21 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

İl emme Ea YŞ imame öy ae YET Ankara yangınında kastmi var” ” Siyorla bedeline tamamen yakıldığı sanılıyor Ankara, 20 (Hususi) — «ce yanaımdan çok sonra itfa. Koyun pazarı caddesinde çikan | iye işini tamamladığı zaman i- yangınm tahkikat: bugün geç İrili küçüklü on yedi dükkân vakte kadar devam etmiştir.| yanmış, beş dükkân yıktırıl. Müddetümumi muavinlerinden | mişti, Kemal Borali Dumlupmar mer- Dinlenen şahitlerin ifadeleri kezinde ve aynı yangın yerin-| tahkikat ve ehlivukuf raporları- de bu işle Eklivukufun olmuştur. nin verdiği neticeler yangınm mütaleasma mü.| bir kast eseri olduğu noktası. racaat olunmuş, birçok dükkân | da ittifak etmektedir. sahipleri dinlenmiiştir. Tahki. katın! seyrinden anlaşıldığına | vat ve boya malzemesi beş bin İ Kalefin dükkânmdaki hırda. göre yangını ilk defa bir bekçi) liraya sigortalıdır. Dükkândaki görmüş, ber vermiştir. polise ve itfaiyeye ha. | mallar ise bundan çok az tah. min edilmektedir. Koyunpazarı bekçilerinden | . Kalef bu sabah Haymana- Cemil saat 21 sularında dük. |dan gelmiş, çırakları ile birlikte kân kepenklerinin kapalı olup | sorguya çekilmiştir. Kalef ve olmadığını anlamak için tetkik | çırağı Mişon nezaret altına alın ederken hırdavatçı Müsevi Ka.| dılar. Yarn tevkifleri ihtimali lefin 'dükkânından duman ko. | kuvvetlidir. Yanan ve yıkılan kusu? almıştır. Zabıta hâdise| binalar sigorta bedelleri yüz möhalline gediği zaman dük-l iki bin liraya beliğ olmaktadır. kândan tarrakalar duyulmakta | Bu binaların büyük bir kısmı alev ve duman yükselmekte idi.! Evkafa aitti. Tırtılsız kuruşlar Ankara, 20 (Hususi) Tırtılsız yeni (o kuruşların tedavülden kaldırılmasına ka- rar verilmiştir. — 2m Yeni Mısır Elçisi itimatnamesini verdi nkara, 20 (A.A.) — Ye. ni Mü elçisi B. Abdurrah. man Azzam bugün saat 10.30 da meresimle Reisicumhur İs. wet Ölnönüne itimatnamesini “kdirn etmiştir. Takdim mera. EDİ EYİ EY OL ee Fu CUMHURİYET Nadir Nadi, bir ölçü Başlıklı ya. zısında, bu sene hârp çıkmıyacağına İşaret olarak ideoloji kavgalarının başlamış olmasını görüyor. Ona göre ideoloji kavgaları başladığı anda hörp'ikinei cephede kalmaktadır. Sovyet - İngiliz müzakerelerinin u .. zamış bulunmasını öne sürenler ve: — Ruslar cephe almaktan çekini - yorlar, Hem kendi iç vaziyetlerinden körkuları var, hem de onlar için ide, sl Kan denizinde yüzen Avrupayı vi zaktan seyretmektir. Demokrasiler| Bolşeviklerle” anlaşırlar mı hiç? Diyenler mevcut bulundukça bu böyle"olacaktır. Müzakereler biraz daba uzar, ya - but büsbütün kesilir de dünya gaze, #eleri tekrar ideoloji kavgalarına da- lariarsa busene harp , olmıyacağına deirjhayli kuvvetli bir kanaat edin - memiz imkân dahiline girmiş sayı - lir“ Demektedir. YENİ SABAH Hüseyin Cahit Yalçın, “Sulh şart. 1 'di allında'yazdığı makalede, ği cephenin biribirine reuvazi bir Şekil alınca, harb ihtimalinin artık orlâdan kalkmıya yüz tutacağını uuşma devrile sulba kavuşma « btmallerinin vücut bulduğu ne, atinde bulunduktan sonra bu sulh Şartlarının şimdiye kadar yaptıkları, nın ve elde ettiklerinin yanlarında bırakılmasının sulh için elzem oldu- Bunu söylemektedir. Ba arada Akdesizin de bütün sahil devletleri için müşterek bir mal ve miras beline sokmak için sahildeki devletlerin hepsini müdafaa ve beka hakkını tanıyarak bunları baleldar e den vaziyetleri ortadan o kaldırmak #amgeldiğini, 12 adanın hakiki sa- di itlaktan çekilmesi lâzimgeldi- iyerek şöyle söylemektedir: utlukta hem bir mületin bak ki tamir olunacak, bem istiklâli fade eğilecek, hem Balkanların tesis olunacaktır. İtalya, ağa farz muhal olarak, Ar- nrağıllârın muvafakatile gelmiş olsay döle yarımadasmın sahibi olan Jösgiğiler bir büyük müstevli de NN .barrava Ayak basmasına razı xlârdı, Mallâ yalmız Balkanlı Fransız askeri heyeti Ankara, 20 (A.A.) —'Şeh. rimizde buluna Orgeneral Hutziger, bugün öğle yemeği. n! Ankarapalasta hususi olarak yemişlerdir. Bu akşam saat 20 de Fran. sız büyük elçisi B. Massizli ta. rafmdan General şerefine An. karapalasta bir akşam ziyafeti verilmiştir. siminde Hariciye Vekâleti u- mumi kâtibi Numan Menemen. cioğlu da hazır bulunmuştur. eti devletler bakımından değil, umumi Avrupa ve dünya siyaseti nokiai na- zarından da Balkanlarda İtalya bir teşevvöş Amilidir. Binaenaleyh bu üç noktai nazardan İlalyanın Arna - vatlaktan biran evvel çekilip gitmesi Yâzımdır. İşte Yakınşark hesabına en esaslı gördüğümüz ve şimdiden ilâ , | nını faydalı şartımız. Sırası geldiği zaman tefer- ruatını da anlatırız. TAN Tanda Aka Gündüz "Harbin mani- velisi Berlinin elindedir,, başlığı ile yazdığı yarıya şöyle başlıyor: Kendi menbularından sızan ve 1- rarh bir mahiyet taşıyan son haber, ler de teyit ediyor ki bugünkü İtul- ya; rahi bir ıstırap ve siyasi bir en. dişe havası içinde yaşamaktadır. Hiç kimse bu ıstırap ve endişeden ser - best konuşamadığı için onun yerine aralarında gizli ve manalı bir tabir icat edilmiştir: Simal Humması, Mubarrir, bundan sonra, İltalyı le Alman milletlerinin karakte; barile biribirlerinden tamamen ay olduklarını ve birleşmelerine ihtimal bulunmadığını tebarüz ettirmekle ve! “İtalyanların birleşmiş görünmeleri, Berlinin emri yermilerine zoraki Ita- 7ât etmekten başka bir şey değil,, de- mekte ve İtalyanın bundan dolayı ruhi bir ızlırap çektiğini de ilâve et. mektedir, Aka Gündüz yazısına şöyle devam diyors “İlalyanın endişesi siyasi olduğu İçin bu ruhi ıztıraplan da daha bü, yiklür, Kırk milyon fikri ve kalbi büyük bir tecrild kampına sokan Almanya öte tarafla her şeye el ve kontrol komuş bulunuyor, Havada, denizde ve Warzda her şey Alman emir ve kumandasına girmiş- ür. Ialya belki bir tecavüz harbine gi“ rişmek İstemez, Fakat şuna emin ol. #oalıdır ki böyle bir harekete geçerse isleksiz bile olsa, sırf Almanların , karşı durulmaz « fil tazyık ve mü - dahalesiyle geçecektir.,, Akn Gündüz, makalesine şöyle de- vam ediyor: “Almanya bu plânı ilk defa (1914) Karadenizde raavaffakıyı'le. tecriibe etmişti, O günkü şartlar ve meydanlar (Devamı $ İncide) addettiğimiz iki sulbİ ter, HABE Gümüşcuyu ile Takim oraamd İçin faaliyete başlandığını evveleo Son günlerde bü faaliyet olduk Meyva halinde satışlar Kavun ve karpuz yüzünden durdu Hal müvaredatın içinde barındınlabilmesi için bir buçuk milyon liraya ihtiyaç var bütün müvaredatı içinde barındı. rabilmesi için 1,5 milyon liralık yeni tesisata ihtiyaç vardır. Bunun yarım milyonu istimlâ, ke, bir milyonu da frigorilik te- sisata, kavun, karpuz, yogurt, soğan, ve patates için yapılacak inşaata harcanacaktır. Şimdiki balde kavun, karpuz açıkta satılmakta, patates, soğan, yoğurt ve yumurta ise yersiz- likten dolayı hâle kabul edilme- mektedir. 937 senesinde hâle 9 milyon li. ra kıymetinde meyva ve sebze gir- miş, gerek taşıma ve gerek ardiye alınmıştır. Hâlde fazla resim alınması yü- sünden mal'fiyatlarmın yüksel » diği doğru değildir. Toptan #. yatlarla, perakende fiyatlar ara- sındaki farkm genişliğine, nakil ücretlerinin pahaldığı sebep ol - maktadır , Şimkdilik sebze ve meyva hâlin- de satışlar, kavun ve karpuz mev. simi başladığı İçin gurgunlaşmış - Kapuzlar Oİzmirden gelmekte ve baş sayılanları 17 - 23 kuruş arasında satılmaktadır. MEHMET ALI Çocuğu kaçırdı Fatma İlhan icraya ve polise başvurdu Nihayet, geçenlerde altıncı hu- kuk mahkemesinin kararı ve beşinci icra (dairesi vasıtasiyle dört senedenberi mahallebici Meh met Ali ile Fatma İlhan adında bir katın arasında (paylaşılamı - yan Nermin adındaki çocuk, ha- kiki anası olduğu tahakkuk eden Fatma İlhana teslim edilmiş, ka- dın adliyede bir çok gürültüler ve patırdılardan sonra yavrusunu &- vine götürmüştü. Fakat mahallebici, dün sabah Fatma İlhanın Vefedaki evi civa- rına gelmiş ve bahçede top oyna- yan çocuğu işaretlerle dışarıya çağırdıktan sonra kucağma ala- rak kaçırmıştır. Biraz sonra Nerminin ortada olmadığını göre Fatma İlhan Mehmet Alimin kaçırdığını anla - muş, hemen polise ve icra dairesi- no müracaat etmiştir. Bugün icradan gidecek bir me- mur, polislerle beraber çocuğu Mehmet Ajiden alacak, annesine teslim edecektir , Fatma İlhan müddelumumiliğe müracaat ederek bir daha bu gibi hallerin tekerrürüne mâni olun. masını isteyecektir, İstanbul sebze ve meyva hâlinin" üsreti olmak zere 215 bin ira” R — Akşam Postan aki yolun akfali olarak yapılması yaşmaştık, sa İlerlemiz, yolun tesviyesi bilmiş # | Adanaya vardı; diğer Adana, 20 (A. A.) — Hstay bay- rammnda Büyük Millet Meclisini temsil eğecek Kamutay İkinci rei- si Şemseddin Günaltay riyasetinde, ki Halit Bayrak ve Bekir Kaleliden müteşekkil heyetle partiyi temsil eden doktor Zihni ve Hamitten mi- rekkeb heyet, bugünkü Toros kes- presile Adanaya geldi, garda par- tiler, halkevliler ve halk tarafın. dan hararetle karşılandı. Heyetler gerefine parti tarafın- dan Seyhan parkta bu akşam bir ziyafet verilmiştir. Diğer bölgelerden ayrılan heyet- ler de şehrimizde toplandılar. Cu - martosi günü topluca Hataya hare, ket edilecektir. Nafıa ve Tapu tayinleri Nafa Vekâleti ile tapu ve | kadastro umum müdürlüğü de Hatay vilâyeti teşkilâtlarına ait olan tayinleri yapmışlardır. Hatay vilâyeti nafia teşkilâ. tt mühendisliğine Gaziantep nafıası mühendislerinden Ke- mal Bengü, başfen memurlu. ğuna Kayseri nafıa başfen me. murlarmdan Murat Üst, fen Komisyonlar Bazı meseleler Ankara, 20 (A, A.) — Maarif şürası çalışmaları gu suretle hulâsa edi- lebilir: 1 — Plân komisyonu: ri hakkındaki tetkiklerine devam etmiştir. 2 — İlk öğretim komisyonu: A — Maarif müdürleri ve ilk tedrisat müfettişleri talimatnamesi üzerindeki incelemelerini tamamla. mış ve raporlarmı hazırlamıştır. B — İlik okul tablat bilgisi müf- redatt hakkında tetkiklerine devam etmiştir. C — Orta öğretim komisyonun- dan ayrılan Âzâ ile birlikte köy ve gekir öğretmen okullarının teşkilât ve çalışma metodları meselesini müzakereye başlamıştır. 3 — Orta öğretim komisyonu: A — Wiseler ve orta okullar in. tamamlanmıştır. 4 — Öğretmen okulları meslek dersleri sü komisyonu ve eenebi dil müfredat programi #u komlsyo. mu çalışmalarını başlamıştır. GC. Başka başka yabancı dil 0-| kuyan talebenin okullarını değiştir- meleri halinde tâbi olacakları mu, Maari fe komisyonların — bugünkü! xbat talimataamesinin incelenmesi ve beta öüülmesine Külliye aafnit dökülerek yol tamamlanmış Kamutay Hatay heyeti bölgelerden gelecek | heyetlerle birlikte yarın | Hataya hareket ediyorlar memurluğuna da Afyon nafia fen memurlarından Avni Soy. lu tayin edilmişlerdir. Antakya tapu sicil müdür lüğü vekâletine Seyhan grupu Fevzi meli Güyii Sadık Bayır, Antakya tapu sicil muhafızlığı- na Çankırı tapu sicil muhafız Lütfi Arığ, İskenderun tapu si. cil muhafızlığma Bursa tapu sicil muhafız muavini Mehmet Torun, Kırıkhan tapu sicil mu. hafızlığına Konya tapu sicil mu. hafız muavini Osman Zeki A. rıç, Reyhaniye tapu sicil muha- fızlığına Malatya tapu sicil mu. hafız muavini Sadık Aksoy, Yayladağ tapu sicil muhafızlı- ma "Yozgat Yapu sicil muhafız muavini Nevzat Yıldır tayin es dilmişlerdir. Hatay vali muavinliği Ankara, 20 (Hususi) — Hatay!) vali muavinliğine nüfus umum mü dürlüğü şube müdürlerinden Aki tayin edilmiştir. Şürası çalışmalarına devam ediyorlar neticeye bağlandı dat programı komisyonu çalış . malarını tamamlamıştır. 4 — Teknik öğretim komisyo. nu: A — Ticaret liseleri fizik vel? "Türkiyede tahsilin ana memelele. | kimya programları üzerindeki in. celemelerine devam etmiştir. B — İnşaat usta okulu ve böl ge sanat okullarma alınacak ta.|? talimatnameyi |? lebe hakkındaki tetkik işini tamamlamıştır. 5 — Yüksek öğretim komisyo. nuz A — Yabancı dil ve beden ter. biyesi mezeleleri üzerinde konu - şulmuştur. B — Ticaret liseleri mezunla. rının hangi yüksek okullara ve/? fakültelere girebilecekleri tetkik edilmiştir, G — Istanbul üniversitesi tali, matnamesi, talebe kayıt ve ka . bulü ve talebe talimatnamesi, do. çentlik smav talimatnamesi, An. kara dil ve tarih . coğrafya fa. kültesi csas talimatnamesi ince. lenmiştir. 6 — Neşriyat komisyonu: Okul kitapların Maarif Ve . killiği tarafından basılmasına dair olan kanunla tslimatname . nin tetkikine devam etmiştir. ameleye sit talimatnamenin tetki. ki bitirilmiştir. D — Türkçe . edebiyat müfre. 7 — Beğen terbiyesi komisyo. “ İ$ den biri olan İngilterede daki. nu: Orta okul bedeh terbiyesi prog. 21 TEMMUZ — 1939 a a Beton dökülmesi bitifkten sonra olacaktır. Resimlerimiz beton dökül- mesl için çalışmaları göstermektedir. Ankara caddesi Süratle ıkmal edilecek İnşaatı çok usıyan Ankara cad- desinin asfaltlanmasınm çabuk biti, rilmesi için tedbir almmıştır. Bu maksatla şehrin diğer bazı yolla - rmdan amele getirtilerek inşaat bızlandırılmıştır. Vali dün bu asfalt caddenin va- ziyetini gözden geçirmiş ve İşin usatılmaması için emir vermiştir. nm mm 15 Kişilik bir seyyah grupu 15 Yunanlı işçiden mürekk bir grup gezmek üzere bü sa- bahki konvansiyonel treniyle şeh» timize gelmiştir. > —— Yugoslav sefiri Belgrada gitti Geçenlerde Ankarada Cumburre- isimiz İsmet İnönüne itimad mektu. bunu takdim eden yeni Yugoslav €lçisi Dr. İlya Sumenkoviş hüküme- yle tömas etmek Üzere Belgrida gitmiştir. Yakmda röemleketimize tekrar gelmesi beklenmektedir, ; lan cinal öenrlardan bir dakika, da 50 aded Kilab satılmaktadır. * Kanadada 500 paket çiko- ) Inta imal edilmektedir. ? o # Brilanyu imparatorlağu 0. ? caklarında 600 ton kömürü, tihsal edilmektedir, # İsveçte vasati olarak bir dakikada 2000 telefon muhavo- resi yapılmaktadır. # Dünyada ikinci derecede kalay istihlâk eden milletler. ? kada 100 ton kalay harcanır. 2 # Fransaya çoğu Türkiyeden > olmak üzere 65 kilo krom ma, 5 deni girmektedir. # Dünyada 31 bin kilodan fazla pamak istihsal edilmek. tedir. * Kanadada dakikndn 240 yaprak cigara İmal edilmekte- dir. * Fransada 120 kilo çinko > istihsal odilmektedir. * Avustralyada (o askerlerin iase ve ibatesi devlete dakika- da 7800 franga mal olmakta- > dır. > — # Amerikalılar, boks maca, / rı için vasati olarak bir daki, karla 1900 frank harcamakta. dırlar. SARAMANAAAA NARA NAAR AAAMAAAAAAANAAAMANAAMANAA ARAMA BİRLİ LİLİ DİLDEN li ş ; ; z ramları üzerinde çalışarak bu o. kullarda beden terbiyesi imtihan. ları talimatnamesi için ©sas prensiplerini tesbit etmiştir. $ — Dilekler komisyonu: Riyaset makamından kendisine havale olunan evrak üzerinde tet kikler yaparak bunları, ait ol - dukları komisyonlara sevket - miştir,