26 Haziran 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

26 Haziran 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Alman sansyi bölgesine yapmak k istediği taarruz akamete uğratıl- mış bulunuyordu. Almanyaya giden yol kapatılmış, ve leşeh, büs imkânı elimize geçmişti. Bü. İ tün tanklar tayyareye karşı mas, kelenerek konak kurdu ve sanki günlerden beri harp ediyormu. uz ve buna alışmışız gibi güle konuşa vakit ogeçirmeğe başla, mıştık, Muharebenin İlk gecesi böylece geçti. Teknik kıt'asma mensup ericrde Maas üzerine bir ponton köprü ingasına başlamış, Tardı. MERDROP TANK MUHAREBESİ Uç gün sonra, 13 mayısta, düş. manın, birçok zırhlı fırka ile ta. arruza geçtiğini haber aldık. Bu muharebe, tarihe, dünyanm en büyük tank muharebesi olarak geçecekti. Saat onda verilen ta- garbisinde idik. Topçularımız saat on birde onar dakikalık fa- silalarla düşmana âteş ediyor ve yapacağımız taarruzu bu şekil ile müştereken ateş altıma lr. yorlardı. Saat on ikide birdenbire en Iyi dellerini* kaliyen sasmaz. Fran- sızların 90 tonluk tankları böyle. © yakılıyordu. Ştukalarımız vazifelerini saat on iki buçukta bitirdi. Bomber. dıman edilen köy ve mahalleler» de. kalm duman bulutları ve ge. niş yangınlar husule gelmişti. Vaziyet böyle iken topçu kıtaatı. mız ateşi biran bile kesmemişti. On ikiyi tam kırk beş dakika geçe bütün tanklarımız taarruza geçtiler. Karşımızda uzanan Çir yır ve tarlalarda tel örgüleri gö. rüyoruz; nereye baksam düşma, na doğru ilerliyen Alman tank- larını görüorum. Çayırları ve tarlaları geçtik, tel örgülü mani. alar astık, çukur dolu yolları, - tehlikeli vaziyetlere orağmen Düşman hemen hemen hiç ilerleme hareketinin ilk üç günde olduğu gibi kolaylıkla başarıla” cağını zannediyordu. Fakat Mer- drop'ta âni bir ateşle karşılaştık. Hemen istikamet değiştirirerek dürbünleri gözlerimize götürdük; vaziyet anlaşıldı; düşman tank. yet almıştı, Karşımızda bulunan düşman umumi harp osnasmda tank mu. harebelerinde tecrübe görmüş ve ota jse Alman tekniğinin ortaya koyduğu en yeni icatlar vardı. İki taraf şiddetle ateşe basla, dı, Merdrop üzerine varım daire şeklinde taarruza geçmiştik. Düs man müteaddit kereler mevzi değiştirdiği halde kendisine faz- la mayist verdiremiyorduk. Bü. yük toplarla mücehhez olan ağır tanklarımız bile ümit edilen tesi- Tİ yapamıyorlardı: bunun Üzeri, ps düşmanı 30l tarafta bırakmak suretime Afaman arazisinde iler lemiye kava” verdik, DÜNYA TARİHİNİN iLK Xx ——— BÜYÜK TANK HARBİ | | Yazan: Yüzbaşı Ernst Preikerrn Von Jungenfeld | Zırhlı alayımız mükemmel ve muntazam bir şekilde ilerlemiye başlarken, düşman fırsattan bil, istifade tanklarile Merdrop kö yünden ayrıldı ve bizi takip eden piyadeye hücum etti, Muharsbe bunun üzerine rittikçe şiddetlen, di, Birinci tabur, vaziyeti anlar anlamaz, cenahtan taarruza geçti ve düşmanın sekiz tankını imha etmiye muvaffak oldu. Fakat bu na rağmen vaziyet sarihti: Fran sızlar iyi arhlanmıştı; odu yu. muşatmak için biraz fazla mermi sarfetmek icap edecekti. Birinci zırhlı taburumuz ce amhta düşmanla siddetli muha, rebeye tutuşmuşken ikinci tabur cepheden taarruza geçmiş ve ba- zi Fransızları harp harici birak, miştı. Zırhlarmı delmiye muvaf- fak olamadığımız tankları top. rımızla davul gibi dövüyorduk, öyle ki tankm içinde duramıyan Fransızlar, tanklarını terkederek teslim ki, Bu kısa muharebe esnasında düşmanımızın zayıf noktalarını keşfettik. Fransız tankları bizim kilerden her ne kadar daha iyi teslih edilmiş ve kalm zırhlara malik idi iseler de, sürat ve ma. masında bir kere bile duymamış. tık! Vaziyet böyle iken, emir, sanki egzersiz yapar gibi, ila € dildi. Arkamızı çevirmiye muvaf fak olan bu birkaç tanktan bir tanesi ateş altına alındı ve tank Taarruz son derece müşkül, Önce, düşman ateşi altmda bu lunan büyük bir ovadan geçmek lâzım ve ondan sonra da tepeleri ele geçirmek. Düşman ise mü, kemmel bir şekilde maskelermiş» ti ve istediği şekilde ateş edebil. yordu. Bölüğümün başmda taar ruzdayım. Ovayı büyük bir sür. atle geçerken, muharebeniri kiz gırlığından olacak önümüze çı. kan ve görmediğimiz bir çukura bütün süratimizle çarptık. Tankın soförü sedemenin te sirinden direksiyonun başında bayzınlıklar geçiriyor; fakat bir an durmuya gelmez, aksi takdir. Dü e ra dh giz hım erken de ölüm muhakkak. Dür (tankı kullanan er) kendini toplamıya çalışarak tankı çukurdan çıkardı ve karşı tepede bulunan su de posuna doğru yolumuza devam ettik, Tepeye tırmanırken yolumun üzerine çıkan iki tankı tahrip et. miye muvaffak oldum. Bu osna- da en ağır talklarımız da taar. ruza başlamıştı. Tepeye vardığı” mız zaman muharebenin bir an için olsun kesileceğini tahmin ağ taraftaki Jandrain düşman rını sarfedineeye kadar mitral, yölslerinin başında kaldıklarını ve makineli tüfeklerimizin onları kalbura çevirdiğini gördük. salim girdiğimiz zaman ne dere ce büyük bir tehlike atlatmış ol. duğumuzu anladık. Düşmanla yaptığımız muharebeyi gören a3 teğmen Folşleger, kalm zarhlı tankı ile ve bütün süratiyle yar. dımımıza koşmuştu. Ne yazık ki geç kaldı. Onun da güzel tankı düşmanm mermisinden kurtula- madı ve oda hâyatımı kurtar, mak için bizim çukura atlamak meoburiyetinde kaldı. Bu esnada diğer Alman tank- ları bu tehlikeli düsman tankını tesbit ederek berhava ettiler. Muharebe meydanında birbine acrmak yok. Herkes kati neticenin bu tank harbine bağlı olduğunu bi. liyordu. Evet, kimseye acmak yok! Kat'i zaferi elde etmek İsti- yoruz. Lâkin bu kat'i zaferi elde etmek için de benzin ve milhim. mata ihtiyacımız var. Arkamızdaki muharebe saha- sındaki vaziyeti bilmediğimiz i. çin geriye hafif bir keşif milfre- zesi gönderdim. Jandrainden hâ. lâ ateş ediliyordu. Üçüncü tabur o havaliye gitti ve orasmı düş“ mandan temizledi. Jandraini sus turmak güç bir iş. Birkaç tank ve motosikletin Jandraine girişi zor oldu, Kısa bir çarpışmadan sonra dört yz esirle beş tank ve dört tank topu iğtinam edildi. * Yaş 38. İçtimai mevki (o sahibi, dürüst, kazaner fevkalâde — denecek (Kazanç) remzine müracaat » 188 * Yaz 40, boy 165, kile 72, ayda an 42 170 lira kazanan bir serbest meslek sahili evlenmek istemektedir. Kendisi orta tahsili, ev işlerini bilir bir ba. yan aramaktadır. Güzel gözlüler ve v- zun kirpiktiler tercih edilir. (Serbest) rem3tine mfiraeaat . 186 * 35 yaşında orta boylu, kara gözlü, kıvircik saçlı buğday renkli, etine del gun, ev ve ei işlerini bilir taballi or. İn, sesi güzel, musiki âletlerinden bi. risi çalar, iyi bir aileden © marmasln ve şerefli bir dul bayan; 35,17 yaşla. rr arasında yakışıklı, nömus ve Şerse fine itimat edilir, devlet o memuru, zahit evine merbut bir bayls evlenmek istemektedir. (R.Ç. 35) pemzine müra., cat. 187 tanıştıktan T evlenmek istemektedir. Wiçini refah içinde yaşatabilir. (Refah) © remzine müracasi . 188 * Yaş 35, kumral, crgaradan başka içki kullanmıyan orta o kazançir, bir öğretmen yaşile mütenâsip bir ba. yanla evlenmek istemektedir. Baya, nm esmer balık etinde gürel vücut. 1, sarin olması şarttır. Br işlerinden anlamalıdır. Kimsesi olmeyan tercih e. dilir, Resimle (Faik) adinam Oraca at, 189 İş ve işçi arayanlar: * Ortamaktep mezunu 17 yaşında, besap ve daktilo işlerinden anlayan Bir genç iş aramaktadır. Güzel Ban, dırmea otelinde Samiye mürucaat. * Fransxsn olarak İse 3 programı, ga kadar (dah) matemstik (hesap bendese, cebir, müsellesati o dersleri verir. TD.A, 77) remzine mliriesat. * Use ona geçmiş daktilo bilen bir İ zenç aa bir ücretle herhanet bir işa. samaktadır. «5. 707. A) eomzine mü, ACMA, * Üniversite tahatlipde bir genç fi, sik, &tmya, biyol sila © haber verilmişti. sayısız saatlerinde taarruz Gri bakliyazlanik verir. Ba: EŞ) sıralar halinde, saba. düşerek hareketsiz kaldı, müret. tebatı bunun üzerine teslim oldu. Benzin ve mühimmat kamyon ları kısa bir zaman sonra geldi. Artık kuvvetli bir takiple tam ve kat'i zaferi elde edebilecektik. Mühimmat ve benzini alır almaz hemen ilerleyişimize devam ettik İlerleme hareketi Ramillies'ye kadar müşkülâtsız geçti. Düş. man hiç bir yerde mukavemet gösteremiyor. Tanklar egzersiz zamanmda olduğu gibi, aralarında muayyen bir mesafe tutarak ilerliyorlar. Sanki az evvel biç birşey olma" mış gibi... Zarhlı krtaya çetin bir muharebeden sonra verilen emir leri tamamı tamamma yaptır. mak ordumuzun disiplinine bir , | yapıtamlardır. 8 17 yaşında lise 2 de kimsesiz bir genç İş aramaktadır. Yanm (güzel riyaziyesi kuvvetlidir. Az bir Ücretle çalışabilir. (Çalışkan Türk) remzine müracaat. * Bir Fransız erkek Hsexi mezunu iy aramaktadır. Bira ingilizce de bilir (Birol) remzine müracani, * 17 Yaşmdn orta üçe kadar okü müş, yazısı okunaklı bir genç Çalış, mak mecburiyotindedir. Müesseseler de, oürolarda kütüpbane ve diğer sa, tış o dilkkânlarmda iş aramaktadır. Taksim Feridiye çaylak sokağı 58 mu maraya mektupla müracaat * Ortaokulu iyi derece e bitirmiş M7 yaşında bir genç rezmi veya hüsusl müesseselerden birinde münasip biz iş aramaktadır. Futih büyük Otlukçu yokuşu Fabribey sokağında 8 numara 4a Osman Errünscie müracaatları, © Bis mağnzn için satiş memuru ve kasiyer bayan alınacaktır. 16.15 yöğe iarmda bir de çocuğa ihtiyaç vardır. (Tel) Temmine mürmesst . 162 * 70 yaşımda bir genç herhangi Vi Henretbanede iş aramaxtadır. (X. m) remzine müracaat. * Örtamektep mezunu, bayata atıl. mak meoburiyetinde bulunun bir genç iş aramaktadır. Fatih büyük Otlukçu Salih oZekibey (sokağı (Onumara 15 de Muzaffer Özey: * Lise muadili orman mektebi son sını? talebesi tatli zamanında çalışmak istemektedir. Biraz daktilo bilir. (Ka. naatkir) remzine müracast, * Beş lisan bilen genç ve kibar bir bayan, delter, dişçi, yanında İş Gru, maktadır. Derş verebilir, o çocukları geniirebilir. ik bir ücretle çalışır. (Wibar) remzine müracaat, Aldırınız: Aşağıda rumuzları yazılı kuyucularımızın o amlarna mektupları sabahtan öğleye kadar veya den sonra aldırmaları rica olunur. ola. gerim hergün ..n (Pik 3) (BE 5 (KM) FK (Çörik ABE) (Tekyıldım öy (K, KZ) | (Bayan aşçı) (Hadiye) (2092) (İnci 9) (Bayem) (KR. 12) (Yılmaz) (8.0.8)! (Öğretmeni (Gönül 5) (Teli (Kiber) İ metrelik bir arak tam üç sererlenberi (Nezihe B7) CArğanI CS 47) CANİ ' (Çarışkan Türk) ii iade ikin e ai , İ den bu kapının bir defa daha" & HAZİRAN —ı9i İki defa yıkılan ve tekrar yapılan kale kapısı etrafını, eskiden bütün di. Çünkü bu kapi üzerinde bir Meryem ana heykeli vardır. 1637 tarihinde Meryem ana, Cenova şehrinin hamisi ve kra. liçesi ilân ; ve meşhur İtalyan sanatkârı Skortikonen tarafından yapılan heykel su. run kapisi üzerine konmuştur. Fakat 1906 da yeni bir cadde açmak için bu kapıyı da yık. mışlardır. Kapının yıkılması eski eser. İeri sevenler üzerinde müthiş bir tesir bırakmış, akademiler kıyamet koparmış, nihayet cad de kapatılmış, yıkılan kapı es. ki şekline göre tekrar yapıl. mıştır. 1919 da Cenova şehrinin şi- mendifer istasyonunu genişlet. mek lâzım gelmiş ve bu yüz. yıkılması icap etmiştir. Fakat şehir belediyesi bu defa kapıyı yıktıktan sonra 200 metre ka. dar ileride bir yerde yenilen yapmıştır. i —— Boks maçları ne kadar. ra getirir? sporu bokstur odemek hiç Ge yanlış bir şey değildir. Win fazin haslet gez türen boks maçları da tabil Amerikada Dempsey ile Tuney, Şiksgoda karşı. Yaştıktarı vakit bu maçın umumi İns Iatı 2.658.610 doları bulmuştu. Demp, sey bu maçtan sonra da Finlândiya. da dali bir maç yapmış, bu maçın V- mumi bamlatı ise 1400/733 dolarda kalmıştır. - Li ve Baer maçı da bir milyon do. tardan fazla hasılat getiren maçlar, dandır. Amerikan maliyesinin maç hasılatı yüzünden ehemmiyetli miktarda vergi sldığını dn bihasaa kaydetmek icap eder, Bozs maçlarında hasat rekorunu kıran 2658,510 dolarirk basılattar A. merika hükümetinin aldığı mehtelif vergilerin vekünu 900.000 dolara ya kınder, — — k Durmadan piyano Ima rekoru. Yeryüzünde durmadan piyano çal » ma rekoru eski Lehistan cumhurrulei meşhur general Padorevakidedir. Aynı zamanda büyük ve meşhur bir beste, kür olan general 1913 senesinde dur. madan 22 saat piyano çalacağına dair 1000 dolarlık bir bahse girişmiş ve ha. kikaten biran Bile piyanasunun başm. dan ayrımadan 73 saat piyano çala, rak hem bahsi kazanmış, hem de yap. yüzünde on uzun piyano çelme veko- ranu kırmaştır. Pazerevski ba bahsi O kazandıktan sonra banun kolay bir iş olduğunu batti 40 saat fasrinsız piyano çalmak için de bir bahse girişmeğe de hazır olduğunu söylemişse de böyle bir bahs #e girişmeği kabul #den bir ndam bu, lamamıştar, — Biribirine kavuşamıyan kayalar Karlsbad şehrinde bir mağara ve bu mağarada da seneden seneye büyü yen stalaktik ve stalagmitler vardır. Bunlardan iki tanesi bilhassa, biribiri, ne o kadar yak'aşmışlardır ki biridir. a» yetişliği günü görmek (Üzere bir gök merakirlar mağaradan günlerce ayrıdamamalkta dar. Faknt aksi "ibi tü iki billür kaya biribirine kavutmamaktadırınr. Ara. larında kalmış olan bir buçuk manti. artmakta ne wkellmekteğir.