28 Nisan 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 ucı sene, No 1873 NUSHASI 5 KURUŞTUR SALI NİSAN 1931 EEE LİN Başmuk arr iri: Siiri oltu A NEMEL RE inni AAA 1— İki ingiliz asarı sika mü- tehasaısı şehrimize geldi Men tesl verilec. Vail Bi PLÂP C.H. Fırkasını yrogramsız- lıkla itham edenler, büyük li- derin geçen günkü beyanname leri karşısında, dillerini tut- müş olsalar gerektir. Bu veciz, vakur ve civanmerdane beyan name, yalnız alelâde bir fırka Programı değil, bir memleketi yeni baştan bina etmekte olan dehalı bir mimarm plânıdır. Türk inkılâbınm vasıfları nı derinden tetebbü edenlere malümdur ki, bu inkılâpta İş Ve hareket, daima, programı, Yani, düstur haline gelmiş na- Zariyeyi, önlemiştir. Bu tarz inkılâplardan biri de İtalyadaki faşizm hareketi dir. Bu harekete dair yazılmış kitaplardan öğreniriz ki, “M. Mussolini, genç faşist ordusi- le Roma üzerine yürürken €e- binde bir yazılı inkılâp progra Mı taşıyordu. Lâkin, İtalya Başvekili, on yılı geçen Si iktidar devresi esi Programın hiç bir maddesini | tâtbik etmedi. : Çünkü, faşizm durmaksızın yürüyen, durmak- sizm tekâmül eden. canlı bir seyden ve bunu bir takım don- Muş kalıplar içine hapsetine- nin ne imkânı, ne de lüzumu vardı. Türk inkılâbını yapan hari- kulâde insanın hilkat gibi mü- temadiyen yeni şeyler doğu- Tan yaratıcı dehasmı da önce- den böyle kalıplar içine alma- nun imkân ve Jüzümü yoktu. Siyasi fırka programlarının zamanla ne kadar değişmeğe malıküm olduğunu, bugünkü Avrupanın muhtelif demokrat memleketlerindeki fırka kriz ri bize ne güzel ispat eder! saslarını, büsbütün başka de- virlerde ve büsbütün başka ha yat Şefkiti içinde yazılmış ki- taplardan alan “bu fırka prog- ramları, harp sonu dünyasının Yeni şeraiti, yeni cereyanları, Yeni ihtiyaçları de, bize ik- İm değiştirmiş ağaçlar kadar Acayip ve manasız görünüyor. C, H, Fırkası Umumi Reisi "in “millete beyanname, lerin deki en esaslı vasıf | ve onun kuvvetini teşkil eden nokta, bu yannameyi eski garp demok Tâsilerindeki klâsik fırka prog” Falarından ayıran taraflardır. Hele devlet ve millet mefhum larını bize tarif eden satırları tamamile modem anlayışm mahsulüdür. Burada, milletÂv Tupa demokrat ve parlâmenter lerinin zannettikleri gibi biribi fine yapıştırılmış parçalardan müteşekkil bir konvansiyonel Varlık ve devlet bu parçalar â- Fasmdaki âhenkten hâsıl olmu$. ir müessese değil, fakat, ha kikatte olduğu gibi biribirin- ri ayrılmaz, bir cinsten Ve bir cevherden yekpare bir kül dür. Beyannamenin ikinci mad desi bu hakikati emsalsiz bir Yüzuh ve belâgatle ifade et mektedir, Halkın ayrs ayrı sınıflardan Mürekkep yle yığın olmadığı- Ma göre biltün mevcudiyetleri- Nİ, gaiyetlerini ve manalarını Sinif mücadelelerinden alan Muhtelif fırkalı bir rejim mef- muna artık bu toprak üstün de bitip büyümek imkânı bıra kalır mı? Bırakılmağa lüzum Var mıdır? Bizim gibi bir fırkalı, yeni Ve genç rejimlerde buna asla imkân verilmediğini görüyo- . Eski demoktasiler, müte- addit fırkalarının dikenleri üs tünde, endişeli, hasta ve bez- Bin sağdan sola, soldan sağa dönüp duruyorlar. Hepsinin ka Pisımda, siyasi münazaaların Mukadder sonu olan kızıl göz- Mi ihtilâllerler “canavar “dişli Anarşi bekliyor. Ve binalarının Sâtisı dürmaksızın çatırdıy9r. , Yeni Türkiyenin Büyük Ce Miyet Mimarının dâhiyane Pp 9m koynumuzda iyi saklıya- İm, Yakup KADRİ Va 77 |” | Ismet ve Kâzım Pş.lar dün Istanbula geldiler Başvekil ile M. M. reisinin gazetemize beyanatı a Meclis 4-5 mayısta toplanacak, münhal- ler için intihap ne zaman yapılacak? | Yeni meclisin küşadından son | en Cümhur riyaseti intihabı- “Dayinlerle müzakere Ankarada e a ii Keisicümhur Gazi Hz. ——— Intihap Mayısta mı, Teşrinicvvelde mi yapılacak? ANKARA, 27 (Telefon) İ Büyük Millet Meclisi fevkalâ- de içtimamda Reisicümhurluk intihabının yapılıp yapılmıya- cağı muhtelif tefsirlere vesile teşkil etmekte ve bu husus tet kik olunmaktadır.Teşkilâtı esa siye kanununun 31 inci madde ANKARA, 27 (Tele fonla) — Gazi Hz, Akşam üzeri Meclisi teşrif buyür: muşlerdır. Yeni vekil Cemil Bey de yeni : sinde Reisicümhurun bir inti- kabineye Girecek | hap devresi içi intihap edildi- ANKARA 27 Çrleton) — | gi tasrih edilmiş olmasına bina râ Başvekil İsmet Paşanın Re | nım teşrinisani içtimamda ya- isicümbhura kabinenin istifana- | pılması lâzım geldiğini ileri sü |. nerek Seyrisefain idaresinin Çankaya motörü ile doğruca Heybeliadaya gitmiştir. İsmet Paşaya yalnız iki küçük oğlu refakat etmektedir. Pendikte Vali muavini Fazlı, Belediye muavini Hâmit, polis müdürü Ali Rıza ve Seyrisefain müdü- rü Sadullah B. ler tarafından istikbal edilmiştir. Başvekili miz trenden indikten sonra is- tikbaline gelenlerin birer birer ellerini sıkarak iltifat etmiş ve İstanbulda havayı güzel bul duklarını söylemişlerdir. Meclis Reisi Kâzım Pş. Seyrisefaln rıhtımında Başvekil İsmet Paşa bayra- mı geçirmek için dünkü €ks- presle Ankaradan şehrimize gelmiş ve Pendikte trenden i- Başvekilimizin beyanatı İsmet Paşa Pendikte kendi sine mülâki olan bir muharri- rimize: <— İstirahat etmek ve bayra- mı geçirmek üzere geldim. Bay ramertesi Ankaraya avdet ede- ceğim.” Demiştir. Muharriri- | mizin Manisa veya Malatya meb'usluklarından £ hangisini | tercih edecekleri hakkmdaki sualine de: — Henüz bu hususta bir ka- rar vermedim.” Cevabını ver- ir. Başvekil Sadullah B. le görüşürken Yalova hakkiida kendisinden izahat istemiş ve Sadullah B. de şu malâmatı İİ VDevamı 6 ner sahifede) Halk fırkasının göste- receği yeni namzetler Mahalli fırka teşkilâtının fikir ve mü- taleası alındıktan sonra tesbit edilecek Namzetliğinden feragat edilen RASİM B. (Bilecik) ANKARA, 27 (Telefon) — Halk fırkasının İstanbul, Sam sun, Tekirdağı; Manisa, Zi dur ve Boludaki münhal meb'- usluklar için kimlerin namzet gösterileceği henüz kararlastır rılmamıştır. Sabık Bilecik — busu Rasim Beyle Şer Meh- met Emin Beyin yeniden Ere zet gösterilmelerinden şarfına zar edilmiştir. Buna sebep fırkan lerinden ayrılmalarıdır. Rasim Bey bir memuriyete tayin edi- lecektir. Fırka tarafından gös İ terilecek yeni namzetlerin mün | tehibisanilerin temayülünc gö” re tesbit edilmesi ve mahalli İ hrka hey'eti idareleri ile muba İ vereden sonra kararlaştırılma- İ sr mubtemeldir. m pre Namzet gösterilmeyecek olan MEHMET EMİN B. Ali Münif Beyin telgrafı ANKARA, 27 (Telefon) — | Adanadan müstakillen intihap | edilen Ali Münif Bey C, H. fır- | kasından olduğu cihetle İ umumi kâtipliğine gönderdi İ bir telgrafla nemzetliğini koy- İ madığı halde Adanadan inti- hap edildiğini bildirmiş ve isti- fa edip etmemek hususunda İ arka merkezinin karar ve di- rektifine intizar ettiğini yaz- mıştır. Haber aldığımıza: göre İ kâtibi umumiliğin verdiği ce- vap istilaya mahal kalmadığı- gı ve Ali Müpif B. in intihabı- nm memnuniyetle telâkki olun duğu merkezindedir. İ İzmirden intihap edilen Mi- İjüsı Halil Beyin istifası hak- kındaki rivayet asılsızdır. mesini tekdim edeceği ve yeni kabinenin tekrar teşkiline me- mur edileceği memuldür. Ye- ni kabine Tekirdağ meb'usu Cemil Beyin bir vekâlet deruh Tekirdağ meb'usu CEMİL BEY te edeceğinden bahisolunmuş- tur, Lord Althone şehrimizde Ingiliz sefarethanesinde bir resmi kabul yapıldı İngiltere kraliçesi Hz, nin biraderleri Lord Althone ce- napları, refika ve kerimelerile beraber dün Kayseri . treninin arkasma bağlanan Reisicüm- hur Hz. ne mahsus vagonla şehrimize ye Muhte rem misafirlere İngiltere sefiri Mr. Klark cenaplarile, maiyet- leri refakat etmekte idi. Misa- firlerin seyyahatı o hususi bir mahiyette olduğu için kendile- | ri resmi şekilde karşılanmamış | yalnız Vali Bey Belediye Reisi sıfatile misafirleri Haydarpaşa istasiyonunda karşılayarak be- yanı hoşamedi eylemiştir. Misafirler öğleden sonra şehri gezmişler ve akşam saat beşte şereflerine selarethane- 'de bir resmi kabul yapılmıştır. ve akşam sefarethanede bir zi- | yafet ve onu muteakip bir suy. re verilecektir. Misafirler sefa- | Bugün gene şehri gezecekler || İl şar etmeyecektir. “Milliyet, | | rethanede ikamet edeceklerdir. Balkan turiz vi Balkan Turizm Federasyonu | bir program mucibince faaliye İ tine devam etmiştir. Fakat &a | at on birde Galatasary lisesi: leden sonra Boğaziçi ve Mar- (Devamı altinci sahifede) || Balkan talebesi dün Büyükadaya giderken renler vardır. Diğer taraftan mayıstaki içtimam teşrini sani inikadının fevkalâde içtimaz ol duğundan bu toplanmada Rei- sicümhur intihabının tecdidi de zaruri görülüyor. Adliye encümeni erkân da Reisicümhur intihabının bu fev Kalâde içtimada tecdidi Tüzü- munda müttefiktirler. Zira biz de Reisicümhurun meb'uslar meyanından seçildiğine ve Ga- zi Hazretlerinin Ankara meb'» usu bulunduğuna göre Mecli - sin tecdidi intihaba karar ver- mesi Reisicümhur intihabınm da tecdidini istilzam etmekte- dir. 120,000 Lira Ihtilâs davası bitti maz- nunlar mahküm oldu BURSA, 27 (Milliyet) — Bursa tütün inhisarı idaresin- de vuku bulan 120 bin Tiralık ihtilâs davası bugün Ağırceza mahkemesi taralından karara raptedilmiştir. Mahkeme maznunlardan mü fettiş Feyzi Beyle Adil ve Kâ- mil Beylerin beşer sene birer ay ağır hapislerine, Baver Be- yin üç ay hapsine, Bahri Beyin de beraetine karar vermiştir. Maznunlar kararı temyiz ede- ceklerini bildirmişlerdir. Sidna tayyaresi Sidna şirketine ait bir yol- cu tayyaresi, Sofyadan İstanbu la gelirken, Hadımköy civarın- da, benzin borusu bozulmuş ve oraya inmeğe mecbur olmuş- tur. Hadımköy, mıntaki mem- nun olduğu için, tayyare, aske- ri kumandanlık tarafından mu- hafaza altma alınmıştır, Bayram tatili Gazetemiz, kurban bayra- | mı münasebetile “çarşamba, perşembe, cuma günleri inti- ||| muhterem karie ve karileri- , ne bayramı tebrik eder. marada bir tenezzüh yapılmış- tur, Vapurda muralhaslara ve davetli bulunan Balkan darül tir olacak... Dayinlerle müzakere: ye yakında başlanacak Türk Dayinler Vekili Zekâi Bey ! perşembe günü Paristen geliyor m. iy P. Pı li Dayinlerle müzakereye memur beklenen edilen ZEKAİ BEY SARACOĞLU * SÜKRÜ &, Düyunu umumiye meclisi ge çen gün Pariste toplanarak hü kümetimizinsoncevabını tetkik etmiştir. Dayinler meclisinin Beogradski takımı dün sabah geldi Yugoslav futbolcüleri reisi netice- den çok ümitvar gürünüyor verdiği karar henüz malüm & | mamakla beraber hükümeti. mizin teklifatmı kabul ettil&e (Devamı 6 mcı sahifede) Beogradshi bakımı Sirkeci garında Belgrat şampiyonu Beoğ-/ taş takımile yapacaktır. Bu radski şampiyonu dün şehrimi ze gelmiş, ve sporcularımız ta- rafından karşılanmıştır, Beoğ- maçtan evvel Fenerbahçe birin ci takımı, saat üçte Rum muh- telitile bir maç icra edecektir, radski bugün ilk maçını, Beşik | © (Devamı 6 ncı sahifede) Perapalas davası hükü met lehine neticelendi Türk-Fransız muhtelit mahkemesi! otelin iadesi talebini reddetti Muhtelit Türk Fransız mahkemesi dün toplanmış ve Perapalas oteli binasile ve €ş- yasını iadesi hakkında Bodo saki ile Fransız yataklı vagon lar şirketi tarafımdan hüküme timiz aleyhine açılmış olan davayı reddetmiştir. Perapalas davasının lehimi ze intacında Türk ajanı Nâzım Bey tarafmdan gösterilen dira yet ve isabetin büyük tesiri ol muştur. Nâzım Bey dün bir mu barririmize bu dava hakkım” atideki izahati vermiştir: — Çok memnunum. F bu muvaffakıyetin büyi davada hazineyi ve oteli bilâha ra sermaye olarak hazineden a Fan emlâk ve eytam bankasını temsil eden ve mürafâasında ğu dre z İsi il ti imi n NAZIM BEY de bir içtima aktedilmiş ve öğ | fünunlularına hir cav verilmiş | hazır bul k vekillerin | cihetisi de kaydedi : hakşi den Osman Nuri Bevindir. Bu | naslık olur. Demiştir. — “ öy dare , ;