25 Nisan 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

25 Nisan 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Üstad İsmail Hakkı Baltacoğ” Many (Yeni Adama) niocmassunda, sabne sanstkârı Asım İçin hir yardım sütunu açma. * bazı yazıcı arkadaşlrrı hareke- “0 Getirdi, Bir mevzu yakalama Mn sevinci içinde, ihtiyar halk - Satkirmdan çalıkalem bahsedip daruyorlar. Yazılanlar üspek ma Miyette bir vey değil, hepsi de bi. VER fanta... Asım Babu, yalnız buzün 5ğil, MA iç bes yıl içinde, hor fırsatta, yemin birtakım şeyler yazılan # #disklarda kurameli salıp mar 1 çıkardığı, bazan sefli ve bir. vaziyette bulunduğu, nakaratı gibi tekrar edi- Mepsi güzele, Güzel ama ona np yardım lâzm?, Maksat »tin dikkat mazarmı çekmek Yoksa ona belediyenin muh tertibinden para almak Geçineseği miktarla bir maas m istiyoruz? Dari. Mtezeye, mi yatırmalı, yoksa Şe- iyatrosu bir jübile mi yap , H # : Tü / fi şey su olmalıdır: Şehir Oyun iki kişi arasmda oy, » Arka arkaya zar atılır. tayyareci zarm (gösterdiği lerler. Meselâ zar ilç İşse Üç nokta atlıyarak gelir, Her ikisi de böy” ii © numaralar, paraştit kullanıla- “ak yerlerdir. Kim bunlardan bi. ” korimrya mecbur olursa 2 Okta geri çekilmiye mecburdur. DI) Oyunculardan biri, 63 ve * Aumaralarla gösterilen yerle. konmak zorunda kalırsa deni- © düşmüş demektir. Öbür oyun iyüstlste üç zar atıp ilerlemek p“ş kazanır. Di 18 ve 81 de yıldırım çarp mer. Yıldırtma maruz SM oyuna beş nokta geriden Le. (V) 88 ve 91 numaralı baar Xonanlar benzini sayılır. Oyunu kaybeder, yap eYuncudan hangisi, daha ev. dey Sağdaki, kendi yolu tstün. #gbyük tayyare istasyonuna » © oyunu kazanır. wi KU kiraya verilecektir. ği va 0 ton büğüsy öğüttürülscektir Kapa zarfir eksiltmesi 28/4/041 pa. Bünü sant 15 de Erztocanda sakar! #ztın alma komisyonunda Yupr, ie teklif meletuplarmı ihsle saatinden #vvel kumiayuna vermeler! tahmin bedeli 164000 iira fik teminatı . Şurtnamesi komlayonda görülür. (2207) (2353) öd. matr-sine tahmin edilen fiyat 125 kuruş olan 39.000 metre por. Bez puzarldela salım anacaktır Thaleri 28/4/5461 pazarteni “4 “de Ankırada M. M, V. satm ajma Komlayonunda yapılacaktır. iüinmi: 7447 Hira 50 kuruştur. Büvemfi ve gartnamesi 244 kuruşa ko 9 alınır, Talipterin beli vakitte komlsyonz gelmeleri, (2808 3107) “ir Meyan Mit miğre eti alınnevktr. Teliplerin Çatalesda Kızilen AN köy OOMİE nüma kowisyonunu yemeleri (2318 — 3228) > Tüliplerin kanuni vesika İç İs Zavallı Asım baba şahsiyet olmuştur, Bazan o- | İlnhisarlar- umum Müdürlüğünden; Kiralık Soğuk Hava Depoları — İdarem'zin Ferfköy bira fabrikasında mevcut iki adet soğuk hava $ — Tafsiât almak istiyenlerin Kabataş'a ievâzma ve mübayaat şubesi müracaatları Hân olunur. (S0ST) istanbu! Levazım âmir.iğinden verilen narıci asker. kıtaalı ilânları #a# ©t köhte posls) patılacekim. Pazarlıki, ekalitmesi 2A/4/M1 RİA sent 14 dn Hadımköyde askeri satın alma komisyonunda © Haliplerir belli vakitte komisyona gelmeleri, (2315 — 8230) İmei onun İçia bir jiibile vermek, o Şehzadebaşında çalışan tulünt sanatkârları da, birer gece- lerinin hasıladımı Asım Babaya he. diye etmek... öğretmenlerine durmadan şikâ. Bu nokin üzerinde, soym vali- | yet eden ve küçüklerin dilinde mizin nazarı dikkatini celbeder | “müzeyir” adıyla meşhur olan bu kon, Maarif Vekületine de düşen | çocuklar kendilerile uğraşanlar bir vazitöğen bahsedeceğim: tarafmdan çok İyi tanınmışlar. Asım Baha, elli, altmış yılık t- | dır, yatre hayatımızı bilen ve icinde | Bunlar arasında yaptlan tet- yaşıyan oyezâne adamdır. Onun | Kik ve araştırmalarda bu husus bildiklerini bilen bir sanatkârımız ta kız çocukların daha büyük bir | Kahnamıştır. Bunun İçin, onun W- | ekseriyet teşkil ettikleri görül. Evde kardaşlarını anne ve ba” uğraşan değerli dostlarım “Refik | de gösterilen ihmal ve muhitin Ahmetle Selâmi İzsetin alâkaları. | tesiridir. nı çekerim, Bunlar umumiyetle mutidir- Bir muâhike yazdım ki rakip anla, | ler; kendilerine verilen emirleri sa ağlar! | yerine getirirler her gekle girer LÂEDRİ ler. Himayeye ihtiyaçları fazla. dır, Küçük kızların erkek çocuk” lardan daha çok şikâyetçi ol mularınm sebebi burada kolayca » oBunler annelerine daha çok ilaatkârdırlar; tlik, otoriteye karşı muhâlefet Wtiyaçları bu çocuklarda daha geç tezahilr eder, Şikâyetçi (oçöcuk (kendisine söyleneni olduğu gibi yapar, hiç bir zaman öğretmenile veya an. nesiyle münakaşaya girişmek, itiraz etmek İstemez, körü kö rüne itaat eder, Onun için bunla” rın yaptıkları dalma makuldür ve faydalıdır. Birçokları arka. daşlarının bu telâkkisinin dışın, da görerek kızarlar, onları ita atsiz ve hürmetsizlikle itham ederler. Bunlar nizamın gönüllü ve fedakâr müdefileridirler. Fakat bu durum çocuğun le hinde değildir. Zira şikâyetçi zihnen hemen daima bir gerilik gösterir, biraz aptaldır. Hocala. rma karşı gösterdiği körü körü, ne itaat sadakattan ziyade kud- retsizliğin bir tezahürüdür. E vet, çocuk şikâyette yalnız öğ. retmenine bağlı olduğunu isbat etmek gayesini istihdaf etmez aynı zamanda onün hoşuma git. meği, yaptığı hareketin mükâ- fatını görmeği arzular, Şikâyetçi çocuk ekseriya şr martılmış, egolet olur. Zihnen geridir. Bazılarmda nadir ol. makla beraber adalet hissi mev, cut olabilir. Bunlar arasında en tehlikelisi güphesizki osadizmin tesirile hareket edenlirdir. Bu gibiler yalnız başkalarının duya. cakları mtırabı görmek ve bu suretle kendilerini tatmin etmek, zevk duymak için şikâyet eder. ler. Bu maksatla daima teyak- kuz halindedirler. Ariadaşlarr nm en küçük kabahatlarmı ka. çırmazlar. Hele kendilerinin ge. tirdikleri şikâyete dayanarak öğ” retmenlerin “mücrimleri” ceza” neşe ile uzaklaşımlar ve yeni kabahatlı bulmak için bütün dikkatile etrafmdakilerin hare, Şimdiye Okadar o görülen filmlerle mukayese edi, iemiyocek dercende heye, «ank ve meraklı bir film balarma, mektep arkadaşlarını İ Çocuk ruhiyatı Şikâyetçi çocuklar Yazan: HALİS ÖZGÜ | ketlerini gözetlemiye başlarlar. Şikâyetçilerin üzerinde ma dünlük hissi de müessirdir. Bu gibiler kendilerinden üs tün gösdükleri kimseleri gözden düşürmek isterler. Bazıları dahs İleriye giderek arkadaşlarını uydurdukları kaba hatlarla itham ederler. - İftiracı olan bu çocuklara daha ziyade mitoman ve tereddi etmişler a rasında Yastlanılır. Bu gibi çocuklar karşısında alınacak en mühim tedbirler şunlardır; 1 — Bunlar herşeyden ziyade şefkat ve muhabbete muhtaç zayalldardır. Onun için asla şid” dele müracaat etmemelidir. NM — İzzeti nefislerini rencide etmeden şikâyetin fena bir gey olduğunu kendilerine anlatma Itdir, NI — Çocuklar arasında ma. dünlük hissini yaratacak hart, ketlerden çekinmelidirler. IV — İcsibında çocuğu silesin- den uzaklaştırmalı, mektebini HALİS ÖZGÜ Dessiye mıntakasında İlalyan askerleri ' Yollarda tahribat yapa- rak kaçıyor Dük D'aosh'a verilen mesajın metni Nairobi 74 (A.A) — Bugün nöşrolunan tebliğ? da düşmanın ileri müdafasamı zor Tamıştır, Bon haberlere göre, düş man ricat etmekte ve fdeti oldu- Bu üzere ricetini geniş tahribat ile korumaktadır. Negholli mıntakasında vaziyet değişmemiştir. Daha gurpte, kıtlarımız Merille kabilelerinin merkezi olan Maji'yi işgal etmişlerdir, Bu kabileler kı talarımızı iyi karsılamığtır. Bütün mmtakalarda Habeş va- tanperver kuvvetleri o düşmanm geri unsurları hırpalamak ve münakale yollarını kesmek sureti- Ie fevkalâde hareketlerde bulu- nuvorlar, Londra, 24 (A, A.) — Şarki Afrikadaki vaziyet hakkında, Dük d'Aosta'nın general Cunninghama bir mümessil göndermesinin n€ gi. bi gerait içinde vukua geldiği bu gün anlaşılmıştır, 15 Nisanda, mü. messil, gönersl Cunnjingham'ı gör- mek için Tartuma gelmiş ve tam bir teslimiyet üzerinde wrar eden bir mesaj almıştır. 17 Nisanda etmediği takdirde, İngiliz askeri Kımandanlığı Oemrindo bulunan kuvvetler tarafından şimdiye ka- dar işgal edilmiş bulunan mahal. ler hericinde, İtalyan vatandaşla - rını bimayo için ve bunlara yardım İçin hiçbir mes'ulivet Xabul oluna. maz, Ellerindeki bütün kuvvetler. 16, İtalyan ordusuna en büyük BUGÜN MATİNELERDN İTİBAREN TAK SM Ssinemasınna AsiKazak'iW Yüz Mmleree askerin İştirikiin ve milyonlar sarfile çevrilen muazzam tarihi film İstanbulun ahlak zabıtası tarihinden bir yaprak: Onaltıncı asırda maha'le arasındaki fahişeler ve İs- tanbulun zabı nezen Hazinel evraktaki divanı hüma, yun defterleri, nerde ve nasıl hil zedildiği hakkında hiç bir malâma, tra olmryan Babi Meşihat kuyudatı ile İstanbul mehakimi şeriyesi si- cilleri, tarihimizi binbir köşeden aydınlatan birer vesikmlar kaynağı, kıymet biçilmez birer hazinedir. Bugün, divanı hümayun defter, lerinden, meselâ, on altıncı asirda İstanbulda ahlâk zabıtası çalışma, larına dair bir kaç vesika gözden geçirelim ; Mahalle aralarmdaki fahişelerlo Mücadele “Mabslle namüsu,, bizde el'an hüküm süren bir kıymettir. Mahal Telerde uygunsuz kadınlar barma, madığı gibi, bekârlara da mahalle, lerde oda ve ev verilmez, Bekâr tayfası bokâr hanlarmda ve odala. rında yâalp kalkarlardı, Mahalle namusundan, başta mahalle imam ları gölmek üzere mahalle halkı mesuldu. Fakat, bütün dikkat ve Kontrole rağmen, uygunsuz kadın, lar mahalle aralarma yine #okü, lurlar, gizliden giziiye mahalle şocuklarını baştan çıkarırlardı, DI. van hümayuna şikâyetler yağını ğa başlar, mahallelerin temizlen » mesi için İstanbul kadısına şiddet. M emirler verilirdi: “İsanbul kadısına hüküm ki: Mahallelerde oturan fahişeler tef. tiş olunsun, her mahsllenin ima- mu, esmi olan mahallelerde cami Amamları ve hatipleri ve müezzin. leri de teftiş olunup Uyakati ol - mıyanlarm vazifelerine nihayet verilsin, Hor mahallenin imamı, müezaini ve maballa halkı cami ve meseltlerdo toplanıp gerek fu ve sair oh. varsa sorup meydana çıkarsınlar, Mahallelerindeki fahişeleri sakla. yıp «le vermiyen imam, müezzin ve mahalle halin özürleri mak» bul değildir; o fahigelere ve fak föcur ehline ne hakaret ve ceza olursa bir aynı da imam ve müez. zin ve mahalle halkma yapılacak. tır. Zuhur eden fahişeler hapse - dilsin, Her biri bu yerli midir, ak. rabaları var midir mufassal defter edilsin, Ehliyetsizlikleri tebeyyün ve atılması icap öden imam ve mü, ezsinlerin de defteri yapılsın, "a hususta sakm kimseyi himaye et. meğe kalkma! Maha'le aralarmda taca müsecel inler... bulunan böynamazlar da tutulsun, şer ile lâzım gelen şekilde tedip edilsin. Uslanmıyanlar bona bildi. rilsin, 4 Sefer 975 (1067). Uyzumunz kadınlarla bile bile İzdivaç edenlerle miicedele; Mahsile aralarındaki uygunsuz kadmlarla girişilen şiddetli müea, neticesinde birçok fahişe meydana çıkarılıp hapsedildi, Fa- kat İstanbul kadısı yeni ve müz. kül bir vaziyet karşısında kaldı, Yakalanan fahişelerin oktrıklamı, kadı efendiye müracaat ederek bu zadınlarla şer'an »ikâh Oakdedip &vleneceklerini bildirdiler, İstan. bul kadısı bunu divanı hümayuna arsolti, Divanı hiuneyun, bunuda kökünden halletti: “İstanbul kadısma hüküm ki; teftişte tutulup bapsolunan fahişe. leri bazt künseler nizâh ile almak istemişler, Pahişeleri bile bile ni. kâh ile almak isteyen kimselere tenbih edersin ki, nikâh o Gttikten sonra İstanbuldn duramazlar, AL İ dikları fahişeleri elıp başka bir yo re giderler, Tenbibe rağmen İs, tanbülda kalanlar, nikâhlı fahişe, lerile beraber cektir, 5 Recep 975. dele hapse, MÜSFOOCEL NAZENİNLER:! | Uygunsuz kadınlara karsı girişi. len mücadele yalnız İstanbul sur- ları içine münhesir kelmiyordu. Eyüb ve Galata gibi, müstakil! ka, ârlık olan yerlerde de fehigeler takip olunmaktaydı. İstanbul kadı. sma gönderilen yukardaki hüküm. lerden isi yıl kadar evveldi ki, A. rap Fati, Narin, Nefise, Allmses lâkabı ile maruf Kamer ve Balat: İ Ayni beş fahişe, Galatada rezalet. Jerile nam salmıslerdi: Galata (Kadının büklüm Galeta dişmda Sultan Cihangir ca- | mii mahallesi balla gerlat meclisi, ne gelip mahallemizde Arap Fati, ve Narin, ve Nefise ve Atlınsc? demekle maruf Kamer, ve Balatlı Ayni nam avretler yaramazlık ile meşhurdurlar diye şikâyet ettik » lerini bildirmişsin. Arap Fatiye aânm gönderilip devet olunmus. Saklanmış, gelmemiş; diğerleri gel mişler, Cemaati milslimin yüzleri. ne karşu yaramazlardır demişler. Mahalle halkmdan Müderris Mev. Minh Muhiddin, kâtip Mehmet ve Tlyas ve Sinan Halife vesair müs, Iümanlar şahadet etiniş, (Yeniçeri avreti olan Atlımen Kamerin) aaa aa — ) ehvalini teftiş için evvelce de 4 « şiddetle harbe devam etmek İngi- Viz askeri kumandanlarınm vazi » fesidir ve muharebe devam ettik. çe bu hedefi miski Bile bir şeye müsaade olurmuıyacaktır. Bir veya ld gün sonra, Dük d'Aostanmi cevabı gelmiştir. Bu cevapta, çarpışmaktan vazgöçmö diği bildirilmekte ve İngilizlerin iş gali altındaki mmtakalarda beyaz urka mensup ahalinin mes'uliyeti - nin İngilizlere raci bulunduğu to barüz ettirilmekteydi, Romandan gelen haberlere göre dük, bütün beyaz halkım mes'uli » yetinin elimize geçtiğini söylemiş - tir, Herhalde bu Haberlerin he - defini, eğer beyaz İtalyan halkı na bir sey olursa İngilizlere leke sürmek teşkil ediyordu, Sözüne oldukça inanılır menba- lardan alman haberlere göre Jim- ma mmtakasmda İtalyan yerli kı. taları evleri yakmakta ve talan yapmaktadır, Bununla alikadar o larak, İngilislerin bu mmtaka ci» v kıtaları bulunmadığı te - rüz ettirilmektedir, mam ve müezzin ve comaat evi , nin önüne vardıklarında “İmsmi. mua ve kadınıza ve şeriatinıza lâ- net" diye küfretmiş, bundan evvel de Kalufatçı mahallesinde bir na. mahröm ile basılmış, Mahalleli e. vi fesat ve şenast mahallidir, sa» tatıp mahsilemizden giderilsin diye rica ediyorlarmış, Emrediyorum, Bu avretlerin evleriri zerin satlır, kendilerini gehirden sürüp çıkar.. Küfreden yeniçeri avretini de ko. cas gelinceye kadar zmdunde hapset, 2 Rebiüluhar 997 AHMET BÜLEND BORSA 1 Sterlin “24 100 Delar 14220 109. Taviçre Pre, v9 100 Drahml 00076 100 Peçeta 12.0576 100 Diner 31,1676 100 İsveç Kronu 00.145 1938 Tkramiyeli *— Ergani 10,— Göz Hekimi Dr. Murat R, Aydın