April 9, 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

April 9, 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Gesaret ve korkaklık vergisi Mevr Cesaret, ölçüsü olmıyan manevi bir keymettir. Bu, güzellik müsa- bakasmda, güreşte, boksta, kof- "HABER — Alişim poslası Çocuk ruhiyatı opatik hiddet Da muştur, Tarihimiz şeref ve cesaret menkıbeleriyle doladur, Ferdi ee xareti bahis mevzuu olarak ele a mada, uzum aflamnda, kürek çek- mede, teniste, golttn birinci çek mek, şampiyon olmak gibi fani mıyanlar, milletlerin ecsur ve cü. retkâr sayılmaları için adetçe faz la olmaları lâzmeeldiğini iddia e diyorlar, Bundan gülünç bir iddia olabilir mi?.. Cesaret bizatihi mevcut ol- e eğ İşte Yunanlılar, İşte Yugoslav- lar. Kim ne derse desin, maddi kuv- vet cesaretle st bası gitmezse, sa- vaşta galip gelmenin, kazanmanm ihtimali yoktur, Vaktiyle Osmanlı ordusu Buğda. na doğra ilerilyordu, Anadolu bey- lerbeyi Davut paşa, Tavsan paz rma varılmon, dinlenmek için mola emrini verdi (1476), Çadırmda w Kkurken passya su haberi getirdi. ler: — Kasabala iki culha tarafm- dan işletilen bir dükkâna bir Gl) girmiş, orada çalışasi on iki amele bu minimini hayvandan korkmuş Jar, telâşa düşüp dükkândan uğra- mışlar; çarşı allakbullak oldu, halk biribirine girdi, Davut paşa, hâdiseyi padişaha bildirdi, Fatih Mehmet de, tilki- den korkanlarm. her yıl beş akçe (korkaklık © vergisi) vermelerini emretti, Emirde söyle bir kayıt da vardı: Vergiyi yalnız korkanlar değil, eovlâtları, torunları ve gele- cek bütüm nesilleri vermek kaydı. Bundan evvelki sâyımızda de söylediğimiz gibi çokuklar bazan hiddeti bir vasıta olarak kullanır- | korkak ebeveyinlerinden her iste, diklerini kendilerine verdirten e- min bir çaredir. Bu hiddeti keşfet, mek çok kaloydır. Fakat sinirli, heyecanlı, otoriter, yersiz hare. ketlerde bulunma, şantaj yapmak. tan çekinmiyen, ve tamamile sar'a Ularda rastlanan buhranları gös termiyen çocuklar bahis mevzuu olunca vaziyet doğişir ve güçleşir, Nevropeat oynadığı oyunun tesiri altındadır,, Bu gibiler oynadıkları rolun tesiri alundu kalarak ağlı. yan aktörlere benserler. Nevropat çocuğun o hiddeti kır gınlıktan ziyade kudrotsizliğin ya, rattığı bir aksülameldir. Çocuk tepinir, yumruklarını isirır, zaman zaman yerde sürünür, fakat kendi. ni yaralamaz, başkalarına vurmax ve sara İrarda olduğu gibi sağa s0 la gözleri kapalı, yumrukları sr. kılmış olduğu halde saldırmaz, hid. deti onu tam maanasile kör yap maz, yaptığını bilir hiddetinin bir gayesi ve bir sebebi omeveuttur, Çocuğun tatmin edilmemiş bir is, teği vardır: Azmesi ve ya babası onun arzuladığı seyi vermemişler. dir. Fakat o israr ediyor ve kızı” yor, hevropat olduğun dan bu kiz, glık gittikçe artıyor ve çocuğu çileden çıkaracak kadar siddetleni, yor, heyecanlı çocuklarınkine mf sabih bir mahiyet alıyor. Hiddet bu mütezayit seyri takibederken birçok harici tezahurat da kendini v6 samimi İnsanm yapacağı en gü- »el hareket, cesur ve meri olani?- rı sevmek ve alkışlamaktır, Fert olarak cesur insanlar oldu- ğu gihi, millet olarak, cesur olan- nr da vardır. Bunlar, gözü pek, korku bilmiyen fertlerden müte - #ekkill eaminlar, uluslardır. Fert Cesaret, ârzi bir şey değildir. © irtri bir mevhibedir. Her insan essur olamıyacağı gibi, kitle ha. ünde cesaret gösterecek milletler de parmakla sayılacak kadar a7- dır. Diheni yare dedim; hokkai lâl ve yakut, Ağzmın ölçüsün aldı, hemen etti süküt,.. lar, Bu onlar için çok gevşek ve | Yazan: HALİS ÖZGÜ Uşta olduklarından onlarında zev- | etleri ayrılmaktan başka çare bu- | hamamışlardı. Tedaviye zamanında başlanma, dığından çocuğun hiddeti müteza- yit seyrini takibediyor, bazan buhran ösnusında eline geçen şey leri annesinin, kardeşinin başına fırlatıyordu mektepteki durumu i, se normaldı; yabancilariz hemen daima sakindi, , Bu çocukta görünen hiddelin zu- burunda irsi amillerin (irsi feren- gi ve psikopatik) birinci derecede rol oynadıkları muhakkak olmak, la beraber terbiyenin de mübim hissesi vardır, zira âile muhitinde hakimolan hava çocuğun temayü. iğnü inkişaf ettirecek bir durumda idi. çocuğun mektepte, arkadaşla” rnin ve yabancıların yanmda uslu durması ve evde çiledön çıkması bunun aşikâr bir surette isbat ediyor. Çocuğun cümlei asabiyesini tes, kin ve muzır temayülilerini isale için tevessül olunan tibbi tedavi, aileden tecrit ve azimkâr fakat makul bir disiplinle idare edildiği bir müesseseye vazı çocuğun İyi. leşmesine medar oldular, ... TEBSSÜRİ HİDDETLER 16 yayında bir çocuk babasınm ölümünden sonra değişiyor, hiddet Ti bir varlık haline geliyor. Bunada sebep şudur: Çocuğun babası has, talanıyor, Çağırılan doktör iğne yapıyor, fakat hasta sekiz gün Türklerin kanı cesaretle yuğrul. Güzel bir saç suyu Saçların güzelliği çehre güzeli Gini Yarını temin oder. Onun için, saşlarınızm parlak, temiz vo yumşak olmusına dikkat etmolisi İZ. Saçları beslediği ve parlattığı iddia olunan birçok ilâçlar vardır. Fakat bunların hangisini tercih e deceğinizi o bilemiyeceğiniz gibi hepsine itimat da caiz değildir, O- Dun için size kendi elinizle yapaca Zınız en basit fakat en faydalı bir saç suyu tarif edelim: Bezaneden yarın kilo boraks, 250 gram da küfuru alırsınız. Bur- ları tos kaline getirir ve 100 - 125 gram kadar sıcak su içinde eritir. siniz. Bu mahlül soğuyuncr saç suyu- nuz hazırdır, Bu sudan günde bir kaç kere saçlarınıza sürer ve ta Tarsaniz saçlarınız parlar, yumuşar v6 ayni zamanda sıklaşır, tabi renkleri kaybolmaz ve dökülmez, Bu bir kabm içinde durdukça kâfuru billârler halinde dibe biri- kecektir, Fakat suda kâfi derece. de kâfuru erimiş olğuğu için çak kalamayn ve bu billürları eritmeye yoktur. isum Rutubetle bir yerde mi oturuyorsunuz? bilirsiniz. Ba kımız nasil: Bahçenize, yoksa evin önünde. sonra ölüyor, Bunun üzerine çocuk doktörü ihmal ve babasının ölümü. ne sebebiyet vermekle ilham eği, yor, kımgınlığı manasında eline ge" çen şeyleri ktrıp döküyor, eveleo çok iyi muamele ettiği hayvanla, ra hrtürlü eziyet yapıyor.. Büyük bir müşkülatla teskin €- dilen buhranları tekrar baş söster. diler, sonr bir kar gün içinie sa” kinleştiler, Bunu müteakıp çocuk fena dü- Tumlarmatedssüfediyor, yalnız bö. tün yaptıklarını hatırlıyamıyor, bir kaç gün çocuk şiddetli zihni ta, savvurlarla meşğul oluyor, babası" Ai iş başında görüyor, ona yardım ©diyor,, sonra yine eski sakin ha. line kavuşuyor, Daima heyecanlı, saf, korkak, karanlıktan ürken, snnenin eteğin- den ayrılmıyan bu çocuğun bu ba. le gelmesine sebep olan amil şüp- hesizki babasınm ölümünde duydu. Zu şidddetli heyecan dır, ... Sert bir terbiyenin ve tahammii- Tü güş bir heyecanın tesirile bazı gocuklar fikirlerini, arzularmı gir» lemek düşüncelerini saklamak iti- yadmı kazanırlar, Bunlar da hayali şeylerle uğra, gırlar, fakat diğerlerinden farkları bu hulysların isyan vo intikamla gösterir çocuk ağlar dişlerini gi. errdatır, Saralınm hiddetten sonra Ağlaması nadirdir, göz yaşlarma ve hınçkırıklara nevropatik çocuklar. da sik sik rastlanılır. Bu gibiler de buhrandan sonra küserler, ba, hi | zan da kahkaha ile gülerler, yer. six hareketlerde bulunurlar, fazla” sile şefkat gösterirler ve yaptik. larına teessüf ederler, sar'ak ise buhranı mutcakıp müteessir ol . maktan ziyade şaşkındır.. Tecrübe, itiyat, tecrit nevropa- tik hiddetle sar'alı çocukğun hid, detini tefrik etmekte yardım oder. ler, Dokuz yaşmda bir kız durmadan kımilâıyor, etrafındekilerin canmı sıkacak hareketlerde bulunuler, onları sinirlendiriyor, miriltie ve muziptir, annesini ve babasını ağ” za slmmmyacak sözlerle tahkir et, mekten çekinmiyor, kız kardegini yumrukluyor, tekmeliyor, çok şid- detli hiddetlere tutuluyor, Fukat zaman zaman avdet eden süküne- ti esnasında evelki durumu ile taban tabana zıt bir vaziyet alıyor: Çocuk annesine babasma, kardeşi, ne karşı büylk bir sevgi gösteri. yor, yaptıklarma pişman oluyor, Bununla beraber çocuk hiç bir an derslerine çalışmak arzusunu duymuyor, gece uyurken yatağın- dan birden bire sıçrıyor; mütama, diyen hayali şeylerle uğraş'yor, İarnaklarmı, derilerini koparıyor, başağrılarından şikâyet ediyor, Çocuğun kız kardeşlerinden biri de çok sert fâl, babası ise geçim- siz, mağrur; sinsi, itimatsız kw- kanç, hiddete fazla musait bir 8- damadı, Karmı ondan ayrılmak mec Duriyetinde kalmıstı, Bu adamm üç erkek kardeşi de aynı yaratı, YARIN AKŞAM Kalarii iii zi i Yüzün cildini gibi gizliden gizliye faaliyette bu. lunur, eğer zamanında müdahele. de bulunulmazsa yavaş yavaş şid- detini artıran küsçünlükleri, kı gınlıkları teşebbüs kabiliyetinden mahrum.kalmış olan bu zavallılar: basta yapabilirler, Cemiyeto karşi kindar, kendi varliklarmım düşma- bir usul vardır, Bunu öğrenip tatbik nı ve tahripkâr onur haline getire. eden kadmlar o güzelliklerinin yüzde şeksenini temin etmiş sayıdabilirler: Eezaneden “kükürt çiçeği,, denilen kükürtten bir miktar alırsınız, Bunu biraz süt içine karıştırıp barakırsmız. Bir iki saat durduktan sonra, kükürdü bulandırmaksızın sUt9 atırve yüzünü. ze sürersiniz. Bu, yüz yıkanmadan yapılacak ve ondan sonra yıkanacaktır. Yalnız, dikkat edeceğiniz o mühim bir nokta var: Kükürtlü efit taza taze kullanılmalıdır. Bir kab içinde sakla, mak ve sonra vakit vakit kullanmak doğru değildir. Meselâ, kükürtle ka. rıştırarak akşamdan hazırladınız sü, tü ertesi sabah kulinnabitirminiz fakat DLORİ Japon | Ege grupu selbesi mar; | güreş birincli kleri! nariciye nazırı / Sovyet Rusyada ikamet Aydın, 8 (Hususi) — Ege gru S çi müddetini uzattı pu sörbesi güreş birincilik müsa- | İ bakaları dür şehrimiz spor s8ha- Moskova, 8 (A A.) — DN.B. Dün Maskovada Molotofla Matayo- ku krusmda yapılın görüşmenin böl yük bir dostluk ve samimilik havası sında vo kalnbalık bir halk önür. de yapılmıştır. Bu müsabakalara istirak eden Denizli, İzmir ve Ay. | içinde cereyan ettiği Japon mahriles dın güreğçileri müsebukadan önce | “ide tidirilmiştir. Mateuoka Mototofe Atatürk büstüne bir çölenk koy. | * 99X faydair bir fikir teatisinde bu Pa 7 7” İ danmuştur. Matmokanm tektifi üzere muslar ve müteakiben spor sühas |, öörüğünkce Sivasi döne sında ve valinin huzurunda bir ge- çit resmi yapmışlardır. Netleede Ağır, 87, 72 ve 66 kilolardı De nizli, 56, 79 kilolarda İzmir, 61 ki. | oda da Aydm bölge güreşçileri | kazanmıştır, Güreşleri müteakip (birincilere vali tarafından bayraklar hediye edilmiştir. Grup birincileri Türkiye birinci- lik müsabakalarına iştirak etmek üzere bu akşam Aydın bölge aja- mının İdaresinde Adanaya hareket NAZIRIN SEYANATI Moskova, 5 (A.A) — O Matsüole dün matbunta şu beyanatta vutun,, muştar: Faydalı görüldüğü takdirde Moskü vadaxi ziyaretimi temdide amaeyim, Uzak şarktaki vaziyetin Tokyoya der. hal dönmemi istilzam edecek mahiyet te olduğunu zannetmiyorum, ” Nazir şunları Mâve eylemiştir; Sovyet « Yugoslav ademi tecavÜz paktının Alman « Sovyet münasebet, derini müteessir ettiği mütalcasnda EA e m Huviacap at yarışlarında Basrollerde: meşhur komik Ritz kardeşler ve Ri chart etmişlerdir, Moskova, 8 (A,A.) — United Press m muhabirine göre, Japon harlelye nazırı Metsuoka bu akşam Moskova" “ Seri Bisiklet dan iareket edecek iken ziyaretini 18 5 Nisana kadar uzatmağa karar ver müsabakaları li Betanbul AMERİKAN SEFİRİNİN DAVETİ mink RE irani eee ler ye nazırı Matsuoka dün akşam birle. şik Amerika büyük elçisi Cuk Stein, | kapı ile Süfvri yolu © üzerinde ve 75 | Barit tarafından alişan yemeğin! bir. kilometrelik bir mesafe dahilinde ya, | 1Kte yemek için yapılan daveti kabil pılscaktr. etmiştir. i ii 300 milyon tonluk ticaret 1 —Seri bisiklet yarışlarının ikin, disi 134AE41 pazar günü sabahi Tops 8 — Iştirak edeceklerin yarış sa. âtinden evvel hazırlanmış oldukları halön Topkapıda hazır bulunmaları ve isimlerini hakem heyetine kaydettir. meleri Yizımdır. Geç kalanlar yarışa iştirak edemezler. —| eşyası ai ike “a 68 inci Şimdiye kadar vapur Darlişşetakazıı 68 inel yıldönümü | Kafilelerile nakledildi. 15 nisan pazar günü Darişşefakada Kkutlanmaktır. Bu bayrama (bütün Darlaşefakalılar iştirak edecektir. Bütün bü izahat bize hiddetin çocuğu ne feci akibetlere sürükli- ye bileceğini açık bir surette gön teriyor, Onun için bu gibi vaziyetlerde çok dikkatli hareket etmek ve İh- tiyatir olmak İizımdır. İlk yapılacak şey hiddeti daha başlangıçta yok etmektir. Aksi hölde yulnız karakter üze rinde mllessir olmakla kalmıyarak ayni zamanda bir karakter halini slan itiyat meydana getirir. Çocu- ğu hemen mütehassise götürmeli, icebeden tedaviye o başlatmalıdır. Eğer wzvi bir bozukluk eseri de. giles hiddet Çocuğun duyduğu is- yanm bir tezahurlidür, zira o böy. lelikle şahsiyetini tebarüzettirmek, adaletsizlik ve madünlük hissini yoketmek ister. Mamafih hiddetin suburunda terbiyenin çok büyük rolu olduğunu da unutmamak la- zımdır, Ebeveyinlerin idaresiriik » lerini, murebbilerin yolsuz hareket lerini bu hususta çok müessir amil Jer arasında zikredebiliriz. Hiddetli çocuklar karşısında her yazımızda ehömmiyetle işaret etti. Bimiz gibi katiyen şiddete müra- esat olunmamalığır, Halis ÖZGÜ Londra, 8 (A,A.) — Ingiliz amiral, Hik dairesinin 80 rsartta biten haftas ya ait üenret gemileri zayiat bülte, Bine göre vaziyet şudur; Ceman 68.870 tonluk 14.975 ton hacminde 6 müttefik, 3.730 ton bacminde iki bitarnf olmak üzere cemün 77.377 tonluk 20 vapur batmış, tr. Maiouki Almanlar aynı balla içinde 157.000 ton hacminde tiearet gemisi balırdıklarını kidln etmektedirler, Ays 13 ingiliz, i rıca İtalyanlar da 12 bin tonluk vapur batırdıktarmı iödin ettiklerine o göre düşmanın ceman 199.000 ton vapur batırmış olması iüzrmgelmektedir. Bu rakamlar yalandır. Askeri gömi kafileleri o müstema fakat sahil kafileleri dahil olmak Üze. Te harbin başlangıcındanberi harp gön milerinin himayesi sitmda (oo yapılan deniz nakliyatı gayri safi 200 miyon tona teliğ olmuştur ki bu miktar 400 mliyon tonluk bir hamule demektir. Bu gemilerin ekserisi düşman tara fından İz'aç edilmeksizin Ilmarlarına vasi olmüuşlardir. vutieiyünde 70 yaşında Virjin Balyaze yan adında bir kadının evine hizmete çiliğe aldığı Aliye Pakalm isimli 16 yaşında bir genç kızı, kendisine para yerine bir yün kazakin bir eteklik ver mesi Üzerine çıkan kavga sonunda bie terk, Yarılı genç kız dün matbaamıza gelmiş ve Virjinin yapman (hizmetçi z deği kadınm kocası öldüğü için ken. disine bir müddet refakat etmek Uze. re evinde misafir kaldığını, para hü. susunda da herhengi bir rarda bü. Munmadığın: söylemiştir. , |