28 Haziran 1940 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1940 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 HABER — Akşam Posts ET DEYZZİN Amerikanın Avrupalı dr ar; ya muhacirle Vağington, 28 (A.A.) — Bugün karun projesinde Avrupadaki mubael; «ei hakkmda bir madâös vardır. Du projeye, | temmuzu takibeden en a2 tekiz ay zarfında yapılarak yazdım teşiğlâtmı finanse etmek için 1 mil yar 157 milyon 771 bin dolarlık bir tahsisat komulmuşlur. İsviçrede taze ekmek yasak Bern, 28 (A.A.) — “Böstani” Önilmüzdeki temmuz aymın birinci gününden itibaren İzviçrede taze ek - mek satılmıyacak, yalnız bir günlük bayat ekmek satılacaktır. Japonyada tek parti rejimi Tokyo, 28 (A.A.) — “Stefani” Japon matbuatımn bildirdiğine Gö. re, Japonyada bütün partilerin fe. kine doğru bir hareket başlamışlar. Kokumin gazetesi temınuzun başlar, gemân bu hususta fik neticelerin bel 2 olacağını yazmaktadır. Yugoslav Başvekili Harbiye Nazırile görüştü sm 8 (AA) —DNE e Ağram civarında bu Dün rindeki tetkiklerini Mili müdafaa mükellefiyeti Ankara, 28 — MÜN Müdafaa mü- Kellefiyeti kaptnunun bazı madde” lerine istinaden bir nizaransme hs” zırlanmış ve mer'iyete girmiştir. Büna nazaran, umumi veya kıs- mi seferberlik halinde ve fevkalâde hallerda yapılacak seferberlik hs- arlıklariyie kıl'aların teçemmüleri esnasında olelâde vasıtalarla tem'n edilemiyen bütün askeri ihtiyac ve hizmetleri bu mizaraname hükümle” Tİ dairesinde vermeğe ve yapmağa her şahıs borçludur. Müdafaa mükellefiyetinin tatbikına başlanacağını ve nihayet bulduğu tarihlerle bu mükellefiye- tin tatbik sahası Vekiller Heyetince ayin ve ilân olunacaktır. Bu mükellefiyet, mükelleflerin kudret ve kabiliyeti ve mevcut metobaları göt önüne alınarak âdil bir nispet dalresinde tevzi edile Nizgtmnamede mükellefiyet tathi- kın istemeğe salâhiyetli rakamlar” İa bunlar vazifeleri canlı ve can” $ız kara maki) vaşılalırında vazife” ler, motörlü vasılalarda, Obanların telerruatında, arabalarda mükelle” fiyet yolile alınırken gözetilerek şartlar ve vasıflar, şahsi mükellefi. yetler, iskân ve konaklama mükel lefiyeti ayrı ayrı müdüetlerle ni zamsamede gösterilmiştir. Kadınların şahsi mükellefiyetin- de şu şartlar ve esaslar özetle cektir; 1 Sıra beklemeden kendi iste gile gelen kadınlar. 2 — 20 - 40 yaş arasındaki kır karla çocuğu olmuyan dul kadınlar, 3 — 20 “40 yaş arasındaki evli kadınlardan çocuğu olmıyanlar. 4 — Bu yaştaki kadınlardan b” kıma muhtaç çocuğu olmıyanlar, 5 — 40 - 50 yaş arasındaki kadın” 23 HAZİRAN — 10 iz re yardımı Ruavelt tarafından imza edilen bir rlere, 50 milyon dalar yardım edilme. (Bas tarofr Ttncide) HADİSE NASIL BAŞLADI? Mubhtolif menbalarden alnan ha, berlere göre Sovyet Rusya . Ro- POLİSTE: manya meselesi şu şeklide ortaya rise ne gilkmaştar: : . Soryet icra kömlissrleri heyeti Bir arabanın oku otobüs velsi ve harlelya komiseri Molotof içindeki müşterinin | cwvelki gece (çareembe gecesi) dişlerini kırdı | zaat 22 de Romanyanın Motkova- daki selirini OK ne çağırarak mühleti 24 saat sonra Vani dün ge- €s sant 22 de bitecek bir ültimatom vermiştir. * Sovyet tülüimatomu. Romanya - dan Besarabyanm tamammı, Bo- kovinanin şimal kısmının tamamile iadesini ve Karadeniz ile Tuna Üze- rindeki Romen İlmanlarında Sov- yetler tarafından deniz üsleri tesi, sina müsaade edilmesini taleb et- mektedir. Alman ajansma göre Sovyet Ultünatemu bilhassa Köstence ile Tuna ağsmdaki llmanlarla diğer bazı limanların İsimlerini zikret - mektedir Fakat Roma, Sovyet notasmda Köstence İlmanma dair bir kayıt olmadığını iddia etmektedir. Balatlı Osman isminde birine ait yükarabası o başihoş bir balde gi derken hayvan ürkmüş ve ba sırö da arabanın oku Eyüp * Kerösleciler arasında İşleyen 3090 numarakh © tobüsün camını delerek (oyoleulor- | dan Eyüpte Düğrsciler sokasında | 63 numarada oluran Seliminin yü tüne çarpmış ve yaralayarak dört dişini kırmışlır. Bursa liselileri askerlik kampını bitirdi Bursa, 28 — Askerlik kampını bitiren Liseliler, başta Askeri ban- do olduğu halda Atatürk anıtma oerasimle çelenk (o koymuşlardır. Vali söylediği heyecani: bir hilabe- de milli birlik ve beraberliği teba- rüz ettirmiş ve çok aikmlermiztn. ra fiatları Bu tedbir perakendecilerin toptan. clardan mal alırken aldanmamaları içindir. Halkın aldanmaması için de KOMANYANIN KARARI Ültimatom Romanyaya gelince Kral dün sabah Almanyanın ve Halyanm Bükreş elçilerile görüş- cia, eğlehi ihtimal bu sefirler hü tümetlerinin Iikayt kalacaklarını bildirmişlerdir. Bunun Üzerine sal. tanat konsey! içtiman çağırilmiş, öğleden evvel vÖ sora krulm re- Isliğinde yapılar iki içtima müte- akip Sovyet taleplerine boyun €- ğilmesine karar yeriliriştir. Bu irtimslardan sonra Büzreşte gu resmi tebliğ neşredilmiştir: “Saltanat konşeyi, bugün #aat 1230 ân #örayda Kral elajeste Carol'un riyasetinde toplanmıştır. Konsev, dün-saat 22 de Sovyet hi. kümetinin Moskova elşimize tevdi ettiği notayı tetkik eylemiştir. Bu notada, Sovyet hükümeti, Bosarak, bu fiyatlara perakendeci dükkânın Berstine, masraf ve diğer vasiyetine göra bir kâr ilâve edilecektir. Mese, li Bayoğlundaki bir düşküne İstan . bul tarafındakladen fazla kâr kabal olunacaktır. Bu sürelle kâr nisbet - leri semt semt tesbit edilecektir. Bu fiyatlara muhalif satış yapılmamasını kontrol edecez cin tetkik bürosu - bun kadroları hazırlanmaktadır. Bu hususla büşünlerde karar veri, lecektir. Bu hususlar eskiden gelmiş malar işindir, Harp başiadıktan sonra, gelen ve bundan sonra gelecek mallar da dört semt Üzerine hazrlenerak kâr pla, belleri kabul edilmiştir. Bu Kmıflar şunlardır: 1 — Beyaz kalm ve kaba mallar, ? — Beyaz ice mallar, 3 — İpekli ve topu boyaklar, 4 — Emprime ve Merseyyezs mallar. Bu tınıflar için toptancılara yüzde 10, 15, 20, 25 nisbetinde kâr kabul .sdijmiştir. Yeni malların fiyatı eski mallarm fiyatına göre yüzde yüz ve| yüzde yüz elli nisbetinde pabalıdır, Fiyatlar barplen sırra yerlerinde muntazaman yüksele yüksele bu giş- beti bulgvuştur. Mialyanm harbe girmesinden sonra hariçten manifatura eşyası yelmeyek tedir. Yalnız İsviçreden ercak beş ki, loluk kolipostallar içinde en mühim çeşitler getirilmektedir. yetlere terkini talep etmiştir. Sov İngiliz müstemlekeleri- ne karsı da Cephe alıyor "Tokyo, 21 (A- A) — MHündicini hududundan alınan baberlere göre, 17 baziranda harekâta başlıyan Japon kuvvetleri, 25 baziranda Lunghi'yi almış ve dün Mirzianga kadar ilerlemiştir. Yaponlar, Fran- 8iz Hindiçinisi ilş Çunking arasm- da bütün münaknlâtı kesmek niye- Ündedirler. Japanyasnm Hindiçiniyi istilâ et- hi için hiçbir niyeti olmadığı bu- rada tebarüz ettirilmektedir. i Japon kahr mahafilinden veri» len haberlere nazaran Fransız Hin. diçinisi tarikile Tehouç - King'e giden eşya nakliyatı hemen tamg- men durmuştur. Buna mukabil Alman ajansının verdiği malümala ueran Oİagiliz o müstemlekesi Kongkong ve Birmanya tarikile Yapılan nakliyat, endişe verici mik. tarlara beliğ olmaktadır. Bahriyenin «öz söylemeğe salâ- biyettar memuru, Japonyanın, İn- şiltere tarafmdan seri bir surette kârar verilmesine intizar ettiğini Jar (yukarıdaki vasıf ve göre), G6 — 50 * 65 yaşındaki kadınlar, 7 20 yaşından aşağıkız ve kadınlar. Şahıs! mükellefiyete tâbi kadınlar şu hizmetlerde kullamlacaklardır; Dikim ve lerzilik, odacılık, ağçe ık hizmetleri, levazım ve harp sa- wayi işleri, sıhhi içlimai muavenet hizmetleri, yardımcı hemşirelik, hastabakterlık, sıhhiyeye aid depo, Jabrika, Jâboratuyar o hizmetleri, nizamnamesine göre pasif korunma sıralara hizmetleri, resmi ve memleket mü- | bildiriyor. dafaasypa yarayan müesseselerde ? çalışanların askerliğe çağırılmasın | HİNDİÇİNİDE MUKAVEMET dan dolayı boş kolan hizmetler, KARARI (yapabilecekleri hizmetler ve derci- han asker olanın sile efradı) posta, telgraf ve telefon hizmetleri, rem Jeket müdafaasına yarayan husüs! fabrikalar işleri, köylerde, çiflik” Jerde askerlere gidenlerin bıraktık- Teri zirat “istihsalât İşleri, yol ve inşaat işleri Kitiyad ve tahammül ksydile) devlet odemizyolleri hir metleri, tramvay, tünel otobüs ve sair nakliyat işleri, ahalinin ioşesi hizmeti, Meslek sahibi olanlar orduda fw aliyet yeri oldukça mesleklerinde istihdatu edilirler. Kadınlar, kendi köy, kasaha ve şehir hudutları içinde | çalıştırıla caklardır. Ancak kendi vesahtile be” raber nakliyat işinde çalışmak iste- yenler memleket İçi mınlakasında” ki geri bhizmellerinde o kullanılahi" dirler. Kadınlarla 18 yaşından kü- cük erkek gece işçiliğinde ,maden ve taş ocaklarının yeraltı işlerinde, sıhhate muzır ve tehlikeli. sanayi" de, ver ve sualtı işlerinde, gemiler de kömürcülük ve ateşçilikte kulla. numayacaklardır. Fongkong, 37 (A. A) — Röy- ter: Japonlar harekâtmi Hongkong hududu boyunca tevsic devam odi- yorlar. Batıdan gelen öncü mifre- zelor bu sühah yarımadanm doğu ucuyu İşsği etmişlerdir... Bununla beraber vaziyet sakindir. Honkongun Teleyranh gezetesi- nin öğrendiğine THindiçini ma karları muhteme! hor türlü istilâ teşebbüsünü tard için bütün ibti- yat tedbirlerini almaktadırlar. U. mum) vali general Cartroux, Bu - dut bölgelerinde «müşterek bir Fransiz - Japon polisi derpiş eden anlaşmayı tanımış olmazla bera.» ber, Bordo hükümetinden müsta- kil olarak hareket edecektir. Sa , hilde ve Çin ile Hindiçini arasında- xl hududa yakmı bölgede Hrarmet “öca Fransız kadın ve çocukleri, Japon harekâtınm Kuangriye mün- hasır olduğu görülmekte olmasma rağmen, dehile sevkedilmektedir. ünün ve bugünün | xetlerle. gulaçli g—ünasehetlerin de- | tahkik wümkün olamamıştır. Japo nya Poliste yeni bir şube vam ettirilmesi arzusunda bulunan saltanat konseyi, Sovyet rolasını müzakere etmek üzere iki hükü. met murahhaslarının İçtimei için tarih ve mahal hiikümetinden taleb eğilmesi hak. kında Romen hükümetinin aldığı kararını tasvib etmiştir. Romen hükümetinin teklifine Sovyet hü - kümetinin cevabı bekleninektedir.,, ” CEVAB MOSKOVADA Bu tebliğde bildirilen Romanya notası dün gece saat 2030 da Mos. kovaya varmıştır. oAnlaşıldığına göre, Romanya hükümeti Boşsarab- ya ve gimali Bukovinanın Sovyet. lere terkini prensip itibarile ka , vul etmektedir. BULGARİSTAN VE MACARİS- TAN FIRSATI KAÇIRMIYORLAR Tendra, 28 — Sovyet Rusyanm, mektedirler. Bu iki hükümet tara- rine Macaristan ve Bulgaristan derhal faaliyete geçmiştir. Macar gazeteleri Transilvanyanın, Bulgar yazeteleri Dohrucanm iadesini iste- Zile anlaşacak, Sovyet mutalebesi. inden Bükreş hükümeti nezdinde resmi bir tesebbiiste bulundukları, na dair henüz roslümat yoksa da Romanyanr bu İki komşusuna kars şrtakip edeceği hattı hareket bakkında heniz kat'i zaahiyette bir sey söylenmemekle beraber, Ame. rika istihbarat ajanslarmdan biri $u haberi vermektedir: “En kuvvetli ihtimale göre, Ro, manya hükümeli, Sovyetler Birli- ği Me anlasacak, Sovyet metalibi- ui kabul edecek, fakat Macaristan ile Bulgaristana mukavemet ede » — ve icab ederse harbe girecek. ” Romanya hükümeti Macaristan hududunda müdafan tedbirlerini tekviyo etmektedir. Dün bü budu. da külliyeti miktarda takviye kıta- ları gönderilmiştir. Macar kabinesi dün toplanmış, başvekil ile hariciye nazırı İtsliyan ve Alman elçilerile görüşmüşlerdir. yazın ve gimali Bukovina'nm Sov-”| Macar başvakilinin Almanyaya git. tiği söylenmekteyse de bu şaylayı kur uluyor Avrupanm polis servislerinde ol duğu gibi şehrimizde ve diğer ba- 21 büyük şehirlerde hem piyasa v6 cari muamelât kontrolları ile uğ- raşmek, bem de mali kaçakçılık, sahtekârlık ve ihükâr takiplerile meşgul olmak Üzere emniyet mü- dürlükleri kadrosu içinde “Mall ve iktisadi polis teşkilâtı, kurulması için tetkiklere başlanmıştı yeni polis yilksek mekteb mezunları ve mü- Paraşütçülere ve sabo- taja karşı tedbirler Kayseri, 77 (A A:) — Paraşüt ve paraşiltçiler ile sabotaja karşı slmması Mizrmgelen tedbirler etra- fmda halkımızı tenvir için bütün vilâyet köylerine şamil bir seri kanforana tertib edilmiştir. İspanya ve Cebelüttarık Madrit, 27 (AA) — “Stefani ajansından :” Dündenberi “Vor De El Publo” gezelesinin İlk nüshaları duvarlara asılmıştır. Bu nüshalarda İspanya nın Cebelitarık - Riotinto, Oran, Ponnaroja, ile diğer milli arazi üze- rindeki İspanyol falebleri izah ve teşrih edilmekle ve İspanyol mille Gi bu mütalebatı ileri sürdüğü 21“ man Şefi tekip için bazırlanmağa davet olunmaktadır. Romanyaya gönderile- cek tiftikler Memanyaya gönderilecek tifik” lere all işler şimdilik normal sey rinde devam elmekledir. Bugün vapurla Romaoyalan - fabrikatör İştern ve bir eksper de ye! yasa ile temasa başlayaca Bu sabah Ankaradan 40 mebus geldi Bu sahah ökspertsle kırk kadar mebus Ankaradan (o şehrimize gek miştir, Bulgar kabinesi bu sabah, toplandı Ş ibiği BULGAR KABİNESİ BUGÜN TOPLANDI Sofya, 28 (4.4) — “Şisfani* * Sofya hükömeti Sovyetler Birliği tayininin Sovyet | tarafından Romanyoya tevdi edilen talepleri öğrendikten sonra derhal Berlin ve Roma hükümetlerile tes masa geçmiştir. Nazırlar taeclisi- nin bu sabah toplanacağı haher ve- rilmektedir. Içtimada bilhassa Bul garistanm menfaatleri bakımindan Tuna ve Balkanlarda husule gelen yeni veziyet telkik edilecektir. ... Sofya, 27 (4.A.) — Slefani Sovyetler Birliğinin o Besarabya- niB ve Şimali Bukovin'in iadesi için Romanyaya verdiği ultimatam haberi, bu rieselenin hallinin çok eklüel telâkki edilmesine rağmen, Bulgaristanda büyük heyeein uyan dırmıştır, Balkanlarda İnkişsf et mekte olan yeni vaziyet karşısında | Bulgar hlikâmetinin hattı hareketi, heaüz tespit edilmemiştir. MACAR BAŞVEKİLİNİN TEMASLARI Budapeşte, 18 (A.4.) — Hariciye nazırı Kont Czaky ile eği Koni Teleki, dün ar Melotof tarafından Moskovadaki Romanya sefirine verilmiş olan nolâ Üzerine - Balkan muıntakasında tahad” dös etmiş bulunan yeni vaziyet hakkında İislyan ve Alman sefirle” rile görüşmüşlerdir, BERLİN VE YUGOSLAYYADA AKİSLER Berlin, 28 — Romanya * Sovyet hüdisesi Berlinde sürpriz tesiri yapmanııştır. Berlin mahatili Avru- Dada umumi harplen sonra kurulan sun'l nizamın değişmeğe mahküm olduğunu söylemekte, Almanyanın Balkanlarla alâkasının yalnız ikte sadi mahiyette olduğunu ilâve et mektedir. Yugoslavya başvekili mezuniye- tini yarıda İwrakarek Pelgrada dönmüştür. Yugoslavya bü işte res men Jâkayt görünmekte ve Rormaü” ya ilo Yugoslavya arasında biç bir yardım muahedesi olmadığını bik dirmektedir. BOMANYA HARİCİYE NAZIRI İSTİFA ETTİ Bükreş, 23 (AA) — İstifasme veren Romanya hariciye nazırı Gi, guru, haziranda Gafenkonun yerine Gostu olan Gigurtu Romanyanm eski cephesinin müsesislerindendir. İNGİLİZ. GAZETELERİNE GÖRE... Londra, 28 (4.4) — Bu sabah İngiliz gazeleleri Sovyet Rusya tu rabzdan Roranyaya verilen ültü matuma geniş bir yet tahsis etmiş lerdir. Buna dair gelen İlk haber ler, bilhassa Kral Karol bükümeti- nin ittihaz edeceği hareket baki mından heniz müphemdir. Buda peşteden gelen o haâbetlerde Krahn bu üüyatümu babul etmiş olduğu ve Sovyet askerlerinin o Besarabya dirilmektedir. Diğer taraftan Bük reş baberleri de Kralın Almanya, İtalya, Yugoslavya ile istişarede biz lunmakta olduğunu bildirmektedir. Ver. İstifa eden nazırlar Bükreş, 28 — Romanya kabizesin- do istifa eden nazırların yerinn yeni, Heri tayin edilmiştir. Bu aradı Baş. vekAler, müstegarı Ga değişmiştir. Elmas Kemer Vakıt Kitabevinin neşrine ei Jadığı (Seçme hikâyeler) ucuz kitap serisinin ikincisi 128 sayfada ön tane güzel hikâ Fiyatı 10 kuruştan ibarettir. Okuyucularımıza tavsiye ederiz. “/, 90 tenzille dünva şaheserleri Bu tenzilâktan istifade 'rin “Va, kıt” gazetesinin b aşağ we hale devlet adaminrmdan ve mili rönesâns |. içinde ilerlemeğe başladıkları bik” İtal ya iii kendal bu sabah. geldiler Elçi Murad Seyid Ahm Pasa İsviçreye geçti Mis Roma sefareti ve İtsiy daki konsoloslukları memurlar Miswr tebansmdan mürekkeb 25 k şilik bir kafüç bugünkü sempk €kspresile şehrimize gelmiştir. Kafilenin başında bulunan Mısı na Roma elçiliği ve başkâtibi Haşan Nazmi bir m harripimize şunları söylemiştir: — Mısırla İtalya arasında siya» sl münasebetlerin kesilmesi üzeri. ne memleketimize dönüyoruz: Roma, elçimiz Murad Seyyid A) met paşa ahvali shbiyesi dolayı. le İsviçreye gitti. Bir milddet ora- da kaldıktan sonra Kahireye av det edecektir. Bizimle beraber gelen 17 sefaret Jve konsolosluk mensupları arasınd" İ Misin Triyeste, Cenova, Milâ Napoli kensolosları da bulun maktadır. > Çok serdiğimiz Türkiyede birke gün kaldıktan sonra memleketim ze gideceğiz,, LAHEY TİCARET ATAŞEMİZ DE GELDİ Lâhey ticaret ataşemiz Melih Güner ve zevcesi de bugünkü ekm- presle Helandadan gelmişlerdir. Tinaret heyetimiz Azkları İsmi Akkoyunlu ve Ahmet Cemil dönüş te para işi için Peştede kaldıkla rından yarın gelebileceklerdin. Lâ hey elçimiz Yâkub Kadri ve sefi ret memurlarının svdet vizesine / it muamelelerle * meşgul oldukle anlaşılmıştır. italva harbi (Baş İarafı tincide) danını ve petrol depolarını, Ass£ deki askeri hedefleri borabardım etmişlerdir. Bu harekât esnasınd iki İtalyan o layyaresi düşürülm” bütün İngiliz layyareleri saliv dönmüşlerdir. Üç İngiliz bombardıman tayı resi bir İlsiyan ” denizaltısına n valfakıyetle hücum etmişlerdir. Dün, Milta, beş defa tayyare | cumuna maruz kalmışlır. İZ si ölmüş, bir kaç kişi yaralanmış! Maddi hasar pekazdır. İTALYAN BAŞKUMANDANLIĞ NIN TEBLİĞİ Mtalyada bir mahal, 97 (4.4) Umum İlilyan karargöbinin numaralı tebliği: Tayyare o bombardıman filole mız birbirini müteakip Malt hücum etmişler ve adanın yeni takım bahri ve havat hedefler! şiddetle taarruz etmişlerdir. Büt tayyarelerimiz o hareket üslerin dönmüşlerdir. Şimali Afrikada depolara oloy bil ve kamyonlara vesair mo'ö nakil vasıtalarına karşı mütead hücnmlar yapılmıştır. Bütün tay relerimiz barcket üslerine dönme lerdir. Deniz cüzütamlarımız dikkate ; yan bir muvaffakıyetle So'lum İ Riliz üssünü bombardıman etm lerdir, Düşmanın Massaonah ve Assak karşı yapmış olduğu hava seferli hiçi netice vermemiştir. Kayseride su sporlar Katiteri, 27 YA.A,) — Dokun fabrikasında — beynelmilel eb'ado yapılmış olan havuzda sw sporlar ns başlanmıştır. Gençler, her gün öğleden son muntaka ajanının nezareti alınd muntazaman (Oyüzme okzersizi« yapmaktadırlar. |