9 Şubat 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Şubat 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

P Yunan - Bulgar Hâdisesi Balkan birliği kongresi Selâ hkte akdettiği içtimada bir- « teşkilâtının reisliğini Türk rahhasma devrettikten a dağıldı, Birliğin reisliği Sene müddet Hasan Bey atından ifa edilecektir. Fa- kar hâdisatm garip istihzası- && ki, Selânik (kongresinde yakan Balkanlılarındır,, mef- fesi şerefine kadehler boşa- İken, Yunanistan- Bulgaristan Yludunda bir hâdise oldu, Bir İman neferi öldü ve Yunanis- ala Bulgaristan münasebet- İS üzerinde hafif bir gerginlik İisule getirdi Mâdisenin mahiyeti bentiz malâm ir. “Katledilen Yunan neferi- İN cesedi Bulgar topraklarında bu- muştur. Yunanlıların iddin ettikle ve göre, nefer Bulgarlar tarafndan) han toprağında katledilmiş ve €€- © Bulgaristana yötürülmüştür. Bul- Ürlar bunu inkâr ediyorlar. Dahâ ga- Ni İİ İstihzardır ki, Balkan milletleri İ di ihtilârlarını kendi aralarında ve Medeceklerini ilân ederken, buhran imi #ak bazı büyük devletlerin müda- Jerile sükün bulabilmiştir. Bu Yunan - Bulğar hâdisesi, ağ- ihtimal, ehemmiyetsiz bir hudut! İöiscsinder ibarettir. Balkanlarda ima vaki olan bu hâdiselere ehem-| h dilemez. Balkanlar sulhi- r olanları, Bulgaristanm Ürtlerile meşgul olmağa sevkederse, iki de bu hâdise faydalı olacaktır. —İliaii memnuniyetle haber alıyoruz” » bu hâdise üzerine Yunanistan ve Büceristan, aralarmdaki bütün if Mifları halletmek için yeni bir teşeb- e girişmiş bulunuyorlar. Filhaki- Bulgaristan bu Balkan içtihadı) ürinin en zaif halkasıdır, Çünkü iyetinden en gayri memnun olan Mikan devleri Bulgaristandır. Bu Bristanla Yunanistan arasmdaki en niyetli ihtilâf, Adalar denizifle meç meselesidir. Gerçi Makedon” İdaki Bulgarların mübedeleleri ile Malik kıymetine ait bam ihtilâllar Kiya da bunlar ehemmiyetli değildir. ahreç meselesi halledildiği takdir Yunan - Bulgar münasebatmın ta- Mi ve hattâ samimi bir mecraya gir Bemesi için hiç bir sebep yoktur. Adalar denizine inahreç, Bulgaria © Nenilly muahedesinin 484nci mad- sile vadedilmişti. M. Venizelos evilly muahedesi iman edilirken, alada sonra Lausanne konferans “Bitvam ederken de Dedeağaç ta bir Kösadi mahreç vermeği vadetmiti tkat Neviliy'deki vait tahakkuk i Lausanne'daki teklifi de Bul ârlar kabul etmemişlerdi. Yunanlılar * şimdi Selânikte bir tabreç vermeğe meyyaldirler.Bunun iş gebebi aşikârdır. Esasen Selânik- Yunanlılar Yuğoslavya'ya bir mah vermiş bulunuyorlar, Bu iktısadi! Hahrecin yalnız Yuğoslavyalılara inde Yunanistan mahzur gördü İlinden Selânik hakkında iktisadi ilellik siyasetini takip ediyor. Mümkün olduğu kadar çok devletin Ütsadi aiâkalarını Seliniğe - celbet: Bek istiyor. Yuğoslavya ve Bulgari Kindan mâada, Yunanistan, Macaris- 5 (mel sene, Ne NUSHASI 5 KURUŞTUR AZARTI 8 ŞUBAT 1931 1797 Reisicühur Hazretleri tekkeler ve müritleri hakkında çok şayanı dikkat bir nutuk irat buyurdular!. Gazi Hazretlerinin seyahatleri çok mühim safhalar ve inkişaflar arzederek devam ediyor.. Büyük Reisimizin mühim nutukları Milletin maneviyatına tasallüt edenlerin mevcudiyetine mü- samahaile bakanlar Kubilây'ın şehadetini alkışlayanlardan daha az mücrim olamazlar. BALIKESİR, 7 A.A, — Reisicümhur Hazretleri, Türkoca- ğında, Ocaklılarla yaptıkları hasbihalde, milli duygu ve milli ahilik telâkkilerini izah buyurmuşlar, Cümhuriyet Halk Fırka- smın prensipleri üzerinde yürüyen Ocakların fikri, siyasi ve ik Gazi Hz. Reisicümhur Hz. Ege ile Antalyaya hareket ettiler Büyük Relsl, bütün İzmir sahile kadar hararetle teşyi eti! Tanda nasıl çalışmaları lâzım geldiğini anlatmışlarıır. Ocaklılar- cahiller olduğunu, tekkeler kapandıktan sonra bunların da İzi kasından gitmediğini, söylemiştir. Gazi Hazretleri, satan cevap vermişler ve demişlerdir ki: “— Halkın saffetinden istifade ederek milletin maneviyatı na fasallöt eden kimseler ve onların muakkip ve müritleri el teki bir takım cahillerden ibarettir. Bunlar Türk milleti için işin teşkil edecek vaziyetlerin hudusunda daima âmil olmuşlardır. Milletimizin önünde açılan reha ufuklarında fasılasız yol alma- sma mâni olmağa çalışanlar hep bu müesseseler ye bu müessese- lerin mensupları olmuştur. Türk milletinin bunlardan daha bü- Rİ RL SA YE Nİ RR Başmaubharriri: Siirt Mobusn MANEN tısadi hayatta milletimize mev'ut ve mukadder olan tekâmül yo-| dan birisi Balıkesirde tarikateri temsil etmiş kimselerin bir takım! kalmadığı, münevver ve aklı başında hiçbir ferdin bunların ar-| İ larzedeceğim. , Teftiş. | Adil Bey dün An- | kara'dan geldi Borsa'daki teftişin mahiyeti nedir? — | Maliye hey'eti teftişiye reisi Âdil B, dün Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Âdil B. bir mu- harririmize demiştir ki: — Borsa komiserliğine tayin Maliye heyeti teftğiye reisi Adil bey edildiğim doğru değildir. Sade- ce borsada teftişat icra oetmek İüzere geldim. Bir haftaya kadar Ankaraya avdet ederek bu hu- sustaki raporumu Vekil Beye Teftişat muayyen bir mesele için olmayıp umumiyetle bor- İsanın vaziyeti hakkındadır. Bit- İtabı borsa ile alâkadar * bütün İmeseleleri tetkik edeceğim, Bu- İrada bulunduğum müddet zar- fında lüzum hâsıl olursa diğer BUGUN Ağıreczada başlandı. Tekkeler ve onların bedbaht mensupları Kazanç vergisi Yüz liraya kadar maaş alanlardan vergi alınmamalıdır.. Ticaret Odası Dün Kazanç Vergisi Kanu nunda İstediği Tadilâtı Tesbit Etti. Dün Odada vii mühim bir içtima yapıldı Tüccar, Sğçi,” memurlar lehine ne gibi tadilât isteniyor? Dün İstanbul ticaret odasında iki mübiin içtima aktolu 1 — Odanın v Ticaret borsası reisi Fortun zade Murat Beyin riyasetinde toplanmış ve kazanç vergisinin tadili meselesi Bi görüşmüştür. Kazanç vergisi için beyanname vermeğe mecbur müesse selerin listesi, tetkik edilmiş ve tadi- lit yapılmıştır. 4 Beygir kuvvetinden daha az iş- İtme vesaitile çalışan sanayi erbabı mâ mahsus olan beyannameden müs/makta olan İş kanunu ile alâkadar tesna tutulmak hakkımın, teşviki sa-| görmüş ve İş kanununda nazarı iti nayi kanunu ile temin edilen muafi-| bara alınması temennisini izhar et yetle abenktar olmak üzere 10 bey-| miştir. Bir kuvvetine kadar işletmesi ola: Komisyon, müesseselerde aylık müesseselere de: teşmili muvafık gö-| şeklinde maktu ve muayyen Ücretler rülenüştür. Bundan başka sınai mü-|le çalışanların kazanç vergisi hakkın esseselerdeki mesai erbabının kazanç| daki şikâyetlerini de muhik görmüş vergileri hakkmda her ay Hste veril-| ve bu ücretlerin ilk yüz lirası zaru - mesi ve het defa çıkan amelenin ih-İri maişet ma: ayılarak kaza, barı mceburiyeti müşkül oldu vergisinden istisnasını teklife dan bunlar yerine kare usulü ile ihti| vermştir. Yacın temini kararlaştırılmıştır. Komisyonun teklifi kabul edildi Komisyonun kararına göre, her iş-| ği takdirde 100 liraya kadar ücretle siye verilecek karnelerde kazanç ver | çalışanlardan hiç kazanç vergisi alm isi hânesi bulundurularak vergi mik) mayacak, daha yüksek ücretlilerinde tarına tekabül edecek kadar pul ik-| aylıklarının ilk yüz lirası vergiden sak: teklif edilmektedir. hariç tutulacaktır. Oda çtimama riyaset caca Mura! Bey yük düşmanı olmamıştır. Millete anlatmalıdır ki, bunların mil- let bünyesinde yaptıkları tahribatı hissetmek lizundır. Bunların 'devâirde de tetkiklerde buluna: | İZMİR, 8 (Hususi) — Gazi Hz, nin-hususi treni on bir bu- çukta Menemen istasyonunda mevcudiyetini müsamaha ile telâkki edenler Menemende Kubilâ- yın başı kesilirken lâkaydane seyretmeğe tahammül ve hattâ al- kışlamağa cesaret edenlerle birdir.” durmadan geçti. Menemen ista- syonunda Divanı “harp. reisi Mustafa Pş., kaymakam Baha Bey tarafından selâmlandı. Ga- zi Hz. penceredön mukabele et öler. Tren on ikide Çiğli istas- yonuna geldi. Burada vali Kö zım, Fahrettin paşalar kendile- rini istikbal ettiler. Tren saat 13,30 ta Basmahanc istasyonu- na geldi. Burada belediye reisi Sezai, Müstahkem mevki ku- imandanı Hüseyin Hüsnü Paşa- lar, askeri, mülki erkân kendisi- ni istikbal etti, Asker, polis res- mi selâmı ifa na yl i Hz, istasyondan çika- KE sinek > iline bindi. Halk ta- Gazi Hz. refakatindeki zevatla i konaklarma azimet runu teşrif ettiler, Bu sirada li- mandaki vapurlar düdüklerini çalıyor, toplar atılıyordu. Kor- alkış tufanı Kordonu çınlatıyor du. Ege bu samimi tezahurat ve düdük sesleri arasında on altı otuzda hareket etti, Körfez va- purlarından biri, Egeyi takip e- 'diyordu. Şirket vapurunda de- vair müdiranı, askeri mülki er- kân ve meb'uslar, Gaziyi teşyi için bulunuyordu. Gazi Hz. Ye- nikale açıklarma kadar teşyi e dildi. Aldığım omalümata göre Gazi Hz. evvelâ Antalyayı teş- tif edeceklerdir. Gaziye mutat zevat, müfettişler Vâsıf B. (İz- mir), Fahrettin paşa refakat e- diyorlar. Bn, Çekoslovakya, Avusturya ve Mita Lehistanın da Selâniği ikt- di mahreç olarak kullanmalarını *ösvik ediyor. .M. Venizelos'un sen. Varşova ve iyana seyahetleri de bu mesle ile kadardı. Yunanistan bir taşla iki iŞ vurmak isteyor: Hem bütün or- 3 Avrupanın ticaretini Selâniğe çe- Miterek, iktısaden memleketi ihya et- Sek, hem de Selâniği beynelmilel ik- di bir mahreç baline koyarak, bu #hir üzerinde beslenecek siyasi emel İse set çekmek. Bunun içindir ki, istana'da Selânikte mahreç ver Deği tercih etmektedir. Filhakika Bulgaristana verilecek eç meselesi 1919 senesinde Ne- Sİly mushedesi imzalandığı zaman- Ya beri hayli istihaleler geçirmiş, Whan ve Bulgar siyasetlerinin zâ- in Zaman aldığı istikâmetlere göre e Sok safhalara girip çıkmıştır. Bir ahk Yunanlıların vermek istedik- gisi Bulgarlar kabul etmiyordu. ie Bulgarlar kabul etmeğe razi > Yunanlıların siyaseti değif 7 ki devletin siyaseti şimdiye kadar Di nokta üzerinde birleşmemiştir... ras muhakkaktırki, Bu ihtiliim * fazla tehire tahammülü yok” “gi Binaenaleyh biran evvel bu ihti- k m halledilmesi bütün Balkan millet FİNİ alâkadar eden bir mesele hali” i Birmiştir , Ahmet ŞÜKRÜ burada bir saat istirahat et- Üler Saat on altıda Ege vapı- Idam kaçkını şiddetle takip ediliyor. Divanıharp dün de dört celse akdetti ve Aydınlı Ali Amcayı beraet ettirdi. Ticaret Odamız Gazi Hz. ne İZMİR, 8 (Hususi) — İdam). mahkümu Hüseyin yakalanma- dı. Takibine devam ediliyor. Mersinden irtica ile alâkadar bazı kimseler bekleniyor. Divanharbe sevkedilecekler - dir, MENEMEN 8 A.A. — Di- vanı harbı örfi mahkemesi bu- gün saat 14,30 ta Miralay Ata Beyin riyasetinde toplanmış ve dört celse aktetmek suretile muhakemelere devam etmiştir. Birinci celsede Aydınm Köşk nahiyesinin Şeyh karyesinden Ali oğlu Ali Amcanın muha- kemesi yapılmıştır, ; Okunan müstantik kararnamesine naza- Tan merkum, Şeyh Esadın adam don baştan başa halkla el 46 sahifelik bir rapor © takdim etti. Bunda İzmirin iktısadi va- ziyeti ihtiyaçları gösterilmiştir, İZMİR,8 A.A. — Gazi Hz. leri refakatlerindeki zevat ile birlikte Ege ( vapuruile saat 16,25 te limandan o Antalyaya müteveccihen hateket O buyur- muşlardır, Reisicümhür Hazretlerinin bahren vaki olan bu kısım seya- hatlerine, bir müddetten beri li- manımızda bulunmakta olan Mecidiye kruvazörü de iltihak etmiştir. Kruvazör limandan hareket ederken top atmak sure Reisicümhur Hazretlerinin merasim yapılmaması hakkında ki arzu ve emirlerine (o rağmen ( Devamı 2 inci sahitede ) Polis vakaları Eskisine nazaran çoğalmış değildir Son aylar zarfında polis vukatınm. çoğalmış olmasından şikâyet edilme. si üzerine bu hu işlerini daimi bi kontrol altında bu- A/i Ri: Bandurarak bütün POLİS MÜ ey RU — Milliyet'te — larından bulunan o mahkümlar- dan Bolulu Hacı Muhiddine (Devamı $ inci sahitede )“ | Akhisarlı Hacı Hüseyin Eski Istanbul duvarları cağım. Seyahatimin Devlet Ban kasmın teşkili meselesile alâka-| ( sı yoktur.” Âdil B. bu sabah borsaya gelerek teftişatma baş- Jayacaktır, 5 Devlet Bankasının pek yakın- da tesisi için hazırlıklar yapıl maktadır. Esnaf cemiyetleri nasıl bir veçhe alacaklar ? Halk fırkasında dün mühim bir içtima yapılarak esnaf cemi- yetleri meselesi görüşülmüştür. | İçtimada ticaret müdiriyeti, ti- Komisyon bu ciheti, yeni çıkarıl- caret odası, belediye ve vilâyet mümessilleri hazır bulunmuşlar dır. Bundan başka içtimaa fırka teşkilât hey'eti ve vilâyet ida- re hey'eti iştirak etmiştir. Evvelce esnaf cemiyetleri hakkında ihzar edilen raporlar tetkik ve müzakere edilerek ba- 2x esaslar hazırlanmıştır. Hey'et salı günü tekrar içti- ma ederek esnaf işlerile ehem- miyetli şekilde meşgul olacak- tır. Bugünkü Millet Meclisinde ANKARA, 8 ( Telefonla) — Mecliste yarın Türk - Yunan muhadelerile mübadele komis- yonuna verilecek tahsisata ait kanun lâyihaları müzakere edi lecektir. Bu münasebetle Hari- ciye vekilinin izahat dinlene- cektir, Arazi kanunu ANKARA, 8 ( Telefonla) — Dünkü Heyeti vekile içtimam- da arazi kanunu projesi müza- kere ve intaç edilmiş ve proje üzerinde esaslı tadilât yapılmış amm tifo vakaları ANKARA, 8 ( Telefonla) — Ankarada tifo vak'aları çoğal- ? Maklul Osmanın evi ve evin önünde duran arabası ( Devamı 2 inci sahifede ) Bir esrarkeşin cinnet nöbeti ve cinayeti! Bu öldürüşüntevilide endaht tecrübesidir.. Evvelki gece Vefada gene bir cina yet oldu. Orta yaşlı bir aile babası, €srarkeş bir gencin şahsi | husumet neticesinde teşlediği tabancanın kur» banı olarak, öldü. Maktul Siirtli Osman, Vefanın kü- çükkova sokağında oturmaktadır. Bı sekiz on harap evin omuz- Omuza vererek toslaştığı çamurlu bir çıkmaz sokaktı... ve sokak çiseleyen hafif yağmurun altında: Seke seke ben geldim. Çıngırağım hoş geldin! Diye oynayan çocuklarla doludur . Maktulün evi sokağın hemen köşe sinde kaplamaları uçmuş, kapısı pen- ceresi çarpılmış simsiyah . yüzlü bir man burada oturuyormuş. Hattâ evin ilk katının bir çok yer. İeri de çökmüştür. Hâdise nereden çıktı? Pina Efendi, balim, sakin bir a- ıaş.. Bir karı, bir dı Jarında kizi varmış, —— e maktadır. Sıhhiye müdüriyeti İve Belediye lâzım gelen tedabi- almıştır. Umumi bir aşı tat- bilki ir, “İki üç gece evvel, arapların kahve sinde ufak bir kavga olmuş. Siirli Osman, kahvede boyuna dir dır ede- rek kafa ağrıtan Hakkı isminde biri.) ne haykırış: Siirtli Osman sokak ortasında nasıl öldürüldü ? Katli Hüsnü — Ecce... Bırak tıraşı be artık! Tıraş mı? Hakkı öyle bir horozlan mış ki. Derhal iki adam kavgaya tutuş Jar.. Osman bir arahk eline geçirdi, mangal maşasile Hakkının muhtelif yerlerini dağlamış.. Fakat araya mişler. Mesele ört bas edilmiş, Si adamı barıştırmışlar. İftardan sonra... se Nihayet evvelki akşam, Osman J- fendi, karisile çoğuğile beraber evini (Devamı 5 inci sahifede Y