14 Mart 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

14 Mart 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

BİR ©“TXÜN WÂNASI ni durumu Beyo Uönzişor, biliyor musu- nuz” Eboçıdır oyununa... Du oyunu, çocukluğumuzda cami avlularında, çitlenbik a” Ençlarmın tepesine çikip im mekten usandığımız zamanlar veyahut cüz kesesi boynu muzda tin! tin! o mektepten dönerkta; mahallenin boş ar sasında oynardık, Ve ne ka- dar gülerdik bu oyunu oynar ken... Dudaklarımızda çiçek- lenen kahkahalar, demet de- met etrafa saçılır, boşlukları süslerdi, Bu oyun şöyle oynanırdı Aramızda kur'a ile birini seçer x# yahut yenilmiş saydı- ğımız birini ebe yaparak göz- lerini bağlardık, Sonra etra frnda sesimizin kuvvetile bay- kırırdık; — Ebe çıldır! Ebe çıldır! Bu bağırmalarımızda devam öderken bir taraftan da kolu- mu, eteğini çeker, ceketinin, yahut hırkasınm arkasma te- neke bağlamıya çalışırdık. E- be olan çocuk, bu vaziyetten kurtulmak için el yurdamiyle bizi tutmıya mecburân, Birini yakalamıya muvaffak olduğu zaman, hömen (gözlerinden bağı çıkarır, tuttuğu çocuğun gözline bağlardı, Şimdi siz söyleyin, yazıma başlarken dediğim gibi, dün- yanm buzünkü siyasi vaziyeti ebe çıldır oyununa benzemi- yor mu? Fakat arada bir fark var? Ebe tek değil, bir- kaç tane... Büyüklü, küçüklü Düzyanın bu; Amerikan Cumbhurreisi Bütün dünyanm sempatisini üzerine toplıyan Amerikan Rei- sicumhuru Ruzveltin ilk olarak nerede ve ne zaman reis Ünvanı- nı aldığını acaba hiç merak et- tiniz mi? Franklin Ruzveltin bu ünvanı M yaşında iken almıştır. Ruz- velt 14 yaşında iken Groton kol- İeğine kaydolunmuştu. Bu mek- tep Amerikalıların tabirince ak tm kaşığı ağzında doğun bahti- yarların devam etmekte oldukla” rı bir mektepti. Franklen Ruz- velt bir mektepte zengin komşu çocuklarını da bulduğu için ilk seneleri pek fena gelmedi. Çün kü Franklen Ruzvelt 14 yaşma kadar mektebe gönderilmemiş, evde husus! Fransiz ve İngiliz mürebbiyeler tarafından yetişti- işti Ruzvelt çocukluğunu kırlarda, Ormanlarda, nehir kenarlarında serbest serbest dolaşarak geçir Mişti, İşte bu sebeple mektep İn- “batı ona zor gelecekti. Fakat çocukluk arkadaşı Roje “un mektebe de sevgi ile bağ” mt mümkün kılmıştır. E- Sâsen Franklen Ruzvelt herkes tarafmdan sevilen daima neseli Ve herkese karşı hüsnü niyet bes liyen bir çocuktu. Etrafında doğurdu” bu ser Pati neticesinde mektebe girdik- ten hemen birkaç 2y sonra mek tebin pul kolleksiyonları birliği- DE reis seçilmesi için namzet” Vilâyet umumi meclisi | Denizbank meselesinin i muhakemesine devam! toplanıyor Viâyet umumi meclis bugün sa- yn beşte toplanarak vilâyet büt- Müzakere edecektir, Bu top- dye 1 Vali açacak ve bütün bele- ai e müdürleri de hazır bu- at —o—— Dnkü ihracat Dünkü teracatm yekünu 112 bin imdr. Bu meyanda dün Maes- çtana deri, İsviçre ve Yunanista- Mâ arpa, Amerikay i dimi uya av derisi, Çek her hökümet ba ebelörin ci rafmı sarmışlar, gülerek, dü- güneseli, bazıları da yakalan- mamak İçin gözlerini dört a- garak hayfarıyorlar: — Ebe çıldır? Ebe çıldır? Vaktilo İstanbulda bulunan #içilerden biri Osmanlı ordu- suyla savaşa gitmek arzusuna göstermiş; rieal ve erkina yalvarımış, rica etmiş, nihayet arzusu yerine getirilmiş, Sad. razamın poşino takılarak mu- harebe meydanma gitmiş, ve tamam yedi savaşa iştirak et- miş. Fakat, herif askerin va” ziyeti, hülcumlar, müdafanlar nazarı dikikatini çekmiş, çün kü, o günlerde yeniçeriler pek mizuma, intizama kulak asmıyorlar, sağa hücem et mek emri verilince sola saldı- rıyorlar, “sola hücum!” de nildiği zaman sağa ilerliyor. lar, velhasıl verilen emrin aksine hareket ediyarlardı. Bu hareketi, hayret ve ta- accliple gören elçi sadrizama soruyor: — Böyle harp mi olar ca- nım? Ne sağı var, ne solu”. Harkes istediği gfbi hareket ediyor. Bildiğini yapıyor. Sadrdzam ae ae gülüyor, içini çekerek gu cevabı veri yor: — Bu ebe çıldır oyunundan baska bir şey değil... Eninde, sonunüz kabak yine benim ba- sunda patlar, Ve sözünü bitirince de oyu wan şeklini elçiye anlatıyor, Yogiken tilki gib! hile güzar, Yine postu soyulur aherkâr!” TA EDRİ Ruzveltin ilk riyaseti liğini koymasını teklif ettiler. Bu klip mektepte iki sene ev- vel kurulmuştu. Fakat Ruzvekt hem pula meraklıydı, hem de he- men herkesin sempatisini kazan- mıştı. Anak karşısında Ralf Çambers isminde kuvvetli bir rakip vradı. Tabii Ralf'in de pek gok taraftarı bulunuyordu. Son ra Ralf'in kolleksiyonu Ruzvel- tin kolleksiyonundan daha zem gindi. Ancak şu farkla ki Ralf bütün Avrupa pulları toplamış olduğu halde Ruzvelt daha ziya- de Amerikan pullarma ve bilhas- sa cenubi Amerikn, Antil ve Hai- ti adaları pullarma ©hemmiyet vermişti. Vaziyet bu şekilde & Tunca Ruzvelt işi bir ideal mese- lesi yaptı ve yalnızca Amerikan pullarmı toplamakta birinci plân da Amerikan pullarma kiymet vermek fikrine uyanlart etrafıma topladı. Tabit bu fikrini kabul ettirmek için de bir hayli müca- dele etti, Neticede intihap günü geldi ve Ruzveltin ateşli, genç arka daşları yüzde yüz Amerikan pu- lu kolleksiyonu yapmak fikrini siddetle müdafaa eden Ruzvelte rey verdiler ve böylece Ruzvelt ilk defa olmak fzer bir cemiye- | te riyaset etti; reis ünvanını al dı. İşte Amerikanm Reisieumhu- ru "reislik” ünvanmı daha 14 ya- şında iken almiş ve benimsemiş- tir. edildi Kararı temyiz mahkemesi tara- fmdan nakzedilmiş olan Satle bi- nası yolsuzluğu maznunları Deniz- muhakemeleri geçenlerde yeniden başlamıştı, Muhakemeye dün de devam © | | Tanmuş ve mahkeme, teşk'i edile- cek bir ehli vukufun Satle bina sında yeniden tetkikat yapmasını kararlaştırmış, mulakemeyi baska i dir güne hurakmışur, İ bank erkânmm birinei ağır cezada | hur film yıldızları Frarisanın büyük felâketinde na evlâdını, koca karısını, kardeş kardeşini kaybetti. Aylarca kimse- nin, kimseden haberi olmadı şin- di işitildiğine göre yavaş, yavaş in sanlar biribirleri hakkında malö- | mat almağa başlamıştır. Bu sırada bedbaht Fransa efkârrumumiyesi halk tarafından çok sevilen yıldız. ların ve olduklarmı, nelerle mer ulunduğunu merak etmekte ka tatmin etmek isteyen mecmuası meşhür yil» hakkında şu malümatı ver» mektedir: Feman Gravey Jon Benet şimdi otuz yaşında. dır. Bu sıralarda gayet (o az film çevirmekte ve hayatımın mühim bir | kısmını cenubi Fransadaki evinde Fa kımın Yünmide' göğirmekte Simone Siimon Nevyorktâdır. Hayatını çok rezaletlerle dolu telâk ki eder. Amerika onu sevmemekte» dir. Bunun için de Amerikada son İ yapmış olduğu bir tiyatro türnesi hiç bir sükse kazanmamıştır. Fa- kat buna rağmen kendisi Amerika- yı çok sevmektedir. Charles Böyer Bir seneye yakın bir zamandanberi Amerikadadı? ve gilgide şöhreti (artmaktadır. Fransadaki dostlarıma muntazam suretle mektup yazan artist Ameri kalılarm Fransanın istikbaline iti. mat ettiklerini bildirmektedir Danielle Daricux, Kanda yaş yor. Sinema rejisörü ve vaziahıne | Müzik rejisörü SADİ IŞILAK Okuyanlar: MUALLA Pek yakında: ! Neredeler ? - Neler yapıvorlar ? olan kocası Henri Decoin'dan be- şanmak üzeredir. Fakat buna rağ» en iki sanatkâr gayet dostturlar. Ve şimdiden sonra da Henri De- coln orun da rejisörü Olar Kk kala- caktır. Şimdi birlikte üç (o filmçe virmeğe hazırlanıyorlar Jöün Gâbin, Kap Werra, Sen - Yün ya çekilmiş yaşıyor. O da ka rısıncan boşanmak üzeredir. Mu hameet esnasında bütün elbiseleri. ni ve çamaşırlarını kaybetmiştir. 30 yaşında olmasına rağmen sü arı bembeyaz olmuştur, Şimdi Nis te bir futbol ekipi yapmış, gençi'- dinde çok sevdiği bu sporla meşgul dür. Fenand Gravey: Şimdi Pariste tiyatro oynamaktadır. Gene Ps riste onun Micheline (o Presslesile birlikte çevirdiği bir film de göster rilmektedir. Michele Morgan: Gayet — güzel bir konturatla Holivuda gitmiştir Giderken fevkalâde güzel cibiseler yaptırmıştır. Fransadaki dostları- ni yılbaşında telgrafla tebrik etmiş tir, Lowis Jönvet: Bu meşhur reji- sör Cenevrede bulunmakta ve ora" da “kadınlar mektebini,, çevirme” ge hazmrlanmaktadır. Bu filmde Kileri, Helene Coud Tavd ismind: bir mübtediye büyük bir rol vere- cektir. Helene Coutan daha evve Ohdihe Küçük bir rol öynümiğter Pierre Blenchard da Kan şeb- rinde karısı ve iki kıziyle birlikte yaşamaktadır. Son zamanlarda P; riste bir ay geçirmiş ve hastalan- miştır. Pariste Andre Obeyin bi- piyesini teme) edebileceğini üm etmiş fakat buna Alman “ansür" mani olmuştur. Şimdi Parister Kana dönmüş, olduğundan dolayı çok babtiyardır. Jünina Darcey: Çalışıyor Şarkı dans ve komedi dersleri alıyor, Be sıralarda cenubi Fransadaki Pane nol stüdyolarında “harikulâde ge oe,, isimli bir film O çevirmektedir Bu filmde anne rolünü çok güze! oynuyor. Mevsimin ve senenin en büyü! filmi Türkçe sözlü ve şarkılı Gül Baba Tarihi filmidir. Türk ordularının şan ve şeri saçtığı seki Masaristanda Badi» (Büdapeştede) geçen aşik ve tarihi drum Baştan aşağı Türk sazmın en mutena parçalarla süslenmiş bir meki destanı, IŞILAY, SUAT GÜN sinemalarında MANMMMAZAMMEMANN Bu akşam Gala müsameresi olarak ŞARK sinemasında “Analık” kelimesinin ihtiya ettiği bütün iyilik, fodakârhkı, elem, sevgi ve muhabbeti ARABACININ KIZI GUSTAV UCICKY Ana iztırabı İmmindeki en büyük eserinde bütün & inedilklerile teşein etmektedir Bu Analık şerefinin mwunazam bir âbidesidir. Yerlerinizi evvelden aldırmansm riçoa ederis, iline neyin. Tw HABER'iN İ geçmek, 4 — Bu, çekmek, * 5 — Şarkı, tarladaki bağda fabeğen iki harf yanyana İ hatanın eski ismi, 7 — H yaş, nezretmek, 8 olmıyan, 9 — Ci | dise, 1 rada yenen şeylerdek, 13 meşhur bir eseri, di geçire Yukundan aşağıya: i — Koyunları güdene âşık Dubar, hayvan, erkek, 6 — Viüyet rın korkunç şahsiyetlerinden, & vi örten, isim, bir emir, $ Vet bunda soğuğu hissetme, bir renk, Dir mfat edatı, © *, 10 Lüzum, uzağ rd | eden bir tabir, 11 -. Uzuvlermetzüan biri, çamaşır yıkama levarımatından. 36 mumarakı belmanca mızın talliz I- Kumafseven, 2 debi, 3 — Paravana, $, 4 let, 5 — K, Paçasbol, & Pm, 7 — Pol, Nu, P, 8 | en a Ar, 0 <A, ASAN Ortak, bir gösterene Yeddev, KI, 1) — Ze, Alâ, Elâm | omema ve Tıyalro'ar | Şehir Tiyatrosu vo İ Tepebaşı dram kasasında Akyam saat 20,50 dn Meşaleler # . AssiMAAi Omddem mondi krarsmda Gündüz 14 te ÇOCUK OYUNK Aksam 20.30 da: Paşa Hazretleri Raşit Rıza Tiyatrosu M Mart Cuma Üsküdar HALE Sinemada BOBSTIL Komedi $. P. TL 10009 Beyoğlu Halk Sineması Bügün matine 11 de, Gere $ de 1 — Çocuk Bürsisları, Korel Hamdi, 4 — Motonun Yemini. 3 — Renki Miki Piyer #lansar İ “Yırtılmış şaheser, | (Bu parçaları thtimamla tonlayınız ) Sümer ve Taksim | Caisih ——— TAK BİM Görüüğü rağbet ve SİNEMASI alâka üzerine Z1INZIBAR Müthiş ve bârikalar filmini BIRKAÇ GUN DAMA GOSTERDOEKTİM. Ayrıca: KEN MURREY tarafından Fevkalâde bir tarzda yaratılan Çılgın gençlik Genç ve yen bir saheser