1 Aralık 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

1 Aralık 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

idileceğinden ve bilhassa mesa'il-i milliyenin burada hal ve tedkik idileceğinden bahs ettiğini yazdıkdan sonra diyor ki: Düvel-i müttefika arasında hiçbir zaman yeni bir konferans in'ikadı zımnında müzakere cereyan itmemiştir. Halk konferanslardan bıktı. Londra'da yeni bir konferans akdinden bir şey anlamayacakdır. Halk yalnız Paris Sulh Konferansının ihtiyar ettiği hatalarını tashihe intizar idiyor.” —————— Amerika Murahhasları Amerika Heyet-i Murahhasası Kanun-ı Sani ibtidasında Amerika'ya avdet etmek için Washington Hükumetinin müsa'adesine intizar etmektedir. Heyet-i Murahhasa Reisi ahiren Hariciye Nazırı Kuşing (?) gönderdiği bir telgrafnamede harb-i hazırdaki konferansça ifası mümkün olan işlerin Teşrin-i Sani nihayetine kadar ikmal idilebileceğini beyan ve kendisi de dahil olduğu halde Amerika Murahhaslarının Noel yortusu için memleketlerine avdet etmek arzusunda bulunduklarını ima etmiştir. Bütün mesa'il ve ihtilafat hall idilinceye kadar Amerika Heyet-i Murahhasasının Paris'de kalması hususunda Fransız, İtalya vesair küçük milletlerin sefirleri vasıtasıyla Washington Hükumeti nezdinde tazyikatda bulundukları zann idiliyor. Mühim Bir Mülakat Lloyd George'un Poincaré (Raymond Poincaré) ile uzun uzadıya mülakatda bulunduğu ve mezkur mülakata pek büyük bir ehemmiyet atf edilmekde olduğu bildiriliyor. İngiltere'den Paris'e avdet eden Pichon Clemenceau tarafından kabul edilmiş ve uzun uzadıya görüşmüşlerdir. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Macaristan'da Macar Milli Kumandanı Amiral Hudi'nin Peşte'ye duhulü vaziyet-i siyasiyeyi tağyir etmiştir. Hristiyan sosyalistler hatt-ı hareketlerini tebdil eylemişlerdir. Sosyalistler sağ cenah fırkalarıyla teşrik-i mesa'eden imtina' eylemiştir. Alman Kıta'atı Litvanya'yı tahliye etmiştir. Son kafile Perşembe günü hareket etmiştir. Lloyd George'un Beyanatı Avam Kamarasında hükumet namına cevab veren Lloyd George sulh-ı hazırda İngiltere'nin evvela Rusya'da, saniyen Ermenistan'da ve elyevm Alman kıta'atının bulunduğu Baltık eyaletlerinde müdafa'ası taleb idiliyor. Mu'ahede-i sulhiye ahkamının muhafazasına nezaret itmeye ve diğer devletler arasında yalnız Britanya'nın mecbur olduğu iddi'a idilebilir mi? İngiltere böyle bir mes'uliyet kabul idemez.” demiştir. Almanya'da Berlin'de üç haftadan beri Lehlerle Almanlar arasında cereyan eden müzakerata intizar idildiği halde neticelenmediğinden her iki tarafın Paris'e mütehassısin-i fenniyeden müşaverler göndermesi taleb edilmiş ve aralarındaki bilcümle mesa'il-i muhtelife ve hususiyle Danzig mesa'ilesinin Paris'de Düvel-i Mü'telife murahhaslarının iştirakiyle akd olunacak konferanslarda hall ü faslı karalaştırılmıştır. Fransa'da İntihabat Bütün Fransa'da sukunetle icra kılınan intihabatın netayici hakkında kat'i bir şey denilemez ise de Cumhuriyet Fırkasının sosyalistlere karşı ihraz-ı galebe ettiği anlaşılıyor. Ajans Havas muhabirinin iş'arına göre intihabatda 15 muhafazakar, 55 liberal, 51 sol cenah, 77 Cumhuriyetçiler, 25 radikal, 41 radikal sosyalist, 13 Repuplikan Nasyonalistler olmak üzere 277 meb'us intihab edilmiştir. Poiccaré'nin Seyahati Reisicumhur Poincaré ({{Raymond Poincaré}}) ile zevcesi Döver'e (?) muvasalat eylemiştir. Güzergahında askeri teftişatdan sonra zevcesiyle beraber yolcu vapuruna rakib olmuştur. Amerika'da Amerika Ayanı mu'ahede-i sulhiyenin Hükumat-ı Müttehidece beş sene müddetle Fransa'nın Alsace-Lorraine'deki hakimiyeti silahla müdafa'a idileceğine dair olan maddesini redd etmiştir ki bu madde mu'ahedenin onuncu maddesidir. Mösyö Loç tarafından dermeyan idilen kuyud-ı ihtiraziye 33 muhalif re'ye karşı 216 re'y ile kabul edilmiştir. Mezkur kuyud-ı ihtiraziyede Amerika'nın diğer milletlerin bilcümle ta'ahhüdatına tabi' olamayacağı ve kongrenin muvafakati olmaksızın ihtilafatamüdahale idilemeyeceği dermeyan edilmiştir. Bulgaristan'da Bulgar heyet-i murahhasası Harkof imzasını havi gönderdiği bir notada Bulgar Hükumetinin mu'ahede-i sulhiyeyi imzaya amade olduğunu bildirmiştir. Bosfor gazetesinin Sofya'dan aldığı bir telgrafda Başvekil Stamboliyski (Stefan Stambolov) ile nuzzar-ı sabıkadan Bumon Radof ve birkaç mu'teber zat Belgrad tarikiyle Paris'e hareket etmişlerdir. Romanya Muahedeyi İmza İdiyor Romanya Hükumeti 6 Teşrin-i Sani tarihiyle konferansa gönderdiği bir telgrafda Saint-Germain Mu'ahede-i Sulhiyesi'ni kamilen kabul itmeye karar verdiğini bildirmiştir. İktisat ve Komisyonu Müttefikin İktisat Komisyonu Avusturya'nın i'aşesine ta'alluk bilcümle mesa'ili tedkik etmek üzere 21, 22 Teşrin-i Sanide Roma'da ictima'a başlayacakdır. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼ İtalya Yunan Münasebatı Morning Post gazetesi İtalya – Yunan münasebatında büyük bir eser-i salah görülmekde olduğunu ve Mösyö Titoni'nin siyaset-i akilanesiyle Nitti - Venizelos arasındaki münasebatın pek dostane bir şekle munkalib olduğunu yazıyor. Denikin ve Ermeniler Kuban mıntıkasından gelen bir Ermeni'nin, gazete muhabirlerine vuku' bulan beyanatına nazaran Denikin Hükumetinin Ermenilere karşı olan tavır ve vaziyeti Kuban Hükumetine nisbetle daha hayırhahanedir. Bu keyfiyet hariçden gelen muhacirlerin Kuban Hükumetince endişeyi mucib olmasıyla da tezahür eylemektedir. Denikin'in (Anton Denikin) müsa'adesiyle Ermeni zabitan ve neferatı Erivan'a azimet idebileceklerdir. Nenekanrino Dardasanmazmıyan (?) namındaki Ermeni hem Denikin ve hem de Kuban Hükumeti nezdinde Ermenistan temsil etmektedir. Mumaileyhin Denikin ile münasebatı iyidir. Generalin Ermeni murahhası hakkındaki tarz-ı hareketi ise pek basiretkaranedir. Rusya Ahvali Uralsk havalisinden gelen haberlere göre Cenubi Sibirya'da iki ordunun teşekkül etmekde olduğu anlaşılıyor. Orenburg Kazaklarına mensub General Akulısk (?) Sibirya-yi Cenubi Kazak müfrezelerini toplamaya muvaffak olmuş ve Bolşeviklere hücum etmiştir. General şimendifer hattının bir kısmını işgal ve Türkistan ile hatt-ı muvasalayı kesmeye muvaffak olmuştur. Hükumetin tavsiyesi üzerine Akulısk (?) Kırgızlara esliha tedarik etmiş ve Kırgızlar da Cub istasyonunu işgal eylemiştir. Baltık eyaletleri konferansı 9 Teşr-i Sani'de müzakerata başlamıştır. Estonya ve mücaver milletlerin mümessilleri de konferansda hazır bulunmuşlardır. Müzakerat esnasında vaziyetin pek müsa'id olduğuna kanaat hasıl olmuştur. Bir ittihad vücuda getirilmesi hakkında dermeyan idilen fikir canlı bir tesir husule getirmiştir. Sabık Rusya'dan doğan hükumetler Rus meselesinin tesviyesinde kat'i bir rol oynayacaklardır. Lloyd George'un riyaseti altında Londra'da ictima eden Düvel-i Mü'telife murahhasları şimdiye kadar bazı esbabdan dolayı sulh konferansınca bir karara iktiran ettirilemeyen mesa'il-i mahsusayı tedkik ideceklerdir. Mesail-i mezkure arasında Rusya meselesi dahi vardır. Lloyd George Avam Kamarasında Rusya'ya karşı ittihaz idilen hatt-ı hareketin hiçbir vech ile değişmediğini ve Rusya ile müsta'cilen sulh akdinin elzem olduğunu söylemiş ve bu meselenin yakında ictima' idecek olan Düvel-i Mü'telife murahhaslarından mürekkeb bir konferansda hall olacağını bildirmiştir. Leton kıta'atının ta'arruzi harekatı tam bir muvaffakiyetle tetevvüc etmiştir. Alman kuvvetleri ric'at eylemektedir. Riga önünde bütün cebhede topçu himayesinde Almanların şiddetli mukavemetini kırmışlardır. Mütebadir Şosesi Letonlar tarafından şiddetle ateş altına alındığı cihetle Alman kuvvetleri civar yollardan çekilmeye teşebbüs eylemişlerdir. Kızıl Han Çetesi Mavera-yı Bahr-i Hazer'den gelen son haberlere göre Merv'de ihraz-ı şöhret etmiş olan Kızıl Han Çetesi'ni Bolşevikler kendi kumandaları altına almışlardır. İstanbul'da İngilizler İngilizler Bostancı ve havalisindeki ordugahlarını mütemadiyen yeni getirdikleri kuvvetlerle takviye etmektedirler. Çanakkale Boğazı'ndaki İngiliz livasının dahi hareket ideceği ve orada yalnız bir Hindli alayının kalacağı haber alınmıştır. İstanbul'da Rumlar Rum fa'aliyeti hararetle devam etmektedir. Ancak Patrikane muhitinde eski ittihad mevcud değildir. Rüesa-yı ruhaniyeden bir kısmını Hükumet-i Osmaniye ile anlaşarak imtiyazat-ı sabıkanın tevsi'i suretiyle itilaf etmek tarafdarıdırlar. Gürcistan'da Gürcistan Hükumeti 6 Teşrin-i Sanide memleket dahilinde zuhur eden Bolşeviklik cereyanını tevkif için 100 Bolşevik derdest eylemiştir. ——————❖—————— İ'lan Tonus Dairesinden: 304 senesi aşar mültezimlerinden ve kasabadan Temür Kaynakzade Hilmi Efendi'nin deynine mahsuben evvelce hazine-i maliye uhdesine tefviz edilip bu def'a bi'l müzayede yüzde on depozito ve doksan bir gün müzayede ve otuz bir gün sonra ihale-i kat'iyesi icra kılınmak ve her bir masrafı talibine aid olmak şartıyla fi 19 Ağustos sene 335 tarihinde pey altına alınan Topaç Boğazı mevkinde yirmi üç sehimde bir hisse değirmen bin beş yüz ve Gündüz mevkindeki tarla bin beş yüz Topuk mevkindeki tarla bin ve yine Gündüz mevkindeki tarla yedi yüz elli Kangallı mevkindeki tarla yedi yüz elli Yuvaç Özü mevkindeki tarla bin yedi yüz elli Yol Altı mevkindeki tarla beş yüz Topaç Boğazı'ndaki tarla beş yüz Topuk mevkindeki tarla bin ve Boz Yer mevkindeki bir kıt'a tarla bin kuruş ki cem'an müfrez değirmenle dokuz kıt'a tarla on bin iki yüz kuruş bedelle talibi uhdesinde takarrür etmiş ve müzayede müddeti fi 17 Teşrin-i Sani sene 335 tarihinden itibaren münkaziye olmakla 335 senesi Kanun-ı Evvelinin on sekizinci günü ihale-i kat'iyesi icra ve emlak-i arazi-i mezkur takarrür eden bedellerle Maliye Nezaret-i Celilesinden alınacak emr-i me'zuniyet üzerine talibine teslim kılınacağından talib olanların baladaki şerait mucibince Tonus kazası Hazine Dava Vekaletine müraca'at eylemeleri ilan olunur. [Sivas:Vilayet Matba'ası]