April 17, 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

April 17, 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

IT NİSAN — 31 - İAsırlarıdanberi top izmir notları: 4 —-—-—— —————— izm irin sesi duymıyan Avnaroz UCUZİLU ĞU Papasları #hirlerde ucuzlukla karşılağın » Ca gayri ihtiyari hayret duyu . yor, İzmirin ucuzluğu da bende YEMEK VE EKMEK 10 KURUŞ Yemek, ekmek on kuruş. 5- vet İzmirde öyle halk lokantaları hayretten daha ileri bir hayran. | var ki, bunlarda bir kap seçme ik hissi yurattı. Evet İzmirin ucuzluğuna hay- Tan oldum. Bu güzel şehirde be- Iediyenin eserlerinden biri de u. cuzluğu temin etmesi. “Tabii halkın da tu işte büyük bir hü. ğin dilemma - Pet ayda 30 - 85 liraya kirala. | Fevkalâde lüks yerler müstes- ha İzmirin öyle pahalı olan hiç bir tarafr yok. L4iks yer diyo. | pilâv, börek, | Ayrıca | hakkı vermek mecburi « sinif bir lokanta | © ÖR üç kap yemeği salatası ile bir- | te 16 kuruma yemek her za. yemek ve 250 gram ekmek yal. mıza 10 kuruş. Bu ucuzluğa ba. kıp du bunları köşede bucukta | kalmış emele aşçıları zannetme yin. Hayır bunlar da tertemiz lokantalar, masalarınm üzerin - de temiz beyaz örtüler var, Ger sonlar mükemmel servis yapı - yorlar. Ben İzmirde kaldığım müd - det zarfmda bu Üç sınıf lokanta da da yemek yedim. İtiraf ede - yim ki, hepsinin de yemekleri lezestli ve bilhassa temiz. İsmirin lokantalarını beledi . yenin bir muvaffakıyeti olarak kabul edebiliriz. GAZİNOLAR İzmirin gazinolarımda, çayha . nelerinde d6 ucuzluk göze çar - piyor. İçkili çalğıh gazinolarda - İki derme çatma bar bariç . fiyatlar normal. Çok bol meze ile verilen İçkilerden yüzde 50 ile yüzde seksen arasında bir kazanç temin olunuyor. Meselâ birinci sınıf bir içkili lokantada 25 san #litrelik (ark dokuzluk) rakı mez8 İle beraber 90 kuruş. Ama Be meze veriyorlar. Sicak ve 80- Zuk meze olmak üzre en az se. kiz çeşit.. Sonra birçok lokamta. larda içki inhisar fiyatma verili- yor. Fakat içki bukadar vewz di. .ye yemek fiyatları artırıma - mış, Yemekler de &ynr ekilde ucuz. İzmirdeki içkili lokanta - larda porsyon mezeler . herne olursa olsun - yalnızca on kuruş. Çayhanelere gelinee: İzmir çay - hanelerinde, ama ber sınıfnda hepsinde çay, kahve vesire İyi Su İle birlikte yalnızca beş kuruş bem de çay çaydanlıkta, kahve günlerde İstanbul et sikmüsri. çinde kıvranıyordu. Kuzu eti 90, hattâ 110 kurusa fırlemiş koyun eti de 75 den aşağı düşmemişti, İşte o günler içinde ben İzmi. re ayak basıp ilk rastladığım ka sap dükkânında kuzu 55, koyun 50.. körpe dana 40 kuruş etiket- lerini görünce öyle bir hayrete düştüm ki, tarif edemem. Fakat bu hayretim birkaç gün sonra zall oldu. Çünkü İzmirde her ge. mirdö ie 15 kuruştu. Taze be. zelya İstanbulda 40, İzmirde on beş kuruştu. Yeni çıkan engi . narlar 3,5 kuruştan satılıyordu. En temiz ispanağım kilosu 3 ku- ruşa veriliyordu. Beri İzmirin ucuzluğuna hay . ran oldum, diyorum. Sizlere ka. bil olduğu kadar misaller ver - meğe çalıştım. Bunları okuduk . tan sonra siz de düşünün: Ben, | İzmir ucuzluk diyorum.. Haklı mi ? Haksız miymm? Bunu da takdirinize brakıyorum. Musaffer ACAR Son yazı: İzmirden manzaralar. Dünyanın harp içinde olduğunu yeni öğrendiler Alman Yunan barbinin gös. terdiği seri bir inkişafla Selânik şehri Almanlar tarafından işgal olundu. Selânik Halkidikya ya - rmmadasınm teşkil ettiği bir tabi körfezin dibindedir, Şimdi Al . manlar bir taraftan garp istika" metinde taaruzlarına devim & . derlerken diğer taraftan de fev- kalâde dağlık olan Halkidikya yarımadasını yavaş yavaş İşgal etmektedirler. Malüm olduğu 1. zere Halkicikya yarımadası üç parmak geklinde Ege denizine uzanmaktadır. Birer parmak şeklinde uzayan bu üç yarımada nm en şarkında bülunanmın İs * mi Atlos yarımadasıdır. Bu ya. rımada altniş kilometre uzunlu- ğunda ve altı kilometre genişli. Zindeki Athos dağlari ie kaplı - dır. Bugün dahi henüz harbin şid. detini tamamen görmiyen bu ya rimada düne kadar Avrupada büyük harbin cereyan ettiğini bilmiyen kimselerle meskündur, Atbos yarımadasının en ucun- da bütün dünyaca meşhur Ay . naroz manastırları vardır. At - hos dağları sakinleri Alman . Yunan harbi başlayıncaya kadar değil, dünya harbinden memle - ketlerinin de harbe tutuştuğun - dan bile haberdar değillerdi. Athos dağları bütün ortodoks papaslarma, rohiplerine kuca * Emi açmış yirmi manastir ve beş yüz kilise ile doludur. Bu ma nastır ve kiliselerde üğ bin or. todoks papası yaşamaktadır. Athos dağı bütün ortodokslar mazatmda mukaddes bir yerdir. Alhos dağlarında manastırla- rında kiliselerde yaşıyan papas. lardan maada, sahilin kayalıkları üzerinde kartal yuvasına benzi * yen kovuklarda yaşıyan ve yal . nizea zeytin ve İncirle beslenip çile dolduran, perhiz eden rahip- ler de mevcuttur. Bunlar, sakalı salıp, dünyadan vazgeçip yalnız. ca ölmiyecek kadar yemek yiy€ retmektedirler, Fakat Athos da ğında yaşıyan bu kimselerin 2. dedi, nihayet on beş yirmiyi geç mez.. Esas kütleyi manastırlara, kiliselere kapanıp kendilerini bir derece daha hayata yakın tutan papaslar, rahipler teşkil eder. Kendi arzularile Aynaroza ve daha diğer manastır ve kilisele" re çekilen ortodokslar srasında muhakka ki fevkalâde şayanı dikkat simalar vardir. Fin garip âkıbetlerin, en acıklı böğeri fâci. aların burada nihayet bulduğuna aslâ şüphe edilmemelidir. 1935 senesinde uzun boylu, aporen kıyafetli bir genç Athos dağında Hierisso kastbasında Jandarmalar tarafmdan muaye- ne edildikten sonra rahipler cum huriyetine girmişti. Acaba yir - mi manastırdın hangisine mü * racaat edecekti? Ne gibi bir se. beple buraya kadar sürüklen - migti? Niçin böyle dünyadan vu. “İ zaklaşmak istemişti? Bunlari kimse (bilmiyordu. ( Bildikleri yalnizca bu gencin ismiydi. An- ârev Bolfur ismindeki bu genc İngiliz İleri gelenlerinden Lord Balfurun yeğeni idi, Andrev Bal- fur bir daha 1938 senesinde dür ya üzerinde, hattâ Pariste görül dü ve Pariste 15 inci mahalle . nin kilisesinde nikâh kıydı. Bi- kaç hafta sonra dağları manastırlarma dördü. Andrev Balfur hâlâ Aynarozân- dır, tekrar Athos Fakat, bu kaydettiğimiz Ay * narozda gelip geçen şayanı dik. kat simaların yüzde hattâ bin . de biridir. Nice kimseler Simeon, Pol, Diodor isimlerile gelip bu « rada unutmak, başka bir #leme dönmek için kendilerini zora ko yuyorlar, Aynarozda ve diğer bittin manastırlarda yerleşmiş olanlar arasında Ruslar, Bulgurlar, Yu. nanlılar, Sırplar ve daha birçok mileltlere mensup ortodokslar var. Birçok meçhul hâdiseler bu mukaddes yartmadanm Üzerine, bir çok esrar dolu kimseleri atı. günah olduğu için bir defa bile traş olmuş değillerdir. Buradı yaşıyan papâslar siyah bir cübbe ve malüm olan siyah yüksek şapkalarmı giyerler, Kilandriden içeriye giren bir seyyah, hakiki bir rahipler cum” huriyetile karşılaşır. RAHİPLER CUMHURİYETİ Kilandride hAlâ birçok Sırp rahip vardır. Bunlarm çoğu ge. çen ümümi hârpte Belgrad veya Manastırda harbetmiş olan eski muhariplerdir. Harpten sonra bu manastıra cekilen askerler simdi pek az meydana çıkmakta ve ömürlerinin mühim bir kısmı nı Marko Kralivçin mezarı ba - şında dua etmekle geçirmekte « dirler, i İnsanım merakını mucip olan yor, Athos yarımadasmdan ge; bir. mesele detbu'rahiplerin ia ? genler bu papaslara rastladık. ları zaman muhakkak geldiklerini soruyorlar. Fakat al dıkları cevap şudur: — Yunanlıyım, Bulgarim, Ro menim, Kıbrıstan veya Sırbis - tandan geldim. Ve hiçbir panas daha fazla bir şey söylemiyor. MAZİLERİNİ HATIRLAMIYORLAR Bu manslırların birinde Atho- noao isminde bir de beyaz Rus ver. Eski Rusya kalmış olsaydı bü zat gran dük olacaktı. Fran sızcayı çok iyi konuşan, hattâ Paristen kiymetli hatıralara sa. hip olan bu adam urtik mazisini hatmlamıyor. Sorduğunuz za - man: — Biz, mszisi olmıyan insan- larız, Bizim hayatımız burada başladı. Burada nihayet bula * cak. Diyorlar. Burada, Athos dağlarındaki manastırlarda kiliselerde binler. <6 on binlerce kisi yaşamış ve öl. müştür, Fakat hiçbir kadın Hi- €risso kasabasını geçip bu ra * hipler, papaslar beldesine ayak basmamıştır. Bu manatırlara çe kilen rahiplere papaslara evlen- mek, sevişmek, hattâ kadın res. mi görmek bile memnundur. Ra- hipler değil kadın, hattâ tavuk, kumru ve keçi bile görmezler. Digi görmek zürriyeti düşünmek hattâ küçük çocuk görmek bile bu rahiplere meneğilmiştir. Hiç bir dişi Athos dağlarına gire * mez. Atbos dağlarına girildiği 23 . man nazara ilk olarak carpan manastır, bir kale gibi muhkem olan kilandri manastırıdır. Bu . radaki rahiplerin çoğu İhtiyar- dırlar, hattâ birçoklarmın göz © leri dahi görmez. Bazı rahipler yüzlerine demir eşya değdirmek e şelerinin kimin tarafından temin olunduğudur. Buna kendileri şöyle cevap veriyorlar: — Hükümetimiz ve bise ina. nan dindarlar, Filhakika Alhos dağı papas- ları pek kanaatkâr kimselerdir. Esasen çukurlaşmış yanakların - dan ve çok eski elbiselerinden bunu anlamak da mümkündür. Athos dağınm şefi, rahiplerin cumhuriyetinin reisi Faryes ma nastırında bulunmaktadır. Çok ihtiyar olan bu rahip haftada iki gün toplanan ve dört kişiden mürekkep olan idare meclisine riyaset etmektedir. Athon dağı sakinleri yalnızca hükümetten veya şundan bım * dan gördükleri yardımla yaşa. mazlar, Aynı zamanda kendile . rine ait zeytin bahçeleri, tarla - ları da vardır, Genç rahipler i* badetten hariç zamanlarına ge. lip bu tarlalarda, bağlerda çalı. şırlar. ATHOS DAĞININ 'TARIRI Yunan efsanesinde İstam At- bos dağına bir seyahat sırasın da uğramış olduğundan bahetdi, İir. İncilde İsânın bu dağa uğra- dığına dair bir kayıt yoktur. Yu nan efsanesi Meryem Ananm da Athos dağına sığınmış olduğu * nu söyler, nihayet eski zaman . larda Athos dağının bir kanalla Helkidikya yarımdasından ayrıl dığıma ve İskenderin yerine bu dağ üzerinde yeraltinde kir şehri tutan, diğer eliyle de bir nehir akıtan Bizans İmparstorluğu or- ta zamnaı ve bilâhara da Athos değin Çarlı” Rusyanın itibarı | 19 nisan cumartani gin akşamı “nr kaxandığı mesut devirleri ge" lir. Fakat Rus imparatorluğu « mun yiktimasile beraber Athos dağındaki rahipler cumhuriyeti, nin de feliketi baslar, Athos dağına sığımmiş olan binlerce rahip bügün Açik ve harp tehlikesile karsı karşıya bulunuyorlar, Almanların Halki- dikyayı işgal etmeleri bu rahip” Jer cumhuriyetini hem açirk hem de harp tehlikesile karşı karşıya koymuştur. ATHOS MANASTIRLARININ S RVETİ Halbuki Athös manastırları . nım kalım duvarları arkasında dünyanın en büyük servetlerin - den biri gizlidir, Asirlar boyun- ca harbetmiz olan Pizâne İmpa * ratorluğunun, Sezarların, büyük Kostantinlerin, Sırp prensleri . nin bütün Rus imparatorların ele” gekirdikleri birçok kıymeti: sahat eserleri Allhıös dağı mâ nastılarma Rönderilmiz ve bu dağın en mutera verimde bulu * Dan hazine müzesine konulmuş tur. Hattâ İstanbulda Fenerde bulunan büyük ortodoks kilise . sinin hazine dairesinde bulunan birçok sanat eserleri bile bundan bir müdet evel Atbos dağı ma . naatırlarına nakledilmişti. Sonra Çarlık Rusyadan ihtilâl sırasın- da kaçırılabilen büyük servetler de bu dağda saklıdır. Athos rahipleri bugün de per hizlerire, ibadetlerine devam e ” diyorlar. Yarın ne olacaktır, bu. nu şimdiden bilmiyoruz. Garbi Avrupa memleketleri - nin Alman işgalile meoburi per- hize girdikleri bir devirde kendi arzularile perhiz öden bu bin * İevce rahibin de yakında mec . büren gârbi Avrupa miletleri mi salini takip edeceklerinden güp- he n'unmamaktadır. Harp asırlardanberi dua sesin den buşka bir gey duymıyan Ay- nsroz rahiplerine top sesi, mo * tör sesi duyurmustur. Bugün artık Athos dağı sakinleri de diinyanın harp içinde olduğunu biliyorlar Frarsadeki taleke- DE Gi . ierimiz yetiyor Vişi, 18 (A.A.) — Ot Fransız ajar m bildiriyor Eikaariai Grenöhle ve Toulouse Üni. versitelerine sit olmak Üzere 20 kudar Türk telebe büyünlerde Paris , Bere iin yol ile İstantarin — gideceklerdir. Buhdan evvel birkaç katile daha has rekat etmişti. Bu tületeler son kafile. yi teşkili etmektedir. ZA FRANSİZ vvamonne: EB HALK SANATKARI NAŞİT ve arkadaşları Aİ yl İİ Sie İİİ zi YASAN GüLLERİ İİ Komesli 3 perde Varyete - Solo - Düeti - Caz larmı hatırlatırlar. Başlarına.