29 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ik, bahsinde hükümetin tahammülünder k Memek, diğer taraftan da ha- *menin kudretini He eti iyet a . 0 mek mecburi basie memektir. n müdafaası, her mi fevkinde tutulur. Cüm yet Halk © Fırkasmm ve hükümetinin tuttuğu yol, işte bu esaslardan mülhemdir. Ge Şen sene bir çok vergilerde mükelleflerin lehine olarak ya- pılan tadilât, onların kabiliyet ve kudretleri noktai nazarın- dan yapılmıştı. Muhakkak ki memleketin bugünkü ihtiyacı; bütçenin varidat faslındaki pa- İ raile kapatılamaz. Bahset- tiğimiz ihtiyaç, en zaruri ve ıyati ihtiyaçlardır. Memle- ketin muhtaç olduğu parayı Yeni vergilerle £ temin etmek ararı ise mevzuu bahis değil- dir, O halde hem halka yük olmamak, hem de hazinenin kudretini lâzım olduğu seviye- de tutmak için ne Yaj 1? Her vesile ile tekrar ediyo- ruz: Bu mevzuda en evv: akla gelen şey, mevcut varidat membalarından azami rand- manı almaktır. Çünkü, bs- zı varidatımızı mühim bir nis- bette arttırmak imkânı mutlak mevcuttur. Bu cümleden ola- © rak tütün varidatı ciddi suret- te mütalea olunabilir. Bu mev- Bİ Zua ayrıca temas edeceğiz. Kanaatimizce varidatı art- trmak mevzuunda csa8- h ve çok verimli et- tiğimiz diğer bir çare daha var ki, o da kaçakçılığa karşı esas- k ve şiddetli tedbirler almak- ar, , Geçen sene yapılan kanunun kifayetsizliği tecrübe ile an- aşılmıştır. Esasen bir kanun- da mani tedbirlerin teyit kuv- Yeti; yalnız kanun ri. Bin metninden ibaret oldukça, kaçakçılar © kanunun şiddeti- Mi, müessiriyetini aslâ hisset Mezler, Onlar üzerinde kanu- un müessir olması için fili ve maddi tedbirler lâzımdır. Bu tedbirler ise yeni teşkilüta, ye- Ji masrafa — tevakkuf eder. lâveye hacet ( görmüyoruz İsraf ve tasarruf meselesin- de; meselâ kaçakçılık aleyhin- de yapılacak teşkilât masrafı- Bin çokluğu gözetilmez. Bu gi- masarif, dalma müsmir ©- « Bir elden verdiğimizi, bir mislile başka elden almak künr bulunan işlerde mas- vaftan kaçınmamak iktat ve Asarruf kaidesine de uygun- ir, Bugün bizi kaçakçılık mev- ?uu üzerinde bu satırları yaz- Mağa sevkeden sebep, cenup ilâyetlerimizden gelen ve hu- dut civarında esaslı tetkikler» bulunan bir arkadaşımızın verdiği acıklı izahattir. Arka- daşımızın teminatına. nazaran bu havalide istihlâkâtm yüz- de seksen kadarı kaçaktır. Bu- ralarda kaçakçılık artık bir a- Yıp ve günah telâkki edilme. iekte ve adeta herkesin gözü önünde yapılmaktadır. Halbu- kaçakçılık en âdi hersizlık- Kn daha fenadır. Devletin ) bu inesinden para çalmak ve suretle hazinenin kudretini tmak; her halde bir ferdin ha den para aşırmaktan da menfür bir harekettir. ri Bi hareketin günah ve geY- vidi olduğunu ancak Mai, li bir takibat ile anlat çizim 29 AĞUSTOS 1931 6 nci sene, No: 1993 Ke Söke NUSHASI 5 KURUŞTUR. 7 Mümkündür. Şü da var ki |” Dumlupınarda Şehit Mehmetcik edecek olan lstanbul hey'eti bu sa bah saat 9,50 de Haydarpaşa ista siyonundan Konya trenine raptedi- leçek ikivayonla hareket edecektir. Istanbul heyeti yolda kendileri: ne iltihak edecek diğer beyetlerle beraber 30 ağustos'in Başkumam ban Meydan muharebesini, bu muha rebenin cereyan ettiği sahada ve meç hul asker abidesinin önünde tesit edecektir. Türk tarihinin © şerefli günlerinin devrini idrak etmekte ol- duğumuz ba anlarda, bir an bundan 9 sene evvele ibretle bakmak, Tstan- bul heyetinin bir kübe gibi tavaf e- deceğimukaddes mezarda yatan Bü- yük Şehidin sonsuz büyüklüğü hak İ kında bizi bir daha düşündürür. O- zamanlar İstanbulun işgal altındaki elim manzarasını şöyle göz önüne getirenler, halâs ve hürriyetin neşe- emare Maaş Tevziatı —e— 1 eylülde nerelerde ve nasıl yapılacak ? Eytem, eramil ve müteka- idinin eylül yoklama ilmüba- berlerinin tasnif ve tetikiki bit- miştir, Eylül, teşrinievvel, teş- rinisani üç aylık © maaşlarının itasma 1 eylül salı günü 10 şu bede başlanacaktır. Maaşlar yoklamaların ya- pıldığı yerlerden almacaktır. Yalnız Fatih kazasmdekiler Düyunu umumiye binasında yeniden açılacak gişeden ala- caklardır. Maaş tevziatı 15 eylüle ka- dar devam edecektir. Her ma- aş eshabı gişelerde memurlardan birer fiş ala” rak bekleyeceklerdir. Maaş gü- nü olmadığı halde müracaat e denlere hiç bir suretle tediyat yapılmayacaktır. Gününde mü racaat edip te maaşını alama- yanlar ertesi günü ayrı bir si. ra numarasına tabi tutulacak- tır. Tevziat Kasımpaşada Camii kebir yerinde, Galatasarayda Galatasaray lisesi arkasındaki yoklama yerinde, Beşiktaşta Cümhuriyet Halk Fırkası bina sında, Fatihte Cağaloğlunda Düyunu umumiye binasında, Kadıköyünde Kadıköy halin- de, Beyazıtta Beyazıt o mülga zat maaşları dairesinde, Sulta- sında, Üsküdarda Paşa kapısın daki yoklama yerinde, Eyüpte Oyuncakçılarda Sokullu medre sesinde yapılacaktır » eski reji şii ra karşı tatbik ettiği zalimane takip usulleri, onları halk na- zarmda bir nevi mazlum ve mağdur vaziyetine tu, Şimdi de sanki ayni haleti ruhiye yaşıyor. Bu haletiru- hiyeyi kökünden kazımak, dev- let hazinesinden para çalanla- rm ergeç uğrayacakları ceza ve akıbetler hakkında müessir bir kaç misal vermek lâzım. Kaçakçılığa karşı almacak gid- detli tedbirler sayesinde, hazi- mikdarı her türlü tasavvurun fevkinde olduğu kanaati umu- midir. Siirt Meb'usu MAHMUT nahmette Adliye dairesi arka- | sokmuş- | neye kazandırılacak paranın | hbidesini ziyaret merasimine iştirak (25 Istanbul heyetine riyaset edecek olan Sadettin Ferit Bey sini ve ne demek olduğunu, pek iyi bilirler. İşte İstanbul heyeti bugün bu büyük günleri ihzar eden şehidin mezarmı ziyarete gitmektedir. Ankaradan da Dumlupınara gide Rumelihisarı - Kandilli Dün R. Hisarı- Kandilli yarışını Salim (B. B.J 7 dakika 34 san. de kazandı Tarabya turnuvası, ve Kasımpaşa maçı.. Mıntakanın tertip ettiği yarışla- rın yedincisi dön Rumeli Hisarı - Kandilli arasında yapıldı. Havanm | 12 deniz etleti girdi. Bunlardan tasaraydan, ilösi Küleliden ve ikisi | İ de Galatasaray Hanımların: Tam saat 5,20 de Rumelihisarı. İ dan denize girildi. mak için bütün gayretlerini sarfedi- yorlardı. Yalnız havanın yüzmeğe müsait olmaması yüzünden çok zor luk çekiyorlardı. Maamafih bütün İ temadiyen yüzüyorlard.. Em önde gene Salim idi. Onu takiben Şeref geliyordu. Öteki yarışçılar sularm tesirile epey geride kalmışlardı. Ni- bayet 11,34” sonra dört Türküye re- koru sahibi Salim (B.B.) Kandilli. 'de sudan çıktı. İkinci olarak Galata- saraydan Şeref 12,04” Üçüncü Ga- latasaraydan Suat, Hanımlardan Ga latasaraydan Matmazel | Bübrman 14,58” de ve gene aynı kulüpten Matmazel Eva yarışı bitirdiler. Müssbakalardan sonra Galatasa- ray kulübünde yarışçılara ve Rus sporcularına bir ziyafet verildi. Böy lece bu güzel deniz günü çok temiz İ bir spor havası içinde bitti. i ereraeasaresiaaemeaeaaeeyeesieee muhalefetine rağmen musabakaya ||a dördü Beylerbeyinden, dördü Gala | 5 dan idi. İK Müsabıklarım hepsi yarışı kazan- | B bu mânilere rağmen yüzücüler mü- | Dumlupınar heyeti bugün gidiyor Bu sabah saat 9,50 de gidecekii heyet yarın Afyonda bulunacak Yarın Dumlupınarda yapılacak merasimden evvel |! *İ Afyon Belediyesi heyetlere ziyafetler verecek (| Wi "A 2 cek heyet bugün saat 12de Am karadan hareket edecek ve ber iki! beyet Eskişehirde birleştikten som x oradan Afyona vâsd olacaklar» Büyük zaferin tes'idi için Adana, Sivas, Kayseri gibi diğer şebirler-| den gelecek heyetler de Afyonda bir leşeceklerdir. ir sabah © heyetler | şerefine (bir | say ziyafeti, öğle üzeri de bir üğ ziyafeti verecektir. Yarın Dumlupmarda matuklar söylenecek ve bir geçit resmi yapıla | caktır. Hukuk talebesi cemiyetinden: i Gazi Hz. Reisicümhur Hz., “dün Dolmabağçe sarayında meş gul olmuşlar. ve bir yere çıkmamışlardır. Şükrü Kaya Bey Dün Yalovadan şehrimize geldi Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey dün Yalovadan şehrimize gelmiş ve doğru Dolma bahçe sarayma gide rek Reisicümhur Hz. ne arzı tazimal etmiştir. Tamirat, borçlar ve tarifeler VASHİNGTON, 27. A.A.— Ha- 30 Ağustos pazar günü zin dönüm noktası olan büyük zafe- rin yıldönümü olduğundan bütün arkadaşların, ayni gün yapılacak ©- lan merasime ik etmek ——. saat 9 da fakülteyi teşrifleri rica ©- kumar. Gandhi bugün yola çıkıyor BOMBAY, 27. A.A— Gandhi ingiltereye gitmek üzre Cumartesi günü vapura binecektir. Berlin belediyesinde tasarruf BERLİN, 27. A.A — Şehremane- ti umumi menfaatlere hâdim bazı yapıları, bilhassa & metropoliten'e ait yeni yolların inşaatını, tasarruf maksadile, durdurmağa, şehremini ve belediye reislerile | belediye me- disleri azasının maaşlarını azaltma- ğa karar vermiştir. M. Stimson Amerikaya dönüyor VASHINGTON, 27. A.A.— M. Simon, Amerikaya © dönmelk üzre 25 Ağustosta vapura bineceğini ha- râciye nezaretine bildirmiştir. müsabakası başlarken Birlik şampiyonası Fransa ve İngiltere bankası: LONDRA, 21. A.A. — İngiltere bankası memurlarından ikisi, resmi Fransız nazırlar meclisinde PARİS, 27 -(A.A.)— Nazırlar meclisinin bu gün içtimamda mall- nazmı M.Flandin, Büle de toplanan mütehassıslar komitesinin mütalen ve kararları ile beynelmilel vaziyet hakkında izahât vermiştir. * Hava işleri yüksek £ meclisi” isminde bir beyet teşkili hakkındaki kararname de bu içtimsila reisicümbur M. Dou mer tarafından imza edilmiştir. Faşist hükümeitle Vati- kan arasındaki ihtilâf ROMA, 27. A.A — Yarı resm mahafil, faşist hülümetile papalık makamı arasında çıkan ihtilâfen pek yakında halledileceğine dair olan sayinların mevsimsiz olduğu mü- talensında bulunmaktadır. Müsabakanın — birincisi meşhur Salim ( B.B ) Bu büyük muvaffalayetinden do- layı Salimi tebrik ederken Galatasa- rayın centilmence olan bu misafir- perverliğini de zikretmeyi kendime bir borç telâkki ederim. Tenis: lem Tarabya turnuvası Tokatlıyan oteli tarafından tertip edilen mevsimin ikinci tenis turnu- (Devamı 2 inci sahifede) Kp Ankarada Gazeteciler Birliğinin, büyü öi tec iğinin, büyük taarruzun yıldönümü münasebetil era verdiği çaydan intibalar: sağda davetlilerden bir kısım, eril kimi alil Bey nutkunu söylerken, solda Ali Sait Paşa nütka cevap verirken Afyonkarahisar beledivesi yarn sioeramaneeameaeessaaeaseseaasassasasiseesesaeseseemeseeee | At yarışlarının dün İ bir vazife ile Fransaya hareket et Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yarı Müdürü ETEM İZZET beşincisi yapıldı Dünkü yarışlarda en son koşuya üniformalı zabitan iştirak ettiler Ak yarışlarının beşincisi dün Veli efendi çayırında yapıldı. Havanın bulutlu ve rüzgârlı ol masma rağmen, her hafta ol. | duğu gibi, gene epice kalabalık vardı. Bu haftaki | yarışlara İ prens" Halim Beyin atları işti- rak etmedi. Koşu şu suretle ic ra edilmiştir: Birinci koşu: Bu koşu satı koşusu olup üç ve daha yuka- re yaştaki halis kan İngiliz at ve kısraklarına mahsustu. Me- safesi 2000 metre! Koşuya ki at iştirak etti. Birinciye 300 > rulğzmiyerei ii Keti iliği Hasan Beyin Nona kazandılar. İkinci koşu: 1931 senesi zar fında kazandığı ikramiyeler (| * yokünu “1000 lirayı tecavüz et- | memiş olan üç yaşındaki yerli ve arap erkek ve dişi taylara mahsus idi. Mesafesi 1400 met re olan bu koşuya 8 at iştirak etti, Birinciliği Süleyman Be- yin Tayyarı, ği İhsan | ye 300, ikinciye 75, üçüncü; Be Yegüne'si, üçüncülüğü | 25 lira verildi . 5 mi Beyin Şehap ismindeki | Bi İhsan Beyin Gü- tayları kazanmıştır. Birinciye | müş'ü, i Fikret Beyin 300, ikinciye 75 lira verildi... | Maltay'ı, premier Be- Üçüncü koşu: Bu koşu Han | Yi Alderviş'i kazandılar. dikap koşusu (olup dört ve | Dördüncü koşu: Bu koşuda daha yukarı yaştaki yerli ve a | Handikap koşusu idi. “de vs rap at ve kısraklara mahsustu. | daba yukarı yaştaki halis kan örbislir Sö olan bu | 128iliz at ve kısraklarna mah- koşuya 7 at iştirak etti. Birinci (Devamı 3 üncü sahilede) YENİ BiR ESER Osmanlı imperatorluğunun Suriyede batışı.. Falih Rıfkı Bey en iyi ve en orijinal eserini hazırlamaktadır. Bu eseri eylül ortasından itibaren tefrika edeceğiz. Eserin ismi : Zeytindağı.. dır. Muharrir bir satırlık mukaddimesinde şöyle diyor: “ Osmanlı o İmperatorluğunun Suriyede nasıl batmış olduğunu anlatmak isterim. ,, “> Eserin orijinalitesi yalniz, olmuş vak'aları nakleden tablo'ardan ibaret olmasıdır. Zeytindağı, 66 tablodur. 'Muharrir vak'aları olduğu gibi naklediyor ve biç bir tahlil ve münakaşa yapmıyor. Mubakemeyi karilerine Falih Rıfkı Bey bütün barp müddeti merhum Cemal Paşa karargâhında siyasi büroyu idare etmiş idi.