24 Temmuz 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

24 Temmuz 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Fukat Valte kocasını çok sevdiğin den bir türlü yalnız kalmıya ta. hammül edememiş ve kocasını ta, kip etmiş, Cüzsamlılar kasabasında iki sene müddetle birtikte yaşamış fakat bir gün Valte anlaşılmıyan bir sebeple tekrar adadaki norma! hayatıma dönmek İstemiş, Herhal, de bu İçel manzaralardan kanıksa,, miştı, Fakat bu sefer de kasaba. dan çıkmasına mani olmak İstedi, ler, aşılanmış olması ihtimali vardı. Filhakika yapılan musyene nölice* sinde Vaitenin cüzzama yakalan. muş olduğu öğrenildi ve bir daha kasabadan çikma: menedildi. Bu hal bütün ada halkım kal, bini parçşalarken kasabadaki hüs- iaları bir hayli güldürdü, ».. Yine yeni evlenmiş on üç yaşın. adki bir kızm kocasmda cüzzam ol, duğu anlaşılmış ve yeni gelini mu. ayens eden doktorlar bu çocuk kadmm karımda ve arkasında penbetik görmüşlerdir. Zavallı gelin de ucüzmama tutul. muştu, Doktorlar derhal bu zev. hyı hastahaneey yatırdılar ve has talığın önünç geçebilmek İçin ça. reler aramıyı başladılar, fakat hantalık gayet seri bir şekilde iler yordu, Penbp Tekeler yavaş yevsn Mmorarmiya ve bir müddet sonr da bakır rengini alıyordu, Lekeler Yüzünde de bâlirmişti, Genç kadı. nin çotuk yüzü gittikçe şeklini kay bediyordu. Nihayet bir gün ilk defa olarak yanağında bir delik açıldığını gör. dü, foryut ederek aynaları parça, İnd. Koşan doktorlara aynaları Kuldırmalarını rica etti. Doktorlar kendisine şirin kasa. bulan bahsettiler, Kücük gelin bu kasabanın sirinliğine kanmadı, fa, kat artik baystınm mahvolduğunu anlamın, Allah büdün eüzzamlılara verdiği gibi onda bir tevekkü! vermişti, Enlktı oda cüzmmllar ensabasma girdi, zavallıların baya” Uma karıştı, Gümamhiar kasabasında hasta, lağım dehşeti pek görülmez, Daha doğrusu hastalar içinde bulundik. ları vaziyeti bizim gözümüzle gör“ mesler. Bizim tilreyerek seyrede, ceğimiz bir hastaya onlar tabil bir nazarla baharlar, artık felâiketle rine alıymaşlardır. Onlar parmaklarının veya kulak- larının düşmesine ehemmiyet ver, merler bile... Bu onlar için o kadar tabiidir ii, sanki hastalıklarının iyileştiğini zannederler, Fakat di. gurkan bakan bir göz bu hastalı ğm bütün fecsatini görür. Cüzam. Minar kasabasının Uahammül edil, mâz bir manzarası vadır. Eksorisi sarı ektan olan hastaların birçok. Yermın burunları, parmakları, bat, tâ ayakları yoktur... Yüzleri delik deşik olmus, şeklini tamamen kay- betmiştir. Bir tek kelime ie cüz. zamlar kasabası yürekler acısıdır. Güzsamitlar kasabası belek, ye reisi Mösyö Roberin bir kolu yoktur, Fakat tek kolile eemiyet İçinden kovulmuş olân bu zavelir lara felâketlerini unutturmak için elinden geleni yapmaktadır. Cüz. zamlılır ayda bir kere Rober tara, | fından oyuatilan sinemayı seyre derler Ve ecldan asılmış, hastalik. tan harap olmuş yüzleri bir cn için olsun güler Kasshada Hiti isminde cüsamlı bir heykeltraş vardır, Hİtl bos za, manlarmda kendisi gibi sabit ba- kışı #fak büstler yapmaktadır. Zavnlli böykeltraşm yüzü ve du. dakları yoktur, Fakat elleri sağ, lamü:», bü da onum için yegine saadet teşkil etmektedir. Cüzsamilarm yaşlarını kestir mek mümkün değildir.Bu kasabada altı yasmdan belki altınış yaşma kadar cüzam: vardır. Fakal talik en genini hile bir lâhzada ihtiyara tımıstır. "Kasabaya girerken göze çarpan | To Arotte levhası bu kasabanın İç | yüzünü hakkile ifade ediyor, İnsan | burada: yalnız merhamet duyuyor. | Yasıyan öiülere duyulan merba, met... dans ve ruks memiçketi ralnız atesli aşkların yasan: | dünyanın er lerki hayra HABER — Asım sarfoluna!. Biriktirdikleri hazinelerden istifade edemiyen hükümdar. lar... Bursada yedi yılda 3.650.000 altın yiyen gene miras. yedi Molla Rüstemoğlu. Mal sahibi vezirler ne hayrat İ bıraktılar?... Yazan : Derviş Ahmet Mal ve hazine ona derler ki hayra sarfoluna! Merhum Yıldı - rm hünkür mal topladı, akçeler topladı, bazinelere koydu. Mem. iekete kesatlik geldi. Nihayet © mal ve ekçeyi Timur yedi Mem. leket ayak altında kaldı! Bağdat padişahı sultan o Ahmet | hazine topladı, Hazinelerini taş sandıklara koydurttu, geceleyi; Dicleye bıraktımdı, ormağın içine iadirtti, Bu işte kullandığı ırgat ları da öldürttü kim bu hazineyi kimseye söylemiyeler diye, Niha- ye* o hazine suda kaldı, Kendi da hi nesep ve nesiiyle beraber telef olup gitti. Horasan padişahı Mir- za Sahruh da mal topladı, o da bunlar gibi telef oldu. padişahlarından O Karaman oğlu İbrahim bey hazine topladı, Mi - bayet onun da âkıbetini gördük, ne oldu, Ariflerden birine sordular: “Pa, Gişahlara hazine gerek midir”, dediler, Arif cevap verdi: “Bir a- ml basinç vardır, o gereklir'” dedi, “Nami harinedir?, dediler, "tobansının sevgisi, güveni ve du, as hasinedir!,, dedi, Mevlânâ Rüşlem vardı, Gazi hünkâr Mursi hana kazaskör ol « muğtu ve hem &vezire kKarışırdı. Mevlânâ Rüstemin bir oğlu vardı. Oğlumun ömrünü yüz wi tahmin etti. Ömrünün her gününe yüz fi. lori hesap etti, onlar 3.650.000 fiori koydu ki kendi öldükten son ra onu harenna diya, Ata kim Bi, dü, bu mal oğluna kaldı. Oğlan behasmdan sona yedi yıl yaşadı. ba malı yedi, yedi yıl sonra boza. banede kebap çeviri oldu, Niba. Yet Bursa hinarmda eski hama , mam ktllhanında bir uşağı vardı, Firur derlerdi, keefnini o sardı, molla Rüstemin kabrine gördüler. Sual: Bunca meblâğı neye Ver. di kim böyle tez harcandı? Osvap: Bir kişi bir gün Molla | Rüstem oğluna bir tam getirmiş, yüz filori ve bin akçelik bİr at vermiş ve bir kaftan vermiş. Bur sada, yıldırım imaretinin arkasn- da İlaslan bağı derler bir bağ var. âı, Molla Rüstem oğluna “Bu bağ da tavşan vardır, demisler, tasi. yı almıs, o bağa gitmiş, Yanında varanlara (Odemiş ki: “Her kim tavşanı çıkarırsa yüz fileri vere » yim!,, i Tuvçanı habor veren kişi tav , sah: çıkarmış, molla Rüstem oğlu tasya tavşanı göstermiş, tam tavşana varmarşış, Molla Rüstem oğlu tazıyı kulığis çalmış, iki pa re eylemiş! Pen bu hikâyvevi (o kefen saran Firuzdan işittim, Vallah siyade demedim, Bir kimsenin kim buna mlinasip bir nite ef'ali ola, osun barema filori mi yeter! Oğul bedbaht ola, bi saadet Ova mal komak, zişt (cirkin) âdet! Kim anı hare ide fiski fücurn Yine hiz oğlan, ya kahbe avret; Havayiyle bebâyiyle durasdüm Gidersem sana yoldas ahü sillet! Yidir malı harlet hak yoluna, Ki budur baki İenlan ömeü devlet! Şol vezirler ki mal sahibi oldu. lar, ne eserler biraktılar onu be » yan edelim; Çandarlı oğlu All (paşa yirmi bes yil vezir oldu, Bursada hir i. müret yaptı. Çandar: oğlu İbrahim paşa İz, vikte bir saviye yaptı! Hasan paşa — Bursada bir dığı bir kucak değildir. büyük felâketine uğ” ramış uavalılar, yaşamaktadır, vüzumilar da | Haci ivaz Anadolu | öldü, Babasınm ! Burada | 15 inci we müverrihlarinden Aşik Panarade kervansaray yaptı, Evfâd fakir oldu, sattı. Beyarit paşa — Amasyada bir imarsi, Bursada bir medrese Yap, te Hacı Halli paşa — * tür medrese yaptı, Karaca o paga | bir zaviye yaptı. peşs — Al Osman kapımnda cincilik onundur, baş. ka memleketlerden hüner sahiple, ri getirtti, Kazovada ve Bursada birer medrese yaptı, Mehmet ağı — Osmanerkta bir medrese yaptı. Saroca paşa — Geliboluda bir imaret, Silif/kede bir cuma mesel, di yaptı, İshak paşa — İnegölge bir ima. ret ve bir medrese yaptı Kasımpasa — Edimede bir sof hane, Karahlanrda cuma ( meseldi yaptı, Halil paşa — İzmikte bir zavi- ye yapı. Zağnos maret yaptı. Veliyeddin oğlu Ahmet pasa — Mahbupların ah gözü ve kaşı, ve zülfü ve beyleri diye diye gitti, Bir saviye, — Yenişehirde zordan İmaret, medrese ve br cuma mescidi yaptı Mahmut pasa — İstanbulda bir meret, bir medrese, bir cuma mes cidi, Hamköyde bir medrese, Sof- yada bir cuma mescidi yaptı, Vek fından yer ye Mekke ve Medine fikarasına bin filori tayin etti, Me dinede peygamberimizin ruhuna her gün bir hatim okunmak tayin etti, Mesih paşa — Geliboluda cuma mescidi yapa İ Nisaner isrehim — Edirnede | medrese yaptı, İ Rüm Mehmet paşa — Hayrat İ möneder oldu, nihayet İt gibi boğ. İ duinr. Üsküdarda bir imaret ve İ medrese yaptı gitti, ! Hekim Yakup — Bütün vilâşet İ lerde işlkilmedik ve o görülmedik İ kötülük etti: Devlet işine vabu. diyl ik defa o soktu. Padişahlar yahudiye Iş vermezler, müfsit ta ifedir derlerdi, Yahudinin adı pas dimabn işine araştı, Nişancı paşa — Aliahm kulla. rının mama, kanma ve ırzına İa, mah etti, Biltün vakıfları bozdu, püdimah hazinesine mal etti. Nice fakirlerin yerini elinden aldı. Ka rsi AMiye beyinin kım Oparasile bir cuma mescidi yaptı! Adalı Kasımpaşa — İstanbul « da bir meseii, bir musiiimbane, Edirnede owm o mescidi, Bursada medrese, Aydıncıkta mescit, Ke « Tede cuma mescidi, Silifkede ima. "ret, Gedir suyunda bir âli köprü yaptı, Davutpaşa — İstanbulda mes . cit ve medrese yaptı, su getirdi, Fenari oğlu Ahmet pam — niyetindeyken öldü gitti, . Haiii paşa — İstanbulda mes cit, medrese, İsnikte mescit yap. ti, Alİ pağn — İstanbulda meseit, medrese, imaret yaptı, su getirdi, İyi çeşmeler akıttı, İskender pasa Istanbulda mescit, Galatada tekke yaptı, Derviş Mustafa pass — İstan. bulda mescit, medrese, hamam yaptı, su getirdi. Hersek oğlu Ahmet paşa — Dilde hir imaret, bir cuma mesci, di yaptı, su getirdi. | Kani bunlar kim suret bağlamıştır. ice gelip ağlamıstır. Kü kendinin sanırdı, İ Yalan hayale gönül bağlamıştır? Nakleden: A, B, KOÇU xl İMal ve hazine ona der- Öl ü ilerle kon TEMMUZ Şulur mu ? “Ahiret ve ölüler hakkımda son zamanlarda elde edilen malümat dünyada biltün keşfiyat ve ihtira, «im fevkinde büyük ve mülhiş bir inkılâp yapacaktır. Âhiret hakem, daki fikirler bir kaç yil öşindeç kadar cihanşümu! bir hal alacak. tar ki diğer fenni köşifler ehemmi yetlerini âdeta kaybedeceklerdir., Bunu iddin eden spirtizme mü, tohasamı bir İngilidir. Amerika, dar dönüşünde bu işe fazla ehem- miyel vermiş ve bu sahadaki tet, kiklerinin insanlara yeni bir ufak accağmı iddinya başlamaştır. Bu mütehassısa göre elde ediler, bütün kaf'i hakikatlere rağmen #pirtizmenin hâlâ lâyık olduğu e. hemmiyetle telâkki edilmemesi, taassupkâr bir zihniyet üzerinde hareket eden eski jlimeilerin yan Is propagandalarıdır. Yoksa #pir, tisme artık kendisini bütün dün. yaya teslim ettirtecek kadar kuv- vet Kazanmıştır. Bu müteahems diyor ki: “Bu araştırma ve incelemelere ben de herkes gibi bedbin osirak başla. dim, Başlangışta ben de spirtizme ile siay eder, mektepten aldığım maddiyetçi zihniyetin tesiri altın. da ruhlarla temas ve münasebette bulunmanın mümkün olduğu iddin larına gülerdim, Fakat otuz. otuz bos senelik tecrübemle iddia edi. Yorum ki ruklarla görüşmek müm- kündür ve âhtretle temas kabildir, “Ben müteaddit şuhitler yan, de annemle ve yengemle konus. tüm, Heriiki ruh da o kadar yazılı ve agık hatlarla göründüler ki on- Jarı yalnız ben doğil, yanımdakiler de gördüler, Karanlıkta annemin sâkin, mesv ve bahtiyar başı bir tarafa, eğilmisti. Gözleri kapalıydı. Sağımda karım, solumda yabanci bir kadın vardı, İkiside anemi görlince donup kaldılar, Hattâ 40, Tumda oturan ve annemi tanımıyan yabancı kadm hayretle “bu kadm ne kadar da size benziyor, demek. ten kendini alamadı, Bu da ruhun me kadar vazah hatlar içinde 2ö- ründüğünü isbata kâfidir. “Diğer bir günde yine bir mü, tehassısın yardımile harpte ölen oğlumla gölüştüm, Bu konuşmamı. za altı kişi de sahit oldu. Oğlumun sesi o kadar güzel çıktyonlu ki ha- kikaten oğlumla karşı karşıya gö, rüşüyor gibiydim. Oğlumun bana söylediği seylerden bana yardım. da bulunan mütehassım haberi olmadığından gelen ruhun oğlum olduğundan şüphe etimek mümkün değildi, "Bir gün diğer bir vesile ile kar deşimle O konuşabildim. Karısının sıhhatinden babketti ve tedavisi icin bir sanatoryom tavsiye etii. Sonra tahkikat yaptık, hakikaten bu sanatoryomu herkes methedi- yordu, Karısını oraya götürdük, “Ruhları ne ve kim olduklarını sorduğumuz zaman bize verdikleri csvaplar gayet kıa ve katidir; (Biz ruhum, biraderiniz, awreniz, yahut oğlumunum) gibi, Müteaddit ruhlarla uzun uzun komuştum ve onlartı ruhlarının ko kularını kokladım. Bu koku vücut, tan çıkan Ektoplazmanm meydana getirdiği hususi bir seydir, Med - yunla münabesete olanlar tecrit. belör osmasında bu kokuyu kolay, Tıkla hissedebilirler, “Birçok ruhlar bana latikbal hak kmda malümat verdiler, verdikie. ri malümatın ekseriyetle hakikate uygun olduğunu gördüm. “Ruhlarm kendi elimin tuttu” #um fotuğraf camları üzerinde fo, toğraflarını alâm, Ve tecrübeler esnasmda havnâa insan elinin te. masi olmaksızm eşyanm dolaştığı” nı ve meçhul bir el tarafından ve, rilen istikamete gittiğini gördüm. “Odada ruhların aramıza karışıp bizimle konuştuğuna şahit oldum. “Cahil, sanstten ailamiyan bir kadına srtist ruhunun girdiğini ve © ruhtan aldığı talimat üzerine ka, ının gayet güzel bir tablo yaptı ğmi gördüm. Bu table şimdi evim, de duvarad asıirır, Resim o kadar güzeldir ki bunu hiç kimse İyi bir artistin yapmadığını iddia edemez, “Yine cahil okuyup, yazmak bil. mez, medyumlar tarafından yağı!” mis çok güzel ilim kaynağı kitap, lar okudum, bu kitaplardan birinde meşhur muharrirlerden birinin el yazısı vardı, “Eğer bir insan bütün bunları görür, işitir ve yaparsa o adamın hipnotizm ve spirtizmeye inanma. maasi bir delilik olur.,, Masmafih ruhlarla bu mütebas- Misin temasi hakkında verdiği bü, tn bu malümat şimdiye kadar #pirtizme ile uğraşanların verdiği malümattan pek farki: değildir. Ingiliz müellifinin yeni bir iddin ası vardır ki spirtizmeve yeni bir renk vermekiedir. e Spirtismenin dünyaya yeni bir din getireceğini iddia etmektedir. İngiliz müellifi mevcut. dinlerin âhıret hakkinda bize verdikleri vazıh olmıyan bil“ gileri #pirtizme vasıtasile tenvir ve tezyid edileceğini söylüyor ve şimdiye kadar ruhun cewnet ve öehennem hakkında çok dikkatli malümat verdiklerini iddia gâlyor, “Ruhlar bize cennet hakkında çok açık izahat veriyorlar, diyor, Ruhların rivayetine göre öbür dün veda mefkürevi bir cennet vardır. Burada ruhlar sâkin ve temiz bir hayat yaşarlar, Fikri ve maddi ha. yat son kemal devresine girmiştir. Sanat, Ilim, fikir, teşkili, spor / en mefkürevi şeklini almıştır, Ha- yatta tam ve mlikemmel bir ahenk vardır. Herkes mesut ve bahtiyar, dır, * “Diğer bazi ruhlar da tahammül edilmez şartlar içinde yaşadıkları. nı haber veriyorlar: “Bunlar biss karanlıktan, nedametten, ahenk sizliklen bahsediyor ve hayatlarm- dan şikâyet ediyorlar “Ruhların öbür dünya hakkında verdikleri malümatı şimdiye ke, dar büyük dinlerin bize bildirdik. EVLENME TEKLİFLERİ. IŞ ARAS MA, İŞ VERME ALIM. SATIM gibi Henri mahiyeti haiz olmıyan kü, çük ilanlar parası» meşrolanar. Evlenme teklifleri * Yaş 24. beyaz tenli, yeşii gözlü, balik etinde, elinden bütün ev ve el işleri gelen asil bir aileden “bir kız Öğretmen en az lise tahsili hayatını kazanmış, istikbelindem erin, dürüst, iyi huylu bir bayla evlenmek istemek. tedir. Resimleri (Temiz Güven) rem #ine müracant . 234 * Yaş 42, sıhhatli, Beyoğlunda bis Yük bir müssessağe 45 lira © Aylıkğı, iki evi bulunan yalnız bir tey; 38.40 yaşlarında, dul veyn Kaz, dürünt, ah. ik mahibi bir bayanla erlenmek İste, mektedir. İstiyenler Beyoğlu (posta kutumu 155 A. Rara adresine yazabi. dirler, « 285 İşve işçi arayanlar: * Türkçe #ranmzen fik kimya ve orka talebesine riyaziye tarih ve coğ. rafya ve yurt bilgisi dersleri (M.S.B.) remzine müracaat. * 17 yaşımda biraz daktilo bilen bir orta mektep mezunu iş aramaktadır. (Uçman) remzine müracaat. * Orta tahsilli caki yazıyı mükem, mel bilen ve daktilo kullanan bir genç İş aramaktadır. M, R. remzine müra- cant. * Rir buçuk © yaşinda bir çocuğa bakmak için bir dadı aranmaktadır. Namustu olması, çocuk (o yetiştirmiş bulunması şarttır. İatiyenlerin Tak. #imde Taksim sozanetine mlüracaale Mari * Bir mibesessenin, oyaşihanenin. mağazanın yazı ve hesap İşlerini der uhte edebilecek bir bayan iş aramak. tadır, (Rabis) remzine müracaat, * Bir doktorun veya, dişçinin yanım. da hizmet edebilir cajeksiyon ve bas tabakterirk işlerinden anlarım, — Yal. nız sabah gidip ükşam gelmek Üzere “lstiyenlerin sdrenime bildirmeleri...» lerj şekillerle kebili telif Binaenaleyh bize hakikati ceği iddia edilen bu yeni dim dinlerle kolaylıkla e mümkün olduğunu söylüyor. 7 4 tiyanlar, museviler ve yet kolaylıkla bu yeni din da toplanabilirler, diyor, İngilterede bu yeni din sahipleri ve münt, dır. Bunlar her tarafta * yaparak buldukları hakikati mıya çalışıyorlar. Bunler# insanlar bu yeni sahada leri gün dünya müthiş bir Ö , liğe kavuşacak, inannlar diği bin, daha ümitli, daha - caklardır, O vakit ölümün * 4 ölçeri gözlerimizden kalkan hayat ve ahirete başka gö bakacağız. İngiliz mütehassımı öhiret SN larmın insanlara kapalı ol” gördüğüm ve anladığım sami” yatımın on mesut günlerin “3 dım, Akrabamla sram: j siyah perde kalktı, Bir öv gibi yaşıyor ve konuşuyorÜ” dik san bu saadete kavuşunca birşey ister mi? İngiliz mütehassıs bu Me bitaraf sayılamıyacağı için “2 dikleri mübaliğalı sözlerdöt kalamaz, Bununla berabef £ kogfiyatın insaniyete yeni # lecek vaadeti'ğine şüphe yo” Bu iddinlar bir hakikat kabul edilmiye başlandığı di tüm ve hayat telâkkisi değ) din hakkındaki düşlncöler” istihale geçirecektir. O ve” 4 tık, bizim için pek korkunç # ölümden © kadar korkmj”uj Hayata eskisi kadar kiymet “5 İveceğiz. ve Şimdi ölüler taşmda i müz asabi buhranlar, ağ / lamalar gülünç bulacağız. mezarların, ölümün. fena, | vas kalmıyacak, ölümü © meriçe karlamaktan ko” Topitapı Fatmasultan ma hem fendi sokak 10 mumsi * Hemşire mektebi meruBf yan evinde her türlü gpjek maktadır. Ömer Rüştüpaşi No, 34 e müracaat. * MT yaşında tie 206 küm Kenç İş aramaktadır. Kiyasi vetli yazını güzeldir. Her Mİ“. ya gitmeyi kabul eder, o” romsine müracaat, y * 48 yaşında ise 1i © kız çalışıp hayatını kazani” ii buriyetindedir. Yazı ve here # yapar. OX V. 2) remsine M4 * Lise mezunu biraz eransöii bir genç nz bir Übretle çel / mektedir. Beşiktaş Türk # tesi Logbahçe sokağı numar det adına müracaat. ur Üğ * Orta 3 de, 15 yaşmdı mağrsakarda, veya, gansiiiii taşmak istemektedir. Çarcırti”. tat sokağı numara 1$ * Muhasebede 25 rübesi olan bir veya diğer ticari ramakimdır. Haftada birkaç saat de çalışabilir. remzine müracaat. ii * 18 yaşında laç sog sf rinden biri tatilini geçirme” şey öğrenmek makendile asi yanında çalişmak İsteme çalışma mukabilinde biçbif "eti beklememektedir. Maamdı Pİ” fe gi İD LL PER DR e çe & PA Şİ den sonra saldırmaları ri LPâk 37) (8.3) GRİ (Çev 158) (Tekyldis. Çi (Bayan aygı) (Hindiye) y (Sevim) KE, 128) (X p” 430) (Foloğrafı (REN (7 (Summ) £ dr

Bu sayıdan diğer sayfalar: