7 Nisan 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

AKSAM POSYASI Sahibi ve Neşriyat Müdürü #Masan Rasim Us (İDARE EVİ: istan Ankara cadtesi #0 ha ae 24 Ty arz belek MN Yam işleri telelonu! 23873 ra 24370 AĞENE” YANILKAF iz Sar si.00 Mn, Basıldığı yer Vakıt matbaası Hâdiseler Ve Tarih İngiliz tayyareleri Adisababaya tle beyannameler almış. » Bu harbin ilk âylarında bir beyanname modasıdır, 2 rümüştü. Uzun zaman İngiliz İayyareleri Alm üzerine serpmişlerdi; sonra, dan anlagı'dı ki bu çelik kartal, İnr bir taraftan da fotoğraf çek- mişler ve ileride kâğıt yerine bomba © yağdiracıkları zaman İçin hazırlık yapmıslar, Beyanname deyip geçmemeli; İilkümetler kendi etlerinin manevi kuvvetleri rsılmasın diye bir kısım kütü hâdiseleri Ya hiç ilân etmiyorlar; yahut bunları kendileri lehine bir gö- rüşle oanlatmağı çalışıyorlar. Düşman tarafı ise milletin ma, nevi kuvvetini sarsmak için hâdiseleri, şişirilmiş olarak ha, ber veriyorlar. Beyannamelere birde karşılıklı hoparlör muha- rebesi ilâve edildi, Hattâ bun İarn sonuncusu Yunan ve İtal, yan cephesinde oldu. Bir akşam iyan #siperlerinden yükselen hoparlörler Yugosiavyanm üçlü Pakta girdiğini bildirdi; ertesi #ahah Yunan hatlarından yük. Selen hoparlörler Yugoslavyada- ki kansız inkılâbı haber verdi. , Düşük ordusunu silâhtan Daşka vasıtalarla zayıflatmak ve bozmak uwsülleri yeni değildir. Heis eski devirlerde sihirbazir Bın da budada rolü vardı. Tki ta raf biribirine büyü yapardı. Bu çeşit hareketlerin birisi de 1627 de Bağdat önünde oldu: Tranlılar elçi lerdi; uzun süren kanlı muharebeye son vermek istiyorlardı Osmanlı Ordusu başkumandanı Hafız pa. şa isa Bağdadı geri almaktan henüz vazgeçmemişti. Gelen «şi bir kısım arazinin terki mukabi- linde Bağdadı teslim etmeğe Tazı olacaklarını söylüyordu. Hafiz pâşa bir aralık: — Ben versem bile ordu ver- mez! Dedi. Ertesi gün de başka bir mahzur ileri sürdü: — Arazi sahipleri razı olmaz. lar; vermemizden ne çıkar! Sefir Tahta Hanm dayısı dedi ki: — Siz veriniz, ötesini biz temin “deriz! İranlıların arazi sahiplerile Yusmaları kararlaştı, Hafız paşâ *iğiyi ziyafete çağırdı. Ertesi Rün sâdrazamın çadırının ctra- Tinda bir takım kfiğıtlar bulun- du; bunlar para büyüklüğünde Ve üç köşeli kesilmişti; her bi. Tinin üzerinde arapça (Ş$) harfi Vardı. Acaba ne demekti? He. men Hafız paşaya haber verdi- ler; ortalığı bir merak ve telâş aldı, Ordu ile beyaber bulunan İlimlerin tetkikine karar verildi. IŞ) harfi Fatiha suresinde yok- tur; hayırlı sayılmaz, Üç köşeli “İmak ta uğurlu değildir. Bu kâğıtları muhakkak İran elçisi, © büyü yapmak, orduya fesat ver. Mek için oraya atlırmıştı. He. | Men “sihirdir!” dediler. Gerek Najma ev gerek Hâtip Çelebi | İarihleri. bundan ehemmiyetle | bahsederler ve kâğıtlarm topla” Tarak herkesin önünde mera, *imle yakıldığını yazarlar. Bununla beraber ertesi gün Orduda bir İhtilâlin çıkmasnm önine geçilemedi. Sâdrazamın ir parçalandı: kendisi de A elçisinin gözleri ei pis için götürüldü. Güclük! kurtarıldı. Fakat bu isyan hiç şüphesiz m e yl en si ı ve m: dereveyi bulması yüzündendi. rüdü, Serih yüzgürds, 3 sma Breste son | italyanın | yapılan hücum İngiliz tayyareleri Iki harp gemisini 300 metreden bombaladı Londra, & (A.A, — Hava nezares tirin neşrettiği tebliğe göre dün gece Brest İlmanında Alman muharebe kruvazbrleri Seharnhorst ve Gnelse- nau'ya karşı yapılan kava hilcumu es sasmda tayyarelerimiz bu gibi hedef ler” şimdiye kadar stılmıyan en bü- yük çapta tombaları kullanıcışlardır. Akıma kuvvetli bir hava filosu iştirik ermiş ve her ne kadar hücumun ağın. ük merkerini bir Alman muharebe kruvaxörünün bulunduğu havuzla di- ğer bir Alman mubarebe kruvazörü nin yanaşmış bulunduğu rıhtım teş» kil etmişse de bu mühim deniz üzel. nün diğer kısımlarında da ağır busur vukubulmuştur. Ussün torpido mubriplere mahsus rıhtımında petrol stokları yakılmıştır. Yangından çıkan mat kırmızı alevler deh kesif bir siyah bulut tabakası yükselmiştir. Birçok“ antrcpoların da yandığı haber verilmektedir. Bomba isabeti vaki olduğu tahtin edilen bir petrot gemisinden çıkan yangından otuz metre yüksekliğinde alevler yük seldiği görülmüştür. Alman muhare- be kruvazürlerinden birinin hemen yas xmında şiddeti yangınlar çıkmıştır. Bu yangınlar denizden 430 kilometre mesafeden görülmüştür. Alman muharebe kruvazörlerini sop mek güç olduğundan tayyarelerimiz hava İlgekderi atmışlardır. Harp Kös milerinin de iştirâk ettiği baraj ate” şine reğmen tayyarelerimizden bazr- iarı 300 metreye kadar inmişlerdir. Pilotlarımızdan' biri bir tam isabet kaydettiğini ve bazı bombalarmın da gemilerinin yakınını düştüğürü haber vermiştir. Diğer bir tayyare börtiniairımi Tie tir “ber brans eniahite Be Tera. mörü ÜzerinE”800“ette hiçiktan dt- mıştır. Bir tayyaremizin arka topçu- #u muharebe kruvazöründen 20 — 80 metre yüksekliğinde alevlerin çıktığın pı ve nlevlerin sonradân atılan bor. taların nereye düştüğünü gizliyecek kadar şiddetlendiğini söylemiştir. Bir pilotun beyanatına göre bu ka” dar alçaktan atılan bombalar şayet mubarebe kruvazörün! isabet otme- mişe bu hakikaten büyük bir tal e seri olacaktır. Müteakiben ve daha yüksek irtifa. lardan yapılan hücümlar (esnasında birçok bombaların muharebe kruva- zörlerinin bulunduğu yere düştükleri görülmüştür. Dedi.. Cemil Sermedin dudakla. rında her zamanki acı ve müsteh- 4 tebessümü vardı: — Mademki bu “kadar istiyor - #unüz, hay hav, kalırım, teyzeci- Him, dedi, Esasen bütün korkum bir ailenin rahatı kaçırmak en, dişesinden ibaretti. Fakat siz is- tedikten sonra sevincinizden ufak bir hisse almakia ben de mesut o hurum, Cemil Sermet o gece yemekte gok, pek çok konustu. O kadar ki ihtiyar teyzesi yeğeninin bu kadar hoşsohbet ve bilgili olmaama ba- yılmıştı, Sonra sofradan kalktıkları za. man çocukluk hatıraları saklı - yan Küçük kuleli odaya çıktı ve duyulmasın diye başmı yorganm altına saklayıp yastıkları ımrarak hışkırdı.. Hıçkırdı.., vn Cemil Sermet düşünüyor: “Eğer cehennem denen bir şey varsa, © rada ancek benim bu çektiğim is- sirap çekilebilir.” diyordu. Fakat trap çekerken gururu karşısına çıkıyor, Güzide teyzenin bu ısıra, mı bilmemesini, Şükranm ise bu acmm vus'atini tayin edememesini istiyordu. Bu iki kadından perişan yüzünü saklamış, şişmiş, mosmor kesilmiş, gözlerine, yüzüne çöken aci hali göstermemek için ertesi sabah şefakla beraber çfitlikten di- sarıya fırlıyarak çayırlara açıldı, sahili takip ederek uzun uzun yür denisim m7- — Yuyosiavyaya | harp sebebi üçlü paktla Selâniği kabul etmek dururken Mihver düşmanlarının yanıbaşında yer almış Roma, 6 (ALÂ) — İtalyan radyo. su, İtsiyamn oYügoslavyaya | karşı harp Canı bekkmdaki resmi deklâras- yonunu neşretmiştir. Reznı! deklarnayonda ezcümle deni- iyor k. İtalya ve Yurcalavya, 1937 Marlin» da, devami bir sulba esas teşkil ede çek bir dostluk paktı akâetmişlerdir. İtalya, entrikaların kurbam: olarak çekilen başvekil Stoyadiroviçin suku- binden sonrs di ba pükta sadik kal muştır. Adriyatik sahasında sulhun bozulmamasına mani olan İlalyadır. Yuguslnvya, 25 Mart Mide üçlü pakta girdi, Viyana anlağmaları mw cibines, Selânik Yugoalav olabilecek- ti. Fakat muzlüm kuvvetler harekete geçtiler ve hedefi üçlü pakta itibakı olmamış gibi telâkki ettirmek ve ih. ver devletlerine kargı muhasım bir hattı hareket tutmak olan bir rejim kurdu'ar. Yugaslavyada İtalyanlara ve AF manlara karşı cebir ve şiddet hareket- leri yapılmış ve Yugoslavya, İngiltere ile Anuwrika Birleşik o Devlellerinden yardım istemiştir. Yugoslavya, 27 Mart gecesi, mihves Yer almış ve İngiliz kuvvetleri için bir hareket üzsü buline gelmiştir. Balkanlara Amerikan yardımı Yaşington, 6 (A. A) — Of Bim denizde Aden mmtakasının yakmea harp mıntaknsz harici ade dedilmesi imkânmm düşünüldüğü bakkmda Ruxvelt tarafından Yapi. lan beyanat, siyasi mabfiller, reji. sicumhurun bazı Balkan memle. ketlerine oezcümle Yunanistanı, Türkiyeye malzeme yardımı yap - mak istediği suretinde izah edi - yorlar, Ruzvelt projesini tatbik c- der ve “harp mmtakası” tabirinin tefsirini değiştirirse Amerikan gis lepleri Ümit burnu yolundan Af. rika Imanlarma gidebilecekler ve orada İngiliz vapurlarına nakledi- lecek hamuleler Süveyş kanalı ye lu ile ieap eden yerlere sevkedi - Jebileceklerdir. rin. düşmanı devletlerin yanı bağında | | karasuları Müstesna olmak üzere Şarki Akdeniz ve Eye denizi Tehlikeli mıntaka ilân edildi Berlin, 6 (AA) —DNB. Resmen bildirildiğine göre Yu. nanislanda cereyân eden askeri harekât dolaytsiyle şarki Akdeniz havzasında ve Ege denizinde hare. kâta intizar edilmesi Jâzundır. Şimdi harekât mıntakası olan bu | bölgede cereyan eden hareket tica | ri deniz nakliyatını tehlikeve sok- muştur. Bu mıntakalara gidecek vapurların, mayn vesair harp va. sıtaları ile imha edilmek tehlike, sine maruzdurlar. Alman bükü- meti, 4 Şubat IM tarihinde İtal yan hükümeti tarafından tahdit ve tayin edilen hattın şarkına isa. bet eden mıntakavı seyrisefain için tehlikeli mıntaka ilân etmiş. tir. Bu mıntaka Ege denizi de da- hil olduğu halde Türk sahiline ya” ni Türkive kara sularma kadar bütün şarki Akdenizi ihtiva et. mektedir. Cereyan etmekte olan harekât dolayısiyle bitaraf seyri. sefain. Türk kara sularma inhi. sar edecektir. Alman hükümeti, yukarda tayin edilen harekât mıntakasın- da seyrisefaini tenzim etmek hak. sını muhafaza eder. Hitlerin Cenup cephesi askerlerine Emriyevmisi Hitler cenubu şarki cephesi âs- kerlerine bir emriyevmi neşret- miştir, Bu emriyevminin dün saat 18.30 n kadar ajansm verdiği ilk kısınmı neyretmiştik, Uzunca olan bu emriyevminin mütetiki KW mında Hitlerin söylediklerimi njans bülteninden hulâsa ederek veriyo ruz, Hitler ezeümle diyor ki: “İngilizler Yunanlıları evvelâ garantilerini vererek kandırmışlar ve askerlerini buraya ihrac etmiğe lerdir, Bu hareketin Almanyeya karşı bir thdit teskil edeceğini söylemekten geri durmadım, Yu- goslavyadan, iyi teskilâtlandırıl - miş bir Avrupanm kurulmasma iştirakten baska bir sey isteme « dim. Fakat bir taraftan İngiliz, firkaları o Yunanistana o çıkarken, Sırbistanda da umumi seferberlik yapılmağa başlandı. Doğu eenup askerleri bu suret. AHRETTEN CI Se -38 - Nakleden: Muzaffer Acar rittsinda bir teselli aradı. Yaptı, ZI bu uzun sabah gezintizinde dün- yayı birkaç gün evvelki gibi penbe görmüyordu. Daha birkaç saat evvel küçük kuleli odasında gözyaşlarını sakla” yıp sesini boğup İuçkırırken Şük, rani zorla sevmiye mecbur etmek istedikleri adamla mücadele etmi, ye yemin etmişti. Yarı çılgın bir vaziyette kendi kendine söyle söy- teniyordu: — Hayır, Necdc! onu sevmi - yor, Ben üç sene onsuz yaşıya . bilir miyim? Oru görmekten, orun güzel sesini dinlemekten, onunla aynı havayı teneffüs etmekten vaz geçebilir miyim? Hayır, Necdet onu sevmiyor, O. nu seven yegâne İnsan, benim,, Ve kendisini Necdete bağlıyan kardeş sevgisine ve Necdetle aralarmda meveut esassız bağı ve hemen her dakika ileri sürdüğü vazife hissi- ne rağmen Şükran da beni seve- cek.. Çünkü ben onun, beni sev, mesini istiyorum. Çünkü benim aşkım onun pek bağlandığı vazife. den, mantıktan hepsinden, hepsin- den daha kuvvetli.. Onu da niha- yet beni sevmiyc mecbur edeceğim günkü kuvvtli aşkımm tesiri altın. dü kalacak ve vazifosini #martarali sevgilisine cevap verecek, İşte o zaman onun aşkı ile mücehhez ol. duktan sonra bütün dünyaya mey» dan okuyacağım, artık hiç kimse kolumu tutamıyacak, Fakat bu heyecandan sonra Ce- mil Sermedi bir ümitsizlik sarmış, ve © zahinn muharrir kolları ka, natları kırılmış olarak bir kenarda kalmıştı, Cemil Sermet, Şükranın eğleni, lecek kadar olmadığını pekâlâ bi- liyordu, Belki kendisini bu kadar sevon erkeği sevecekli, Fakat Nec dete bağlı olduğu için de bu hissi daima Saklı kalacak ve sevdiğini unutmıya çalışacaktı. Eğer unutamazsa da ıstırap çe, kecek, hem de çok müthiş bir m. Urapla sarsılacak, ve fakat, mesut insanları rahatsız etmemek için bu ıstırabını kimseye belli etme- den eriyip gidesekti, — Hayır, hayır, ben böyle ol masmı istemiyorum. Şükranım, za. yalı Şileranim benim... Cemil Sermet Asabi bir buhran içindeydi.. Zihni o kadar doluydu ki,, Muttami bu mevzu (o üzerinde düşünüyordu: — Hayır, diyordu.. Beni sevme, ni istemiyorum, Benim aşkım me- Dalgın adam: — Bu sefer mektubumun yerine varacağma eminim? Katma, ya kendi elimle attım? Kirazın vitaminleri ve madenleri Halk sözleri arasında doğru Hi» kir ifnde “enler süphesiz pek çoktur, “arkamdan dut yetişmeseydi ço - cuklarm boynunu çöpe o benzetii- dim,, sözü yeni öğrenilen fence hakikatlere hiç uymamaktadır. Ye mixlerden beklenilen şekerle vitz- minler ve madenler bakımından kiraz çocuklara annelerine ve babalarma da pek faydalı bir yes mistir, Bir kere, seker bakımından ki. razın yüz gramı 14 gram seker lacak müdde verir, Bunun 10 gra- mi halis şeker olduğu gibi üst ta- rafmın da hazmdan sonra şeker olmasına hiçbir mâni yoktur, Bu nispette şekeri yemişlerden pek 2> zı getirebilir, Kendini o kadar a- we tutan kayısı bile İnsana ancak İ yüzde on nispetinde şeker olacak madde verebilir. Vitaminleri bakımmdan kirazm Yüzde 500 ölçü A vitamini çocuk. larr büyütmeye, semirtmeye, hem de bulaşık hastalıklardan koruma» ya yarar; Onun için kirazm çocuk- Isra zarar verebileceği sözlü bü- yük bir haksızlıktır. Onun yüzde 16 miligram C vitamini de çocuk - lar ölşlerine kuvvet ve elli ve. rir. Madenlerine gelince, İnsanlara €n Tözumlu on İki madenden hep le saatiniz çalmıştır, Bir yil evvel arkadaşlarınızm Norveç” ve batı. da yaptıkları gibi siz de Avrups nm doğu ocnubundaki Alman mep- faatlerini himayeniz altma alacak- BiR? olmanı katiyen istemiyorum, Ni - sanlm da senin gibi genç ve onun da hisleri senin hislerin gibi taze... Behemehal bir koçan olucak.. De, niz adamları hayatı dalma mavi gö, rürler, Sthhat doludurlar. Ölüme istihza ile bakarişr. Ru kadar çok sevdiğin meziyetlere malik olan bir adamı senin hayatmdan kimse u- zaklaştıramaz, Onu tercih edecek- 8in, çünkü kazanmak onun “We Hayatta başlandıktan ve bütün ba, yatı olduğu gibi karanlık bir cam” arkasmdan gördükten sonra ka. zanmaya, muvaffak olmaya İmkân yoktur. O, muhakkak ki senin hayal do lu heyecanlarını benden daha iyi anlıyacak, idealdon benden daha kuvetli bir aşkla bahsedecek, (doal kelimesini çok kuvvetle telâffuz ©. deck, fakat büyük bir askla nılan bu kelimeyi izah edemiyecek, O, seni, muhakkak ki benden da ha iyi sevecek Şükran, çünkü seni, senin için sevecek. Halbuki ben, geni kendim için sevdim, kendim seviyorum, Onur aşkı sana huzuru kalb için, de bir saadet temin edecek.. Hal. buki benim aşkımda bu sükümü bur lamşvacaksın. Çünkü ben seni se, verken heyecanla girpmiyordum.. Merak etme Şükran, ben aranızdan çabucak çekileceğim, o Kaybolaca. rm ortadan Şükran, ve sen de hiç süphesiz kocamn yanmda mesut yaşarken beni dilşünmiyecek, be - nim için ağlamıyacaksm, (Dovamı var) Fakat kiraza atfedilen | si tamam olduğundan, kiraz çe cuklar ve çocuk olmuyanlar için tam bir maden hazinesidir. Kiruzdaki madenlerin cn önem Msi, yüzde 0,0020 miligram mispo- tinde İyot madeni çocuklarm da, gocuk olmıyanların da tiroit güle delerine lizumludur, Bu gudde in- sanın beslenmesine, güzelliğine ve fikrinin parlaklığma hizmet ettiği için kiraz bu bakımdan en faydalı yemiş demektir, İyot madeninin bundan fazlasını, bu kadarını bile, bizim yemişlerimizden hiçbiri ve remez, Meselâ güzel kokulu kayse da o madenden hiç yoktur. Kirazın çocuklar için büyük fay» dası, onun terkibindeki fosfor ve iireç madenlerinin ayni nispette, yüzde 20 miligram olmasıdır. Ha- tırlarsınız ki bu iki maden arm sındaki nispet bire nekadar yakm olursa ikisinden de istifade © niş petto olur. Nispet bir olunon id madenden de istifade o tamamdır, Bu madenler de kemiklerin temeği demektir, Bundan dolayı kiraz ke *#lerin temelini. kuvvetlendirir.” Onun terkibindeki, yüzde 0.88 lizram. nispetinde çelik madeni pek de büyük nispette sayılamaz sa da yanıbaşmda 0.08 miligram nispetinde manganez madeni de bu- tunduğundan çelikten btifade şüp- besizdir, Endüstride olduğu gibi, Insanın vücudunda çeliğin yanında manganez butunmaymoa celik kav» vetli olamaz. Kirazm, yüzde 250 miligram nis- pette potasyom madeni vücudum etli ksımlarına kuvvet getirir. Sodyom ile klor büyük nispette ol- mamakla beraber ikisinin de $ mi. lizram olması vücudumuzdaki kas »ın pek isine yarar... Yüzde 0.13 miligram nispetinde bakır madeni vücuttaki nesiçlerin teneffüs et mesine yarar, yüzde 0.63 nispette mağnezyom madeni de vücuğün ibüyarlamamasına hizmet eder, Kirazm önemli bir madeni de, yüzde 0,15 nispette çinkosudur, Bu da hem vücuttaki nesiçlerin tenef- mesine, hem de « ki- razlan çocuğun babası da yerle » çocuğa yeni kardeşler doğmasına yarar, Bütün madenlerin neticesi olan alkolenlik nispeti de yüzde 6.56 yani hatırı sayılacak bir nispette. dir, Kirazı ekmekle yemek âdet or asydı, ekmeğin verdiği ekşiliği hö- men hemen karşılardı... Kiraz neredeyse dalları basacak, Ondan bol bel yedikten sonm lerini attırmıyarak saklamayı, tabii, ihmal etmezsiniz. Kiraz çöp- lerini kaynaitırarak suyuna biraz da şeker kattıktan © sonra içinde, idrar söktürmek için iyi bir Mâç olduğunu şüphesiz, bilirsiniz. GA, —— — Moskova civarında hava müdafaa manevraları Mosleova, 7 (A.A.) — Mosito- va civarmdaki 25 ii ve köyde hava tehlikesine karşı büyük as- keri müdafaa manevraları yapıl, metr,