23 Eylül 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

ij Yerleştirilmektedir. Dikili Treci OLENLER Dün akşama kadar tesbit edildiğine göre Yüze yakın | Yalnız Dikilide 343 bina, bütün hükümet daireleri yıkıldı “Evvelki gece sabaha karşı İz- * mir havalisinde vukun gelen ve Mir çok ölüm ve tahribata sebep vlan zeleslenin ilk tafsilâtmı dün, “dünkü sayımızda vermiştik. Bu gün | zelzelenin sebep | “olduğu tahribata ait elde ettiği, miz yeni malümalı yaziyoruz! İzmir, 23 —— Zelzelenin İzmir. “deki tahribatı diğer yerlere göre azdır. Bazı eski evlerin duvarları Katlamış, hükümet konağınm muh telif lerinde döküntüler ol, muş, Hisar ve Şadırvanlı camile- Tihde de çatlaklıkler vukua gel , miştir. Uçüncü Kahramanlar m3- hallesinde Meydan sokajımda po. is memuru Kâzımın evi çökmüş, Kâzrm düşen taşlarla ayağından yaralanmıştır. Karataşta da bir ihtiyarın kor- | kudan dili tutulmuştur. İzmirde kir gok halk korkudan geceyi so. kaklarda geçirmiştir , Dikilide Zelzele en büyük tahribatmır Dikili de yapmıştır. 600 hânelik olan kazada 250 ev tamamen yı Kalmış, 200 ev oturulamıyacak bale gelmiş, 28 depo, 1 fabrika, * otel, 1 han, 1 cami, 7 lokanta, © gazino, 45 dükkân ile hükümet, Polis, iskân, gümrük daireleri, & Tektrik santralı, posta ve telgraf, “hhiye, inhisarlar, hususi muha, #ebe, jandarma, mektep, parti, sinema, halkevi binaları yıkılmış” tar, Tepe üzerinde inşa edilen 200 Muhacir evine bir şey olmamıştır, Kurtarma faaliyeti Dün akşama kadar yapılan ça- Uuşmalarda bütün tahrip mıntaka,, sında enkaz altından 50 ceset çr- karilmıştır. Ölenlerin yüzü geçeceği tah- min edilmektedir. Polis, jandar, ma ve askeri mifrereler hep bir- den enkazı temizlemektedir. Ağır yaralılar İzmire makledil- mektedir. Hafif yaralılar doktor. lar tarafından mahallinde tedavi | *dilmektedir , Kasabanın nüfusu son tahrire göre 3410 dur. Fakat bu miktar | Artmış olduğundan açıkta kalan 3500 den fazla insan çadırlara Kabakum köyünde Zeleele Dikiliye buğk Kaba - kum köyünde de büyük tahribat Yapmıştır. Bütün evler yıkflmış, Arari de çatlaklıklar husule gel - miştir. Şimdiye kadar 13 Gü, 3 hafif ve 4 ağır yarak tesbit edil, miştir. Beş hayvan enkaz altnda öl Müştür, Bademli köyünde de 17 ölü vardır. köy baştan başa harap “muş, arazinin bir kısımı çökmüş tür. Bu civarlardan geçenler de- tinden gürültüler ve uğultular #emekte olduğunu söylemekte . dirler. Facin nasıl haber alındı?! Zelzele yüzünden Dikili kaza” | Minm bütün telgraf hatları bozul- duğundan tahribata ait haber an- Sak dün sabah belediye reisi mu- Avinİ tarafında notomobille Ber, Samaya ve oradan da İzmire bil rilmiştir. | İ si ve Kızilaydan bir | ve kızım Ferdane ile bir Dikili kaymakamı Abdürrak- man Yükselle refikası ve kızı en, | kaz altından sağ olarak çikarıl * | mışlardır. Dikili de şimdilik hü- viyeti tesbit edilen ölenler şun dır; Dikili bâşkomiseri Avni güm, tük muhafaza başçavuşu Mek met iskele oteli sahibi Fahri, Di- kili meclisi umumi azasından Ne, cacttin kayın biraderi, kizr, İki çocuğu he refikasr, kahveci Ke- man, karısı ve çocuğu, Diğer ce- setlerin hüviyeti henüz belli. wi. mamıştır. Üç kamyonla İzmire nakledilen ağır yaralıların hüviyeti de şun * lardır: Ali oğlu Celâleddin. Hüseyin oğlu Nafiz, Hüsnü oğlu Tahir, Hüseyin oğlu Mustafa, Halil oğ Mi Demir, Mülüyim oğlu Nazif, &ızı Hediye, Müftü Hâki oğlu Bıf. kı, Ahmet kızı Rukiye, Hü im kiz Makbule, Yakub kızı Ha: Murut kızı Ajzzo, Zehra kızı Ay- şo; Mehmet oğlu AMüzaffer; Diger kazalarda Zelzele Ayvalık, Manisa, Urla, Tepeköy, Tirede de hasarat vap mıştır, Ayvalıkta bütün binalar çatlamıştır. Manisa istasyon bi * Bast çallamıştar. Zelzele Bergamada da şiddetli olmuş, bir çocuk ve iki erkek öl- müştür, Bergama . Dikili yolu ü- zerinde bir öl dalunmuştar, Ovacık köyünde de beş ölü ve iki yaralı vardır, Kaztk bağında ve Bergamanm Kınık nakiyesin « de de birer ölü tesbit edilmistir. Zelzele Menemende, Baymâ * da, Sökede, Çandarlı nahiyesin- » ve diğer civar kazalarda da hizoodilmiştir. Fakat buralardan hasarat olup olmadığına dair he- nüz bir malâmat almamamığtır. Imdat heyetleri Feliket haberini elin İzmir valisi, polis ve silihiye müdürle, yet derbe) Dikiliye gitmişlerdir. W nala a- melesi do zelzele sahasına hare ket etmistir. En Veremle mücsdele c0- yetleri kurazedelere sağlik he- eri ve ilâçlar göndermişler » dir, Bergamadan Dikili ve hava- isine ekmek, su, peynir ve di” ğer oek maddeleri gönderil- miştir. Açikla kalan halkm bir kısmi sağlam halan muhacir ev- lerine yerleştirilmiş.” Kısılaydan acrle olarak 500 çadır istenmiş - tir, Dikilide hir fırın insa edilince ye kadar ekmek ihtiyacı ( Berga- madan temin edilecektir. Kurtulanlar anlatıyorlar İzmir o memleket hastanesine nakledilen yaralılardan (bazıları hâdiseyi şöyle anlatmaktadırlar: Dikili ebesi Makbule diyor ki: “— Uykudaydım. Oğlum Ferit odada yatıyorduk. Müthiş bir (sarsıntı ile uyandık. Yer altından korkunç sesler geliyordu. Binaların yıkıldı İ ğını anladım. Bu arada fervatlar l yükseliyor, kadm, çoluk, çocuk bi- ribirlerini arıyorlardı. Ben Yara: landım. Çocuklarım o kurtuldmlar, Evimizin karşısındaki kahveci Ke ülün KN HABER — Aksam Postası zelzelesinin tafsilâtı inalin ve karısının ve 6 aylık çe cuklarının enkaz altında kaldıkla- rım iyice biliyorum. Öyle sanıyo | rum ki, zelzeleden ölenler tahmi- zin fevkindetlir.., Kandilli Rasathanesinin tebiiği Istanbul, 22 (A.A) — Kandilli rasatl DESİNĞEN: 122 gece saat2 yi 37 a İ4 saniye geçe sizmoğrei- lar şiddetli bir zelzele kaydetmiş” tiz. Zelselenin merkez üstü İstanbul dan 340 kilometre mesafede oldu- gu tahmin edilmektedir. Ayni merkezden gelmek oüzere saat 6 ya kadar sekiz zelzele daha ydedilmişse de, bunlardan 3 ü 6 dakika saniyede vukubulan “biri kuvvetlice olmak üzere o diğerleri hafif geçmiştir. 6 dan sonra hiçbir zelzele kay- dolunmamıştır. Zezele bütün memlekette! duyuldu Ankara, 22 YAA.) —Buss bah 2,30 da şehrimizde hafif bir zelzele olmuştur. Diğer (taraftar memleketimizin muhtelif yerlerim den aldığımız telgraflara göre Ko- cachide 2.90 da, Edremitte 2,25 de. Bursada, 2,40 da, Eskişehirde 2, 30 ve 430 da oldukça (o şiddetli, Edirnede 2,20 de, Geliboluda 2.45 de Tekirdalında 2.40 dâ, Kuşada" smda 2.26 da, Akhisarda 2:37 'de, Aydmda 2.40 da, Manisada 245 “e olmak üzere birer, Geyvede 2. 29 ile 6,41 arasında beş, Alaçsyda 2.25 ile 6,10 arasında sekiz ve İz mirde 237 ile 6.10 arasında beşer dela yer sarsıntıları hissedilmiştir. İzmirdeki © yer sarsıntılarından biri bazı dıvarları çatlatacak ha- dar şiddetliydi. mada da saat 2,40 da şid- derli yer sarsıntı (o Olmuş ve bunun melicesi evler yıkılmış ve bazı sararlar vukua gelmiştir. Dahiliye Vekilinin beyanatı Şehrimizde bulunan Dahiliye vw aik Öztrak felâketi haber 2- lir ölmaz derhal telefonla (İzmir valimle görüşmüştür. Vekil bu hu susta bulunduğu beyanatta demiş" tir ki: “ İzmir ki ve mülhakatınleki haber âlır almaz valisini ve Bergama derhal İzmi kaymakamını telefonla bularak tap eden tahkikatı yaptım. Lâzam gelen tedbirler hakkında direküf ler vezdim. Felâket esnasında ge tek İzmir valisinin, gerekse Ber mskamının göster; ol dukları çalışmaları memnuniyetle karşıladım. Zelzelenin (o bilânçosu hakkında malümat edindikten “on re telelonla Ankara ile de muue- bert & yardım için icap eden emirleri verdim.., Vapurdan denize düşen genç Evvelki akşam Heybeliden Bir yükadıya gitmekte olan Eren « köy vapururdan 22 yaşlarında M-w'wi isinde bir genç denize düşmüş, kurtarılmıştır. | Alman propagandası gösteriyor! Londra, 23 — Romanya başve- kili Kalineskunun katli hâdisesi dolayısiyle memleketin “demir muhafızlar, belâsından temizlen. iesi faaliyetine şiddetle devam o- Yunuyor. Suikast günü kurşuna dizilen 9 katilden başka dün, bir rivayete göre 70, diğer bir rivaye” te göre de 242 “Demirmuhafız,, kurşuna dizilmiştir Romanya Ajansınm tebliği Sulkast hakkında Romanya a. jansı tarafından neşredilen bir tebliğde şöyle deniliyor: “Kalineskunun katli üzerine yapılan tahkikat Demirmuhafır teşkilâtının son unsurlar: tarafım. dan yapılmış bir suikast mevzuu bahsolduğunu ve ne hariçie kolla” r: olan, ne de herhangi bir bey. nelmilel mahiyet ve mânada bir hareketin asla mevzuu bahis bü - Yunmadığını göstermiştir. Demirmuhatırların bu bekaya" sı, ölen başvekilin nizamın “tesisi buşusundaki icrastına karşı in. tikam âlmak arzusu ile hareket ettikleri anlaşilmüktağır. Romanya siyasi mahfilleri ci- . ayetin herhangi bir suretle bey” nelmilel mahiyette tefsirine im, ân olmadığını, zira eski başveki- Tin tam ve dürüst bir bitaraflık siyaseti takip etmiş olduğunu bil- diriyorlar. Menfur cinayetin tama men dahili olan mahiyeti bizzat tahkikatla, suikast İzillerinin be, yanatlariyle ve bunlarm eski de mirmuhafız teşkilâtı azasından bu tanmalariyle sabit olmaktadır. .. Teessür ve tefsirler Gelen haberlerden bu alçakça suikastin medeni dünyanın her tarafından takbih edildiği ve nefret uyandırdığı anlaşılmakta” dır. Kalineskunun katli, Panameri. ken Zongresinde şiddetli bir in- tiba husule getirmiştir. Bu cine” yet Avusturya başvekili Delfüsün katliyle mukayese edilmekte, ve memleketleri içinden torpillemek için kullanılan politikanın Ameri, ka memleketlerini ikayd bırak. mıyacağı bildirilmektedir. , İsviçrede ecnebi diplomasi ma- hafili, Bükreş suikasdinin dahili Siyaset sahasına dahil addoluna, bilecek bir iş olmadığı ve bu işin | iç tarafmı harici siyasette ara - mak lâzım olduğunu beyan et * mektedirler . Bu mâhafil, sulkastin aşikâr olan gayesinin bulanık suda balık avlamak için Romanyada karışık. lıklar çıkarmak ve numunesi ge- çenlerde görülmüş olan bir mü dahaleye yol açmak olduğu mü, taleasındadır. Fakat talırikâtçılar, muvaffak olamıyacaklardır. Bükreşte ve bütün memlekette nizam ve asa” | yişin muhafaza edilmiş olmas: keyfiyeti, hiç kimsenin suikasdin vahametini gizlememekte olmas: na rağmen bu kanazti takviye et- mektedir. Alman ndası Amesterdamdan gelen bir tel İ sinde vükuz gelmistir. 4 Varşovanın kahramanca muka- vemeti fafsilâtı Vargova, 23 (A, A.) — Sual 23 Varşova gernizonu kumandası miralay Lipinski. bilhassa demiştir . ki; “— Halihazırda Varşova ile Mo mühim moktalarmı teşki! etmektedir. Polonya kuvvetleri kendi &rhlı cüzütamlarla çarpışmaktadırlar. le duğıtıldığına ve bu kıtaların büyük bir kısmının esir edildiğine âsir Almanlar tarafmdan verilen haberler asılsızdır. Buna muksbil en büyük muharebelerin Mödlin mıntakasmıda v6 Varşorada cereyan ettiği doğrudur. lari mükuvemet etmektedirler. Bu kumandas: altında bulunmaktadırlar, Genöral Dabbiernaki ordusu, diğer bir mukavemet merkezi 0. lan Rava Ruska mıntakasında (bulun; du ile Macar hududunda hâdiseler Budüpeste, 23 (A, A.) — Sovyet nüz Rütenya hududuna gelmemişse d car kuvvetleri arasında temas başlamıştır. lerin cetreyar 'ettiği söylenmektedir. TI Alman denizaltı Lonüru, 28 (A, A.) — Harbin başlangıcındanberi İngiiiz donan- ması tarafından 7 Alman tahtelbabi retirce bildirilmektedir. Prayda sokaklara gizlice Fransız bayrakları dikiliyor (Baştarafı 1 incide) tedir. Lydia Berrovanm Alman j g4 propaganda nazırı Dr. Göbelsin | w | dostu olduğu malümdur, Ber indeki infilâklar Uondrh, 22 (Eususi) — Ka. ponhagdan (bildirildiğine (göre Berlinde, geçen tumartesi günü beva İkarurgühmeuki infilikten sonra Iki infllâk daha olmuştur. Bunlardan bii polis karargâhın- ân, diğeri de Ottostrasse cadde - arının eseri olduğu sanmediri m tedir; Hitlerin kitabı artik halka ağ .ZA KA, A.) — Bssenden belime. Alman - Sovyet siyasetinin Al, man milleti üzerinde yapacağı tesirlerden endişe eden Nazi ma- kumları Kütüphaneler tarafın - dan Bolşeyiklik sleyhindeki eser. lerin halka verilmesini menet - mişlerdir. Belediye Kütüpkanele- da: ni Fethi Başaran öldü istanbul iş Bankası Hukuk müşaviri ve Beden Terbiyesi U, mum Müdürlüğü İstanbul Bölge” si Reisi Avukat Fethi Başaran dün gece Ankarada bir kalb sek. tesinden öldüğünü sonsuz bir te- essürle haber aldık. Henüz kırk yaşında, geliş, erbiyesi » hen, dürüstlüğü, hayırseverli; İsime kendine derin bir. muhab, | betle bağlayan Fethi Başarasın böyle zamansız ve âni ölümü memleket için cidden büyük bir kayıptır. Eski ve tam amatör bir spor idarecisi olan merhum, en kar ali göre Kallneskunun katli haklemdaki Alman propaganda - sınm parolası dün propaganda dahili matbuat servisi şubesi şe- fi Hans Fritsche tarafından ve” rilmiştir. Nazi hatibi şu beyanat. ta bulunmuştur: de İngiltere tarafından irtikâp € dilmemişse bu cinayetin hiçbir mânası yoktur. İ Bu propagandacıya göre, İn.| gite, Romanyayı, bitaraflık va- ziyetinden çıkmıya icbar etmek için Kalineskuyu öldürmüştür. B utezvir bilâkis Almanların mücrim oldukları zannen itiraf mahiyetinde telâkki edilmekte - dir, Bu münasebetle eski Roman, ya baevek'i Dukanm ölümü ve nazilerle Demirmuhafilar &ra - sındaki müsademeler o katırlatıl- maktadır. ve rinden üstün hava irtibat: muhafaza etmektedir... ri Hitlerin “Mein kampf., Uublana, 23 (AA) — chan temerküz kampın kur danı ve AİN merkez ku tertip edilmi rındi Gir. Uuğı sayesinde herkesi etmiye muvaffak olmuştur. gFethi Hilâl ktübümün de reisi i ren merhum, çok vatansever insandı. büz örta mektep çağında kek çocuğu vardı. İh karısı ve oğlunun uğradığı suz mateme, mektedir . den Fethi Başaranım nâşı te radyoda beyanatta bulunan Polonya müdafaasının en kuvvetleri ve Polonya kıtalırınm tamami» Bu mnitekada Polonya kıta» kıtalar ge Eoronovskinin maktadır, Varşova, bu iki or- larınm kısmı kü vyet ileri drtelagi! Bu arada bazı hâdise, remisı batırıldı ri batırıldığı istihbarat nez» eki eserini bundan sonra halkı ermiyecsklerdir. Ber.inde tevkifler Amsterdam 23 Holanda yayetesinin gö A. nezareti heticesind stir. Ayni Zör merkez bürg: snede olmak Ü K vukubulmuştur. Bü Otto Sirasser tarafta; re Berlinde hav a Bir suikast n bildirildiğine göre eski Lofzer al lenin nazi par i biri olduğu söylenn Merhüm “sti Başıran (o senel Büyük harpte Seriye ce ğ ihtiyat zabiti olarak Fethi Başaran evliydi. Ve Onun ölümü karşısında merhumu seven binlerce insan işti: Dün gece sabaha kerşi