22 Haziran 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

SON HAVADİISLER İdare Tel, 24370 - Sene 11 — Her akşam: italyan Radyosunun Bir konferansı Demokraside o mevcudiyetinden şikâyet edilen mahzur faşizmö0 bin kat fazlaşile mevcullur. Halbuki milli hâkimiyet demek, tefekkür ve matbuat hürriyeti : demek devletin bütün asx€ rarmı düşmanın “gözü önünde ortaya yaymak ve ittihaz ediler tedbirleri, bunlardan alınan me- tireleri ilân etmek mânasını ife. | yek talyanm o basretir de bir türlü elde ed iği ma- nevi bir nimettir ki insanlar İ- sin maddi yiyecekten çok ziya de Tüzumludur de etmez, Hükimiyeti m Büsayin. Cahit Y alçın Malyan radyosu o türkçe mesri. Yütında, bizim memleket halkıma bitaben bir “konferans, verdi. Buna biz konferans diyoruz, Hes- Men havadis neşreder gibi davra- Wyordu, Fakat iş avadislikten Sektr, demokrasilerin fena'ığma ve ğına İntikal etti ve mev ui üzerinde spiker epeyee baş <ğ- ett, Mese şu: Ölmrehili'den avam Atlantik harbine da- İF malğmat sormuşlar, O da bunun “rası olmsdığini söylemiş, İşte İ- İaiyan Fadyosuna göte demokrasi Pat eden delil budur. İtalyan rad: Yösüne göre, demökrasiler bir ş6- Ye Töylermesi İâzrm olan zaman Isrba müsaade etmezler de söy- lenmesine ihtiyaç olmâdığı zaman larda ondan bâhsederler, Meselâ Sulh zamanmda bir Atlantik harbi “lmaz; Atlantik harbi hakkmda “lümat verilmeğe lüzum hisse- “ilmez, Fakat buna müsaade olu" dur. Harp zamanmdaysa Atlanik harbi vekum gelir ve herkes bu darp hakkımda o malimst almak, “den dolayı kâfi tedbirler alma. madığı bilmek, tedbirlerin ne- lerden ibaret olduğunu öğrenmek iter, o zaman da bu tedbirlerden bahsedilmesine müsaade gösterir Mez, İşte İtalyan radyosu ba mu- kaddemeden yola çıkarak demok- rasilerin fenalığmı kendi akimca kolay kolsy ispat ediverdi, Eğer neşriyat türkçe olarak yapılma Kaydı hitap ettiği memleketleri daha ziyade alâkadar ettiğini dü- Sünebilirdik. Fakat türkçe noşri- Yatla demokrasinin fenalığınm İs- Pata çalışılması milli hâkimiyete bu kadar ehemmiyet veren mem leketimizde hir fikir ve kanaat tahavvülü husule gotirmek ve milli hâkimiyet aleyhinde bizim 5- ramızda bir propaganda yapmak maksadınm takip edildiğinde süp- he bırakmadı, Onun için, ufak bir makabeleyi yarari gördük. Bazı meseleler hakkında halka malimat verilmek lâzımsa ve de- mokrasj rejimi bunu tam icap et- tiği zaman yapmıyorsa, seaba İtal- yanın faşist rejimi daha İyisini mi yapıyor? Mili hâkimiyet re- ilmleri, İtalyan radyosunun itirafı Da göre, hiç olmazsa bazı zaman larda her şeyin mevzubahs edil mesine müsaade (gösteriyorlar, Ya faşizm usulüne ne demeli ki © diş çıkartacak İnsanlara bile ağız açmak miisaadesini bin zahmetle verir! Demokrmside o meycadiyetinden şikâyet edilen mahzur o fasizmde bin kat faziasile mevcuttur. Hak buki milli hildmiyet demek, te fekktir ve matbuat hürriyeti de. wek devletin bütün aakeri esrar w düsman çözü önünde ortaya yaymak ve #ttihaz edilen tedbirle” ri, bunlardan alman neticeleri ilen etmek mânasını ifade mize — kimiyeti milliye İtalyanm re ni çekip de bir türlü elde edeme- diği manevi bir nimettir ki insan. lar için maddi yiyecekten çok zi yade Tüzumladur. v Hüseyin Cahti YALÇIN BU-SABAH Alman, Fin. Rumen orduları Sovyet Rus- HTLER Alman milletine hitaben bır beyanname neşretli: Bolşeviklik nasyo- nal sosyalisiliğe karşı öldürücü bir düşmandır —— Alman kuvvetlerine bu tehlikeye bütün varlıklarıle karşı koymalarını emrettim mekana “Harp 2400 kilometrelik bir cephe üzerinde başladı 22 (A.A) — Alman Devlet Reisi Hitler bu sabah Ak man milletine hitaben neşrettiği beyannamede Almanya kendi em- niyeti için Finlândiya ve Roman. ya ordulariyle Alman ordularmın bu sabah Sovyetler Birliğine kar. $i harekete geçmiş olduklarım: bil diriyor ve âlkor ki: Şu anda dünyanm en büyük ile- ri hareketi yapılmaktadır. Alman kıtaları, fırkaları ve Norveç falihleri Norveçteki ku « mandanın emri altmda müştere. ken şarki Prusyadan Karpatlara kadar ilerliyorlar, Alman ve Rw- men kıtaları da Karpatlardan ce» nuba kadar yürümektedir, Bu cep he yalnız bu memleketlerin ferdi bimsyesini değil ayni zamanda bütün Avrupanm himayesini teg« kil eylemektedir. Hitler beyannamesinde Alman- larm Rusyaya karşi 2400 kilomet. relik bir cephe Üzerinde şimalde Finlândiyadan cenupta Karadeni. ze kadar uzanan bir cephede yü- rüdüklerini bildirmektedir, Hitler Rusyaya karşı Almanya» bın niçin harekete geçmeğe möc. bur olduğunu uzun uzadıya izah et tikten sonra şöyle diyor? (Devamı 4 ünecüde) Prens Bismark ile İ HAZİRAN 2. | PAZAR JOE) İ Sayı : 3352 İ İDAREYERİ: ANKARA CADDESİ VAKIT YURDU: İSTANBUL ALMAN TAAR- RUZ NOKTA- ie ge C.C vi M.İ i Sovyellere karşı i — harekette . İtalva .Almayaile i Birlikte hareket edecek (Yazisi 4 üneüde) | : “General Vavel Fransız somalisi umumi valisine bir nota verdi | Faansız Somalisinin | Hür Fransızlara iltihakını istedi Kahire, 29 (A.A.) — General Vavel Fransiz Somalisi umusi velisine bir Ribentrop Sovyet elçisine bir nota verdi Fransızlar | Zerin. 22 AA AK Şehir sokaklarında kan Ribeniron Sovyet büyük akmasına mani olmak | ©/Şisine bir notatevdi et- için çekildiklerini - ÇERÇEVE mevzur Necip Fazıl Kısakürek İz Türk » Alman anlaşması, Türki- bildiriyorlar (Lord Halifaksiki üni A.A.) —| Bostondaki endüstri kikstb ieetik Günmeek:; değil ankle ta-| zimamdarlarına hitap yükmelmekdir. e Üner Saran rafından işgal edildiği etti Almanyanın döndüğü © hakikat, : : edir. uğ: » bu zamana kadar takip ettiği icra resmen bil ktedir. Sizler ve bizler tarıma sit olarak, milletlerin fe- (Devamı 4 ünetide) zada mekin işgal etme hakıkını, zamanına, yerine ve milletine gö- re cömertçe tasdik etmeğe basla” mış olmasıdır, Benim sahsan, gerek Alman mil- leti, gerek Alman ideolocyası ve gerek Alman siyasetile, onun her Şeyi yalnız nefsine tahsis etmek birlikte naziliği yıkabiliriz.. Böston, 22 (A.A.) — (İngilterenin Lord Hali, bir Türk gazetecisi :551.. Yazan: Xüz sene evveli gazetrellerden Basiretçi Al Bendi wi Efendinin “İstanbulda yarım asırlık vekayi mühiname,, isim) batıratındaı uskledilmiş beş on yaprak 3 gü rincisini bugün 6 mcı sayfamızda okuyunuz. ın devam edecek, olan bu tarihi ve enteresan yazın bi » demiştir ki: Simler ve bizler, birlikte nazlliği yekabiliriz. Man ve iktisidi © sahada, yanyana, “ylirümeliyiz. Biğer hareket edersek, insanlara daha bilytük bir em. niyetin ve daha büyük bir . saadetin kapılarım açabileceğiz. Katedilecek yol uzun olsun, kısa olmun, endüstri küdretleri ile deniz kudretlerinin şe biriği, kati olacaktır. ihtirasından beska hiçbir ihtilâfim yoktu; hattâ aksine bir yakını” ğım vardı; ve ben bu hakikati on sert hücum günlerimde bile kay. detmekten asla oçekinmedim. O- nan içindir ki bu ihtirasm, bence tek aziz varlık olan Türk milleti- Bin değişmesi, cn tabii kimya hakkı olarak, elbet benim psikolorya maddemi de bastan bar pa değiştirecekti, Ve şimdi tam İ'bir hak ve haklkst ifadesile iin © Fiyatı 5 KURUŞ Je &arade- niz ve Baltık Maynlandı Karadeniz Boğazından Batoma kadar 10 mil ginişliğinde Türk kara suları serbest bırakıldı Berlin (A.A) — (Radyo) — Bugün neş- redilen resmi tebliğde Baltık denizi ile Kara- denizin maynlandığı bil. dirilmektedir. Karade «- nizde yalnız (Boğazın methalinden Batuma ka- dar 10 mil genişliğinde ve Türk kara sularını ih- tiva eden bir saha ser- best bırakılmıştır. Hitlerin beyannamesini ——— Alman Propaganda Nazırı okudu» ——— Molotofun Almanyaya sorduğu dört sual ? a ea, Çanakkale ve Karade - niz boğazlarında üsler istemesine karşı Alman- ya ne vaziyet alacaktır? Berlin, (AA.) — (Radyo) Alman let reisi Hitlerin bir de, Yannamerini propaganda © nazırı Gö. bel bu sabah radyoda okumuştur, Or (Devamı 4 üncüde) €diyorum ki, yukarda hulâsalan. dırdiğrım mânâda Almanlar, yaban- cı milletlerin ve en başta Türki yenin tekevvün o hakkını tanıddı- ça ben en hararetli Alman dostu. yum; aksinde de 'en harareti Ak wan düşmanı, Türk - Alman anlaşmasmı yas pan Devlet Keislerini en tulmaz tarihi şeref halesi içinde görüyorum, 2 Türkiye, - İngiliz | İmperaterlei manzumesi kilit noktalarının biri «ik minakale yolu olduğu için, G- ride kadar bu yola karşı yürüye Almanların esasi bir istikamet de gisiiliğine ayak attıklarma hil motmek Bizimdir. Bu zamana klar Allahm lüt ile aynen gerçekleşen siyasi tes hislerim, niyetlerin o gelis, gidi ve dönüş dehasını, bu defn da 72 masında © çerçeveleyebilime On mutlu bana, Son teşhislerimir aksi değil, ayni meydana çelmi olur, Almanyanın bu istikamet de gisikliğinden ben, birdenbire bel Wi edilmiyecek bir İngiliz - Alma anlaşmasmı kokluyorum, Ve Ak manlarm, tereyağından kil çekm: kolaylığıyin . sarks © döneceğin şarkta tatmin edileceğini, garp is tikametinde bazı iddialarmı bıra. kacağını ve böylece bir muvazen ve sulhe varılacağım ümit ediyo rum, (*) Muharrikbu o yazsın 4 yanma.