14 Şubat 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Şubat 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Halk < Fırkasına H. Fırkası gençliğe çok ehemmiyet veriyor Binlerce genç ve fırkasına iltihak etti Halk Fırkası İstanbul teşki- lât heyeti reisi Afyon meb'usu Ali B. dün saat on dörtte Anka Taya hareket etmiştir. İstanbul meb'usu Hüseyin, Giresun meb” Usu Hakkı Tarık ve Tekirdağ Meb'usu Cemil Beylerle İstan- uldaki fırka teşkili ânı) bir çok münevver ger Âli Beyi Haydarpaşada etmişlerdir. Ali B. kısaca demiştir ki: rde teşyi | — Cümhuriyetin istinatgâhı Olan gençliğe çok ehemmiyet ruz, Yeniden her tarafta | nlerce taze ve temiz aza fırka mıza kaydolunmuşlardır, Fır- kada her azaya lâyık olduğu va zife ve mevki verilmektedir. Evvelce bir sui tefehhüm ne- ticesinde ve şahsi infialler üze rine ayrılmış olan bazı azalar tekrar müracaat etmişlerdir. Bunlardan ahlâk ve seciyesi fır kaca mazbut bulunanlar fırka- ya kabul edilmişlerdir. Bayram €rtesi İstanbula gelerek mesa- ime devam edeceğim ve henüz Adliyede Müddeiumumilikçe tah- kik edilen bir mülâkat Evvelki günkü “Son Posta, gazetesinde tevkifanede mevkuf | Kara Ali çetesi ile yapıldığı ya zılan mülâkatın nasıl alındığı müddeiumumilikçe tahkik edil- mektedir. Mevkuflarla, o akrabasmdan başkasmın görüşmesi memnu bulunduğu için bu tahkikata lü zum görülmüştür. Bu hususta tevkifhane müdürlüğünden de istizahta bulunulmuştur. Bundan başka (ayni gazete hakkında Menemendeki uydur- ma mülâkat dolayısile mahalli müddeiumumiliğince tanzim ©- lunan tahkikat evrakının şeh” | i 2 Kocamustafapaşada ikidükkân soyuldu DR mzik Hırsızlar dükkânların damına çıkarak r kiremitleri kaldırmış ve içeriye Evvelki gece Kocamustafa Paşada) İsmal Efendini ticarether- nesi ile bit H Efendinin dükkân: gayet cüretkâra” ne bir surette soyulmuştur. | İsmail Efendinin ticaretle » hursızlar Gil da- lemışlar ve gecenin yağınır tüsünden istifade ederek, kire- açtıkları delikten dükkâna e “ erkek ayakkabı y mış büyük bir raga deri ve zi de mevcut parayı zan SONTA çatı deliğinden çıkmışlar, bitişiğinde” ki şekerci düklünmun damma atla mışlardır. Burada da kiremitler bi- rer birer yerinden kaldırılmış ve içe- ri girilmi altın saat, :. olmas kü pe, üç pırlanta yüzük, bir tabanca, bir miktar da para bularak almışlardır. Hırsızlar bunları da dertop ettik- ten sonra şekerlerin en nefislerinde: bir çok kutular doldurarak bunları | lardı lardır. cadde üzerinde bu şekilde) iki dükkân: soyan cür'etikâr harsızları aramaktadır. Kahve parası yüzünden Evvelki gece Unkapanında Faik E- fendinin kahvesinde oturan Şevket, çırak Şakitin kendisinden kahve para 5 iste mesinden muğber olarakŞakiri bıçakla ağır surette yaralayıp kaçmı tir. Mecruh hastaneye kaldırılmış ter, Bir Rum taciri karnına kurşun sıktı Bakrköyünde Zeytinlikte bakkal Koço, işinin bozuk gitmesinden vel borcunu versmemesin- da almaşi Pi İkadar şehrimizde kalacağını ilma-| cereyan kesilmiştir. ki-| Meryem ve kiracıları Meryemle oğlu temiz aza Halk si” Sadi Dün Ankaraya giden Afyon mebus Ali B. intaç edilmemiş meselelerle meşgul olacağım... Teşkilât heyeti azasından Cemil Bey de, kırklar heyetine verilecek olân İstanbula ait ca- poru ikmal etmek için on gün! ir, İ yeni lâyihasmın meclis enci MİLLİYET binlerce Primler Tevzi listesi hazırlandı muamele vergisinde tadilât Sanayi müdürü umumi vek- li Nafiz Bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Nafiz Beyin izahatma göre teşviki sanayi kanunundan isti fade eden müesseselere mah- sus prim tevziatı listesi hazır- lanmıştır. Liste bir haftaya ki dar Başvekâlete tevdi edile ve kat'i şeklini aldıktan sonra alâkadarlara tevziata başlana- caktır. Tevziatın ancak yüzde iki üç nisbetinde olması muhte meldir, “ Muamele vergisi hakkındaki göre menlerinde ehemmiyetli tad ta uğrayacağı anlaşılmaktadı İhraç edilecek mamulât mu- amele vergisinden tamamen İs) sisna edileceği gibi gümrük mu) afiyetinden istifade eden birin- ci ve ikinci sınıf sınai müessesa| tın mamulâtının muamele ver- | gisinden istisnası da tadilât me-| yanındadır. Sanayi müdürü umumiliğine| Marsilya ticaret mümessilimiz | Şerif Beyin tayini tekarrür et-| miştir. söylemi Muvaffak B. Anadolu Ajansı umum mü- dürlüğüne tayin edilen Muvaf- fak Bey Ankaraya giderek vazi ine başlamıştır... Muvaffak Bey tahsilini Avru da ışşmatbuatımızın kıy! esli year Mesaisine! başladığı bu birkaç gün içinde Bile Ajansın faaliyeti mahsüs de recede iyileşmiştir. Muvaffak B. ye muvaffal yet rimize gelmesi beki dir. Limanda Bir ay içinde gelen vapurlar Deniz ticareti müdüriyeti ta- rafmdan yapılan isti göre geçen ay içinde İlmanımı- za 567 vapur gelmiştir. Liman harekâtında birinci dereceyi iş- gal eden vapurlar Yunan vapur larıdır. Bir ay içinde 164 Yunan vap ru gelmiştir, Ayni ay içinde 144 İngiliz, 139 İtalyan vapuru gel- Bundan dolayı da dava ika- me edilecektir. Akşam aleyhinde bir dava Akşam refikimiz aleyhine Re isicümhür Hazretleri hakkında yazılan bir yazıdan dolayı müd- deiumumilikçe yeni bir dava i- kame edilmiştir. Muhakemeye yakında girmişler sıkarak ağır surette yaralamıştır. Hrtnneye kaldırılarak tedavi altma alınmıştır. Tünel elektrik muhavvelesinde yangın Dün sabah saat on eyi ik şirketi binasına tünel civarına e ei merkezinin kablosu; yağmurdan husule gelen bir koni neticesinde yanınış ve © ! Bunun üzerine kablo değiştirilmiş ve tamirat iki saat kadar devam et- tir. > kaldı boğuluyorlardı Kumkapıda ermeni kilisesi karşı! sında oturan Hamparsomla zevcesi Avram havagazi borusunun açık kal ması yözünden tesemmüm edecek de veceye gelmişler isede etraftan yeti- silerek baygm bir halde kurtarılmış- ar. Yangm başlangıcı dıköyünde Reşit Paşa mahalle- sine otuza mülzim Nureddin B. in winden dün yanırın çıkmış isede ça- buk yetişilmiş, çatı katı yandıktan sonra söndürülmüştür. Kadını yaralamış Kasımpaşada Yeni caddede oturan Mahmut, Galatada Şeftali sokağın- 'da oturan dostu Leman kendisine yüz vermemesinden muğber olarak yara- lamış ve yakalanmıştır. İ miştir, Türk bandıralı vapurla- rın yekünu 120 dir. Bu suretle Türk gemileri liman harekâtım- da dördüncü geliyor. Yurda söylediğimiz ecnebi | 1” vapurların ekserisi teransit ola- rak limanımızdan geçmiştir, Ticaret filomuzun tonajı Ticareta filomuzun tonajı 168 bin 497 dir. Bu filonun bir kam her türlü masraf çıktıktan sonra, safi gelirdir. Deniz ticaretimizin geliri millf filomuza nisbetle azdır. Yunanistanın tonasi 1 milyon 300 bindir. Ticaret filosunun ge liri bizim para ile 2 milyon 850! bin liradır. İtalyan ticaret filosu tonajı 3 milyon 29 bindir. Bu filonun İtalyaya temin ettiği gelir 7 mil yon İngiliz lirasıdır. Devlet bankası müessis- ler heyeti sene içinde temin ettiği gelir 750 bin Türk lirasıdır. Bu ra-|lerde sabah akşam Yoklama yapılan CUMAR Maarijte Talebe yurdu C. Halk fırkasının müfit bir teşebbüsü Halk fırkası tarafından Sü- leymaniye eski itiaiye binasın- da tesisi takarrür eden bir tale- be yurdu binasının ciheti askeri yece tahliyesi bitmi ertesi binanm tamirat yapıla | cak ve bir &ykadar sürecektir.! Nisan içinde de tefrişat ik: lunacak, yurtsenei dersi meden açılacaktır. Bu yurdun bütün tesis ve daimi masarifini Halk fırkası temin edecektir. Yurt, şimdilik 300 yataklı 0- lacaktır. Her talebenin bir yata ğI, bir elbise dolabı, ve küçük bir komödini bulunacaktır. B levazımır. tedarikine başlanmak üzeredir. Yurtta büyük bir mü- talâa ve bir yemek salonu yapı- lacak ve talebeyi, yurda bağlı- cak bütün esbabı istirahat te min olunacaktır, Burada kız ta- lebeye meccanen yemek te veri lecektir. Taşrada orta tahsillerini biti ren ve yüksek tahsil görmek için İstanbula gelen kız talebe İde az değildir. Bu sene, maarif cemiyetine bunlardan yedi Ha- nım müracaat etmiş ve kendile rine Kadirgadaki yurtta bir pav yon tefriki temennisinde bulun muşlardir. Cemiyet bu sene için bunu muvafık görmemiş, bu ha nımlardan ikisine parasmı vere rek iki namuslu aile nezdinde fikamet edecek yer temin etmiş lerdir. açıldıktan sonra tevsi olunarak Kadi yurdundaki 150 talebe nin de oraya nakli tasavvur €- dilmektedir Millet mekteplerinde okuyanlar Millet mekteplerinden ehli- yetname almayanlar hiçbir işe kabul edilmeyeceklerdir. Hal- kın bu mekteplere gidip okuma sı ve ehliyetname alması lâzım) Talebe disiplini Son zamanlarda bezi leyli talebe ler vakitsiz mektepten çıkmaktadır. lar, Buna karşı bazı tedbirler alınmış ür. Mektebin esas disiplini bilâfına harekette bulunan talebe şiddetle tec 3iye edilecektir caktır. Valiler ve mektep idareleri Mektep idareleri talebelerin veli- eri ile temaslara başlamıştır. Bu te- maslardan maksat talebelerin dahil ve hariçteki ahvalini dâhâ iyi kon- trol edebilmektir. Bu hususta mektep idareleri veli- lerden bazı malâmat talepi etmekte dir. Mektep idareleri talebenin ilmi se- viyesini yükseltmekle beraber çocuk ların ahlâkı ile de meşgul olacaklar. dir. Sigorta primleri Devlet Bankası müessi: heyetine aza olarak intihap ed en zevattan şehrimizde bulu- nanlar dün akşam Ankaraya ha! reket etmişlerdir. Heyet bugün Maliye vekili beyin riyaseti al- İtında toplanacaktır. Dün Topkapı frkaraperver Dünkü kazalar 1 — 1429 numaralı otomobil Yeni çarşıda makinist Fransuva EF. ye çar, parak boğazından yaralamıştır. 2 — 2044 mumaralı otomobil teessir olarak intihara karar vermiş ve dün karnıma ili ol tabanca! sımpaşada madam Sultanaya çarpa- vak yaralamıştır. müessesesi tarafından fakir ço cuklara bayramlık elbise tevzi- atı yapılmıştır. Tevziattan istifade eden ço- cukların ekserisi civar mektep- lerde okumakta olduklarından İİ Dİ a İİ Sigorta tetkik heyeti ticaret nüdüriyetinde toplanarak ha- yat ve naldiyat Sigartaları tari: feleri üzerinde tetkikatta bulun muştur. Hayat ve nakliyat si- gorta tarifelerinin tenzil eğil.! mesi beklenmektedir. Fakir çocuklara elbiseler tevzi edild' Topkapı fıkaraperver cemiyetindek elbise olan çocuklar elbise ve kasketleri mektepl.ri nin formasına göre imâl edil. miştir, Çocuklara ayakkabı ve çoraj ta verilmiştir. Bayram münase- betile giydirilen çocuklar yüzü mütecavidir. genç Halk fırkasının talebe yurdu) büyük fasla ayırır, birine “Ruz Kontrolu temini için leyli mektep-| A Bu sabah iki kişi, durak yerinde konuşuyorlardı. Bili paltosunun cebinden çıkma yan sarı bıyıklı bir adam, arka- daşma: — Fakat, bilir misin, iyiden iyiye bastırdı! Öteki lâkayttı: — Ada..im, sen de, dedi, yüz düz!. . İyice bastaranm ne olduğu- nu tahmin etmişsinizdir. Tabii kış... Fakat, “yüz düz, Ne de- mek? Efendim malümya, - eski adamlar, senenin günlerini iki dedi, Hızır,, diğerine de “Ruzi Ka- sım,, derlerdi, Mayisin altıncı gününden teş rinisaninin (5) inci gününe ka-| dar olan 186 günlük zaman, hep Ruzihızır sayılırdı. B teşcinisani den 5 mayısa kadar arada geçen 179 gün ise “Kasım, günleri idi. Takvime bakarsanız, — bugün Kasımın (98) inci günü olduğu nu anlarsınız. Binacnaleyh, şunun şurasın- da (100) ün dolmasına iki gün kalmış demektir. Kasım bir ke- İre yüzü aşınca rivayete göre kış İta şiddetini kaybedermiş: İşte , düz.. Denmesinin hikme- til, İ Vakia hafif tertip serpişti- ren kar, pek tekışm geçti delâlet etmez.. Fakat, ne olursa olsun, madem ki Kasım yüzü buldu. Eski tecrübelerih verdiği kanaata hürmet ederek, hiç korkmadan: — Yüz, düz... Deyebilirsiniz. Zatetı dikkat etmiyor musu- nuz? Yağan kar, hiç te göz kor- kutan cinsten değil. Nerede o, lâpa lâpa yağış, nerede bu sulu sepken... Belediye beyhude ye- re zahme edip kar makineleri filân tedarikine kalkmasın... Bu sene kıs bizimle biraz şaka- laştı.. Hepsi bu kadar.. Ramaznam on beşi geçtikten sonra aile babalarını - bir telâş- tr alır: Bayram telâşi... Başka zamanlarda tehiri kabil olan bir çok masraflar, hep bayramı bek ler. Haydi siz kendi za: — Deliye hergün bayram... İDeyip işi kalendertiğe vurdu- nuz, Fakat evdeki çoluk, çocuk? Mesele onlara meram anlatma- smdadır, Deyelim ki çocukları da, şöyle böyle avuttunuz. Fa İkat çolukları nasıl kafese k: caksınız? Onlaeki, bizi kafese koymak için yaradılmışlardır ha, sorarım size... Nasıl kafese koyacaksınız? Heie serde kılıbıklık ta var- sa!.. Allah halinize acısın de mekten başka söz bulamadım, | Rayramın * yaklaştığını bir! kaç gündenberi, Beyoğlunun büyük mağazalarında teşhir e- dilen çeşitli kumaşlara, iskar pinlere çanta ve eldivenlere şap ka ve eşarplara,ve sairey'r vesa ireye bakarak keşfetmek müm- kündür. Sinemalar bile en heye- canlı filmlerini belki, bayrama saklamışlar bu hafta içinde sey iredilen filmler, pek sudan, pek| Gate pek davalacoz şey! ler. Öğleye doğru bira? Beyo; luna çıkacak oldum. Fakat yağ hesabını- | unsut İstanbul cuma günleri nasıl eğleniyor? Yüz.. yüz.. artık kışa aldırmayın! Kasım, yüzü bulunca kış şiddetini kaybedermiş, bilmem bu efsaneye inanalım mı? Bayram telâşı - Bileti nereye alıyoruz dükkânında - Sütlâç ve kaymağı - Bizde de jigoleler var.. tramvay mur altımda büyük caddenin iltihak manzarası, hoşuma £ gitmedi Herkes gibi ben de vakit geçir- mek için bir sinemada oyun sey retmeği tercih ettim. Sinema kapılarnm önüne yığılanlar, biraz cesaretimi kırıyor amma hele bir tecrübe edelim. Fakat ilk hamlede canımı sıkan bir hâdise oldu. İki açık göz, genç bir kadının apış arasına sokul- muş güya gişenin açılmasını bekliyorlar, Genç kadın, dalgın bir vaziyette onları görmedi. Fakat dikiz edenler varmış, Bi- risi öksürdü: — Bileti nereye alıyoruz, an- İıyalım? Öteki bıyık- pardon-bıyık ol- madığı için dudak altımdan gü- lümsedi. El peşrevi yapanlar, o- ralarda değillerdi. Biraz sonra “bileti nereye alıyoruz, diyen adam, sordu: — Yahu, oyun ne oyunu? Arkadaşı ,peşrevciye işittire- cek bir sesle cevap verdi: — Suyuna trit!... — Kaç kısım mış? — Dur bakalım, daha perde- yi açmadılar... Bu sırada, arkasında bir ta- kım gizli hareketler yapıldığı- nın farkına varan kadıncağız, birden bire döndü; — Ayıp değilmi size... Biribirlerinin yüzüne hayret- le bakıştılar. Birisi sordu; — Madam bize mi söylüyor- sun? — Elbette, size... — Bize ha... Bir tanesi gerisin geri, üç beş adım çekildi. Ayni hayret ötekini de istilâ etmişti: — Bizeha... Bir saniye sonra ikisi de orta da yoktu. Gözlüklü bir ihtiyar madama tavsiye etti: yle yoklanın bakalım, bir eksiğiniz olmasın. . . Bir de dikkat edince görüldü ki, madamın eksiği yok, fazla- - Suyuna tir etti )., - Mahalle! ici Bu fazla ne idi, bilic ni Ensesine; sokulan mü ir kurşun kalemi... Bunu ne maksatla soktuk anlaşılmadı. Çok beyaz bir et sesi olduğunu ima etmek isti yen biri, madama komplim yaptı: — Kimbilir, dedi, belki yı kâğıdı sandılar? ... Cuma günleri sinema matin. lerinden çıkanların böyle kap l: havalarda iltica ettikleri yet ler arasında en Şayanı dil | mahallebici dükkânlarıdır. ralarda, kolundaki saatine $i sık bakan sabırsız âşıklara, bi İkenara çekilip, baş başa ta tatlı konuşan çiftlere tesadiği edersiniz. Mahallebiciye girdiğim 2 man içerde üç yaşlı kadınla b erkekten başka kimse yo Fakat bu bir tek erkek, lan her üçüne de kavalyelik mek.; mecburiyeti altında idi; Üç anaç tavuğun ortami düşmüş bir küçük horoz... cukcağıza nefes aldırma! Üstüste mahahlebi, sütlâç, kesi zan dibi, aşure, kaymaklı kadi yıf yediriyorlar. Nihayet ayal diredi: — Yoo... Artık yiyemem ti. isi gözlerini süzerek: — Ne olur, dedi, hatırım içir bir südlâç!, . Ve buruşuk bir sütlâç kayası ğına pek benzeyen yanağını w zatarak ricasmı tekrar edinsi çocuk irkildi. — Sütlâcı her gün yiyoruzt Demek isteyor gibi idi, Kim demiş, bizde “Jigole,, hi yatı yok deye... Yaşlarının yekünu yüz yirmiy ferah ferah aşan üç geçkin kad nn ayni zamanda gönülleriti hoşetmeğe mecbur olan bi genç hakikatte mükemmel bi Jigole nümunesi değil midir? M. GN HABERLER Meclisi umumi inti- habı nasıl olacak ANKARA, 13 — Yeni * Vilâyetlerin hususi nun lâyihasına göre vilâyet mecli umumilerinin intihabatma şimdi oldu. ğu gibi yalnız erkekler iştirak ede- ceklerdir. Yeni iskân kanunu ANKARA, 13 — Meclis Dahiliye encümeni iskân tasfiye kanun lâyi- asını müzakere ve kabul etmiştir. LÂ yiha maliye encümenine verilmiştir. Ali Naci Bey konsolos oluyor | “ İnkılâp, refikimizin sahibi Ali Naci Beyin İsviçrede konsoloslukları mızdan birine tayini tekarrür etmiş- tir, Ali Naci Beyin tayin emri âli tas dike arzedilmiştir. Komünistler hakkındaki karı Müddei umumilik, bir kısmı iki sene, bir kısmı bir seneye mahküm edilen ve bir kısmı da bernet kararı alan komünistler hakkındaki hükmü temyiz etmiştir. Ormancılık müsabakasını kaza- nanlar Ormancılık tahsili için İktisat vekâ! Bunlardan Orman mektebi âlisindel mezun Ridvan, Nuri, Fehim, İhsaş Feridun, Hüseyin Avni, Fikret, Ağ Beylerle daha iki Efendi kazandı. Behçet Bey bugün geliyor: Geçenlerde Ankaraya giden Tüt inhisarı umumi müdürü Behçetj bugün şehrimize avdet edecektir. . Ticaret odası memurlarna iki miye stanbul Ticaret odasmın yeni 4 İ me bütçesi dün Iktisat vekâletindi gelmiştir. Vekület bütçeyi tasdik eltiğind Oda memurlarına senelik ikramiyel ri bayramdan evvel verilecektir, Baytar mektebi âlisi Istanbul baytar mektebi âlisi de 4 karaya ma ur. Dün gelen seyyahlar Dün akşam Homerik şehrimize 618 Amerikalı yi | miştir. Seyyahlar bu akşam gi edir. am gidec SESİ Tayyare cemiyetinin bastırdığı beyanna- me vedefterleri ku'j letince Avrupaya gönderilecek talebe! üsabala imtihanına 16 kişi gi li. | 0721427771110 £ İlanınız. ş