18 Ekim 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

18 Ekim 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

K eyahat 1939 Amerikası Yazan: Andre Mourois —3 — 1 mart Nevyork. Amerikan ka. dınlarma dair R *** ile bir görüş me, Ona: — Amerikan kadınları dedim. Bana Fransız kadımlarndan daha hareketli görünüyorlar, daha ha- raretle koca arıyorlar. Evet, Av rupa kadınlarının da gençliğin ilk çağlarından itibaren bu araştırma. ya başladıklarını bilirim. Fakat bu hareketlerinde ekseriya ihmal vafğır, bazan arayışlarını yarı yol da bırakıverirler, Amerikalı kadın iki dine arasındaki mücadelesinden bir gün bile vazgeçmez. Ömrünün mühim bir kısmını gözellik mües- seselerinde geçirir. Satıcı kız, ma“ nikürcü kadın, daktilo yüzlerine masaj yaptırmak, yahut saçlarının | ondülesine para yetiştirmek için öğ lsöyemeğinden sevinerek vazgeçer. ler, Bütün mağazaların ilânları,askeri gündelik emirlere benzer; kadınlar ordusumu harbe çağıran gündelik emir:““Eğer ağzınızın kokusu yü. zünden saadetinizi tehlikeye koy- mak istemiyorsanız, birim diş pa” tımizi kullanmız! * kitaplarımızı okuyunuz. Ve bu suretle kendinizi münevver bir adama (sevdirmek imkânını hazırlayınız. . Güzel bir ten çabuk koca bulmağa sebeb 0” Jur..., Arnerikada, erkeği (o baştan çıkarmak genç kızlara (öğretilen hakikt bir teknik olmuştur. Bi“. — Evet, dedi. Pakat düşünürse hiz iktisadi sebebler yüzünden #y“ mu çok tabi? bulacaksınız. Ahlâkt çi bir fidanı vardı. Fakat iki de kardeşi vardr. Birisi kendisinden büyük, öteki iki yaş küçüktü. Murat, bu orta yaşıyle ikisinin arasmda kenğisini vakıt vakıt tihaf buluyor; daha doğrusu bir yol ortasında gibi, kardeşleri onu yalnız birakıyorlar; Üstelik yap- tiklarmı da bozuyorlardı. Netekim bir sabah tepeye çıktığı zaman #danm yerinde yeller estiğini gördü, Hayır; kökünden sökülüp çikarlmıştı, Yarısı bıçakla uçu- rülmuştu. Taze birer damara ben- zeyen kökleri toprağa doğru he- hiz yürümeğe başladığı anlaşılı- yordu. Demek ki fidan tutmuştu. Murat ont eline almadı; ve yere 'sğümedi. OAyaklariyle toprağı şöyle bir dokundu; yahut fidanı Hü; ve küfrettiği işitildi. Sadece koisiz durduğu görülen Murat geriye birdenbire döndüğü zaman hizli hizir koştuğu görüldü. Çarka giriyordu: “. Mürnt, Murat oğlu; sakm ha..." Diye arkasmdan setler du- yuldu, Karısı onu yakalamak için koşarken düştü; diz kapakları ka- nadı: — “Murat, unutma senin kardeşlerin onlar!,.” Fakat hiç birini duymamıştı. Belki de ken- di kendine: "Mahsus yapıyorlar!” Diya düşünüyordu: — “İkisi de birilk onlarn.! Beni rahat bırak- mak istemiyorlar!” O gün Murat oğlunun elinden nasılan bir kaza çıkt işte... Kar- deşlerinden ikisini de çarkta kıs- tırdı, Büyüğünü öldürdü; küçüğü kaçarken yaralandı. — Ya ötesi Murat oğlu; Çark. ta nasıl yakaladılar sonra seni?., — Ötesi hiç, . Karrm geldi, Çarkın kapmını kapadı. Ağlıyor. du, Ama kesilmiş bir incir fide. nmdan başka benim gözümde hil bir gey. yoktu ki... Sonra yarış vavaş yanıma gel. di: w “Murat, dedi, dışarıda hayyanı hazırladım. Eğer ister - seni» (Devamı var) Notları (ikinci mektub) ananeleri kuran kanunlardır. Hal. buki Amerikan kai ları kadınla” n pek az himaye ediyor, Sizde, yani Fransada her kızın, anne ve babasınm servetinde bir payı var* dır. Ve bu hisseyi dalma alacağın dan emindir. Evlendiği vakit aile- si ona muayyen bir cihaz overir. Fransız erkeği çocukları için ya. şar ve çalışır. Vakia bu anane bel“ ki cihan harbinden sonra (o biraz gevşemiştir. Fakat (o burjuvalarda hâlâ devam edip gidiy vaziyet hiç de öyle değildir. baba isterse evlâtlarını mirasın mahrum edebilir. Kanun ve ar ler buna tamamen müsaltı ba ekseriya ölürken o çocu birer dolar miras bırakır, bu onla” tin vasiyetname aleyhinde bir d va açmalarmın önüne geçmek için başvurulmuş bir çare, şer'i bir hi- ledir. Zira isimleri hiç yazılmamış evlâtlar, bu işin bir unutma eseri olduğunu iddia derek mahkemede vasiyetname aleyhine dava açmak hakkımı haizdirler. Çocuğun elin- den bütün hakkını almak için bir dolar miras bırakmak kâfi geliyor. Şu halde Amerikada ne miras var, ne de cihaz.. Ekseriya pek zengin babalar kızlarını evlerine bile al- ışırken görse . “lan azabı duy- maz, Vakıa. müstesnaları da var dır. Fakat esas kalde budur. Bu şartlar içerisinde Amerikalı genç kızın cemiyette kendisine (bizzat bir mevki yapması, daha Hareket. İl ve tabirinizle mütecaviz olması bir zarurettir. — Öyleyse, dedim, bu muazzam servetler kime kalıyor? — Ekseriya kocanın mirası zev ceye intikal eder. Amerikada er” kek ekseriya kadından evvel ölür. Amerikalı erkekler çok çalıştıkla- rından çabuk yıpranırlar? Ameri. kalılar birçok defalar çocuklarını mirastan mahrum ederek paralari” nı dul kalan karılarına bırakırlar, Şimdi size söyliyeceğim rakamla” ra hayret edeceksiniz. Amerikanın servetinin yüzde yetmişi kadmiara aittir. Bu, Amerikan borsasındaki buhranların şiddetini, ve Amerika” da banka işlerile uğraşanların kud retini, bir dereceye kadar, izah €- der. — Neden Amerikalılar karıla” rını çocuklarına tercih ediyorlar?? dedim. — Bu sialinize cevap ( verebil- mek için size orta halli bir Ameri- kalının aşk hayatının şemasını çiz. meliyim, dedi. Farzedelim bu A- merikalı kızlarla delikanlıların be- raber yaşadığı bir o Ünüversiteden yetişmiştir. Delikanlı Ber akşam mektebten kendisine göz koymuş bir hız ile berdber çıkar Amerikan delikanlısmın izdivaç hakkındaki fikri sinemada gördüklerinin hu- dudunu aşmaz. Akşama kadar de. likanlınm kulağında âyni nakarat tekerrür eder; “aşk, aşk... Delikan lt hayalinde Fiori hut Kali- forniya dekoru içerisinde; fildişin- den, gülden ve mercandan yapıl. mış bir mahlükla yanyana geçen uzun ve huraretli öpücüklerle dolu bir hayatı tasarlar. Nihayet gü- sün birinde bu iki çocuk evlenir, Bu birleşme tam bir saalet değii- dir. Çünkü genç koca tecrübesiz. dir. Genç kadın ise ev işlerinden ! hiçbir şey anlamaz. Ailenin seçim | durumu vardır, Bu ise tabii Hol vutun vaadettiği saadet değidir. Te Holivutun haklı olduğuna şüp' he yoktur. O halde eşlerini seçer. ken hata etmiş vaziyet karşısında genç kadm ava gider, “Devamı var) HABER — Akşam Poftası (Pastil Antiseptik Soğuk algınlığı, nezle ve teneffüs yollariyle geçen hastalıklardan korur, grip ve boğaz rahatsızlık- larında, ses kısıklığında pek fây- dalıdır, ingiliz Kanzuk Eczanesi BEYOĞLU - ISTANBUL Deniz Levazım Satınalma Komisyonu ilânları 1 — Tahminedilen be (19558) lira olan (70.009) kilo toz şeker, 2/ikinciteşrin/939 tarihine rasljayan perşembe yünü saat il de kapalı zarfla alınacaktır. 2 — lik teminatı (1466) lira (85) kuruş olup şarinamesi her gün komisyonda parasız olarak alınabilir. 3 — İsteklilerin 2490 sayılı kanunun tarifatı dahilinde tanzim ede- eekleri kapalı teklif mektuplarını en geç belli gün ve saatten bir saat ev- veline kadar Kasımpaşada bulunan komisyon başkanlığına makbuz mus kabilinde vermeleri. (8249) . 1 — Deniz hastanesine monta edilmek üzere bir adet etür makinesi 31 birinciteşrin 939 tarihine rastlıyun cumartesi günü saat 10,90 da pe- zarlıkla alınacaktır, 2 — Şartnamesini görmek İstiy enlerin hergün ve patarlığa iştirak edeceklerin de belli gün ve saatle Kasımpaşada bulunan komisyona ile Sabah, Oğle ve Akşam Her yemekten sonra günde 3 defa muntazaman dişlerinizi fırçalayınız. | Selimiye Askeri Satınalma Komisyonu ilânları | Karadeniz boğazı birliklerinin ihtiyacı için 436 ton marinlâve kö mürü 14.10-939 gününden itibaren on beş gün müddetle kapalı zarf w- sulile eksiltmeye konmuştur. Eksit- mesi: 31.10-939 salı günü saat 15 te Selimiyedeki tümen (satınalma ko- misyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli 6374 lira 32 karuştur. Jik te» minafa 478 Jira 6 kuruştur. Işbu ek, mek istiyenler hergün, ve Men,e iştirak edeceklerin de belli gün ve sanlte komisyonumuza müraçust €- deceklerdir. Kapalı eksiltmeye işti. ak edecekler teklif o mektuplarile ikle yeni sene ticaret vesiğaları nı, ve bu işa yeter müvakkat temi- nat makbuzlarını, veya banka mek tuplarını belli edilen ibale saatin. den bir saat evvel komisyon başkan sillmenin evsaf ve şartlarını (gör-İ lığına vermeleri, (8414) ... Selimiye tüm birliklerile Karadeniz boğazı birliklerinin ve Haydar. paşa süel hastanesinin ihtiyacı için aşağıda cins ve miktarları, tahmin bedeli, ve ilk teminatı yazılı 4 kalem kışlık sebze 18-10.939 gününden iti- baren 15 gün müddetle kapalı zarf usulile eksiltmeye konmuştur, Eksilt- mesi 3-11-999 cuma günü saat 15 te Selimiyedeki tümen satınalma komis- yonunda yapılacaktır. İşbu eksiltmenin evsaf ve şartlarını görmek İsti- yenler hergün, ve ihaleye iştirak edeçeklerin de bili gün ve sanlte komis- yonumuza müracaat edeceklerdir, Kapalı eksiltmeye iştirak edecekler teklif mektaplarile birlikte yeni sene ticaret yesikalarını, ve bu işe yeter ilk teminat makbuzlarını veya banka mektuplarını belli edilen ihale saa- Ünden bir saat evvel komisyon başkanlığına vermeleri .(8533), Cinsi Miktarı o Tahmin bedeli Kilo Ulra- Krs. â& 70.000 2646 50.000 2090 20.000 800 7.000 4100 Hik teminat Lira » Keş. 198 45 156 75 60 0 > Prasa Lahana İspanak Kereviz ... Selimiye tüm birliklerile Karade- miz boğazı birliklerinin ve Haydar- paşa süel basirnesinin ihtiyacı için 150.000 kilo yarma meşe oduna İle 50.000 kilo gürgen fırın odunu ev- saf ve şeralli dahilinde 20 birinei- teşrin 919 cuma günü saat İ4 te pa- zarlıkla satın alınacaktır. İsteklile rin belli 8 saatte katl teminat paralarile birlikte Selimiyedeki tü- Yatak, yemek ve çalışma odalarile salon takımları velhasıl her nevi mobilyalar; avizeler've kristal takımları BAKER (ESKİ HAYDEN) mağazalarında teşhir edil mekte ve her yerden ucuz fi. at ve müsa'd şartlarla sa- men satınalma komisyonuna gelme. | tülmaKtadır. leri. (8532) Deniz Fabrikaları Umum İşçi revirlerinde çalıştırılmak özere 210 tira deretli bir evzacıya ihtiyaç vardır, İste vesaikle birlikte Güleükte bulunan Deniz fabri müracaatları, (8396) «üdürlüğünden ra ücretli iki tabib ile 108 acaklırın yedlerindeki müdörl intişar eden nü hularımızda Deniz umum müdürlüğünün G lışmak üzere alınacak eczacı ücreti sehven 180 Jira yazılmışlır, olduğu tashihen ilân olunur. 105 Jira te bulunan işçi ve revirlerinde ça- | 18 BİRİNCİTEŞRİN — 15 Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizmâ > Nevralji, Kırıklık ve bütün ağrılarınızı Od keser. İcabında günde 3 kase almabilir Mer yerde pulla kutuları ısrarla İsteyiniz. EEE al ETİL TA Tİ Cİ Fiyat tebdili Beynelmilel yolen ve bağaj nakliyatına ait olup ana batia mer 104, Toros katarlarında urun yoldan seyabat edecek yolculardan vas ücreti alınması hakkındaki D.D, 107 No, hı tarifelerle Avrupu Semplon kalarlarında beynelmilel münasebetler için yolcu ve baf tatbik edilmekte olan muhtelif tenzilât 16 ikineiteşrin 939 tarihin! baren lâğvedilecektir. Fazla tafsilât için istasyonlara müracaat ed dir. (8500) ... 20-10-939 tarihinden Itibaren Aşkale » Errurum kısmındaki Ka” Çiçekli, Kaplıca Erzurum İstasyonlarının işletmeye açılacağı ve b len İtibaren İstanbul - Erzurum arasında hergün akturmasız yolcu “€ türlü eşya nakliyatı yapılacağı ve haftanın pazartesi, çarşamba, ©Üği tesi gi nde İstanbuldan ve salı, cuma, pazur günleri de Erzur” hareket etmek üzere haftada $ defa Erzurum - Istanbul arasında 9” ve yemekli vagon işletileceği ilân olunur, (8390) (5242), ... Muhammen bedeli 4900 Hira olun 14000 Ka, muhtelif” ebatta © ve karıyon makasları tamiratına ait susta çeliği 20-11-039 parar!€” nü sani 15 (onbeşte) Haydarpaşada gar binsin dabilindeki “ kömlifğ rafından kapalı tarf usulle satın # lımacsktır. Du işe girmek istiyenlerin 367 lira 50 kuruşluk muvakkat kanunun tayin ettiği veslkalarla tekliflerini muhtevi zarfların ayni sant (14) on dörde kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzım Bu İşe sit şartnameler komisyondan parasız olarak dağıtıl” dır, (8558) Beherinin muhammen bedeli “395 Krş, olan 5000 adet çam direği 1/11/1939 Çarşamba günü saat 15,30 da kapalı zart usulü 19 karada İdare binasında ın ahnacaktır. Bu işe girmek istiyenlerin 1481/25 liralık muvakkat teralnat Ü nunun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerin! aynı gün saat 14,30 #” Komisyon Neisliğine © vermeleri ldzımdır. . Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme Datresinderi, darpaşada Tesellüm ve Sevk Şefliğinden dağıhiscaklır, (8219) 1s. Komutanlığı Satınalma Komisyonu ilânlar! ————————— — İhale günü talihi çıkmayan Ertuğrul kışlasının keşit cetveli YE Bamesine güre tamiri yapılacağından pazarlıkla ihalesi 2/2 incil! 039 perşembe günü saat 10 da yapılacaklır. Muhammen keşif bedeli lira 94 kuruştar, İlk teminatı 1491 lira 38 kuruştur. Şariname ve N cetveli her gün komisyonda görülebilir. İsteklilerinin ilk teminsi buzü veya mektuplarile 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 maddelerinde “ii İ vesikâlarile ihale gününden en ax sekiz gün evveline kadar vilâyet fen müdürlüklerinden alacakları vesikalarile beraber belli gün ve * Fındıklıda Komutanlık satın alma komisyonuna gelmeleri, (83731 ... İhale günü talibi çıkmayan Selimiye kışlasının şernit ve keşif © mucibince tamiri yapılacaktır. İhalesi pazarlıkla “2İkineiteşrin öf şembe günü saat İİ de yapılacaktır. Muhammen keşif bedeli 40. dır. İlk teminatı (00 liradır. Şartname ve keşif cetveli inşaat şu bedeli mukabilinde verilir, İsteklilerin ilk teminat makbuzu vey yi tuplarile ve kanun! vesikalârile ihale gününden sekiz gön evvel * nafıa fen müdürlüklerinden alacakları vesikalarile beraber beni Eğ saatte Fındıklıda komulanlık satın alıma komisyonuna gelmeleri * .”.. İhale günü talibi çıkmayan Çalalcada bir top hangarı ile bif yaptırıl ından pazarlıkla ihalesi 2 İkincileşrin 939 perşembe 9114 de yapılacaktır. Şorinamesi, keşif cetveli ve plânları her gü?” 14 de yapılacaktır, Şartnamesi, keşif cetveli ve plânları her gün yonda görülebilir. Muhammen keşif bedeli 20285 lira 9 kuruştur. minatı 1521 lira 38 kuruşlur. İsteklilerin ilk teminat makbuzu ve? taplarile ve kanunl vesikalarile heraber ihnle gününden sekiz sü, vilâyet nafıa fen müdürlüklerinden atacakları vesikalarile bera gün ve saatte Fındıklıda Komutanlık satın alma komisyonuna ge” “8375” ... talibi çıkmayan deflerdarda 1 No, Ju diklmevini!, tweline göre pazarlıkla tamiri 24/Birineiteşrin” günü saat 10 da ihaje edileceklir, Muhammen bedeli 2485 Yira 6 tur, Şartnamesi ve keşif cetveli her gün komisyonda görülebilir” gaf lilerin ilk teminat makbuz veya mektup, 199 sayılı konunun “gifi #iaddelerinde yazılı ve v ilâyet naha ten i a ale vesikalarile beraber belli gün ve seatte Fındıklıda Komutanlık 491” Komisyonuna gelmeleri. (8372) ... et On bir demir bidon pazarlıkla etin alınacaktır. Pazarlığı 17 * # teşrin 939 salı günü saat 14 de yapılacaktır. İsteklilerin belli gör te Fındıklıda komutaslık sötinalma komisyonuna gelmeleri. (8980 »* ği Ayazığada Süvari binicilik okulunda şerait ve keşif cetvelleri, kapalı manej yeri yaptırılacağından kapalı rarfla ihalesi 2İ pirine gi 949 cumartesi günü sant 10 da y: ulen keşif bed ti lira 90 kuruştur. İlk teminatı Şerait ve ket leri bedeli mukubilinde wii aid ilieIstekiileri" gününden en az sekiz sün evvel vilâyet Nafia fen müdürlüklerini” cakları vexikalarile berâber belli gün ve saatten bir sant evveli" ee teklif mektuplarını Fındıklıda kotuutanlık satınalma komisyonun” leri, (7930) Li A Şersit ve evsafı dahilinde 33,333 kilo galveniz saç Ye e mülitelif ebatta çivi satın alınacağından ihalesi uçık eksiltme e ““yi paraflesi günü saat 10 te yapılacaklır. Her ikisinin İ*” y ören bedeli 12900 tira Saküruştar, Tk teminili 975 uradır lilerinin ilk teminat makbuz veya mekluplarile 2199 sayılı kani” hı vesikalarile beraber ihale gürü ihale sâalinde Fındıklıda 1513” mutanlığı satınalma komisyonuna gelmeleri, (7982)