24 Eylül 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

e - * Times gazelesine Bud. inpeşteden | Nim haberlere nazaran Bohemya *e Moraryada Almanlara karşı pa Mukâvemet devam etmektedir. Mkler bu vasılaya müracaat ederek Mmanlara boykot ediyorlar. * Air France kumpüuyası & tayyare seferlerine © ya İitanacağını bildirmektedir. «rar, sulh zaman Afrikaya, yapılan sefer ağının bir de * Motörü bozulan bir Alman as Meri deniz tayyaresi İsveç sularına İştir. Tayyare bir İsveç lorpi- Mu tarafndan İsveçin cemup sa line Ystada “sevkedilmişlir. Bita- Klik kaidelerine göre mevkuf tutu enktar. * Alinan ve Fransız hükümetleri vin talebi üzerine Almanyanın Tu ve Filistinde Fransanın da Slovakyadaki men. nfaalilerinin i mem İimayesini Spanya ür tüm, eli deruhle eylemiştir. de * Londra ile Paris arasında gün- İlik hava seferleri yeniden başla- iştir, Mn nl li İki vapur battı İunlardan biri İngiliz, öteki Finlândiya vapurudur Londra, 24 — Bahriyo nezate İhgilir Kittixvake devriye ge . isinin Manş denizinde 20. eylül bir torpile çarptığını, müret - tandan beşinin kaybolduğunu İ © diğer ikisinin do yaralandığını İdirmektedir. Gemi tamir edil - Mek üzere limana dönmüştür. Bir Alman deniz altısı tarafın Almanyanm da iştirak ettiği protokolu hilâfında batı. Man İngiliz Royal Speetere ge * pölain subay ve efradı canlı 6- “ak bulmak ümitleri tamamile olmuştur. Bergen civarında, sahilden 10 Mİİ kadar açıkta bir vapur tor - bilenmiş ve iki dakika İçinde İtmen tur, Torplllenen vapur Finlandi . Yan 3800 tonluk Raşnar vapu” ii vapur bir Alman denizaltısı ne yaknlanımış ve müret- ebata #andallarla denize inmesi lunduktan sonra tir, > tün tayfa sahile çıkabilmiş - a Hatayda mebus seçimi aç ara, 24 — Hatayda yapıla" iv Seçimine ait defterler duvarlara asılmıştır. dinamitle İni Avrupa ekspresi dört saat gecikti Dalar Avrupa serplon cks- İİ dört sante yakm gecikme i * Belebilmiştir. Trenin bu ka - v Z0ç kalmasına bilhassa Fran. | Müz bej muhtelif istasyonlarda fazla kletimesi sebeb olmuştur. rar ekseriya asker nakliya" * meşgul olduğundan okspre - Yol açmak çok güçleşmiştir. günkü trenin getirdiği yol « vie arasında İsviçre ve Yunan lerinin aileleri, bir müddet - ” Tİ Fransada bulunan mali . Mifettişlerinden Bülend Ya * Ve Mehmet İzmen ile birçok Map, tacirleri vardır. tar. Birçok Norveç vapuru | hâdise mahalline koşmuş” | BABER —Aksım Posta PERİ ” 060 TE açıkta kaldı Aİ ZELZELE er Fransız cephesinde 'Dün de devam etti Almanlar Bir kaza merkezi ve iki köy ; harekete tamamile harap oldu İzmir, 24 — İzmir, Düğli, Ber gama ve Karaburun havalisinde sarsıntılar hâli devam etmekte. dir, Dikilide saat 810 arasında ölddetli beş hareket olmuştur. Zel zölenin Dikili ve havalisinde ev- velee tahmin edildiğinden daha fazla zarar yaptığı anlaşılmakta” dır. Şirediye kadar 113 kişinin öl. düğü ve 148 kişinin de yaralan “ dığı tesbit edilmiştir. Fakat her an enkaz altımdan çıkarılan ceset | ve yaralılarla bu mikdarlar faz - Islaşmaktadır. Bilhassa heniz enkazı kaldırılmamış olan Dikik çarşısında fazla ölü bulunduğu tahmin olunmaktadır. Bu arada, geceyi çarşıdaki kahvelerde geçiren amelelerin te” mmamer öldükleri anlaşılmaktadır. Dikiliğe dün akşama kadar en. kaa altından çıkarılan cesetlerin yokünu 83 dür, Bunlardan bağka şimdiye kadar Kabukum köyünde 15, Bademlide 3, Bergamada 3, Ovacık köyünde 3, Kazık bağları köyünde 2, ve Deliklitaş köyünde de 2 ceset bulunmuştur. Dikilden memleket hastanesi * ne kaldırılan ağır yaralılardan da bir kişi yolda, ve bir kişide hastanede ölmüştür. Böylece şim dilik tesbit edilen kurbanlar 113 kişidir. - Dikili kazası, Kabakım ve Çö mer köyleri adetâ mahvolmuş, Şaltan, İslim ve Deliklitaş köy. leri da kısmen harab bir hale gel miştir. Dililiğde sahil fenercisinin klilbesile geride bir tepe üzerin de yeni. yapılmış 35 göçmen e . vinden buşka hiçbir sağlam bina kalmamıştır. Bu köylerdeki ya * ralı ve ölülerin mikdarlar: aenüz belli değildir. Bilhassa Çömer kö yünde fazla ölü ve yaralı bu . lunduğu tahmin edilmektedir. Dikilide 200 asker ve amele en kazı temizlemekle meşguldür, A lâkadarlara verilen ilk resmi ra pora göre Dikilide 44 ölü göste . rilmektedir. Fakat bu mikdar hâdise gecesinin sabahı ilk ras gelinen cesetlere aittir, Ondan sonra ker an yeni cesetler çıka mimış ve bundan başka da gün . düz öğle üzeri ve akşum saat 17 de vukua gelen iki z6lzel6 İle ey lerine öteberilerini kurtarmağa gi den birçok kimsoler yeniden yı * kılan enkaz altmda kalmışlardır. Yalnız Dikilide 148 yaralı var. dır, Bunlardan hafif yaralı olan 79 kişi çadırlarda tedavi 'edilmiş, diğerleri İzmir ve Bergama has * tanelerine nakledilmiştir. İsmir bastanesine yatırılan Yu goslavya muhacirlerinden Mülâ * yim oğlu 25 yaşında Nazifle ya. ralı olarak İzmire nakledilmekte olan Serezli Demirin 18 yaşm * daki kizi Ayşe ölmüşlerdir. Dün akşama kadar İzmire nak ledilen ağır yaralar arasında Serezli Halil ve karısı, ölen Kad in karısı ve çocuğu, Dikili tapu memuru Niyazi, Kemalpasalı Ab- durrahim oğlu Aziz, Üsküplü A- yetullah oğlu Abdurrahim Antal- yalı Mehmet oğlu (Muzaffer Al tay, relikası ve kızı Ayşe vardır, | Dikili ile Kabakum köyü arasm daki arazide geniş yarıklar husule gelmiş, buralardan sıcak sular tışkırmağa başlamıştır. Yeraltın- dan mütemadi olarak işitilmekte olan gürültüler bazan O şiddetlerr mektedir. Posta telgraf idaresi Di kilide bir çadırda vazife görmekte ve bozulan telgraf hatlarının tö- mirine çalışmaktadır. Bergamada Jandarma merkez karakol binası ile umumi hapisha- ne ve müddelumumilik daireleri- nin dıvarları tehlikeli surette çat- lamıştır. Bundan başka 6 evin dı- varları yıkılmış, 1 evin çatısı gök“ İ müş ve bir çok evlerin bacaları devrilmiştir. 10 ev kismen hasara uğramışlır. İzmirden Dikiliye gönderil, çadır ancak yaralılara tahsis edil miştir. Sağlam kalmış olan 35 göç men evinden bir kısmı (yıkılmak tehlikesi göstermiş, derhal tahliye edilmişlerdir. Elbisesiz yalnız gecelik entarile” ri ve İç çamaşırları ile sokaklarda kalmış olan binlerce erkek, kadm ve çoluk çocuğun acıklı feryatları her tarafı inletmektedir. İzmir ve Bergamadan çamaşır ve elbise gönderilmektedir. Şimdi- lik kazazedelere ancak kuru gıda sıcak yemek dağıtabilmek için ha- zırlanmaktadır. Ekmek ihtiyacını temin için Dikilide derhal muvak* kat bir fırm inşasına başlanmıştır. Kızılay tarafından Eskişehirden yola çıkarılan 300 çadır o beklen- mektedir. Fakat açıkta kalanlar 4000 kişiyi bulduğundan bu ça- dırların da kâfi gelmiyeceği anla” şılmaktadır, Felâketzedelere yardımlar Felâketzedelere her taraftan yar dımlar (yapılmaktadır. Kısılay merkezi 3000 lira, cumhuriyet halk partisi Ankara merkezi 400 lira, İzmir şubesi 1000 lira ve Par ti genel sekreterliği 500 lira gör dermislerdir. İzmirde açılan iine (defteri ile şimdilik 2100 lira (toplanmıştır. İane ve teberrüler devam etmekte- dir. İzmir halk partisi reisliği bir beyanname İle halkı felâketzedele- re yardıma davet etmiştir. Dikili civarında hâlâ zelzele kor kusu devam etmekte, Ayvalık, Al tmova ve diğer civar köy ve ka” zalar halkı geceyi açıkta geçirmek tedirler. İzmirde de endişe vardır. Dün yeniden vukua gelen birkaç sarsıntıda İzmirde bir | İarun ve bir kunduracı dükkânının dıvarla rı yıkılmıştır. Facia kurbanları Facia kurbanlarından şimdiye kadar isimleri tesbit edilenler şün lardır: Hüseyin oğlu Rüstem, oğlu dört yaşında Nuri, Fehim oğlu İzzet, oğlu Şaban, kızı Zübeyde, damadı | Yusuf, Ali kızı Ferhunde, Dikili İ umumi meclisi azası ve vapur & | centası Necatinin kizi ve Fevziye He oğlu Sümer ve Mün tehanm 9 aylık çocuğu, kayın bi- raderi Rıza, bakkal Cemal, refika- sı ve 2 yaşındaki oğlu, kahveci A» Vi Kemal, ve altı aylık çocuğu İle karısı, polis komiseri Avni Sube met, ahçı Galip, Galibin amcâza- Deveci Mustafa oğlu Abdurrah- man, Sakip zade Hüseyinin annesi Ayşe, Reşadiyeli Abidin, Abidin oğlu Recep, Haşim Balabanm re- ! fikası Havva, Deliktaş köy mekte bi muallimi Ali Rıza, Hidayet oğ- lu Fethi, Bergamada Rahman oğ- lu Mehmet, Amca Mustafa ve x nası Hüsniye, Ahmet oğlu Meh- verilebilmektedir. Kızılay bugün |. Münteha ! desi Ali, kahveci Fahri, Ayvalıklı | İngiliz hava kuvvetle- ri karargâhı Fransaya nakledildi Paris, 24 — Fransız cephesim de bir hafta devem öden siikü. netten sonra dün öğleden sonra ve geceleyin Alman kıtaatınmn artan bir faaliyeti kaydolunmuş” tar, Bütün cephede ve bilhassa va- sati Sar mecrasile Ren arasmda imtidad eden mıntakada oldukça kuvvetli Alman keşif kollarının mevsii küçük hareketleri, Fran - sız mevzilerine karşı şimdiye ka" dar olduğundan daha şiddetli bir topçu aleşi ve hattâ Lablies mm. takasmdaki küçük örmuna karsı müteveccih küçük bir taarruz vukubulmuştur, Almanlar, Franz topçu ve © tomatik silâhlarınm ateşlerile ol- dukları yerlere çivilenmişlerdir. Diğer taraftan gunu da kay - detmek icab eder ki, Alman kıta” atının yeni faaliyeti şimdiye ka . dar pek ehemmiyetsiz ve hatlâ hiçbir harekete sahne olmamış olan mıntakalarda da vukubul * muştur. “ Zvaybrükün conubü şarkisi ve )a Lanter mmtakaları bu mma - kalardandır. Cephenin bu kısmı Fransız ve Alman müstahkem hatlarmm biribirine en yakm bu- Tunduğu yerdir. Fransız tebliği Dünkü Fransız tebliği şudur: “Sarre'nin şarkında Fransızla" rın zaptetmiş oldukları mevsile. re karşı dün akşam üzerine doğ” ru, düşmanm yaptığı birkaç te - şebbils tardedilmiştir. Geceleyin Gepbede ve bilhassa Sar ile Zvay brüken'in cenubu garbisinde mm taka arasmda ve İn Lauter Üre rind8 büyük bir topçu faaliyeti olmuştur.., Alman tebliği Alman tebliğinde şunlar bildiri. liyor: “Garp cephesinde birçok nokta” larda kefif topçu fasiiyeti olmuş tur, Serbrük civarında bir Fransız tayyaresi dafi topların ateşile ye- Te İnmeğe mecbur edilmiş ve mü” rettebair esir alınmıştır, Bir hava muharebesinde bir Alman tayyaresi düşmüştür... Ingiliz hava kuvvetleri karargâhı İngiliz istihbarat nezareti, İn. giltere hava kuvvetleri karar * gühinin Fransaya nakledilmiş oi- duğunu bildirmektedir. Bfradın maneviyatı mükemmeldir, met Ali, Ali, Çağlayan karısı Ha, tice, oğulları Ahmet ve AH, Al met oğlu İbrahim, karısı Muhsi ne, oğlu Hüseyin ve kızı Gölsüm, pabuççu Hüseyin ve karısı Adile, Şi, gümrük muhafaza çavuşu Ab- | Oğlu Necdet, kızı Nazire, İbrahim oğlu Hüsnü. Bütnlardan başka © facia günü İstanbuldan gelen ve hüviyeti tes- bit edilemiyen bir saatçinin cesedi de sahil otelinin enkazı çıkarılmıştır. altında Bürhaniye köylerinde Son zelzele dolayısile, Balıkesi- rin Bürhanive kazasma bağlı 2 | nahiye 4 köyde 124 evin duvarları ve saçakları yıkılmış, Bürhaniye fevwuk yolunda muasır ve sosyal Dr. NİHAT REŞAT —24— BELGER, Yaran: SABİH ALAÇAN Yalnız kanunuesasi ilân etmek iş bitmezdi Bu dahii haberleri vermekte musyyen bir hedefimiz vardı: Premsipin Oomavaka Üzerinde teşhis ve tatbik edilememesinden doğan mahzurların tebarüz etti . rilmesi, İnkılâbı yalnız siyasi ve haktan ibaret telâkki edenle. rin aldandığını yazıyor, ferdlere verilecek içtimsi terbiyeyi bir tetkik mevzuu olarak ele aliyor- duk. Görüyorduk ki istibdada karşı, bu mütedenni idareye kar. şı herkes, davayı kanunla, siyaal islahatia halletmeği düşünüyor - du, Halbuki, bu noksan ve yan- Uş bir tedbirdi. Bizler, yalnız si. yasi ıslahat ile inkilâbm başarı - lamıyacağına kanidik. Vatandaşı kendi ferdi ve şahsi kabiliyeti yükseltilmezse, fertler içtimai te terbiye telkinlere, bilgilere uygun bir terbiye ile mücehhez bulunmaz - larsa; yapılacak omlahatm bep küğt üstünde yazılı kalması mu. hakkaktı! Bu takdirde, ortaya a. tılan prensipler ölüme mahküm birtakım nazariyeler gibi, hayni bir kıymet iktimb edemeden u - mutulacaktı! Görüyorduk Xi vatandaşlarımı. zan azim bir ekseriyeti kendi ikti. dar ve faziletine #imat edemiyor ve mutlaka kendinden büyüğüne intisab eyliyorek mevkiini temi, ne çalışıyordu. O derecede ki millet kendine güvenemiyen ve adelâ koltuk değneği ile yürüyen bir düşkünler heyeti gibi meyda. Vakti, inkılâb ve mslahat fer - yatlariyle ortaya atılanlar, dile - a şa sözü düşürmüyorlardı: *— Abdülhamidi yıkarız. Meş- rutiyeti ilân-ederiz. Bir de kanu, | nu esasi yaparız. Memleket, Gü- İ listan olur amma A i Mülga Harbiye Nezareti sıhhi» | ye müfettişi Albay merhum Ha- | san Tahsinin oğlu bahriye kays | makamlığından mütekait Baha. | ettin Süher'in damadı İktısat Ve- | kâleti iş dairesi Teis muavini Ke- malin ve İş Bankası mürakiple- rinden Sadullahm kayın biraderi Anadolu sigorta şirketi ikinci mü- dürü Kemal Süherin eniştesi Tür. kiye İş Bankası A. Ş. İstanbul şubesi hukuk müşaverlik servisi şefi ve beden terbiyesi umum mü- ü İstanbul bölgesi asbaş kanı avukat Fethi Tahsin Başa- tan vefat etmiştir. Cenazesi yarınki pazartesi gü. nü saât 11 de Kadıköyünde Baha- riye caddesindeki 92 numaralı i- kametgâhından kaldırılarak Os menağa camiinde namazı kılm- dıktan sonra Karacaahmetteki a, le makberesine defnedilecektir. Vetat Türkiye Iş Bankası İstanbul şubesinden: Bankamız hukuk müşavirliği Servisi şefi kıymetli arkadaşımız âvukat Fethi Tahsin Başaran ve. fat etmiştir. Cenazesi yarınki pa- yünde Babariye caddesindeki 92 | numaralı ikametgâhından kaldır | larak Osmanağa camiinde me mazi kılındıktan sonra Karacaah. metteki aile makberesine defne- dilecektir. Türkiye İş Bankası A. Ş. bu elim zivadan mütevellit teessür- lere iştirak eder, kendisini seven- | lerin cenaze merâsiminde hazır bulunmalarını rica eder. Türkiye İs Bankası İstanbul Şubesi hükümet konağının, kasaba için deki Büyük Camiin, iskele liman ve gümrük dairelerinin tavan ve duvarları hafif surette çatlamıştır. Bunlardan başka Menemenin A Hağa çiftliği o bükümet Okoneği ve İki evin duvarları çatlamıştır. Mesele, bu kadar basit ol dı, ne İyi olurdu. Fakat, unu! mak lâzrmdı ki 1292 tarih Abdülhamit meşrutiyeti ilân mişti, Ama iki ay sonrada ") lisi mebusan,, r kapatıvermiş, kümetin dizginlerini eline ali memleketi keyfine göre idare meğe başlamış idi. O zaman, Abdülkamidin ki sına kimse çıkmamış, hiçbir busun ağzından: — Biz, millet vekilleriyiz. vaya intihap ile geldik. Ar vatandaşların arzusu ile gide sözü işidilmemişti!.. Demek oluyordu ki, yalnız nunu esasi yapmak kâfi değild Ya ne lâzımdıl. Vatandaşların hürriyeti ta men idrak etmesi; hür yaşan alışmış bulunması; icabında | riyeti bizzat müdafaa edecek rer insan olarak yetişmesi. Şu Balde yalnız kanun yapı maksadı temin'etmiyordu. Ka dan önce, “efradı milleti,, İ sa hürriyeti değil, ayni zamanda fişlerini de müdrik birer vatan yapmak icap ediyordu. İşte biz, bu muhik dava: “teşebbüsü şahsl,, düsturu İle his ve ifade eyliyor ve bu um hayatımızdan daha aziz bir it ile müdafaa ediyorduk. Diğer taraftan bize karşı tâ li salip muharebelerinden beri lü türlü prejüjler ile beslenen acı da olsa itiraf edelim ki mı leketimizdeki sul idare ile takv olunan empresyonlarla, haric tamamen aleyhimiz tecelli eden bu fena görüş mat ğı ile mücadele ediyorduk. Bilhassa, Türk vatanmda Şayan ve hıristiyan Avrupa dalma himayesine mazhar © hıristiyan Oounsurlardan ziy; mazlâm olan milletimizin ma miyetini müdafaz etmek; Tü leri fitri istidat ve faziletleri tanıtmak ta faaliyetimizin di; mühim bir kısmını teşkil ediy du. (Devamı var Ortamektep müdürle arasında nakiller Maarif o Vekâleti şehrimis orta mektep müdürleri arasır yeniden tayin ve nakiller yapar tır. Hastalığı dolayısiyle istifa den Gazi Osmanpaşa ortamek bi müdürü Galibin yerine ke arzusiyle Maarif müdür muavi lerinden Rüştü, yeni açılan E şiktaş birinci erkek ortamektı müdürlüğüne Heybelinda or mektebi müdürü Hamdi Eyi hastalığı yüzünden istifa eden yüp ortamektebi müdürü Fazi yerine Tekirdağı ortamektebi vr dürü Sadi, Şehremini ortameki İ bi müdürlüğüne Kabataş lise ” | muallimlerinden Hamdi Naz Heybeliada orta mektebi müdi lüğüne Eyüp orta mektebi yarı reztörü Şadiye, Göztepe ortam tep müdürlüğüne İnönü kız Tis $i yardirektörü Bedriye tayin İ dilmiştir. —— Kömür depoları inşasına talip çıktı Bir müessese belediyeye mür caat ederek 500 bin Jira sarfiy limanda kömür depoları inşa € mek istediğini bildirmiştir. Fak henüz İman yeri tayin edilme dinden müsbet bir cevap verilm miştir,