7 Aralık 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 Aralık 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Vakit Asrm Us, bugünkü makalesinde Bulgaristanda huzule gelen zihni - yet değişikliğinden bahsetmekte - dir, Mubarrir, Bulgaristanm, Bal- kanları her tarafından tehdit eden kuvvetlerin koadisi için bir ha - lâskâr olmıyacağını nihayet anla. mışa benzediğini kaydederek Bul - gar Başvokilinin sön beyanatı. tahlil eylemektedir. Asım Us, Bul- gar Başvekilinin inleplerini bu de fa “1913 hududu” tabiri ile ifade ettiğini bundan çıkan mânanın İse şu olduğunu yazıyor: “Bulgaristanm komşuları Sulh yolu ile muahedenin tadilini kabul ederlerse Bulgar hükümetinin tale- bi bir pazarlığın azami hududu sa- | yılacaktır, Nihayet bir anlaşmaya Yarılmeca Bulgar hükümeti bitaraf bloku akdetmek hususunda yapla- cak ilk teklifi Balkan barışma hiz- met etmek arzusile tetkik edecek. e tie,” Vakıt başruharriri, Sovyet Rus- yanım yalnız yeni arazi almak, Bal- tik sahilinde siratefik noktalar ele geçirmek arrusile hareket etmedi. ğini, aynt zamanda Kızılordu kuv. vetile Avrüpamn mümkün olan kı. sımlarını Sövyetise etmeğe çalişı- yor gibi göründüğünü, Bulgarista- nr da herkesten evvel bu hakikati gördüğü için komgularile hakiki bir anlaşma temayülü gösterdiğini ve bunu da Bulgaristann da dahil o- Tasağı bir birlik yaratmaya yarıya. cak yeni bir âmil addeylediğini te- bariz ettirmektedir. Yeni Sabah Hüseyin Cahit Yalçın, “Küstah. Yığın son derecesi” başlığile yazdığı Müstehcen olduğu iddia edilen kitap Nasuhi Baydar tarafından fran- sızcadan türkçeye tercüme edilen “Afrodit,, adh kilabı, müddelumu- millik müstehcen Oo mahiyelle gör müş ve piyasadan toplattırmıştır. Kitabı bastıran ve © meşredenler hakkında da dava açılmıştır. —m Açıkgöz bir dolandı. rıcı mahküm oldu AV! Çam adında birine beş lirg- ya alın bir saat satan Nadi; — Tramvaya binelim saatini ve- © Birim.,, diyerek Ali Çamı tramva- ya bindirmiş ve kalabalık arasına — karışarak ön taraftan atlamış, kaç- Föiştar. Bundan başka: — Ayukkabıyı çırak eve gelirsin, parasını orada vereceğim diye Sul- tanahmette bir kunduracıdan ayak- kabi alan Nadi, yolda çırağı tokat- Mıyarak paketi kapmış, kaçmıştır. Sekizlnei asliye ceza mahkemesi Nadiyi 4 ay 29 gün hapse 135 lira © da para cezasına mahküm etmiştir, » Ayasofya avlusundaki dükkânlar Müze idaresinin bütçesinde kâfi miktarda para olmadığından istim- - Mke karar verilen Ayasofya, camil avlusundaki dükkânları © belediye istimlâk e Ekmek ifyatlarına gene ; zam isteniyor © Son yapılan on para zamma kan- mıyan ekmekçiler, dün gene bele- diyeye mürseaat ederek, un fiyatlar o Fımn altı yüz kırk beş kuruşa çık- tığını bildirmişler ve yeniden zam İstemişlerdir. İ Kiramiz cümleleri ihtiva eden bir | başmakaletinde, Almanların Tür. kiyedeki prorazandasmdan nef - retle bahsediyor. güzetesi Pravdanın Tan gazetesine ve dola- yıslle Türk matbuatına karşı tah- ovyet makalesini türkçe olarak bastır . dıktan sonra büyük bir eti tarafa dağıtan metin ve polisin lâkaytliği bulan müsamahasile karşılaşlıklarına hayretle işaret eden muharrir, bu işi Alman sefaretbanesini masını bir sefarethanenin ciddiyet ve vekarile kabili telif bulmuyor va bu şekildeki propağandaların bir an evvel kökünden kazınmasını söylüyor. Cumhuriyet Yunus Nadi, nkü makale - #inde harp'a kadını rolü ve hiz . metinden bahsetmektedir. Muhar- rir, milli mücadele ile kadınm harpteki rolünü bizlerin çok iyi bilip takdir ettiğimizi kaydederek Fin kadınlarının cereyan etmekle olan harpte memleket müdafaası vazifelerini tıpkı erkekler gibi yap- tiklarmı yazmakta ve sulh zama - Binda kadınlarımızın harpte güre - eekleri hizmetlerin telim ve orga « nize eğilmesi lüzumuna işaret ey - lemektedir. Tan M. Zekeriya Sertel, “Niçin har. bediyorlar?” umumi başlığı altın - dn yazmakta olduğu silelleye bu - gün de deram etmekte ve İngiliz Başvekili Çemberlayn ile mubalif parti şefi Allen arasında Avam Kamarasında otroyan eden müna - kaşayı tablil ederek böylece İn - gilterenin harp gayelerini izaha ça. uymaktadır. kimsole Lokantalar dört sınıfa ayrılacak Balkan memleketlerinden getiri len lokanlacılar o talimotnsmesinin tercümesi bilmiş ve cemiyeinden de İstenilen proje ve rilmiş olduğrndan belediye, le kantaları sınıflara ayırmak oOÜzre çalışmağa başlamıştır. Sermayesi on bin liradan ve ça- laştırdığı adamlar on beşlen o far- la ana cadde üzerindeki lokanlaler birinci sınıf oinrak kabul edilecek ve bülün lokantalar dört sın'fa ay- rılacaktır, Eğim Fransız konsolosunun ziyareti Istanbul Fransız konsolosu dün vali Lütfi Kırdarı maksınında zi- yaret etmiştir , Tashih ve tavzih İstanbul Müddelumemiliğinden Şu terkereyi aldık. Aynen neşredi- yoruz: Gazetenizin 6-12-039 gün ve 2807 sayılı nüshasının İkinci sayfasının ikinci sülünunda (bir icra imermu- ru sorguya çekilerek tevkif edildi) başlıklı yazı aşağıda yazılı şekilde cereyan etmişlir: İkinci İcra memurluğundu ücret- le müstahdem kâtip Yaşar oğlu Hü- seyin Sevgican vazifei (o memuri- yetine taallük eden bir meseleden dolayı zan altına alınmış ve kendi- si bu suçlan dolayı Sultanahmet bi- rinci sulh ceza hâkimliğince tevkif edilmiştir. Hâr senin ikinei o İcra memuru ile bir güna alâkası yoktur. Keyfiyetin İlk çıkacak nüshanızın symi sütununda tavrihan o dercini rica ederim, lokantacılar | AŞ e 2 ZE ML an İ şirketinin plân ve projeleri tetkik ZE Rİ - İz KEİ öy HABER — Kiş Pera Sahte taharri memuru iki buçuk ay hapse | mahküm oldu ; Sautierce o takip ettiği o Gülsüm adındaki kızdan yüz bulamıyan Si- livri köy kâtiplerinden Tal hayet her seyi gözüne alarak Gük sümün kolundun yakalamış ve: — Ben taharri memuruyum, sen- den şüphelendim. Karakola kadar geleceksin", diyerek kımı (o sürükle“ meie başlamıştır. İş anlaşılarak sekizinci asliye ce- 14 'yahkemesine verilen (o Tahirin dön muhakemesi bitmiş ve kendine memur süsü vermek suçundan iki bucuk ay hapse mahküm edilmiştir. £ istinaf | mahkemeleri Kurulması adliye vekâ- letince tetkik ediliyor Mlanbulda da münferit hükimlik usulü kabul edilince temyiz mahb- kemesinin işleri çok artmış oldu- ğundan davaların süratle intacını saye edinen adliye vekâleti istinaf mahkemeleri teşkilâtımı İhyaya ka- rar vermiştir. Şimdilik yalnız İzmir, İstanbul, Ankara ve Adana gibi nüfusu çok şehirlerde istinaf mahkemeleri ku- Ad» rulması düşünülmektedir. Yeni liye sarayında istinaf teşkilâtı daire ayrılacaktır. 940 sölta vü yazımına hazırlık 940 senesinde yopılacak o nüfus sayımı dolayısile daha © evvelden bazı kazalarda yapılması kararlaş- be sayım ve (yazım için yarın vilâyelle kaza kaymakantları toplanarak konuşa caklardır. Nüfus sayımı ve yazımı 940 son- larına doğru yapılacaktır. —— Sipariş edilecek on bir vapur Dün denizyolları idaresinde bir toplantı yapılarak İngiltereye yap- Urılacak on bir vapurun İnşası İ çin teklife bulunan Sven Hunter edilmiştir. Mezkür müessesenin o mühendis- leri yakında şehrimize gelecekler- dir. —— Fuat Közrülü çay alya” £ Yarın saat 17,30 da Eminönü hal- kevinde profesör Fuat Köprülüye Sorbon üniversite! tarafından fah- ri doktorluk ünvanı verilmesi mij- nasebetile şerefine bir çay ziyafeti verilecek, toplantıda birçok (o pro fesörle döçent bulunacaktır. ——— şerefine Romanyadan motorin yağı getiriliyor On beş, yirmi gün sonra Roman- yaya sipariş edilen mühim miktar da mazot ve motorin yağı (o gelece- dinden başgösteren buhranın önü ne geçilecektir, İ Bundan başka t üniversitelilere gösterilecek kolaylıklar Bir ikraz sandığı açılması Süşünülüyor Vuli ve belediye reisi Lütfi Kır- dar dün Üniversileye giderek rek» tör Cemli Bilsel ile yeni kurulacak Üniversiteliler mahallesi ve talebe yurtları meselesini görüşmüştü Belediye ve vilâyet yeni binalara geçlikten sonra eski binalar talebe pansiyonları oluruk o kullanılacak, belediye. kooperatif lokantası ser- best liste ile talebeye öğle ve akşam yemekleri verecek,ayni zamanda mü sik ihtiyaçlarını da karşılıyacaktır, ebelerin ihtiyaçla- rini karşılamak üzere bir ikraz san- dığı da açılacaktır. Gazeteler dört sayfa çıkacak Bötün memjekel dahilindeki ga- zetelerin dörl sayfa olarak çıkma- ları hakkında hükümet tarafından | bir kanun lâyi hazırlanmakta olduğu Ankaradan haber verilmek” tedir. — ——- Vekillerin tetkikleri! Dahiliye vekili Kasta- monuda tetkiklerine devam etti Kastamonu, 6 (A.A.) — Dahiliye vekili Faik Öztrak, o bugün de tet- kiklerine devam etmiş ve öğleden evvel belediye, mektepir, o bcart odasını ziyarı eylemiş ve mülteaki- ben şehre on kilemtre (o mesafede bulunan meyvalı ağaçlar fidanlığı na giderek fıdanlıkla bir sonat kadar tetkikatla bulunmuş! Vekil öğle yemeğini vali o kona- Rında yemiş ve öğleden sonra metn- leket hastanesini açmış ve burada bir nutuk vermiştir. Mastanenin küşet merasiminden İ sonra, hükümet Konağını gelen Ve" kil, burada kaza (o kaymakamlarını kabal etmiş ve kendilerinden mem e işleri hakkında izahat almış” tır, Gümrükler Vekil Mersin, 6 (A.A) —İki gündür burada bulunmakta olan Ogümrük ve inbisariar vekili Raif Karadeniz ile gümrük muhafara umum komu- tanı, bagün şebrin birçok yerlerini gezdikten sonra sani 11,45 de Mer- sinden ayrılmışlardır. Vekil, istasyonda geldiklerinde olduğu gibi büyük ve candan tera- hüratla uğurlanmıştlır. — o—— Askerliğe davet Beyoğlu yerli askerlik © şubesin- den: 1 — 316-935 (dahil) o doğumlu sağlam ve sakat islâm piyadeler den, her ne sebeble olursa o olsun bugüne kadar askerliğini (muvaz- zaflık hizmetini) yapmamış olanlarla hava tebdili olanlardan hava tebdi- li müddeti dolup da henüz sevke dilmemiş olanların hüviyet o cüz danlarile derhal şubeye gelmeleri, 2 — Bunlardan hariçte bulunan- ların da bulundukları yerin asker İlk şubelerine müracaatları tekrar ilân olunur. LELE Sekinden seMemtekellan.. | WE; ! Nümüne siperlerin i plânları geldi Büyük sığınaklar için tetkiklere başlandı Seferberlik müdürlüğü hava tehlikesine kar şı yapılacak sığınaklarin o nümüne siperler İyi üzerinde çalışmağa baj- Tamiş, nümüne siperlerin o plânları Dahiliye veki den © gelmiştir. Binalardan uzak yerlere yapılacak siperler 410 kuruşa mal olacaktır, Mühendislerlen o mürekkep bir heyet şehrin kalabalık semilerinde birkaç büyük sığınak vücüde getir- mek üzere tetkikler yapmağa baş” Tamiştar, Mususi binslarda yapılacak terti- bata dair basılan beş yüz bin tali- yalname bugünlerde dağıtılacaktır. —— Bir tecavüz Ağır cezada gizli celsö 1. de muhakeme or Yarın mehtaplı bir gecesinde ar- kadaşları Mücyyet, Nihat ve Uluer ile Emirgündan bir sandala (o bine rek gezintiye çıkan Şehime, bir ara Anadolulisarına çıkmış, Mahir 2- dında birisi şikâyele göre karanlık» tan ve ıssızlıktan İstifade yanında bulman Ulu.ri dövdükten mra Şehimeyi bir hendeğe sörükliyerek kendisine tecavüzde bulanmuştur. Yakalanan ve tevkif edilen Ma- birin dün ikinci ağır ceza mahke- mesinde gizli olarak duruşfasna başlanmıştır. — Almanyaya kırkbes talebe gitti Bir müddet evvel tahsillerini ya rıda bırakarak Avrupadan dönen talebelerimizden kırk bej kişilik bir kafile dün akşamki Konvansi- yönelle Alınanyaya hareket etmiş- tir. Bir Çek mülteci kafilesi geldi Dün şehrimize gelmesi beklenen yüksek rütbeli eski Çek zabitlerin- deu mürekkep sekiz kişilik bir mülteci kafilesi bugünkü Konvansi- yonelle gelmiştir. Kafile, birkaç gündenberi bura da bulunan bir Çek generalle bir- likle yarın Suriye yoluyla Fransa» yu hareket edecektir. Dört Fransız tayyare mühendisi de dün Tevgil Gotye vaparile şeh rimize gelmiştir, —— Bir izah Dün Belçikadan gelen Anvers kon- solosumuz Fethi Denli, gazetemizde çıkan sözlerine, muhatabının göze- teci olduğunu bilmiyerek söyledi- ğinden beyanat telâkki edilmemesi Jâzımgeldiğini, bunların Obususi mübavereden ibaret bulunduğunu bildirmektedir. Fethi Denlinin Oo hükümetimizle temas ederek Belçika vaziyeti bak- kında izahat vereceği ciheti ise ken disinin sözlerine yanlışlıkla karış" miş olup muharririmizin haberi ya- zarken kaydettiği bir tahminden i- barettir. ASM AE EDEN A MANA « ABER'İN EDEBİ ROMANI RUHLAR — Yazan; Nezihe MUHİDDİN b ör © Dektor hastabakıcınm — birine derhal Şekibin yarasını temizle — mesini nazikâne emretti. Kendi de pi hastabakıcı ile (Zeynebin kanlı ve yırtık o şifon ime kesip atarak vücudu” nun ve yüzünün berelenmiş yerle. rini yıkadılar. Hazırlanan enjek- iyonu yaptılar, Üç dakika sonra, i ve mülevves hasta bembeyaz bir gömlek içinde tertemiz solgun lıktan kurtulup iü daldı. dedi - Hakikaten Zeynebin yüzüne bir penbelik yayılıyordu. — Hastayı kovuşun nihayetin- deki boş küçük odaya yerleştirin. Seyyar sediyeyi iki hastabakıcı yavaşça kapıdan çıkardılar. Kendisi Şekiple yalnız kalınca onun temizlenmiş derin yarasını kendi eliyle sararken soruyordu: — Onu tanıdın değil mi? Şekip titriyen solgun dudakla” rını kıpırdattı: — Evet! — Nerede buldun onu? Bu ne esrarlı bir vaka! Ya kıyafeti?! — Ben de çok bir şey bilmiyo. rum.. Sabah olmadan ( serinlikte İstanbula dönmek için yola çık” Mıştım. Gamsiz gamsız sön hızla giderken yolun kenarma serilmiş | efendim. bir ceset gördüm. Döktor: — Ne tesadüf! Ne garip tesi düf! - diyordu - Tesadüfler neler yaralmaz! Şekip kesik kesik bütün vakayı anlatmıştı. Doktor, müşlik bir el- le genç şoförün dağınık. saçlarını okşadı: — Çok yorgunsun Şekip biraz dinlenmelisin. Sana da bir yatak hazırlatayım, — Hayır elendim hayır.. Yor gun değilim.. Hemen hareket ede. ceğim. — Fakat kolunun yarası? — Hiç ıstırap vermiyor küçük- hanımefendi... Doktor güldü — Burada küçük hanımefendi yok. Doktor Şefkat var! Genç şolör mahcubane (başını iğdi: — Dilim alışmış; affedersiniz. — Demek mutlaka gideceksin? — Evet efendim. Paşayı, anne mi göreceğim geldi. Hemen gide- ceğim. Doktor Şefkat genç adama uzun uzun baktıktan sonra (yavaşça sordu: — Ayıldığı zaman ona senden bahsedeyim mi? Şekip birden kızâararak (Ometin bir sesle: — Katiyen benden bahsetmeni. zi istemem! - dedi - Benim ona &- limi sürdüğümü bile bilmesini is. temem! Ben yalnız her (o insanın yapacağı vazifeyi yaptım. Doktor Şefkat tasvip eden bir hareketle başını iğdi. Genç şoför derin bir hürmetle hanımmı se- lâmlıyarak dışarı çıktı. ... Zeynep uzanmış olduğu kar gi- bi örtülerin arasında kımıldandt.. Başucunda duran hastabakıcı bü- tün dikkatile on sekiz saat baygın ve hareketsiz yatan (hastanın u- yanmasına bir mücize gibi bakı- yordu. Yavaş yavaş ellerini sonra ayaklarını hareket ettiren hasta, sanki kirpiklerine birer ağır cisim asılmış gibi gözkapaklarını “yor” gun yorgun aralayınca, hastabakı- cı, döktor Şefkatten aldığı o emir üzerine haber vermek için derhal dışarı çıktı. Kapkaranlık ve korkunç bir rü. ya içinde bir ölüm uykusuna da- lan Zeynep yorgun ve idrâksiz ba“ kışlarla etrafına bakarak bembe yaz bir rüya içinde hayata uya nıyordu, Işıklı bir gün ayak ucun daki pencereden içeri dolârak be i yaz duvarları beyaz örtüleri ve bü tün bu beyaz âlemi o cilâlıyordu. Sonra rahat verici derin bir ser sizlik.. Zeynebin kararsız, (o #vare ve yorgun bakışları yavaşça içeri gi. ren doktor Şefkatle (o arkasındaki hastabakıcıya takılıp kaldılar, (Devamı var) —5 Yan : alm Yare Balan üre ein ay GE üçe. Pur iğ giray ge ge başar ra amm PABENE'S KATLA Tar em ve Eri Hayata di ei SKİ ji i ii el'âirler?... rin, mühsrrirlerin de serleri okunmuyor, ezbere methoimekte edıyorlar, Bunlar ime tasfiye yapmak lâzımdır: yanlar, eseri bugün mül “ Mis bayi kili sil yenler bir #ki satır sözle #*” fenalıkları olacaktır: art miyan, eserleri kimseyi 85 etmiyen şelrler büyük diy gösterilmekte Şehir rn Melek dün öldü. Şehir tiyatrosunun yaymeli dın sanalkârlarından ei üzün emine çek duğu hastalıktan dün gece Taksimde “Topel desinde Sakız apartmanınd? etmiştir. i Melek, bestekâr Muhlis 1 tinin kızıdır. Henüz genç an gi sahneye bağılılığına tir; denilebilir. Evvelki ser ni ti Faust piyesiz.'n dan kanlar boşalarak m yay tedâvi altına alınmıştı. BİF yaltıktan sonra Dİ iyileşmiş hisseden Melek» sahneye dönmüş, fakst mi seyrine devam gi ii bu defa ölümle ne: 76 tutulmasına sebeb sa sahne kurbanının ret, e Bi yatrosu artistlerini çok etmiş ve sahnemiz namına? bir cenaze merasimi karar verilmiştir. Melek gg si yarın kaldırılneakbf. kânına ve sahne vereni ziyetlerimizi bildiririğ. Daha eri it de Melek, sahneralsin çüncü kurbanılır. cük Kemal ve Muvabbi den ölmüşlerdi.