August 9, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

August 9, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

iyet — — Si AĞUSTOS 1931 IDAREHANE — Ankara cndde. | si No: 100 Telgraf adresi: Milliyet, istanbal Telefon numara! 24311 — 24312 — ABONE ÜCRET, G Türkiye için Hariç için aylığı © 400 kuruş 800 kuruş 760 , 1400 1400 , 2700 3 6 2 Gelen evrak geri verilmez Müddeti geçen nushalar 10 kuruş tur. Gazete ve matbanya nit işler için müdiriyete müracaat edilir. Gazetemiz ilinların mes'uliyetini kabul etmez. Bugünkü Hava Dün azami hararet 28, asgari 20 derece idi. Bu- gün ruzgâr poyraz hava Cam koyayım mı? Geçen gün © Galatasardaki resim sergisini ziyarete gittim. Evvelen merdiven sahanlığın- da adamın başından şapkasını almalarında bir garabet keşfe- derek on kuruş duhuliye verip sergiye girdim. Iki oda ve bir koridora ser- | pilmiş olan resimlerin içinde | hayretten insanın şapkasını ba şnıdan uçuracakları vardı. Gi- rerken şapkanın © alınmasının hikmetini o zaman anladım... Gezdim, gördüm ve indim çık tım, gittim... Yolda (aklıma şu fıkra geldi Birisi bir tablo yapmış ve bir meşhur ressam çağırıp gös termiş.. Tetkik bittikten sonra tablo sahibi sormuş: — Üstat! tobloya çerçeve mi © koysam cam mı? acaba yoksa — Bana kalırsa cam bezeli nız fena olmaz.. Buzlu cam! Sergide bazı eserler vardır ki cidden bir buzlu cam ile kıy- metleri artabilir. . Bu lâtife kısmından sonra bir satır ciddi yazı yazacağım: Sanayii tezyiniye nev'inden yapılmış olan ilân resimlerine bayıldım.Zevk ve incelik nümu neleri olan bu koridora atılmış eserlerin sahiplerini tebrik ede rim Satılık zincir Eğer meraklısı © varsa on yedi kilit satılık zencir mış, hemen talip Bilmem emrazı akliye hastane var. olsunlar. sine lüzumu yok mu? Boy ve bıyık Fazıl Ahı gün matbaaya gelm den bı Vedat Bey geçen Öte iden © görüşürken söz ime intikal etti, | — Monşer, zeki çocuktur. Yalnız pek ufak tefek ra da bıyık bırakmış... Gerçek dikkat ettim. Vedat (Nedim, | Fahrettin Kerim, İzmirde ban kacı ' Hakkı Beyler gibi aklı | uzun fakat boyu kısa zevat bı- | yık bırakıyorlar. Ne hikmet | bilmem!..... Muhatabı — cevap | verdi: — Boyları uzamıyor. bari bıyıkları uzasın & da hızlarını ondan alsınlar diyedir. FELEK Son- İLÂN İstanbul 2 inci Ticaret mahkeme- sinden Meto Zade Osman've Ralf Nec- det Beylerin eshabı matlupa akt dikleri kongurdatoların tası nnıda mahkemeye müracaat ve iflâs kanı ddesinin son fr krası mucibince ikir kon gurdatorların tasdiki zumnmdaki celsenin 11 Ağustos 931 tarihine müsadüf Salı günü saat 14 te tayin olunduğu ilânen bildirilir, | olunduğundan icra nunun 287 inci — Askeri eribahisler . MİLLİYET | lik Türk kahramanı $ Malümdur ki: Tarihin tanıdı: | ği on eski Türk devletini, (Hiong : now) Koyunlular birleşmiş devleti- ni kuran Kahraman Mete'dir $ Mete'nin Teşkilâtçilikta, Sev- kulceyşte, tabyada göster ve deha eseri, Alman askeri üstat (Schlicfen) in Cane (Kan) namındaki eserinde bir imha muharebesi © için örnek aldığı (Kan) meydan muharebesin- de Anibalin eserinden hiç'aşağı de. | #il, belki kullanılan kayese edi üstünlüğü meydana çıkar. İ Anibal milâttan 212 sene evvel | Kan (Cane) O de 50000 kişi ile 60.000 kişiyi yendi; Mete ise milât- tan 199 yıl evvel (Tay) zeki. larından Kont Şliyfen ordular mu- se Mete'nin çok bâriz | meydan | | muharebesinde, bundan sonraki ya İ zumızda görüleceği veçhile, 240,000 | kişilik büyük bir ordu ile 320,000 kişilik Çin ordusunu yenmişti, | $ — Mete, ( man zamanında, Çinlilerle vukubu- lan muharebelerde kolordu ve ordu kumandanı sıfatile gösterdiği kak- | ramanlık, sevkulceyş ve tabyadaki | hünerlerile, | (Koyunlu) Beykan | ve halkının çok derin saygı ve sev gilerini kazanmıştı. Denebilir ki, Orta Asyada mi lâttan 210 sene evvel babası o Tew İ man ile üvey anasının siyaseti a- Teou - man) Tü leyhine vatanperverane isyan ettiği | | zaman Mete'nin millet nazarındaki yüksek mevki , Gazi Hazretlerinin | 1919 da Ön Asya'nın (Anadolü- | nun) ortasında sarayın ve Babi aleyhine 'ürk milleti mevki Ayni idi $ — Mete, isyan eder etmez ce saretinin, idaredeki kiyasetinin, âşıkı olanlar hemen o- nun tarafına geçtiler. (M. E. 210) Tıpkı Gazi Hazretlerinin yin miskin siyasetine ve bütün bir husumet âlemine karşı “i lâl, ya “ölüm, bayrağım açtığı 20- | man hemen bütün © milletin onun | bayrağı altında toplandığı gibi. | nin siya isyan etti azman nazarındaki maharetinin, İ sara $ Mete, büyük bir mahir bir siyasi idiz — Cenupta Çinlilerin, Tehi) ler Tunghu'ların şimalde Şibiry: milliyetçi, garpta Şarkta | Tatar Yueşi (Yone - larının mütemadi hücumlarıa ma ruz olan Koyunlu'lar, dağınık aşiret balinde bulunduk;a istiklâlle- rinden emin olamazlardı.. Bunun #| çin Mete, Ortu Asya'da büyük ve müttebit bir Türk devleti kurmak istiyordu. | “her şeyden evvel | devlette eşi bul lüzum Bununla iü tecavüzden ko n bugün her milleti ha © zamanlar ortaya koyduğunu görüyoru $ Me Mete ilk olarak 10.00) bir (Toman) teşicil etti günkü teşkilâta süvari kolordusu Bu orduyu rslik çalan silâhladı İ diği şeyler, bugün dahi l Mete'nin Kumandanlığı | Sonra her süvari fırkasının hay- | vanlarının bir renkten olmasını te-| min edecek kadar teşkilâtta intizam petverliği Bu bugün bile temin sonuna vardırmıştı.. Bu. etmek çok güçtür. İ Bu Mete'nin teşk daki kudret ve zekâsının dir... bhususun- şahidi | 4 — Mete teşkil ettiği bu orduyu nasıl yetişti Mete, ordusunu böylece vücude getirirken, ona ruhan yülesek'hasıa lar vermekle, talimler yaptırmakla uğraşıyor, yetiştiriyor idi. Ordusunda bulunmasını", dile her milli ve modern orduda bulunması lâzım | gelen hassnlardan başka bir şey de- | ğil idi dakattan ayrılmamak, attığını vur. Ölümden korkmamak, sa- mak, vatan aşkı, | İşte bu hassaları ordusunda ya Muayyen müddet | vuramıyanlı ratmağa çalıştı zarfında attığını idam edileceğini askeri kanunun & sası addetti.. Ordu bu prensip altın da nişancılıkta, maz bir hale geldi. Mete atıcılıkta bu derece olgun- luğa eren ordusunu cesaret, sada atıcılıkta eşi bulun | kat, ve vatanperverlik hususunda ve her aldığı emri kayıtuız, şartsız yapacak detecede zapturapt ve ita at hassasının da kemale © erdiğine inanmak için ordusunu çok ağer bir imtihandan daha geçirdi: ! Evvelâ en sevdikleri atlarının hedeflere Ordu- da parlak başları üstüne dikilen nişan stmağa mecbur etli.. su derhal bir serette başardı. Mete, bunu da kâfi | görmedi bir kore de en sevdikleri kadınları. i bu imtihane nın başları üzerine konan hedefle- e de ok atmaya mecbur tuttu. etmeden ve parlak mu. Ordusu hiç tereddüt bu emre de itaat eti valfakıyet gösterdi. Mete, lirdi: Cesaret, sadakat, vatan aşka, artık ordusuna güvenebi. atıçılık, hususlarında olgunlaşmış- ordusunu taraftan , bir taraftan , diğer da teşkilât büyüterek 24 tomana çıkarmıştı... (Bitmedi) Yeşilköy; A. R. in Hilâliahmer sünnet düğünü 13 Ağustos 931 Perşembe günü ve gecesi Mısırlı oğlu bakcesinde İ götürdüm. Bilirsin ya, lar yazacak. İ buki gazete PAZAR AĞUSTOS 1931 Tefrika nasıl yazılır Fretillard gazetelere sergü yazardı. Bir zeşt romanları Sidereti İ gün arkadaşlarından çağırdı, dedi k — Dostum,'seni mühim bir iş için çağırdım. Karım hasta, | güneş banyosuna ihtiyacı var. nun için Nise gideceğiz. Hal buki dün “Bahçe, gazetesine yeni romanımın senaryosunu sergü- zeşt romanlarına mevzu .bul- makta harikulâdeyim. Bilmez miyim? miyim? — Yazılacak romanın ismi | le “Ölen prenses!,, dir. | Güzel isim.. Sen zaten | mevzu bulduğun kadar, enfes | isimler bulmakta da barikulâ- desindir. Demek şimdi mevzu hazır.. Sade bu mevzu etrafın- da romanı işliyerek (o yazmak kalıyor... | - Evet.. Elli bin satır ola- cak.. Sonra Ogayet aceledir. Çünkü romanım yari parasını daha evvelden aldım. Gelec: hafta neşretmeğe başlıyacak- Tefrikalârın günü gününe verilmesini de kabul ettiler. Teferrütta lüzum yok. Kaç para. ! — Sana satır bağına Bilmez otuz santim vereceğim. — Az, m fiatı bu. — Peki, di ki? ilk fiat zaten ney- Azizim, sen (de tuhaf adamsın., Elli bin satır teklif | ettiğim fiattan or. beş bin frank eder. Sana bazırdan (o beş bin frank temin ediyorum. — Sonra | , da beğnmiyorsun. Zaten Ma. nu isminde birinden 5 mektup | aldım. Satırını yirmi santime Sideret titredi: — Pek âlğfötüz santim.. kabul ediyorum. Yarın yazma- ğa başlarım. Ve Senarböğu alarak evine giti. Ertesi gün evine (o perişan kıyafetli bir adam geldi, Ro- man yazarmişi | O zaman Sidretin aklından | bir iş geçi — Sen roman yazarsın öy- le mi? Pek âlâ.. O halde sana bir teklifim var. Mevzu hazır benim bu günlerde var. Yazı yazamıyacağ neşrini istiyor. bin satır olacak. Müsveddeler günü gü- nüne gi e! santim ve y ter başıma on irim, n , Fulipe 80- | da 15 numarada oturuyo | ret düşündü. Demek ki dostu Fretillordun bahsettiği adam. Fakat re zararı var? Kabul ediyor musun? — Ediyorum. Bu defa Mami Senaryoyu | koltuğunun altına aldı ve evine | gitti. Evine gidince orada ken | NN 9) disinden daha porisan kıyafet. DENİZAŞIRI Falih Rıfkı Beyin Brezilya Seyahat- namesi Bu isim altında çıktı. “ DENIZAŞIRI , 1 — Türkçe yazılmış en iyi seyahat ki 2 — Türkçede Cenup Amerikası'na dair yazılmış ilk eser, 3 — Türk harfleri ile basılmış en gözel kitaptır. Viyana'da yaptırılmış olan renkli ve renksiz kılişeleri papyekuşe Denizaşırı mektuplarının gazetede tefrika yarım misli üzerine basılmıştır. edilmiş olan daba seyahat artırılmış ve zenginleştirilmiştir. Denizaşırı her evin okunacak en iyi kitabı ve her kütüphanenin hakiyki süsüdür. Bütün kitapçılarda arayınız. li çocukluk O arkadaşlarından Fransuvayı gördü. o Fransuva iş bulamamış, aç kalmış. Dos tundan yardım istiyor. Derhal Manunun O aklına ma yardım fakat pa- ra vermekle de izzeti nefisleri- ni kırmak istemem. o Çünkü para vermek bir nevi (o sadaka olur. Halbuki sen pek âlâ ça - lışarak kazanabilirsin. o Bir iş | versem kabul eder misin? Fransuva can attı ve Manu | teklif etti: — Mevzu hazır.. Bu mevzu / etrafında bir roman yazacak. sın. Elli bin satır.. Sena satır İ başma üç santim veririm. Fransuva kabul etti ve bu defa da Senaryoyu koltuğuna alarak evine gitti © ve derhal masasına oturdu » Bir hafta sonra — “Bahçe, gazetesinde röman intişara baş ; la. Öyle enfes bir uslüple'y İ şaşırdı | neşrolunması zavallıyı o kadar | Fransrrcadan — zılmış, başlangıçla b ki, gazetenin derhal fırlatmıştı.. Artık güya roman | muharriri Fretillardın ismi du | İ daklarda dolaşıyordu. Bir gün Fretillard harikulâde bir şlanmış öyle roman tirağini | Niste | İ gazeteden bir telgraf aldı: “Müsveddelerin arkası ke- sildi, lere mahçup oluyo- ruz. Derhal sebebinin iş'arı.,, | Fretillard şaşırdı. İlk eks- presle Parise geldi. Sidreti | buldu. Bu defa Sidret şaşırdı, | otomobile atladığı gibi Manu- yu buldu. Bu defada Manu | Nsfes nefese Fransu- ine gitt, Baktı ki bir kalabalık var, İğine bir şüphe girdi vanın kalaba - lığın sebebini sorunca Fransu vanın öldüğünü anladı. Birine sordu: eden öldü bu Fransu- Efendim, başkasının is- mi altında da olsa, yazdığı ro manın biç gazete | tarafından Zaten sinirleri büyük sektei sevindirmiş ki. de zaif olduğu için bu sevince dayanamamış, kalpten ölmüş. . Çapras kelimeler halli o” şekil Yeni | İ Soldan sağa ve yukardan | aşağı İ (2). (5). Sünl (2) 1 ğa baba: ner cere 2 — Sıcak mevsim (3). Aşik us andıran (3). Damar suyu (3). 3 — Altın (3). Şafak (3) 4 — nde (5). Baş (3). 5 — Zaman (2). Uzağa işaret (2). Yiğit (2). Nota (2). 6 — Şüphe, tahmin (3). Boşluk 0). 7 — Çok değil (2). Edat Nota (2). Nota (2). 8 — Deriden çıkan su (3). Yük- sek (3). 9 — Kazanç (3). Adet (3). 10 — Ekmek (3), Kaldırmak (3) Büyük (3). 11 — Genişlik (2). Sunle kory (5). Ayı yuvası (2). (2). | İ mememişsen, derhal ! hakeret et ve biraderim Andro Yazan: M. Ya Selânik sarayında ——. Sofiden başka bir kadın kalma mıştı. ihtilâl yatışmıştı Ben fi aşkını itiraf tek gözünden © birkaç yaş döküldü Teofilos mütee — (Afrodit din demek?! Hayır... yor musun? Jerken, damla oldu. i sen öldürme- Onu aşkım öl - seviyor Zindanda, sefillerin ars- | sında dost olduğumuz gün- denberi sarayında (Sofi) bir kadın kalmamış- Selânik meşgul.. Ekmek bol.. işkence yapan mlekette sükü- i tesise muvaffak Teafilos m net ve asay | olmuştu. Ar Bizanstan gelen genç bir zabit çik- tı. Bu zabit imparator tarafın- dan geliyordu. Doğruca Toofilosun hüzu- runa çıktı Şu mektubu ver- di: Büyük şair! Selânikte zu- | bur eden ihtilâlin başına tiğini söyliyorlar. Sefille rik ederek, hanedanımıza ait sarayı işgal etmişsin! Bu işi ne maksatla yaptığını anlıy: madım. Eğer geç- | sarayda yaşamak arzusunu ye- Bizansa nikosun Selâniğe © girmesine mani olma! Seni muhtelif za- manlarda rencide ettiğimi ha- trleyorum:' Fenar © sahilinde prenses (Mari) © nin metrük sarayını sana tahsis ettim. Bu muazzam kâşanenin bütün ma- sarifi tarafıma ait olmak üzere burada müdepdep yaşamak fırsatını kaçırmıyaca- ğını zannediyorum. Mektubu- mu alır almaz, memleketin ida resini muvakkaten arzu etti- nabe tevdi (o ederek Bizensa harsket etmeni Juanis Pal bu alım. iki ve genç Teofilos bu im — Sen Andronikosu gözün gördün mü Diye İmparatc mektup rator hazvetlerini ruyordu n yave — Bu y prens, İm yanında Dedi Teofilos, prens Androniko- sun Selârikte bir yere giz miş olduğunu zannediyordu. Zabit, Teofilasun merakını izale,etmek için izah etti: — Sefiller şehri işgal ettiği gün, bir Venedik | gemisi Bi zansa harsket ediyormuş. Ân- dronikos bu gemiye iltica od rek Bizansa gel — Tekrar Selâniğe gelmek cesaretini gösteren bu adama | çok acıyorum. — Niçin? — Çünkü, Selânikte sekiz İ bin kişiyi zindana atmış ve bir çok kimselerin ölümüme sebebi yet vermiştir. — Halk kendisinden mem- Bun değil mi, demek i Harik Hayat Kaza ve Otomo — Sigortalarınızı Gülatada Ünyon hanında kâi ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede b asıla icrayı murmele etmekte olan ÜNYON kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptır. mayınız. Telefon: Beyoğlu 2902 tah | muhteşem bir | bir hayat | mın sebebini iş tor h madı mı?! — İmparator her şeyi | | yor.. Fakat, biraderinin zansta kalmasını arzu etme: için, onun buraya avdetine ni olmamanızı rica ediyoru! — Ben burada bir iki ay | ha kalmağa mecburum... - Israr etmeyiniz, los! Te Tehdit mi Hayır. kabele — ibi..? | Eğer pres Arin İ sun Selâniğe avdetine mani | lursanız, imparator hazretle oğlunuzu Makidonyaya har gönderecek Teofilos gözlerini açtı: Bana haliçte muhteşe bir hayat ve kâşane hazırla: ğı gibi, beni tehdit etmeyi | ihmal etmedi, öyle mi? — Siz olsanız böyle ket etmez miydiniz?! — Hakkınız var... dan hiç ders o almıyan zay ruhlu, korkak bir evlât elini de bulundukça beni her 20 har | man tehdit edebilirsiniz! Babası Teofilos oğlunu çok yordu Teofilosun oğlu da ve hiç harbe gitmemişti. Teofilosun henüz yirmi il yaşında bulunan oğlu harbe gi derse öleceğini zannediyor ve | harpten çok korkuyordu. İmparator Yuanis, Teofilo su Bizansa getirmek suretle hareket etmeyi düşi müştü. Teofilos önce imparatorun yaverini sarayda alıkoydu. Dü şündü.. Saatlerce düşündü. İ— Bizansa dönmiyecek olur / sa, oğlunu kaybedecel Teofilos hayatta bir kadın sevmiş.. Onunla evlenmiş. B çocuk dünyaya gelmişti. Karr sı on sene evvel ölmüştü. Teofilos © o zamandanbe: bekâr yaşıyor, sevgilisinin m temini tutuyor, başka bir ka dınla evlenemiyordu. Biricik aşk © mahsulü olar evlâdını kendi arzusilenasıl hat | be gönderebilirdi? Zaten Selânikte daha fazlı | kalması da manasız değil mii İdi? İ “Teofilos imparatorun rica sını reddederse, bir daha Bi: zansa gidemiyecekt le hem oğlunu sev İ zabit memlekette ölünceye kalmağa mscbur olacaktı. O gece gözüne uyku gir medi, (Sofi) nin reyini almak is tedi. Sofi müthiş bir o kadındı. Teofilosu birçok tehlikelerden kurtarmış, isabetli fikirleril memleketin asayiş ve nizıbatın da mühim roller oynamıştı. Teofilos: — Beni imparator Bizansa çağırıyor. Gideyim mi? | Diye #ordu. Sofi dudağını bükerek gül dü: ! — İmparator çıldırmış mi? | dedi, seni Bizansa getirip de başma belâ mi alacak..? — Yaverini “göndermi Andronikosun Selâniğe avdeti- ne mani olmamaklığımı ric# ediyor ; ! Yaanis o kırılmaz izzeti nefsirin ayaklarına dökecek k8 dar küçülür mü © zannediyor” i sun? | Sofi, imparator tarafında böyle bir timal vermiyordu. — Hayır, hayırı: o Sen Bi zansı özledin de, böyle bir ba" hane ile benim ağzımı yoklu" yorsun, değil mi? Diyerek odadan çıkmak i# tedi. Teafilos önüne geçti: in gelmesine ih”