24 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMA 24 TEŞRİNİEVVEL 1930 5 inci sene, No 1690 NUSHASI 5 KURUŞTUR Balkan konferansı- nın bilânçosu Birinci balkan konferansı, beş on ün yakın şark efkâri umumiyesini AZAİ ettikten sonra tarihe kavuştu. Milerenı eonasında söylenilen mir Hiklardan yapılan münakaşalardani Ve nihayet izhar edilen temenniler- alınan lararlardan geriye ne kal Müşter? Şimdi sükünetle ve hakikatleri oldu Sibi mütalca ederek, bu ciheti tet “tmek lizrmdır. Milletlerin bayat mukadderatma taallük eden işler- $ bir günün veya bir sözün şahsi Ne bisi heyecanlarımız Üzerinde yap tetirlerle hüküm yürütmek doğ- " olamaz. Delf tiyatrosunun iki bin MX Yüz senedenberi kuvvetini hay- üyen sihirli tesirinin muhitinden ıdıktan sonra konferans bilân- Şanı daha hakikate yakın bir şe İNİN tanzim vöebiliriz. Beynelmilel hayatın kanunlarına, #ikolojisine vâkıf olanlar için birin konferansı mühim bir te- eki adımı sayılabilir. Balkan ittiha & formülünden cesaret alarak, kom çok şeyler beklemiş olan- de biraz sukutu hayale uğ- nışlardır. Fakat onlar bunun se İbini konferanstan ziyade kendi ha- Pallerinin vös'atinde aramalıdırla, Sulh. İtil, İttihat... Beşeriyet küt inin asırlardanberi takip ettiği aziz Tar, belki von İN Bayüniörm unutmnk iatiyenlerin Ne çoğu dün onu yazamş olanlardır. terait altında bir balkan konferan iin yalnız toplanmış olması bile Ve muvaffakıyet addolunabilir. Birinci balkan konferansın yap- İt en büyük iş, balkan milletlerinin Vendi aralarında kendi meselelerini Sörüşüy halledebilecekleri kanaatini a olmasıdır. Meseleler çabuk in 89ç hallolunur, münakaşalar ba- sert, bazan da dostane olur. Bun br a Yri işlerdir. Esaslı olan nokta ların karşı karşıya gelip ya- larin tavassutuna “ki bunun çok an mal olduğunu iddiada her- müttefiletir. hacet kalmaksızın kteki büyük menfaatin anla- Biniş Dulunmasıdır. Balkan konfe- N biribirini takip edecektir. Bi i konferansın balkan devletleri iye nazırlarını da sık sık tema Selmeleri hususundaki temennisi İk eder ise önlaçma yoluma Seni mesafe kat'edilmiş olacaktır?, ,, Szinin, halin, istikbalin kendile- pe mahe konspisyonları, bayat te- ileri vardır. Maziyi bu günün gö- 4. ile izah etmek ne kadar zor İse, ide ayni göz ile muhakemeye lkmak: okadar hatalı okur. Mil M beynelmilel hayat şartları “değiş “çe hayat telikkilerinin de bundarı ir olacağına şüphe yoktur. O- MN için bugünkü â bedbinliği meli hayatın yegâne umdesi Bar, Wi, g0 Romen... ve snir köylüler Alman amelesile, Fransız, İngiliz *ir ameleler arasında bir mukad- dertlerinin çarelerini biribirleri- A vaka dağ vü A cekin rleymdsedi vey bulacaklardır. — Diplomatlar Maki konapisyonlarım tadil ci. iy, böyük bir zaruret hisretmiye- le Geçinmek hakkımı iddin eden wi, VİP halk onlar üzerinde müs m Birinci balkan konferan AZ ümit verici bir şey değildir. ZEKİ MESUT EE EL İLİ NR Rİ İİ linşmuahknrriri: Siiri Mebusu MA HENNEE Macar basvekili yarın sehrimize geliyor BUĞGUN 8— Kihtum hakkinda Komln yoncuların raporu vekâ. Tene gönderiidi 4 üncü sahifede:; 1— via Tema, 5 felek, 3 Tiyatro hayâtı 4-Hikâye $ inci sahifede rem Giri 2 nci sahilede 1—Sulan Hamit tarihi tefrika 2-4 lartci ve son haberler 3 üne sahifede: 1— Mübadi NI mevdu 2— Fener yolundaki soygun teşebbüsü fallleri Maarif Vekili Darülfünun; Kâzım Paşa| M. Bethlen (M. Venizelosun pazar gü- intihalşnı tasdik etti (mm. Ekseriyet kazanan namzetlerden hiç biri henüz tercih edilmedi Fakat ağlebi ihtimal vekâlet Yusuf Ziya Ankardan gelen malümata göre Maarif vekili Esat B., Da- rülfünun eminliği intihabat ev- rakile, Darülfünun emin vekilli İği tarafından gönderilen mazba İta ve raporu tetkik etmiş, ve bu tetkikat neticesinde, intihabın Darülfünun nizamnamesi dahi- linde icra edildiğini, ve Edebi- yat ile İlâhiyat müderrisleri ta- rafından intihaba karşı sertde- dilen itirazları gayri varit göre rek intihabı tastike karar ver- miştir, Mütemmim istihbaratımıza göre, vekâlet intihap esnasında 58 rey alan hukuku hususiyeidü vel mürerrisi Muammer Raşit Beye, 56 rey kazanan Türk tari- hihukuku müderrisi Yusuf Zi- ya Beyden henüz hiç birini ter- cih etmemiştir. Maamafih Yu- suf Ziya Beyin tercih edileceği ağlebi ihtimaldir. Darülfünunda intihabat Darülfünunda ekseriyeti teş- kil eden müderrisler intihabın tasdikinden gayet memnundur- lar, Ekalliyette kalan Edebiyat ve İlâhiyat fakültesi müderris- leri ise daha ziyade asabiyete düşmüşler ve telâşa başlamış- lardır. Dün edebiyat müderrisle ri Türkiyat enstitüsünde topla narak tasdik haberinin teyidi- ne'dair Ankaradan resmi bir Ankarada Cumhuriyet balosunun verileceği Ankarepalas ofelinin salonu C. bayramı programı tanzim edildi Vilâyette büyük bir resmi kabul ve muhteşem bir geçit resmi yapılacak , gündüz hükü- met namına vali tarafından tebrikât kabulü, ordu. tarafından ( Darültü- nun, mektepler, polis, mühtelif ce-| bilümum Beş hasta var! Etem İzzetin yeni ese: Bu gün Milliyet neşretmeğe başladı BEŞ HASTA VAR! Etem izzet'in şah eseri, fakat Belkiys'in romanıdır. 4 ve Sinci sahife- mizde bu emsalsiz aşk romanını oku- yunuz. sim geçidi yapılması, gece şehrin -İmuhtelif yerlerinde der tertibi B.in namzetliğini tercih edecek Darâifânen eminliğine getirilmesi çok muhtemel olan Yusuf Ziya B. tebliğ beklemişler ve araların da bu hususta görüşmüşlerdir.| Ekalliyette kalan müderrisler tasdik haberine inanmamdkta-| dırlar. Darülfünun emin vekili Mustafa Hakkı B. dün bir mu- harririmze : | Kanun ve hak tasdik edil! miştir. Zaten başka türlü bir ne tice memul etmiyorduk. Esaşen diğer bir şekli hareket de garip olurdu. Kanunen yeniden inti- habat için Şüzaşı Devletin ka- garı olmak lâzınıdır. Bu netice ümidin fevkinde biz hödise ler (Devamı 6 mcı sahifede) 2 — Bugün resmi ve hususi daire ve mücsseseler, mektepler tatil edile| yeliden tibaren nakliye vesaiti bayraklarla donaltıla- cak ve gece her tarafta tenvirat yapı lacaktır. : 3— Sant ondan on bite kadar vilâ yet merkezinde aşadaki tertip sirasile tebrikât kabul edilecektir. Saat on bir de vali ve tebrike gelmiş olan zevat Beyazıtta hazırlanacak tribüne gide- rek orada Kolordu kumandanın mü lüki olacaklar ve geçit resminde hasir bulunacaklardır. 4 — Geçit resmi saat on bir bu- çukta başlıyacak ve atideki tertip sera) sile olacaktır: | A - Motosikletli polisler, B- Aske- ri bando, C- Harbiye, tibbiye, kuleli, Halıcıoğlu, Maltepe ve deniz liseleri ve deniz tayyare makinist mektebi ve askeri sanatlar mektebi talebeleri, Ç- Bir piyade alayı, D - Bir suvâ- ri bölüğü, E- Bir topçu taburu, Bir muhabere bölüğü, G - Polis müf- rezesi, H - Cümhuriyet timsali (Ma- arif müdürü vilâyetle temas ederek hazırlayacaktır. ) reisi buakşam Ankaraya gidiyor Meclisin küşadı teşrini- saninin birinde Gazi Hz. nutuklarile icra edilecek B, M, Meclisi Reisi Kâzım Pş. bu akşamki çkspresle Anka raya hareket edecektir, Millet Meclisi, Teşrinisani- nin birinci cumartesi günü Rei- sicümhuh Hz. nin bir nutuklari- le küşat edilecektir, İlk gün Meclis Reisi ve di- vanı riyaset azaları intihap olu- nacaktır. Ankarada top- lanacaklar S.F. erkânı yarın Anka- raya hareket ediyor Serbest fırka lideri Fethi B. Je umumi kâtibi Nuri Bey ve k dare hey'etinin sair meb'us az0- sı yarın Ankaraya hareket ede- ceklerdir. Ankarada Meclis açılmadan evvel umumi bir fırka içtimai yapılacak ve bu içtimada Bele- diye intihabı kanununun tadili için açılacak münakaşanın şekli tesbit edilecektir, Sovyet hükümetinin bir kararı MOSKOVA, 23 A.A. — Mü İnakalât Köüserliği Sovyetlere karşı tahdidat vazeden devletle Te ait gemilerin isticarmı ve Sovyet vapurlarının bu memle- ketler limanlarına menetmiştir, Fevzi Pş. Hz: Samsun da SAMSUN, 23 (Milliyet) — Büyük Erkânı harbiye reisi Mü- şir Fevzi Pş. Hiz. leri retakatle- rinde ordu müfettişi İzzettin ve | kolordu kumandanı Sedat Paşa- lar ve maiyeti erkânile dün Sam sunu teşrif buyurdular, Samsun valisi Kâzım Paşa ve Samsun meb'usu Avni B, müşarünileyh Hazretlerini Havzadan istikbal etmişler ve Samsun istasiyonun da büyük merasimle karşılan- mış İardır. Kendileri Gazi kona ğına misafir edilmişlerdir. Şe- hir kâmilen bayraklarla donatı! uoştar. 1 — Fevsi Paşa Hz, leri, 2 — Üçüncü ordu mülettişi İzzettin Paşa, 3 — Ye- dinci Kolordu kumandanı Ali Fuat Paşa, 4 — Birinöi Umumi Müfettiş İbrahim Te- inist mektebi talebeleri, | 7 207. 5 — Müşavir eskeri Alirliva Kadri Poşa, 6 — Mardin valisi Talât E. — Maliye Müfettişi Mihat Be; Nüfus Müdiri Urmumisi Akif Beş Müfettişlik Kalemi mahsus müdürü Eşref Bey. 11 — Mardin Belediye R. müdürü, 19 —Mevki Kumandanı Osman Beey. 14 — Muhabirimiz Mümai, Vilâyet Jandarma kumandanı Refik Bey. Erkâm harbiyci umumiye Şark vilâyetinde bir teftiş seyahati icra ettikleri malâmdur. Pa 1 Etfaiye müfrezesi, J- Şehir ban-| şa Hazretlerinin Mardinde iken erkânı hükümetle bir arada çek uğramasını Macar başvekili yarın geliyor Muhterem misafirimiz parlak surette kar- şılanacak Mavar başvekili Kont Bethlen Macar başvekili kont Bethlen yarın trenle şehrimize geleçek- tir, Tren saat 10,40ta Sirkeci ista syona muvasalât edecektir. Ma- car başvekil için, hararetli bir istikbal yapılacaktır. Kont Bet- hlen Cümhuriyet bayramı şen- İlillerinde bulunmak ve ricali- İmize temas için ayni akşam An karaya hareket edecektir. Müddetbitti Rusya ile ticaret mukavelesi Müddeti bittiğinden aza- mi tarifenin tatbikine başlandı Rus Sovyet hükümetile 927 senesinde aktolunan ticaret ve seyrisefain mukavelesi müdde- ti bitmiş ve dünden itibaren bu İ memleket müvaredatma karşı azami tarifenin tatbikine başlan mıştır. Muahede müddetinin bitme- si üzerine Rus eşyasından güm- rükteki en ziyade mazharı mü- saade devlet muamelesi kaldı- rılmış olduğundan bu müsaade- nin istilzam ettiği tenzilâttan yeni muahedenin aktine kadar istifade edemiyecektir, Moskovada müzakere edil- mekte olan yeni muahede ikmal | edilmek üzeredir. Cevdet Bey. 10 — Mardi tor Yahya Bey, 12 — Mi reisi Fevzi Paşa Hazretlerinin doru, K - Darüllünün ve sâli mektep| trip muhabiri malisus, tarafındna gönderilen resimlerini nesr (Devamı 6 mcı sahifede) ediyoruz. nü gelmesi şüphelidir Ticaret muahedesi bitirilirse M. Veni- zelos pazar akşamı hareket edecektir Aksi takdirde seyahati iki üç gün gecikecektir Yunan sefirine talimat gönderildi Atina, 23 (Apo) — Ankarada ki Yunan sefiri M. Polihronya- disi, Tevfik Rüştü Beyle vuku bulan son mülâkatı hakkmda Hariciye nezaretine uzun bir telgraf göndermiştir. Yunan se firi bu telgrafında, mülâkatın son derece samimi cereyan etti gini, Tevfik Rüştü Beyin mü. Zakeratın pek yakında biteceği hakkında teminat verdiğini bil- dirmiş ve Türkiyenin son güm- rük teklifatı hakkında talimat istemiştir, Yunan sefirinin bi telgraf ti zerine bugün M. Venizelosun ri yasetinde, Hariciye, Maliye ve Ziraat nazırları fevkalâde bir surette toplanarak Türk teklifa tını tetkik ve Yunan sefirine telgrafla talimat gönderecekler dri. Ticaret muahadesi müza- keratı cumartesiye kadar biter- se Yunan Başvekili M. Venize- los, o gün Ankaraya hareket edecek, aksi takdirde seyahatini Enis B. bir iki gün tehir eyliyecektir. iKari; Bu sebebi mebnidir ki, Yanan) derek ŞerkiKaripte sulh ve seki hariciye nezareti, M, Venizelo- ini indi sun hangi gün Atinadan hare.|021 mukarenetinin husulünde; ket edeceğini hentir Ankara Yu|dolayı, hükümeti matbuasını nan sefirine bildirmemiştir, İmemmnuniyeti bildirmiştir. Türk Atina, 23 (Apo) — Rusyadan | Ye sefiri Enis Bey, M. Venize avdet eden Sovyet sefiri, Yu- losle beraber Ankaraya gidece nan Hariciye nazırını ziyaret e-| ğini söylemiştir. Venizelosun Ankara seyahatin Tefakat edecek olan sejtrimiz Futbol federasyonu reisi Muvaffak B. misafirleri selâmlarken Aris Yunan takımı dün ..— öğleyin trenle geldi Misafirler Sirkecide sporcular tarafın. dan hararetli tezahüratla karşılandı Şampiyon Fenerbahçe takımımızdan temiz, nezih ve teknik bir oyun bekliyoruz “Aris” Yunan takımı dün öğleyin konvansyonel trenile | ç Şehrimize geldi ve bugüne ka- dar hiç bir takıma nasip olmi- | yan büyük tezahüratla istikbal edildi. İstasyon ve civarını bin- | lerce kişi doldurmuş, kalabalık | iğne atılsa yere düşmiyecek ke- £ sif bir şekil almıştı, Tren istas- yona alkışlar arasında girdi. Kompartiman pencerelerinde “Aris” oyuncularının beşuş çeh releri görülüyor ve candan al kışlanıyorlardı. Gazete fotoğraf çılarının büyük bir faaliyetle re sim çıkarmak için vagon, direk üstüne tırmanmak gibi akla gel miyecek şeylere tevessül ettik- leri fark ediliyordu. o Nihayet tren durdu. Halk yekdiğerini â- M3 deta çığner gibi oyuncuların kompartimanma ( hücum etti. Yunan takımı oyuncuları üzer- leri sarı işaretli siyah bere ve e. Aris #porcularısin Bristol (Devamı 6 ıncı sahifede) otelinde cektirdiğimiz resm | |