22 Eylül 1938 Tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1938 tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 2
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Z—KURUN 22 Lg EYLUL 1938 ş K : Sadri ERTEMin fikir ve san'at meseleleri üzerinde münekkit Şair ve kitlenin takdiri neye bağlıdır? Nurullah Ataca bir cevabı “Vuzuha, ibhama dair” Kurunda çıkan bir makalem ze- 'kâsından ve zevkinden daima emin olduğum 'ne vesile vermiş. Güzel konuşan bir ağzı ve güzel yazan n iki i geti sanırım c bir iyi bir talih sayılmalıdır. Ayni da zeki bitme id cihetten de teşekkür etmek isterim. iki saatlik ömrül| zaman- ie imei yazısına başlarken Ni toleranstır, çünkü bizde saz fikir ve sanat bahislerinde ha ei diyebilirim ki, ii ini ya bir fikri ee © ina karşı yi ka; İayi Değ onu söyler suretle lk rrikile Me aramda m nin yazıları denize atılmış bir çi parçasından lr, saya Lik leri kocaman denizin n üs ü hemmiye! ii il irle an veya hekim arasmda a ayrılığı i eder. izah ettiğim se beplerin neticesi ikra bir kütlenin iştiyaklarını, AEMİREM, emelerin di- tilnde im İn Di kütlesi de onra hiçbir sembolik bir mahiyet alabilir. ki halini alır. yi lin pale arr bir sanatkârren geniş manasile bir #tık bir meçhuldür, a le anlar, takdir Bazan Yahut muharrir, bir fikri kendi dü” tkârı kalabalık anlamaz, ona kar Üncelerine aykırı ei e eline ka şi ein eder. ie kütle üzerine mü- , yazar ! Kalem ar- essirolanbiri am anlar, Maksat ik onun elinde isra derecesine (o hâsıl e Çünkü bu iki adam küt | göre dir, Kelle kı bir lenin sembolüdür ve kütleye doğru ladır. Gövdeyi ikiye bölen bir zülfi: (şiiri ai dırlar, “kardır. Vücudün ötesine, Her sanatkârın kütle tasavvuru ken- Yala bir kamı sinin ri anlayışı ile hudutlanır, Fikirleri kendi kanaatine uygun gel- 'akat tek başına kalmayı istiyen, an- # miyen muharrir, mabette gizlenmiş hir (laşılmaktan hoşlanmıyan tek sanat 8 kâfir gibi yakalanır ve bir cani gibi ı yoktur. “Kaliteli bir kaç anla” hüküm giyer. yıcı,, tarafından takdir ve iste- - Dostum güzel bir omek, ıeselesinden örnek veriyor. basi bir sey değildir. Ba sözü başka © İkincisi et m öpülür düşmüş ibi görmek hil “mek imkânmı verdiği için de kendisi- me rieteekkirken », i izahla, teze bir yem her iddiaya muka" bil bir iddia ile hattâ bir çok iddialar . karşı çıkılabilir, Fakat, yla se “olan hâdiseyi bir sisteme göre tetki tetkik “ Jmkânını bulanlar için tezatlar müm rün olduğu kadar azalmıştır. Böyle “bir zaviyeden bakarak mevzuuma dö te Ataç, birinci makalesinde: irin mühendisten veya he ki N lee sayılmasmı insanların “hatası sa; © B— Şairin kler alkış beklediği- Bi mübalâğalı buluyor, Şairin mühendisten, e fark- “lı bir hüviyet sahibi oluş yatını gemiyi mi EN sicil, rini teşekkül izah et .mediği gibi mi de yi e - Mübendi: ve hekim, 8 ancak “realite, kl de * U » çıraklık, mektep, d me, ve bir teşekküle dahil ei İY D ceht ile böyle bir ““titr,, elde Hi İcalite hükümlerinin ifadesi olan teknik işler, cemiyet ve muayyen reçetelere irca e Pim detname ile bir mesleğe mal a Mg bir m deru! — et ha. lemlerden insana kötü geliyor. Gülin için kaliteli bir kaç anlayıcı tarafından takdir & dilmesi Sana! ruhunu tahlil gayet kolaydır. Oo,d maalesef kalitesizlerli Kültür ailes'nin bir kayıbı Genel ispekterlerden B. Bedri vefat etti Kültür Merhum Bedri Darüşşa- faka müdürü Bay 8 ali mahdu. mu olup 1884 tarihinde ( İstanbulda im ve Galatasaray sultanisinde TE Galatasarayın 1903-1904 senesi mezunlarını ektepten sene M aldı sonra mektebi H > 5 lunmuştur. Pederinin e. e & vefatı üzerini fe in »tmi: Da müdür yin olunmuş! Ora. kli memüriyet etm. küdar ve Kabataş Baler mual, lim olmuştur. Bir midde t bu muallimliklerde bu- lunduktan sonra bizzat pe ea te. sis i Nişantaşı nümune ebi. nin ilk müdürlüğünü ve fransızca mu. allimliğini yapmış, e) üte. ven bu vazifede bulunmak. rinin ölümü kültür muhitin. de büyük teessürle karşı tar, Ce. nazesi Kırşehirden İstanbula şe rek aile kabristanına Ailesine taziyetlerimizi sunarız. dolu olduğuna, bilhassa kütlenin kı edi ve kalitede olsaydı onun bu takdir en kaçması için sebep yoktu. Sanat- em Hieindiren kalabalık değil, kül- türsüzlük, seviye: na dür haline koymak imkânsızlık ei ancak efkârı umumiyesi ile Çemberlaynın telgrafını Hitler nasıl aldı? gitmesi ki edecek büyük bir hâdise olarak kay” dolunacaktır, Hakiki iz ir tarihi vakadır. Bu tarihi vakânın mn yenik) et tiğini ai isti amire Sener Hitleri — masa ona şöyle bir in | e öneiyori “Sizinle Çekoslovakya meselesi ime erhal nı teni Kaka sreğinin nik mii rica ederi Çemberlayn bu ai Berhtenga» dene gönderiyor Malim ya, Hitler son ruyordu. mberlaynden Hitlere gelen ik fı, onun namına alan Alman; dra elçisi Ribbentrop oluyor. yumar alınca derhal Hitleri bulmaya koşuyor. Fakat, yine aksi tesadüf, Hitler o an- da apartmandan çıkmış, lokantaya gitmiş, “Hitleri evinde bulamıyan ve lokanta- sikdim i Sildi var olabilir. Şiirde kütle ise, şiirin ef- kârı umumiyesini yapan insanlardı Vâkra tarif biraz kk sörü nebilir, fakat ire ki nin old k mümessil o men oraya koşi — Şimdi ig m Ondı nra eski Hariciye nazırı, Hitleri vota Münihte aramaya va yor. Nihayet müzede olduğunu biyor. Müzeye giriyor vet — Hitlerle yalnız görüşmek istiyo" rum, diyor. Haber gönderiyorlar. Alman devlet reisi a in, diyor ve kendisini m nin eli olak iye le İm kimi se olmayan, yalı yeni Alm; tinin çe i e dolu Talan b yes oda- da Hitlere: — Btendim, Le Size Çemberlayn | len bir telgraf va; Hitler, derhal Mi lr e la meş Okudu! steriyor ve görüşmek iç inim Etel Me Na ler perşem- 'be) gününü ta; Tarih münakaşaları: 2 “Bahriye,, kitabını Piri Reis yazmıştır Yazan: Fevzi gezer: harp ve ticaret gemilerile mu- harebe ve mücadele ettiği esnada bir ihti; hiye ördüğü ve öğ” rn bü ini kitabmı yazmışt Pie ra is, bahriye kitabmda denizci* bel için a olan ei tm haritala eh pie: ğe ir deniz kıla vuzuna ih Biri şu at peel Kurtoğlu bal lerini meydana getirdikten sonra başlar ve o ken- im ir beyitlerle itiraf eder a bundan gi? bir kitap Bi sonğ kıldun andan intisap,, Ba; 'evezs m sinde bulundu; anlatırken de; Yani bir baştardaya girmiş Bu kıtali varubun görmi de bulunduğunu tasvir O halde Muradi kimdir? Bunu bul- mak için a nüs yeler ta içinde kaydolunmak elm ve müyes- ser değildir. (haritalar) gayetle e yet ve denizde olan taşi ribinde idüğü ve rüzgâra marafıe ve lığı ve ne mika gemiye mütehammil idüğü dahi bunun gibi nice kaziyeler harta kaydolunmağa kabiliyet ihtimali muhaldir. Eğer hartı deriye yazılmak caiz değil mi, deni lirse meğer ol deri şol miktar yekim anı gemilerde hidmetlenmek bil olmaya ol sebepten üstadlar ant la deryanın olan kenarlarında ve azim cezire- amel edebilirler. Lökin vüsat tiyaçi mak tv Ty Bu #t topladığı malzemeyi 927 hieride bir kitap haline koyarak or ğ e yak .yılmda vezi zâm İbrahim Paşa, on beş çektir” müteşekkil le Mısıra git- mek üzere Gelibol radığmda Pi- ri reis, Mısıra larak kitabını İbrahim P. şimdiye kadar tırdı, Paşa, bir eşi bulunmayan bu Akdeniz kıla" i takdir etti ve vi dişaha takdim edilmek Ki dilât yapılmasını tavsiye Piri reis, Mısır Ada önüşte kitabmı Mepi ve o devirde mutat AğİNŞ İnş adlı de: Bundan de yazdım bir kitap Eyledim ir e e al Le ye bab Fi Liykt Piri kethadanın oldu ad Beyitlerile Piri reisin (Kitabül'Bah- riye) sini kendi yap En dir. e İnsanm denize! ilmi bir eser vücude gerekmek için o imi içinden yetişmesi, yani ng- zariyal İmesi dır. anki Murad bir denizci değil dir, Nasil ki, io ER aşağıda bunu kısmen ikrar deryayt ol evvel gezüp lemeyüp yatürmuş bunca yil, mektedir. Muradi fazla iddiada bulunarak: “Pes ani cemedüp itlüm bir kitap Bilür anı bir nice yüz şeyhi şâb,, Diyece; bahri; kitabmın manzum yerlerini kendi a gr mali daha doğru yapardı. Mi denizcilikle ülfeti Piri ii « o bahriyenin Piri 4 edildiğiniş Muradinin yeler *“nüshasınd yazma ei nadir vesikaları aramağa lü iktur, Hammerin Osmanlı tari ii göz atmak kâfidir. Muradi, Piri reisin kitabındaki nazım kısımları yap Cezayire götürdü ve bu vesile ile Bar- tı Hayrettin Paşanm gerek nazım ve kısımlarını tüphanesinde bulunan yine ri ll e 75 numarada bi (Fetihnamei ii Belgrad ve Em adlı — vermiş olduğum izahat Kitabül” reis a lim Ee tetani ö da lâzım gelen ilmi ve e malümat Pi- a tarafından veri! şartile vü- cude iy iğini isbata iL Klee eder it ederim. aki nazım Muradi hakiki adıyla Sinan Çavır şun, Bahriye kitabımın manzum kısım. larını vücüde kendisi | için bir şeref teşkil etmekle beraber Pirf reisin şerfini eksiltmez. Deniz lisesi tarih öğretmeni FEVZİ KURTOĞ! «| Orla tedrisatta Yerleri ke diğer öğret Üsküdar üçün üçün yi tabii ye yardımcı üğmelkiziliğikz Nejat, Fa- tih orta okul izce yardımcı öğ” tmeni Mihrinnisa yal lisesi rektörü Fazılla Vefa lisesi baş yardi- rektörü Nimetin zam ya"

Bu sayıdan diğer sayfalar: