8 Ekim 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

b iri İLE eirheseei İde tertip 2 ün- NSA Zafer Mey Bünarı; — baar Li a el 4 2 2 bk . be MOLA: > M3SY ie biten ARA) iç iten biten va MEY iye biten hi 0 p “ls. SN80) te, iten va, n1BK . mam Haycltanparçalar szmmmmz Midesini bevnine geçiren insan İnsanlık mütemadiyen bir boğaz kavgasının pesinde ola - rak koşmakta ve nebati insanın bağırsak ve mide hırsını dimağ kıorımlarına sararak istilâ ideolojilerinin zavallı âleti olmaktadır. “İnsan ancak gorilin pek az fevkinde. dir.,, diyen ümitsiz mütefekkir Taine'e hak verecek olu. MEVLEVİDİR SEVDİĞİM Ulus refikimizde, Ankara at yarışlarından bahseden yazıyı muhtelif resimlerde süslüyor. Runlar arasında, bahsi müşterekin cidden ha- raretli olduğunu tesbit eden vesikalar ve bilhâssa Ankara bayanlarının modaya intiba kımı anlatan resim üzerinde dikkatle durulmaya değer 3 manzara teşkil etmekte - ir. En yüksek seriyedeki memeli bir hayvanla bir insanin beyni «- rasımda şekil itibarile bir fark yok gibidir, Mukayeseli teşrih, bu her iki dimağ nevinde aym teşekkül - leri ve intisarları tesbit etmekte, nihayet sikletlerinde birez fark bulmaktadır, Fakat en ağır beyin. li insar, muhekkak surette en ze. ki bir insan değildir, Divağdan Heşteriö (| ldiğimiz ince Bir beyin maktainı hurdebini mdenesi altında muayene etmekle hayvanlık veya insanlık omahiye. tini tefrik ve temyiz etmek İm- kânszdm, Gerçi modern dimağ beyin kişrinm tabaka- büereleri tesbit etmek milimetre o sahasındaki mikdartarmı saymakla zekâi me- Tekeleri ines ünatı ile inceliyerek önlara has mekanizmaları ve yer, leri meydana çıkarmak İddiasnde” dır, Fakat gündelik hayatta ve bil. hassa içtinini münansbetlerimizde bu ince lâboratuvar tetkiklerinin bise bir yardımi yoktur, Güneş »- gğenm aydınlatebildiği her yerde bir insanı bir hayvanörn Ye hattâ hemcinsinden tefrik eden en kuv vetli (Omsdak hareketleri ve dnha doğrusu içtimai taamülleri- dir, İnsan hayvana kiyasen #wuri bir eser vücuda ve Met kullanan fani bir mahiüktur, Hay- vanm varlığın: ve hatti neslini inme ettiren eserleri ve mahsul, leri sevkitabiileri gırizelerine bağlıdır. Milyonların sneğin mo- moten yaşayış ve hareketlerinde gaye nihayet MW bir maddeyi hortumunu dokundurmak, “ölme. den vakit bulabilirse mak ve nihayet şu anda önümde coreyan ettiği gibi mürekkep de- nizinde boğulmaktır. Bu bayat tezahiiründe, bu sevki tabilde zekâ arayan filozoflar var- dır; fakat nede olsabu zekâ renksiz ve çök monotondur: gaye. Bİ insiyakt ve kördür. Yumurta, tavuğun insanlar nez dinde çok makhalü olan bir mah- fakat bu hayvan ancak n in dizilen yumurtaları insiyaki alâka gösterir, Onun ha- rle'nde bu yuvarlak ve beyaz mad- de ora bir sev ifade etmez En kuvvetli ve hassas hayvan niha- yorum. yet içinde barındığı yuvası veya ini için alâkalı görünür, Bir teb - İlke vukuunda yavrularma melce teşkil çdön bu miçskeni atılganlık ve cesaretle müdafa ür . En yırtıcı hayvan dahi ancak aç olduğu zaman ormanların kor. kunç ve vahşi! belâsıdır, Bütün ha yati teamüllerine midesindeki aç- lik hissine bağlıdır, Medeni insan, varlıklarına ve #€rvetlerine, maddi kıymetlerine olduğu kadar nefsinin ve mensup olduğu camianın her nevi Kıymat- lerine karşı da hassasiyetle alâ- kadardır, Bütün bu ktymeller çe. #itlidir ve cemiyetin medeni ve shlâki seviyesine göre çok tebâd. düller gösterir İptidni ve vahşi insanın nazi- tında nihayet karsı ve çocuğu, kulübesi ve bağlı bulunduğu top rak bir kıymet ifade eder, İpti- dai ve kendine has olan bazı ah- lâki örfleriyle hayvanın biraz fev. kindeğir, Medeni insanın bir aşk ve iman. la bağlandığı ve icabında korun - maları için hayatını dabi feda et- tiği kudsi kıymetleri çok daba fazla vo zengin çeşitlidir. Ahlâk Kitaplarının hirer vicdani mükelle- tiyet olarak vanz vo telkin etli- Ği ve devleş kanunlarının da ger. ekleğtirdiği iotimaf ve moral va- #ifeler bunlar srasındadır. Bunla- rı bihakkin idrik ve hakiki kıy- metleriyle kabul edip muhitinde ahlâki bir şahsiyet sayılabilen ir- san medeni ölçüyle ve tam mana- siyle o sehrin vatandaşı bir in, sandır. eder ve ö. 2 eş in aa $ İLKTEŞRİN 1631 PERŞEENBE Dartibadayi sanatkârları tarafından bir çay siynteti verilmiştir. üanmalıdır, Karam, akrabam, ar - kadaslarım, o amörleriniz velhâsi herkes buna ininmalı! Şu anda bü rormda bulunan çesedi berkes be * nim bilmeli, (Gotiib Vurmser) tile mozarlığımızdaki o benim yerime gömülmeli ve bana yapılacak as - keri merasim ona yapılmalı, Hat- tâ bu merasim he kadar büyük o - hırsa o kadar iyi, O gekilde ki bü. tün matbuat bu ölümden. dolayı . siyle onun esrarından bahsetsin. Burada (Sam Coys) merakla, Sir Vilyamsın sözünü kesti: — Sebebini sormama müsaade eder misiniz? Sr Vilyamsın sesi gittikde & - gırlaşıyordu. i — İçimde bulunduğumuz fesi harpten İngiltere imparatorluğu . nun galip çıkmast bile, belki Üze- rinde uğraştığım, ve tatbikine gi - rismis bulunduğum bu projeye ti- dir, — Ne diyorsunuz? — Evet, eğer bunda muvaffak olamazsam, bu adamların imparâ. torluğun başma getirmiyecekleri beli kalmıyacak. işte ben onların en mühim kollarından birini felce uğratmaya and içtim. Bu sözleri taşıyan ses elem, İn kam ve (iradeden örülmüştü. 1Sam Caya) en muazzam bir da * vanm karşımda bulunduğunu ön. Jadı, Fakat ondan istenen de müt- miöşti Ölü sahtekârtığı on mühim suç. lardan biriydi, Bu sahtekârlık her. köse karşı yapılarak ve kendisi suç ortağı olacaktı. Halbuki İn gilterede ve bilhassa harp zama « smda böyle cürümler şaka çötür * mezdi, Daha başka mâniler de mevcut. tu: yüzlerce polis Gotlib Vurmseri he olursa olsun Yakalamak için en büyük faaliyeti gösteriyorlardı, Sir Vilyamsa uyacak olsn bu za - valir adamların boşu boğunn uğ - raşmalarına göz yumâcaktı, Bu su. vetie harp günlerinin en İüzumlu teşkilâtı vaktini öldürüp duracak, 1, Fakat diğer taraftan! Sam için vaziyetin nekadar güçleştiği mey» dandaydı, Bunun isin hemen karar vermek istemedi, Karşısında bu * Yunduğu adamla evvelâ yüz yüze gelmeliydi, Bu şekilde konustuk. tan sonra belki kararmı daha iyi verebilirdi, Şu dakika Sir Hari Vilyamsla konuştuğunu kim te - win edebilirdi. Ya aldatılıyorsa ba şmâ ne kuyruklu belâlar gelebil'r. di! Daha fazla beklemeden östeği. vi muhatabma bildirdi. (Sir Harri Vilyams) olduğunu #öyliyen kimse hemen cevap verdi: — Mesele buna kalem, Şu hal, de derhal gelin bent bulun, — Nerede? Ankara bayanları ve moda deyip de bundan İstanbul ba Oha bu ahlâki ve iştimaf şal- Seti. ma bu âhlüki ve ig yanlarını istiznaya çalıştığı. ini temin eden cevher, kafa tasmn içindeki dimağ cevherinin hayvanda olduğu gibi insiyaki ba- «EM, bözeri ve #hlâki Böyle bir insan düsturiyle hayat yolunda yürüyen, nefsini tabii 6- dip içtimai haddini bilen, cemiyet” Tasar teki ahlâki vazifelerinin müdriki olan diğerbin ve mütevazı bir vatandaştır, Fazilet ancak bu in- san tipleri için Oo mevzuubahistir; günkü fazilette şuur ve İrade ve bunların yarattıkları ahlâk esas. tar, Halbeki bu mazhariyet her.in- sana ve hatiğ hor münevver ma- sip olmaz, Mükemmel bir zekâ dimağı taşıdığı halde bütün içti- mat münasebellerinde nebati bir hayat yaşayan, bütün faaliyetleri” | ni swf fiziyolojik aşizelerine tev- cih eden Insanlar ne kadar çok. tur!, Onlar için ahlük ve insanlık ölçüsü parı,en kıymeti uzav mide ve bairsektır, (Dostluğu dini, merhameti, vatanı ve hatiğ »amusu ayır maddi kiymetin 8 birli tesiri altındadır. Bir çok mü vaffak olmuş şeytanstları ve o88r. leri gerçi zekâsmin mahsulleridir. fakat bütün ha işlerde ilham ve tahrik kaynağı mide ve bağırsak” tir, Cemiyetin bu egoist, baris tam manssiyle materyalist ipsan larında dimağ mütemadiyen Li mide hirsi ve mökanizmasiyie işle. mekte ve ortaya döktüğü ideole- jinin manevi çarhlarındı dahi m- do ve buğırsak kıvrımlar: görü roektedir. Bu gırızi insanlara her tabsk?» da ve her meslekte tesadiif edi - yoruz, Müteahhit, doktor, dava ekili, memur, benger, politikac! göbi bazı meslek şöhretleri ba eti. ketten kurtulamaz, Bu materya- Ust ve egoist insanlarm mefköre müdafiiliğini yapan filozoflar v edipler de varır. Bunun içindir, ki İnsanlık mütemediyen bir bö- ğaz kavgasının o peşinde olarak koşmakta ve nebati insanı bağır sak ve mide hırsını dimağ kıvrum. larına sararek istilâ ideoiojilerinin zavallı #leti olmaktadır. “İnsan ancak ogerilin pek| az fevkindedir.., ' diyen Ümitsz mütefekkir Taine'e hak verecek uluyorua, mektir. s FAİZ PEŞİNDİR. alabilirsiniz. — London » Bridge'de o rihtm üzerindeki barlardan Obiri olan “Ünyon Bar,, 1 bulabilir misiniz? — Yerini gayet iyi tanırım ân” ma ofası Lendrarn en teblikeli, en sefil batakhanesidir. Sir Vilyams gülümsedi: — Ayni fikirdeyiz azıma, her. balde korkacak değilsiniz. Ne yâ- payım, işinde bulunduğum şartlse ra göre karargühimı apesk bura - va kurabilirim, Sam Coys'un gittikçe büyüyordu; T — İnanamıyacağım geliyor, iz. Sir Harri Vilyams! böyle bir hey, dut yalağında bulunsun, Gözlerim- le görmeden İnanmam, — O halde hemen gelin, Sizi bekliyaram, — Geliyorum, doğru gelyorum, — İşte talimat, (Tomas Mur » dok) “arkadaş,, Ja konuşacağınızı | söylersiniz. Bu Oismi unutmayın | (Tomas Mürdok!) Bunu söyledik. | ten sonra size belki havanm nasl olduğunu sorarlar, Sul garibinize ; gitmesin. ji — Peki, ne cevap vereteğ'n? — Aynen şöyle söylersiniz: İ *Buğün hava sicak, fakat Yarın | duha sıcak olacek,,, — Bu kağsr mı? — Hayır hayır, daha var, Ya - | gmızı da sorabilirler, gene tered- | bayreti niz kabildir. dütsüz: “Yirmi dört yaşmda ol - duğunuzu,, söylersiniz. Sam Coyx gülmeye başladı: İ — Ne yazik ki o güzel yası kaybedeli pek çok oluyor, Korka. | rım ki bunu söyleyince benizale â» | İay ederler, — Yok yok! Ha bir şey daha var! Gotlih Vurmser'in sakalını, bıyığını düzeltmeyi ihmal etme * yin? (Devam var) Bir Tasarrut e mız manası çıkarılmamalı dır. Ulas refikimizin neşret - tüği resimde gördüğümüz manzarayı İstanbulda da bul mak kabildir. Bu resim Mı - sır fesinden daha yüksek, mevlevi külâhından biraz al- çak bir şapkanın, güzel bir kadın başını ns şekle soktu. ğunt göstermektedir. Hiç şüphe yok ki moda, senelerce evvel, şairin şu mıs raını boş yere kullanmadığı - nı anlatmaktadır: Mevlevidir sevdiğim her dem külah eyler hee almakta acele ediniz! İkinci 25 milyon liralık Tasarruf Bonoları yurdun her köşesinde satışa çıkarılmıştır. Bu bonoları almakta acele ediniz. Çünkü satışm bugünkü şekline nazaran hu EBonolarm da evvelkiler gibi çok kısa bir zaman içinde satı. ıp biteceğine şüphe yoktur. YURDUN MENFAATI; SiZiN MENFAATINIZ; Tasarrul bonosu almanızdadır En zaruri ihtiyaç maddelerinden başka hiçbir şeye ye vermemek, para artırmak ve bu. nunla Tasarruf Bonosu almak vazifenizi yap- mak ve şahsi menfaatlarınızı korumak de- UNUTMAYIN Ki: Tasarruf Bonoları hasılatiyle milli müdafaa. mızın artan ihtiyaçları karşılanacaktır, Se 6 faizli ve bir sene vâdeli bir Tasarruf Bo. nosu almak için 94 lira ödiyeceksiniz. Buna mukabil bir sene sonra 100 lira alacaksmız. « Bono Fiyatları her keseye eiverişlidir Tasarruf Bonoları 5, 25, 100, 500, 1000 lira. lık parçalar halinde satışa çıkarılmıştır. Ke. senizin müsaadesi nisbetinde siz de bir tane © Bonolar arlirma ve eksiltmelerde teminattır Evvelce satılan Tasarruf Bonolariyle yeniden satışa çıkarılan Bonolar artırma ve eksiltme. lerde satış kıymetleri üzeri inat ola. rak kabul olunmaktadır. > <0» teminat © Arttırma ve eksilimeye nirenler ! Para yerine Bono yatırmakla işinizi daha ko. laylık ve kârla yürütebilirsiniz. * VERGİ VE MERASİM YOKTUR Tasarruf Bonosu almak; müşkilâta; faizleri hiç bir vergi ve resme tâbi değildir. Bunları bütün bankalırIa şube ve ajanslarından, banka bulunmıyan yerlerde malsandıklarımdan Milli satış gişelerinden alabilirsiniz. * PARANIZ DAİMA PARADIR. Tasarruf Bonosu aldıktan «ora paraya ihti- yacımız olursa bunu derhal bir bankaya vere- rek işliyecek faizden yüzde yarım fedakârlik yapmak suretile her zaman paray3 i hiçbir merasim ve Piyangonun resmi çevirme. Bir yıl vâdeli bir bono “e $ Altı ay vâdeli bir bono © 5 Üç ay vâdeli bir bono © 4 FAİZ GETİRİR Paranızı en emin olan Devlet kasasında kârla saklayınız Bonosu Alınız

Bu sayıdan diğer sayfalar: