milletler yaşamağa lâyık de Zildirler, Yaşasın Arnavutluk, yaşasın Ar- navut milleti!,, Tirana Radyosu mütemadi neş - tiyat yapmakla ve halkı müslevliye M. Köscivanof, 1913 de Roman, yanm Bulgaristandan aldığı Kös tenee ile Varna arasmdaki Dobrıca arazisine işaret ederek, Bulgarista- nm bunları geri istediğini, Roman- yanım, oradaki Bulgariara imtiyaz. ir bir idare tatbik etmesile iktifa ©. demiyeceğini söylemiştir. Bunun için, M, Gafenkuya, An . karada Dobricanm Bulgaristana fa, desi tavsiye edilecektir. Zira; Dob- rica Bulgaristana lade edilecek ©- dursa Balkan memleketleri arasm - daki mühim ihtilâf halledilmiş ve Karşı vatanın müdalasına davet et. | bütün Balkan milletleri Oberhangi mektedir. bir mütecavize karşı bir tek blok İlayı teselli kabul etmez dertcede müteessirdirler. "“Populaire, şi “Bu seçim, şerefsiz bir seçim ol - muştur. Filhakika Daladye, Leb - rünun namzetliğini milletin ittiha- dını gösterecek bir namzetlik gibi i. leri sürmüştü. Fakat, filiyatta bu namzetlik, reylerden de belli olaca- ğı veçhile memleketi aşağı yukarı biribirine müsavi kuvvette iki blo- ka ayırmıştır. Dün Versaydaki se çim, çok acılara sebebiyet verecek tir Humanite diyor ki: “Lebruma tavsiyelerde bulunan « lar, kendisini şansız ve şerefsiz bir maceraya atmışlardır., Italyan ve Alman orduları (Başlarafı 1 incide) daki görüşmelerin Almanya ve İtal- yanım çenber içine alınmasını istih daf eden İngiliz - Pransız askeri gö- rüşmelerine ve İngiliz siyasetine - bir mukabele olduğunu ilâve ey - lemektedirler. İtalyan gazetelerinin neşriyatı Roma, 6 (A.A) — Alman Ajan- sı bildiriyor: Matbuat, Alman generali fon Keltel ile İtalya genel kurmay başkanı Parlâni urasmâaki gö. rüşmelere büyük bir ehemmi- 4 yet atfetmekte ve batı demok- rasilerinin harp psikozunu Li rüklemek için yaptıkları müca deley! takbih eylemektedir. Tevere gazetesi ezcümle di- A yor ki: N İngilterenin oAvrupayı vel. muhasım bloka ayırmak tasav- vuru tahakkuk ettiği taktirde, totaliter derletlerin sarsıla bloku hiç şüphesiz demokrat - bolşevik bloktan üstün ola caktır. Zira mihver bloku kül. türü ve nizamı müdafaa ets halde muhalif blokta menfaat rekabetleri, itimatsızlık, cesa - ret kırma ve korku hâkim tunmaktağdır. k italyaya harp malzemesi Berlin, 7 (A. A.) — Emin bir menbağan bildirildiğine göre ins - brück görüşmeleri esnasmda çok harb malzemesinin İtalya ile Alman- ya arasında taksimi ve Skoda fı b- Hikalarındari İtalyaya harb male mesi gönderilmesi meseleleri m6 “ zubahs olmaktadır. > haline gelmiş olacaktır.,, e. eli Londra, 7 (A, A.) — Romanya, sefiri Virgil Tilen, dün saat 17/30 da Bükreşten buraya gelmiştir. Mumaileyh gazetecilere b Pi ta bulunarak Romanyanm bir sulh siyaseti takip ettiğini fakat icab ©. derse istiklâlini ve hudutları si » İihin müdafan etmeğe azmetmiş bulunduğunu tekid etmiştir.