19 Ocak 1920 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

19 Ocak 1920 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

Konya'da Azm-i Milli 11 Kanun-ı Sani 336'da Konya'da bütün dükkanlar kapanarak 15.000'i mütecaviz halk Alaaddin Tepesi'nde toplanarak muhak bir sulh ile işgallere nihayet verilmesini taleb zımnında mu'azzam bir miting yapmışlardır. İstanbul Beynelmilel Olamaz Dersa'adet'te Amerika ve Düvel-i İtilafiye Mümessilerine Keşide İdilen Telgraf Sureti İngiltere hükumeti başvekili Lloyd George'un İstanbul ve Boğazların beynelmilel bir hale ifrağına, Türk hükumetinin yeni merkezinin Anadolu'da olacağına ve İstanbul'un yalnız makarr-ı hilafet olarak bir payitaht-ı dini olarak kalacağına dair Sulh Konferansı'na teklifatda bulunacağını gazetelerde gördük. İstanbul cevami' ve medarisi ve abidatıyla bir Türk bir Müslüman memleketidir. Altı asırlık mevcudiyet ve on üç asırlık İslamiyet'in makarr-ı saltanat ve hilafetidir. İstanbul bil'umum vatanımızın başı ve mevcudiyeti milliyemizin dimağıdır. İstanbul'un beynelmilel bir vaziyeti sokulması Türk ve Müslüman milletinin başı kesilerek cesedinin terk edilmesi demekdir. Bir Sulh Konferansı'ndan giyotinin tatbiki kararının değil mevcudiyetimizin tanılarak tamamiyeti mülkiye ve istiklalimizin te'mini suretiyle izhar--ı adalet idileceğini i'tizar idiyoruz. An'anat-ı milliye ve diniyemize mugayir olduğundan milletimizce asla kabul idilemeyeceğini beyan ider ve böyle bir teklifi şiddetle protesto iyleriz. Sivas Heyet-i Merkeziyesi Reisi Mehmet Rauf ∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Hususi Müstahberatımız Mardin'de Miralay Norman Fransız Miralayı Norman Otuz Kanun-u Evvel'de Mardin'e gelerek hükumeti, fırka kumandanını ve Amerikalıları ziyaret etmiş ve ber-vech-i ati beyanatda bulunmuştur. Diyarbakır'a bazı su-i tefehhümleri ref' için gidiyorum. Türkiye mali, sına'i, ilmi mu'avenete muhtacdır. Bu kavi mu'aveneti Fransa yapacakdır. Diyarbakır ve Mardin ahalisi Norman'ın Mardin'e vurudunu Fransız işgalinin bir başlangıcı telakki ettikleri ve hakim-i siyasi sıfatıyla Diyarbakır vilayetine tayin edilmiş zannında bulundukları için Mardin Kuva-yı Milliyesi derhal toplanmış ve civara haber göndermişler. Yakın aşiretler de gelerek kasabanın her tarafı musallah milli kuvvetler tarafından tutulmuş bir kısım kuvvet Diyarbakır yolunda bir kısmı da Nusaybin yolunda tertibat ittihaz eylemişlerdir. Mardin Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti belediye dairesinde Norman ile görüşmüş cem'iyet reisi; Hükumet-i Osmaniye'den başka hiçbir hükumetin taht-ı hakimiyetinde yaşamayacaklarını Fransız işgali ihtimaline karşı yüz bin kişilik Kuva-yı Milliye ihzar edilmiş olduğunu ve memleketlerini hiçbir ecnebinin zir-i hakimiyetde kalmasına meydan vermeyeceklerini efkar ve hissiyat-ı insaniyesine fevkal'ade ümit bağladıklarını Fransızlar eğer Türk muhadenetini istiyorlarsa evvela işgal altındaki illeri tahliye itmeleri ve bize hakiki dost elini uzatmaları lazım geldiğini eğer böyle yaparlarsa Osmanlı hükumetinin Fransa için en samimi bir dost olarak kazanılmış olacağını bir lisan-ı kat'i ile söylemiş ve aynı zamanda belediyede akşam yemeğine davet etmişlerdir. Muma-ileyh daveti kabul iderek hükumet ve fırka erkanıyla birlikde yemek yemiştir. Akşam yemeğinden sonra Norman hayvanla istasyona getmek istemiş ahalideki galeyan hasebiyle bir hadise-i müessifeye meydan vermemek için fırkaca otomobil ile sevk edilmiş ve bir fenalığa ma'ruz kalmamak için eşrafdan birisinin otomobilde beraber bulunması teklif idilse de kimse cesaret idememiş ve fırka kumandanı yalnız olarak refakat etmiştir. İstasyon güzergahında gurub gurub ahz-ı tertibat etmiş yüzlerce efrad-ı müsellaha arasından salimen geçirilmiştir. Norman Mardin'de bir gün daha kalsa idi on bin kadar Kuva-yı Milliye'nin Mardin'de muhakkak suretde toplanacakları aşikardı. Norman'ın avdetiyle beraber kuvvetler kamilen dağılarak sükunet i'ade edilmiştir. Norman istasyonda iken 9-10 gecesi telgrafla Diyarbakır'da bulunan valiyle görüşmüş ve Mardin'de ma'ruz kaldığı tehlike hasebiyle Urfa-Siverek tarikiyle Diyarbakır'a gelirken muhafız olarak Urfa'ya elli süvari gönderilmesini rica etmiştir. Urfa'ya bir zabit ile on iki atlı zabit gönderilmiştir. Norman Mardin'den Tel Ebyaz'a avdet ve on üç Kanun-ı Sani'de Urfa'dan Diyarbakır'a hareket etmiştir. Amadiye aşayiri reisi Salih Efendi'den Cizre ka-imakamına gelen mektubta son müsa'adematda İngilizlerin “500” nefer ve “5” zabit maktul verdikleri ve Akra, Amadiye kazalarını kamilen tahliye ettikleri bildirilmiş ve serian memurin-i Osmaniye'nin gönderilmeleri taleb olunmuştur. —————— Adana'nın dört kilometre şimalinden bağlara kadar çadır altında Ermeni muhacirleri iskan idildiği ve bu muhacirlerin gelip geçen İslamlara son derece hakaret, darp, işkencede bulundukları mevsukan müstahberdir. Fransız asakirinin Fatıma'yı geçerken Haleb'e gitmemesi için Süleymaniye istasyonu civarına tecemmu' eden araban, aşa'ir Fatıma İstasyonuna hücum iderek Fransızlara külliyetli telefat verdirmişlerdir. Fransızlar Fatıma'yı elde bulundurmak üzere takviye kıta'atı sevkine devam idiyorlar. Arablar ise Türk bayrağını çekerek Türk hükumetinden başka hükumet kabul itmeyeceklerini Fransızlara suret-i katiyede bildirmişlerdir. —————— Bayburd'un “Harut” nahiyesinden bazı müdde'iyat-ı şeytanetkarane ile isyan ve hareket-i irtica'iyeye teşebbüs eden ve nihayet imha ve tenkil idilen Şeyh Eşref müridanından, Sürmeneli Ali Rıza ile refiki “Bulad” nam kimseler Sürmene hükumetine teslim olmuşlardır. Mütebaki müridler dahi arz-ı dehalet etmek üzeredir. Esna-yı müsademede silah-bedest derdest idilen “altmış beş” mürit Harut'dan Erzurum'a yola çıkarılmışlardır. ∼∼∼∼∼∼∼∼ Türkiye Sulhu Paris Sulh Konferansı'nda Türkiye sulhu iyi gidiyor. İtalyan gazeteleri daima Türkiye'den bahsediyorlar. Konferansın fikri Türkiye'nin mustakil ve baki kalması imiş. İstanbul Türk'ün olacak. Beynelmilel olmayacakdır. Öyle bir hatt-ı hareket düşünürlermiş ki İstanbul'da herkes serbestçe işlesin. İstanbul beynelmilel olduğu takdirde pek çok hükumetlerin bu yüzden araları açılacakdır. İtalyanlar bütün sulhun iyi olmasına çalışırlar. Halifenin İstanbul'dan çıkmasını asayiş ve muvazene yüzünden İtalyan kabul idemez. ∼∼∼∼∼∼∼∼ Bolşevik Harekatı Azerbaycan'dan 24 Kanun-ı Evvel sene 35 tarihli bir haberde Bolşeviklerin her yerde galebe çaldığı ve Denikin'in (Anton Denikin) bozgun halinde her tarafdan ricat ettiği bildiriliyor. Ayrıca gelen hususi bir haberde Petersburg'un şimalinde Kızlar şehrine Bolşeviklerin ta'arruz etmekde oldukları bildirilmekdedir. Batum'da münteşir İslam Gürcistan gazetesinden: Gönüllü ordu, başkumandanının riyaseti altında gönüllü kıta'atı kumandanları fevkal'ade bir ictima iderek vaziyetinin ve hamiyetinden uzun uzadıya bahsetmişler ve canibin karışmaması şartıyla yeni teşekkül-i teessüs eden hükumetlerle müzakerata iktidar edilmesine karar verilmiştir. Batum'da “Hırkof” “Polteva” “Rostof” “Kiev” “Noçerfas” vesair şehirlerden hicret eden muhacirleri iskan idecek mebani kalmamıştır. Kızak atlıları cebhe-i harbi terk ile evlerine getmekde ve birçokları da silahlarını da beraber götürmekdedirler. ∼∼∼∼∼∼∼∼ Mısır ihtilali henüz kesb-i sükunet itmemiş, reis-i vükelaya ikinci bir su-ikast icra edilmiştir. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Elbistan Haberleri 4 Kanun-ı Sani 336 tarihinde Maraş'tan üç yüz nefer üç top mitralyözden mürekkeb Islahiye cihetine hareket eden Fransız kuvveti Cebheli ve Sarılar karyelerine ihrak ve ahaleden birçok kimsenin şehid idildiği anlaşılmıştır. Netice-i muharebede düşmandan seksen esir alındığı mütebakisinin imha idildiği ve düşmanın beş yaralısı Maraş'a götürüldüğü esirler Pazarcık'a sevk edilmiştir. Ganaimin nev' ve mikdarı henüz tahakkuk ettirilmemiştir. Elbistan ve Maraş yolu üzerine Maraş'a sekiz kilometre mesafede İncebel mevkinde süngü ile feci' bir suretde iki İslam'ın şehid idildiği görülmüştür. Zeytun Ermenileri tarafından Zeytun civarındaki ılıcada yıkanmakda olan Zeytun müfrezesinden üç jandarmayı bastırarak Zeytun içerisine götürüp haps ettikler iaynı günde Zeytun nahiyesi müdüri Hasan Efendi ve karakol kumandanı Mustafa Çavuş Ermeniler tarafından dairelerinde götürüldüğü bunlardan üç jandarma ve iki tahsildarın tevkif idildikleri Zeytunlu Aram'ın hanesinden duvar delinerek firar ettikleri ifadelerinden anlaşılmışsa da müdür ve çavuş hayat ve mematından şimdiye kadar bir tarafdan malumat elde idilemediği yine aynı gün de elli kadar musallah Ermeni çetesi Zeytun'un bir buçuk sa'at mesafede şarkda bulunan Dönükleri basarak mevcud olan on iki İslam hanesini çoluk çocuklarıyla kamilen Zeytun'a götürdükleri ve bu biçarelerden hiçbir ferdin geri gelmediği mevsukan anlaşılmıştır. ——————❖————— Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Heyet-i temsiliyenin nezareti altında Ankara'da Hakimiyet-i Milliye namında bir gazete intişara başlamıştır. Seneliği (300) altı aylığı (160) kuruştur. Muhterem refikimiz müdafa'at ve mücahedat-ı vatanperveranelerinde muvaffak olmasını du'a ve tebrikat-ı samimanemizi ithaf ideriz. ——————❖————— Alenen Teşekkür Öksüz çocuklarımı giydirmek hususunda bana yardım eden ve bu ilk teşebbüs ve vicdaniyeyi ruhlarında duyarak her gün mektebime kadar dikiş dikmek için gelmeyi ihtiyar-ı zahmet buyuran jandarma kumandanı Binbaşı Kemal Beyefendi'nin muhterem refikaları hanımefendi ile Ani Bey'in hemşireleri hanımefendiye teşekkürat-ı minnetdaranemi tebliğa muhterem gazetenizin tavassutunu istirham idiyorum efendim. Sivas İnas Darüleytam Mektebi Müdiresi Makbule Rıza İ'lanat Meşhur Şekerci Her nev' şekerlemeler, lokumlar, reçeller, badem ezmeleri vesaire gayet nefis suretde i'mal olunur. Şöhret ve maharetimiz bütün Samsun ve Trabzon'da yerli tanınmıştır. Perakende ve toptan siparişat kabul olunur. Samsun'da Şekerci Hacı Hafızzade Biraderler Diken Türkiye'nin en nefis muhteviyatça en zengin mizah gazetesidir: Seneliği (200) altı aylığı (100) üç aylığı (60) kuruştur. Bu istifadeli eseri karilerimize şiddetle tavsiye ideriz. İdarehanesi: Bab-ı Ali Caddesinde daire-i mahsusdur. Tulu Tiryakilere Müjde! Gayet nefis ve mükemmel bir suretde İstanbul'da hususi fabrikamda i'mal ettirdiğim “Tulu sigara kağıdı” her kağıda faiktir. Halis pirinçten ma'mul kat'iyen sönmez Sivas'ta Taşhan'da Eyinli Arif Efendi ve Mahkeme Çarşısı'nda Karapolatoğlu İsmet Efendi mağazalarında arayınız. Toptan siparişat tenzilata tabidir. [Sivas: Vilayet Matba'ası]