6 Eylül 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Eylül 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

1ABER — Aksam Postası Dünden 86 EYLDL 101 Asndelu ajansın verdiği haber, Mere göre dünve vaziyetine bakır Sovyet - Almar harbi Leninarat Ağır Alman soplar.le bomüardınan ediliyor Amiral Raeder Sofyada İran Başvekili istifa mı etti? Sovyet . Alman harbi bütün şiddetiyle devam ediyor, Dün Wöşredilen Alınan tebliği şark Cephesinde tam muvaffakıyetle Beticelenen harekât olduğunu. Menineradın muharası devam et” #ğin! ve şehrin ağır Alman top İsnmm ateşi altıma alınmış bu uğunu, Estonyanm düşman. Gan temizlenmiş olduğunu bil Girmektedir. Bu hususta Londradan . veri len bir haberde şöyle denilmek. tedir: Alman radyosu Lâdoga gölü üzerinde ve Leningradm 20 mil ırkında bulunan Schiuesselburg Leningrad şehirlerinin çar İ gamba gününden itibaren bir çok defa ağır Alman topları ta rafından bombardıman edilmiş ölduklarını tevid ediyor, Bom. bardımanın dün tekrar başladı ği haber almmıştır, Diğer taraftan Sovyet tebliği bütün cephe boyunca siddetli muharebelerin devam ettiğini, 52 Alman tayvaresi düşürüldü” günü ve 28 Sovyet (tayyaresi kaybedildiğini, Baltık denizinde hiç bir Sovyet harp gemisinin batırılmamış olduğunu bildir mektedir, Moskovadan verilen habere göre, Sovyet tayyareleri evvelki gece şimali Almanya ve Berlin üzerine bir hücumda bulunmuş” lar, yangın ve infilâk bombala fı atmışlardır. Sovyet istihbarat dairesi rels muavini ' eninmrada giden demir yol! ı kesilmiş olduğu iddi. asm: tekzip etmiştir. Berlin ise Sovyet hava taar Tuzunun vukuunu kabul etmekte fakat muvaffakıyetsizlikle neti Gelendiğini bildirmektedir. Amerikan muhribine Hücum Amerikanm “Greer,, admdaki muhribi İzlandava posta ve mek tup paketleri götürürken meç. Kul bir denizaltı gemisinin hü cumuna uğradığını dün kaydet Taksi ücretlerine yüzde 5 zam (Baş tarafı 1 selde) dönmek ihtimali olan semtlere gilmiyorlardı, Bir:şoför, bu hu Susta kendilerini mazur göste. rebilmek için, bize şunları söy lemişti: “ Üç şize benzinle, 75 kilo. metre yapabiliyoruz ki bunun taksi ücreti azami li lira tutar, fakat uzak yerlere gitmemek! şartiyle, Halbuki o otomobilin; yağ, benzin masrafları ve golör hakkı 7.5 liraya baliğ olmakta dır. Bir Bakırköyüne, bir Bebe. ğe, bir de Edirnekap'ya müşteri | götürsek bunların taksi ücreti| ancak beş lira edecek ve benzin | de kalmıyacaktır. Bu takdirde, | 25 lirayı cepten eklemek icap | edecektir.!,, Mal sahipleri de iâstik, yedek parça, benzin, yağ ücretlerinin, ! eakizins nazaran bir kaç misli arttığını, fakat tarifelerin nor | mal zamanda tesbit edilen had üzerinde bırakıldığını öne sü.| rerek, her gün beher otomobil Jeri için dörder lira zarar ettik. lerini anlatmışlar ve; “— Taksi (Ücretlerine zam yapılmadığı (tekdirde , bütün arabalarımız: garajlara çekmek ve bir müddet sonra da hepsini | hurda demir -fiyatma satmak mecburiyetinde kalacağız! Demişlerdi. Mal sahipleri, Şoförler Cemi yetine müracaat. ile Belediye Pezdinde tesebbüste bulunulma. sın; da İstemizlerdi Bu husus hakkında Şoförler Cemiveti re” © si Hakkı Demir, şunları söyle. nişti. niştik, Yeni gelen haberlere gö. re bu derizaltının Oo Alman ol duğu sanılmaktadır. Bu hususta Amerika cümkur reisi, mutaarrız bulunduğu tak. dirde ne yapılacağı yolunda bir suale Amerikan bahrive kuvvet” erinin mutgarrızı imha edeceği evabmı vermiştir. Ruzvelt, taarruz (esnasında #linün çok aydımi'k ve rüyet şart arınn Omükemmel olduğunu saydetmiştir, Mumaileyh, mutaarrız tahtel dahire karşı silâhla (mukabele eden Greer muhribi süvarisinin hareketini tasvip etmekte oldu. gunu söylemiş ve muhribin hiç bir hasara uğramamasından mü” tevellit memnuniyetini izhar ev lemiştir, Amiral Raeder Sofyada Sofyadan verilen bir telgrafta söyle denilmektedir: Dün neşredilen resmi bir teb. tiğde bildirildiğine göre, kral güncü Boris evvelki gün Alman donanması (o başkumandanı bü” yük amiral Raederi (Okabul et miştir, Saat 13.30 da kral büyük & miralin şerefine bir öğle yeme. ği vermiştir. Ziyafette prens Simi, Alman elçisi M, Beckerle, amiral Sehuster, başvekil profe sör Filof, harbive nazırı general Daskalof ve diğer bazı resmi sahsiyetler bulunmuştur. Türk - Bulgar tren Münakalâtı Sofyadan bildirildiğine göre, Bulgaristanla Türkiye arasında. ki demiryolu 1 birinciteşrinden itibaren münakaleye açılacaktır. Meriç üzerinden geçen Edir ne . Silivrihisar hattı ve bütün köprüler Almanların Yunanista' na taarruzları sırasında tahrip edilmişti, İran başvekili istifa mı etti? Ankara radyo gazetesi dün âkşamki neşriyatında (o Vişiden alınan bir haberin İran başveki. li Fürugi Hanın İstifa ettiğini bildirmişse de bu haberin başka menbalardan teyid olunmadığ'nı | kârdır, söylemistir. Diğer taraftan gelen muhtelif telgraf hnh--'erine göre İranda vaziyet sazindir Kermansah İngiliz * Sovyet kumandanlarile İran makamatı arasında müza. kerelere devam edilmektedir. Tahrandaki İngiliz mahafili anlaşmanın bir kaç güne kadar ilân edileceği kanpatindedirler. Dünkü telgraflarm O birinde de İran başvekilinin o rahatsız bu Tunduğundan müzakeratm ağır ilerlediğinden bahsedilmektedir. İki senelik İngiliz gemi Zyiatı Alman ajansının verdiği bir habere göre, harbin başladığı iki #ene zarf nda İngilterenin 13 milyon tonilâtoluk ticaret gemi. si batırılmıstır. “— Belediye. müracaalımızı hüsnü telâkki etti, Makine ve sanayi şubesi müdürlüğüne ya” pılan teticikler, lehimizde neti. ce verdi, Evrakımız, halen sey rüsefer komisyonunda < bulun. maktadır, Oradan (oçıkmasnı ve Daimi Encimen tarafmdan da meselenin bir karara bağla narak halledilmesini dört gözle bekliyoruz, , Dünkü yazımızda vaadettiği. miz veçhile, taksi ücretleri hak” kında Belediye tarafından itti. haz olunan kararın mahiyetini Seyrüsefer komisyonuna riya” get eden Beledive reis muavini Lütfi Aksoy, komisyonda itti. haz edilen karara dair şu ize hatı verdi: “.- Taksi ücretlerindeki yüz. de 10 zammın yüzde 15 e ekar tılmasını kararlaştırdık, Evra. kı da berayi tetkik bugün Dai” mi Encümene tevdi ettik, Ora. da, keyliyet katileştikten son ra tatbikata geçilecek, böylece taksi sahiplerinin (o şikâyetleri önlenmiş olacaktır... Belediye reis muavini Lütfi Aksoyun yukarıki sözleri, vakıa. goförleri ve mal sahiplerini en. dişeden kurtaracak bir şekildey di, Fakat, onlar, aynı zamanda, acış marasmın da Ankara ve İzmirde olduğu «ibi, 26 kurus iblârını istiyorlardı, Lötfi Aksoya. bu husus hak kında ne düşündüğünü sordum Bana: ".— Bize yapılan müracrat; yelniz taksi ücretlerinin tezyidi. SON HABERLER Raşid Geylâni| Tecavüze uğrayan, İRANDA Gıyak id hkü edildi Londra, 6 (A.A) — (BBC) Bağdattan bildiriliyor: Sabık İrak başvekili Reşit Ali Geyli ni gıyaben idam cezasına mah. Bulgaristanda Alman tahşidatı şayiaları Alman nariciyesi Fon Papen Almanyaya tedavi için g.tmiş Bern, 5 (A.A,) — Bund gaze - tesinin Berlin muhabiri dün akşam da beyanatta bulunmamıştır, Al - manyanm Türklere karşı tecavüz niyetleri beslediğine bizzat Tür - hakkında şifahen melümst ver - mesine ve günün meselelerini mü - zakere etmesine bittabi mani de- Jemez, hiplerini tatmin edecek mahiyet tedir, Bu itibarla, bâdema, va tandaşlar tarafından uman ber hangi bir gikâyet, hiç bir sebeple mazur gö Lütfi Aksoyun beyanatından anlaşılacağı veçhile, artık tâksi meselesi, ücret bakımından kati bir karara bağlanmış bulunmak. tadır, Yalnız, tatbikatın (nasıl bir netice vereceğini merak & diyoruz, Acaba, şoförler, yine yer seçmekte edecekler mi? secmekte devam er bile, beher taksi otomobiline bir gün de üç şige'benzin veri yü zünden, bilhassa geç saatlerde yine: “.— Benzinim yok, Sözünün muhatabı olacağız. Cünkü, bütün şoför ve mal sa. i hinleri, yalnız ücretlerin azlığın dan değil, avnı zamanda, Üç si” se benzinle bir taksinin bir gün İlik ihtiyacının o karşılanmama” s'ndan müşteki bulunuyorlardı. Ücretlere vanılan zamla, bu me. gelenin tek tarafı (o halledilmiş, fakat bir cenhesi sine eski ha linde kalmıştır Sabih ALAÇAM Amerikan muhrihi izlandaya vasıl oldu Mülecaviz denizaltı batırıldı mı ? Lendra, 6 (AA) — (BEG) Şi sali Atdantikte meçhüi bir tahtelba, hirin tecavüzüne uğrıyar reer namın. daki Amerikan torpido muhribi sali, men İzinndaım Rekiavik rmanına va, sü olmuştur. Amerikaz sabitleri İn » giliz tayyarelerinin tahtelbabirin ta. kibinde Ameriksitlara yardım ettiklie, rini, ve hasara uğratılmış ve belki de batırılmış olacağımı söy'emşlerdir. Sovyatler buğday tarlalarını yakıyor Londra, 6 (A,4,) — Alman ların Leningrada ki kaydedildiği veya hiç kayde. dilmediği ve bu mıntakada Vo rogilofun bizzat idare ettiği mr kavemetin her zamandan daha ki muhabirinin bildirdiğine gö re, Almanlar bu güçlüğü yene bilmek için İskandinavyada mü. him miktarda tahta baraka si paris etmişlerdir. Almanlar bu suretle kış hazırlıklarını yaptık larmı itiraf etmektedirler, Bu hal Ruslara kolayca gale” be çalınacağına dair yapılan pro pagandaya alışmış olan Alman milletini memnun etmemekte. dir, Bundan başka Almanların tay yarelerini kışın şiddetli soğuk” larma mı edecek şekil de hazırlamaları lâzımdır. Almanlar Finlandiyaya kon. ma ve havalanma için ayaklı tavyareler sinariş etmişlerse de Ruslarm büyük vatanmerverliZi ve mükemmel techizatı karssın da Almanların bütün hazrikla rı yıldırım harbinin iflâs ettiği” Bi bir evi İtiraf mahiyetinde. dir Ingiliz ve Rus kumandanları buluştular Moskova, 6 (A, A.) — Sovyet radyosu İngiliz ve Sovyet kuv »« vetleri kumandanlarnın “İranda Kavsinde (o buluştuklarını bildir. mektedir. İngiliz ordusunun Hamadant iş. gal eden motörlü kuvvetlerin ku- mandanı general Endelburg, Sov. yet ordusunu Kaşvindeki Rus mo törlü kuvvetlerinin kumandanı al. bay Semenko ile alay komiseri Şuko temsil etmektedir. Akdenizde hava ve deniz hücumları Bir çok italyan Dün geceki zelzele Nevyork, 6 (A, A.) — Tayya, re benzini yüklü olsh “Associa, ted,, İsmindeki petrol gemisi Vis- divastoka ( gölmiştir. Associated Amerikan hükümetinin Ruasyeya benzin ihracma müsaade ettiği tarihtenberi Rusyanın bu limanı. na gelen ikindi Leningraddan yükselen dumanlar (Baş tarafı 1 neide) Leringraâm cenubunda bir değişik. Hk olmamıştır. Burada hatlar şehre wa bombardrmanlari ve topçu kuvvete terinin ateş neticesinde çıkan yangın. | lardan mütevetlit kesif bir duman gös rülmektedir, Roytere göre Şark cephe- sinde vaziyet Almanlar Lenin ngrada takviye kuvvetleri getiriyor « lar, Smolenskte vaziyet sabit Ionira, 5 (A,A,) — Moskovadaki Röyter muhtelif cephelerdeki hakkında gu melümatı yor: (BBC) muhabiri Smolenskte vaziyet sabittir, Bu mıntakada Almanlar. teda > bir vaziyet almış görünüyor r. Gomelin şarkındaki vaziyet pek o kadar vazih değildir, Ce nup'a Ukraynada Almanların Dinyener nehrini geçmek teşeb. büsleri akim bırakılmıştır. Leningrada gelince, şehrin mü dafaası çok iyi tanzim edilmis tir, Almanlar, burada pek büyük Türk - Alman anlaşması Ankaradan haber alıpdığına göre, yakmdı Ankarada obaşiıyacak olan Türk , Alman tcaret anlaşması mü. zakerelerinde Alman heyetine riysast edecek olan doktor Clandtus ve dokus kişilik Alman murahhas kayeti begin Diğer taraftan Almanyadan makine ve yedik aksam ithel etmek için bir milyon Hralık konterığan verdi öğ. retiimiştir. Kimyevi ve tıbbi cezalar Jin pir Ga 500 bin Liralık kontenjan vermiştir. Husus! fabrikalar için Celp edilecek bu makineler en kısa bir 284 manda ithal edilecektir, Alman ticaret heyetin'n bugün gele SATIRLAR indirilen bayraklar (Rus taraftı i meide) miş olaslar, iki tarafı da, benim muhakkak bir neticeye varmak lâzmgelir- se, bayrak indirenleri muahas- ye pek dilimiz varmaz, Yedek Kiebilii il il ayrıca l masını muvafık görmüş, İstediği. indirilmiş taksi bayraklarını kalkmış görmekti, Bu zam bunu temin edebilecekss ne mutlu İs. —— Mektep kitaplarına bu sene yüzde yirmi zam yapıldı Ankaradan bildirdiğine göre, mat ZAYİ — Nüfus kâğıdını ve saket. ik tezkeremi zayi ettim. o Yenilerini alacağımdan erkilerinin gükmü yok” tar, Miyase oğlu Aziz Çahsever, Bü. çükpazar Yavuzuann mahallesi Küçükpazar cnddem 37