8 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ATİKE TEe ta A 8 Neteki ERİN Bulgarlar Darülfünunumuza rağbet ediyorlar Üç Bulgar talebesi daha geldi Varnadan şehrimize üç Bul- b talebesi daha (gelmiştir. ulgar talebeler nane muhtelif şu lerine girecek Kr ve tahsilleri Si ikmal ettik (S1 sonra mem etlerine avdet eklerdir. yaralı tal er, Drülfüm Kanuzun tekâ- ünden ve ehe- Darülfünunu- İeiyetinden u- muza giren Bn uzadıy bah- Bulgar talebe- imiş r ve: den M. Lubo- rkiyede mir Ofiçoraf | görmeyi tercih ettiğimiz, olduğumuzdandır. Türk Da- ununun mühim kıymeti olduğunu bütün (Bulgar ne (tavsiye edeceğiz. gördüğümüz imiyetten çok Haydar Bey S. F. ocak reisi oldu releliğinden istifa eden mü- İsmail Hakkı Beyin yeri İstanbul meb'usu Haydar B. riyaset etmiştir. Serbest Fırka mahafili İsma- Hakkı Beyin reislikten ve fır çekilmesinden memnun İlanuyor. İsmail Hakkı Beyin nazari zat olduğu için fırka teşkilâ İn: nazart bir şekilde ve hiç insenin mtitalcasını sormadan kendi başına idare etmek iste- Z taleb eni hey'eti idare albümünün yapılması kararlaştırıldı |! Tip talebe cemiyeti kongresinde bulunan zevat t Yıp talebe cemiyeti senelik ir dün Türkocağında iştir, Cemiyetin 150 ka- azası olduğu halde kongre- ancak 50 talebe iştirak tir. Evvelâ kongre reisliği brahim ve kâtipliklere de “let ve Necmettin Beyler in P olunduktan sonra ruzna- Mucibince müzakereye baş i, mıştır, Heyeti idare raporu Yay itcakıben mürakabe encü- raporu okunmuş münaka ekg İP olmuştur. Evvelki (ei İtalyan seyahatından i- iy, Seyeti ? LI lira kadar bir izi, mahalli sarfını göstere hn İğinden bu paranın o ğaman ile idare memuruna taz- İş *ttirilmesi kararlaştırılmış Bu sene Lehistana yapılacak te ancak 20 kisi talip ol- e cemiyeti kongresi dün toplandı Bulgarlar Darül | Satış yeri Salonunun inşaatı tamamen bitti Etler, havai hatla nakledilecektir Belediyece üç senedenberi Ka raağaç mezbahasında yaptırı- 'an hayvan satış salonu inşaatı bitmişti, yalnız tefrisi kalmış- tır elediye satış salonu ve ona eallik binalarda ne gibi tesi sat yapılması lâzım geldiğini Hayvan borsası komiserliği, & saplar cemiyeti ve şirketile ce- lepler cemiyetinden sormuştur. |Bunlar yapılması lâzım gelen tesisat hakkmda mütalearmı ya zacaklardır. Aldığımız malümata naza- ran satış salonuna etler hattı ha vai vasıtasile soğuk hava depo larından gelecektir. Son her tüc carın etini satması için bölmele re ayrılacaktır. Havai hat her bölmeye girecektir. Havaf hat- ta nakliyatın elektrikle yapılma sı dü ülmüşse de kambiyo inden buna şimdilik im tir. Muhtelif maarif mntaka- larının talebesi Maarif vekâleti tarafından vi lâyetlerdeki talebe adedi hak-| kında bir istatistik yapılmıştır. İstatistiğe nazaran İzmirde! 48 bin 223 talebe vardır. İstan bul mıntakasındaki talebe yekü nu 83 bin 480 dir, Üçüncü dere cede talebesi olan mmtaka Trab zon maarif o mıntakasıdır. Bu mıntakada 62 bin 80 talebe var dır. Konya mıntakasmda 46 bin 542, Ankara mıntakasında 38| bin 517, Adana mıntakasında 33 bin 517, Edirne mıhtakasın- da 24 bin 42, Sivas mıntakasın da 22 bin 119 talebe vardır. * Talebesi en az olan maarif imntakaları Diyarbekir, Erzu- * rumdu! seçildi. Tıbbiyeliler Jduğundan sarlı nazar edilmiş! İtir. Müteakıben idare heyeti in tihabı yapılmış Halit, İbrahim, Kâmil, Şükrü, Mahmut, Mitat, Semi, Enver, Zeki Beyler inti- hap olunmuşlardır. MUlt Türk talebe birliğini: yeniden teşkili için diğer fakü teler nezdinde teşebbüsatta bu- lunulması o kararlaştırılmıştır Bunun için bir heyet tefrik edil mistir, Tıbbiyeliler albümünüvü cude getirmek için lâzım gelen elemanların temini görüşülmüş, | albümün bu sene muhakkak yı pılması tahtı karara alınmıştır. Albümde tıp fakültesinin tarih- çesi, müderris ve talebenin re- simleri ve sair malümat buluna caktır . Istanbul cuma günleri nasıl eğleniyor? mürsüz bir bahar içindeyiz.. Birahanelerde nasıl eğlenilir ve neler görüşülür? Esrar bir, kokain iki, orain (?) üç... — Adalardan bir yar gelir..— Bir bardak suya okadar meze çok bile.. — Rakının itibarı başkadır Her sokak başında bir çiçek- —Haydi Kasımpati verelim!. — Menekşe verelim, Karanfil verelim... Tuhaf şey... “Acaba, bahar mı geldi de biz farkına varama- dık? Yanılmıyoruz: Bu gelen, bahardan başkası dej mazsanız işte şahitleri :" Kıvırcık salata, turp ve bit sü rü çiçek... Fakat neye yarar ki, bu bahar çok ömürsüz. Kendini göstermesi ile aramız- dan eksilmesi bir olacak .. Ba- harm sonu bu; adı Son bahar! Yaprakların, nasıl kızıla ça- lar bir renk aldığıma, rüzgâr al- tında nasıl dallarmdan kopup ayaklar altında sürüklendikleri ne dikkat etmiyor musunuz? Siz, bu havalar böyle sıcak gittiğine mi bakıyorsunuz? Çok geçmez, eli kamçılı bir zorba gi bi kış, önüne geleni sürükliye- rek kapılarımız önünde at koş- turmağa başlar. Artık ne çiçek, ne yaprak, ne kuş sesi, ne güneş!.. Bu ümitsiz günlere çok yaklaştık. *.. içki almak için, uğramışsanız, bilirsiniz: Beyoğlu caddesinde büyücek bir birahane vardır. Buraya ekseriya iş adamları ge ru tıklım tıklım dolar. Dün, ben burada kısa bir du- rak yaparak, birahaneye girenle ri, tamamile göz hapsine alabi- lecek bir ver seçip yerleştim. İlk, dikkatimi celbeden şey, ka pının önünde “Karides, ve “Lâ kerda,, satan adamm azemetli istiğnası oldu : —Lâkerda kaça? —Dört yüz! — Ya, Karidi — EN dirhemi bir lira... Herifte başka lâf yok. Hemen bâşmı öte yana çeviriyor. Bir aralık, elleri paketle dolu birisi parlak camekâna yaklaştı: — Bana, dedi elli dirhem Lâ kerda... Fakat, lâfını bitirmeden, Lâ- kerdacı harekete geldi. İlk de fa olarak ayağa kalktı ve müşte risini selâmladı: — Başüstüne Beyim. . dirhem mi dediniz Beyim? Başka işleri bırakıp istenilen bu elli dirhem Lâkerdayı pake- te sararken sordu: , — Karides, ne kadar Beyefendi — Yüz dirhem de ondan ver! Lâkerdacı belli ki, bal alacak çiçeği biliyordu. o Müşterinin cüzdanından fazla gelmiş gibi düşen bir elli liralık kâğıt, derhal reveranslarla sahibinin avucuna #..Idı. Halbuki ayakta, demindenbe- ri bu yağlı müşterinin işini bi- tirmesini bekliyen sarı iskarpin li, kuru yüzlü adambir türlü “on iki buçuk,, dirhem Lâkerda sır alamıyor. Tevekkeli, zengin arabasını dağdan aşırır, dememişler... Yanımda biri var bira içiyor, Bir aralık, serçe parmağını ka- dehin içine sokarak yüzünü bu- Eli olsun Kongreye akşam geç vakit! nihayet verilmiştir, ruşturdu? — Olur şey değil... Garson! Buraya hak.. Biranın icinde si MİLLİYET üstünde:| | Cuma günleri eğer iki kadeh lir, Uzun koridoru, akşama doğ 8 CUMARTESİ Garson, oralarda değildi: — Oluyor bu zamanda .. Ha niya, bütün sinekler içerde!.. lip baktıktan sonra ilâve e — Bu sinek, yok yaşıyor.. Olüdur . . | — Ölüdür amma, içinde öl müş.. — Hayır içinde ölmüş.. U- çarken dustu. . - Canım, getirdiğin zaman içinde idi .. Bu münakaşa böyle uzaya dursun, bir başka garson uzun tırnaklarını kadehe daldırıp si; İneği çıkardı: Titiz müşteri, ar- İtık, bu parmak sokulmuş birayı liçer mi? Tabit geri gönderdi. İ Demindenberi aramızda bir, İlostracı dolaşıyor. Amma, bu lostracı, bizim emsaline hergün irastladığımız lostracılara ben- zemiyor, Çok eksantrik tarafla- rı var, Bir kerre, kundura boyar İken, uyuyor. Amma, fırçaları e- İlinden bırakmamak şartile... Çünkü hem uyuyor, hem şarkı söyliyor, hem de gülüyor. . Bu meziyetleri için olmalı; hiç te boş kaldığı yok. Çağıran çağıra- | iz peki O kadar merak ettim ki, bira ralık ben de çağırdım. Bir taraf | tan boya sürüyor, bir taraftan anlatıyor: —Esrar bir, kokain iki, ora- üç... Amma, orain hepsin- den antikası Bir tutam çek- tim mi, kendimi cin padişahının sarayında buluyorum. — Demek üçünü de kullanı- yorsun . . Bıyıklarını kıvırarak: — Kimih için çalışıyoruz Be- yim .. Esrar bir, kokain iki, o- rain üç .. — Rakı içmiyor musun?, yle güldü ki, fırçalar elin-! den d z | —Sorduğun şeye bak .. Be-| İyefendi, rakmm esamisi mi oku | nur ki ., Günde kı, enfiye yerine geçmiyor. E- İğer sade rakıya kalsak, halimiz umandır!.. İcat edenin canma İrahmet .. | Bizi, o orain dedikleri toz, az| i buçuk açıyor. — Demek, şimdi dalgadasın! Dalganın koyusuna düş-| medik ... Şimdi, yalpalıyız.. Baştan kara etmeğe vakit var. Sizin gibi Beylerden daha bir kaç kişinin kunduralarmı boyar sak, keyfimiz tamamdır. . . — Günde kaç kuruş kazenr:| yorsun ? — Yüz elli kuruşa fitiz... — Arttırıyor musun bari? — Artık para kullanmam. İMin gayri haddin arsızlığımız yoktur .. Bugün kazan, bugün ye! Para, sen yiyeceğine sen parayı ye! İşini bitirdikten sonra dudak ları arasından bir şarkı tuttur- du: Adalardan bir yar gelir bizlere, Aman Allah, gözlere bak gözleret. Nasıl olup ta yürürken ayak- ları bibirine dolaşmadığma hay ret ettiğim on kadar garson, da racık koridorda mekik dokuyor! lar, Fakat, müşterileri memnun etmek ne mümkün: — Garson, yine pilâki getir- memişsin TEŞRİNİSANI 1930 — Turp kaldır, turp koy.. Ya hu, sizin başka mezeniz yok mu? — Domates salatası istedik. Halâ gelecek! Yanımdaki masada bira içen birisi, yüksek sesle mezelerden bana şikâyet etti : —Peynirden başka meze bil mezler, Bir iki sıcak meze getir seler olmaz mı? Ben, cevap vermek üzere iken karşı masada rakı içen akşamcı- lardan biri atıldı: — Bey birader.. Darılma amma bir şey söyliyeceğim. Bir bardak suya o kadar meze çok bile... Bak, şu bizim masaya .. Heh heh heh .. Gördünya, kuş süğünden gayriki var, Canım şu rakmın itibarı faz- ladırvesselâm! Meğer, mezeden şikâyet eden genç, bardak tücca rı imiş, Diyor ki: — Sanki, rakr içmek daha mı kârlı? şu kadehleri alın dadiple rine bir bakm.. İçleri bir yu- dum rakı zor alır. Çekosluvak- yadan siparış yapıyoruz. Her defasında da dipleri daha kalm kr kadehi getirtiyoruz. Bira- haneciler, yine kanmıyorlar. Da ha kalm olsun, diyorlar. Amma, işin içinde kurnazlık var, İlk ka! dehle ondan sonraki kadehi di- bi geniş tarafından getirirler. dördü, beşi buldu mu, artık, da yarlar dipliyi.. | Dışarı çıktığım zaman orta- lık kararmıştı, Fitil gibi bir sar- hoş, adımlarının müvazenesini bulmağa çalışarak söyleniyor: Oğlan gidiyor, sapka başında, Bıyıkları terlemiş, yirmi yaşında! Ve Beyoğlu caddesinin müt- hiş uğultusu arasında bu sesi de bütün buna benziyen sesler gibi | biribirine karışarak kayboluyor. Sinemaların kapısından.dışa rı dökülen bir insan kalabalığı, mağaza vitrinlerinde gözlerini | kırpan mini mini ampullerin ö-| nünde öbek öbek toplanmağa başlıyorlar. | M.S. | eme. Tramvaylar ii | Üsküdar hattının çifte tahvili Ameliyata ilkbaharda ancak başlanacak | | Elyevm tek olan Üsküdar | tramvayları hatlarının çifte tah vili kararlaşmıştır . İ Bu hususta tetkikata başlan- mış ve şimdilik istimlâke ih yaç bulunmıyan kısımlarda işe başlanmak üzere lüzumu kadar malzeme sipariş olunmuştur. Bu malzemenin gelmesi bir kaç aya mütevakkıf bulunduğu gibi esasen önümüzde kış oldu ğundan inşaat mevsimi bekle - necek ve ilk baharda ameliyata başlanacaktır . Bir taraftan da istimlâki icap tr. Eği Atina sefirimiz gidiyor Bir ceset Dolmabahçe açıkla- rında bulundu Mağruk kadının hüviyeti! meçhuldür Dün saat 11 de Dolma bahçe sarayı açıklarında bir kadn ce sedi zuhur etmiştir. Elli yaşla- rında kadar olduğu tahmin edi len bu cesetin sırtında kurşuni renkte manto, örme hırka bulun maktadır. Hâdisenin intihar mı yoksa cinayet mi olduğu anla- şılmak için ceset morga nakle- dilmiştir . Şoför kavgası Dün Topkapida şoför Aşat ile Saim aralarında kavga ettik leri sırada Saim bıçağını çekti gi gibi Aşatı yaralamıştır. Testi ile kafasını yarmış Dün Üsküdarda Araplar 80- kağında Leman Hanımla Huri- ye Hanım kavga ederlerken Hu riye Hanım birden kızarak Le- man Hanımın başma elindeki tertiyi vurduğu gibi kafasını yar mıştır. Sıtmalı yerler | Hıfzıssıhha kanunu mucibin- ce şehrimizin sıtmalı mıntakası| olan Haydarpaşa Büyükada İç- erenköy, Maltepe, Kartal, Pen- dik Heybeli ada gibi yerlerde sıtmaya tutulan bir hastanm hü kümete ihbarı mecburi olacak- tır. Pamuk ihracatımız fazlalaştı Pamuk ihracatımız geçen se neye nazaran fazladır. Yapılan istatistiklere göre geçen sene ey lâl ayında Mersin limanından 1,240,332 kilo pamuk ihraç edil miştir. Bu sene ihracat miktarı 2,210,832 kiloya baliğ olmuş- tar, Vakıa miktar itibarile geçen seneye nazaran fazla pamuk sa- tılmıştır . Fakat memlekette aşağı yur) karı ayni nisbette para girmiş- | tir. Bunun sebebi evvelce de yaz dığımız gibi dünya pamuk fiat- fünunumuza rağbet ediyorlar. Tahvilat Anadolu tahvilleri- nin bedeli bankada Ohalde tahviller niçin düşüyor? Bazı gazeteler İstanbul borsa sında Anadolu esham ve tahvi- âtının fiatlerinde görülen suku- tun sebebini bu tahvilât için Oü yunu umumiye gibi üçte bir ni betinde tediyat yapılacağı şayi sınm intişarından ileri geldiği- ni yazmakta ve bunu bir borsa oyunu, borsa manevrası şeklin- de göstermektedirler. Bu şayiaların bir borsa oyunu let demiryolları bütçesine veril mesi iktiza ettiğinden böyle bir ihtimal mevzuu bahsolmaktan başka bu seneki taksitin muay- yen miktarı bakaya yatırılmış- Bu sayıların bir borsa oyunu olup olmadığı hakkında — dün kendisile görüşen bir muharriri mize borsa komiseri Abdülkadir Bey şu izahatı vermiştir “— Borsada ne bir manevra ne de bir hava oyunu mevzuu bahistir. Bütün muamelât kanu nun çizdiği yollar da ve emretti ği şekilde yapılmaktadır... Maarifte Zayıf talebe yetişti- ren ilk mektepler İlkmekteplerden mezun olan | talebenin orta mekteplerde çok zayıf vaziyette bulundukları an. laşılmıştır. Bunun için hangi ilk mekteplerin daha zayıf mezun verdiğini tesbit etmek ve ona gö re tedbir almak üzere orta mek teplerde birinci smıf talebesi Türkçe ve hesap derslerinden bügün imtihan edileceklerdir Bu iki dersten çok zayıf olanlar orta mekteplere kabul edilmiye cek, tekrar kendi mekteplerine iade edileceklerdir . Gelecek sene için bü husus- ta daha esaslı tedbirler düşünül mektedir. Kimya şubesine girenler Bu sene Darülfünun kimya- şubesine 18 talebe girmiştir. Bunlardan altısmı kadın teşkil etmektedir. Halbuki geçen se- nelerde kimya şubesine hanım- in düşmesidir . Lângada bir lar daha çok rağbet ediyor tütün depo- suna kundak konuldu boşlukta. Kundağı kimin koyduğu meçhuldür. Zabıta tahkikat yapıyor Hamdi Salt Beyin Lângadaki tütün deposu i o Evvelki akşam Aksarayda iLangada kilise akaretlerinde tü tün tüccarı Kavalalı Hamdi Sa» it Beyin tütün deposundan yan gın çıkmış, itfaiyenin gayreti sayesinde tevessüne meydan verilmeden söndürülmüştür, Ateş söndürüldükten sonra eden kısımlar tesbit olunacak. | Yangın ne suretle çıktığı tet- kik edilirken yarısı yanmış bü- yük bir kundak bulunmuştur. Bu kundağn meydana çıkarılma Kundak çıkınca yangının kas ten çıkarıldığı tahakkuk etmiş ve keyfiyet müddei umumiliğe bildirilmiştir. Alıdğımız malümata nazaran depo ve tütünler sigortalı oldu ğu gibi ayni zamanda 3 seneden beri İş Bankasına merhun bu- Yunmaktadır. Hamdi Sait Beyin / Edirnede olduğu anlaşılmıştır. Depo bir hafta evvelisine kadar Atina sefirimiz Enis Bey bu-| ında ikinci komiser Ziya Beyle kapal: olduğu halde bir hafta © gün Romanyabandıralı Daçya | Lahga komiser muavinin şaya-| İni takdir meharetleri gi vapuru ile ve Pire tarikile Ati- el İLMEN dânberi faaliyete başlamıştır. #ehbilne an az