17 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ıhisar kadroları kononu Bir haftada neler ihraç edebildik? Bu hafta en fazla Mersin ve Izmir ihracat yaptı? bir hafta zarfında muh- ihraç mıntakalarından şu dar ihracat yapılmıştır. lersin: son bir hafta zarfın (34,364 kilo arpa, 135,981 pamuk ihraç edilmiştir. talya mıntakasında: 712 re mükâbı kereste ihraç e- iştir. mir mıntakasından: 2747 | afyon, 7288 kilo halı, R85 kilo pamuk, 64685 ki- lamut, 997,533 kilo tütün 3 yağı ihraç edilmiştir. tmirde incir stoku kalma- | hır, 33650 kilo üzüm, 5,553- kilo tütün stoku vardır. İz mıntakasında bü sene pa” mahsulü geçen seneye nis azdır, Denizli vilâyetinde 00 Muğlada 3553, İsparta O, İzmirde 9000 dönüm ara Pamuk zeredilmiştir. Buğday istihsalâtı apılan bir istatistiğe naza 1931 - 32 mahsul senesinde n buğday ithalât ihtiyacı kilo üzüm, 56,75 kilo | Re Oli8 Bu esrarengiz ve şık ölü (19,114,000 ton kadar olacak» tr. Halbuki mütekabil cihan ih- racatı 20,180,000 ton kadar İ tahmin edilmektedir. aa İİ i Kambiyo Borsası | isterim 10â0,00| Kuron 18,98,00 Dolar o 0,47,05| Şilimg 3,37.40 Frank 11,02,00 | Pezeta 4,94,50 Üret — 503,00) R. mark 213,50 Liret Florin 1,16,80 | Çervoneç 1085 ğ Altın 312,00 Borsa | Mecidiye © 5325 harici O| Banknot o 26350 Esham ve Tahvilâtın nevi İ İstikrazı dabili 03,50 | Düyunu muvahhade 66,75 | | İkramiyeli Demiryolları 375 | yn N kim? ayet bütün esrarını muha- feza ediyor, henuz iç bir ip ucu elde edilemedi. wvelki gün Kilyos civarında Arapça açıklarında elleri kol bağlı ve boğularak öldürül- ü anlaşılan bir ceset bulun- işlur, eyfiyet jendarma ta fın- adliyeye ihbar edilmi kikata müddei umumi mua- lerinden Kâşif Bey vaz'iyet niştir. Cesedin | hüviyetini ibit etmek kabil olmamıştır. ayetin bir kadın yüzünden bulduğu tahmin edilmek- lir. 'ak'a çok esrarengiz bir ma- et arzetmektedir. Ceset çok giyinmiş, genç ve güzel bir mın cessdidir. İç çamaşır- 1, çorapları ipekli, en pahalı isten gömlek giyinmiş ve kra t bağlamış bulunan bu mağ- i hüviyeti anlaşıldıktan bra vak'adaki esrar perdesi acaktır. Cesedin üzerinde- elbiseler çikarılıp cepleri #- tırıldığı zaman 14 lira para zuhur etmiştir. Tahkikatla vica polis beşinci şube mü- mdi Versay muahedesinin, yanın tahdidi teslihata it olan safhasını daha ziyade detlendirmek istiyorlar. Lehistan budutlarına geli:- ; gerçi Almanya Versay mu- desile bu hudutları kabul i Fakat bunun kerhen tabu) edildiğini iddia ediyor ve ir fırsat zuhurunda tebdile ça- acağını inkâr etmiyor. Hat- 1926 da Locarno muahedesi hzalandığı z#man, Almanya »p hudutları kat'i ve nihal ak üzere kabul ettiği halde vk hudutları hakkında ayni hbüde girişmek istememiş- ir, İşte Fransanın Almanyaya ali yardım için ileri sürdüğü eklifler bunlardır. Almanlar Yasi istiklâllerile gayri kabili if addettikleri bu şartları ddeimişlerdir, Filhakika Al- anya - Avusturya gümrük tihedına esasen Cemiyeti Ak- a eüriyet eimiş bulmmei dürlüğü ile cinayet masası da meşgul olmaktadır. Polisi döğmüşler! Unkapanındaki dükkânında ruhsatsız rakı satan Küâmile Hanımla müşterilerinden Hay- ri ve Rıza Kümile Hanım hak- kında muamele yapmak yen polis Şakir Efendiyi döğ- müşlerdir. Polis döğen bu üç kişi yakalanmıştır. Ceset bulundu! Evvelki gün Heliç şirketinin 15 numaralı vapurundan denize düşerek boğulan Kadrinin ce- sedi dün Fenerde bulunmuştur. Bir hama! öldü Dün gece sanl 24 te hamal Ha san isminde biri (o Yeşildirekte Hoca Hanımla bir mağazanın camekânma kâğıt yorleştirir. ken müvazenesini kaybederek? metre derinlikteki bodruma dü şüp başından ağır surette yara- lanmıştır. Hammal Hasan baygın bir | rihmordam mezaj Agza 0 ahhüde girmesi beklenemez, 'Tabdidi teslihat işinin en sakat nürsünüz, Almanyanın haklı; derecede radikaldir. Rusyada Havada ! Fransız Tayyareleri Tayyareler 20 temmuz- da Istanbula gelecekler Şehı t edeceğini evvelce yazmış olduğumuz as- keri Fransız hava filosu ayın yirmisinde şehrimize gelecek- tir. Fransız tayyarecileri şehri- izde iki gün kaldıktan sonra üçüncü günü eskişehir tayyare karargâhını ziyaret ve syni gün avdet edeceklerdir. Ertesi gü- nü de Yunanistana azimet ey- İ leyeceklerdir. Fransız tayyarecileri Yeşil- köye muvasalatlarmda ordu, tayyareciler ve tayyare cemiye ti namına heyet tarafından is- tikbal edileceklerdir. Misafir tayyareciler şehrimizde bülun- dukları müddetçe tayyare cemi yelinin misafiri olacaklardır. Fransız ataşe milteri Miralây Sarav dün tayyare cemiyeti vi- lâyet şubesi müdürü Fehmi Be yi ziyaretle cemiyet tarafından hazırlanmakta olan yüksek ka- bülden dolayı Fransa ordusu namma beyanı teşekkür etmiş- tir, Gümrükte Eğer bu teşebbüs te netice vermezse.. Komisyoncular | birliği dün gümrük baş müdürlüğüne çok mühim bir müracaatta bulun- İ muştur. Birlik heyeti idaresi baş mü dürlükten mevcut komisyoncu lar kanununun temamii tatbi- | kını istemişlerdir. Bu kanun mucibince gümrük lerde yalnız komisyonsculuk e- €hliyetnamesini almış kimse- ler iş yapabileceği halde güm- rüklerde herkes elini kolunu sallıya sallıya iş takip edebil- mektedir. Komisyoncular gay- ri kanuni olan bu hale nihayet verilmesini obaş müdiriyetten istemektedirler. Aldığımız malümata nazaran komüsyoncular bu teşebbüsle- rinden de bir netice çıkmadığı takdirde birliği feshetmek fik- rindedirler . halde Cerrahpaşa hastahanesi: ne götürülmüşse de yarası ağır bulunduğundan orada ölmüş- tür. Zabıta tahkikata başlamış- tir. Meydan dayağı.. Beyoğlunda Şişli sokağında oturan sabık Musul meb'usu maktul Nuri Beyin eski zevcesi Zehra Hanım yanında Nuri is- minde birisi olduğu halde evvel ki gün mahkemeden çıkıp Sul- tan Ahmet parkının önünden geçerken Halil Efendi isminde le kavga etiaiş ve Halil Efendiyi dövmüştür. Bu sırada oradan geçmekte olan kahveci Sait isminde birisi de kavgaya karışmış, cadde ortasında ka- dınlı erkekli dört kişi arasında büyük bir kavga başlamıştır. Kavgada Sait te Zehra Hanım ile Osman Nuriyi dövüp yara- lsmıştır. Kavgacılar yakalan- mışlardır. olduğunu kabul edersiniz. Bu- nun içindir ki, Lehistan o hu- tarafı, bu hususta mevcut ah- kâmın bir tarafı olmasıdır. Al- manyâ Versay munhedesile ©- sasen silâhlarından tecrit edil. miştir, Fransa ile gayri müsa- vidir. Şimdi daha ziyade gayri müsavi bir vaziyet ihdas ede- cek taahhüdata girmesini bir devletten beklemek doğru de- ildir. Hem esasen Bu mesele- ler de gelecek şubattaki tahdi- di teslihat konferansında mü- zakere edilecektir. Lehistan — Almanya hudutları hakkındaki teklife gelince; bunun lehinde ve aleyhinde söylenecek çok sözler vardır. İtiraf edilmek lâ- zımdır ki, bu damping mesele- si, koridor meselesi vesaire, dünyanın en çetin meselelerin. den biridir. Çetindir; her iki taraf ta haklıdır. kika Lehli gibi düşünürsün dutları meselesine, bedbaht me sele demek doğrudur. Fakat siyasi mesele etrafın- da söylenecek sözler ne olur- sa olsun, bugünkü şerait altın- da mali yardım için bunları i- leri sürmek bu yardımı hiç yap mamağa muadildir. Çünkü şeyden evvel, Almanyadaki hü- kümetin vaziyetini de nazarı itibara almak lâzımdır. Her beynelmilel meselede ciddi bir teşriki mesai siyaseti takip © den bir hükümetten en müş- kil bir zamanda, müzaheret e- sirgenirse, bunun bütün akibst- lerinin mes'uliyetine katlan. mak lâzım gelir. Almanyada bütün rejimin sarsılmak tehli- kesine maruz kaldığı bildi: yor, Hariçten yardım göreme- diği cihetle hükümetin & müş- kilâta karşı almak istediği ba- Lehistanı haklı bulursunuz. “Bir dakika Almanlar vibi dü: zı tedbirler, adeta şimdiki re- ile telif kabul etmiyecek Kanlı bir cinayet karşısmdayız: Şeref Efendinin tekir kedisi, komşu su Esnine Hanımın anaç bindisini gırtlağından yakalayıp bağırta ba- İ girta öldürmüş. Emine H. akşam evine geldiği zaman ne görsün. Sevgili hindisi al kanlar içinde cansiz yatıyor! — EY- vahlar olsun... oldumu: olacakları Kadıncağız, başlamış saçını başımı yolmağa.., Ağlamış, döğünmüş, cit“ pınmış... Fakat, ne yapsa , Dafil Ok yaydan çıkmış bir kere. Hi di, gitti gider. Emine H. bir hayli zihin yorduk- tan sonra hindinin katilini kerfet miş: komşunun tekir kedisine 7 Bin Emine H. elinden çekeceği var Kadın açmış ağzını, YUMMAŞ dim de hindim, hündümi is- terim de bindmi İsterim. Serel Et. işi tatlıya başlamak is- temiş amına mümkün mü? Emine H. olmuş bir ateş Parca sı... barlayıp duruyor; Şeref Ef. bu hindi yüzünden Ye diği kantarlı küfürlere artık takst getirememiş. İstidayı dayadığı gibi soluğu almış mahkeme kapısında. Reis maznuna sordu; — Şeref EK. ye fena sözler söyle- mişsiniz.... ne diyeceksi Emine H. yutkunarak anlattı: -— Ah efendim, burası ne demiz ler ana baba kapısı... yalanım yok dolanım yok... Size olduğu gibi a0- latayım... Benim bir himdim vardı Amma öyle cılız hindilerden değil... bir defa tarttımdı da dört okka çel mişti. İstanbulda ona benzer bi” 8 naç hindi daha bulamazsmız. Bir de efendime söyleyim. Bu efendinin | musibet bir kedisi var SE kuru suratlı, uyuz bir kedi... Sinsi sinsi gelir bizim avluda dolaşır. Meğerse hınzırın benim hindide gö- zü varmış, Kaçakçılar filmi iaciası Koçakçılar filmi ğsrcezada devam edilmiş, ve mahke- me mahallinde keşif icrası için Na- olduğu gibi, dahilde tedavül i- çin ayrı, hariçle ticaret için de ayrı bir para kabulü bile düşü. nülmekte imiş, her halde Al manyayı uçuruma Yuvarlan. mak gibi bir akibetten kurtar. mak lâzımdır. Çünkü cihanın iktisadi bir vahdet teşkil etti. ği bir devirde Almanya gibi muazzam bir uzvun, bâşkaları- nı'da beraber çekip götürme den her hangi bir uçurumdan yuvarlanmasına imkân yoktur. .» İtalya ile Papanın münase- betleri cidden gergin bir safha ya girdi. Papa geçen hafta, bü- tün katolik âlemine hitap eden beyannamesile faşizmi takbih etti, Faşist yemininin dine mu. gayir olduğunu söyledi ve fa- şist devlet mefhumunun kato- liklik ile telif edilemiyeceğini iddia etti. Daha ileri de gide: rek bizzat Mussolininin şahsı- na karşı bazı taarruzlarda bu- | ki teşkilât lundu,.Faşist hi, bü bu vaziyet karşısında Şeref Ef | ahkemelerele Anaç hindinin başına | gelenler.. Tekir kedi bir pençede hindiyi parça- layınca... iş mahkemeye düştü... Bztesinin celbi için muhakemeyi 17 elül perşembeye talik etmiştir. Adliyede yaz tatili Adliyede yaz tatillerinin 20 tem- aren başlanacağı Yazii- müddeti zarfında Birin- ci ve ikinci ceza mahkemeleri, diğer ceza mahkemelerinin işlerini göre ceklerdir. Mevküflu davalarla V in- ci Cexa meşgul olacak, ikinci ticaret ve 2'inci hukuk diğer ticaret ve hü kuk mahkemelerinin işlerini göre- seklerdir. Sulh hukuk ve ceza mah- kemeleri sından yalnız Sultan Ah #et Sulh mahkemesi tatil yapmaya caktır. Para tektifedilmedi, istendi Babyâli caddesindeki | otomobil facinsmın safahatını tahrif maksadi- le Emin Vafi Beyin bazı kimselere para teklif ettiği hakkında Müddei- umumiliğe bir ihbar vuku bulmustu. İhbar üzerine Müddei umumilik, a- likadarları isticvap ve tahkikatı ta- mik etmekte idi, Öğrendiğimize gö- re Emin Vafi Beyin para teklif ct- tiği iddiası teeyyüt etmemiş, bunun. muhbir simitçi tarafından tasni edil diği anlaşılmıştır. Bu simitçi kaza akabinde Vafi Beye müracaat ederek para mukabi- linde istediği şekilde şahadette bulu nacağmı söylemiş ve Vafi Beyin bu teklifi reddetmesi üzerine © iftirada bulunmuştur. Simitçi | bakkında Müddei umumilikçe takibat © yapıl. maktadır, - Emin Vafi Beyin sebebiyet ver- diği otomobil faciası tahkikâtı he- Cemil B. beraet etti Bir tötün satışma naip sıfatile ne- zaret etiği sırada ihmeli görüldüğü iddinsile tahtı muhakemeye alınan sabık birinci ücaret mahkemesi aza- sından Gördes hâkimi Cemil Beyin muhakemesi dün Ağırcezada intaç edilmiş ve Cemil Beyin isnat olu nan ihmal Fili ile alâkası olmadığı anlaşılarak beraetine karar verilmiş- ör. ———— e 0— Balıkhane projesi M. Veberman projesini vekâlete gönderdi Balıkçılık mütehassıı M. Ve bürkan Hahiçinli bölikhanenin gerek muamelâtin ve gerek şekli lak için” bir proje ka> zırlamıştır. Badan bir müddet evvel be lediye kerestecileri O arasında bir sebze hali ve bu meyanda bir balıkhane yapmak için te- şebbüsata girişmiş fakat tahsi- sat yokluğundan bu iş kuvve. den fiile çıkmamıştır. İktısat vekâleti bunun üzeri- ne M, Veherman'dan mevcut balıkhanenin ıslahı için bir pro Je istemiştir. M. Veberman bu tar olduğunu iddia etti- ği sosyalistlere müsamaha ile itham etti. Bu, Papanın Mus- soliniye karşı ilânı barbi demek ti, Esasen malümdur ki, aktio- ne katolika denilen katolik teş- kilâtı meselesi yüzünden çıkan ihtilâf dolayısile bir müddeten beri araları açıktı. Mussolini Papayı, cihan efkârı umumiye- sini İtalya ve faşizm aleyhine tahrik etmekle itham ediyordu. Filhakika Papanın bu beyanna. mesinden sonra Müssoliniye hak vermek lâzımdır. Çünkü Papa beyannameyi gizlice ce- nebi memleketlere aşırmış, tah rif edilmesin diye evvelâ orada Deşretmiş ve beyanname İtal- yada sonra neşredilmiş. Mussolinin şimdilik mukabe lesi, faşist cemiyetine dahil 0- lanları aktione katolika cemi - olmuştur. Mussoliniye gör. özalığı telif rafr Belediyede Bugün tatbik ediliyor. Otobüsler hangi şartlar| altında işleyecekler? Otobüs talimatnamesi bu günkü gazetelerle ilin edilmiş tir. Talimatname yarından iti- baren tetbika başlanacaktır. 52 maddelik olan talimatna- menin külli ehemmiyet ve şü- mulüne göre dört fasla ayrı!- ! mıştır. Birinci fasıl yarından itiba- ven, ikinci fasıl iki ay sonra, | üçüncü fasıl altı ay sonra ve dördüncü fasıl da bir sene son- ra muteber olacaktır. Talimatnamenin böyle kısım lara ayrılmasındaki ssbep bü- tün maddelerin derhal tatbika- tı maliyesi aümkün olamama- sıdır. Talimatnamenin bir sene sonra tatbik edilecek maddele- ri meyanda direksiyonun sol- da olmak mecburiyetidir. Altı ay sonra tatbik edilecek madde eridim biri da tşelersi' Giiplelisi selloloit olmasıdır. Talimatnamenin tatbiki için lâzım gelen kontrol memurla- rı motosikletli belediye memur larından intihap edilmiştir. Kıral Feysal Hz. nin teberruu.. Irak Kralı Feysal Hz. İstan- bul hayri müesseselerine tevzi edilmek üzsre belediyeye bin lira teberru etmiştir. Müstahdemin Müstahdeminin beyanname- leri muhtarlar tarafından dol- durularak belediyeye iadesi he- nüz bitmemiştir. İşlerin tesrii lâzım geldiğin. den bu hususta b:lediye nahiye lere bir temim göndermiştir. 30 apartıman için müsaade istendi Son zamanlarda şehrimizde apartıman inşası çok fazla art- maktadır. Yalnız son bir hafta içinde belediye 30 apartıman in şasma ruhsat vermiştir. Beledi ye apartımanlara ruhsat verir- ken heyeti fenniye vermekle beraber sıhhiye mü- dürlüğü de tetkikat yapmakta. dır. Sıhhiye müdürlüğü sıhhi şeraiti haiz olmayan plânları tasdik etmemektedir. Berber mektebi Berberler cemiyetinin açtığı mektep bu ay sonunda faaliye- te başlayacaktır. Talebe kaydü kabulü ikmal edilmiştir. o Bu devre dersleri iki ay sürecektir. Tedrisat için lâzım gelen sıra ve âlât ihtiyacı temin edilmek üzeredir. Mektebe diploma al- mamış kalfalar da devam etme ğe mecbur tutulacaktır. ıslah projesini hazırlayarak ve- kâlete göndermiştir. Diğer ta- raftan bu projenin bir nüshası. nı da dün ticaret odasma ver. miştir. Aldığımız malümata naza- ran M. Veberman balıkhanenin bilhassa muamelât kısmında €- shslı tadilât ilzam etmektedir. İshisarles Mei iki aimıye Be bii ağustosta tatbik ediiyor.. Tütün inhisarı umumi müdü rü Behçet Bey henüz avdet et- mediğinden idarenin yeni v yeti hakkında sarih © mali yoktur. o Maamafih baremin mezkür idarede ağustostan iti. baren tatbikma başlanacağı kat'i surette anlaşılmıştır. Me. murların şimdiye kadar almak: ta oldukları ikramiyelerin bu sene verilmeyeceği hakkında neşredilen malümatın hakika, te tevafuk etmediği anlaşılmak tadır, Vakıa yeni bütçede ikra. miye faslı olarak bir fasıl yok. tur. Fakat ayrı bir maddei ka: nuniye ile ikramiye için mecli. se müracaat edilmiştir. İnhisar memurlarmın evvelki senelere nisbetle az bile olsa her halde bir mikdar ikramiye verilecek. tir. Behçet Beyin bu işle meş gul olduğundan avdetini tehi; ettiği zannolunmaktadır. Müskiratta.. N Müskirat inbisarı umumi mü dürü Asım Bey dün Ankaraya hareket etmiştir. Asım Bey ida resine ait meseleler hakkı Maliye vekâletile er bulunacak, bilhassa yeni bütçe pr tatbiki etrafında görüşecek .—..—. Vilâyette Misil zammı Bunun için mahkeme- ye gidilmiyecektir Oyun kâğıtları kanunu muci bince ceza tahakkuk © ettirilen misil zamanlara ait davalara mahkemelerin başlamağa selâ- hiyettar olmadığını mahkemei temyiz kabul etmiştir. Bu zam lar, bundan sonra mütecasirler den tahsili emval kanunu muci bince tahsil edilecektir. İstiklâl madalyası İstanbul matlalyası için 1 ey lülden itibaren inha yapılmama sı vilâyete bildirilmiştir. Dahiliye müsteşarı | Dahiliye müsteşarı Hilmi B. dün Ankaraya hareket ötmiş- tir. Hareketinden evvel vali Muhiddin Bey, Hilmi Beyi zi- yaret etmiştir, İbrahim Tali Bey Birinci umumi müfettiş İbra hi mTali Bey dün Trabzona ha reket etmiştir. Oradan Diyarbe kire gidecektir. Belediye kütçeleri Belediye bütçelerinin memur maaşı kısmı tahsisatı, varida- tın yüzde otuzunu tecavüz ede miyeceği vilâyete bildirilmiştir Ancak fevkalâde zaruret hâsıl olursa, ayrıca fevkalde tahsi- sat konacaktır. yalnız iki teşkilât âzalığı değil, İtalyada daha mühim bir şeyin, Papanın nüfuzile devlet nüfu, zunun telif edilemiyeceğinin hâlâ anlaşılmamasıdır. İtalya- da şahit olduğumuz devlet ve din arasındaki bu mücadele ku runu vustai bir manzara arze- diyor. İhtilâfın esası nedir? İtalyada gençleri kim terbiye edecek? Papa mı, yoksa İtal- yan devleti mi? Bize öyle ge- liyor ki bu sualin cevabı çok- tan verilmiştir. e Rusya beş senelik programı başarmak için rieli bir adım da- ha attı. Stalin tarafından irat edilen bir o mutukta o kömür| istihsalinin beş senelik plâ- nından 9 35 noksan olduğu bildirildi. Stalin kömür istih- salini çoğaltmak için şu tedbi- ri teklif ediyor: Ameleye veri- lecek ücret, amelenin istihsâl derecesine göre olmalıdır. Ko- münistlikte ücret şimdiye ka. İhtiyaç nisbetinde. Her ferdin azami mesaisini sarfetmesi ve ihtiyacı nisbetinde müteneffi olması komünizmin esasların- dan birini teşkil ediyordu. Bu- nun kabul ine sebep te servette müsavatsızlığı ve bu müsavatsızlığn ahlâk üzerine yapacağı fena tesirlerden in- sanları , Gerçi Rusya bu kaidedea ay- rılmağa başlamıştı. Fakat bü- ia ameleye teşmil edilmesi gi surette tatbikine — geçilmemiş- ti, Öyle anlaşılıyor ki, Rusya, istihsali çoğaltmak için bu prensipi feda ediyor. Yani beş Ru: tündür. Rusyada «komi den devlet Tam e doğru cerey; kuv. vetleşmekte programın tahakküku, mâlik a