24 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

OT m 774 No: Hüs 42 —— ee Mademki o Leylâ oda ağlamağa » başla | bir hafta. | İ ler apısının önüne onu çılgınca sev ten | i. | ik k i kayboldu. | | Diye müteselli oluyordu... | Bu esnada satayın loş dehliz leri arasında hazin bir inilti işi- | kurtaran yok mu? Bu ses Hüsrev'in sesiydi. — | Biraz evvel sevgi in kapı- | sı önünde ağlıyan Hüsrev'ene | olmuştu? Leylâ sür'atle sofaya koştu. | Hüsrev, beş on adım ilerde, | yerde yatıyordu. Genç kız yere eğildi. Hüsrev'in elinde ( tuttuğu| hançer yere düşmüştü.. Göğsü | kan içindeydi. Hüsrev gözlerini açtı ve kar- $ismda Leylâ'yı görün, — Eleni bu gecede mi gelme di? Diye sordu. Leylâ başını salladı: — Bu gece de gelmedi. Ve bundan sowra hiç gelmiyecek.. Nerde olduğunu bilmiyor musun? O öldü artık, Hüsrev! Se- nin ismini bir defa bile ağzına almıyan bu mağrur kadını bu kadar çok mu seviyorsun? Hüsrev'in göğsünden fazla kan akıyordu: — Evet.. ve bu kanı onun için akıttım.. Mademki o kay- boldu., Ben de kaybolmalıyım.. Leylâ dişlerini gıcırdatarak bağırdı — Beni hiç sevmiyor musun, Hüsrev? Hüsrev gözlerini kapadı. Dudakla, rasından tek bir kelime — Ölüyoru: Hüsrev'in ilk feryadını işi- den cariyeler ve haremağaları birer birer odalarından çıkıp gelmeğe başlamışlardı . Hüsrev'i kanlar içinde yerde yatarken görünce korkup geri çekildiler. Leylâ ayakta duruyordu. Haremağaları o (Levlâ) nın Diye sordular. Padişahın gözdesi mütehak- kimane bir tavurla bağırdı: Önce Hüsrev'i kurtarınız. Mesabı sonra sorarsmız! Hüsrev kendini yaraladığına pişman olmuştu. Yarasını saran haremağaları na: — Buradan geçerken göğsü- me bir hançerin saplandığını gördüm ve derhal yere düş- tüm.. Karşımda Leylâ'dan baş ka kimse yoktu.. . Dedi. Leylâ bu ağrı am ve ifti- Tayyareci Mis Ruth | yolda NEVYORK 22 (A.A) — Tayyareci Mis Ruth Nichols yalnız başına Atlas Okyanusu- seyahatinin ilk merhalesi olan Saint John New-Bruns Wick'e gitmek üzere saat 15,22 de bu- radan havalanmıştır. Müstemlekât sergisi PARİS 22 (A.A.) — Pazar günü müstemlekât ( sergisine © girenlerin mikdarı 200,000 kişi Jâ geçmiştir. Felemenk kraliçesi VERSAİLLES 22(A.A.)— Felemenk kraliçı Wilhelmi- ae, Chermeuse'deki köşkünden » müfarakat etmiştir. TL srev in tattuğırkns. air yere düşmüştü | kayboldu K raya iahammül edemedi: Alçak müfteri! Diye haykırdı ve birden sinir gevşiyerek, iradesini “kay- betti.. Yere düşüp bayıldı. | Gece yarısı, sarayın loş deh- | lizleri kanlı bir faciaya sahne o luyordu. Cariyelerden biri, padişaha, Hüsrev'in vurulduğunu ve öl- mek üzere olduğunu haber ver mişti, Sultan Mehmet, o gece, he- nüz'uyumamıştı. Odasında ki- okurken; Klio, hünkârın vurdular, padişa hım! Onu, son nefesinde, gör- mek istemez misiniz? Sultan Mehmet elindeki kita İ bı yere atarak gözlerini açtı: — Hüsrev'i mi vurdular mr dedin? — Evet padişahım.. Ha: dehlizleri arasında, kanlar de yatıyor.. Sultan Mehmet kalktı: — Hüsrev'i kim vurabilir? Klio, bu garip tesadüfün ken dislae verdiği fırsattan istifade ederek: — Onu Leylâ vurmuş, padi- şahım! Dedi ve sustu. Sultan Mehmet, müstehzi na zarlarını Klio'ya çevirdi: — Leylâ adam vuramaz.. O- na iftira etme! — Hüsrev herkesin yanında itiraf etti, Padişahım! Ağalar ve cariyeler hâdiseye şahittir.. Bu esnada Kızlarağası telâş- la huzura geldi —Hüsrev ölüyor, şevketlim! Ne irade buyururlar? Diye sordu. Sultan Mehmet hayret ve te- ossüründen ne yapacağım şaşır mıştır. — Derhal en hâzik hekimler- le tedavisine ihtimam edilsi Leylâyı da zindana atınız! Dedi. Kızlarağası da, Hüsrev'i Ley | lâ'nın vurduğunu teyit edince, padişahın şüphesi zail olmuştu. Klio; İ —Cariyeniz, nasıl, yalan söy lemeğe cesaret edebilirim, de di Hüsrev'in bizzat kendi ağ- zindan duydum: “Beni Leylâ vurdu!,, dedi.. Sultan Mehmet yerinde otu- ramıyordu. Hareme doğru ko- sup gitmek ve (Hüsrev)i son nefesinde görmek istedi.. Fa- kat, padişah, Hüsrev'i çok sevi yordu. Onu kanlar içinde ken görecek olursa çok mütdes sir olacaktı. İki defa kapıya doğru gittiği halde bir türlü s0 | faya çıkamamıştı. — Hüsrev'e kıyan kim olur- sa olsun, derhal boynunu vur- duracağımı bilmiyor mu? Ve şiddetle Klio'nun kolun- dan çekerek: — Koş, dedi, Hüsrev yaşıyor mu.. Yoksa öldü mü? Çabuk an la ve bana haber getir! (Bitmedi) yerinden Fransada kral taraf- tarlarının faaliyeti PARİS 22 (A.A.) — Acti-| on Française gazetesine naza- | ran dün Mont - Renaud'de 20| bin kişi toplanmış ve krallık taraftarı muhtelif hatiplerin nu tuklarını alkışlamıştır. Hava müddet rekoru ETAMPES23 (A.A.) Tyayareci Bossoutrot ile Rossi dünya müddet rekorunu kırma ğa teşebbüs için dün saat 6,15 te havalanmişlar ve 24 saat u- çuştan sonra hâlâ tayaranları- na devam etmekte lardı, Tayyareciler bu müddet bulunmuş- İ kadar henüz nazari İ netice olarak iktisadi kuvvetle- zarfında 3000 kilometreden faz. MİLLİYET ARŞAMBA HAZİRAN HARİCİ HABERLER... kurdale teklifi Fransızları kızdırdı “ Bu Avusturya - Alihiıya ittihadı teşebbüsünden Bulgaristanda intihabat Milli blok en çok rey kazandı SOFYA,22ZA. A. — Veri. len reylerin adedi 1,234,000 i bulmuştur, Bu reyler beş mü- him grup arasnda tevzi edil. miştir, Milli blok 590,000, hükümet kovalisyonu 417,000. Geçen in | tihapta 530,000 rey — almıştır. Komünist müstakil fırkası 165 bin, sosyalist federasyonu 26 bin sosyalist fırkası 25 bin, vi- lâyet listelerinde tevzi edilen 229 meb'usluktan 150 :sini mu halifet bloku, 68 ini hükümet kovalisyonu, altısı müstakil amele fırkası ve beşini de s0s- yalist federasyonu kazanmış- tır. Şurası kayde şayandır ki, vi- lâyet listelerinde hiçbir meb'us luk alamıyan sosyalistler, mer kez listesinde meb'usluk tevzis tna iştirak için lâzım olan had dı asgariyi elde etmeye muvaf- fak olmuşlardır. Bu suretle yeni mecliste bir kaç mümessil bulunduracaklar dır. Şimdilik tebeddül yok SOFYA, 22 A.A, — İntiha bat kanunu mucibince vilâyet mahkemeleri, intihap neticele- ri hakkında beş gün zarfında hükümlerini vermeğe mecbur- durlar, Merkez listesi meb'us- İuklarının tevzii azami 20 gün zarfında Sofya mahkemesi ti rafından yapılacaktır. Buna bi- nacn kanunen muayyen olan bu müddetten evvel kabinede hiçbir tebeddüle intizar edilme mektedir. SOFYA 22 (A.A.) — İnti- habat muhaliflerin faaliyetini teshil eder mahiyette görünen bir sükün içinde cereyan etmiş tir. gilizlerin Borçları NEVYORK 22 A.A.— Nev york Times'in Vaşington mu- habirinden: Ahiren vaziyette bir tahav- vül ii olmuştur. Amerika, İngiliz borcunun faiz nisbetini ha aramak icap eder. Fakat, dikkata vet bu kanı onun için akıttım. | sonra milli kesemize' vuku bulan bir tecavüzdür ,, İ Teklif müzakerelere mevzu olabilecek mi ? Alman gazeteleri teklifi mem- nuniyetle karşılamışlardır M. Borah PARIS, 22 A.A. — Bu sabah bü tün gazeteler, M. Hoover'in Young plânı taksitlerinin tediyesi hususu Bun bir sene müddetle tehiri eklifi- ni tefsir etmektedirler. Gazetelerin hemen hemen cümlesi, Amerikan teklifinin hayret uyandırdığı ve her halde Fransa'nın bu bapta fikrine müracaat edilmemiş olduğu müta lcasında bulunmaktadır... | Eugöne Lavtier, L'Homme libre gazetesinde, kullanılmış olan usulü “pek kaba” siye tavsif etmektedir. Mili kese Mumeğleyh diyor ki: “Bu, Avustarya - Alman ittihadı ünden sonra milli kesemize | vuku bulan diğer bir taarruzdur.” L'Oeüvre gazetesinde Jean Piot, şöyle diyor: M. Hoover'in bu teşebbüsünü izah için tamamen ahlâki vo âlicenabane bissiyatti başka bir takım osbap de şayan olan cihet şudur. Mağrur A- merika, bahsetmekte olduğumuz tsadi tesanüdün ehemmiyet denbire idrak ediyor ve ulüvvicena- | bın iyi bir iş olacağının farkına va- riyor, Şimdi temenni edilecek cihet, Amerika'ya gelen bu fikrin yolumu | alıp inkişaf etmesidir.” İlâç tesirini gösterecek mi? Le Journal gazetesinde Saint-fri ce, yazıyor: Tediyat, ortadan kaldırilma tenzil etmek ve diğer milletle- | * rin faizleri nisbetine yaklaştır- | * mak hususuna kendi arzusu ile | temayül etmektedir. Bu sahadaki teklifler her ne | iselerde | mümtaz bir takım şahsiyetler, "in harp | borçları faaliyetinin İngiliz in tesbit edilmiş o lan faiz nisbetinin tadiline mü saade bahşolacak bir esas teş- kil edeceği fikrinde bulunmak- tadırlar, Dün İngiliz sefiri ile hazine | nazırı arasında cereyan eden mülâkat dolayısile bu görüşme nin umumi ik i vaziyet ile beynelmilel meseleler hakkın- olduğu söylenmektedir. İl: iz borçlarının da müzakere edilmiş olduğu zannediliyor. Faiz nisbetinin tadili husu- sunun yekünu 8 milyar dolara baliğ olan birinci ve dördüncü Liberty istikrazlarının tecdidi- ne medar olacağı zannedilmek tedir. M. Tardieu ve cihan buhranı BELFORT, 22(A.A.) — M. Tardicu, lâyik mektebinin | ellinci yıldönümü” ve ayni za- | manda tiçaret odasının açılış | merasimi münasebetile bir nu- tuk söyleyerek cihan buhranı- nın ne gibi şeylerden doğmuş | olduğuna dair izahat vermiş ve rin birleşmesinin Frahsanm sa adet ve refahı için en mühim ve kat'i zaman olduğunu söylemiş İ pek ö kadar dürüst bir şekilde ssalsağaln yanl izâlküe çlimmin | den ictinap edilemiyeceği göze çar. piyor. Filvaki, iki şeyden biri. Ya ilâç, müessir olmayacak ve iktsadi buhran devam etmekte olduğundan dolayı gelecek sene tediyat bü sene- | kinden daha imkânsız bir hale gire- | cek ve yahut ilâç tamamen tesirini gösterecek, o zatnan da bu ilâca bit | tabi devam olunasaktır. O. zaman önümüzdeki sene zar. fında mühim müzakere ve münakaşa lar yapılacak ve bunların muvaffa. | kiyeti herşeyden evvel cihan buhranı nım teskinine bağlı olacaktır. Echo | de Paris güzetesinde, Marcel Hutin diyor kiz M. Hoover'in teklifleri hakkında | mütalçalarını serdetmek husulunda bilhaisa salâhiyet sahibi olan hükü. met erkânından bir zat, Amerikanm bir sene müddetle harp borçları ile tamirat bedellerinin tediyesi husu- sunun tehiri ve bu suretle Alman- ya'ya müavenet edilmesi | teklifini Fransa memnuniyetle karşılar, çün- kü Amerikanın bu hareket Alrsan- yanın iktisadi ve mali buhranmnı i- zaleye medar olacak mahiyettedir. Pertinaks ne diyor? Ayni gazetede Pertinax, teklifin miş ve projenin alâkadarların başın. da bir bomba gibi patlamış olduğu mütalcasını serdetmektedir. Hemen hemen bütün gazeteler, teklifin ayni zamanda hem şarta tabi bulunan hem de hiç bir şarla muk. yet bulunmayan tediyatı istihdaf tikten sonru Amerika'nın şarta tabi olmayan tediyat hususunda alâka» darların fikir ve mütalensme alması lâzım olduğunu. yazmaktadırlar. Bir rakne Radikallerin naşiri efkâr: olan La Röpubligve ve LEre Nouvelle Halelifin Eoamaamı köle İ icet edilmes | Amerikan reisicümhurunun vaitleri İ M. Hoover tarafından İ tili hakkında yapılmış olan çesinde büyük bir rahne açacağını | yazmaktadırlar. UAvenir gazetesinde Sönatus, “Arerika'nın bizi ihtiyacımız. olan birşeyden kendimizi mahrum etıme- ğe içbar. eylemeğe hakkı yoktur.” sörünü ilâve ediyor. Diğer taraftan bu teklifi Am. ka kongresinin tastik etmesi zaruri olduğunu nazarı itibare alan L'Ere Nouvelle son derece ihtiyatlı bare- wsiyeşinde bulunuyor. müsbet iza edi- di bir menfaatlar bahşetmemiz il yor. Bu ise Fransa için oyundur. in tetkiki teler uzzumiyetle taktir Proje Maamafils, ga M. Hoover etmekte ve müşe ketini Amerikanm Av ideri ihtiresi kayitlere v İarı tenkitlere rağmen yaptık- nin mev. zwu hakkında izahat ve tasrihat ta lep etme, sına temenni bu susunda müttetiktirler ve bu proje. nin lâyik olduğu ehemmiyetle tetki ki lâzum geldiğini temin eylemeicte dirler, Fedakârlık Un Röpublişme gazetesi, metice | elek şöyle diyeni Bizden talep olunan fedekârlık ne kadar ağır olursa olsun, memleket bunu sulhü tarsin odecek bir vasıta olduğunu anlayacak olursa, kabul & deceketir. Petit Parisien yazıyor: Mesele karışılıtır, tehlikesiz de Gildir. Gayet ince bir tetkik: ihti | yaç göstermektedir. Mesele © yalnız mali nokai nazardan tetkik edilme. meli, diplomatik, hukuki bir siyasi İ noktai nazarlardan da tetkike tabi tutulmalıdır. Amerika reisicücahurunun teklifi, bu hafta içinde hükümetler arasında mühim müzakerata mevzu teşkil & | decektir. Amerikada intibalar NEVYORK, 22 A.A, — Resmi muhafile mazaran, rsisicümhur M. Hoover, harp borçları ile tamirat be- dellerinin hir sene müddetle mora- kındaki m yapılan tafsirleri memnuniyetle“ karşılamış | tar. MI. Borah, şayet bir seneye kadar teslihatta kat'i ğine ve tamirat surette hallolund büyük bir iktmadi faaliyetin edeceği, aki taktirde yani takip başka tetbirler itthaz olunduğu surette me | ticede pek az salâh temin edilebile- ceği veya hiç bir güna salâh te olunamıyacağı mütaleaarnı miştir. İngilizlere göre LONDRA, 22 A.A. — Hükümet, harp borçları ve tamirat bedelleri tediyatının ta- teklifin kabinenin hafta başı içtimamda son d. dikkat ve itina ile tetkik edi. ini beyan etmiştir. Alman matbuatı BERLİN, 22 A.A, — Gazeteler, M. Hoover'in teklifini memnuniyetle karşılamaktadır. Fronsızlar tetkik ediyorlar mektedir. B ve M. Briand'ın Amerikan notasıma verilecek cevabın ana hatlarını ka rarlaştırmaları ve cevap projesinin öğleden sonra toplanacak olan mazır- lar meclisinde tetkik ve münakaşa edilmesi muhtemeldir. M. Mac Donald'ın beyanatı LONDRA, 22 A.A. — Avam ka- marasında M. Baldwin M, Mac Do- nald'dan M. Höover'in teklifi karşı- sında hükümetin ne gibi © bir hattı hareket ittihaz edeceğini © sormuş” bur; M. Mac Donald, Amerika reisi- cümhurunun beyanatmı hükümetin akne ransa hükü | serdet. | Sanayi müessiselerin verilecek primler Kanunun tatbikine dair olan talimat namede tadilât yapıldı ANKARA 23 (Telefon) | doldurup senei maliyenin hi | Teşviki sanayi kanununun 11 | mında nihayet inci maddesi mu e mües- İ memle! sesatı smaiyeye verilecek prim | âmir ler haklânda kanunun tatbikına dair olan talim maddesinin şu şe tadili heyeti vekilece ta- karrür etmiştir: Madde 2 — Birinci madde. | de yazılı müesseselerin primler den istifade edebilmeleri için | müesseselere gönderilecek olan beyannamelerinden üç olmaksızın 3 ay zarfın si şartt yannameler â tarafından 3 gün zarfında | hakkuk idarelerine tevdi edil cektir. Tahakkuk idareleri | İ talimatname ahkâmu dairesit ayet 15 gün zarfında t nı ikmal ederek primdi | istifade eden ve etmeyen im lât mikdarını tefrik ve beyanl me zirini tasdik ederek doğr dan doğruya İktisat vekâlet ne göndermeğe mecburdur areti nüshasını silintei Evkaf müdürleri arasında ANKARA 23 (Telefonla) Evkaf tetkiki hesabat ve büt şubesi müdiriyetine muamelât müdürü sabıkı Hakkı, muami melât merkez muhasebesi müdiriyetine hesap işleri müdiri sab kı Ahmet Hamdi, vakıf emlâk müdiriyetine hesap işleri müdi muavini sabıkı Kenan, Siirt Evkaf müdiriyetine Tokat Evki Muş evkaf müdiriyetine Siirt Evkaf müdiri Gi etine Kayseri müdürü Rifat, Muğla müdirif Kocaeli müdürü İsmail Hakkı, Kayseri müdürlüğüne d Denizli evkef müdürü Tahir Beyler naklen tayin edilmişlerdi Aksaray maarif müdürü ANKARA 23 (Telefonla) — Aksaray maarif müdürlüğün Muş maarif müdürü Hayri Bey tayin edilmiştir. | Fenni terakkilerden istifadeyi temin ANKARA 23 (Telefonla) Ecnebi memleketlerdeki fenni t rakkilerden istifadeyi kolaylaştıracak olan ilmi, fenni ve eserlerin posta ücretlerinden tenzilât icrası suretile memleki mize girmelerini temin için posta ittihadına dair Londra tanzim edilmiş olan 1920 tarihli mukavelenin 93 üncü mad. hükümlerinin posta idaremizce de tatbik: heyeti vekilede takar l e ordusunda tensikat yapılıyor İ TOKYO 23 (A.A.) — Orduda tensikat ve tadilât icrası selesile meşgul olan komisyon bu hususta hazırlamakta oldu! projeyi ikmal etmiştir. Bu projede üç askeri fırkanın lâğvı geri kalan 14 fırkanm üçer piyade alayından mürekkep olm İ esası kararlaştırılmıştır. | l . . ” .. .. | Tayyareci Mis Ruth düştü İ - SAİNT - YOHU NEW . BRUNSWİCK, 23 (A.A.) — Tas reci Mis Ruth Nichols Atlas Okyanusunu geçmek üzere çıktığ! seyahatin dün ilk merhalesini bitireceği sırada yere düşmüştür" Mis Ruth yaralanmış ve hastahaneye kaldırılmıştır. Vücüdün. hasıl olan yaradan muztarip bulunan Mis Ruth'un rontkenf muayenesine lüzum görülmüştür. Atlas Okyanusunu gecmek için yeni bir teşebbüs ROOSEVELTFİELD “New - York,, 23 (A-A.) — Tayyi | veci Wiley Post ile Gatty bu sabah Terre - Neuve adas Harbour - Grace'a gitmek üzere havalanmışlardır. Oradan hat tarikile Londraya gitmek üzere derhal hareket edeceklerdir. Tsi yareciler 25000 mil imtidadında olan bu mesafeyi 7 günde 10 merhalede katedecekleri ümidinde bulunmaktadırlar. Ta İ reciler bu seyyahatlerinde Berline, Moskovaya ve Siberya i Hindistanın bir çok yerlerine uğrayacaklar, sonra Alaska & kile Şikagoya döneceklerdir. Haydutlar karşısında | 6 Kızını yatakt İZMİR, 22 — Yedi müsellâh haydut, Aydın vilâyetine tâbi | Falaka köyünde molla Süley- İİ man efendinin evini basarak | ki maskeli serseri üçü karısına nasıl kaçırdılar? sine tecavüz etmişlerdir. İZMİR, 23 (Hususi) — ce yarısından sonra Seydili yünde bir vak'a olmuştur. maskeli serseri Seydiköyde P kir efendinin evi merdi! kurarak kızı Fatmanın odasi girmiş, ağzını mendille tık' Bu sırada biri de Süleyman E- | fendiyi sıkıştırmış ve para iste | miştir. Bu korkunç boğuşma © 'nasında Süleyman Efendi bir aralık kendisini kurtarmış, du- vardaki çiftesini kaparak h3Y- | mak suretile kı al dutlardanı birini, ölürdenüş. bi- | Htüviyotleri maçkalrolan bu rini ağır yaralamıştır. Ateş kar | serseri aranmış ise de bulun | şısında diğer beş haydut muka | mamıştı bele imkânım göremiyerek kaç Fatmanın babasi Bekir efef) mışlardı: di hâdiseyi şu suretle anlatmi —ğ—ğ—— tadır ğunu söylemiştir. İ M. Baldwin ve M. Lloyd George, | M, Mac Donald'ın mütaleasına işti- rak etmişlerdir. M. Young ne düşünüyor? VAŞİNGTON, 22 AA.—M. Daves, Reisicümhur M. Hoover'in teklifinden bahsederken bunun isti- şareler neticesinde uyuşulmuş olan muhtelif fırka reislerinin mü noktai nazarına tercüman olduğunu söylemiştir. M. Young ise bu teklifin yer — Köpeğin havlaması rine uyandım. Dışarı o çıktı Bir su içtim. Yatağıma dö ken Fatmanın odasını açtı" Kızımı yatakta görmeyincep*İ cereden başımı uzattım. Dut ra dayalı bir merdiven gö Kulak verdim, Uzakta bab$ii den kızımın feryadını duyd Derhal jandarmaya haber ve") dim. Taharriyat yaptık. B49) madık, Jandarma takibe dev#fj