17 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

17 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

Te, Her akşam: İtalyanların Sulh istemeleri Bunun için biz temenni ederiz W iye gul teşebbüsleri hakkındaki şayialar yanleş oktur. ve İtalya ister istemez sonuna 24310 - Sene 11 Yazan: Hüseyin Cahit Yalçın MERİK A gazetelerinde İtal yanlarm İngiltere ile müz. terit bir sulh yapmak arzusunda bulunduklarmıdan bahsediliyor ve bu hususta birtakım tafsllât veri. yor, İtalyanm hakikaten sulh yap” mağa muhtaç bir vaziyette bolun. dnğunda şüphe yoktur. Çünkü, Hi. Byatla sabit olduğu üzere, İtalya uzun ve ciddi bir harp yapabilecek kakiliyette bir devlet değildir. O yalnız mızraklaria müsellâh, iptidai kavimlerie karbedebilir ve kolay #aferler kazanabilir. Fakat değil defn küçük Yunanistania bile ba ga çikamaz, Artık bu İtalyanm İn. gitere karşısında ne hale çircee. ğini kolaycz tasavvur edebillesiniz. Büyük Marpte de başka türlü ok şısında dalma mış ve büyük felâkellerden ancak İngiliz ve Fransız kuvvetlerinin im- Haber — SAYI: 3195 Yeni hatlarda da tutunamıyorlar Harekât Yunan plânları dairesinde inkişaf ediyor Elbasan bombardıman edildi Londra, Ti (4.4.) — BBC: Resmi Yunan sözcüsü, dün ak. ğı beyanatta demiş, tir ki: “Cephede harekât leh mizde inkişaf ediyor. Yunanlı. ir vanm muhalefetine, gösterdik. leri şiddetli mukavemete rağ ân mucibince taarruzi ha, öndn koşmasiyle kurtulabilmişti. Malyan şefleri sadece biöf ve sümayiş ile ne koparabilirlerse 0. Bunla iktifa etmek mecburiyetinde Hken, hırslarını arttırdılar, kendi söylediklerine kendileri de inandı. lar bir hesap hatası dahn yaptılar. Artık İngilterenin de işi bitmiş © lacağma hükmederek son dakikada kısa ve tehlikesiz bir barbe gir. mekten faydn umdular, Fakat ne barp Mt, ne İngiltere mahvoldu. Bilâkis, gün geçtikçe İngilterenin Akdenizdeki bahri vo şimali Afri, kadaki berri kuvvetleri ve tayys releri çoğaldı. Sarsılan prestiji Yİ. ne bir biöfle takviye etmek tmidi Malyayı tekrar bir hataya sevket. ti, Yunanistana tecavüz ettiler, Yunanlar Arnavutluktaki italyan kuvvetlerine acı bir ders verince İtalyan kumandanlarının istifaları sorap söküğü gibi biribirini takip etti, İngilizler Bingsrideki İtalyan ordusunu bir spor maçı yapar gibi kolaylıkla önlörine katıp kovalı” mağa ve yakalamağa başladılar. İtalya içih bakiksten işin sonu gelmiştir. Boçün we kurtarmak kablise onu ancak İnçiliz ve Yu. nanlılarla sulh yapmak sayesinde kurtarabilir. Fakat İtalya öyle bir vaziyetledir ki bunu yapamaz. Çok yükür ki bunu yapamaması da bü, tün dünyunm hayrmadır. Çünkü Malya bugün sulh yaparsa Arna vutluğu, On iki adayı ve Habesis. lanı kaybetmekle beraber belki şi. mali Afrikanm yalmız Trablusgarp Porcasmda © tutunabilir, Halbuki Akilenizde İtalyan tehdidinin kö Milwi kazmak ve Avrupa politika. sendin dönek, itimat geyriesiz bir in tesirini sıfıra indirmek ö. | gin onu çok esaslı surette buda mak ve uslandırmak kizmdır, Üy. Hüseyin Cahit YALÇIN (Devam 4 ünetde) men Halyanların yeni mevzile. Tini organize etmek ve buralar. (Devamı 4 üncüde) İngiliz teyyareleri ALMAN ÜSSÜ Vilnelmsnafen Limanına müthiş bir baskın yaptılar Darbe pek ağır oldu Askeri ve bahri çok mühim hedefler ağır tahribata uğradı Yönden, 16 (A.4.) — Geçen gec İngiliz tayyareleri tarafmdan Vübel zastınfen limanına yapdan hücumun evvülee bu ilmana karşı teveib edile Esnaf ce Arnavutluk cephesinde | italyanlar miş olan 89 hücumdan daha 8 17 İKİNCİIKANUN — 1941 İngiliz tayvaresileri çölde faaliyette Bulgaristanda Sivil Alman Romanyaya Alman askeri nakliyatı devam ediyor Ahkara Radyo gazetesi, dün ak. şamki negriyatı esnasında şu ma, limatı vermiştir: “Bulgaristana girdikleri meçhul kaynaklar tarafından bildirilen Al, man #skerleri hakkmda yeni ir malimat gelmemiştir. Bilindiği gi bi, bu haber Sofya, Moskova vo (Devamı 4 üncüde) Habeş çeteleri İngiliz kuvvetleriyle beraber Hücum ediyor Italyanlar birçok telefat vererek çekiliyorlar Londra, 17 (A, A.) —B.B.C: Habeşistandan Sudana gelen haber. ero göre Habeşistanda İtalyanla. rm vaziyeti gün göçükçe müşkür leşiyor. Habeş kuvvetlerinin İtal (Devamı 4 üncüde) Akdenizde iki italyan iaşe vapuru batırıldı Lonğra, 7 (AA) B.B Gi. güliz bahriye mezaretinin resmi teli, ğine göre Pandora pamındaxl İngiliz denizaltısı, Akdenizde çeruba doğru gitmekte olan beğer tonluk ki Tisl yan iaşo vapuruna bücum sderek La turmıştır. Vapurlardan birizin güver. tesinde karsyonlar bulunuyordu. miyetleri Varidatlarının büyük bir kısmını maaş ve idari masraflara ayırmışlar! Ticaret Müdürlüğü, bü hesaplarının İstanbul rumtaka ticaret mü- İ yeleri başlamak Üzere olan cs, Ma Mi hesapların tetkiki için cemiyetler mura, azal detir. Hemi Tam SEKiKİ ikma' olunmadan İ OÖğrendiğimize göre, ticaret dürlüğü, senelik heyeti umumi. tün esnaf cemiyetlerinin tetkikine karar verdi dır. Bu cemiyetler de nin büyük bir kısmını Meaş idari masraflara hasretmişler. dir. Ticaret müdürlüğü, cemi. askeri varmış| CUMA Afrika cephesinde Bingazi Büyük bir baskına uğradı Hükümet daireleri, rıhtım ve birçok binalar harabeye döndü inlilâklar oldu, yangınlar çıktı Tobruk'da İngiliz tahsidatı devam ediyor Kahira, 16 (4.A.) -— Orta şark igıliz Süwetleri Karargühi. nın, tebii 14—15 Sonkânun ge- öleri hava kuvvetleri Bin. gazi Üzerine taarrüzlerda bulun. muşlardır. -Limanın başlıca rıhtımı şiddetle bombardıman edilmiş ve gümrük etrafımdaki binalarda büyük yan- gınlar çıkarılmışlır. : Rıhtım romtakasında şiğdetii bir inlilâk olmuştur. Başka bom. balar rihtim üzerir”vki binalara (Devamı 4 üncüde) Alman tazyikine rağmen ISPANYA Kat'i surette bitaraftır İspanyol hariciye nazırı Amerikan sefirine bunu bildirdi Ankâra rujyv gazetesinin din ak. samki neşriyatında. bildirdiğine göte, Almanyanın lapanyayı tazyike başla. dığı vo İspenyanm da vuna mukavs- met eliiği gelen haberlerden anlaşıl. maktadır. İspanyo. hariciye nazırı A, merikan sirine memleketinin kal) #üretto bitaraf kalacağını bildirmiş. tir, 1SPANYADA “TEVZAATI Diaarit, 16 (A.A) — Ekmek tey- zlatı ailelerin zenginliğiyie mütenasip | olarak tesbit editmiştir. Üç sunf üze, rine yapılan tevziutta, geliri en az 6. Jan silâler bu bevzlattan en fazla is, Vişi hükümeti üzerinde Amerikan tesiri VEYGAND Asla Fransaya dönmiyeceğini bildirdi (Yazısı $ üncllde) SON HAVADİISLER AKŞAM POSTASI Yazı işleri Tel, 23572 Ankara, 16 (A.A.) — Reisieumhur $ | ismet İmbü buğün suat 16 da Çan. kayadeki küşlderine İngütere büyük elçisi le miaafireten Azıkarada buhun- makta olan Büyük Britanya orta şark kuvvetlerinden Korgeneral Mar. © Fiyatı 5 KURUŞ / Milli Şef (MİSAFIR GENERALLERLE iGİLİZ /ELÇİSİN! KABUL BUYURDULAR Mülâkatta Hariciye Ve- kilimizde hazır bulundu #bal Corawal ile hava Vismareşeli Elmhuret v. Amiral Keleyi kabal buyurmuşlardır. | Mülükatin Hariciye Vekili Şükrü | Saracoğlu da Bazır bulunmuştur. laşe teşkilâtı ay başın- da faaliyete geçecek Başvekil Ticaret Vekâletinde hazırlık- Ankaradan bildirildiğine göre, Başvekil Dr. Refik Saydam, dün Ticaret Vokâletine giderek veki Tetçe bazırlanmış olan iaşe teşkilâ, 8 hakkındaki program Üzerinde tetkikat yapmış ve üç saat kadar vekâlette meşgul olmuştur. Esas, ları tamamen tesbit edilmiş olan Program ve teşkilâtm Ticaret Ve, kâletince humrhkları ikmal edile * mektedir, Verilen malimala güre İnşa teş kilâtı önümüzdeki aym başmda faaliyete geçecektir. Diğer taraftan İstanbuldaki bir getirilen 6İ ton çivi Tevzi işiyle Ticaret Vekâleti meşgul olacak Ankaradan haber verildiğine gö. fe, madeni eşya ve malzeme ifha, lâtçılar birliği tarafmdan Bulga ristandan 61 ton çivi getirilmişt-. Çivilerin tevzü ile Ticaret Vekâ. leti mesgul olacaktır. Moskova Radyosu Balkan vaziyetine dair tebliğleri bildirdi Londra, 17 (A.A) —B.B.C: Moskova radyocu, ovvelki akşam Balkanlarda vaziyet hakkında en. teresan tebüğlerde — bulunmuştür. Moskova radyosu evvelâ, Alman askerlerinin Sovyet Rusyanın mu. (Devamı 4 ünetide) Bulgaristandan (Birkaç Satırls ları tetkik etti ve yeni direktifler verdi Manifatura tacirlerinin Ticaret Vekâle- tetkik olusuyor kısım manifatura tacirleri arasın, de bir anonim şirket kurulmak olduğu ve ba şirketin manifatura #halâtında inhisar veya bim İn, tiyazları bulunacağı yolundaki şa yinlar alâkadar makamlarca tek , sip edilmektedir. Verilen yali, mata göre, hülkümet hiçbir şirket vöya şahsa böyle hir imtiyaz vor. mek dassvvurunda değildir. Hâdi #e ,ba manifaturacıların kendi & ralarında bir anonim çirket teşki! etmek için usulü veçhile Ticaret Vekhletinr bir müracaatta bulun. Bu da yapılamaz mı RAMVAY sıkmtısı akp yi rüldü. O kadar ki tramvay basamağında (Oyer bulabilenlere yayar zıpla İle bakıyorlar, Günde beş kriz geçiren hastalı” Ya dönen, zaman zaman dolup ten, halaşan arabaların en sılaşık sagf. lerinden biri de 22 ile 23,30 arası dır. Gariptir ki bu saatler arsam. ds Şişli , Tünel, Maçka * Tünel arabaları umulmıyacıı kadar bol olduğu halde İstanbula geçenler azm azdır, Bu santler arasmda bunlardan bir kısmını İstanbul & rafma sevketmek ha kadar müş. kül bir şey midir? Bunlardan Tünel yolcuları ön 1s tifade edebilir, Ya Galstanarayda, ya Tepebaşı veya Dairede İnmek saretiyle... ** Hâdiselerin Tefsiri Avrupa harbinin Bugünkü Büyük sırrı Yazan: HASAN KUMÇAYI lerinin İrlandayı işzal edebilmeleri için behane ve fırsat aradıkları göstermiş oluyorlar, Bü hareketler ve şayiainr bü 05 Almanların hangi sehslarde ta, ârraz faaliyetlerine o çeçecekleri hakkmda bir fikir verebilir, Ancak Hitler Iki cephede harp taraftarı olmadığı için Avropanm İki ucun. da devam eden Alman askeri “. »smeiklarmdan her ikisinin de eca, vüzl şekil almasma pek ihtimal ve, rilemez, Olsa olsa iki tarıftan biri tecavüze geçtiği aman diğeri mü, dafanda kalacak, tecavtize geçen kuvvetler muayyen neticeye var dıktan veya akim kaldıktan sonra diğer taraf tecavüze geçecektir. » teketinin daha evvel inkişaf ede, İ hakkmda olduğu gibi bizzat kendi, HASAN KUMÇAYI A anl kei e e al Nİ